News
  • مریلا زارعی در فیلم جدید ابراهیم حاتمی‌کیا بازی می‌کند
    سرانجام نام بازیگر نقش شهید چمران در «چ» اعلام شد: فریبرز عرب‌نیا
  •  
  • سردار احمدرضا رادان خبر داد
    یک هنرپیشه زن سینما به علت بدحجابی در برج میلاد دستگیر شد
  •  
  • ماموران اماکن وسط پخش فوتبال سینما را پلمب کرده بودند
    دو پردیس سینمایی رفع پلمپ شد
  •  
  • کانون فیلم «هشت و نیم» با همکاری سایت "سینمای ما" برگزار می‌کند؛ پانزدهمين نشست «فيلم ديدن با ...»
    ناگفته‌هاي «بوتیک» یکی از فيلم های برگزیده دهه 1380 با حضور حمید نعمت الله و هادی مقدم دوست
  •  
  • نوشته نيما حسني‌نسب درباره كارنامه بازيگري هنگامه قاضياني؛ به بهانه نمايش عمومي «روزهاي زندگي»
    به همين سادگي‌ هم نيست!
  •  
  • ناگفته‌هاي حضور ستاره‌ها در بازار نمايش خانگي؛ دستمزدها، درصد فروش، شرايط كار و چيزهاي ديگر
    بي‌رونق تولید سینما + دردسرهاي اکران = تغيير مسیر ستاره‌هاي سينما
  •  
  • صحنه‌هاي حذف‌شده اكران عمومي را در خانه تماشا كنيد!
    «اسب حیوان نجیبی است» بدون سانسور (!) در شبکه نمایش خانگی
  •  
  • گفت‌وگوی نيما حسني‌نسب با عباس كيارستمي، درباره سینما و زندگی و خیلی چیزهای دیگر - قسمت دوم
    جگر شير نداري سفر عشق مرو/ تجربۀ زندگی تماشاگران کار سینماگران را ساده می‌کند
  •  
  • عباس رافعی از ناملايمات آخرين روزهاي زندگي شاپور قریب مي‌گويد
    وقتی یک کمک یک میلیون تومانی هم از شاپور قریب دریغ شد!/ نگران قطع حقوق 180 هزار توماني بود
  •  
  • سردار احمدي‌مقدم معتقد است تجربه‌هاي قبلي پخش فوتبال در سینماها اصلاً‌ خوشایند نبود
    نمایش مسابقات یورو 2012 در سینماها فعلاً منتفی شد
  •  
  • به دليل قانون جدايي مجري زن و مرد در برنامه‌هاي سيما
    احسان عليخاني «ماه‌عسل» امسال ماه رمضان را اجرا نمي‌كند
  •  
  • تشييع پيكر شاپور قريب سوت و كور برگزار شد
    همسر قريب: به مهمانی شاپور خوش آمدید!/ همايون اسعديان: افسوس که مراسمی برای این هنرمند برگزار می‌شود که در شان او نیست
  •  
  • نوشته بهمن فرمان‌آرا درباره ري بردبري: روزي كه بر ترس‌هايم پيروز شدم
    «بچه رزمري» رومن پولانسكي، «موبي‌ديك» جان هيوستن و همينگوي به روايت ري بردبري
  •  
  • «خوابم می‌آد» رضا عطاران با اکبر عبدی گیشه‌های بي‌رونق سینمای ایران را گرم مي‌کند؟
    شورای صنفی نمایش فيلم‌هاي اکران اول تابستان 91 را انتخاب کرد
  •  
  • مراسم یادبود شنبه 20 خرداد در مسجد نور
    پيكر شاپور قریب‌ از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان تشییع مي‌شود
  •  
  • حرف‌هاي تازه بهاره رهنما در روزهايي كه حسابي پر كار است + گالري عكس و تيزر نمايش
    داستان‌هاي زنانه‌اي از جنس بهاره رهنما كه شالوده‌اش عشق است
  •  
  • کانون فیلم «هشت و نیم» با همکاری سایت "سینمای ما" برگزار می‌کند؛ چهاردهمين نشست «فيلم ديدن با ...»
    ناگفته‌هاي فيلم خاطره‌انگيز «شب يلدا» با حضور كيومرث پوراحمد
  •  
  • جدول كامل مسابقات و زمان پخش زنده مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا در سايت "سينماي ما"
    از جمعه 19 خرداد تا یکشنبه 11 تیر؛ هر شب با فوتبال اروپا در شبكه سه و شبكه ورزش
  •  
  • فيلم علي مصفا در بخش مسابقه مهم‌ترین جشنواره الف اروپای مرکزی و شرقی
    «پله آخر» برای گوی بلورین چهل‌و‌هفتمین جشنواره کارلووی واری رقابت می‌کند
  •  
  • انصراف داريوش مهرجویی از ساخت فيلم «بیا تا برویم» به دليل صادر نشدن مجوز ساخت
    به داريوش مهرجويي نه مجوز ساخت فيلم مي‌دهند نه امكان اجراي تئاتر
  •  
     


     



       





    سینمای ما - کاوه اسماعیلی: درباره الی به شکل معنا داری در اغلب جشنواره ها جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرده و فارغ از اینکه نقش جوایز جشنواره ای درباره الی تا چه حد در تحلیل تماشاگر ایرانی موثر است اما می تواند به نقش انکار ناپذیر اصغر فرهادی در آنچه ساختار واقع گرایانه فیلم می دانیم اشاره داشته باشد.درباره الی فیلمی ست که پروسه انتقال از روی کاغذ تا مقابل دوربین را به شکلی درخشان طی کرده و یکی از مهمترین اتفاقات در این گذار نقش بازیگردانی فیلمساز و توجیه بازیگران ، درباره آنچه باید جلوی دوربین اتفاق بیفتد است.ساختار واقعگرایانه و پر از جزئیات مستند گونه در بسیاری از فیلمفارسی های جشنواره ای ایرانی تکرار شده و در اغلب آنها نابازیگران نقش آفرینی کرده اند .انتخاب نابازیگر برای فیلمساز می تواند توجیه گر واقعی و مستند بودن فیلم باشد و بسیاری از ضعف های اجرایی فیلم را در نگاه آماتور بپوشاند.شاید قبل از اصغر فرهادی تنها بتوان از کیانوش عیاری و مثلا سریال روزگار قریب اشاره کرد که به دلیل اعتقاد فیلمساز به درام و عنصر نمایش حتی در چنین ساختاری از بازیگران حرفه ای استفاده کرده باشد که در مثال روزگار قریب به نتیجه درخشانی مثل نقش آفرینی آفرین عبیسی و مهران رجبی و مهدی هاشمی منتج می شود.
    درک قالب ساختاری فیلم درباره الی کلید اصلی برای ورود به تحلیل بازیگری در این فیلم است.در صحنه ای از فیلم که شهاب حسینی (احمد) ماجرای طلاق گرفتن از همسر آلمانیش را برای ترانه علیدوستی (الی) شرح میدهد و به جمله ای که قرار است بار اصلی آن سکانس را به دوش بکشد می رسد موبایل الی زنگ میخورد و همین مکثی که در ادای ان جمله"یک پایان تلخ بهتر از یک تلخی بی پایانه" و ترجمه آن بوجود می آید بار عاطفی روی دوش جمله را که میتوانست باعث احساسی شدن بیش از حد آن لحظه شود را کاهش می دهد و از شعاری شدن آن جلوگیری میکند.بازیگر درباره الی باید در چنین جو خوددارانه ای جلوه کند و در این قالب خشن ، داستان تکان دهنده فیلم را نمایش دهد.
    بازیگر درباره الی باید آدمهای طبقه مورد تاکید فیلم را بشناسد.باید با جزئیات رفتاری آنها آشنا باشد.آنها باید بدانند که اغلب تماشاگران فیلم از طبقه مورد نظر فیلم هستند و آنها هستند که قرار است هنگام خروج از سالن سینما خودشان را هدف انتقادات فیلم بدانند.پس باید باورشان بشود که آدمهای فیلم از جنسشان هستند.اینجاست که جزئیاتی مثل رقصیدن ، آواز خواندن ،سیگار کشیدن ، غذا خوردن ، درگیر شدن ، فحش دادن وخندیدن و خیلی از خصوصیات رفتاری دیگر اهمیتی بالا پیدا میکنند.و چگونگی اجرای آن میتواند راه رفتن روی نخ نازکی باشد که غفلت در آن باعث به باد دادن همه محتوای اثر شود.
    بازیگر درباره الی باید با چرخش های پیچیده داستان همراه باشد.درک درستی از پیش رفتن ماجرا داشته باشد و انسجام بازی خود را حفظ کند.درباره الی فقط به دو نیمه قبل و بعد از حادثه غرق شدن الی تقسیم نمی شود.خرده اتفاقهای داخل داستان ، واکنش های مخصوص به خود را می طلبد.....
    درباره الی فیلم جزئیات ظاهرا بی اهمیت است.از افتادن ذغال سر قلیان بگیر تا خیلی چیزهای دیگر....و جدا از نقش اساسی این جزئیات در پیرنگ داستانی فیلم حواسمان باشد که بسیاری از این جزئیات به خصوص در نیمه اول فیلم که زمان زیادی هم هست و قبل از طرح چالش اصلی فیلم باید تماشاگر را سرگرم کند و مانع سرد شدن و دلزدگی تماشاگر از دنبال کردن ادامه فیلم باشد.وقتی بمب فیلم می ترکد هم ، چنین جزئیاتی به حاشیه نمی افتند ....مجموعه بازیگران فیلم بخش اصلی بازی خود در فیلم درباره الی صرف ایده های کلی اثر نمی کنند بلکه به چنین جزئیاتی مشغولند....
    حالا بعد از شمارش چند فاکتور اصلی برای بازی در چنین فیلمی خوب است که مروری هم به بازی تک تک بازیگران فیلم داشته باشیم.

    گلشیفته فراهانی ..... این حسرت همه تماشاگران فیلم بعد از دیدار با آن است که این ظاهرا و فعلا آخرین فیلم ایرانی گلشیفته فراهانی است.بار اصلی فیلم روی دوش اوست.تباهی و رنجی که بر درون او فرود می آید و مصیبتی که در چهره اش نمایان است در تقابل با بازگوشی ذاتی او و زیبایی وحشی و بکر چهره اوست.حفظ انسجام بازی گلشیفته در توالی زمانی اثر که ویژگی بازی در سینما در مقابل بازی در تئاتر است تکان دهنده و باورنکردنیست. و برای من یادآور بازی آل پاچینو در بی خوابی ( کریستوفر نولان ) است.تازه از آن هم دشوار تر.....مثلا گرفتن صدای سپیده در صبح فردای حادثه و به مرور بهتر شدن آن در طول روز یکی از نمونه های چنین ویژگی بازی اوست.برجسته شدن کاراکتر سپیده در مقایسه سایر آدمهای فیلم در طول اثر شکل می گیرد و کم کم ، نماهای تنها شدن سپیده او را در مقابل جمع قرار می دهد و این فردیت شکل گرفته سپیده در بازی او عیان است و فقط روی کاغذ نیامده.ادای جملات هم توسط او بی نظیر است.مثلا در نمایی که جریان نامزد داشتن الی را برای بقیه شرح می دهد سکته های کلامی او و حواس پرتی تعمدیش در بیان جملات حیرت انگیز است و اینگونه نبظ فیلم را در اختیار می گیرد و صاحب بی چون و چرای پایان درباره الی اوست.

    ترانه علیدوستی.....نام افشاگرانه فیلم توجه تماشاگر را از آغاز به او جلب می کند.مکث ها و کاتهای فیلم روی اوست.رمز و راز نهفته در شخصیت الی گویی برای ترانه علیدوستی و آرامش ظاهری چهره اش آفریده شده.هر چند قضاوت منفی برای تماشاگری که از تیپ بازی ترانه ، پیش داوری قابل پیشبینی دارد سخت است . اما او هم از پس نقش برآمده و آگاهانه تردید های الی مثلا هنگام دور شدن از جمع برای تلفن زدن و نمک آوردن از آشپزخانه را در تقابل با شور وصف ناشدنیش هنگام بادبادک بازی و خنده های گاه و بیگاهش قرار می دهد....به همین دلیل در ادامه تماشاگر هم در کنار آدمهای فیلم می تواند و باید قضاوت بی رحمانه ای نسبت به الی داشته باشد.و در کنار این قضاوت اخلاقی باید در تحلیل شخصیت الی با اطلاعات ناقصی که فیلم در اختیارمان قرار می دهد هم همراه باشیم.همه اینها در صورتی میسر است که حضور اندک ترانه علیدوستی تاثیرش را گذاشته باشد.اگر این اتفاق افتاده (که افتاده) پس آن حضور هم تاثیر گذار بوده

    مانی حقیقی.....غافلگیر کننده ترین نقش آفرینی در فیلم از آن اوست.او به شکل جالبی در قالب فیلم حل شده و به نظر می رسد تجربه های کارگردانیش اینجا به کمکش آمده.شناخت او از حرکات دوربین آنقدر خوب است که در برخی صحنه ها گویی نیمی از واکنش و اکت خود را قبل از رسیدن دوربین به او و قبل از اینکه نوبتش بشود انجام می دهد.و این نوع آماتور نمایی آگاهانه مقابل دوربین یکی از ویژگی های قابل تحسین بازی اوست.

    شهاب حسینی.....حالا و بعد از بهرام رادان (و به قول برخی رفقا بعد از لئونارد دی کاپریو) باید او را هم باور کنیم. بعد از حضور دلنشینش در محیا(اکبر خواجویی) حالا نقش احمد را در درباره الی ایفا کرده.هر چند که سیمرغ را به خاطر سوپراستار گرفت اما تلاش او برای جان بخشیدن به شخصیت احمد که می توانست تخت و بی حس و حال اجرا شود ارزشمند تر از بازی در نقش سطحی کورش زند بود.در درباره الی اینبار از صدایش و چهره اش برای آن چیزی که نقش از او می خواهد استفاده می کند.به همین دلیل همراهی با احمد آسان است اما پذیرفتن این نکته که او هم همراه با بقیه آدمهای فیلم حقیقت را آنگونه که مصلحت است می خواهند تنهایی سپیده را آشکار می کند دلخراش است.بازی شهاب حسینی در لحظه ای که به سپیده می گوید"چاره ای نیست.باید حقیقت را بگوییم." و سکوت دردآور آن لحظه تاثیرش را روی تماشاگر می گذارد.شهاب حسینی هنوز بهترین بازیش را انجام نداده.اما از اینجا به بعد می شود منتظر فیلمهای بعدش بود.

    پیمان معادی......خوب این اولین حظورش است و در همین اولین بازی نشان داد حظورش روی پرده دوست داشتنیست و آنِ محکمی در فیلم دارد.هر چند بازی یکدستی در طول فیلم از خود نشان نمی دهد.در صحنه های پایانی فیلم و وقتی قرار است سپیده را برای دروغ گفتن قانع کنند طوری همراه با دیالوگ از جلوی دوربین رد می شود که گویا یکی از سکانس های فیلمهای بیضایی را می بینیم(که البته در ساختار منحصر به فرد فیلمهای بیضایی چنین بازیهایی قابل توجیه است اما در فیلم اصغر فرهادی که تمام تلاش برای حذف بازیهای نمایشگرانه است به ساختار اثر لطمه می زند)

    مریلا زارعی.....خشونت بی رحمانه قضاوت او درباره الی در عمق بازی مریلا زارعی نفوذ کرده.او کم کم به آیینه ای برای تماشای خودمان تبدیل می شود....آرامش آغازین او در طول فیلم رنگ می بازد و درگیری های او با سایرین و عصبانیت های مداومش ، هر چند گاهی با اغراق بیش از اندازه همراه است اما به خوبی تزلزل هنجارهای مصنوعیش را عیان میکند.اوج او زمانیست که با همسرش درگیری لفظی پیدا میکند و به شکل آزار دهنده ای از او می خواهد که جلوی جمع با او درست صحبت کند.

    رعنا آزادی ور
    ....گلیم خودش را از آب بیرون می کشد.سادگی تیپیکال و مهربانی فطری اما ناخودآگاه و غیر ارادی نقش را دریافته و هر چند فظای اندکی دارد اما در کنار سایر آدمهای فیلم باور پذیر است.

    احمد مهران فر.....نقطه ضعف مجموعه بازیهای فیلم است.جایگاه او در فیلمنامه هم به نظر می رسد ناقص و سرسریست.و خود او هم نمی تواند خلاقیتی برای جان دادن به شخصیت منوچهر پیدا کند.

    صابر ابر.....در تیتراژ آغازین فیلم نامی از او نیست و کنجکاوی بیننده برای دیدن نامزد الی تعلیق مناسبی برای استارت او در فیلم پدید می آورد.صابر ابر از چنین فرصتی استفاده می کند.عزاداری ناتمام علیرضا و تلاشش برای پاسخ به سوالی که بیش از حتا مرگ الی برایش مهم است ریتم فوق العاده ای به بازی او می دهد.و البته سکانس کلیدی و دو نفره با گل شیفته فراهانی هم که به یکی از لحظه های به یادماندنی تاریخ سینمای ایران تبدیل خواهد شد را هم از این به بعد در کارنامه اش خواهد داشت و از آن می تواند به عنوان بخشی از رزومه کاریش برای قراردادهای بعدی در سینمای ایران استفاده کند.

    و نکته تلخ فیلم اینجاست که بازیگران خردسال فیلم هم باید بازیگران خوبی باشند....وقتی احمد قبل از آمدن علیرضا از بچه ها می خواهد که دروغ بگویند آنها با آسودگی خیال می گویند"ما که چیزی ندیدیم." و در دنیای تلخ فیلم این کودکان معصوم هم به بازیگرانی تبدیل می شوند که باید در گناه بزرگترهایشان شریک باشند.حالا و با این نگاه همه شان بازیگرهای خوبیند.


    منبع : سینمای ما

    به روز شده در : جمعه 16 مرداد 1388 - 15:35

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات

    فرهاد رادمان(farhad سابق)
    جمعه 16 مرداد 1388 - 17:42
    3
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    khailllllyyyyyy khub gofti agha kaveh !...movafegham be khosus ba bakhshe golshifte o sabere abaro ahmade mehran far

    فرهاد رهاورد
    جمعه 16 مرداد 1388 - 18:11
    1
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    سلام

    اقاي اسماعیلی ممنون از نقد عاليتون

    در مورد اون مطلب كه نوشته بودين(این حسرت همه تماشاگران فیلم بعد از دیدار با آن است که این ظاهرا و فعلا آخرین فیلم ایرانی گلشیفته فراهانی است)واقعا اشك تو چشمام جاري شد.گلشیفته مارو با بازيهاي زيباش تنها گزاشت.خيلي دوست داشتم تو جلسه اي كه با عوامل فيلم درباره الي ترتيب داده بوديد بودم واونجا يادي از خانوم گلشیفته فراهانی ميكردم ولي بخاطر اينكه تو رشت زندگي ميكنم و بخاطر يه سري مشكلات نتونستم تو او جلسه باشم

    اميدوارم اين مطلبو خانوم گلشیفته فراهانی از يه طرفدار واقعيش ببينه

    و درمورد اينده بازيش تو ايران به ايميلم جواب بده

    از زحمات همه بچه هاي (سينما ما)تشكر وقدر داني ميكنم

    کیانا
    جمعه 16 مرداد 1388 - 18:54
    -4
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    قشنگ بود آقای اسماعیلی

    یک سوال! من دلیل اکثر ریزه کاریهای فیلم رو میدونم اما ذغال افتادن رو نه! میشه برام توضیح بدید؟؟؟ ممنون

    خجسته
    جمعه 16 مرداد 1388 - 20:3
    1
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    فقط می توانم بگویم:ممنون


    جمعه 16 مرداد 1388 - 20:59
    3
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    شهاب بهترين بازيگر درباره الي بود اما اقاي قادري خوبه بدونين سيمرغ رو براي درباره الي گرفت خبر غلط تحويل مردم ندين ولي به نظر من بايد براي سوپر استار سيمرغ رو ميبرد

    shahab
    جمعه 16 مرداد 1388 - 21:19
    0
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    bi ensafi nakonin........ahmad mehranfar doroste ke naghshe dorosti tuye film nadare vali ba tamoome inha az tajrobeye theatre khodesh be khoobi estefade karde

    م
    جمعه 16 مرداد 1388 - 22:6
    -3
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    جالب بود. ممنون

    آریان.گ
    جمعه 16 مرداد 1388 - 22:58
    -6
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    مرسی کاوه . تی دست درد نکنه برار .

    فرهنگ
    شنبه 17 مرداد 1388 - 1:33
    1
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    با سلام من به شدت با نظر شما موافق ام سكانس صابر ابر و گلشيفته فرهاني را به جرعت ميتوان روييايي ترين سكانس اين دهيه سينما ايران دانست ، تاثير نقش عليرضا و به نظر من جان بخشي دوباره به ريتم فيلم خيلي كمك كرد ولي شگفت زدگي ديگر من در اين فيلم بازي به شدت مبهوت كننده پيمان معادي در سكانس غرق شدن كودك است مخصوصا هنگامي كه كودكان به زيبايي هرچه تمام خبر غرق شدن آرش را به او با ناله و بغض مي گوييند

    اردلان
    شنبه 17 مرداد 1388 - 2:32
    -2
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    واقعا حرف خوبی زدید: کاشکی می تونستیم باز هم گلشیقته ی عزیز رو روی پرده سینماهای ایران ببینیم.

    در مورد اون سکانس طلایی علیرضا و سپیده، من بار چهارم هم که فیلم رو با عوامل فیلم در پردیس زندگی دیدم، باز هم بغض گلوم رو گرفت و عین دفعه اول، تحت تأثیر قرار گرفتم.

    احسان11
    شنبه 17 مرداد 1388 - 3:16
    0
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    به نظرمن همه خوب بودن حتي احمد مهرانفر

    خمید قدرتی
    شنبه 17 مرداد 1388 - 4:3
    -5
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    کاوه اسماعیلی - نقد نسبتا خوبی بود به خصوص این که یک مقوله را باز کرده بودی و تمام کردی و بستی و از عهده اش بر امده بودی . به امید اینکه نقدهای بیشتری از تو بخوانم .

    سینا
    شنبه 17 مرداد 1388 - 10:38
    1
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    بازی شهاب محشر بود.

    معین
    شنبه 17 مرداد 1388 - 13:6
    0
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    خوب بود.

    پدرام آذرشیب
    شنبه 17 مرداد 1388 - 15:57
    3
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    نقد بدی نبود ولی کمی غرض ورزانه بود.( مثل اکثر نقدهای ایرانی! )

    درمورد مریلا زارعی ، مانی حقیقی ،شهاب حسینی و صابر ابر درست نوشته بود اما در مورد ترانه علیدوستی،احمد مهرانفر، پیمان معادی و گلشیفته فراهانی نه ! و ضمنا ً فکرشباهت جنس بازی گلشیفته فراهانی با آل پاچینو اشتباه است ! ( نه اینکه به غلط فکر کنیم کار گلشیفته فراهانی قابل تأمل و بازنگری نمی باشد که به شخصه معتقدم حضور یکدست ، خنده ها و گریه های طبیعی ، اجرای حیرت برانگیز و منقلب کننده اش در تک تک سکانس های فیلم آنهم بدور از افراط و تفریط و بصورت نامحسوسی کنترل شده توسط اصغر فرهادی و خود او ،طرز ادای دیالوگ هایش مثلا ً در مورد "نام فیلم " که بطرز عجیبی تکان دهنده است اما نه شعاری است و نه غلو شده ! یا لحظه ی حسرت خوردن سپیده از فقدان الی که در تورفتگی دیوار پشت ویلا اتفاق می افتد و بهت و بغضی که می ترکد اما هنوز باور نکرده که الی غرق شده است! یا ضجه و خودخوری ای که پس از نگفتن حقیقت تلخ به علیرضا ، در وجودش بروز پیدا می کند و بطرز غم انگیزی نمایان می شود . اینها همه نکات فنی بازیگری گلشیفته است که قابل ستایش است و کاملا ً در زمره کلاس جهانی بازیگری است!

    اما آل پاچینو که بنظر من بهمراه مارلون براندو یکی از استادان مسلم بازیگری در جهان است جنس بازی اش چیز دیگری است و به هیچ وجه فکر نمیکنم گلیشفته فراهانی از بازی آل پاچینو در این اثر تأثیر گرفته باشد و صرف شباهت این دو کاراکتر در حفظ یکپارچگی نقش در توالی زمانی یک اثر سینمایی ، نباید ما را در نقد به بیراهه ببردو بازی گلشیفته فراهانی را دشوارتر از اجرای آل پاچینو توصیف کند!! اما کاوه اسماعیلی، در مورد سکانس تعیین کننده فیلم که علیرضا (صابر ابر) و سپیده(گلشیفته فراهانی) در آشپزخانه ویلا رقمش می زنند ، نظرش جالب و درست است!

    در مورد ترانه علیدوستی هم (که با صداقت تمام می توان گفت،زاده شده است تا یک روزی نقش الی را بازی کند !) کم گویی در نقد صورت گرفته است درحالیکه مهمترین اثر را در فیلمنامه دارد . ترانه علیدوستی به بی نظیرترین شکل توانسته است هم نگاه های کودکانه و بی ریای الی و هم رفتار مرموز و غریبش در لحظاتی از قصه را ،در قاب دوربین بنشاند طوریکه همه ی آدم ها را ، چه آدم های دیگر قصه و چه آنها که فیلم را می بینند ، در داوری به شک و تردیدی ژرف بیندازد و حتی در مواردی آن آدم ها بعد از مرگ الی نتوانسته اند از این ورطه ی هولناک قضاوت درباره الی بیرون بیایند !! و شاهکار ترانه در قالب الی همان بادبادک بازی پر شور و هیجان او در کنار دریا و بر روی شن هاست.که البته این نماها با تمهیداتی که در فیلم هست برای تماشاگر به لذت و حظی دلهره آور مبدل شده و خنده های نوستالژی زا و غریزی ترانه در قالب الی یکی از همان المان های بازی منحصر بفرد این دختر بااستعداد سینمای ما در این نقش به یاد ماندنی می باشد . حضور او زمانی بیشتر بچشم می آید که بدانیم اگر او نبود کسی در بین بازیگران سینمای ایران وجود نداشت که بتواند روحی که او به الی داد را بدهد و براستی پاکی و زیبایی ذاتی و کودکانه ی انسان که در نقش و کاراکتر الی نمود دارد تنها به سبب وجود بازیگری همچون ترانه علیدوستی است که بر ما و همه ی سینما دوستان و سینماروهای جهان آشکار و زنده می شود !!

    احمد مهرانفر و پیمان معادی در حد و اندازه های نقش شان بودند وتیم بازیگری " درباره الی ... " آغاز یک انقلاب بازیگری در سینمای ایران است و اینجا باید از اصغر فرهادی که یک بازیگردان تمام عیاراست ، به ستایش یاد کنیم . پشت صحنه فیلم به ما نشان داد که فرهادی خود بازیگری است که خودش را از این سینما دریغ کرده است ! به امید روزی که خودش هم بازی کند ...

    صاحبه
    شنبه 17 مرداد 1388 - 17:11
    0
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    سلام.به قول یکی از دوستان نقد نسبتا خوبی بود.به نظر بنده که همه عالی بودند حتی آقای مهران فر.ولی دوست عزیزی گفت آقای حسینی برای فیلم درباره ی الی سیمرغ گرفتند.نه دوست من.از بازی آقا شهاب در فیلم درباره ی الی تقدیر شدوسیمرغ روبه خاطر فیلم سوپراستار گرفتند.

    .آقای حسینی خیلی وقت است که خود را در سینمای ایران تثبیت کردند آقای اسماعیلی .وبارها و بارها با نقش آفرینی بی نظیرش مواجهه شدیم.فیلم های درباره ی الی و سوپراستار بهانه ای شد برای اینکه همه قدرش را بیشتر بدانند.

    به همه ثابت شد که سینمای ایران تا چه اندازه به بازیگران با تجربه و کاربلدی چون شهاب حسینی نیاز دارد و خواهد داشت.به نظر من اوج بازی ایشان در فیلم درباره ی الی سکانس داخل ماشین بود که سپیده واقعیت را به احمد می گوید.بازی با میمیک صورت که آقای حسینی در آن استاد است(بازی بی مانندش در فیلم واکنش پنجم را به یاد بیاورید).بغض صدایش.خشم و ناباوری در نگاهش.لحن سوزناکش در بیان ای وای ای وای....و ...

    شهاب حسینی عزیز را قبل از بهرام رادان باورکردم و باورش دارم و خواهم داشت.....و ایمان دارم که هر روز بهتر از دیروز خواهد بود.و این توان را دارد که با هنر جوشان و خروشانش همه ی دوستداران هنر و سینما را سیراب کند.با آرزوی موفقیت روزافزون برای سید بزرگوار آقای شهاب حسینی,بازیگر همیشه دوست داشتنی سینمای ایران.

    ...
    شنبه 17 مرداد 1388 - 20:15
    1
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    oops...

    م.فرشچی
    يکشنبه 18 مرداد 1388 - 0:27
    40
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    شهاب جان عالی بود بدون اغراق بازی کرد، اگر احمد نامی روزی در این موقعیت قرار بگیرد همین ریکشن را خواهد داشت.و به نظرم اینکه همه تکرار می کنن گلشیفته عالی بود نوعی کلیشه و تنبلی در نقد صحیح بازی ایشون است.مریلا زارعی معرکه بود.

    باران...
    يکشنبه 18 مرداد 1388 - 0:55
    4
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    با بغض و حسرت از تمام چیزهای خوبی که گلشیفته مهربان از سینما گرفت میگم نقد خوبی بود و تونست گریه ای مهمان دل تنگم کند ...درباره الی درباره همه ماست..درباره زندگی ست..banooieordibehesht@yahoo.com

    فرهاد رهاورد
    يکشنبه 18 مرداد 1388 - 22:29
    10
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    سلام

    اگه اون اتفاق براي خانوم فراهاني نمي افتاد الان سيمورغ جشنواره توي دستاش بود.گلشيفته هميشه توي قلب ما هواداران واقعيش جا داره

    درباره الي رو من چند بار ديدم

    چون ميدونم اين فيلم تو اكران جهانيش حتما نظر همرو به خودش جلب ميكنه.

    شايد ديگه نتونم گلشيفته عزيز رو روي پرده سينماي كشور ببينم

    farhad_kaka_22@yahoo.com

    کیانا
    دوشنبه 19 مرداد 1388 - 19:24
    -9
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    هیشکی جواب منو نداد بی معرفتا... من که همه کامنتاتونو جواب میدم خوب بگید قضیه ذغال تو فیلم چیه دیگه...

    srara
    سه‌شنبه 20 مرداد 1388 - 13:5
    4
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    foooogholade bood kaveh...agar che hich shaki daresh nadashtam,ama heyf ke kootah bood,bekhosoos dar bareye sepideh ,ke kash bishtar mibood.

    میثم.م
    چهارشنبه 21 مرداد 1388 - 12:13
    -3
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    حدود نقد وسلیقه شخصی کجاست؟

    آیا میتوان بین این دو مقوله حدودی قایل شد؟؟؟

    .

    .

    .

    امیدوارم به موضوعات و سوالات مشابه هم فکر کنید.

    ". . . این حسرت همه تماشاگران فیلم بعد از دیدار با . . ."

    حسرت!!همه!!!تماشاگران فیلم از اینکه ظاهرن آخرین فیلم" گل شیفته فراهانی" را میبینند!!!؟؟

    ی
    يکشنبه 25 مرداد 1388 - 3:19
    2
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    فیلم خوبی بوذ اما اینقدر جوگیر نشین

    عارغه
    سه‌شنبه 27 مرداد 1388 - 11:54
    0
    موافقم مخالفم
     
    درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

    با همه ی این نقدها باید بگم که دم همه ی بچه های الی گرم و سهاب و گلی عالی بودند

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 205436
    بازديد ديروز: 183370
    متوسط بازديد هفته گذشته: 227969
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 408524262



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات