دانلود

به بهانه حضور پررنگ حامد کمیلی در سینما : بگو که رویا نیست :: سينمای ما ::


   






به بهانه حضور پررنگ حامد کمیلی در سینما
بگو که رویا نیست

سينماي ما- زینب علیپور تهرانی: در این آشفته بازار فیلمهای کمدی سخیف و غیبت ستاره های سینما،مجالی برای حضوربازیگرجوانی چون حامد کمیلی در سینمافراهم شدتا بتواند ثابت کند که پرده سینما مختص چشم رنگیها نیست و عده ای هم برای دیدن بازی اوبلیط می خرند و به سینما می روند.گرچه کمیلی بازیگر گیشه محسوب نمی شود.اما آیا اواز این فرصت به دست آمده توانسته نهایت استفاده را کند و نظر منتقدان و بزرگان سینما را به خود جلب کرده و در کارنامه بازیگری اش نقشهای ماندگار را رقم بزند یا...؟!
حامد کمیلی متولد اصفهان است وبا وجود علاقه ای که به بازیگری داشته اما در رشته کامپیوترومدیریت بازرگانی تحصیل کرده است.نقطه شروع بازیگری اش روی صحنه تاتر همین شهروسپس تهران بوده است.ولی زمانی که مخاطبین تلویزیون با چهره و نام اوبا نقش «علا» در سریال«به دنیا بگویید بایستد» آشنا شدند،خیلیها تصور می کردندکه این سریال،نخستین حضور او در تصویر است. در صورتی که با فیلم«حرف ربط»به کارگردانی فریدون خسروی،به سمت تصویر گرایش پیداکرد.پس از آن هم در کارهای دیگری از جمله سریال«ملک دل» حضور پیدا کرد.اما سریال آهنج زودتر از بقیه روی آنتن رفت و بازی کمیلی در این کار دیده شد.گرچه سرفه های بیش از اندازه او در این نقش باعث آزار مخاطب می شدتا باورپذیری. اما با تمام نقاط ضعفی که داشت،توانست دیده شود و سیروس مقدم را برآن دارد که یکی از نقشهای اصلی سریال های«پرواز در حباب»و«اغما»و«پیامک از دیار باقی»رابه او بسپارد.البته وی نتوانست آنطور که باید بازی خوبی ارائه دهد و بازی اش در اذهان بماند.شاید به همین علت به سینما گرایش پیدا کرد ومدتی است که از تلویزیون فاصله گرفته است.نکته مهم در این میان تکرار بازی کمیلی در قالب نقشهایی است که ایفا کرده.با وجود اینکه پیشینه تاتری دارد اما لحن،بیان و بازی اش در تمام سریالهایی که حضور داشته تکرار مکررات بوده است و بس.
کمیلی از معدود بازیگرانی است که اغراق و ادا در بازی اش زیاد دیده می شود و خنده های تصنعی اش،به جای باورپذیرتر شدن نقش،مخاطب را پس می زند.به خصوص این اواخر که در فیلم«پسر آدم،دختر حوا»چنان بد در قالب نقش قرار گرفت که نتوانست توانایی خود را در طنز به اثبات برساند.درنهایت کمیلی بازیگری است که ژست و حس سردی که در شخصیت و بازی اش دارد باعث شده که نقاط قوت بازی اش را تحت تاثیر قرار دهد و به جز تعداد معدودی،مخاطب پسند نباشد.گرچه زمانی که هدیه تهرانی وارد سینما شد،سردی ای که در نگاه و بازی اش داشت باعث جلب مخاطب می شدو محبوبیتش شد،.اما ای کاش کمیلی می دانست که تهرانی در سینما یک پدیده تکرار نشدنی است!
نکته دیگر در باره او،این است که مدیوم سینما را با صحنه تاتر اشتباه گرفته و حرکاتش دربازی اغراق آمیز و به تاتر نزدیک است تا به تصویر.گرچه واروژ کریم مسیحی در فیلم«تردید» توانست بازی قابل قبولی از او بگیرد که با مراجعه به پیشینه این کارگردان دور از انتظار نبود.

نکته قابل توجه درموردکمیلی این است که پس از رسیدن به شهرت در گفتگوهایش اظهار می کرد که یکی از اساتیدش در تاتر به وی تاکید کرده زمانی به سمت کار تصویر برو که حرفی برای گفتن داشته باشی.امابا بازی در فیلمهای«دردسربزرگ»و«هرچی خدا بخواد»که هم اکنون روی پرده هستند،چه حرفی برای گفتن دارد به جز تکرار نقشهای قبلی اش و بازی در فیلمهایی با سوژه های دستمالی شده ؟!
شاید یکی از دلایل حضورش در «دردسربزرگ»دوستی و رفاقت بامهدی گلستانه باشد که در نخستین تجربه ساخت فیلم بلندش«بگو که رویا نیست»هم ایفاگر نقش اول مرد بود.اما رفاقت با کارگردان به چه قیمتی؟!
از طرفی با مرور پرونده کاری و بازی او در فیلمهای نمایش خانگی مثل«فراری»،«طلاق به سبک ایرانی»و«وقتی نبودم»این سوال در ذهن تداعی می شود که آیا کمیلی با هدف خنداندن تماشاچی و بازی مقابل احمد پورمخبر به سینما راه پیدا کرده و یا به دنبال جایگاهی بین همکارانش در این عرصه بوده است!؟البته نباید مسائل مادی را فراموش کرد.اما آیا می تواند دلیل محکمی برای حضور یک بازیگر در هر پروژه ای باشد؟شاید به همین دلیل است که به تازگی تغییر موضع داده و تصمیم گرفته سرمایه گذار فیلم«موجوددوپا»باشدکه نگاهی به پشت صحنه شبکه فارسی 1 است. .درصورتی که تصور می شد دغدغه او به جزئبازیگری چیزی نباشد.البته نباید از حق گذشت که هر بازیگری نقاط ضعف و قوت در کارش دارد و حتی ستاره های سینما هم ازاین قاعده مستثنی نیستند. شرایط زندگی و نا امن بودن این حرفه نیز باعث می شود که گاهی حتی بازیگرانی که مخاطب از آنها چنین توقعی ندارد هم در فیلمهایی حضور پیدا کنند که تماشاچی با دیدنش شوکه می شود.از این نظر می توان به کمیلی حق داد.شاید دلیل دیگرش هم این باشد که کمیلی قصد داشته به همگان ثابت کند در هر ژانری توانایی داردو علاقه مند به ایفای کاراکترهای متفاوت است.به هر حال شایدکمیلی در آینده با تجربیات بیشتری که در این زمینه پیدا می کند بتواند در آثار شاخص تری بازی کند.البته باید این نکته را هم در نظر داشت که فیلمسازها این شرایط را باید فراهم کنند و فیلمهای فاخر بسازند و نقشهای خاص به بازیگرانی چون کمیلی پیشنهاد بدهند.




منبع : خبرگزاري سينماي ايران

به روز شده در : چهارشنبه 3 آذر 1389 - 22:6

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

یک هوادار غیرتی همه هنرمندان جوان
پنجشنبه 4 آذر 1389 - 11:38
-34
موافقم مخالفم
 

بابا جون چرا مطلب نوشتن را بلد نیستید ....اگر عرضه نویسندگی ندارید ...اگر کفگیرتان به ته دیگ خورده ....چکار چشم ابی ها دارید ....ما به همه هنرمندانمان احترام میگذاریم ...با همه رنگ چشم ...اقای حامد کمیلی که جای خود دارد ...تاج سرماست ...نمیدانم چرا در این روزگار به راحتی با ابروی دیگران بازی میکنند وهیچ قانونی جلودارشان نیست ...اینو بدونید که هر نوع سمپاشی بر علیه چشم ابی ها ....فقط وفقط ...محبوبیت انها را صد چندان میکند ...میبینید که فیلمهایشان میلیاردی میشود..به هرحال منو ببخشید.

sayna moradi
پنجشنبه 4 آذر 1389 - 15:37
6
موافقم مخالفم
 

اصلا این چیزایی که گفتی درست نیست حامد کمیلی همون کسیه که با اولین کار تصویریش بهترین بازیگر شد با اولین فیلم سینماییش نامزد شد همین طور بااولین فیلم کمدیش توی سینما نامزد شد و همه میدونستن که حقش بود جایزه رو هم بگیره اما همیشه یه دستایی پشت پرده وجود داره حامد کملیی همون کسیه که نصیریانو تارخ تایید کردن و گفتن که این جون استعداد عجیبی توی بازیگر داره اینقدر عالی از ممیک چهره فوق العاده جذاب و همین طور صدا و فن بیان به جا استفاده کرده تو همین سریال اغما که با بازیگرای با تجربه ترکیه ای رقابت کرده توی شبکه های جهانی ام بی سی همه منتقدایا اکثریتشون بازیشو و خودش از چهره های آینده و ناجی سینمای بحرانزده ایران میدونن پس این قدر بی ملاحظه و بی انصافانه مطلب ننوسید در موردش چون واقعا بازی بلده مثل خددرنمیاره خاک صحنه خورده آره اشتباه توی پرونده کاریه هر کسی هس حتی اون آل پاچینو اما نباید تواناییهای بالقوه و بالفعلشو ک هنوز خیل وقت داره بروز بده نادیده گرفت.

بهار
يکشنبه 7 آذر 1389 - 12:52
0
موافقم مخالفم
 

یادروزهای تلویزیون حامد کمیلی به خیر / آقای کمیلی به تلویزیون برگرد. به نظر میرسه شما خیلی تو انتخاب هاتون دقت نمیکنید اگر دوست ندارید برگردید فعلا همان سرمایه گذاریتون را بکنید تا پیشنهادهای خوب از راه برسند درست مثل تردیدوپسرآدم دختر حوا.

سحر
يکشنبه 7 آذر 1389 - 13:32
6
موافقم مخالفم
 

من واقعا برای این منتقد متاسفم حامد کمیلی همیشه عالی بوده است و نقش هایش را همیشه خوب ایفا کرده است فقط اشکال او این است که در کارهایی که در شانش نیست بازی می کند ودقتی در انتخاب نقش هایش ندارد واو همچنین از معدود بازیگرانیست که با چشم هایش حس را به بیننده القا می کند

رضا
سه‌شنبه 9 آذر 1389 - 18:26
3
موافقم مخالفم
 

سلام

مصطفی زمانی هم چشم آبیه ولی بازیگر خوبی شده است...

مجید
پنجشنبه 11 آذر 1389 - 21:38
10
موافقم مخالفم
 

حامد کمیلی عزیزه خانوم اگه حامد کمیلی چیکارت کرده که اینجوری بهش پریدی حالاکه پرکارترین بازیگر سینماست با سه فیلم کوره شه هر ان کس که نتوان دید

ناشناس
پنجشنبه 18 آذر 1389 - 15:50
9
موافقم مخالفم
 

سلام...

من نمی دونم زمان ساخت به دنیا بگویید بایستد عقبتر از پرواز درحباب بوده یا بعدش اما من اولین باردر قالب یک نقش بلند ایشان را در سریال پرواز در حباب دیدم و بعد از آن بود که به دنیا بگویید بایستد را از شبکه تهران دیدم...

خیلی قبل تر هم در سریال پای پیاده در یک نقش کوتاه نقش پدر امیر را در فلش بک ها داشتن که فکر می کنم اولین کار تصویریشون هم همین پای پیاده بوده است.

حامد کمیلی نقش تکراری بازی نمی کند و نقش هایش ا هم تکراری بازی نمی کند شاید در بعضی صحنه ها و ... نوع نگاه یا به قول شما خنده شان و... صحنه هایی از این قبیل تکراری در بازیشان رخ داده و الا بدون شک حامد کمیلی یک بازیگر توانا در عرصه های مختلف بازیگری است . گواه این مساله سریال اغما است که در زمان پخش نگاه ها را به سمت حامد کمیلی چرخاند و تحسین منتقدان را برانگیخت.

در مورد بازی ایشان در به دنیا بگویید بایستد هم باید بگم من بارها این سریال را دیدم ولی اغراقی که شما از آن حرف زدید در بازی ایشان حس نکردم گرچه معتقدم این فیلم صدها برابر بهتر می توانست ساخته شود و دیده شود.

اما در کل تا حدودی تکرار بازی ایشان را در نقش های تکراری قبول دارم و ان هم شاید به درخواست سازندگان فیلم ها و سریال ها از ایشان است، اغلب سازندگان وقتی موفیت نقشی یا نوع بازی ی را می بینند دوست دارند ان را تکرار کنند تا آن ها هم موفق شوند ولی کاملا اشتباه می کنند و این تقصیر بازیگر نیست و گاهی ناگزیر از تکرار شدن است.

آقای کمیلی فوق العاده اند.

وقتی اصطلاح چشم آبی ها به کار می رود همه می فهمند مقصود اصلی آقای گلزار است چون دقیقا بعد از ورود ایشان به عرصه بازیگری و موفقیتشان بود که این اصطلاح رایج شد... موفقیت ایشان به هر دلیل که بوده نمی توانیم بازی خیلی خوب ایشان را در بعضی جاه ها انکار کنیم، بالاخره قرار نیست و نبوده تمام نقش هایشان را خوب بازی کنند بعضی مواقع شرایطی پیش می آید که این اتفاق نمی افتد.

آقای مصطفی زمانی هم که یک چشم رنگی است بسیار خوب و عالی وارد این عرصه شدند و کسی نمی تواند بگوید فقط چون نقش یک پیامبر را بازی کردن محبوب شدند ایشون عالی بازی کردند واقعا عالی چه کسی می تواند توانایی فوق العاده ی او را در بازی اولش در نقشی به این سختی و پیچیدگی و حساسی انکار کند که اگر کند واقعا بی انصافی نموده است.

این قضیه جای بحث زیادی دراد که در این جا نمی گنجد.

taksetareh
يکشنبه 21 آذر 1389 - 19:41
16
موافقم مخالفم
 

حامد کمیلی از باریگران بسیار محبوب سینماست و صحبت کردن با این لحن در مورد ایشون درست نیست.همه میدونن اگه ایشون باریگر قابلی نبود و بازیهایش تکراری بود اینقدر معروف نمی شد.

چه خوب است حقایق را بیان کنیم.

سحر
دوشنبه 13 دي 1389 - 11:22
-1
موافقم مخالفم
 
...

همیشه بازیگرای خوب اینجور حرفا پشتشون زیاد گفته میشه چون خییییلی خوبن حرف زدن راجع به بازیگری با اون تواناییهاش با این لحن اصلادرست نیست.....این بازیگر از همون اول وارد تلوزیون هم که شداینجورحرفا زیاد پشتش بود.توروخدا بیاین باهم دوست باشیم ودوستانه انتقاد کنیم.

سارا
يکشنبه 26 دي 1389 - 15:22
2
موافقم مخالفم
 

قبول دارم. نقشايي كه بازي ميكنه افتضاحه. بهترينو قويترين بازيش همون ترديد بود. قدر هنرشو نميدونه. با اينكه خيلي دوستش دارم و لي واسش متاسفم با اين نقشايي كه بازي ميكنه. اميدوارم هميشه موفق باشه و با وسواس بيشتري نقشاشو انتخاب كنه

فواد
سه‌شنبه 28 دي 1389 - 9:8
3
موافقم مخالفم
 
تو موفقی رفیق

«پسر آدم،دختر حوا»

من این فیلم آخریو که نوشتی دیدم

شاید قبلش از بازی حامد کمیلی خوشم نمیومد و.....

ولی انصافا خیلی خوب بازی کرده و پیشرفتش قابل تحسینه

aq javadi
پنجشنبه 30 دي 1389 - 0:50
11
موافقم مخالفم
 

hamed jan bazigarie ke az motefavet budan khoshesh miad..duset daram bi nahayat mr.komeili

سارا
يکشنبه 8 اسفند 1389 - 12:1
4
موافقم مخالفم
 

بهتره راجع به نقدتون تجدید نظر کنید خیلی از بازیگرهای جوان با کارای خیلی ضعیف شروع کردن ولی الان درجه یک هستند در مورد کمیلی با کارای ضعیف شروع نکرده و پیشرفت خوبی داشته و کارای تلویزیونی اش قابل قبول بوده و مولفه های بازیگر خوب را داره


يکشنبه 1 خرداد 1390 - 11:58
14
موافقم مخالفم
 

با سلام. میخواستم بگم بازی آقای کمیلی واقعا زیباست. و اگر هم کار ضعیفی در کارنامه ی کاریشون وجود داشته باشه

به تجربیات ایشون اضافه شده تا بتونن موفق تر از گذشته عمل کنند. لطفا به بازیگران جوان فرصت بدهید تا تجربه به دست بیاورند

و با انتقادها و تحسین های بیجا سرکوبشان نکنید!!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���