در ستايش بازي‌هاي ليلا حاتمي و حضور تماشايي هنرمندان زن سينماي ايران در «شيرين»
هميشه پاي يك زن در ميان است

سينماي ما- مرسده مقيمي: مدتی است بنا دارم از بازیگران محبوبم بنویسم؛ بازیگرانی که معتقدم بار اصلی خلق احساسِ هنري بر دوش آن‌هاست و متاسفانه یا با چشم بی‌مهری نگاه‌شان می‌کنیم یا اصلا نمی‌بینیمشان! مدت‌هاست می‌خواستم از هنرمندان کشورم که بار‌ها با بازی‌های روان‌شان زیبایی خلق کرده‌اند و مرا به ‌‌نهایت احساس مهمان کرده‌اند بنویسم اما هر بار نمی‌شد؛ شاید برای اینکه من هم عادت کرده بودم وقتی می‌خواهم از بهترین بازیگر یا بازیگر مؤلف بنویسم، اسم‌های مشخصی پیش چشمانم باشند؛ افرادی نظیر علی نصیریان، پرویز پرستویی، رضا کیانیان و خسرو شكيبايي و ... سوپراستار‌ها هم که خلاصه می‌شود در بهرام رادان، حامد بهداد و محمدرضا گلزار! شاید برای من هم سخت بود از چیزی که ناخواسته اکثر دوستان مطبوعاتی‌ با آن خو گرفته‌اند فاصله بگیرم. روز شنبه بر حسب اتفاقی،  شیرین  ساختهٔ عباس کیارستمی را کامل دیدم ـ هیچ‌گاه فرصتش پیش نیامده بود فیلم را تا انتها ببینم ـ ساختهٔ شیرین این هنرمند شهیر بر آنم داشت تا آ‌ن‌چه مدت هاست در ذهن دارم روی کاغذ بیاورم.

اگر شیرین را دیده باشید - اگر ندیده‌اید توصیه می‌کنم در اسرع وقت ببینید - یک ساعت و نیم ميهمان احساساتی روان و شیرین هستید. بیش از چهل بازیگر زن در حد چند دقیقه و بعضا چند ثانیه نقش آفرینی می‌کنند، آن هم نقش آفرینی تنها با میمیک و کاملا بی‌کلام. هنر را می‌شود ملموس دید وقتی بازیگر در چند ثانیه بدون دیالوگ و با حرکات بسیار محدود ـ با توجه به فضای فیلم که همه روی صندلی‌هاي سينما نشسته‌اند ـ باید حس را انتقال بدهد و این بازی زیرپوستی که بی‌مبالغه هشتاد درصد بازیگران فیلم از عهده‌اش برمی‌آیند - به شدت دیدنی است.
حالا شما در نظر بگیرید تمام بانوان بازیگر که در «شیرین» با ثانیه‌ها مخاطب را درگیر می‌کنند چرا همیشه در سایه‌اند؟

بازیگران زن به خاطر جنس بازی‌ و نوع بروز احساسات‌شان، اغلب از تاثیرگذار‌ترین عوامل یک مجموعه سینمایی يا تلویزیونی بوده‌اند . همیشه احساسات نهفته در بازی‌شان حسی به کارشان بخشیده که نمی‌شود آن‌ها را مطلق بد دانست، اما جز این بازی حسی و ذاتی، هنرمندیِ بازیگران زن اکثرا سبب بهتر دیده شدن آقایان شده و البته این اصلا به معنای نداشتن توانایی آقایان نیست بلکه قطعا بازیِ حسی پارتنری خوب بازیگر را به سمت بازیِ بهتری سوق می‌دهد.
در مهمان مامان چقدر گلاب آدینه، نسرین مقانلو، فریده سپاه منصور و... روی پارتنر‌هایشان تأثیر دارند؟!
در فيلم همسر بازی خوب مهدی هاشمی تا چه حد وابسته به فاطمه معتمدآریا است؟
در اینجا بدون من که بازی فوق‌العادهٔ صابر ابر را دارد بدون فاطمه معتمدآریا و نگار جواهرایان تا این حد شاخص می‌شد؟
لیلا حاتمی آب و آتش چقدر در دیده شدن پرویز پرستویی و آتیلا پسیانی مؤثر است؟ حتی نقش کوتاه فریماه فرجامی تا چه حد به تأثیر گذاری فيلم کمک کرده است؟
بازی تحسین بر انگیز محمدرضا فروتن در ‌قرمز‌ چقدر مدیون هدیه تهرانی است؟
‌گیلانه‌ فیلم فاطمه معتمد آریا است یا بهرام رادان؟ ‌سارا‌ فیلم نیکی کریمی است یا امین تارخ و زنده ياد خسرو شکیبایی؟ حتی در فیلم‌های مردانهٔ کیمیایی نمی‌شود حضورشان را ندیده گرفت، از سرباز‌های جمعه‌ مریلا زارعی و از جرم لعیا زنگنه را حذف کنید!
‌شام آخر فیلم کتایون ریاحی و هانیه توسلی است یا محمدرضا گلزار؟
... و ملموس‌ترین مثال را می‌توانم از محبوب‌ترین بازیگرم بیاورم؛ بازیگری که به خاطرش این متن را آغاز کردم: ليلا حاتمي.

سعادت آباد
را دیده‌اید؟ اگر هم ندیده‌اید قطعا آوازهٔ نگاه‌های خوب حسین یاری به گوش‌تان خورده و شاید تمجیدهايی را که در باب بازی‌اش نوشته شده خوانده باشید و دیده یا شنیده‌اید که در برنامهٔ هفت برای بازی خوبش لقب بهترین بازیگر فصل را گرفت؛ اما یک بار سعادت آباد را با دقت ببیند. نگاه‌های معروف حسین یاری را دنبال کنید و بازی لیلا حاتمی را دقيق زير نظر داشته باشید. مثل صحنه معروف دو نفره، وقتی از بهرام (حسین یاری) می‌پرسد: «تو به محسن (حامد بهداد) پول دادی؟» و وقتی مطمئن می‌شود که همسرش پول را از بهرام گرفته ازش می‌پرسد: «چرا به خاطر محسن خودتو می‌اندازی توی درد سر؟» و بهرام پاسخ می‌دهد: «به خاطر اون نبود!» در این لحظه به بازی خیره‌کنندهٔ لیلا حاتمی چشم بدوزید. آن حالت فرو بردن آب دهانش، حالت صورتش - در اثر معنای نهفته در حرفی که شنیده - چقدر کمک می‌کند تا حس بهرام را درک کنید؟ لیلا حاتمی نه فقط با نگاه که با تک تک حرکاتش نیت بهرام را به مخاطب می‌فهماند. حتی حرارت نگاه بهرام را؛ آن‌جا که ياسي دست در شالش می‌اندازد و آن را کمی از دور گردنش باز می‌کند، حالت خفقان را احساس می‌کنید.

حضور حاتمی در سعادت‌آباد چنان زنده و خیره‌کننده است که همه تحت تاثیر او باشند و بتواند فیلم را در دست بگیرد. نگاهی که در انتهای فیلم به بستهٔ قرص زاناکس می‌اندازد یا کندن پوست لبش در ابتدای فیلم و هزاران صحنهٔ ناب دیگر که بازيگر خالق همه‌شان است.
لیلا حاتمی هر جا حضور داشته، یکی از بهترین‌ها بوده است. روسپي آب و آتش آرا به یاد بياورید که با پرستویی وارد خانه می‌شود، لباس عوض می‌کند و آرایشش را پاک می‌کند و بعد با چهره‌ای معصوم مقابل پرستویی می‌ایستد، واقعا احساس می‌کنیم كه صحنه در تسخیر حاتمی است؟
در بی‌پولی نگرانی‌هایش را برای این‌ که همسرش دیگر دوستش ندارد يادتان مي‌آيد؟ راستش هر بار موقع تماشاي لحظه‌ای که اسکناس پنج‌هزار تومانی را در صندوق صدقات می‌اندازد، بغض می‌کنم. اين هنرِ تغيير حس و لحن است كه در فیلمی شوخ و کُمیک بتوانی بغض در گلوی مخاطب بنشانی. معصوميت لیلا را که می‌بینم، فارغ از هر حسی به خودِ لیلا تبديل می‌شوم و معصومیت پرستار شیدا را هميشه به خاطر دارم؟

در جدایی نادر از سیمین براي اثبات هنرش فقط‌‌ كافي‌ست نمايي را يادآوري كنم که دستش در دست پدر شوهر آلزايمري‌اش است و هر چه قرار است در چند صفحه ديالوگ بگويد، به مخاطب القا می‌کند... و بسیاری نقش‌فرینی‌های تحسین‌انگیز دیگر که مجال اشاره به همه‌شان نیست. حالا با این اوصاف چرا وقتی حرف از ستاره می‌شود، نام لیلا حاتمی در ذهن‌مان نقش نمی‌بندد؟ دیگر از او ستاره‌تر؟!
به‌شخصه معتقدم او ادامهٔ راه بانوی بازیگر ‌فاطمه معتمد‌آریا‌ است و آینده نه چندان دور جوان هنرمند ‌نگار جواهریان. چه می‌شود فیلمی که هر سهٔ این‌ها را کنار هم بیاورد؛ یک مثلث برمودا که مخاطب را خواهد بلعید!
واقعا چرا وقتی گیلانه را داریم، هنگامی که اسم بازیگر مؤلف می‌آید اولین نام ذهن‌مان معتمد آریا نباشد؟
چرا حرف از بهترین‌ها که می‌شود،جای محمدرضا فروتن و شهاب حسینی، نگار جواهریان و ترانه علیدوستی را به خاطر نمي‌آوريم؟
چگونه اجازه می‌دهیم حرمت بانوان هنرمندمان به‌راحتی شكسته شود و سکوت می‌کنیم؟ چرا مي‌گذاریم شأن آن‌ها را براساس پوشش‌شان قضاوت کنند؟

دامنه بي‌اخلاقي و بي خيالي در اطراف ما چقدر جلو رفته كه یادمان می‌رود چه لحظات نابی را با آن‌ها تجربه کرده‌ایم و حق نداریم براساس خیالات بيمار به سرچشمه‌هاي اين تجربه‌هاي ناب تهمت ببندیم؟! چرا فراموش می‌کنیم تمام حس‌های مادرانه و عاشقانه‌مان را مدیون آن‌ها هستیم؟
چرا یادمان می‌رود که قضاوت دربارهٔ منزلت انسانی کار ما نیست؟
وقتي در هر موفقیتی، در هر عاشقانه‌ای، در خلق هر زیبایی و طراوتی؛ همیشه پای یک زن در میان است!

... و در ‌‌نهایت خطابم به شماست، آقای سالم و درستکار! می‌خواهید تهمت بزنید، بزنید؛ می‌خواهید خودتان را مطرح کنید، بکنید؛ می‌خواهید سر تييتر خبر‌ها باشید؛ باشید اما شما را به خدا این قدر چهرهٔ دینی را که مدعی هستید دوستش می‌دارید خراب نکنید؛ این قدر به اسم اسلام دست به کارهایی نزنید که طبق نص صریح آیات قرآن از آن باز داشته شده‌اید؛ بگذارید گمان کنیم راوی رمردان آنجلس و یوسف پیامب حداقل یک بار قرآن را ورق زده است!

پی‌نوشت: این نوشته ابتدا بنا بود یادداشتي باشد در ستايش از بازیگر محبوبم باشد اما دیدن ‌شیرین‌ باعث شد به تمام بانوان هنرمند ادای دین کنم، به سبب آن همه لحظه‌هاي خوب و شیرینی که مهمان‌شان بوديم، به‌ویژه که این روز‌ها روح لطیف‌شان زير تازیانهٔ تهمت و سکوت مسئولان در مقابل آن، سخت به درد آمده است؛ كاش مي‌شد لیلی‌وار برای لیلا و ليلاهای سینمای ایران و تمام لیلی‌هایي بنویسم که انگار چه هنرمند باشند چه نباشند از جنونِ مجنون‌ها در امان نیستند. این روز‌ها که کمتر کسی در دفاع از زنان سینما سخن مي‌گويد، خيلي به فروغ فرخ‌زاد فكر مي‌كنم که برای پسرش نوشت:
«گفتم که بانگ هستیِ خود باشم، اما دریغ و درد که زن بودم!»


منبع : سينماي ما

به روز شده در : پنجشنبه 24 آذر 1390 - 4:59

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

سمیرا
پنجشنبه 24 آذر 1390 - 9:51
19
موافقم مخالفم
 

ممنون...عالی بود.

حرف دل منو زدید خانم مقیمی.

شقایق
پنجشنبه 24 آذر 1390 - 11:3
13
موافقم مخالفم
 

لیلا حاتمی بی نظیره... خانم مقیمی مرسی از متن خوبتون. با تمام چیزهایی که نوشتید موافقم.


پنجشنبه 24 آذر 1390 - 11:5
3
موافقم مخالفم
 

عالي . مرسي


پنجشنبه 24 آذر 1390 - 11:5
9
موافقم مخالفم
 

عالي . مرسي

من
پنجشنبه 24 آذر 1390 - 11:12
-7
موافقم مخالفم
 

اتفاقا حضور لیلا حاتمی در سعادت اباد خنثی و بی اثر بود خیلی

اینو طرفدارهای سرسختش هم قبول دارن دیگه

poriya
پنجشنبه 24 آذر 1390 - 11:23
9
موافقم مخالفم
 

dar ye kalame mer c,

مجتبی زمانی
پنجشنبه 24 آذر 1390 - 17:59
16
موافقم مخالفم
 

شیرین رو در حدود یک سال پیش دیدم...حالا عجیب به دنبال فیلم های قدیمیه عباس کیارستمیم...

در مورد لیلا حاتمی عالی گفتی...

مرسی "مرسده مقیمی"

سعیده
پنجشنبه 24 آذر 1390 - 20:29
6
موافقم مخالفم
 

ممنون - بسیار زیبا نوشته ید.

من از علاقه مندان فیلم های کیارستمی نیستم ولی "شیرین" رو دو بار دیدم ، زنان سینمای ما با نگاهشون یه اثر رو جذاب می کنند.

امیر
جمعه 25 آذر 1390 - 6:46
0
موافقم مخالفم
 

آفرین بسیار زیبا و تاثیرگذار بود امیدوارم آن کسانی هم که باید این متن را بخوانند، بخوانند

آن کسی که علاقه ای به نام بردن از او ندارم بی سواد، دروغگو، ریاکار و در اصل یک گناه کار بالفطره است او نمی فهمد، نمی داند؛

از کسی که نمی فهمد و نادان است انتظاری بیش از این نمی رود

شقایق
جمعه 25 آذر 1390 - 11:5
88
موافقم مخالفم
 

من از طرفداران سر سخت لیلا حاتمی هستم و اصلاً حرف شما رو قبول ندارم. لیلا حاتمی در سعادت آباد بسیار تأثیر گذار و درخشان بازی میکنه.

mehrandokht
جمعه 25 آذر 1390 - 20:34
-11
موافقم مخالفم
 

mamnon ke neveshtid ,ama kou goshe shenava !

شهروز
شنبه 26 آذر 1390 - 9:51
12
موافقم مخالفم
 

تلنگربجایی بود.

بدرستیکه دخترمرحوم علی حاتمی بودن برازنده ایشان است.

غزل
شنبه 26 آذر 1390 - 17:43
9
موافقم مخالفم
 

در این که بازیگران زن خیلی خوبی داریم شکی نیست، اما من نمی دانم چرا اساساً موضوع را جنسیتی می کنید. چرا انسانی به قضایا نگاه نمی کنید. زن و مرد هر دو انسان هستند. هم بازیگران مرد خوب داریم و هم بازیگران زن خوب. یعنی به طور کل باید بگوییم بازیگران خوبی داریم. من اصلاً موافق نیستم که بازیگری مثل لیلا حاتمی مورد توجه قرار نگرفته و به عنوان سوپر استار شناخته نشده. اتفاقاً فکر می کنم منتقدان سینما نسبت به او خیلی هم مهربان هستند و در هر فیلم و با هر سطحی از نقش آفرینی لب به تحسین او می گشایند (کاری که در مورد همه انجام نمی دهند) و حتی گاهی به واسطه حضور او در فیلمی، حضور قدرتمند بازیگران دیگر فیلم را نادیده می گیرند. درست مثل همین کاری که شما درمورد سعادت آباد کردید. همه بازیگران سعادت آباد خوب بودند، لیلا حاتمی هم یکی مثل بقیه. در سکانسهای بازی با حسین یاری هم که اشاره کرده اید، بازی او نوعی واکنش نسبت به بازی حسین یاری است. چون او بیشتر در مقام عکس العمل قرار داشت. در واقع می توان این طور به قضیه نگاه کرد که حس عالی حسین یاری، منجر به واکنش عالی لیلا حاتمی شده است. اساساً بازی بازیگران در سکانس هایی از این دست بسیار بر هم تأثیرگذار است و مرد و زن هم ندارد. همانطور که جیرانی در برنامه هفت موقع پخش سکانس دو نفره یاسی و بهرام به بازی عالی هر دو بازیگر اشاره و حسین یاری هم آن را تأیید کرد. این را فقط برای مثال عرض کردم و به نظرم در همه نمونه های دیگری هم که عنوان کرده اید می توان نوع نگاه را عوض کرد.

عسل
شنبه 26 آذر 1390 - 20:44
-1
موافقم مخالفم
 

مرسی عالی بود.

فریبا
دوشنبه 28 آذر 1390 - 9:49
3
موافقم مخالفم
 

مرسی عالی بود و درست . حتما باید شیرین رو ببینم..

tamana
چهارشنبه 30 آذر 1390 - 9:20
0
موافقم مخالفم
 

فکر میکنم بازی حسین یاری که حسی و هم تکنیکی بود باعث شده بود این بهترین سکانس فیلم باشد

حسین یاری و خانم حاتمی هردو با چشمانشان فارغ از صحبتهایی که میکنند با هم صحبت میکنند و مخاطب با نگاه حسرت بار یاری به یاسی متوجه میشود که او حسرت زندگی دیگری داشته که حالا با تهمینه ندارد من به خاطر تعریفهایی که از بازی حسین یاری شنیدم این فیلم را دیدم وگرنه رغبتی برای فیلم دیدن نداشتم

اما بازی حسین یاری و لیلا حامی فوق العاده بود و هردو بی نظیر بودند مخصوصاً حسین یاری که با نگاهش حرفهایی زیادی برای گفتن دارد

مریم
شنبه 3 دي 1390 - 6:28
12
موافقم مخالفم
 

خیلی خوب بود به نظر من بازی و واکنش عالی و فوق العاده حسین یاری بود که باعث شد این سکانس فوق العاده از کار دربیاد و با لیلا حاتمی اینجور صحبت کنه درکل بازی حسین یاری بهتر بود و غلبه بازی حسی حسین یاری در این سکانس جلب توجه میکرد لیلا حاتمی هم واکنش خوبی داشت

حسین یـــــــــــــــــــــــــــــــاری بی نظیره بی نظیـــــــــــــــــــــــره

sahar
يکشنبه 4 دي 1390 - 17:14
-2
موافقم مخالفم
 

film khoobi ast

نسیم
جمعه 30 تير 1391 - 12:29
9
موافقم مخالفم
 

وقتی از تنگی وبخل فرهنگی اشنا وغریبه دلم به درد میاید تنها ازدیدن فیلمهای زیبای این عزیزان بیاد میاورم تنها نیستم هستند عزیزان زیادی که مثل من میفهمند،فکرمیکنند،باچشمانشان حرف میزنند وعاشق عشقند.......

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���