fajr teazer31

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

bottom banner


fajr posters 30
 
 
 


این بخش به زودی تکمیل خواهد شد
fajr film 29

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

fajr cinema 30
 
fajr video
  صحنه هایی از فیلم «پله آخر» (علی مصطفا)
  صحنه هایی از فیلم «بیداری» (فرزاد موتمن)
  صحنه هایی از فیلم «روزهای زندگی» (پرویز شیخ طادی)
  صحنه هایی از فیلم «در انتظار معجزه» (رسول صدرعاملی)
  صحنه هایی از فیلم «بیخود و بی جهت» (عبدالرضا کاهانی)

asrejomeadv
tablighat
 
 
   
 
 
 
 
 
adv
در صورت علاقه به درج آگهي در پايگاه خبري تحليلي سينماي ما می توانید با شماره تلفن های دفتر سایت تماس بگیرید.
تلفن: 88535305 (داخلی 109)
       09386503357 
آدرس: تهران - خيابان شهيد بهشتي (عباس آباد) - نرسیده به خیابان میرزای شیرازی - ساختمان پارسه - واحد 12
پست الكترونيكي: [email protected]

> برای مشاهده تعرفه آگهی‌ها اینجا کلیک کنید
Nokia

i news
سینمای ما- محمد تاجيك: امروز ششم مرداد، سالروز درگذشت سیف‌الله داد، مدیر محبوب سینما در دوران دوم خرداد و کارگردان مشهور سینماست كه مدت کمی پس از انتخابات 88 و وقایع پس از آن درگذشت. جالب است بدانید سیف‌الله داد عضو فیس‌بوک بود و پس از انتخابات 88، مطلب تلخی ...
سینمای ما - سعيد نيكو رزم:عده ای معتقد اند سینمای مهرجویی تمام شده است. این سخن به چه معنی می تواند باشد؟ مهرجویی هیچگاه سینما را برای سینما نمی خواست به بخواهد سینمای خاصی را داشته باشد. در کارنامه ی مهرجویی پر است از فیلم های نامتجانس و ناهمگون. او سینما را محفل، هنر و شاید رسانه ای برای ...
سينماي ما- حمید فرخ‌نژاد از منتفی شدن مراسم یادبود کوهنوردان مفقودشده خبر داد. این بازیگر گفت: متأسفانه تلاش‌های من برای گرفتن مجوز مراسم یادبود کوهنوردان مفقودشده که قرار بود ساعت 19 امروز (دوشنبه، 7 مردادماه) در کنار مجسمه‌ی یادمان کوهنورد در میدان دربند ...
goldiran
Main News
 
سینمای ما- همزمان با اکران فیلم سینمایی "هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند" به عنوان صدمین فیلم مؤسسه فیلمیران، سایت جدید این مؤسسه راه اندازی شد. این سایت دارای جدیدترین امکانات برای کاربران است که از جمله آن می توان به امکان ...
 
سینمای ما- پروانه ساخت فیلم "قبر دو طبقه" به کارگردانی کمال تبریزی پس از پشت سر گذاشتن حاشیه‌های زیاد در چند سال اخیر، صادر شد. "قبر دو طبقه" با فیلمنامه‌ای از پیمان قاسم‌خانی مدتهاست که به ...
 
سينماي ما- سرانجام 6 مرداد ماه و وعده‌ی برگزاری مجمع عمومی خانه سینما هم سپری شد اما این مجمع عمومی برگزار نشد و در 48 ساعت سپری شده،چالش‌های ادامه‌دار خانه سینما از خیابان "وصال" تا "بهارستان" با برگزاری نشست‌های مختلف خبری و غیرخبری پررنگ‌تر شد. اين گزارش مفصل، مروری دارد بر خبرها و اتفاقات داغ این 48 ساعت سپری شده:...
 
سینمای ما- با حضور مردم و جمعی از سینماگران در میدان «دربند»،‌ یاد سه کوهنورد مفقود شده کشورمان گرامی داشته شد. علی رغم اینکه روز گذشته 7 مرداد ماه حمید فرخ‌نژاد از لغو فراخوانش برای حضور در کنار مجسمه یادمان کوهنورد خبر داده بود اما تعداد زیادی از مردم و چند سينماگر از جمله ...
 
سینمای ما- به دنبال حذف یارانه‌های حامل‌های انرژی از ابتدای دولت دهم، هزینه‌ها در بخش‌های مختلف افزایش پیدا کرد. به گونه‌ای که افزایش این هزینه‌ها باعث شد تعدادی از این سالن‌ها به سمت تعطیلی حرکت کنند اما سازمان سینمایی با دادن وعده‌هایی همچون ...
 
سینمای ما- محمد تاجيك: امروز ششم مرداد، سالروز درگذشت سیف‌الله داد، مدیر محبوب سینما در دوران دوم خرداد و کارگردان مشهور سینماست كه مدت کمی پس از انتخابات 88 و وقایع پس از آن درگذشت. جالب است بدانید سیف‌الله داد عضو فیس‌بوک بود و پس از انتخابات 88، مطلب تلخی ...
 
سینمای ما - سعيد نيكو رزم:عده ای معتقد اند سینمای مهرجویی تمام شده است. این سخن به چه معنی می تواند باشد؟ مهرجویی هیچگاه سینما را برای سینما نمی خواست به بخواهد سینمای خاصی را داشته باشد. در کارنامه ی مهرجویی پر است از فیلم های نامتجانس و ناهمگون. او سینما را محفل، هنر و شاید رسانه ای برای ...
 
سينماي ما- حمید فرخ‌نژاد از منتفی شدن مراسم یادبود کوهنوردان مفقودشده خبر داد. این بازیگر گفت: متأسفانه تلاش‌های من برای گرفتن مجوز مراسم یادبود کوهنوردان مفقودشده که قرار بود ساعت 19 امروز (دوشنبه، 7 مردادماه) در کنار مجسمه‌ی یادمان کوهنورد در میدان دربند ...
 
سينماي ما- فیلم «گذشته» جدیدترین ساخته «اصغر فرهادی» موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه از سی و چهارمین جشنواره فیلم «دوربان» آفریقای جنوبي شد. سی و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم «دوربان» آفریقای جنوبی در حالی به کار خود پایان داد که ...
 
سينماي ما- برگزارکنندگان هفتادمین جشنواره فیلم ونیز امروز (پنج‌شنبه) فهرست کامل بخش‌های مختلف این جشنواره را در حالی اعلام کردند که سینمای ایران تنها یک نماینده در قدیمی‌ترین رویداد سینمایی جهان دارد. فیلم «ماهی و گربه» به کارگردانی «شهرام مکری»‌ یکی از ...
 
سينماي ما- فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» که در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سيمرغ بلورين برگزيده مردم را دريافت كرد، چهارشنبه روي پرده سينماها خواهد رفت. آنوس اين فيلم را امير شيبان خاقاني ساخته و در دو نسخه موجود است؛ نسخه دوم با صداي...
 
سينماي ما- فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» که در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سيمرغ بلورين برگزيده مردم را دريافت كرد، چهارشنبه روي پرده سينماها خواهد رفت. آنوس اين فيلم را امير شيبان خاقاني ساخته و در دو نسخه موجود است؛ نسخه اول با صداي ...
 
سينماي ما- نخستین پوسترهای فیلم سینمایی «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» ساخته محمدهادی کریمی رونمایی شد.  در این پوسترها که توسط احسان برآبادی طراحی شده هنگامه قاضیانی بازیگر اصلی فیلم را در مرکزیت تصویر می بینیم. «بشارت...» که نگاهی انتقادی پیرامون مقوله عرفان‌های کاذب را به تصویر می کشد داستان یک مشاور مذهبی زن است که با حضور در یک دبیرستان دخترانه می کوشد با دانش آموزان ارتباط برقرار کرده و آنها را از درگیری در...
 
سينماي ما- «فرزند چهارم» از جمله فیلم‌هایی است که قرار است در اکران عید فطر به نمایش درآید. طراحی پوستر این فیلم را بهزاد خورشیدی برعهده داشته است. «فرزند چهارم» که از پروژه‌های بنیاد سینمایی فارابی است و پخش آن را هم همین بنیاد برعهده دارد، سال گذشته در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شد...
 
سينماي ما- سردار سعید منتظرالمهدی در پاسخ به درخواست فرهاد توحیدی مبنی بر برگزاری مجمع عمومی در خانه سینما شماره ۱ را رد کرد.معاون اجتماعی ناجا به درخواست فرهاد توحیدی که به عنوان نمایندگی از اعضای مجمع عمومی به وی امروز نامه نوشت پاسخ گفت. دکتر منتظرالمهدی درخواست فرهاد توحیدی مبنی بر برگزاری مجمع عمومی در خانه سینما را رد کرد. در بخشی از نامه آمده است: ...
 
سينماي ما- در نشست خبری مراسم با حضور عوامل سریال از جمله داود میرباقری نویسنده و کارگردان، مهران برومند و سیدمحمد امامی تهیه‌کنندگان، محسن تنابنده،فرهاد اصلانی،سیروس گرجستانی،احمد مهرانفر،شهرام حقیقت دوست،مرجانه گلچین،حمید رضا آذرنگ وطناز طباطبایی بازیگران و با اجرای سعید قطبی‌زاده، ميرباقري گفت: می توانم این قول را به مخاطبان این سریال بدهم که از خرید «شاهگوش» پشیمان نخواهند شد...
 
سينماي ما- نكته عجيب در اين اظهار نظر حامد عنقا و خبر منتشر شده اين است كه ظاهراً فيلمنامه‌نويس محترم يا رمان را نخوانده، يا فيلم را نديده، يا هيچكدام و يا كلاً چيز ديگري را جاي آن يكي گذاشته كه به اين ماجرا رسيده و يا فرض بعدي اينكه تنظيم‌كننده خبر اين اسامي را مخلوط كرده است. رمان ‌«در میان مردگان» يا "D'Entre Les Morts" منبع اقتباس فيلم «سرگيجه» (آلفرد هيچكاك) بوده نه فيلم ...
 
سينماي ما- "گذشته" فیلم جدید اصغر فرهادی در بخش نمایش‌ های ویژه جشنواره بین ‌المللی فیلم تورنتو به نمایش در می‌آید. گاردین خبر داد كه سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو که به عنوان مهمترین جشنواره سینمایی آمریکای شمالی شناخته می شود با اعلام اسامی شماری از فیلم‌های بخش جشن فیلم (گالا) و بخش نمایش‌های ویژه از "گذشته" به عنوان یکی از فیلم های بخش ویژه نام برد. در این ...
 
سينماي ما- یکشنبه در «ماه عسل» برای اولین‌بار در تلویزیون کودکی هشت ساله‌ توانست صاحب پدر و مادر شود. پس از يادداشت منتقدانه پيام فروتن نسبت به اين برنامه، مریم نوابی‌نژاد، کارشناس سوژه «ماه عسل» در يادداشتي نسبت به حرف و حديث‌ها و حواشي رسانه‌اي برنامه يكشنبه‌شب «ماه عسل» كه پسر هشت ساله‌اي را جلوي دوربين صاحب پدر و مادر كرد يادداشتي نوشت و اين يادداشت هم با واكنش پيام فروتن در قالب يادداشتي ديگر مواجه شد...

 
سينماي ما- مجموعه ویدیویی «شوخی کردم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهران مدیری پس از پایان توزیع «ویلای من» به صورت جدی وارد پیش‌تولید می‌شود. مدیری اواخر تیر امسال پروانه ساخت «شوخی کردم» را از اداره محصولات ویدئویی و شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی دریافت کرده و اين روزها مراحل نگارش را سپری می‌کند. گروه نویسندگان این سریال متشکل از ...
toptitle
            از سال 1384
boghz

 

TopFilm
کارگردان : احمد کاوری
(امتیاز 70,0/100 - 15 رأي)
کارگردان : اصغر فرهادی
(امتیاز 90,1/100 - 220 رأي)
کارگردان : مهرداد فرید
(امتیاز 65,3/100 - 17 رأي)
کارگردان : محمد آهنگرانی
(امتیاز 37,3/100 - 11 رأي)
کارگردان : محمدعلی باشه آهنگر
(امتیاز 73,4/100 - 32 رأي)
کارگردان : علی عطشانی
(امتیاز 62,3/100 - 13 رأي)
کارگردان : پیمان معادی
(امتیاز 75,7/100 - 167 رأي)
VIDEO BANNER

bank
جهت مشاهده تيزر ها به صورت آنلاين نياز به برنامه Flash Player 9 داريد --- Download Flash Player 9 ---
بخش بانك تيزر سايت مناسب كاربراني است كه از اينترنت پر سرعت استفاده مي كنند

با حکمیت می‌شود مشکل به رنگ ارغوان را حل کرد / حرف‌های تازه سید جمال ساداتیان، تهیه کننده فیلم / آیا ابراهیم حاتمی‌کیا هنوز زنده است؟ / حاتمی‌کیا: من که اپوزیسیون نیستم.
با حکمیت می‌شود مشکل به رنگ ارغوان را حل کرد / حرف‌های تازه سید جمال ساداتیان، تهیه کننده فیلم / آیا ابراهیم حاتمی‌کیا هنوز زنده است؟ / حاتمی‌کیا: من که اپوزیسیون نیستم.


محمد تاجیک: ابراهیم حاتمی کیا در گفت و گویی که در زمان جشنواره فجر امسال با یکی از رسانه ها داشت عنوان کرده بود: فکر نمی کنم تا زمان روشن شدن وضعیت نمایش فیلم به رنگ ارغوان پشت دوربین بروم. براساس این مطلب که دربخش از نگاه دیگران سایت خبرگزاری هنرقابل مشاهده است حاتمی کیا گفته بود : به من حق بدهید که بخواهم شاهد باز خورد اثری باشم که با هزاران اما واگرشرایط دشوار فیلمسازی ساخته شده است. و باز جالب است بدانید که این کار گردان مطرح سینما سال گذشته در پاسخ به سوالی گفته بود: مطمئن هستم روزي اين فيلم به نمايش درخواهد آمد.
اما سید جمال ساداتیان تهیه کننده به رنگ ارغوان که در ابتدا چندان تمایلی به صحبت نکردن ندارد در پاسخ به این سوال به خبرنگار آینده نو که برای حل مشکل نمایش به رنگ ارغوان چه باید کرد می گوید: همان طور که زمانی که بین مجلس ودولت اختلاف نظری در مورد مسائلی به وجود می آید نهادی همانند مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد تا مشکلات را حل کند و مجمع تشخیص مصلحت نظام نهادی است که از همه طیف ها و سلایق در آن وجود دارند، به نظر می رسد در امور سینمایی و هنری نیز باید چنین مراجعی برای حل کردن چنین مشکلاتی وجود داشته باشند. ساداتیان درادامه می گوید: وزارت ارشاد ومدیریت سینمایی در آن زمان یعنی چند سال پیش بااکران فیلم موافق بودولی به دلایلی وزارت اطلاعات با نمایش این فیلم مخالفت کرد. دراین وضعیت ارگان سومی وجودنداشت که به عنوان نظر سوم دراین باره حکمیت کند. او ادامه می دهد: به نظر می رسد باید نهادهایی دراین زمینه تلاش کنند تا مشکلات نمایش این فیلم حل شود.
از طرف دیگر شنیده می شود که چندی پیش تعدادی از نمایندگان مجلس ابراز تمایل کرده اند تا برای حل مشکل نمایش این فیلم تلاش کنند. ما دراین باره از ساداتیان سوال می کنیم. او می گوید :از طریق یکی از دوستان مشترک ما وتعدادی از نمایندگان، موضوع فیلم به رنگ ارغوان مطرح شده بود وتعدادی از نمایندگان اعلام آمادگی کرده بودند که فیلم را ببینند تا اگر بتوانند اقدامی درجهت حل مشکلات این فیلم انجام دهند ولی تابه امروز هیچ جوابی مبنی براین که فیلم را دیدهاند یا نه به ما نرسیده است.
از ساداتیان می پرسیم سرنوشت به رنگ ارغوان را چگونه پیش بینی می کند؟ او می گوید :هر اتفاقی ممکن است برای فیلم بیفتد. هم ممکن است حل و فصل شود وهم ممکن است حل و فصل نشود. این موضوع بستگی به نگاه مسئولین دارد. ساداتیان درادامه می گوید :نگاه مسئولین نسبت به امور فرهنگی را مساعد تر از گذشته می بینم وآن ها وقتی درمسائل خود با واقعیتها برخورد می کنند، این قطعا در تصمیماتشان تاثیر خواهد گذاشت.
ساداتیان با اشاره به مصاحبه چندی پیش حاتمی کیا درباره به پشت دوربین نرفتن تا روشن شدن وضعیت به رنگ ارغوان می گوید: خوب نیست که کار گردان مطرحی چون حاتمی کیا در چنین وضعیتی بخواهد تصمیم بگیرد که با کلیت سینما قهر کند. باید مرجعی وجودداشته باشد که بتواند مشکل فیلم حاتمی کیا را حل کند.
خلاصي از حصار
حاتميكيا دو سال پیش در گفت وگويي كه با يكي از روزنامه ها داشت عنوان كرد دوست دارد هر چه زودتر اين فيلم از حصار خود خارج شود و اين خلاصى برايش اهميت بسيارى دارد و گفته بود كه رنگ ارغوان محصول چندين سال محاكات درونى خودش با نظامهاى ارزشى به نظر تثبيت شده است. سينماى «به رنگ ارغوان» از نظر حاتميكيا سينماى تصوير و شهود است و سينماى «به نام پدر» از جنس قصه و كلام. كسانى كه كارهاى قبلى او را دنبال كرده باشند، اين دو روش را در كارهاى حاتميكيا ديدهاند.
او اپوزيسيون نيست
البته حاتميكيا همان طور كه عنوان كرده خود را نسبت به اين نظام و شرايط پيش روي آن، به عنوان یک اپوزيسيون نمىبيند. او معتقد است: مسائلى كه براى فيلم «به رنگ ارغوان» پيش آمد، كاملاً از جنس همين نگاه است. به گفته خود حاتميكيا «به رنگ ارغوان» به دليل شائبه و صرفاً يك تفسير شائبهوار دچار مشكل مىشود.


نگاه مشترك به ارزشها، تفاوت در شيوه عمل
حاتمي كيا در همان اظهارات سال گذشته خود خطاب به مخاطبان خود مي گويد كه اگر فرصت كردند، يك بار ديگر به متن نامهاي كه دو سال پيش براى وزير وقت اطلاعات نوشت مراجعه كنند. او با همان حس و حالى كه فيلم «به رنگ ارغوان» را نوشت و ساخت، آن نامه را نوشت و حتى مىداند خيلى از دوستان از اين نامه مستقيم او رنجيده خاطر شدند، ولى واقعيت اين است كه در ساحتى خارج از حوزه هنر، به اين موضوع اعتقاد دارد كه هر دوي آنها{حاتمي كيا ومسئولان} اگرچه نسبت به ارزشها نگاه مشتركى داشته، ولى در شيوه عمل زبانهاى متفاوتى دارند و حاتمي كيا همان قدر كه به عنوان يك شهروند ايرانى دوست ندارد، قواى خفيه كشورش چنان ضعيف و زبون شوند كه در نظام دولتى به عنوان يك اپوزيسيون تعريف شود، خودش نيز در تشديد اين پروسه قدمى بر نخواهد داشت.
طعم گس سوء تفاهم
آن شبها ( شبهای توقیف خودخواسته به رنگ ارغوان درزمان جشنواره فجر ) اگر چه گذشته است، ولى طعم گس اين سوء تفاهم همان طور كه در مصاحبه با آن روزنامه گفته بود همچنان كام حاتمي كيا را به هم ريخته است. بازهم به اين حرفهاي حاتمي كيا كه درواقع توضيح اتفافات روي داده براي به رنگ ارغوان در جشنواره بيست وسوم ونامه معروف او به وزير وقت اطلاعات است گوش فرادهيد: اوخطاب به آن روزنامه صبح مي گويد : آخر اين چه نظام دولتى است كه فيلمساز داراى پروانه ساخت، در واضح ترين شكل ممكن فيلمش را بسازد و بعداً براى توضيح چرايى ساختش با بالاترين رده امنيتى كشور وارد بحث و مذاكره شود. در اين چرخه ناقص جاى وزير ارشاد و معاونت سينمايى به شدت خالى است. من به شدت از اين موضوع دلخور بودم و به همين عزيزان نيز اين غصه را با تمام ارادتى كه به آنها داشتم اعلام كردم. ارشاد به عنوان مرجع و مامن براى اهل فرهنگ مطرح است، چرا بايد به من فيلمساز _ توجه داشته باشيد، درست در شب هاى جشنواره _ خبر دهند كه براى يك مذاكره يا بهتر بگويم يك توضيح ساده سراغ دفتر وزير اطلاعات بروم. ظاهراً مسئوليتها جابه جا شده بود. وزير اطلاعات كه به اعتقادم وزير در سايه است بايد به شكل عيان از من فيلمساز بابت اين صبورى تشكر كند، ولى از وزير ارشاد هيچ خبر و اطلاعى در دست نيست. شما تصور كنيد سالها بعد محققى بخواهد از طريق جرايد اين موضوع را رديابى كند، با كمال حيرت جاى خالى وزير ارشاد و تشكيلات سينمايى را در يك موضوع كاملاً فرهنگى خالى خواهد ديد و در عوض يك فيلمساز با بالاترين رده اطلاعاتى در حال مراوده عيان است!
فيلمساز جنجال برانگيز
حاتمي كيا هميشه فيلمسازي جنجال برانگيزبوده است چه زماني كه چند سال پيش پس از مسائل بوجود آمده بر سر فيلم موج مرده با قطعات بريده شده فيلم خود در سالن مطبوعات ظاهر شد و در طول صحبتهاي خود، با بغض فراوان سخن ميگفت وآماده بود مراسم آتشسوزي فيلم را خود اجرا كند يا در دو سال پیش نامهاي صريح به وزير دولت خاتمي نوشت، حاتمي كيا، فيلمسازي است كه زماني هوشنگ گلمكاني سردبير ماهنامه فيلم اورا به نوعي كيميايي نسل پس از انقلاب اسلامي ناميده بود.
کشمکش عقل و دل
ابراهيم حاتميكيا، با به رنگ ارغواني كه قرار بود در جشنواره دو سال پيش يعني در جشنواره بيست وسوم فجر حضورداشته باشد، باز هم به همان مضمون معروف كشمكش بين عقل ودل رو آورده است. مضموني كه در آژانس شيشهاي بسيار پررنگ بود وبه رنگ ارغوان، مكاشفه آدمي است كه در جنگ دروني خويش ميان عقل و دل مانده است. شايد مولفه ديگر به رنگ ارغوان به روز بودن آن باشد، چون براي حاتميكيا بحث به روز بودن و به تعبيري به محاكات كشاندن خودش با زمانه، بسيار اهميت داشته است. او سالها قبل در پاسخ به اين پرسش كه چقدر مشكلات سياسي و اجتماعي جامعه، در تغيير رويهي وي در فيلمسازي موثر بوده گفته بود: چيزي كه به شدت براي او اهميت دارد شناور بودن هنرمند در زمانش است كه اگر نباشد براي هنرمند، فساد به وجود ميآورد. اوهم مثل همه آدم هايي كه در اين جامعه زندگي ميكنند شناور هست و دارد حركت ميكند. حاتميكيا همواره خطاب به مخاطبان خود گفته است: شما كساني را كه در شكلگيري اين انقلاب تاثير داشتند تصور كنيد، اوايل انقلاب و الآن، آنها را هم ببينيد. حاتميكيا معتقد است: احساسي كه او هم اكنون دارد قطعا همان احساسي كه در زمان ساخت مهاجر يا ديدهبان داشت نيست و حتي او احساس ميكند اگر بخواهد امروز ديدهبان را بسازد، يك نگاه ارتجاعي دارد و حس او اين است كه الان بايد مسائل جامعه را بگويد و مسايل جامعه بخش واقعگرايانه آن تاثيرگذارتر است. هنرمند متعهد، درون خود را باور دارد و اگر اين باور را بروز دهد، اثرش براي مخاطب قابل باور و قابل هضم است. حاتميكيا هنر را ظرفي ميداند كه ميتواند اين محتوا را در خود داشته باشد و ثابت شده كه اين ظرف و محتوا قابل تفكيك نيستند.
او زماني در مصاحبه ای با خبرگزاری ها گفته بود: بنده - حاتمي كيا- از نوعي محسوب ميشوم كه به روز، واكنش نشان ميدهم. شايد اين را از جوهره خود اين انقلاب و نهضت ميتوانم بگيرم كه آنقدر پرتلاطم و لحظه به لحظه حركت كرده است. واقعا باورم نميشود كه در اين درگيريها شركت كردم، انگار همين چند روز پيش بود، آنقدر اين تلاطم زود ميگذرد كه من نميتوانم در يك زمانه بنشينم و به گذشته فكر كنم. به خاطر همين است که واكنشهاي من نسبت به مسائل روز شديد و صريح است تا يك هنرمند و عزيز ديگري كه ممكن است نسبت به مسائل روز این گونه برخورد نکند. اين ها هيچ كدام بر ديگري برتري ندارند مگر اين كه بگوييم عيارش با خود فرديت آن آدم تعريف شود، هر چقدر نزديكتر، عيار آن بالاتر است.
ارتفاع پست
حاتميكيا هميشه فيلمهاي اخيرش پايان اميدواركننده اي داشته است. او در زمان اکران فیلم ارتفاع پست در پاسخ به پرسشي در خصوص تغيير ديدگاه خود در مثالي مقايسهاي، از فيلم آژانس شيشهاي كه در انتها هليكوپتري ميآيد و نجات دهنده شخصيت اول داستان ميشود با ارتفاع پست، گفته بود: اگر هلي كوپتر هست، در ارتفاع پست يك بچهاي هست كه به دنيا ميآيد. يعني در هر يك بالاخره چيزي هست كه به قصد نجات دارد اتفاق ميافتد. البته اين ها نسبتي با هم ندارد و بالاخره در يك تنگنايي كه به نظر ميآيد همهي راهها بسته شده است، آنجا هلي كوپتر با آن ساختار و قواعد جور در ميآيد اما در مورد ارتفاع پست كاملا به بن بست ختم ميشود وتنها روزنه اميد وجود آن نوزادي است كه متولد ميشود. تكانهاي هواپيما و آن حالت كه با دستهاي نوزاد چنان گره خورده كه او ميايستد و هواپيما هم ميايستد.
حاتميكيا هنوز زنده است
زماني در حاشيه جلسه گفت و گوي فيلم ارتفاع پست ، خبرنگاري از يک روزنامه معروف ايراني از اين كه حاتمي كيا هنوز زنده است، اظهار خوشحالي ميكرد و منوچهر محمدي در جوابش به موضوع جالبي اشاره مي كند كه نشان ميداد، دردسرهاي آقاي حاتميكيا، از مدتها قبل شروع شده است. محمدي ميگفت: در زماني كه فيلم كرخه تا راين را ميساختيم، مدير مسئول اين روزنامه ميگفت حاتميكيا با ساختن اين فيلم فاتحهاش خوانده است و من خيلي خوشحال هستم كه بعد از چند سال اين صحبت را از زبان خبرنگار اين روزنامه ميشنوم.








منبع خبر : آینده نو
دوشنبه,27 فروردین 1386 - 2:19:30

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

در هنگام باركردن آيتمها خطايي رخ داد
مهدی پورامین
دوشنبه 27 فروردين 1386 - 7:59
14
موافقم مخالفم
 
تو از قبیله لیلی...

حاتمی کیا حقیقتا هنرمند راستین زمانه خویش است.نه! نه! اگر صحیح ترش را بخواهید او همواره جلوتر از موج زمانه فیلم می سازد.شخصیت ها و رویکردهایی که او درکل دوره فیلم سازی اش بروز می دهد ،چندین سال بعد در جامعه،رسانه ، و افکار عمومی دامن گیر میشود.فقط چند نمونه کوچک ذکر میکنم:

1366- نوشتن فیلم نامه "جزیره گمشده":سرگذشت عکاس و خبرنگاری که از جنگ میترسد ولی سر از خط اول جبهه در می آورد!! ایده ای که 8 سال بعد "لیلی با من است" از روی آن ساخته شد.البته فیلمنامه حاتمی کیا طنز و کمدی نبود اما در اوج سالیان جنگ این فیلم نامه را طرح کردن خود جای تامل دارد.

1367-سالی است که حاتمی کیا فیلم نامه "دیده بان" و "مهاجر" را تمام کرد.دیده بان را همان سال ساخت و مهاجر را 1369تصویر نمود.دو فیلمی که برای اولین بار به شکل هنرمندانه "انسانهای جنگ" و"تحولات و درونیاتشان" را مطرح میکرد. وتا آن روز همواره "خود جنگ" اتفاقات ،حماسه ها و... در فیلم ها ارائه میشد و حاتمی کیا آغاز گر راهی نوین بود که بعد ها توسط سایر فیلمسازان و هنرمندان پیموده شد.

1371- پایان فیلمنامه "از کرخه تا راین" و ساخت آن در 1372:اینکه "از کرخه تا راین" در زمان خود فیلم آوانگاردی محسوب میشد تنها به شخصیت "نوذر"(بسیجی بریده و پناهنده ) اشاره میکنم که در آن سالها مورد اعتراض خیلی ها قرار گرفت.که آنرا خیالی میپنداشتند اما در سالیان بعد "نوذر ها"ی زیادی رشد کردند.فکر کنم بر سر همین تهاجمات بود که "شهید آوینی" آن نامه-مقاله معروف خود را در حمایت از حاتمی کیا نوشت با این عنوان(که بعدها ضرب المثل شد!!):"تویی که بر دامنه آتشفشان ایستاده ای...."

1375- توجه کید که حاتمی کیا فیلمنامه "آژانس شیشه ای" را قبل از شروع "موج دوم خرداد" نوشت.جریانی که غیرقابل پیش بینی از دوم خرداد 76 شروع شد و وقتی در سالهای 77-78 به شکل افراطی –یکجانبه کل نسل دهه 60و رزمنده ها در تمام رسانه ها و افکار عمومی زیر سوال میرفت و با تند روی بسیجی های رادیکال روبرو میشد.آنگاه تازه "حاج کاظم"و"عباس" در برابر "سلحشور" بر پرده سینما قد علم کردند.

از این نمونه ها فراوانند و مجال ما اندک.در گزارش بالا نیز به نمونه های مشابهی از این برخوردهای زمانه با حاتمی کیا اشاره شده است .(بحث موج مرده وارتفاع پست و فاتحه حاتمی کیا....)

از دست ما فقط یک کار بر می آید و وآنکه جریان سازی کنیم و مدام پیگیر مشکلات هنرمند زمانه خود باشیم.آنقد از "به رنگ ارغوان" بگوییم و بخواهیم که به بوته فراموشی نرود این راوی دوران ما....هرچند شاید مثل "به نام پدر" توی ذوقمان بخورد و انتظاراتمان را برآورده نسازد ،اما اینرا مطمئن باشید که بدترین فیلمهای "حاتمی کیا" مثل فیلمهای اخیر "مخملباف"و"پناهی"و.....

نیست که دیدن و ندیدنش تاثیری بر روح و روان فرد و جامعه ندارد....

ودر آخر با کلام خود "حاج ابرهیم" ختم میکنم که نه فقط گلایه ای از وزیر اطلاعات ،بلکه در دلی است با تمام بالا نشینان:

"... برادرم؛ بدانيد من و شما از يك قبيله ايم، اگر چه تلاش مان در دو ساخت مختلف قرار دارد ما عيانيم و آشكار و شما به زعم من در سايه ايد و ناپيدا.

به قول شهيد آويني من در بوستان عافيت طلبي شكرخوري و شكر شكني نمي كنم. بر ما رواست كه آزمون و خطا كنيم و من اين ماموريت را از پيرمان به دست خط عشق، حواله گرفته ام. "

مهدی پورامین

قاسم گينه گر
دوشنبه 27 فروردين 1386 - 11:5
17
موافقم مخالفم
 
تايپ بد

ببخشيد اگر مي شود در تايپ مطالب دقت بيشتري داشته باشيد و حاتمي كيا را سر هم ننويسيد و از اين قبيل در متن بالا فراوان است.اين در شان يك سايت پر طرفدار نيست كه بنداز و برو باشد.


پنجشنبه 30 فروردين 1386 - 13:44
-4
موافقم مخالفم
 
یک رهگذر

در رابطه با مطلب فوق نظری نوشته بودم در نوشته من چه ایرادی وجود داشت که آن را حذف کرده اید اینجا هم سانسورهای افراطی و بی دلیل حاکم است؟

نه حرف ناپسندی در آن بود و نه توهین

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���