دانلود

سينمای ما - یادداشت رونامه کیهان درباره «به همین سادگی» / در ستايش بانوي ايراني

   


fajr teazer31

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

bottom banner


fajr posters 30
 
 
 


این بخش به زودی تکمیل خواهد شد
fajr film 29

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

fajr cinema 30
 
fajr video
  صحنه هایی از فیلم «پله آخر» (علی مصطفا)
  صحنه هایی از فیلم «بیداری» (فرزاد موتمن)
  صحنه هایی از فیلم «روزهای زندگی» (پرویز شیخ طادی)
  صحنه هایی از فیلم «در انتظار معجزه» (رسول صدرعاملی)
  صحنه هایی از فیلم «بیخود و بی جهت» (عبدالرضا کاهانی)

asrejomeadv
tablighat
 
 
   
 
 
 
 
 
adv
در صورت علاقه به درج آگهي در پايگاه خبري تحليلي سينماي ما می توانید با شماره تلفن های دفتر سایت تماس بگیرید.
تلفن: 88535305 (داخلی 109)
       09386503357 
آدرس: تهران - خيابان شهيد بهشتي (عباس آباد) - نرسیده به خیابان میرزای شیرازی - ساختمان پارسه - واحد 12
پست الكترونيكي: info@cinemaema.com

> برای مشاهده تعرفه آگهی‌ها اینجا کلیک کنید
Nokia

i news
goldiran
Main News
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
سینمای ما- محسن امیریوسفی کارگردان فیلم‌های «آتشکار»، «خواب تلخ» و ... در یادداشتی که روزنامه بهار آن را منتشر کرده، «لغتنامه مخفی سینمای ایران» را به «رئیس محترم سازمان سینمایی» تقدیم کرده است. این لغتنامه به شرح زیر است:...
 
سینمای ما- دومین مراسم گلریزان فیلم سینمایی «دهلیز» با حضور میزبانانی جدید از اهالی ورزش و هنر در سینما «آزادی» برگزار می‌شود. این مراسم برای جمع آوری دیه برای آزادی دومین محکوم به قصاص به صورت همت عالی دوشنبه اول مهر ماه، ساعت 20 در سینما «آزادی» برگزار خواهد شد. به دلیل استقبال از مراسم قبلی که به میزبانی ...
 
سینمای ما- محمد حیدری از سوی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ناظر سازمان برای برگزاری مجمع عمومی خانه سینما انتخاب شد. قرار است در این مجمع عمومی در تاریخ 15مهرماه اساسنامه خانه سینما به تصویب برسد و هیأت مدیره جدید این نهاد صنفی سینمایی نیز تعیین و معرفی شوند. محل برگزاری این مجمع عمومی سالن سیف‌الله داد خانه‌ سینما واقع در تهران، خیابان بهار جنوبی، کوچه سمنان شماره 29 است. او در پاسخ به اینکه به عنوان نماینده سازمان سینمایی آیا قرار است با اصنافی که اعلام کردند در مجمع حضور پیدا نمی‌کنند، مذاکره‌ای...
 
سینمای ما- جايزه بهترين بازيگر زن جشنواره باتومي كشور گرجستان به مهتاب كرامتي براي بازي در فيلم "فرزند چهارم" رسيد. اين جشنواره امروز 31 شهريور ماه به پايان رسيد و وحيد موساييان كارگردان فيلم "فرزند چهارم" در اختتاميه حضور داشت و جايزه را به نمايندگي از مهتاب كرامتي دريافت كرد. این جشنواره با نمایش و...
 
سینمای ما- رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد که از نظر وی مساله خانه سینما تمام شده و نمی‌خواهد در چهار سال ماموریتش درگیر این مساله بماند. به گفته وی این خانه را یک دولت بست و دولت هم بازگشایی کرد. حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که عصر دیروز شنبه 30 شهریور برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره صنوف عضو خانه سینمای ایرانیان و نامه اخیر آنها به وی گفت: ...
 
سینمای ما- کیومرث پوراحمد همراه با تهیه‌کننده و طراح صحنه فیلم "50 قدم آخر" هم‌اکنون در نجف‌آباد مشغول آماده‌سازی دکور فیلم هستند. سعید سعدی تهیه‌کننده فیلم گفت: هم اکنون عباس بلوندی طراح صحنه مشغول ساخت دکور صحنه‌های جنگی فیلم در نجف آباد اصفهان است. این بخش از کار دیروز به پایان رسید و ما برای ساخت ادامه دکور که مربوط به فضای خارج از جنگ است به منطقه ...
toptitle
            از سال 1384
boghz

 

TopFilm
کارگردان : ابراهیم شیبانی
(امتیاز 89,0/100 - 173 رأي)
کارگردان : وحید موساییان
(امتیاز 32,7/100 - 22 رأي)
کارگردان : بهروز شعيبي
(امتیاز 83,0/100 - 79 رأي)
کارگردان : پوران درخشنده
(امتیاز 87,9/100 - 164 رأي)
کارگردان : اصغر فرهادی
(امتیاز 90,6/100 - 360 رأي)
VIDEO BANNER

bank
جهت مشاهده تيزر ها به صورت آنلاين نياز به برنامه Flash Player 9 داريد --- Download Flash Player 9 ---
بخش بانك تيزر سايت مناسب كاربراني است كه از اينترنت پر سرعت استفاده مي كنند

یادداشت رونامه کیهان درباره «به همین سادگی»
در ستايش بانوي ايراني
در ستايش بانوي ايراني


[محسن حدادی]

سینمای ما - اولين دفعه اي كه فيلم را در جشنواره ديديم، با بهتي همراه با شك به همديگر نگاه مي كرديم و هيچكدام جرات ابراز نظر درباره آخرين ساخته سيدرضا ميركريمي را نداشتيم. بيشتر دوست داشتيم ديگران حرف بزنند تا خودمان! باورمان نمي شد كه آنچه در 98 دقيقه ديده بوديم فيلمي از كارگردان «زير نورماه» و يا «خيلي دور، خيلي نزديك» باشد. شب اختتاميه اما نه تنها ميركريمي را آگاهانه و نه از روي موج شب هاي اختتاميه، تحسين مي كرديم؛ بلكه در دل به او به خاطر ساخت چنين فيلمي دست مريزاد مي گفتيم. ميركريمي و فيلمش از سه جهت قابل تحسين و تقدير است؛ اول آنكه فيلم او بي ادعا ساخته و پرداخته شده است، نه از ستاره خبري است و نه از ويترين زيباي بدون كالا؛ دوم آنكه فيلم حركتي است كاملا برخلاف جريان مرده سينماي ايران، به زعم بسياري يك خودكشي آگاهانه است در زمانه اي كه 70 درصد فيلم هاي جشنواره فيلم فجر، حول موضوع ازدواج و خيانت و مثلث هاي عشقي و رمانتيك دور ميزند. و سومين عاملي كه باعث مي شود سيدجوان خوش فكر و خوش آتيه سينماي ايران را تحسين كنيم؛ دقت او در ساخت فيلمي است كه به شدت ظرفيت روشنفكربازي (!) و يا پز روشنفكرنمايي را داشته و او با حركت بر لبه باريك اين يك مرز «روشنفكرنمايي و روايت قصه»، به سلامت از اين ورطه تازه مدشده ميان طيف كارگردانان سينماي ايران عبور كرده است.
«به همين سادگي» روايتي است ساده و به اصطلاح خطي از 24 ساعت زندگي يك زن خانه دار. همين روايت ساده و بي اتفاق در دل فيلم باعث جبهه گرفتن برخي منتقدان نسبت به آخرين ساخته ميركريمي شده است. اين عده معتقدند چرا در سرتاسر فيلم اتفاق خاصي نمي افتد و مخاطب تا ثانيه هاي پاياني منتظر چيزي است كه هيچگاه به او نمايانده نمي شود. «طاهره» شخصيت اصلي داستان تصميم گرفته است كه برود؛ شايد به اين علت كه ديده نمي شود؛ تصميم او يك اعلام حضور است و رفتنش يك شليك آغاز جنگ؛ يك اعتراض زنانه ساده. اين خستگي و فرار از روزمرگي را شايد در سكانس آغازين فيلم بهتر درك كنيم؛ آنجا كه در ابتداي صبح، طاهره در ميان ديش هاي ماهواره آواز مي خواند، يك آواز تركي غمناك (ساري گلين) و از همين نقطه تقابل سنت و مدرنيته آغاز مي شود...
فيلم، زندگي موجودات نازنيني است كه همه چيز را به همين سادگي براي اطرافيان مهيا مي كنند تا آنها در خانه احساس امنيت و آرامشي بي حساب داشته باشند؛ آنقدر ثبات دارد اين احساس، كه ديگر برايمان يك عادت شده است، مثل همان توقع منتقدان از فيلمساز. همين مي شود كه ديگر دنبال خالق اين آرامش و هارموني بي نظير در خانه نيستيم؛ اصلا حس مي كنيم در خانه كاري انجام نمي شود چرا كه همه چيز به سادگي و در زمان خودش، كارمان را راه مي اندازد. يگانه موجود هميشه مسئول و هميشه نگران زندگي همه ما، همان فردي است كه بي ادعا و بي چشم داشت نگران ما مي شود؛ روايت ميركريمي فصل كوچكي است از اين دغدغه مقدس... از سوي ديگر «به همين سادگي» يك اعتراض اجتماعي- سياسي است؛ به همه نهادها و موسسات و مسئولاني كه قرار بود براي بانوي ايراني معتقد به «خانواده» شاني ويژه قائل شوند. قرار بود جمهوري اسلامي ايران با انقلاب شكوهمندش، زن ايراني را به بانوي الگو براي جهان تبديل كند؛ چه با وضع قوانيني كه زن را «فرماندهي مقتدر» براي خانه و خانواده مي داند و چه راهكارهاي حمايتي كه از مادر به عنوان يك «خانه دار» با افتخار حمايت كند. اما در واقع هيچ يك از آن اتفاقاتي كه بايد براي اين نام «بانوي خانه دار» مي افتاد، نيفتاد تا نسل سوم و چهارم جامعه شهري زده ما، دغدغه اش شغل مادر باشد، چرا كه خانه داري، شغل محسوب نمي شود!
اين فرياد هنرمندانه ميركريمي كه در 30سالگي انقلاب روي پرده سينماها به نمايش درآمده، هنوز از سوي منتقدان و مسئولان ديده نشده است. در حقيقت ميركريمي با فيلمش يك دفاعيه بلند سياسي اجتماعي از مقام زن در نظام اسلامي را به تصوير كشيده است، مقامي كه هنوز نه برايش بيمه اي درنظر گرفته مي شود و نه به عنوان يك شغل مقدس در آيين اسلام، جدي گرفته مي شود. مي توان گفت «به همين سادگي» يك تجليل هنري است از مقام بانوي مسلمان و خدمتي است به همه مسئولاني كه هنوز درخواب اند.
«به همين سادگي» ذره بيني است براي بزرگ نمايي جزئيات هنرمندي بانوي ايراني، براي نمايش همه كارهايي كه او از يك صبح زود تا نيمه هاي شب دنبال مي كند، ولي ديده نمي شود؛ نمايشي متفاوت از دغدغه ها و دلخستگي هاي يك مادر و همسر. به ياد بياوريد جزئيات هنرمندانه اي كه در فيلم روي آنها تأكيد شده است؛ از جمع كردن لباس هاي چرك و بو كردن جوراب ها- كاري كه همه مادران ما قبل از ريختن لباس ها به ماشين لباسشويي انجام مي دهند- تا امتحان كردن چايي كه براي همسايه درست شده با خالي كردن دوباره آن از استكان به داخل قوري و يا وقتي كه گريه امان طاهره را بريده است اما او پودر لباسشويي را با دقت در محفظه ماشين لباسشويي صاف مي كند و يا تزئين منحصر به فرد غذاي دوباره آماده شده علي در بشقاب و همچنين جايي كه طاهره منتظر رسيدن برادرش است اما با دلسوزي ناخودآگاهانه لكه غبار روي شمعداني را پاك مي كند!
با اين همه فيلم ميركريمي اگر در همين جزئيات مي ماند، شايد مي شد گفت كه يك دردنامه ديگر از وضعيت زن در ايران است كه اتفاقاً جشنواره هاي خارجي برايش سر و دست مي شكنند. اما برگ برنده فيلم، حضور اجتماعي طاهره است؛ او مركز ثقل مجتمع آپارتماني است، چه آنكه بهجت- همسايه بالايي- او را محور تصميم گيري ها و مشورت هايش قرار مي دهد با وجوديكه بيش از يك دهه از طاهره بزرگتر است و قرار است دخترش را به خانه بخت بفرستد، و چه آنكه ركسانا- همسايه روبرويي و تازه وارد- با وجود تفاوت فاحش فرهنگي و اجتماعي كه با طاهره دارد او را امين و مورد اعتماد مي پندارد و به او رجوع مي كند. از سوي ديگر طاهره به خاطر شخصيتي كه دارد- او نسل دوم انقلاب است و جنگ را لمس كرده، اگر انقلاب را به خوبي حس نكرده باشد- اعتقاداتش آن هم در دل كلان شهر پرزرق و برق تهران عوض نشده و رنگ نباخته است.
فيلم ميركريمي به نوعي تصويري از ظرافت ها و قرينه سازي هاست؛ خانواده اي كه با ديش ماهواره علقه اي عجيب(!) دارند كه قبل از اسباب كشي كامل، آن را روي پشت بام نصب مي كنند و خود را به نوعي متجدد عرضه مي نمايند، در ساده ترين امور زندگي ناتوان اند چه درست كردن چاي باشد، چه سوار شدن بر آسانسور- نمادي از تجدد- و چه آماده كردن بيگودي! يا از سويي ديگر طاهره كه از صبح براي گرفتن استخاره تلاشش بي نتيجه مانده، در انتهاي شب و يا انتهاي درگيري دروني خودش، مجبور مي شود براي همسايه «استخاره» بگيرد.
ميركريمي با «به همين سادگي» از بانوان ايراني كه همه هنرشان ايجاد آرامش و خلق انگيزه براي اعضاي خانواده است، به سادگي «قهرمان» مي سازد. قهرماني كه نه قرار است در يك تعقيب و گريز عجيب دست شوهر خيانت كارش را رو كند و نه با نمايش قدرت برابري با مرد، او را به بردگي درآورد و نه حتي قرار است با بروز تصنعي هنرهايش، مردان زيادي را شيفته خود گرداند.
با وجود برخي ضعف هاي روايي فيلم به خصوص در فصل ابتدايي، با قاطعيت مي توان گفت كه اين فيلم در برهوت تولد سوژه و خلاقيت در سينماي ايران، ارزش دوبار ديدن را دارد، خاصه آنكه ميركريمي تمام تلاش خود را كرده كه شعارزدگي و سياست زدگي در فيلمش راه نيابد تا بازيگر اصلي فيلم، ظاهر و اعتقاداتش چنان باورپذير شود كه در انتهاي فيلم در هر سن و سالي كه باشيد؛ هواي مادر و يا همسر، تكاني به دلتان دهد كه دوباره بي اختيار عاشق شويد و...


منبع خبر : روزنامه کیهان
چهارشنبه,1 خرداد 1387 - 4:8:22

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

در هنگام باركردن آيتمها خطايي رخ داد
ساناز و پریسا
چهارشنبه 1 خرداد 1387 - 8:58
0
موافقم مخالفم
 

اگر به دنبال اخبار صحیح و دقیق از فعالیت های بهرام رادان هستید

از وبلاگ www.radan-bazel.blogfa.com دیدن کنید

منتظر حضور گرمتان هستیم

فعلا...!

ماهرخ
چهارشنبه 1 خرداد 1387 - 11:47
12
موافقم مخالفم
 

واقعا جای تقدیر داره از بازی زیبای خانوم هنگامه قاضیانی!!!!عجیبه که صحبتی در این مورد نشده!!

امیدوارم همیشه موفق باشند!!بعد از برنامه ی مثلث شیشه ای یکی از طرفداران پرو پا قرص ایشان شدم!!سینمای ایران به وجود انسانهای تحصیل کرده و با شخصیتی چون شما احتیاج داره!!!!!!!

آرزوی موفقیت بسیار برای شما!!!

حسین
چهارشنبه 1 خرداد 1387 - 23:16
7
موافقم مخالفم
 

خیلی این فیلم متاثر از فیلم چهارشنبه سوری است ولی کپی ای کم رمق


پنجشنبه 2 خرداد 1387 - 17:23
-1
موافقم مخالفم
 

حسین جان به همین سادگی رو تو خواب دیدی یا چهارشنبه سوری رو؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اینا هیچ ربطی به هم ندارن

قبل از نظر دادن فیلم هارو ببین البته لطفا!!!!!!!!!!!!!!


پنجشنبه 2 خرداد 1387 - 23:50
3
موافقم مخالفم
 

حسين جان يا چهار شنبه سوري رو نديدي يا به همين سادگي رو! وگر نه اينقدر عجيب اظهار نظر نمي كردي.

حسین
جمعه 3 خرداد 1387 - 22:29
-1
موافقم مخالفم
 

دوستانی که اسمتون رو ننوشتین (شاید هم یک نفر باشین ) من به شما پیشنهاد می دم یک بار دیگه هر دو تا فیلمو ببینین گفتم متاثر از چهارشنبه سوری و بیشتراز نظر فضا سازی این تاثیر گرفته شده این هم چیزیه که شاید تماشاگر معمولی نتونه تشخیص بده اینو من در یکی دو نقد هم خوانده ام و خودم هم در حین دیدن فیلم متوجه اش شدم

نازنین
پنجشنبه 2 آبان 1387 - 7:57
4
موافقم مخالفم
 

فیلم خوبی بود

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���