دانلود

 گزارش پشت‌صحنه فيلم«پرنسيب» ساخته تهمينه ميلاني و گفت‌و‌گو با دست‌اندركاران فيلم : فیلمی در ستايش اخلاق و اتحاد ملي :: سينمای ما ::

   






گزارش پشت‌صحنه فيلم«پرنسيب» ساخته تهمينه ميلاني و گفت‌و‌گو با دست‌اندركاران فيلم
فیلمی در ستايش اخلاق و اتحاد ملي

سینمای ما- پويا نبي: دوازدهمين فيلم تهمينه ميلاني فروردين امسال در خانه‌اي حوالي خيابان نياوران با حضور بهرام رادان و السا فيروزآذر كليد خورد. ميلاني كه اين روزها فيلم پرحاشيه «تسويه حساب» را بر پرده سينما دارد در جديدترين اثر سينمايي‌اش به سراغ سوژه‌اي تازه رفته و زندگي دو آرشيتكت را محور اصلي قصه‌اش قرار داده. قصه‌اي كه به نحوي آن را مي‌توان حديث نفس كارگردانش نيز دانست چون تهمينه ميلاني قبل از اينكه يك فيلمساز باشد يك مهندس و آرشيتكت قابل است و تحصيلات خود را در اين رشته به اتمام رسانده. ميلاني درباره قصه كلي كار چنين توضيح مي‌دهد: «پرنسيب» داستان دو آرشيتكت با دو دنياي متفاوت است كه همديگر را دوست دارند ولي نوع نگرش‌شان به زندگي كاملاً با هم متفاوت است. اينكه فيلم وامدار زندگي شخصي خودم باشد كاملا بي‌راه است اما به دليل حضور در دنياي معماران و آرشيتكت‌ها با مسائلي رو به رو شدم كه به نحوي آنها را در فيلم پرنسيب به تصوير كشيده‌ام و مي‌توان نگرش اين فيلم را به دنياي معماران يك نگرش تازه و نو دانست. »
ميلاني در پاسخ به اين سوال كه آيا «پرنسيب» نيز در ادامه جريان موسوم به جريان فمنيستي وآثار زن گرايانه كارگردانش قرار مي‌گيرد مي‌گويد: «اين فيلم را نمي‌توان به طور كامل در كنار آثار دفاع از حقوق زنان من قرار داد ولي تمامي آثار من شباهت‌هاي مضموني با يكديگر دارند. در واقع همانطور كه «تسويه حساب» از برخي جهات شبيه «آتش بس» است، «پرنسيب» نيز در كنار ساير آثارم قرار مي‌گيرد . » ميلاني از نحوه چينش بازيگرانش نيز براي ما مي‌گويد:«انتخاب بازيگران بر مبناي كاراكترهايي كه در فيلمنامه براي آنها نوشته شده صورت گرفته، بهرام رادان و دانيال عبادي نقش دو مهندس جوان را بازي مي‌كنند كه در يك شركت ساختماني همكار هستند و پيام صالحي نيز نقش يك مهندس حسود را در اين فيلم بازي مي‌كند كه دنياي خاص خود را دارد، ابتدا قرار بود اين نقش را جواد رضويان بازي كند كه اولين نقش جدي‌اش در سينما به شمار مي‌آمد اما به دليل بيماري فرزندش اين امر ممكن نشد و من از آقاي صالحي براي ايفاي اين نقش دعوت كردم كه در واقع اولين حضور سينمايي او نيز به شمار مي‌آيد. السا فيروزآذر به دليل اينكه تحصيلاتش را در رشته معماري به پايان رسانده ايفاگر نقش مهندس زن فيلم است، السا از فيلم كاكادو كه 9 سال داشت تا به امروز در اكثر كارهاي من حضور داشته اما در ساليان اخير بيشتر در مقام دستيار كارگردان ظاهر شده است. »
آنا نعمتي در اين فيلم نقش يك مهندس مقتدر و در عين حال بسيار شيك و مودب را بازي مي‌كند و سارا خوييني‌ها كه در اين اثر نقش يك زن بختياري را بازي مي‌كند كه يك مزون لباس را اداره مي‌كند. تهمينه ميلاني تم كلي «پرنسيب »را چنين توصيف مي‌كند: «پرنسيب» اثري است در ستايش هنر‌هاي بومي و ملي ايران از معماري تا صنايع دستي و در كل اثري درباره اتحاد ملي است با داستاني عشقي.» ميلاني مي‌گويد: «متاسفانه تا به امروز آن طور كه بايد و شايد از اين فيلم حمايت نشده است. تصور مي‌كنم مسئولين سازمان ميراث فرهنگي به درستي درك نكردند كه من در حال ساخت چه چيزي هستم. به همين دليل مواد مورد نياز ما از بازار آزاد و با هزينه شخصي تامين شد. اساساً ساخت اين فيلم به علائق شخصي من و همسرم بر مي‌گردد و يك كار سفارشي نيست و اسپانسر ندارد.»
او به يكي از لوكيشن‌هاي اصلي فيلم نيز اشاره مي‌كند: «يكي از لوكيشن‌هاي اصلي فيلم كاروانسراي خانات واقع در خيابان مولوي است كه توسط مالك شخصي آن در اختيار پرو‍ژه «پرنسيب» قرار گرفته و مي‌توان از اين لوكيشن به عنوان يكي از جذابيت‌هاي بصري فيلم ياد كرد. نكته قابل توجه درباره اين كاروانسرا باز سازي آن توسط يك شخص و با سرمايه شخصي است. »
ميلاني به احتمال حضور فيلم در جشنواره بيست و نهم فجر نيز اشاره مي‌كند: «بعد از ماجراي فيلم «تسويه حساب» كه در واقع چند صد ميليون تومان تهيه‌كننده سه سال راكد ماند، دوست دارم آثارم را هر چه سريع تر به اكران در بياورم. اگر شرايط اكران به ما اجازه دهد قصد داريم فيلم را مهر ماه اكران كنيم.»
محمد نيك بين تهيه‌كننده فيلم در باره روند توليد پرنسيب چنين مي‌گويد: « ما براي فيلمبرداري اين پروژه چيزي حدود 35 جلسه فيلمبرداري را پيش بيني كرديم كه با توجه به سرعت توليد فكر مي‌كنم در 30 جلسه به پايان برسد.» نيك بين در ادامه از همكاري با افرادي همچون عليرضا زرين دست، اسحاق خانزادي كه تيم ثابت ميلاني شده‌اند براي ما مي‌گويد: «حتماً در اين ميان يك رضايت دو طرفه حاكم بوده كه اين گروه در طول چند سال كنار يك ديگر بودند ولي استنباط من اين است كه پس از همكاري‌هاي مكرر با اين دوستان به يك ديدگاه مشترك رسيده ايم به طوري كه خيلي خوب مي‌توانيم منظورمان را به يكديگر برسانيم.» نيك بين مي‌گويد:« طراحي صحنه و لباس اين پروژه از دشوارترين مسائل آن به شمار مي‌آيد، سكانس‌هاي مثل نمايشگاه كه قرار است عظمت توليد اين پروژه را نشان دهد از نكات دشوار بود، به ويژه كه كمك مهمي از طرف سازمان‌هاي مربوطه به اين امر نشد. در طراحي لباس اين فيلم با توجه به درگيري شخصيت‌ها اصلي به مسائل گوناگون بايد تنوع در نوع انتخاب لباس‌ها صورت مي‌گرفت.» عليرضا زرين دست فيلمبردار با سابقه سينماي ايران مي‌گويد: «پرنسيب هفتمين همكاري من با خانم ميلاني به شمار مي‌آيد بنده بجز چند فيلم بلند در چند كار كوتاه و حاشيه‌اي هم در كنار خانم ميلاني بوده‌ام با بررسي اين هفت فيلم كه عمدتا نتايج مطلوبي را در بر داشتند به دليل همكاري مداومم با ايشان پي خواهيد برد، خانم ميلاني كارگردان فوق العاده خوب، باهوش و تحليل مداري هستند و در آثارشان شناخت خوبي از مقوله دكوپاژ دارند.»
عليرضا زرين دست درباره فضاي توليد فيلم مي‌گويد:« توليد راحت و بي‌دغدغه‌اي را سپري مي‌كنيم و تمامي دوستاني كه در اينجا كنار هم جمع شده ايم اغلب براي بهتر شدن كار يكديگر تلاش مي‌كنند. »
اسحاق خانزادي صدابردار پيشكسوت سينماي ايران مي‌گويد:«خانم ميلاني از نظر من يك كارگردان برجسته و منضبطي هستند، زماني كه سركار ايشان هستيد كاملاً مي‌دانيد در صحنه قرار است چه اتفاقاتي بيفتد و امكانات بسيار درجه يكي در اختيار عواملش مي‌گذارد با توجه به اين شرايط بايد بگويم يكي از افتخارات من همكاري با ايشان است و هر وقت ايشان از من دعوت به عمل آوردند با جان و دل سر كارهايشان حاضر شدم. » خانزادي از مشكلات صدابرداري در اين فيلم براي ما مي‌گويد:« اصولا كار سينما كار دشواري است در مقوله صدابرداري اين مشكلات دو چندان مي‌شود، كنترل صداهاي مزاحم خارج از كادر مسئله بسيار پيچيده‌اي است كه من در طول ساليان فعاليتم در سينما به آن رسيده‌ام اما وقتي شما با كارگرداني طرف هستيد كه كار خود را خوب بلد است و مدير فيلمبرداري كه جز چهره‌هاي سر شناس به شمار مي‌آيد تمام تلاش خود را مي‌كنيد تا صداي در خورشان اثر ارائه دهيد. » خانزادي مي‌گويد: « فيلمنامه، داستان بسيار جذابي دارد و با توجه به دقت نظر خانم ميلاني در اجراي اين فيلمنامه بايد بگويم يكي از جذاب‌ترين فيلم‌هاي كه در آن حضور داشته‌ام را تجربه مي‌كنم. »
السا فيروز آذر بازيگر نقش اول زن در جديدترين اثر تهمينه ميلاني است. او مي‌گويد: «در اين فيلم نقش سارا را بازي مي‌كنم كه اصول اخلاقي برايش بسيار مهم است. اين دختر خيلي سر حال، شاد و پر انرژي است اما در روند داستان مشكلاتي برايش پيش مي‌آيد كه او را دچار تغيير مي‌كند ولي مهم‌ترين ويژگي اين كاركتر را رو راست بودنش و ارزشي كه براي خود قائل هست مي‌دانم.» فيروز آذر از شيوه هدايت ميلاني مي‌گويد:«ما در اين فيلم تمرينات زيادي را با بازيگران مقابلمان انجام داديم و خانم ميلاني با دقت بسيار بالاي اين تمرينات را زير نظر داشتند و نقش را به هر يك از ما تفهيم مي‌كردند.»
يكي از نكات جالب فيلم حضور پيام صالحي خواننده گروه پر طرفدار آريان در يكي از نقش‌هاي اصلي است. او درباره اولين حضور سينمايي‌اش مي‌گويد:«از فيلم «آتش بس» بود كه با خانم ميلاني آشنا شدم و كارهاي طراحي دكوراسيون آثار ايشان را انجام مي‌دادم و چند باري هم قرار بود به عنوان بازيگر در آثار ايشان حضور پيدا كنم كه متاسفانه تا به امروز اتفاق نيفتاده بود، در روزهايي كه مشغول جمع آوري يك آلبوم شخصي بودم خانم ميلاني با من تماس گرفتند و گفتند مي‌خواهم تو اين نقش را بازي كني من هم آن را قبول كردم.» صالحي مي‌گويد: «در اينجا نقش مهندس شايان را بازي مي‌كنم كه همكار مهندس بابك (بهرام رادان) است و ميانه چنداني با خانم‌ها ندارد و برخلاف مهندس بابك زياد دوست ندارد كساني كه زود وارد گروه مي‌شوند، به درجات بالا برسند. با بازيگري زياد بيگانه نيستم در كليپ آخر گروه آريان يك كاركتر طنز را بازي كرد اما به طور حرفه‌اي تا به حال فرصت همكاري با كارگرداني را نداشتم، اين را هم بايد اضافه كنم كه بازيگري را همانند خوانندگي بسيار دوست دارم.» آنا نعمتي درباره نقش‌اش صحبت مي‌كند: «من در اين فيلم نقش نازنين فيروزي را بازي مي‌كنم كه در واقع مدير يك شركت است و حامي شخصيت زن قصه، ويژگي اين شخصيت از نظر من متفاوت بودنش با ساير شخصيت‌هايي است كه تا به امروز بازي كرده بودم و البته همكاري با خانم ميلاني كه هميشه دوست داشتم در يكي از آثارشان حضور داشته باشم.» نعمتي صحبت‌هايش را چنين به پايان مي‌رساند: «قطعاً با حضور عوامل حرفه‌اي كه در اين پروژه حضور دارند و فيلمنامه كار كه به بحث هويت و آداب و رسوم ما ايراني‌ها مي‌پردازد با اثري شريف و موفق رو به رو خواهيم بود.»

نويسنده و كارگردان: تهمينه ميلاني – مدير فيلمبرداري: عليرضا زرين دست – صدابردار: اسحاق خانزادي – طراح چهره پردازي: جلال الدين معيريان – گروه كارگرداني: سيامك خواجه وند، سيدعلي سجادي، سارا خوييني‌ها، فتانه ملك محمدي، امين ايماني، كامبيز تفضلي، سعيد كرمي - طراح صحنه و لباس و تهيه كننده: محمد نيك بين – بازيگران: بهرام رادان، السا فيروز آذر، دانيال عبادي، آنا نعمتي، همايون ارشادي، پيام صالحي


منبع : تهران امروز

به روز شده در : چهارشنبه 22 ارديبهشت 1389 - 13:8

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���