سينماي ما- برنامه نمایش فيلم «آینه‌های روبرو» و نشست نقد و بررسي و پرسش و پاسخ درباره فيلم 14 آذر در دانشگاه «مفید» شهرستان قم برگزار شد. در اين نشست كه با استقبال چشم‌گير دانشجویان و علاقمندان سينما همراه بود، فرشته طائرپور (تهيه‌كننده)، نگار آذربايجاني (كارگردان)، شايسته ايران و غزل شاكري (بازيگر) به عنوان عوامل فيلم حضور داشتند. نيما حسني‌نسب منتقد مهمان برنامه بود كه مديريت جلسه را هم به عهده داشت و دکتر کریمی‌نیا معاون پژوهشی مرکز تخصصی قضا و از اساتید حوزه و دانشگاه هم در اين جلسه حاضر بود. وي در ابتداي بحث درباره فيلم گفت: باید به سازندگان این فیلم تبریک گفت که حقیقت و واقعیتی که ما سعی می‌کردیم از طریق مقاله و کنفرانس به جامعه ارائه دهیم را از طریق یک کار هنری به خوبی ارائه کرده‌اند.

استاد محقق حوزه و دانشگاه: «آینه‌های روبرو» به خوبی حقیقتی مغفول را برای بیننده ارائه می‌دهد

در ابتدای نشست بررسی «آینه‌های روبرو» که 14 آذر ماه، حجت الاسلام دکتر کریمی‌نیا معاون پژوهشی مرکز تخصصی قضا و از اساتید حوزه و دانشگاه درباره‌ی این فیلم بیان کرد: باید از سازندگان «آینه‌های روبرو» به دلیل ساخت این فیلم زیبا که حقیقتی مغفول را برای بیننده ارائه می‌دهد و سعی در حل مشکل این قشر، آن هم به درستی می‌کند، تشکر کرد.

وی که خود دو کتاب درباره وضعیت فقهی و قانونی تغییر جنسیت در ایران نوشته است، درباره سابقه آشنایی‌اش با موضوع توضیح داد: سال ۷۵ که دانشجوی حقوق بودم، موضوع تغییر جنسیت را که هیچ آشنایی قبلی با آن نداشتم به عنوان یک کار تحقیقی انتخاب کردم که بنا بود کنفرانسی درباره این بحث سر کلاس ارائه کنم اما منابعی زیادی در اختیار نبود و اینترنت به شکل امروزی در دسترس قرار نداشت. من با استفاده از منابع محدودی که وجود داشت، مقاله‌ای را نوشتم و کنفرانسم را ارائه دادم اما هیچ وقت کلاس را آنقدر جنجالی ندیده بودم.‌ همان کنفرانس مقدمه‌ای برای دعوت به همایشی در تهران درباره مساله تغییر جنسیت شد.

این پژوهشگر ادامه داد: من آنطور که باید ترنس‌ها را نمی‌شناختم و هنوز در ذهنم فکر می‌کردم ترنس‌ها‌ همان افراد دوجنسی هستند. پس از مدتی با دکتر میرجلالی جراح در زمینه تغییر جنسیت آشنا شدم و به مطب ایشان راه پیدا کردم. وقتی وارد مطب شدم خیلی گیج شدم چرا که آنجا برای اولین‌بار با موضوع ترنس‌ها به شکل عینی روبرو بودم.

کریمی‌نیا در ادامه سخنانش با اشاره نحوه برخورد جامعه ایران با ترنس‌ها به ذکر یک خاطره پرداخت و گفت: در مطب دکتر میرجلالی کنار یکی از ترنس‌ها نشستم و گفتم دانشجو هستم و می‌خوام وضعیتتان را به من توضیح دهید. آن بنده خدا با رفتارهای قبلی که دیده بود، شروع کرد به داد و بیداد که هم در خانواده و هم در اجتماع همه ما را طرد می‌کنند و.... البته یک خانمی آمد جلو آمد و گفت «حاج آقا اگر ایشان صحبت نمی‌کند من صحبت می‌کنم» و آن خانم مسائل مختلفی را درباره مشکلاتشان بیان کرد. از‌ همان جا گفت‌و‌گوهایی به تدریج در این زمینه انجام دادم و نسبت به موضوع دید پیدا کردم.

وی افزود: یا وقتی با یکی از این ترنس‌ها صحبت می‌کردم و او با یک حالتی می‌گفت وقتی به زیارت امام رضا (ع) می‌روم، نمی‌دانم باید به قسمت مردانه بروم یا زنانه. با این بیماری فرد دچار اختلال هویت می‌شود. یعنی ممکن است جسم یک نفر پسر باشد اما روحش دختر. واقعا این یکی بودن جسم و روح یکی از الطاف خدا به ماست.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به لزوم توجه اجتماعی به مشکلات ترنس‌ها یادآور شد: سابقه کشورهای خارجی در زمینه تولید فیلم یا نگارش گزارش‌ها و مقالاتی درباره ترنس‌ها بسیار بیشتر است اما خوشبختانه این موضوع از طریق ترجمه مقالات در سال‌های اخیر به رسانه‌ها و مطبوعات کشور ما هم راه پیدا کرده و توجه بیشتری به این مقوله می‌شود.

خبرنگار بی‌بی سی از فتواهای مترقی امام خمینی (ره) درباره تغییر جنسیت متعجب شده بود

حجت الاسلام کریمی‌نیا در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه توجه فقه شیعی و قانون ایران به تغییر جنسیت بسیار مترقی است،یادآور شد: سال ۸۳ خبرنگار بی‌بی سی به قم آمد تا در زمینه رساله من که در زمینه تغییر جنسیت و مبانی فقهی آن بود مصاحبه کند. اولین سوال او در این زمینه، درباره نظر فقه در حیطه تغییر جنسیت بود. به او پاسخ دادم، اولین فقیهی که درباره تغییر جنسیت صحبت کرده مرحوم امام خمینی (ره) است. باورش نمی‌شد و سند خواست و من هم از روی «تحریر الوسیله» امام (ره) بحث‌ها را به او نشان دادم. خودش می‌گفت که نمی‌تواند باور کند (به تعبیر خودش) آیت الله خمینی در سال ۴۳ این مطلب به ذهنش رسیده و در رابطه با تغییر جنسیت ۱۰ مساله، مطرح کرده که هر کدام آن شایسته یک رساله دکتری است!

وی ادامه داد: در آن مصاحبه، من توضیحاتی دادم و حاصلش فیلم مستند ۱۲ دقیقه‌ای درباره نظر فقه شیعه و امام خمینی (ره) درباره تغییر جنسیت بود. متاسفانه ما نتوانسته‌ایم این حقیقت را به طور درست برای عموم بیان کنیم در حالی که امام (ره) این حقیقت را متوجه شده و با فتوای معجزه آسای خود راه را برای این افراد باز کردند.

فقه شیعی و قانون ایران درباره تغییر جنسیت مترقی‌تر از بسیاری از کشورهای مدعی است

معاون پژوهشی مرکز تخصصی قضا در بخش دیگری از سخنانش به توجه فقه شیعه و قانون کشور به تغییر جنسیت اشاره و عنوان کرد: ما هیچ گونه کمبودی به لحاظ فقه و حقوق در زمینه تغییر جنسیت در ایران نداریم. درست است که در «آینه‌های روبرو» می‌بینیم که شخصیت ترنس فیلم تلاش می‌کند از کشور خارج شود تا شاید راحت‌تر باشد اما باید دقت داشت که این سعی در خروج از ایران به دلیل مشکلی است که خانواده او برایش ایجاد می‌کنند. چون این آزادی که از نظر فقهی و حقوقی برای ترنس‌ها در ایران است، شاید در کمتر کشوری وجود داشته باشد. حتی خانمی از انگلیس به من ایمیل زده بود و گفته بود در آنجا هم مشکلات عدیده قانونی پس از تغییر جنسیت وجود دارد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: اگر کمبود و نارسایی در ایران برای تغییر جنسیت وجود دارد، به خانواده‌ها بر می‌گردد که نمی‌توانند مشکل را بپذیرند. همینطور مساله به اجتماع باز می‌گردد که نمی‌تواند این موضوع را به راحتی بپذیرد و همین امر باعث شده، نوعا این افراد پس از آنکه هویت خود را باز می‌یابد دیگر نتوانند در محله یا شهر قبلی خود زندگی کنند.

طائرپور: دوست داشتیم اکران «آینه‌های روبرو» را در قم آغاز کنیم اما ارشاد نگذاشت

فرشته طائرپور تهیه کننده فیلم هم در ادامه نشست بررسی «آینه‌های روبرو» در دانشگاه مفید، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر قم بیان کرد: باید در ابتدای صحبتم به شهر قم و بانوی آن سلام کنم که خیلی دلمان می‌خواست اکران فیلم را در سایه لطف ایشان از این شهر آغاز کنیم که البته متاسفانه اداره ارشاد قم اجازه نداد.

وی ادامه داد: این سومین باری است که برای فیلم‌هایم به شهر قم می‌آیم و همیشه با خاطره بهتری به جمع دانشجویان این شهر برگشته‌ام. امیدوارم این نشست‌ها باعث شود تعامل بیشتری بین سینمای ایران و محیط‌های دانشگاهی ایجاد شود؛ مخصوصا در شهرهایی که شاید انگاره‌هایی درباره آن وجود داشته باشد.

تهیه کننده «آینه‌های روبرو» در ابتدای سخنانش ضمن تقدیر از حجت الاسلام کریمی‌نیا به دلیل نگاه دقیق به فیلم «آینه‌های روبرو» بیان کرد: ما از ابتدا قرار نبود فیلمی درباره ترنس‌ها بسازیم و این افراد محور اصلی داستان ما نبودند. در واقع اگر می‌خواستیم این کار را انجام دهیم از طریق یک فیلم مستند حتما چنین تصویری بسیار عینی‌تر می‌بود. در واقع هدف ما این بود که یک فیلم داستانی بسازیم که «رعنا»های جامعه (شخصیت حامی دختر ترنس در فیلم) نسبت به «آدینه‌» (دختر ترنس) نگاه دیگری پیدا کنند.

در جشنواره‌های خارجی از موضع فقه و قانون ایران درباره تغییر جنسیت تعجب می‌کنند

طائرپور در ادامه سخنانش، با اشاره به سخنان حجت الاسلام کریمی نیا درباره پیشرو بودن فقه شیعی و قانون ایران درباره تغییر جنسیت خاطر نشان کرد: آقای کریمی‌نیا درباره پیشرو بودن فقه شیعه، نظر امام خمینی (ره) و صادر کردن شناسنامه برای کسانی که در ایران تغییر جنسیت می‌دهند صحبت کردند اما باید این را اضافه کنم که حتی در امریکا هم برای افرادی که تغییر جنسیت می‌دهند، شناسنامه صادر نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: «آیینه‌های روبرو» تاکنون در ۶۳ جشنواره نمایش داشته است. جدای از جوایزی که به این فیلم تعلق گرفته یک نکته مهم وجود دارد و آن تعجب بیننده خارجی از قانون آزاد ایران برای تغییر جنسیت است که با آن تصاویری که از ایران در ذهن دارند، همخوانی ندارد. حتی یکی از سوالات جدی آن‌ها نگاه قانون و... در ایران به این مقوله است.

این تهیه‌کننده سینما در ادامه با ابراز خرسندی از اینکه «آینه‌های روبرو» توجهات را به سوی خود جلب کرده است، افزود: در بعد داخلی، این فیلم باید تاثیرات فرهنگی داشته باشد چون واقعا با یک پدیده حساس و بسیار جدی در این بخش روبرو هستیم. ساخت این فیلم، حرکت روی لبه تیغ بوده و امروز با اکران موفق آن سر بلند هستیم؛ مخصوصا در شرایطی که سینمای اجتماعی ما در کنار سینمای تفریحی‌مان جایگاه خوبی ندارد بنابراین خوشحالم این فیلم ما را به جایی رسانده که اکنون در کنار یک شخصیت روحانی محقق بنشینیم و درباره یک دغدغه صحبت کنیم.

طائرپور در بخش ديگري از سخنانش تصریح کرد: مزیت «آینه‌های روبرو» این است که همراه با مخاطب از سالن بیرون می‌رود. اگرچه فیلم فروش آنچنانی ندارد اما خوشحالیم که امروز در سینمای ایران که اکثر افراد سراغ فیلم‌هایی می‌روند که بازگشت سرمایه را نوید می‌دهد، ما سراغ فیلمی رفتیم که بازگشت اندیشه را نوید بدهد.

تمجید معاون پژوهشی مرکز تخصصی قضا از سازندگان «آیینه‌های روبرو»

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنانش اظهار کرد: خوشبختانه این فیلم حقیقت ترنس را به خوبی نشان داده است در حالی که گا‌هي مشاهده می‌شود برخی روزنامه‌ها، مجلات و سایت‌ها از ترنس‌ها به عنوان دوجنسی نام می‌برند و حتی متاسفانه گاهی این‌ها را به عنوان منحرف معرفی می‌کنند.

وی با انتقاد از فیلم دیگری که در زمینه ترنس‌ها در گذشته ساخته شده بود، افزود: فیلم ایرانی دیگری که در این زمینه ساخته شده کمی با ابتذال همراه بود و هر کس آن فیلم را می‌دید حتما این افراد را به عنوان منحرف معرفی می‌کرد. اما «آیینه‌های روبرو» واقعا چنین مشکلی نداشت و باید به سازندگان آن تبریک گفت که حقیقت و واقعیتی که سعی می‌کردیم از طریق مقاله و کنفرانس به جامعه ارائه دهیم را از طریق یک کار هنری به خوبی ارائه کرده‌اند. واقعا از ساخته شدن این فیلم زیبا که حقیقتی مغفول را برای بیننده ارائه می‌دهد، تشکر می‌کنم.

ایرانی: بازی در نقش «آدینه» جذابیت زیادی داشت

شایسته ایرانی بازیگر نقش «آدینه» در «آینه‌های روبرو» در سخنانی ضمن ابراز رضایت از بازی در این فیلم گفت: نقش «آدینه» برای من خیلی نقش جذابی بود چون با ظرافت و هوشمندی خاصی طراحی شده بود. من هیچ وقت با این آدم‌ها از نزدیک روبرو نشده بودم و احتیاج به مشاوره و آشنایی داشتم. همچنین لازم بود خاطره‌های آن‌ها را بشنوم تا به آن فضا نزدیک شوم.

وی افزود: واقعا بازی در نقش «آدینه» به تمرکز زیادی نیاز داشت که بتوانم روی تک تک رفتار‌ها و حس‌ها و... کنترل داشته باشم تا نوع رفتارم مصنوعی نشود. این کنترل حس و رفتار بدون هدایت نگار آذربایجانی (کارگردان) امکان نداشت.

ایرانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بازخورد بازی در نقش یک ترنس بیان کرد: دیدن این افراد، احساس غرور و معرفی کردن خودشان پس از این دیدن فیلم، برایم خیلی جالب است. در واقع آن‌ها بعد از دیدن فیلم، خودشان را برخلاف گذشته با غرور ترنس معرفی می‌کنند. ضمن آنکه خوشبختانه ترنس‌هایی که فیلم را دیده‌اند، شخصیت «آدینه» را پذیرفته و باور کرده‌اند وفکر نکردند رفتار‌هایم مصنوعی است و این روند جای خوشحالی دارد.

حسنی‌نسب: فیلم به‌رغم موضوع حساس‌اش مورد توجه جناح‌های مختلف فرهنگی است

در ادامه این نشست، نیما حسنی‌نسب درباره ساخت فیلمی مانند«آینه‌های روبرو» گفت: در سینمای ایران بر خلاف سایر سینماهای دنیا، معمولا فیلمسازان اول ابتدا فیلم‌هایشان حوزه‌های تجربی‌تری دارند تا توانایی‌هایشان را اثبات کنند اما در ایران، مسیری کاملا معکوس به فیلمسازان اول پیشنهاد می‌شود! می‌گویند حالا فیلم اولم را بفروش بسازم تا خودم ثابت کنم و بعد دنبال ساخت فیلمی که دغدغه‌ام است بروم که البته معمولا هیچ وقت به ساخت فیلمی که دغدغه‌شان است نمی‌رسند و در‌ همان مسیر اولیه باقی می‌مانند.

وی ادامه داد: در «آیینه‌های روبرو» خوشبختانه فیلمساز اولی، پیش از آنکه فکر کند در حوزه عمومی‌تر و فضاهای باز‌تر کار کند، ابتدا با یک دغدغه مشخص وارد سینما شده و مهم‌ترین ویژگی «آیینه‌های روبرو» همین دغدغه‌مند بودن عوامل فیلم درباره موضوع است. بی‌شک فیلمی با مولفه‌های «آیینه‌های روبرو» پروژه آسانی برای شروع نبوده و اگر کسی دغدغه جدی در این زمینه نداشته باشد، طرف چنین موضوع ملتهب و حساسی نمی‌رود.

حسنی نسب در ادامه، با بیان اینکه در «آیینه‌های روبرو» دغدغه اولیه به درستی تصویر شده است، اظهار کرد: نکته مهم در سینما، تبدیل دغدغه به آن چیزی است که مخاطب روی پرده می‌بیند. اگر یک دغدغه خیلی ارزشمند نتواند به تصویری بدیع و مناسب تبدیل شوند کوچک‌ترین تاثیری در عرصه سینما ندارد. این یکی از قوت‌های «آینه‌های روبرو» ست که دغدغه اولیه کاملا از ابتدا در روند درست تولید قرار گرفته است و ما درامی درست را می‌بینیم. چیزی که الان در کلیت سینمای ما کمیاب است.

در ادامه نشست بررسی «آیینه‌های روبرو» در دانشگاه مفید قم، دانشجویان حاضر در سالن، سوالات خود را از میهمانان پرسیدند.

غزل شاکری در پاسخ به پرسش دیگری که چرا پس از بازی در نقش «گلنار» در کودکی، کمتر جلوی دوربین رفته است، گفت: در فیلم «گلنار» تهیه‌کننده‌ مادرم بود اما، کامبوزیا پرتوی، کارگردان فیلم مرا انتخاب کرد.

وی ادامه داد: بازی کردن در کودکی خیلی متفاوت با بازی در فضای بزرگسالی است. ضمن آنکه برای من خیلی فضای بازیگری در کودکی شیرین بود و حجم زیادی از شهرت را برایم به همراه داشت.‌ همان زمان خیلی پیشنهاد بازیگری به من می‌شد اما خانواده نمی‌گذاشت متوجه شوم تا درسم تمام شد. در مقطع دانشگاه طراحی صحنه و لباس را انتخاب کردم و باز هم پیشنهادهای برای بازی می‌شد.

وی درباره بازی در «آیینه‌های روبرو» یادآور شد: در این فیلم طراح صحنه و لباس بودم و اصلا قرار نبود بازی کنم. روزی باید برای بازدید لوکیشن زندان، چادر سر می‌کردم و همین باعث شد که آذربایجانی من را برای بازی در نقش رعنا متقاعد کند و الان خیلی خوشحالم که رعنای «آیینه‌های روبرو» هستم.

بهتر بود مشکل ترنس‌ها از جنبه‌های مختلف در فیلم بررسی می‌شد

حجت الاسلام کریمی‌نیا هم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بهتر نبود شخصیتی روانپزشک در فیلم گنجانده می‌شد تا ابعاد دیگر مشکل ترنس‌ها در فیلم مورد بررسی قرار می‌گرفت، بیان کرد: به هر حال مساله ترنس جنبه پزشکی، فقهی، حقوقی و جامعه‌شناختی دارد. این موضوع را می‌توان از ابعاد مختلف بررسی کرد و اگر بناست به این‌ها کمکی شود باید مجموعه‌ای از این کار‌شناس‌ها کمک کرده و فضای آرام و سالمی را برای این قشر فراهم کنند. همانطور که گفتم ما از نظر فقهی و حقوقی برای این گونه افراد مشکلی نداریم و بر اساس فقه شیعه و فتوای امام، رهبری و سایر مراجع رویه حقوقی برای تغییر جنسیت شکل گرفته است.

وی ادامه داد: این فیلم ترنس را تا قبل از عمل و در مرحله بیماری نشان داد اما پس از عمل چه می‌شود؟ ضمن آنکه این فیلم تنها بعد اجتماعی و مشکل خانوادگی ترنس‌ها را نمایش داده در حالی که می‌توانست ابعاد دیگر مانند فضای فقهی یا قانونی و... تصویر شد. البته در فضای فیلم، این را باید یادآور شوم که اکنون کم نیستند خانواده‌هایی که مشکل ترنس را پذیرفته‌اند و حتی به فرزندانشان کمک کرده‌اند. کاش در «آیینه‌های روبرو» تنها بعد منفی نگاه خانواده و اجتماع تصویر نمی‌شد.

طائرپور هم در پاسخ به سخنان حجت الاسلام کریمی نیا درباره نوع تصویر کردن مشکل ترنس‌ها در جامعه عنوان کرد: در هر صورت برای آنکه یک مشکل را حل کنیم ابتدا باید از یک جایی آن را طرح مساله کنیم. ما گام اول را برداشتیم و امیدواریم رسانه‌های عمومی مانند صدا و سیما نشان دهند که در ایران چقدر مساله ترنس‌ها به شکل درستی مدیریت می‌شود.

تهیه کننده «آیینه‌های روبرو» همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه «چطور سرمایه فیلم را برمی‌گردانید؟» با لحن طنزگونه گفت: پاسخ راحتی است؛ سرمایه فیلم برنمی‌گردد!

فرشته طائرپور همچنین ضمن تشکر از دانشجویان برگزارکننده جلسه نمایش، نقد و بررسی «آیینه‌های روبرو» بیان کرد: پس از آن نوع رفتاری که اداره ارشاد قم با «آیینه‌های روبرو» داشت، چنین رفتار فرهنگی در فضای دانشگاه و چنین نقدی از سوی آقای دکتر کریمی‌نیا به ده‌ها اکران در یک شهر می‌ارزد و من از ایجاد چنین فضایی بسیار خرسندم و بابت آن تشکر می‌کنم.

یک فیلم در مسیر درست واقع گرایی

حسني‌نسب منتقد سینما در بخش ديگري از حرف‌هايش، «آینه‌های روبرو» را یک فیلم در مسیر درست واقع گرایی توصیف کرد و گفت: این فیلم در یک مسیر درست واقع گرایی حرکت می‌کند. چیزی که در دهه اخیر به دلایل مختلف خیلی کمرنگ شده است. «آینه‌های روبرو» شکل درستی از سینمای واقع گرای اجتماعی را تصویر می‌کند و در قالب خود هیچ عنصر مخل این واقع گرایی را وارد نمی‌کند. فیلم هیچ وقت از شکل واقع‌گرایی به فانتزی نمی‌غلتد و طیف گسترده و متفاوتی از مخاطب را راضی می‌کنند. در چند ساله اخیر فیلمی را سراغ ندارم که به چنین موضوع ملتهب و حساسی پرداخته باشد اما تا این حد مورد توجه و تمجید جناح‌های فرهنگی و حتی سیاسی بعضا متضاد قرار گرفته باشد.

حسني‌نسب بخش مهمي از كيفيت واقع‌نماي فيلم را مديون هدايت درست دو بازيگر زن فيلم و بازي خوب ان‌ها دانست و گفت: «هر دو نقش زن فيلم به دليل جايگاه طبقاتي و موقعيت ويژه‌اش نقش دشوار و حساسي بوده كه هر گونه اغراق يا اشتباه در اجراي آن مي‌توانست در مسير فيلم اختلال جدي ايجاد كند.»

نگار آذربایجانی هم در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا برای نقش اصلی فیلم از بازیگر مرد استفاده نکرده، اظهار کرد: به عنوان خالق یک اثر، در هر جنسیتی که باشید و به دلیل شناخت بیشتری که نسبت به آن جنسیت دارید، ناخود آگاه وزنه قصه‌تان به همان سمت می‌رود مگر آنکه دلیل خاصی برای طراحی شخصیت یا شخصیتهای اصلی با جنسیت مخالف خودتان داشته باشید و نیاز قصه و مسئله‌ای که مطرح می‌کنید، شما را به آن سمت ببرد. در طراحی قصه «آینه‌های روبرو» لزومی برای اینکه به جای آدینه، یک شخصیت مرد ترنس را طراحی کنیم، وجود نداشت. چون به طورکلی دغدغه‌ها و مشکلات خانمها و آقایان ترنس تفاوت چندانی با هم ندارند و تحقیقات‌مان هم نشان می‌داد که بسیاری از مشکلات‌شان مشترک است.

کارگردان «آینه‌های روبرو» همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره دلیل استفاده از بازیگران چهره‌ای مانند هنگامه قاضیانی، صابر ابر در صحنه‌هایی کوتاه گفت: اصولا اینکه دو بازیگر اصلی‌مان را در قابی از بازیگران چهره‌تر قرار دهیم، پیشنهاد خانم طائرپور بود و من هم با این پیشنهاد کاملا موافق بودم.

وی خاطرنشان کرد: بازی در نقش‌های بسیار کوتاه، خیلی وقت‌ها بسیار سخت‌تر از بازی در یک نقش بلند است چون بازیگر باید در یک سکانس کوتاه و زمان اندک توانایی‌اش را نشان بدهد. شما درتغییرحالت چهره خانم قاضیانی در یک پلان ثابت در"آینه‌های روبرو" حس فرو ریختن، حس از دست دادن امید، شکست و روبرو شدن با حقیقتی تلخ را در یک اجرای چند ثانیه‌ای بوضوح می‌بینید، بدون اینکه غلو یا اغراقی در نشان دادن این حس‌ها وجود داشته باشد. هرکسی از عهده چنین بازی بر نمی‌آید و این نوع موقعیت ، بازیگری حرفه‌ای و توانمند را می‌طلبد. همین نکته در مورد نقش آقای ابر هم وجود دارد. صادق " آینه‌های روبرو" با وجود اینکه فقط در سکانس دوم فیلم دیده می‌شود، اما تا انتها بسیار پررنگ در ذهن بیننده می‌ماند. سوای بحث داستان و اهمیت نقش صادق و ... بخش قابل توجهی از حجم تاثیرگذاری این شخصیت، برمی‌گردد به بازی به یاد ماندنی و تاثیرگذار صابر ابر در نقش صادق و کمتر بازیگری را سراغ دارم که بتواند در زمانی اینقدر کوتاه، این اندازه پررنگ دیده شود.

فیلم «آینه‌های روبرو» که هنوز اکران آن در ساانس‌هایی از سینماهای آزادی، ملت، زندگی، سپیده، فرهنگ و موزه سینما ادامه دارد، در حال حاضر در شهرهای اصفهان، مشهد، یزد و رشت نیز در حال نمایش است.

مروري بر برنامه‌هاي فرهنگي سينمايي کانون فیلم دایره دانشگاه «مفید» قم

برنامه‌ی نمایش این فیلم و برگزاری نشست نقد و بررسی آن به همت دانشجویان کانون فیلم دایره دانشگاه «مفید» قم اجرا شد. اين كانون پيش از اين هم برنامه‌هاي سينمايي مختلفي مانند نشست نقد و بررسي فيلم‌هاي «اسب حیوان نجیبی است» با حضور کارگردان و مهران احمدی بازیگر، «بدرود بغداد» با حضور مهدی نادری و ساسان سالور مدیر تولید فیلم، «زندگی با چشمان بسته» با حضور رسول صدرعاملی، «ضدگلوله» با حضور رضا رخشان/ تهیه کننده و مدیرفیلمبرداری و مهدی فقیه بازیگر فیلم و  «بوسیدن روی ماه» با حضور همایون اسعدیان و منوچهر محمدی و رابعه مدنی بازیگر را برگزار كرده است







  • منبع : ايسنا

    به روز شده در : جمعه 17 آذر 1391 - 23:17

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���