عكس‌هاي اختصاصي سايت "سينماي ما" از فيلم تازه داريوش مهرجويي را فقط اين‌جا ببينيد
«نارنجی‌پوش» بازگشت مهرجویی و ضرب‌شست استاد به جوانانی است که این سال‌ها بهتر از او کار کرده‌اند‌؟

سينماي ما- مجتبي عبداللهي: بايد تكرار كنيم داریوش مهرجویی کارگردانی بنام با کارنامه ایی پر و سرشار از آثار خوب سینمایی است؟!‌ نیاز به گفتن ندارد که او بر ابزار سينماي ما- کارش مسلط است و به استناد آثار و سن و سالش جزء اساتید طبقه بندی می‌شود. آثار بی نظیر او در قبل و بعد از انقلاب گواه شناخت و درک وسیع او از مقوله سینماست و کسی است که بیشترین رابطه را بین ادبیات و سینما با آثار اقتباسی پدید آورده است.

 مهرجویی آن قدر به خود اطمینان داشته که بارها از ادبیات وام بگیرد بدون ترس از اینکه دیگران بگویند به مولف بودنش خدشه وارد شده است.در نگاهی به اقتباسهای ایرانیش نظیر گاو و دایره مینا(ساعدی) و آقای هالو(نصیریان)، درخت گلابی(گلی ترقی)و مهمان مامان(مرادی کرمانی) و چه در اقتباسهای خارجی نظیر پستچی(بوخنر)؛پری(سالینجر)؛سارا(ایبسن) همواره مهرجویی با ذهن خلاقش توانسته آن آثار را از زاویه دید خود بازگو کند و نگاه خود را داشته باشد.در تمام آثار خوب مهرجویی فیلمنامه هایی با کیفیت بالا همراه با خلاقیت و سرشار از ایده و شخصیتهای بخوبی پرداخت شده به چشم می خورد و اعتبار او هم بواسطه نگاه خاصش به سینماست که آن را به فیلمهای مهرجویی وار تبديل كرده است. بیشترین شخصیتها را به اعتبار نظر سنجی ماهنامه فیلم در آثار مهرجویی می توان یافت ؛شخصیتهایی قرص و محکم با پیشینه مشخص و هدف معین و کاملا ملموس.

اما مهرجویی چند سالی‌ست که سبک کار‌ش را عوض کرده است؛ او دیگر ضرورتی نمی بیند که وقت زیادی روی فیلمنامه بگذارد و در آنها از ایده های جالب و خلاقانه استفاده کند. شاید اعتماد بنفس بیش از حد سبب شده او شیوه عجیب "سهل و ممتنع"را برگزیند و با چند بازیگر و ستاره سفری برود (همه دانا :همدان-آسمان محبوب :کاشان- بمانی : لرستان) و احیانا بعد از گردش و تفریح فیلمی هم بسازد! این نوع کار سردستی کاملا در آثار اخیر او پیداست و نیاز به توضیح ندارد . گویی کارگردان کهنه کار محبوب ما دیگر شأن خود را بالاتر از این می داند که روی فیلمنامه وقت بگذارد و نتیجه این میشود که یا مثل بمانی نه داستانی است و نه مستند و نه هیچ چیز دیگر. کاریکاتوری است از یک فاجعه که بزی در آن در حال نگاه به دوربین است يا الاغ سفيد آسمان محبوب که معلوم نیست با آن تکرارهای موتیف وار قرار است در آن کوچه پس کوچه های کاشان چه چيزي را به بیننده بگوید.

واقعا معلوم نیست مهرجویی را چه شده است. وقتی از فیلمنامه نویس آسمان محبوب سوال می‌شود در مورد فیلم می گوید: فیلمی در حال و هوای پری! این دوران جدید فیلمسازی مهرجویی است که حاصلش مطلوب اغلب هواداران مهرجویی نيست. از مهرجویی با آن همه دیالوگ محشر در آثارش جملات لوس گلشیفته در سنتوری بعید است و این همه تصاویر عجیب و قصه عجیب‌تر در آسمان محبوب که شايد شانس مهرجویی بوده که اکران نشده است. الگوي سهل و ممتنع تهران طهران هم بشدت توی ذوق می زند‌ و همه چیز سر دستی و سطحی پیش میرود. قرار است این بار اجاره‌نشینها ابازسازی شود؟ سقفي ناگهان می ریزد و عده ‌ای آدم مثلا دلسوز سر می رسند و التماس‌کنان خانواده بیچاره را مهمان جمعه پولداري مي‌كنند برای تهران‌گردی و ایده بی مزه قهر زن و شوهری یکی پیر و دیگری جوان‌تر و شعر‌بازی و بزن و برقص بالای برج میلاد!

این ایده ها حاصل همان شیوه سهل و ممتنع استاد است. سالی كه مهمان مامان در نظرسنجی ماهنامه فیلم اول شد ، بوتیک فیلم شاخص‌تری بود و تنها به دلیل محافظه کاری و رودربایستی منتقدان این مجله نتوانستند بوتیک را برتر از فیلم مهرجویی برگزینند وگرنه زمان نشان داد بوتیک و نعمت الله در آن سال حق‌شان بود‌ به عنوان بهترین فیلم برگزیده شوند.

داريوش مهرجويي امسال نارنجی‌پوش را در جشنواره سي‌ام فجر دارد و اگر قرار باشد با شیوه جدید فیلمسازی مهرجویی و فيلمنامه‌نويسي وحيده محمدی‌فر ساخته شود در ادامه كارهای چند سال اخير استاد قرار مي‌گيرد. شايد هم دیگر باید از فکر كردن به فیلم‌های بدیع و جدید از مهرجویی ناامید شویم و دلخوش به همان آثار قبلی کنیم. آیا مهرجویی در گذر از هفتاد سالگی توان بازگشت به آن ایده‌ها و قصه های ناب را دارد یا باید او را مثل همتايش مسعود کیمیایی تمام‌شده تلقی کرد. خوشبختانه انتظاری که از نسل بزرگان داشته ایم، جوانان در این سالها جبران کرده اند و نشان داده اند برخلاف نسل اساتید انگیزه دارند و گاه واقعا امیدوار‌کننده جلو آمده اند، اما به هر حال هنوز به مهرجویی امیدواريم، هر چند از درخت گلابی سالها‌ می گذرد و بعد از آن فیلم درخشانی نساخته است.

امیدوارم نارنجی‌پوش بازگشت استاد و ضرب شست مهرجویی به جوانانی باشد که این سال‌ها بهتر از او کار کرده‌اند‌؛از فرهادي و میرکریمی و میری و امیر یوسفی و مکری تا ‌بهزادی و نادری و توکلی و کاهانی و ... که جای بزرگان را پر کرده اند. جشنواره جای رقابت سالم است و فرقی نمی‌کند سن و سال چقدر باشد؛ عليرضا داود‌نژاد سال گذشته بعد از سال‌ها نااميدي با مرهم بازگشت باشکوهی داشت؛ شاید نارنجي‌پوش مهرجویی هم مرهم خوبی براي علاقمندان داشته باشد.






  • منبع : سينماي ما

    به روز شده در : سه‌شنبه 13 دي 1390 - 5:18

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    محمد
    سه‌شنبه 13 دي 1390 - 6:10
    3
    موافقم مخالفم
     

    مرهم فيلم معمولي رو به خوب بود و من دليل اين همه توجه بهش رو نمي فهمم.شايد چون داوودنژاد بعد از چند فيلم فاجعه كه خودش هم نفهميد يعني چي اين فيلمو ساخت خيلي مورد توجه قرار گرفت. مهرجويي تو دهه هشتاد مهمان مامان و سنتوري ساخت و به اضافه تهران:روزهاي آشنايي كه بر خلاف همه شما نظرم اينه كه فيلم عالي بود.هر چند من قصد بت ساختن از فيلمساز ندارم ولي روزهاي آشنايي فيلم كنايي لذت بخشي بود.چون من تابحال هيچ اپيزود سفارشي اون هم به سفارش شهرداري نديده بودم كه اينقدر خوب ساخته شده باشه و اين استادي مهرجويي رو نشون مي ده كه چنين موقعيتي چنين داستان جذابي رو درآورده.براي اثبات استادي ايشون هم مي تونين با تهران سيم آخر كه يك افتضاح به تمام معنا بود مقايسه ش كنين.با اين كه من عاشق گيتار بيس،رضا يزداني و مويسقي راك هستم. البته من آسمان محبوب نديدم و حدس هم مي زنم افتضاح باشه با برخوردي كه منتقدا و مردم باهاش كردن مي شه حدس زد فيلم خوبي نيست.ولي در شرايطي كه بيضايي فيلم نمي سازه،كيميايي پشت هم افتضاح رديف مي كنه ،تقوايي معلوم نيست كجاست...بايد دلمون رو خوش كنيم كه مهرجويي هر چن سال يه بار يه چيزي شبيه سنتوري بسازه تا كالت ما بشه. در اين كه مهرجويي انتظار هواداراش رو برآورده نمي كنه باهاتون موافقم.اصلا سينماي ايران انتظار هوادارش رو برآورده نمي كنه.چي ميشه مهرجويي يه فيلم كمدي با فيلمنامه اي از اصغر فرهادي و پيمان قاسم خاني جلوي دوربين ببره كه نقش اولش رو پرويز پرستويي بازي كنه.پس پتانسيل ها زياده ولي استفاده نميشن

    ghazaleh
    سه‌شنبه 13 دي 1390 - 7:30
    4
    موافقم مخالفم
     

    حیف که آسمان محبوب هنوز اکران نشده . به هر حال من هم تا حدودی طهران تهران رو دوست نداشتم .

    دید خیلی مثبتی داشت .

    ممنــون از عکــــسای اختصاصی

    پری
    سه‌شنبه 13 دي 1390 - 8:11
    -2
    موافقم مخالفم
     

    راستش خودم هم متاسفم که اینو میگم!! اما هیچ امیدی به این فیلم ندارم .اسمان محبوب حکم تیر خلاص رو داشت و دیگه جای امید باقی نذاشت.

    این یکی که حامد بهداد هم داره ...!!!!

    امیررضا
    سه‌شنبه 13 دي 1390 - 8:45
    -1
    موافقم مخالفم
     

    لیلا حاتمی در سینمای ایران به یک شمایل ماندگار تبدیل شده است. مثل او دیگر نداریم.


    سه‌شنبه 13 دي 1390 - 8:58
    3
    موافقم مخالفم
     

    مرسی به لیلا!

    حسين عباسي
    سه‌شنبه 13 دي 1390 - 9:42
    14
    موافقم مخالفم
     

    دلمون براي سينماي مهرجويي حسابي تنگ شده

    اشکان
    سه‌شنبه 13 دي 1390 - 18:54
    -4
    موافقم مخالفم
     

    در فیلم آسمان محبوب حل شدم و نفهمیدم که این فیلم باهام چه کرد و الان هم منتظر یک فیلم بینظیر دیگم

    مرسی استاد...

    میثم
    چهارشنبه 14 دي 1390 - 11:2
    8
    موافقم مخالفم
     

    سینمامون داره نابود میشه . کارگردانای شاخص یکی یکی دارن از ایران میرن یا اینکه تو ایرانن ولی دیگه نمیتونن فیلم بسازن . اجازه بدین دلمون خوش باشه . دلمون خوش باشه به اینکه هنوز استاد نا امید نشدن و فیلم میسازن . ما تو 4،5 سال اخیر چند تا فیلم درجه یک داشتیم . من فکر نمیکنم بیشتر از سالی یکی دو تا فیلم که ارزش دیدن داشته باشه بسازیم . دلیل اینکه فیلم مرهم دیده شد همینه .

    hesam
    پنجشنبه 15 دي 1390 - 0:56
    -10
    موافقم مخالفم
     

    هر چی فکر می کنم می بینم مهرجویی بهتر از لیلا نساخته...

    یه جور دیگه است لیلا..!

    sohrab
    جمعه 16 دي 1390 - 20:2
    10
    موافقم مخالفم
     

    هامون، درخت زندگی، لیلا، و آسمان محبوب تا ابد بهترین فیلم های مهرجویی خواهند بود... باور کردنی نیست منتقدا آسمان محبوب رو اینقدر بد می دونن. هرچند همه می دونن منتقدا اوایل با هامون هم همین برخورد رو کردن

    وحیدرضا
    شنبه 17 دي 1390 - 16:53
    -1
    موافقم مخالفم
     

    این دیگه چه متنی بود؟!

    اسم مهرجویی و کیمیایی رو کنار امثال مازیار میری و نادری و مکری و امیر یوسفی و... که هنوز تکلیفشونم با خودشون مشخص نشده میاری؟! به اینا خیلی بخوای ارفاق کنی شاید بشه گفت کارگردان، رو چه حسابی اینا شدن رقیب روشنفکر مولف و صاحب سبکی مثل مهرجویی؟!

    کارای سهل و ممتنع مهرجویی منو یاد وودی آلن میندازه. اونم تو سالهای اخیر دائما داره با سفر به جاهای دوست داشتنیش مثل لندن و بارسلونا و پاریس و ... فیلم میسازه. هردو هم کاراشون ساده اما استادانه و پر مغزه.

    zahra
    چهارشنبه 21 دي 1390 - 17:7
    2
    موافقم مخالفم
     

    به نظرمن که فیلم خوبی به نظرمیادبه خصوص که حامدعزیزهم بازی کرده...

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���