آیا دردمندي حاتمي‌كيا به معنای آن‌ست که بقیه اهل رفاه و لذت‌اند؟
اندر احوالات ابراهيم حاتمی‌کیاي این روزها: دايي‌جان ناپلئون؟!

سينماي ما- مجتبی عبدالهی: ابراهیم حاتمی‌کیا برخلاف آنچه برخی عنوان کرده‌اند حسود نیست؛ دشمن فرهادی نیست‌؛ مغرض نیست‌؛ اتفاقا به گواهی فیلم‌هایش دیدگاه شعاری نسبت به آرمان‌ها ندارد، هرچند از پایمال شدن آرمان‌ها در رنج است. استقلال فکری و خلوص نیت دارد و بارها دیده ایم که به سبب تفاوت دیدگاهش با نظامیان به او امکانات و فرصت ساخت فیلم جنگی نداده اند. او جنگ را فاجعه می‌بیند ولی نظامیان از او توقع داشتند جنگ را حماسه ببیند و به این خاطر با آن‌ها میانه خوبی ندارد. او ریا کار نیست و اندیشه مستقلی دارد و این را به مرور زمان ثابت کرده است. به سبب همین استقلال فکری‌ است که اکنون فیلم آخرش در محاق توقیف است.

اما او در واکنش به موضع‌گیری‌های اخیرش ‌به پیاده نظام اینترنتی اشاره می‌کند که علیه او بسیج شده اند! این دیدگاه «دایی‌جان ناپلئون‌»ی است؛ چرا زمانی که همه موافق حاتمی‌کیا و طرفدار فيلم‌هايش باشند توطئه‌‌ای در کار نیست؟ حاتمی‌کیا حرف‌هایی زده- هر چند با آن موافق نیستم- و به طور طبیعی موافقان و مخالفان حرف‌هايش موضع گرفته و نظر داده اند‌؛ قضیه پیاده نظام اینترنتی بیشتر به توهم و شوخی نزدیک است، چرا که هر کاربر فضاي مجازی یک انسان است و نظرگاهی دارد..

حاتمی‌کیا همچنان که گفته تاجر نیست و با باورهایش زندگی می‌کند، اما باورهای آدم همیشه درست نیست و گاهی او را به اشتباه می‌اندازد. او اهل مظلوم‌نمایی نیست، اما متهم‌کردن دیگران هم  كار درستي نیست؛  کاری که از او  - که به هرحال الگوی نسلی است - سر زده است. او اگر سخن‌گوی نسلی است و حرف حقی دارد، باید بداند چگونه گفتنش هم به اندازه حرفش اهمیت دارد‌؛ اگر جایزه‌هاي جهاني پتانسیل گوساله سامری شدن دارد، این همه سیمرغ بلوريني که او گرفته چرا چنین استعدادهای ندارند؟! این جایزه ها به تنهایی ارزشی ندارد و شعوری که پشت‌شان خوابیده به آنها ارزش می‌بخشد و مطمئنا خیلی‌ها اصغر فرهادی را دارای این سطح از شعور می‌دانند.

حاتمی‌کیا اهل درد است و نابسامانی‌ها آزارش می‌دهد، اما این مسئله اگر به صورت ادعا دربیاید، تبديل به  شعار می‌شود . آیا دردمندي حاتمي‌كيا به معنای آن‌ست که بقیه اهل رفاه و لذت اند؟ آیا فرهادی اهل عیش و تفريح است و دردي ندارد يا نمي‌بيند؟ برخلاف درک حاتمی‌کیا از فیلم جدایی نادر از سیمین، شخصیت زن مذهبی فیلم نهایتاً دروغ نمی‌گوید و بین راست‌گویی و منافع مالی، حقیقت گویی را برمی گزیند. بسیار جای تعجب است از حاتمی‌کیا‌؛ مگر آن که فرض کنیم آن قدر از فیلم بدش آمده که آن را نصفه نیمه دیده و زود قضاوت کرده است.

همه دیدگاه حاتمی‌کیا را نسبت به جشنواره‌های جهانی می دانند. او منتقد و مخالف آنهاست اما این نگاه منصفانه نیست که اگر جشنواره ها را قبول ندارد، در برابر ديگراني که جشنواره‌ها را قبول دارند چنین موضع تندي بگیرد. چند سال پیش عباس کیارستمی در جواب کسانی که او را فیلمساز جشنواره‌ای نامیدند گفت: " بله من فیلمساز جشنواره ای‌ ام و افتخار هم می‌کنم، چرا که جشنواره‌ها از سطح فهم عوام بالاتر هستند و نخبگان به آن جا راه پیدا می‌کنند". با این وضعیتی که جدایی نادر ...پیدا کرده و اکنون در اکثر کشورهای جهان نمايش موفقی داشته و بزرگ‌ترین مجلات و منتقدان جهان آن را جزو چند فیلم برتر سال دنیا قرار داده‌اند، تنها تئوری توطئه می تواند به داد تحلیل های ناقص برسد و آن‌ها را نجات دهد؛ یا باید بپذیریم کل جهان نفهمند - در حالی که اصلا سینما را آنها اختراع کرده‌اند-  یا باید تسلیم قدرت ساختاری و تاثيرگذاري فیلم فرهادی شویم و در دیدگاه خود شک کنیم.

شاید حاتمی‌کیا همان طور که خودش گفته، برخلاف فیلم‌هایش قدرت قلم ندارد و منظورش را درست نمی‌تواند منتقل کند. او از تسلط دروغ و ریا و ناجوانمردی و ... شاکی است، اما سیبل و هدف خود را نادرست انتخاب كرده است.

حاتمی‌کیا بودن خوب‌ است، اما او معصوم نیست. او همچنان دغدغه عدالت دارد اما تحلیلش از شرایط و علل پدید آمدن این وضعیت درست نیست.نکته دیگر این که کاریکاتور کشیدن از اشخاص هیچ عیبی ندارد؛ کاریکاتور فرهنگ می خواهد و ظرفيت، چرا که تاکنون كاريكاتوربزرگ‌ترین انسان‌های جهان - از  دانشمند و فیلسوف و کارگردان و هنرمند و ...- کشیده شده و هیچ کدام اعتراضي نکرده اند چون اعتماد به نفس دارند و درک می کنند که معنای کاریکاتور طنز و شوخي‌ست و ابداً توهین نیست.

حاتمی کیا باید بداند هر آدمی و هر کارگردانی اوج و فرود دارد؛ زمانی درست عمل می کند و زمانی احیاناً نادرست. ممکن است آدم شرایط وخیم را ببیند، کما اینکه همه می بینند، اما در تحلیل ریشه‌هایش به اشتباه بیفتد. این که امروزه عصر وارونگی است، حرف تازه ای نیست اما یافتن علل آن کار آسانی نیست و گفتن علل آن هم فضای بازی می‌خواهد که موجود نیست.

 این که اصغر فرهادی را این وسط قربانی کنیم، چقدر درست است؟ حاتمی‌کیا آن چه برای خود می‌پسندد (استقلال فکری هنرمند) برای فرهادی نمی پسندد؟ آیا حق داریم نگاه فرهادی را از او بگیریم؟ در این صورت و طبق این منطق بایستی نگاه حاتمی‌کیا را هم از او بگیریم؟ پس چرا کسانی که مخالف نگاه او هستند و فیلمش را توقیف کرده اند، مورد انتقادش هستند؟! یا باید اصل تفاوت نگاه را بپذیریم یا نپذیریم؛ این که دیدگاه متفاوت حاتمی‌کیا را بپذیریم اما دیدگاه متفاوت فرهادی را نه، دور از انصاف است. او به یاد شهيد آوینی می افتد و کمبود وجود او را فریاد می‌زند اما باید توجه داشت هر منتقد و هر انسانی دیدگاه خود را دارد و هر دیدگاهی هم در جای خود  محترم است؛ چه موافق و چه مخالف.خیلی ها نگاه حاج کاظم آژانس شيشه‌اي را قبول داشتند و خیلی‌ها نه. هر دو هم دلایلی داشتند و کسی مخالف اين نگاه به رزمندگان نبوده و نیست... يا نبايد باشد.

 حاتمی‌کیای این روزها خیلی سرحال نیست ؛ به رنگ ارغوانش بعد از سال‌ها اکران می‌شود و جایزه هم می‌گیرد .او تا می آید امیدوار شود دوباره فیلمش توقیف می‌شود. در این اوضاع به خودش حق هر اظهار‌نظري‌ درباره ديگران می‌دهد، اما به دیگران چنین حقی نمی‌دهد! و این گونه است که راه بر گفت‌وگو بسته می‌شود.زمانی که منتقدان انتقاد می‌کنند او برآشفته می‌شود و وقتي همان منتقدان به او جایزه می‌دهند، خوشحال می‌شود و اذعان می‌کند که نقدها را همیشه می‌خواند ولو در زیرزمین خانه اش! او دیگر به سن پختگی رسیده و انتظار رفتارهای معقول‌تری از او می‌رود؛ رفتارهایی که هم آرمان و هم تعقل در آن باشد... تعقل از سرِ انصاف و نه سکوت در برابر بی عدالتی.




منبع : سينماي ما

به روز شده در : يکشنبه 4 دي 1390 - 3:16

نظرات

یک مستمع
يکشنبه 4 دي 1390 - 7:43
-10
موافقم مخالفم
 

چون نظرات را سانسور میکنید و یا سلیقه ای و قشری انتخاب یا حذف میکنید نتوانستم نظر بدهم

سيد جواد
يکشنبه 4 دي 1390 - 9:22
3
موافقم مخالفم
 

براي همين هم گفتند

تا مرد سخن نگفته باشد

عيب و هنرش نهفته باشد

اما به نظر من خوبه كه حاتمي كيا حرف مي زنه و ما رو از افكارش باخبر مي كنه

با همه متن شما موافقم فقط اينكه مشخصه كه متاسفانه حاتمي كيا حسودي مي كنه

ولي خودش قبول نداره .و اين حسودي رو تو ي لايه هاي زيادي مي پيچه تا هم حرفشو بزنه .هم وجدانش راحت باشه كه حسود نيست

ولي ...

حسودي مي كنه .خيلي واضحه .چه خودش قبول داشته باشه چه نه.

در ضمن او چند تا فيلم خوب ساخته كه من دوستشون دارم .و اميدوارم اخرين فيلمش هم هر چه زودتر اكران بشه .

chavoshist
يکشنبه 4 دي 1390 - 16:29
21
موافقم مخالفم
 

عالی.


يکشنبه 4 دي 1390 - 18:1
0
موافقم مخالفم
 

در این چند خط سعی دارم بی طرفانه حرف بزنم .

همه دوستانی که اخبار سینما را دنبال می کنند. به یاد دارند که فرهادی قبل از ساخت فیلم مزبور و در فضای اکران نامناسب درباره ی الی در جواب سوال خبرنگار که پرسید: از این وضعیت اکران فیلمتان ناراضی نیستید، جوابی داد که بس قابل تامل است وبه خصوص در حین ساختن فیلم حرفهایی در حمایت از کارگردانان زندانی سینما در مراسم جشن خانه سینما به حق به زبان آورد(در مورد پناهی و رسول اف) که در نتیجه این حرفها منجر به توقیف شدن مقطعی فیلم شد. اما با عقب نشینی اندک فرهادی و اینکه فقط آزادی همکارانش را درخواست کرده است و انگیزه دیگری نداشته است و فشار رسانه ها، فیلمبرداری این فیلم دوباره از سر گرفته شد.این ها را داشته باشید.همچنین در شام جمعه همه، نظرات امیر قادری را نسبت به وضعیت فیلم در اسکار و حواشی آن شنیدیم و او بعد از اینکه در گوشه ای از حرفهایش گفت که درباره الی را بیشتر دوست دارد و بعد از اکران فیلم درباره الی مقاله ای ... . جمله ای درباره فیلم به زبان آورد که خیلی ها حتی جرات طرح آن در میان موافقان فیلم جدایی ... را ندارند.((انگیزهای سیاسی را در این همه توجه نمی توان نادیده گرفت)).این را هم داشته باشید که جشنواره های دنیا کم وبیش دستخوش انتخابهای سیاسی هستند،که می دانم مثالهای آن از نزدیک و دور به وفور در ذهنتان نقش بسته است.اما من یک مثال از فیلمهای خود فرهادی به میان می آورم:همه می دانیم که در چند دهه اخیر سابقه نداشته است در جشنواره برلین یک فیلم سه خرس(باجنسهای متفاوت!)بگیرد.

حال به جواب این چند سوال که یکه کلمه بیشتر نیست فکر کنید.

آیا درباره الی برتر از جدایی... است؟

آیا اسکار را یک فستیوال(کم و بیش) سیاسی می دانید؟

آیا موضع گیری های سیاسی فرهادی را به حق می دانید؟

آیا نظر امیر قادری را قبول دارید؟

اگر جوابتان به همه این سوالات بله است. پس با فرهادی بمانید و به این فکر کنید که آقا ابراهیم شاید دچار اشتباه در طرز بیان حرفهایش و یا تفکراتش شده است و یا در اشتباه است و اگر جوابتان نه است از کیای خودتان حمایت کنید و در آینده اگر اوبا همین پاسداریش چیزی گفت که به مزاجتان خوش نیامد بازهم او را دوست داشته باشید و او را از ذهنتان( و نه هرگز از صفحه روزگار) محو نکنید و بدانید که فرهادی و فیلمهایش مایه مباهات بسیاری هستند.

و در انتها این جمله امیر قادری را نیز به خاطر بیاورید که طعم این پیروزی ها را با این حرفها تلخ نکنیم.

بهرام
يکشنبه 4 دي 1390 - 21:35
-28
موافقم مخالفم
 

همون طور که کیمیایی هنوز تو حال و هوای قیصر به سر می بره، حاتمی کیا هم هنوز حسرت موفقیت آژانس شیشه ایش رو می خوره!

کار هر کسی نیست و حاتمی کیا هم هرگز نتونست اون موفقیت رو تکرار کنه، من همیشه حاتمی کیا رو یه بیانیه نویس موفق شناخته ام تا یه فیلم ساز خوب!

نرگس
دوشنبه 5 دي 1390 - 5:52
10
موافقم مخالفم
 

حاتمی کیا فیلمساز محبوب ما متاسفانه بد راهی را انتخاب کرده-ازش چنین انتظاری نداشتم-نمی دونم چش شده

bivatan
دوشنبه 5 دي 1390 - 11:17
-37
موافقم مخالفم
 

لطفا به جای آقای حاتمی کیا اظهار نظر در مورد جنگ نفرمایید...

در ضمن اگر یادتان نرفته همین اصغر فرهادی شما روزگاری دستیار اقای حاتمی کیا بوده اند و من نمی دانم چرا شما اینقدر جوش آقای فرهادی رو می خورید در حالی که ایشون خودشون حق استاد و شاگردی رو رعایت می کنن و هیچ اظهار نظری در این مورد نکردن...

سيمان
دوشنبه 5 دي 1390 - 15:27
0
موافقم مخالفم
 

مزاح مي فرماييد .همكاري دو نفر د رنوشتن فيلمنامه ارتفاع پست رو دستيار ي نمي گن .اگر فرهادي به حاتمي كيا تو نوشتن فيلمنامه كمك نمي كرد كه اونهم يه چيز بي مزه مثل موج مرده مي شد .

ايرج
دوشنبه 5 دي 1390 - 15:35
1
موافقم مخالفم
 

دمت گرم......... منصفانه‌ترين و مودبانه‌ترين نقدي بود كه تا به حال خونده‌ام. واقعا جانب انصاف و عدالت را رعايت كرده بودي...... قابل توجه آقاي حاتمي‌كياي عزيز!!!

س.م.
دوشنبه 5 دي 1390 - 16:56
3
موافقم مخالفم
 

آقا یا خانومی که در یکشنبه 4 دي 1390 - 21:31 نظر گذاشتید.

بروید اول یاد بگیرید که اسکار جشنواره نیست که بگید فستیوال، بلکه اسمش Awardes (هست).

لطفا این عزیز و همه کسانی که فرق جایزه و جشنواره رو نمی دونن برن مطالعه کنن تا یاد بگیرن، و بعد از ابراهیم یا اصغر دفاع کنن!

در ضمن فیلم "ارتفاع پست" دیده اید؟ فیلمنامه اش را چه کسانی نوشته بودند؛ به شما می گویم همین اصغر و ابراهیم.

ولی این احتمال هم وجود دارد که شاید این دو عزیز هرگز نتوانند در کنار هم باشند، به خاطر تغییراتی که شاید متحمل شدند.

محمدرضا
دوشنبه 5 دي 1390 - 17:1
-16
موافقم مخالفم
 

جناب بى وطن !كى اقاى فرهادى دستيار حاتمى كيا بودن ؟ظاهرا شما فرق دستيارى و نويسندگى را نم ى دونيد در ضمن اقاى فرهادى حتما به اين حرف هاى مزخرف اهميتى نميدن كه بهش جواب نميدن

یلدا
سه‌شنبه 6 دي 1390 - 5:5
3
موافقم مخالفم
 

سینمای ما خیلی به حاتمی کیا به حاتمی کیا مدیونه ؛ هرگز از یاد نبریم تلنگری که حاتمی کیا با فیلمهاش بهمون زد و ارزشهایی که شاید الان واسه بعضی ها دیگه ارزش نباشه یادمون انداخت... مقصد فیلم حاتمی کیا و فرهادی که همون درستی ها و ... هاست یکیه.راه رسیدن به این مقصده که فرق میکنه.

مهدی
سه‌شنبه 6 دي 1390 - 16:37
23
موافقم مخالفم
 

سلام

باید بگم که من با صحبت های استاد حاتمی کیا موافقم

این واقعیتیست که فیلم جدایی نادر از سیمین یک سیاه نمایی از ایران است .

برای چه؟

برای اینکه از هر 10 نفری که در این فیلم نقش اصلی دارن 9 تاشون دروغ گو هستن و یکی راست میگه......یعنی واقعا تو کشور ما اینجوریه.....

با شمام ، آره با شما هستم آقای نویسنده ی این متن شما میگی حاتمی کیا این فیلم رو کامل ندیده وگر نه میدید که اون زنه راست گفته ، خواهشا آقای نویسنده خودتو گول نزن راست گفتن اون به معنی این نیست که همه راست گو هستن ،

یعنی تو هر جمع کثیری شاید یکی راست گو باشه.........

شخصا وقتی خودم ، اطرافیانم ، دوستام ، اقوام و حتی مردم شهرم نگاه میکنم میبینم که 90 درصد ما راست گوییم حال نمیدانم ، که اینهایی که من میشناسم خیلی راستگویند یا تهرانی هایی که عده ی زیادی از آنها غرب ستا و غرب گرا شده اند مانند غربی ها دروغ برایشان عادی شده.....که با یک اعتراف پیش راهبشان گناه بخشوده میشود........

عجیب است....

باز هم میگویم جدایی نادر از سیمین یک سیاه نمایی بیش نیست و اگر حداقل 4 نفر دیگر راست میگفتن شاید میشد بگوییم سیاه نمایی نیست ولی حقیقت آن است که در آن صورت که دیگر جایزه ای به فرهادی نمی دادند....

مگر غرب و شرق برای ایران ستایی جایزه می دهند ........

آنها فقط دنبال این هستند که کدام فیلم چهره ایران را تخریب میکند تا با کلی جایزه به آن دهند ، حال اگر کارگردانی هم خوب باشد که شاید اسکار هم به فیلم بدهند ، بعید نیست.........

کاش کمی تفکر کنید......ولی فایده ای ندارد ، خود را به خواب زده را نمی توان از خواب بیدار کرد....

امیرعلی
سه‌شنبه 6 دي 1390 - 21:20
4
موافقم مخالفم
 

من میدونم چی میکشه تا وقتی اون طوری فیلم میساخت که دولت میخواست خوب بود وضعیتش ولی وقتی خواست خودش فیلم بسازه جلوش رو گرفتند نمیخواد سفارشی کار کنه آیا او کسی هست که بی فکر فیلم بسازه فیلم گزارش یک جشن رو واقعا من میگم باید میزاشتن اکران بشه... چرا اینطوری یک فیلم ساز خوب رو آزار میدیم ایشون استاد تمامی فیلم سازان هستند و براشون آرزوی بهترین ها رو دارم منم بودم جای ایشون الان حالم خوب نبود همین طور که الان هیچ کس حال خوبی ندارد به امید این که خورشید این مملکت یک روز از شرق طلوع کند ...


چهارشنبه 7 دي 1390 - 11:10
-12
موافقم مخالفم
 

اشتباه نگویید در فیلم جدایی نادر از سیمین همه دروغ می گویند جز بچه خانواده فقیر که او هم به نوعی در جایی به مادرش می گوید که به پدر نمی گویم.

بچه 11 ساله فیلم هم مجبور به دروغ می شود.

و خانوم مذهبی از همان میانه فیلم دروغ را گفته که می گوید شما مرا هل دادید و بچه من سقط شده در حالی که می دانست که بچه اش به خاطر تصادف سقط شده

پس الکی از کسی طرفداری نکنید

دوباره بشینید فیلم رو ببینید

من طرف کسی رو نمی گیرم ولی حرف شما اشتباهه محزه

mahmood
چهارشنبه 7 دي 1390 - 18:57
4
موافقم مخالفم
 

این نقد ها و اظهارات همیشه تن آدمهایی که بخوان با جریان روشنفکر نما مخالفت کنند را می آزارد

آفتاب
پنجشنبه 8 دي 1390 - 8:17
1
موافقم مخالفم
 

برای من هنوز مجهوله که چرا خیلی ها با فیلم فرهادی دشمنی می کنن . فیلمی که به نظر من کاملا اسلامیه و تا حدی هم برای پیروی از دستورات اسلام تبلیغ می کنه . البته برای کسانیکه از اسلام چیزی بدونن . من این فیلم رو داستان انسان های پاک می دونم . انسان هایی که تو بعضی از مراحل زندگیشون دچار خطاها و اشتباهاتی میشن ... دروغ گفتنو و پنهان کردن حقیقت ....

فیلم میخواد به ما یاد بده اگه خودمون درست باشیم جامعه هم درست میشه ... توی فیلم سیمین میخواد بره خارج و بچه ش تو این شرایط بزرگ نشه اما وقتی خودش هم حقیقت رو به شوهرش نمیگه و باعث سرشکستگی چند نفر دیگه میشه پس حتی اگر خارج هم بره بازم برای بچه ش فرقی نمی کنه . چون بعضی از خونواده ها تو مملکت ما یادشون رفته که کوچیکترا به اونها نگاه می کنن نه به دیگران و نه به وضعیت جامعه .... میخواد بگه در بدترین شرایط هم میشه به دینت پایبند یمونی و مال حروم رو وارد زندگیت نکنی ... میشه از حقیقت بگی حتی اگه پای آبروی خودت در میون باشه ....

فیلم داره بیان می کنه جامعه رو خود ماها می سازیم . اگر یک نسل درست زندگی کنه نسل بعدی هم از اون تبعیت می کنه ....

من فرهادی رو فیلمسازی می بینم که از اتفاقاتی که توی جامعه ش داره میوفته ناراحته و داره تلاش می کنه به مردمش چیزی بفهمونه .... نه اینکه برای خوش آمد چند تا جشنواره بی ارزش و احیانا آمریکا و اسرائیل فیلم بسازه و ایرانو خراب کنه ... چه بسا می تونست بره این فیلمو همون جاها بسازه ...

در ضمن خیلی دوس دارم این حرف به گوش آقای حاتمی کیا برسه . فرق بین حق و باطل کمتر از تار مویی ست . من نمیگم که فرهادی حق میگه و شما باطل ، ولی به شما میگم وقتی از نیت کسی مطلع نیستید اونو متهم به کاری که ممکنه انجام نداده باشه نکنید . چون اگر اشتباه کرده باشید فردای قیامت جلوی خدا باید جواب طرفو بدین .... اونوقت چی دارید بگید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مهدی
جمعه 9 دي 1390 - 12:56
-4
موافقم مخالفم
 

سلام

بايد بگم که من با صحبت هاي استاد حاتمي کيا موافقم

اين واقعيتيست که فيلم جدايي نادر از سيمين يک سياه نمايي از ايران است .

براي چه؟

براي اينکه از هر 10 نفري که در اين فيلم نقش اصلي دارن 9 تاشون دروغ گو هستن و يکي راست ميگه......يعني واقعا تو کشور ما اينجوريه.....

با شمام ، آره با شما هستم آقاي نويسنده ي اين متن شما ميگي حاتمي کيا اين فيلم رو کامل نديده وگر نه ميديد که اون زنه راست گفته ، خواهشا آقاي نويسنده خودتو گول نزن راست گفتن اون به معني اين نيست که همه راست گو هستن ،

يعني تو هر جمع کثيري شايد يکي راست گو باشه.........

شخصا وقتي خودم ، اطرافيانم ، دوستام ، اقوام و حتي مردم شهرم نگاه ميکنم ميبينم که 90 درصد ما راست گوييم حال نميدانم ، که اينهايي که من ميشناسم خيلي راستگويند يا تهراني هايي که عده ي زيادي از آنها غرب ستا و غرب گرا شده اند مانند غربي ها دروغ برايشان عادي شده.....که با يک اعتراف پيش راهبشان گناه بخشوده ميشود........

عجيب است....

باز هم ميگويم جدايي نادر از سيمين يک سياه نمايي بيش نيست و اگر حداقل 4 نفر ديگر راست ميگفتن شايد ميشد بگوييم سياه نمايي نيست ولي حقيقت آن است که در آن صورت که ديگر جايزه اي به فرهادي نمي دادند....

مگر غرب و شرق براي ايران ستايي جايزه مي دهند ........

آنها فقط دنبال اين هستند که کدام فيلم چهره ايران را تخريب ميکند تا با کلي جايزه به آن دهند ، حال اگر کارگرداني هم خوب باشد که شايد اسکار هم به فيلم بدهند ، بعيد نيست.........

کاش کمي تفکر کنيد......ولي فايده اي ندارد ، خود را به خواب زده را نمي توان از خواب بيدار کرد....

چرا تایید نمیکنید.....تا چه حد سانسور

سهراب
يکشنبه 11 دي 1390 - 8:23
0
موافقم مخالفم
 

جدایی از شخصیت حقیقی این دو نفر....با نگاه ملی مذهبی ... اثر اقای فرهادی سیاه نمایی و برای خوشنودی دشمنان فرهنگ و سنت ایران و اقبال در جشنواره های خارجی میدونم و جوایزی هم که میگیره هیچ ارزشی ندارن... آقای حاتمی کیا هم آثار بسیار متضادی در کارنامه دارن و دارای ایدئولوژی مشخصی نیستن...

مصطفی
يکشنبه 11 دي 1390 - 12:35
5
موافقم مخالفم
 

برادر گرامی که اسمت را هم ننوشته ای ... اجازه می خواهم در برابر سخنان شما بگویم کی قرار است از ایت تفکر دایی جان ناپلئونی دست برداریم ؟ عزیز و هم وطن من شما هم همچون حاتمی کیا و هم نسلهایش اشتباه فکر می کنید ... توهم توطئه و سیاه و سفید دیدن جزء لاینفک این نسل است و متاسفانه بر خلاف تصور ما ایشان هم در همین راستا قرار گرفته اند. ما همه جا دست غرب را در کار می بینیم و حتی اگر موفقیتی هم در کار باشد زشت است؟ چرا تایید فرهادی در جشنواره ها زشت است و استقبال از مولانا در آمریکا خوب؟ شاید اگر مولانا هم زنده بود در این چرخه فکری فاشیستی و دگم محکوم به وطن فروشی و خدمت به بیگانه می شد .... درباره الی فیلمی است که هر کس در هر موقعیتی ممکن است دچارش بشود، نادر و سیمین هم بدین صورت به همین دلیل همه دنیا آنها را می پزیرند و خوششان می آید اما آژانس شیشه ای فقط در ایران اتفاق می افتد با این تفسیر که حاتمی کیا کارگردانی است که نظر قطعی می دهد و این فیلم را جهت دار می کند که نه تنها مخاطب خارجی بلکه منتقد و مخاطب داخل را هم ممکن است در جبهه مخالف ببیند اما فرهادی جهان را همانگونه که نسبی است به تصویر می کشد ...

دوست گرامی کمی از توهم توطئه کم کنیم ...

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���