تحليلي بر تنش و خشونت جاري در سريال‌هاي شبانه تلويزيون
مخاطبان و انجمن سریال‌سازان دل‌مرده!

سينماي ما- محمد عودباشی: برخلاف وعده‌های معاون سیما مبنی‌بر انتقال آرامش در مجموعه‌های تلویزیونی و پرهیز از خشونت، در سریال‌های شبانه با وجود ساختار خوب، شاهد خشونت و اختلاف‌های خانوادگی هستیم که تنها استرس هر شبی برای مخاطبان به همراه دارد. اگر بنا بر واقعیت موجود در دنیا و اذعان مکرر مدیران رسانه ملی مبنی‌بر اهمیت نقش رسانه‌های دیداری و شنیداری در جنگ نرم صحه بگذاریم، به این موضوع هم باید توجه شود که در این جنگ یا بازی رسانه‌ای کسی پیروز است که تمامی قواعد برتری را بشناسند و به آن عمل کند.

در شرایطی که به لحاظ خارجی، کشور در شرایط تحریم اقتصاد سیاسی کشورهای غربی و هم‌پیمانان آنان قرار گرفته و روز به روز حلقه را تنگ‌تر می‌کند و از حیث داخلی در آستانه نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم و از سوی دیگر مردم هم زمان تحولات اقتصادی و نوسانات نرخ دلار، سکه، مسکن با مشکلاتی همچون بیکاری رو به رو هستند، این سئوال به ذهن خطور می‌کند که رسانه ملی چه نقشی در زمینه آرامش‌بخشی و افزایش انگیزه و امید میان عموم مردم ایفا می‌کند؟

پاسخ به این سئوال را به راحتی می‌توان از میان برنامه‌های نمایشی وغیرنمایشی شبکه‌های صدا و سیما که در این شب‌های بلند زمستانی پخش می‌شود، یافت. سریال‌های شبانه خوش‌ساختی که قصه‌های تلخ دارند و انباشته از صحنه‌های زد و خورد، اختلاف و جدایی هستند. به طوری که تاب تحمل را از بیننده‌ای که خود انبوهی از مشکلات را به یدک می‌کشد، ربوده و از دنبال کردن آنها منصرف می‌کند.

این در حالی است که در گذشته به دلیل تهیه و پخش سریال‌هایی همچون "زیر هشت"، "جراحت"، "ستایش"، "رستگاران"، و... مسئولان ارشد سازمان به مردم قول داده بودند آثار نمایشی سیما به سمت موضوع‌های طنز، کمدی و یا حداقل ملودرام‌های آرام و شیرین خانوادگی و اجتماعی سوق داده ‌شود تا مردم از مشاهده آثار نمایشی تلخ مکدر نشوند.

مسلماً وقتی مخاطب خسته از کار روزانه و مشکلات‌ به خانه برمی‌گردد، علاقمند است وقتی تلویزیون را روشن می‌کند یک اثر خوب ببیند تا خستگی از تنش در بیاید، نه اینکه استرسی دیگر به او وارد و ذهنش مشوش شود.

البته منظور از این نقد این نیست که نباید چنین قصه‌های به تصویر کشیده شود، اما مسئولان سیما می‌توانند چیده‌مان بهتری در زمان پخش آثار داشته باشند.

به عنوان نمونه وقتی قرار است مجموعه‌ای همچون "تا ثریا" پخش شود، دیگر نباید همزمان با این مجموعه "شیدایی" هم پخش می‌شد؛ بلکه باید با در نظر گرفتن رنگین کمان آثار یک اثر طنز در نظر گرفته می‌شد تا مخاطب حق انتخاب میان قصه‌های متفاوت در آثار نمایشی تلویزیون داشته باشد و خودش انتخابگر باشد، نه اینکه همیشه رسانه برای او انتخاب کند که حالا او باید بیننده چه نوع آثاری باشد.

در واقع در کنار یک مجموعه که قصه تلخ دارد، می‌توان مجموعه‌هایی با قصه‌های شیرین قرار دارد که حتی می‌تواند صرفاً طنز باشد. در این صورت استرس هم به مخاطب وارد نمی‌شود.

متاسفانه بی‌توجهی به جدول پخش موضوعی برنامه‌های نمایشی، باعث شده در مقطعی مخاطبان فقط شاهد آثار دردناک همراه با غم باشند و در زمانی دیگر تعداد آثار طنز زیادی می‌شود. در حال حاضربینندگان در مجموعه "تا ثریا" شاهد یک زن میانسال که مشکلات زیادی دارد و ناخواسته منجر به کما رفتن یک مرد شده، هستند. در مجموعه "شیدایی" یک عشق، اما همراه با پاپوش برای تصاحب ارثیه را می‌بینند. در مجموعه "پنجره" شاهد مرگ فرزند خانواده و از هم گسیختگی یک خانواده هستند.

کافی است مسئولان سیما فقط یک شب خودشان پای این سه مجموعه‌ که پخش آن از ساعت 20:45 شروع می‌شود و تا ساعت 12 ادامه دارد، بنشینند تا متوجه شوند چه فشار روانی وحشتناکی به مخاطبان وارد می‌شود. این برخلاف صحبت‌های علی دارابی معاون سیماست که از مدتی پیش خشونت، دعوا و داد و بیدادهای خانوادگی را در آثار نمایشی ممنوع کرده‌بود.

در مجموع مثل همیشه این‌بار هم ثابت شد نه تنها این وعده‌ها جامه عمل نمی‌پوشد، بلکه باز هم با بی‌توجهی به مهندسی پیام در تنظیم جدول پخش شبکه‌ها که بارها رئیس سازمان صداوسیما به آن تاکید کرده، مخاطبان راهی به جز پناه بردن به دامان شبکه‌های ماهواره‌ای نداشته باشند.

كاربران سايت "سينماي ما" با نظر دادن در كامنت‌ها مي‌توانند در اين بحث شركت كنند






  • منبع : مهر

    به روز شده در : شنبه 17 دي 1390 - 1:31

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    محمد رضا
    شنبه 17 دي 1390 - 6:51
    50
    موافقم مخالفم
     

    باید برای مردم ثابت شده باشد که تفکر آقایان با شادی عمومی سازگاری ندارد و بهتر می پسندند که با مردمی افسرده که نای حرکت و جنب و جوش ندارند، طرف باشند!


    شنبه 17 دي 1390 - 7:2
    4
    موافقم مخالفم
     

    جالب است که عده ای خشک مغز علت بروز فراوان اختلافات خانوادگی ،فرار جوانان از خانه ، گسترش اعتیاد در جامعه ، جدایی همسران و .......را به گردن شبکه های ماهواره ای می اندازند.


    شنبه 17 دي 1390 - 7:4
    -10
    موافقم مخالفم
     

    چه حرفی!

    هر کس نخواست نگاه نمی کنه

    مثل من که نمی بینم

    s.p.
    شنبه 17 دي 1390 - 8:50
    1
    موافقم مخالفم
     
    امان از غم

    با سلام و عرض خسته نباشید چه کنیم با این سریالهای تلویزیونی چرا صداوسیما میخواهد که غم را تزریق کند به این مردم بیچاره تو را به خدا آقای ضرغامی دستور بفرمائید که این همه غم به این ملت بیچاره تزریق نشود اگر راه مبارزه با ماهواره این است به هیچ کجا نمیرسید

    سهیل
    شنبه 17 دي 1390 - 9:16
    -7
    موافقم مخالفم
     

    اتقاقاً هرچی سریال ها به معضلات و مشکلات جامعه بپردازدبهتر است و مخاطب هم با آن ها بیشتر ارتباط برقرار می کند. اتفاقاً باید یه دست مریزاد به سازندگان مجموعه های تا ثریا و شیدایی گفت چون به مسائل و معضلات جامعه اشاره کرده و حرفی هم که صادقانه و بدون شعار زدگی زده شود به دل مخاطب می نشیند.

    این که مسائل و مشکلات جامعه را نادیده بگیریم و دلمان را با دروغ تحویل دادن به مخاطب خوش کنیم که همه چیز خوب است و هیچ مشکلی نیست و همه چیز خوب است فقط آموزش تزویر و دورویی است

    دوستان عزیز بیائید کمی منطقی برخو رد کنیم دور نیست زمانی که مجموعه های مزخرفی مانند این چند نفر، گاو صندوق ، چارخونه، و ... وقت مردم را به حراچ می گذاشت

    در ضمن فیلم های مزخرف و درپیت سینمای کشورمان به اندازه کافی قبضه کرده است هرکی دوست نداره واقعیت های جامعه را ببیننه می تونه هزینه کنه بره فیلم هایی مثل پیتزا مخلوط، اخلاقتو خوب کن و .... را ببینه

    فرهاد
    شنبه 17 دي 1390 - 10:19
    5
    موافقم مخالفم
     

    به نظر من عمده اشکال سریال های تلویزیونی تکراری بودن به لحاظ موضوعی و همچنین غمگین بودن سریال ها و نبود یک سریال طنز خوب بین این همه سریال های ترا÷دی


    شنبه 17 دي 1390 - 12:22
    18
    موافقم مخالفم
     

    واقعا سردرد میگیرم این فیلم شیدایی رو میبینم(اسمشو دقیق نمیدونم اینی که درباره بچه دعواس!) متاسفانه خانواده میبینن مجبوریم ببینیم... خشونت همینجوری هم تو جامعه ما بسیار بسیار بالاس جوونامون اوضاع روحی و عصبی خوب حتی متوسطی ندارند تو رانندگی روزی نیست ناسزا نشویم به جای اینکه حرف از امید و نشاط بزنیم و اینکه باید به مشکلات و سختی های زندگی خندید و با تلاش زندگی رو از نو ساخت این چیزا رو میسازیم پر از مرگ و نفرت...مثل همیشه متاسفم

    م.ن.ن.م
    شنبه 17 دي 1390 - 13:30
    4
    موافقم مخالفم
     

    این روزها کسی شبکه های ملی را نگاه نمی کند, شما چطور؟

    خیلی گیر ندید سریالشون طنزه مثلا همین سریال شبکه 1 توش پر سوتی داستانی و مسخره بازی ها بچه های کلاس اول دبستان رو داره (نشستن گدا رو شکم شاگرد , طلبکار که دم خونه نزول خور جمع می شوند قاقاه خنده بود) که وقتی ادم می بینه کلی میخنده از بس که این داستان سریال هاشون درپیته و پر از حفره است

    ساناز
    شنبه 17 دي 1390 - 15:7
    -4
    موافقم مخالفم
     

    سریالایی که داره میده همه رو اعصابن

    سيد علي
    شنبه 17 دي 1390 - 16:41
    1
    موافقم مخالفم
     

    با سلام

    ما خانواده شهدا و ايثارگر اصولاً مدتهاست كه ديگر مخاطب تلويزيون آقاي لاريجياني و حالا ضرغامي نيستيم. آقايان بايد سرتان را بالا بگيريد تا ببينيد كه واقعاض چقدر مخاطب داريد!!!!!!!!!!!!!

    حالا بريد و هي تبليغ تلويزيون ديجيتال و سبكه هاي مزخرف آي فيلم و نمايش رو بديد كه اينقدر فيلمو زدن كه اصلاً موضوع معلوم نيست و ....

    برگرديد به دامان مردم تا دير نشده

    ا.م
    شنبه 17 دي 1390 - 17:25
    4
    موافقم مخالفم
     

    من فکر کنم فقط 10% مردم تلوزیون ملی نگاه میکنند .واقعا برنامه های تلوزیون با ماهواره قابل قیاس نیست .همش درد و بد بختی و جنازه و اه و ناله اس. اخبار هم که همش جنگ و خون ریزی .راستی به نظرتون کی به ارامش میرسیم..........

    عسل
    شنبه 17 دي 1390 - 17:47
    -3
    موافقم مخالفم
     

    متاسفانه اکثر سریالهای ما با مضمون پرخاشگری است و بدتر حال مردم را بد می کنند.

    لیلا
    شنبه 17 دي 1390 - 18:13
    -6
    موافقم مخالفم
     

    این امیر جعفری تو شیدایی واقعاً مصیبته!!!فقط هوار می زنه...روانی...طنز به کنار-من سریالهای طنز رو دوست ندارم آنچنان-حداقل سریالهای آروم تری بسازن....اگرم نمی تونن نسازن اصلاً...

    فرزين
    شنبه 17 دي 1390 - 18:43
    2
    موافقم مخالفم
     

    بقيه سريالارو نمي گم اما شيدايي خيلي عاليه خشونت نداره ف تنش هم نداره ، خب يه قصه ي جالب با تعليق و هيجان شكل ميگيره كه شيدايي هر دو رو در حد اعلا داره در ضمن خيلي نكات ظريف و فوق العاده اي داره كه نشون دهنده ي پيشرفت فوق العاده نعمت الله داره

    حمید
    شنبه 17 دي 1390 - 20:30
    -3
    موافقم مخالفم
     

    خدایش بعذ از سریال روز حسرت دیگه سریال خوب رو انتن نرفت و ندیدیم دیگه دنبال نکردم سریالی رو

    هدیه
    شنبه 17 دي 1390 - 20:53
    4
    موافقم مخالفم
     

    خدا رو شکر شما هم راجع این موضوع گفتین!!! خود همین کارشناس های عزیز پا می شن می شینن می گن آی جوونا سریال های آمریکایی رو نبینید...این سریال های اله بله... روی مختون تاثیر می ذاره! خب چرا تاثیر می ذاره؟! چون خوب ساخته میشه! مهم ترین مسائل اعتقادی و انسانی و کلا مربوط به زندگی رو در بهترین قالب به خورد تماشاگر می دن. تماشاگر این ور هم وقتی سریال های عالی اون طرف رو به راحتی آب خوردن می تونه ببینه ، برای چی باید وقتشو سر این خزعبلات هدر بده؟!

    این سریال پنجره که اصلا در حد صدا و سیما هم نیست و بهتره اصلا بهش نگن سریال!!! سریالی که اصلا بازیگرها توش فقط راه میرن. اصلا بازی نمی کنن. فریبا کوثری طوری دیالوگ می گه که آدم با خودش می گه که " نقطه اش رو یادش رفت بگه!" بازی های خشک و بی روح ، گره های مثلا گره بیهوده! دو قسمت دوستی بین دو برادر رو نشون دادن که اصلا هم جرقه ایجاد نمی کنه برای مخاطب بعد ادعا هم دارن که این دو ته برادرن ، تازه ما هم باید از مرگ یکی شون خیلی ناراحت بشیم!!!

    تا الان که این سریال خیلی بی محتوا بوده! دوباره تلاش بی ثمر نشون دادن زندگی نوجوون ها و جوون ها!! باور کنین دیگه مشکل جوون های ما اینا نیس! باور کنین!!!

    شما برید رابطه سازی بین دو بازیگر رو ببینین تو سریال های خارجی! انقدر خوب در میارن که آدم وقتی یکیشون تو خطره قلبش تند تند میزنه که نکنه اتفاقی براش بیفته!!! اونوقت این سریال رو میشه بدون اینکه نگاهی به تلویزیون هم بندازی فقط بشنوی و کل داستان هم دستت بیاد!

    سریال شیدایی هم که موضوعش اصلا جذاب و تازه نیست. معلوم نیس چرا این امیر جعفری انقدر داد میزنه و به نظر من مثل همیشه بازی می کنه و هیچ فرقی بین بازیش تو این سریال و مثلا کیفر و پستچی سه بار ... من نمی بینم!!!!

    در ضمن دو جوان عاشق این سریال اصلا به هم نمی خورن و آدم اصلا مایل نیست که ببینه سرنوشتون چی میشه! بازیگر نقش طه که کلا تعطیله و اصلا بلد نیست بازی کنه!!!!

    تا ثریا شاید کار خوبی باشه اما بر اساس زمان بندی درست مسئولان که همیشه عادت دارن چند سریال با موضوع تقریبا یکسان رو با هم بفرستن رو آنتن باعث شده دیگه برای آدم اعصاب نمونه که بخواد سر و کله زدن ثریا با بقیه رو ببینه!!!

    اینطوری میشه که اگه هم خوب باشه سریال با این وضع می ره رو مخ مخاطب و اصلا نمی تونه بهش حس خوبی بده که داره یه سریال خوش ساخت از مشکلات اجتماعی می بینه!!!

    متاسفانه با این وضع دوستان سریال ساز هیچ جوره نمی تونن برای مردم مفید واقع بشن و تا وقتی که سریال های خارجی رو مردم می بینن و البته لذت هم می برن دیگه نمیشه به امید داد های امیر جعفری و اضطراب های آزیتا حاجیان و اینا نشست.

    رضا
    شنبه 17 دي 1390 - 21:5
    -6
    موافقم مخالفم
     

    من نمي دونم نگاه كردن به شبكه هاي ماهواره اي كجاش باعث افتخاره كه بعضي ها چنان مي گن ما تلوزيون ملي رو نگاه نمي كنيم كه انگار ركورد المپيك رو جا به جا كردن. خوب تلوزيون ملي رو نمي بينيد مي رين فارسي وان مي بينين اينم انقدر پز دادن داره (تازه اگر فارسي وان ببينين) من كه سريالهاي تلوزيون رو مي بينم هم افسرده ها رو هم دپسرده ها رو هم ......هارو

    ensie
    يکشنبه 18 دي 1390 - 6:51
    -3
    موافقم مخالفم
     

    من فكر مي كنم صدا و سيما تنها به دنبال اينه كه نشون بده ما خيلي سريال داريم و انقدر خوبن كه مردم فرصت ندارن هيچ سريالي رو از ماهواره ببينن!صدا و سيمايي كه براش درجه بنديه فيلم مهم نيست و درست بعد از تموم شدن برنامه كودك كه هنوز بچه جلو تلوزيونه تبليغ فيلم سينمايي شبشو مي كنه اينكه سريال چي باشه مهم نيست.سريال باشه خشن باشه غمگين باشه بي سرو ته باشه از توش يه امار 80-90 درصدي كه در مياد!براي صداوسيما اون چيزي كه بهش ميگن سياست هاي نظام از بيننده مهم تره!حالا واقعا كسي ببينه يا نه .دوست داشته باشه يا نه اون بيننده ي تخيلي كه هميشه بالاي 90% رضايت داره هم ميبينه هم دوست داره.اثر روي جامعه مگه مهمه؟

    پویان
    يکشنبه 18 دي 1390 - 7:0
    9
    موافقم مخالفم
     

    والا به من که هیچ فشار روانی وارد نشده چه برسه به اینکه بخواد وحشتناکم باشه.

    آخرش گفتین مردم راهی جز پناه بردن به دامان شبکه های ماهواره ندارند. میشه بگید کدوم یکی از سریالهایی که توی ماهواره نشون میدن, عاری از هرگونه دعوا و خشونته؟!

    ولی خودمونیم. شمام فقط میخواید همیشه به یه چیزی گیر بدید. وقتی سریالهای طنز می سازن, صداتون در میاد که آی چرا تلویزیون همش از این سریالهای مبتذل به خورد مردم میده. وقتی سریال طنز نمی سازن, دوباره صداتون درمیاد که آی چرا طنز نمی سازن.

    بهتره اول تکلیف خودتونو با خودتون معلوم کنید, بعد شروع به نوشتن کنید. بعدش میشه بگید کجای دنیا همیشه سریالهایی عاری از هرگونه خشونت می سازن؟ همین سریالهای معروف خارجی رو هم بینید. کدومشون خشونت نداره؟ ٢٤؟ فرار از زندان؟ شرلوک؟ امپراتوری پیاده رو؟ دکستر؟ آسمانهای درحال سقوط؟ گمشده؟ خاطره های خون آشام؟

    بسه یا بازم بگم؟

    محمد علی
    يکشنبه 18 دي 1390 - 9:2
    4
    موافقم مخالفم
     
    سریال های عصبانی

    تلوزیون که چی بشه یه برنامه خوب پخش کنه

    علی
    يکشنبه 18 دي 1390 - 12:8
    -2
    موافقم مخالفم
     

    نه.واقعیت جامعه است.تا ثریا خیلی قشنگ و واقعی است.

    گل رخ
    يکشنبه 18 دي 1390 - 12:11
    -1
    موافقم مخالفم
     
    خدایا مردیم از بس ماتم و بدبختی دیدیم!!!

    واقعا کسی توقع داره صدا و سیمایی که ریسش ؟آقای ضرغامی پر از برنامه های جالب و مفید و آموزنده باشه؟!!!!!!!!!

    خود ایشون نماد تمام عیاره غم و ماتمه,میخوایین خوشی بهتون نشون بده!؟!!!

    درضمن مگه نمیدونین مردم یه جامعه اگر زیادی سرحال و شاد باشن, ممکنه یوقت خوشی بزنه زیر دلشون و........

    راستی توجه کردین تو روزای شاد مثل اعیاد و ولادتها تلویزیون بیشتر فیلمهای بکش بکش وقتل دزدی خیانت و...... رو نشون میده؟! میکین نه!؟ پس منتظر برنامه های نوروزی باشین.......

    حسین مهری
    يکشنبه 18 دي 1390 - 14:54
    3
    موافقم مخالفم
     

    مشکل از نویسندس بازیگرها بی نقص بازی میکنن

    محمد
    يکشنبه 18 دي 1390 - 15:19
    7
    موافقم مخالفم
     

    علاوه بر اینکه این سریالها شدیدا اعصاب مردم رو اذیت میکنه هیچ بار آموزشی و تربیتی هم نداره. مثلا معضل رباخوری یه معضل اساسیه ولی این نحو پرداختن بهش هیچ معنایی نداره. برای بررسی یه موضوع اجتماعی باید همه جوانب موضوع سنجیده بشه. مثلا مشکل کمبود درآمد اکثر اقشار مردم هیچ وقت تو این فیلمها مطرح نمیشه. چرا؟ چون طرف انتقادش میشه مسئولین و اونها هم راضی به انتقاد از خودشون نیستند.

    ضمن اینکه باید گفت به قول اون دوست بزرگوار این مسئولین صدا و سیما چندان از خوشحال بودن مردم خوشحال نیستند!

    خاطره
    يکشنبه 18 دي 1390 - 15:40
    -3
    موافقم مخالفم
     

    شما هم فقط دوس دارین ایراد بگیرینا

    وقتی فیلمای کمدی یا فیلمایی که همه چی توش گل وبلبله هم پخش میشه،بوق و کرناهاتونو برمیدارین و جار میزنین که مسخره بازیه، سطحیه، شعاریه، از واقعیتهای اجتماعی فاصله داره و فلان و بهمان

    غزل
    يکشنبه 18 دي 1390 - 19:30
    3
    موافقم مخالفم
     

    سریال تا ثریا دو ویژگی مثبت داره: ابتدا نقش آفرینی بی نظیر آزیتا حاجیان که همه بازیگرای سریال در برابر نقش آفرینی اش , پشه هستن ...و سپس فیلمبرداری فوق العاده.

    پرسه
    يکشنبه 18 دي 1390 - 19:38
    7
    موافقم مخالفم
     

    از نگارنده متشکرم که در چند جای متن به خوش ساخت بودن سریال ها اشاره کرده.مطلبی که در چند سال اخیر بدجوری خودش رو نشون داده بود عدم کیفیت مناسب از تلویزیون بود که امسال به طرز محسوسی به رشد قابل توجه کیفیت سریال ها رسیده(البته به جز ماه رمضان که یکی از بدترین سالها بود).از ابتدای امسال با سریال هایی مثل ساختمان پزشکان و پایتخت و وضعیت سفید و از یاد رفته و شوق پرواز و... منوی متفاوتی داشته و اگه در زمان حال شاهد سریالهای ملتحب خانوادگی یا به تعبیر آقای عودباشی دل مرده هستیم،خب یکی از دلایلش می تونه قرار گرفتن در ماه صفر باشه و دلیل دیگه شاید بد سلیقگی مسئولین در پخش سریال های هر شبی باشه،چون سریالهای هر شبی تأثیر زیادی رو مخاطب میذاره و بدجوری درگیر خودش میکنه،باید نظارت زیادتری داشته باشند تا شاهد پخش چند سریال با موضوع مشابه در یک زمان نباشیم.این مسئله در باره سریالهای طنز هم صادقه،بهتره در طول هفته سریالهای متفاوت و البته با ساختر قویی را شاهد باشیم

    ستاره
    يکشنبه 18 دي 1390 - 23:20
    2
    موافقم مخالفم
     

    واقعا متاسف و متاثر میشم وقتی نظر کاربرایی رو میخونم که نظراتشون بوی تنگ نظری و عقده و غرض ورزی میده و کمی انصاف در آن دیده نمیشود.

    بس نیست این طنزهای سینمایی و نمایش خانگی و سوپرمارکتی و نزول فهم و درک هموطنان . همش خنده؟! پس کی میشه حرف جدی زد و درموردش فکر کرد.

    واقعا متاسفم برای نگارنده ی این مطلب.

    در ضمن منم خیلی رضایتی از برنامه ها ندارم خصوصا شیدایی ، ولی این انصاف نیست که نقدی بکنم که هیچ ربطی به موضوع نقد نداره و لقمه رو چپکی بگیرم و به زور توی دهان کنم.

    محمد
    دوشنبه 19 دي 1390 - 10:43
    -3
    موافقم مخالفم
     

    وظیفه فیلمساز بازتاب واقعیت های جامعه است

    همین و بس

    شهروز
    دوشنبه 19 دي 1390 - 11:59
    0
    موافقم مخالفم
     

    متاستفانه فقط فوتبال های زنده ونودرامی بینم بخاطر 1-2-3-4-5-6-7و....................1001 دلیل


    دوشنبه 19 دي 1390 - 12:48
    -2
    موافقم مخالفم
     

    وقتتون الکی پای این سریال ها هدر ندید عزیزانم!

    سرسال فقط سریال ایزل...فوق العادست.

    فرشاد
    دوشنبه 19 دي 1390 - 13:40
    0
    موافقم مخالفم
     

    این چیزی نیست که تازه اضافه شده باشه به صدا و سیما ، از اول هم همین بوده و تا آخر هم هست ، این سازمان شادی مردم رو نمیخواد

    ریشه اش هم معلومه از کجاس

    امیر
    دوشنبه 19 دي 1390 - 15:20
    0
    موافقم مخالفم
     

    من نمی فهمم چرا این اقایون مسئول دوست دارن همش فیلم طنز و خنده دار نشون بدن اگه این جوریه پس از کارگردانای خوبمون خواهش کنن تا برن کنار تا خاله شادونه و قلقلی ویقیه مجری کودک بیان تلویزیون که ادم همش بخنده اخه این حرفتون یعنی چی تو رو خدا یه کم فکر کنبن

    پروین
    دوشنبه 19 دي 1390 - 16:47
    -1
    موافقم مخالفم
     

    من سریالهای تلویزیونو فقط به خاطر بعضی بازیگراش می بینم(مثلا تا ثریا رو به خاطر حضور هومن سیدی می بینم) وگرنه صدا و سیما هیچ برنامه ی خوبی نداره البته غیر از نود.موسیقی هم که اصلا پخش نمی کنه،منم موافقم که برنامه های ماهواره خوبه البته ما بیشتر برنامه های ترکیه رو می بینیم که واقعا عالین!تلویزیون بدون موسیقی و کلیپ یعنی هیچ!که صدا وسیمای ایران اینجوریه!

    مجید
    سه‌شنبه 20 دي 1390 - 20:1
    -6
    موافقم مخالفم
     

    من که اصلا برنامه های صداسیمای ملی رو نگاه نمی کنم غیر از اخبار ورزشی و فوتبال و نود . سریالهاش که کلا مزخرف و چرنده اصلا ارزش نداره در باره اش حرف بزنم چه برسه وقت بذارم نگاه کنم . فقط ماهواره . تا کور شود چشم سازندگان سریالهای مزخرف

    علیرضا
    چهارشنبه 21 دي 1390 - 5:21
    0
    موافقم مخالفم
     
    سریال

    سریال شیدایی واقعا رو اعصابه و قابل دیدن نیست ولی تا ثریا بیننده رو درگیر میکنه.قوی ساخته شده.

    توی اینکه خیلیا الان سریالهای مزخرف GEM و MBC4 و بقیه کانایهای ماهواره ای رو نگاه میکنن شکی نیست .. جالت اینجاست که سریالهای این کانالها از لحاظ داستان و محتوا بیشتر رو اعصاب هستن ولی مردم ما کلا جو گیر هستن و مرغ همسایه رو غاز میدونن.

    علیرضا
    چهارشنبه 21 دي 1390 - 5:23
    -2
    موافقم مخالفم
     
    س

    سریال شیدایی واقعا رو اعصابه و قابل دیدن نیست ولی تا ثریا بیننده رو درگیر میکنه.قوی ساخته شده.

    توی اینکه خیلیا الان سریالهای مزخرف GEM و MBC4 و بقیه کانایهای ماهواره ای رو نگاه میکنن شکی نیست .. جالت اینجاست که سریالهای این کانالها از لحاظ داستان و محتوا بیشتر رو اعصاب هستن ولی مردم ما کلا جو گیر هستن و مرغ همسایه رو غاز میدونن.

    ساره
    چهارشنبه 21 دي 1390 - 5:33
    -8
    موافقم مخالفم
     

    وقتی تلویزیون طنز پخش میکنه میگید چرا . الان هم که سریال تراژیک پخش میکنه گیر میدین .همه آزادن هر سریالی که دوس دارن ببینن. مجبور نیستن تا ثریا ببینن . به همین راحتی .میتونن "ازل " یا "رائعه..." یا "عشق ممنوع " یا هر سریال پوچ دیگه ببینن .

    شما هم اینقدر سخت نگیرید

    تا ثریا
    چهارشنبه 21 دي 1390 - 5:36
    4
    موافقم مخالفم
     

    تا ثریا واقعا قشنگه .از حق نگذرید .

    تعحب
    چهارشنبه 21 دي 1390 - 21:59
    0
    موافقم مخالفم
     
    تعحب

    این سریال ها بد نسیتن..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    بازی ها خوب شده سریال ها خیلی خوب ان ... اما.....

    این سریال ها وقتی مثل الان میرن تو مخ که چی ؟

    که قبل اش و بعد اش و همزمان اش فقط از مرگ و غم و ... حرف میزنن

    اگر بقیه برنامه ها شاد و به جا بود این سریال ها خودشون و نشون میدادن

    یا حداقل 2تا سریال که هردو از درد میگن و با هم پخش نمی کردن

    این سریال ها بد نیستن این تنظیم برنا مه هاس که مشکل اساسی د اره

    اونم الان که واقعا من ترجیح میدم اگر 2 ساعت می خوام تماشا کنم

    شبکه ای رو... این شبکه های داخلی و نبینم..

    این آی فیلمم که..... من نمیدونم خودشون خسته نمیشن ؟

    یه بار خونه یه دوست این شبکه رو دیدم ... فیلمی برای 4سال پیش و

    داشت پخش می کرد و نکته جالب تبلیغ برنامه بعدی اش میدونین چی بود ؟

    باورم نشد .. سریالی که من و یاد دوران کودکی انداخت...

    نمیدونم فیلم جدید نمیسارن یا....

    البته تعجبی نداره وقتی حتی کارهای سینمایی که مجوز گرفتن و تو سینما پخش میشن

    وقتی میان در نمایش خانگی سانسور میشن و وقتی به تلویزیون میرسن

    کلا نابود مشن...!!!!!!!!!!! فقط باید گفت به امید پیشرفت....


    پنجشنبه 22 دي 1390 - 19:15
    3
    موافقم مخالفم
     

    تو چند سال اخیر تنها سریال خوبی که ارزش دیدن داشته فقط وضعیت سفید بوده... البته سریالایی مثل مختار هم میشد دید ولی همه میدونیم حتی مختارنامه هم اگه بودجه ای به این عظمت نداشت بی ارزش می شد... حتی سریالایی هم هستن که با وجود بودجه فضایی توش اصلا توجه نمیشه که اون که داره سریالو می بینه آدمه و شعور داره و احیانا ممکنه از اینکه به شعورش توجه نشده ناراحت بشه ( مثلا سریال در چشم باد- فاز آخر سریالو که می دیدی فکر می کردی نویسنده نداره کارگردان هم همه چیزو گذاشته به عهده عوامل و...) شاید هزار تا سریال به درد نخور دیگه مثل ستایش...

    سپیده
    جمعه 23 دي 1390 - 18:38
    -5
    موافقم مخالفم
     

    ما نه میخوایم که فقط سریالهای طنز سطحی و آبکی پخش کنند نه سریالهای پر از خشونت و نفرت و ماتم. بحث من اینه که باید همه جور سریالی پخش بشه منتها پشت هر سریالی فکر باشه و درست و اصولی و با برنامه ریزی درست مثل همه جای دنیا . مثلا صدا و سیما می تونه یه سریالهایی بسازه که با زبان شیرین واقعیت های تلخ جامعه رو بیان کنه و بار آموزش و تربیتی داشته باشه نه اینکه فقط و فقط عزا و ماتم و خشونت رو به مردم تزریق کنه مثلا توی عید سریال پایتخت پخش شد این سریال بسیار زیبا مسایل و مشکلات یک خانواده را به زبان شیرین بیان میکرد بطوریکه بیننده با شخصیتهای سریال همذات پنداری میکرد. حداقل اگر سریالی پخش میشه که توش پر از غم و اندوهه شبکه های دیگه سریالهایی با موضوعات متفاوت بسازند تا بیننده قدرت انتخاب داشته باشه.

    مهناز
    جمعه 23 دي 1390 - 19:24
    0
    موافقم مخالفم
     

    وضعیت سفید اصلا داستان گیرایی نداشت ..فقط خاطره بازی بود . همین.

    شیدایی بد نیست ولی دیالوگاش پرطمطراق و شعاریه.

    تا ثربا داستان باورپذیرتر و دوست داشتنی تری داره

    انرینا
    شنبه 24 دي 1390 - 21:40
    1
    موافقم مخالفم
     
    سریال های در حا پخش

    تا ثریا که قشنگه. وقتی سریالای طنز مزخرفه پس بهتره همین سریالارو بزارن درضمن اینا واقعیت جامعه رو میگن.

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���