سینمای ما- مسعود کیمیایی معتقد است که وقتی با کسی زندگی کنی خاطرهها تصویرت میشوند، البته گاهی خاطرهها کوچکتر از آدمها میشوند ولی در یادداشتها خاطرهها همیشه بزرگ هستند. این کارگردان سینما پس از حضور در نمایشگاه عکسهای عزیز ساعتی با عنوان «تهران با مسعود کیمیایی » گفت: این عکسها حیرتآورند، من با عزیز ساعتی زندگی کردهام و وقتی با کسی زندگی کنی خاطرهها تصویرت میشوند.
او در پاسخ به اینکه کدام عکسهای این نمایشگاه را دوست دارد، کوتاه پاسخ داد: عکسهای زندان!
کیمیایی دربارهی کار فیلمسازیاش هم گفت: پس از درخواست پروانه ساخت فیلمهایی که ارائه کرده بودم و رد شدند، برای فیلم «خائن کشی» پروانه ساخت گرفتم اما امکان ساخت آن نیست. این موضوع هم به دلیل مسائل مالی است و بخش خصوصی آنقدر که باید، نمیتواند برای این پروژه پول خرج کند.
مسعود کیمیایی 30 فروردین ماه به گالری «گلستان» آمده بود تا در افتتاحیه نمایشگاه عکسهای عزیز ساعتی که عکسهای سه فیلم «رده پای گرگ»،«تیغ و ابریشم» و «دندان مار» را در برمیگرفت، حضور پیدا کند، عکسهایی که خاطراتی دور را برای کیمیایی زنده کردند.
در این نمایشگاه که تا 4 اردیبهشت برپا خواهد بود، حدود 20 عکس از سه فیلم مسعود کیمیایی به نمایش گذاشته شده است که هر کدام یادآور صحنه و تصویری از بازیگران این فیلمها هستند.
جایی که فرامرز قریبیان در «رده پای گرگ» سوار بر اسب است و فریماه فرجامی با چهرهای رنجور و غمگین در گوشه زندان «تیغ و ابریشم» سربه گریبان فروبرده است و یا آنجا که گلچهره سجادیه و منوچهر حامدی و جلال مقدم خوشحال و خندان روی تختی در«رده پای گرگ» نشستند.
در بعضی از این عکسها که به گفته عزیز ساعتی برای اولینبار منتشر شدهاند، چهره هنرمندانی را میبینیم که از میان ما رفتهاند مثل جلال مقدم و منوچهر حامدی و در برخی هم چهره جوانی آنها مایه شگفتی است مثل فریبا کوثری در«دندان مار»، اما شاید از همه دردناکتر دیدن تصویر چهره نگران و مستاصل فریماه فرجامی در «تیغ و ابریشم» است که بار دیگر شرایط این روزهای این هنرمند را به یاد میآورد.
عزیز ساعتی که به همراه همسرش میترا محاسنی در گالری حضور دارد درباره این عکسها که همگی به شکل رنگی چاپ شدهاند میگوید: روی بعضی از این عکسها کارهایی کردهام، البته کارهایی که به نظرم به فرم و شکل اثر کمک میکند.
او با تاکید بر اینکه تعدادی از این عکسها برای اولینبار منتشر شدهاند، گفت: وقتی ما (به عنوان عکاس سینما) عکس میگیریم، قطعا تهیه کننده میداند که برای ویترین و تبلیغ کار او هم عکس میگیریم اما گاهی برخی فیلمها ارزش و داراییهایی دارند که به خود عکاس هم اجازه میدهد کار خودش را انجام دهد، مثل فیلمهای علی حاتمی، بهرام بیضایی و مسعود کیمیایی به همین دلیل چنین فیلمهایی باعث شدند من براساس شرایطی که به وجود آمده بود از زاویه دید خودم برای عکاسی استفاده کنم.
ساعتی با اشاره به اینکه «رد پای گرگ» آخرین فیلمی بود که در آن عکاسی کرد و بعد به سراغ فیلمبرداری رفت در پاسخ به اینکه چرا پس از گذشت سالها چنین نمایشگاهی را برپا کرده است گفت: پس از این همه سال، تازه فرصت پیدا کردهام.
نمایشگاه عکسهای عزیز ساعتی از فیلمهای مسعود کیمیایی که در تهران ساخته شده یادداشتی را هم از خود کیمیایی با عنوان «روزگاری که عشق واژهایست قبل از غارت...» به همراه داشت و به جز آن احمدرضا احمدی هم یادداشتی را برای او منتشر کرد.
در بخشی از یادداشت احمدرضا احمدی آمده است:«عکسهای عزیز شاهد عادل نابودیهای گسترده هر روز است در روزگاری که آب و درخت افسانه و رویاست.
در یک سال گذشته این سومین نمایشگاه عزیز ساعتی است طهران با حاتمی، طهران با بیضایی، تهران با کیمیایِی، سه کارگردان هم نسل من که دوستشان دارم و به کارهایشان اعتقاد دارم.»
این نمایشگاه عکس که البته هرگونه عکسبرداری از آن ممنوع است با استقبال قابل توجه بسیاری از دوستداران مسعود کیمیایی مواجه شد به طوری که تعدادی از جوانان حاضر در گالری برنامههای عصر جمعه خود را فقط برای دیدن کیمیایی تغییر داده بودند و حتی مرد نسبتا جوانی از سیرجان به عشق دیدن کیمیایی خود را به تهران رسانده بود.
رخشان بنیاعتماد، گلچهره سجادیه، مهوش شیخ الاسلامی، نازنین مفخم، حمید امجد، مصطفی خرقه پوش و هوشنگ گلمکانی، لیلی گلستان،عباس یاری، مسعود فروتن و... آمده بودند برای افتتاحیهی نمایشگاه «طهران با مسعود کیمیایی».
از هر کدام از عکسهای این نمایشگاه امکان چاپ سه کپی و با قیمت 600 هزار تومان وجود دارد که خود کیمیایی هم یکسری کامل از آنها را خریداری کرد.