| |
سینمای ما- آرشیو فیلم و تلویزیون دانشگاه لسآنجلس، امسال ۹ فیلم کوتاه و بلند داستانی از آثار سینماگران معاصر ایرانی را از شنبه ۱۳ آوریل به معرض تماشا گذاشت. در جشنواره امسال علاوه بر فیلم "فصل کرگدن" ساخته بهمن قبادی و "لرزاننده چربی" ساخته محمد شیروانی که پیش از آن در فستیوال ساندنس به نمایش گذاشته شده و جایزه جشنواره رتردام را گرفته بود، فیلم "آینههای روبرو" ساخته نگار آذربایجانی، "ورود آقایان ممنوع" ساخته رامبد جوان، "پیر پسر" ساخته مهدی باقری، "ناخوانده در تهران" ساخته مینا کشاورز، "سعادتآباد" ساخته مازیار میری و "پله آخر" ساخته علی مصفا حضور داشتند.
غالب فیلمهای امسال در ژانر درام ساخته شده و مسائلی چون خلا پیوندهای ارتباطی بین مردم جامعه را مطرح میکند. به عنوان نمونه در فیلم «پذیرایی ساده» ساخته مانی حقیقی، زوج اصلی فیلم ضمن رانندگی در جادههای کوهستانی ایران، کیسههای پول را بین مردم ساده و فقیر روستایی تقسیم میکنند. شخصیت مرد به تدریج رفتاری متخاصم و توهینآمیز نسبت به این مردم پیدا کرده و و آنها را برای دریافت پول مجبور به گدایی یا قرار گرفتن در شرایط خاص اخلاقی میکند.
حقیقی در ایمیلی به برگزارکنندگان جشنواره نوشت فیلم او که زمستان گذشته در ایران اکران شد، اثرات دوگانهای بین تماشاگران داشته است: «من افرادی را میشناسم که به مدت یک هفته هر روز بعداز ظهر به تماشای فیلم رفتند و هر روز هم مطالبی درباره آن روی صفحه فیس بوک من نوشتند. مقدار زیادی هم نامههای تنفرآمیز داشتم. البته بازی در نقش اول فیلم کمک چندانی به این شرایط نکرد و خیلی از مردم نتوانستند بین من و شخصیتی که در فیلم بازی میکنم تفاوتی بگذارند و در پیامهایشان مرا به عنوان کسی که از زجر دیگران لذت میبرد، یک آدم بیمار خواندند.»
مانی حقیقی در ادامه این ایمیل در مورد زمانی که فیلم در سوئیس اکران شد مینویسد: «برخی از تماشاگران فیلم را حمله به سیستم بانکی سوئیس پنداشتند یا در دهلی نو تماشاگران از من پرسیدند که آیا با مردم فقیر و محروم خصومت شخصی دارم؟ خب حالا نوبت تماشاگران آمریکایی است. مطمئنا عکسالعمل لسآنجلس با بیشترین جمعیت ایرانی خارج از ایران به فیلم هم جالب خواهد بود.»
|