دانلود

گناه نابخشودنی اصغر فرهادی از نگاه سایت روزنامه ایران چیست؟ : تلخ‌اندیشی، تلخ‌نگاری و تلخ‌نمایی به ژست روشنفکرانه کسانی مثل فرهادی بدل شده است :: سينمای ما ::

   






گناه نابخشودنی اصغر فرهادی از نگاه سایت روزنامه ایران چیست؟
تلخ‌اندیشی، تلخ‌نگاری و تلخ‌نمایی به ژست روشنفکرانه کسانی مثل فرهادی بدل شده است

سینمای ما- سایت روز نامه ایران در مطلبی باعنوان “ گناه نابخشودنی اصغر فرهادی “ از فیلم اصغر فرهادی به شدت انتقاد کرد . شبکه ایران نوشت : در اینکه چرا «جدایی نادر از سیمین» فروشی کمتر از «اخراجیها3» داشته است، تحلیل‌های بسیاری ارائه شده که در میان همه این تحلیل‌ها یک نکته حائز اهمیت است و آن هم علاقه مخاطبان ایرانی به سینمای کمدی و آثاری است که درونمایه کمیک دارند.

هرچند این نقطه نظر تا حد زیادی می‌تواند درست باشد اما مساله‌ای که به موازات علاقمندی مخاطبان به سینمای کمیک نادیده گرفته شده مساله تلخی بیش از حد آثار اخیر اصغر فرهادی و به خصوص همین فیلم «جدایی نادر از سیمین» است. سینما ورای آن که می‌بایست کانالی باشد برای ارائه تصویری دقیق از دردهای جامعه پیرامونی باید این قدرت را هم داشته باشد که در کنار برشمردن نقاط ضعف مرتبط با یک پدیده، راه‌حل‌های احتمالی برای حل آن مشکل را هم ارائه کند.

طی سال‌های اخیر حتی روشنفکرترین سینماگران ایرانی هم کوشیده‌اند در کنار تصویرگری ک‍ژی‌ها و نادرستی‌های جامعه، راهی حداقلی برای برون رفت از مصائب هم به مخاطب ارائه کنند. کافی است نگاهی بیندازیم به دو فیلم آخر بهرام بیضایی یعنی «سگ کشی» و «وقتی همه خوابیم» که هرچند به لحاظ درونمایه به شدت تاریک و نومیدکننده هستند اما حداقل این مزیت را دارند که در کوران حوادث، کاراکتر اصلی خود را به چنان رشدی می‌رسانند که این کاراکتر در پایان داستان با دیدی جدید به زندگی نگاه کند.

اما «جدایی نادر از سیمین» چه دارد؟ تلخی‌های پیاپی و اتفاقات دهشتناکی که فقط و فقط تاکیدی هستند بر این واقعیت که اخلاق در زندگی ایرانیان هیچ جایی ندارد و تمام طبقات اجتماعی ایران از طبقه متوسط گرفته تا طبقه ضعیف در حال دروغگویی و شیادی هستند بلکه بتوانند به واسطه این دروغ‌ها، منافع شخصی خود را محقق کنند.

ساره بیات(راست) در فیلم تازه فرهادی ایفاگر زنی است از طبقه پایین اجتماع که اگرچه در تمام طول فیلم بر مذهبی بودن وی تاکید می‌شود اما در پایان فیلم و با مشخص شدن دروغگویی این کاراکتر است که می‌فهمیم فرهادی خواسته با قرار دادن این کاراکتر در داستان با دیدی منفی به مذهب نگاه کند!

شاید خیلی‌ها سخن از این بگویند که جامعه پیرامونی ما پر شده از آدم‌های نان به نرخ‌ روزخور و به همین دلیل حضور چنین شخصیت‌هایی در یک فیلم سینمایی هم نمی‌تواند ایراد داشته باشد. اما سوال اینجا است که آیا حتی در بدبینانه‌ترین حالت هم در کنار حداقل ده آدم بد، نباید یک آدم خوب وجود داشته باشد که تا حدی از سختی‌های درک داستانی تلخ بکاهد؟

پاسخ فرهادی به این سوال، خیر است چرا که تلخ‌اندیشی، تلخ‌نگاری و تلخ‌نمایی به ژست روشنفکرانه کسانی مثل فرهادی بدل شده و ایشان تا جایی که می‌تواند رخدادهای دردناک فیلم خود را به توان می‌رساند تا هم درجه منورالفکری‌شان بالاتر رود و هم به واسطه سیاه‌نمایی‌هایی که از اجتماع ایرانی ارائه می‌شود، فیلمش با استقبال جشنواره‌های سیاسی آن سوی آبها مواجه شود.

تلخی فیلم فرهادی و البته سوءنیت وی در تصویرگری اجتماع ایرانی، زمانی به اوج خود می‌رسد که می‌بینیم حتی شخصیت زن خدمتکار خانه فیلم «جدایی نادر...» که وابستگی زیادی به آموزه‌های دینی دارد و برای رفع کوچکترین شکی با مرجع تقلید خود تماس می‌گیرد؛ هم در بخش پایانی فیلم به دروغگویی خود اعتراف می‌کند!

همه تلخ‌نمایی‌های افراطی فرهادی را که کنار بگذاریم اینکه او با زیر سوال بردن یک کاراکتر مذهبی سعی در به چالش کشیدن مذهب دارد، گناهی است غیرقابل بخشش!


منبع : پارس توریسم

به روز شده در : يکشنبه 14 فروردين 1390 - 16:53

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

محمد رضا دادمهر
يکشنبه 14 فروردين 1390 - 18:10
-30
موافقم مخالفم
 
تلخ نگری

با عرض سلام

کمی با نظر و عقیده ی روزنامه ایران در مورد تلخ نگاری و تلخ نمایی آقای فرهادی در فیلم هایشان موافق هستم اما در مورد گناه نابخشودنی .... نه؟!

آیا تمام انسان هایی که به آنها لقب مذهبی بودن داده می شود نمی توانند گناه کنند؟ چرا ما این افراد را به دید لقبشان نگاه می کنیم به جایی که از دید انسانیت و انسان بودن نگاه کنیم

فرق ما با فرشتگان چیست ....

نگاهتان منطقی نیست ( در پرانتز هم بگویم که قیاس این فیم با اخراجی ها کاری غیر تخصصی و مضحک است )

سعید
يکشنبه 14 فروردين 1390 - 19:35
7
موافقم مخالفم
 

این رو هم نباید فراموش کرد که ما در یک جامعه بیمار زندگی می کنیم و واقعیت های پیرامون خود رو نباید نادیده بگیری.م

اینکه تا یک فیلمساز دردهای این جامعه رو عنوان می کند می گوییم سیاه نمایی کرده و برای جشنواره فیلم ساخته یک مغلطه بی اساس است و مثل این است که سرمان را به زیر برف فرو برده ایم.

شقایق
يکشنبه 14 فروردين 1390 - 20:44
2
موافقم مخالفم
 

چطور می تونین این فیلم رو با اخراجی ها مقایسه کنین ؟؟؟؟؟؟؟؟

چرا نمی تونین موفقت فیلم رو تو جشنواره های بین المللی ببینید..؟؟

فیلم راه کاری نمیده چون همونطور که آقای فرهادی میگه تو سینمای مدرن امروز فیلم جواب پرسش های مخاطب رو نمیده بلکه برای مخاطب سؤال به وجود میاره.

معین از دیار کریمان
يکشنبه 14 فروردين 1390 - 21:17
-6
موافقم مخالفم
 

تبریک : رفتیم تو لیست Top 250 IMDb رتبه ی 170 از آن شاهکار اصغر فرهادی

اصغر خیلی چاکریم

http://www.imdb.com/chart/top?tt1832382

صبا
دوشنبه 15 فروردين 1390 - 4:52
-5
موافقم مخالفم
 

خب ديگه حالا نوبت اصغر فرهادي است که آماج حملات آقايان قرار بگيرد! تو رو خدا بذاريد 4 تا هنرمند خوبي که داريم تو مملکت خودمون بمونن اينقدر مغرضانه به يک فيلم نگاه نکنيد و اينقدر يکه به قاضي نرويد!

moein allameh
دوشنبه 15 فروردين 1390 - 6:19
-7
موافقم مخالفم
 
sinamaye farhadi

agha che talkh che shirin ma asheghe sinamaye farhadi hastim

farshad
دوشنبه 15 فروردين 1390 - 11:27
5
موافقم مخالفم
 

دیگر شما از این فیلم اتقاد نکنید چه کسانی میخواهند انتقاد کنند؟فرهادی بزرگترین فیلمساز ایران است و پاداشش را از استقبال مردم از فیلمش و جوایز متعدد جهانی گرفت.

الی
دوشنبه 15 فروردين 1390 - 13:14
-2
موافقم مخالفم
 

با این طرز صحبت کردن فقط میشه یه بچه ی کوچیک و متقاعد کرد, وگرنه همه میدونیم و دیدیم که مذهبی بودن و دروغ گفتن میتونن خیلی راحت کنار هم قرار بگیرن.

علي
دوشنبه 15 فروردين 1390 - 13:52
17
موافقم مخالفم
 
چرا هر چيزي را جهت دار ميكنيد؟

با عرض سلام .

در مورد اين اظهار نظر به فيلم جدايي... ، من هم با اين كه فيلم فضاي تلخي دارد موافقم ، اما اين را يك عيب از فيلم نميدانم ، چرا كه درام تلخ را ميتوان با ديد يك گونه از ژانر درام نگاه كرد ، نه يك عيب . در مورد دروغ گفتن راضيه در فيلم بايد بگويم كه : در جدايي... كاراكتر ها نه خير اندو نه شر . بلكه مخاطب تمام كاراكتر ها را دوست دارد چون با تمامي انها همذات پنداري ميكند . و از ديد هر كسي كه به موقعيت ها نگاه ميكند حق را به همان شخصيت ميدهد . راضيه در فيلم شخصيتي مذهبي دارد و كاملا هم به اين ويژگيش پايدار است . هر انسان ديگري هم در آن موقعيت قرار ميگرفت ميترسيد كه واقعيت را برملا كند .همانطور كه نادر در ابتدا با اين كه ميدانست راضيه حامله بوده ، دروغ گفت . اما مهم اين است كه بالاخره به اعتقاداتش عمل كرد و حقيقت را گفت . و اگر ميخواست دروغگو باشد و فرهادي ميخواست انسان هاي مذهبي را سياه جلوه دهد ميبايست در پايان به قران قسم ميخورد . ... چرا بايد هر چيزي را به نفع خودمان باز گو كنيم . چرا بايد به هر چيزي و به هر بهانه اي جهت گيري هاي نا عادلانه و غير منطقي بكنيم . فيلم جدايي... واقعيت ها را بي پرده بيان ميكند . و مخاطب زماني كه از سالن سينما بيرون ميايد همه ي گروه ها را دوست دارد . چه سيمين و نادر هايي كه چندان مذهبي نيستند و از طبقه ي متوسط اند و چه حجت ها و راضيه هايي كه از طبقه ي پايين اند و افرادي مذهبي اند . و به نظر من اين فيلم چهره ي انسان هاي مذهبي(راضيه) را نه زشت بلكه در نزد مخاطبين بسيار دوست داشتني جلوه داده است .

با تشكر از مديريت سايت سينماي ما .

امین
سه‌شنبه 16 فروردين 1390 - 7:34
-13
موافقم مخالفم
 

اول اینکه اگر به فیلم اقای فرهادی میگید فیلم،نباید به اخراجیها گفت فیلم.دوم اینکه به قول دوستمون در سینمای مدرن فیلم پاسخ نمیدهد بلکه سوال مطرح میکند و پاسخ را به بیننده واگذار میکند.خیلی حرفها میشه زد ولی کجاست درک؟

محمد رضا دادمهر
سه‌شنبه 16 فروردين 1390 - 8:5
2
موافقم مخالفم
 
در مقابل نظر دوستان

تلخ نگری آقای فرهادی در آثار فاخرشان نشات از واقعیت می گیرد نه از اغراق و درشت گویی که عقیده روزنامه ایران است و نگاه روزنامه ایران فقط از مورد اول یعنی نشات گرفتن از واقعیت قابل توجیح است ولی در حالت دیگر مخالف این عقیده هستم و هستیم ...

این را هم فراموش نکنیم که غرق شدن دختری جوان در فیلم درباره الی و یا پدری که بخاطر فراموشی و بیماری اش شرمنده پسرش است از مضامین واقعیت زندگی است ( واقعیت تلخ - واقعیت شیرین )

در آخر بگویم ممکن است نقد کردن و مورد نقد قرار گرفتن برای تمام انسان های کوچک و بزرگ اتفاق بیافتد. و حال اینکه ما بگوییم این فرد بزرگترین فیلمساز ایران است و نقد بر این فرد جایز نیست نگاهی اشتباه و اغراق گونه است. هر هنرمندی نیاز به نقد شدن دارد و این نقدها هستند که انسان ها را به درجات بالاتری همچون آقای فرهادی می رساند.

فیلم جدایی نادر از سیمین نفسی تازه و حیات بخش برای سینمای ایران است و خواهد بود

با تشکر دوستان ونظراتشان

soheil
پنجشنبه 18 فروردين 1390 - 8:28
0
موافقم مخالفم
 

حتما اون سکانسیم که راضیه حاضر نشد دستشو بزاره رو قران برای به چالش کشیدن مذهب بوده؟؟؟!!!!!

باران
يکشنبه 21 فروردين 1390 - 23:19
-4
موافقم مخالفم
 

با عرض سلام

1. آقای فرهادی خودشون در یکی از مصاحبه هاشون گفته بودن که به دنبال این هستند که پرسشی را در فیلم مطرح کنند و پاسخ آن را به مخاطب واگذار می کنند. مثلا در همین فیلم اینکه ترمه چه کسی را انتخاب می کند به عهده تماشاگر است.

2. شاید بتوان این فیلم را روایتگر انسانهایی خوب اما خطاکار دانست که در شرایط سختی مجبور به انتخاب هایی سخت شده اند. اگر هر یک از ما خود را به جای آنها قرار دهیم این احتمال بسیار وجود دارد که ما نیز همان انتخاب ها را کنیم. من فکر نمیکنم که آدمهای این فیلم سیاه یا سفید هستند و پرداخت فیلم نیز به گونه ای نیست که بتوان یکی را مقصر دانست.

3. به نظر من سیاه نمایی (با این فرض که "نمایی" از ریشه ی نمایاندن باشد) به معنیه سیاه نشان دادن چیزی است که سیاه نیست. اما این فیلم بیانگر واقعیات تلح جامعه است.

4. ممکن است این سوال پیش بیاید که فایده ی نشان دادن حقایق تلخ جامعه چیست؟ به نظرم کم ترین فایده ی آ ن این است که ما که اکثرا درگیر زندگی و مشغله های آن هستیم لحظه ای درنگ کرده، دردهای دیگران را که ممکن است خود به آنها دچار نباشیم، ببینیم و شاید چاره ای برای حل آن بیاندیشیم و یا برای مدت کمی از روزمرگی در آییم. البته شاید ما جزو کسانی باشیم که به این دردها دچاریم(یا ممکن است در آینده دچار شویم) در این صورت فیلم میتواند همچون آیینه ای عکس العمل ها و رفتار ما را در اینگونه شرایط به ما نشان دهد. در نتیجه ما می توانیم آگاه از خطاهای خود در این گونه شرایط شویم و سعی کنیم تا خود مرتکب آن خطاها نشویم.

رویا
سه‌شنبه 23 فروردين 1390 - 18:20
4
موافقم مخالفم
 

سلام . اول تبریک فیلم بسیار زیبایی بود . در ضمن نظر شخصی من اینه که فیلم انقدر به رئال زندگی خودمون و اطرافیانمون نزدیک بود که تلخ و این حرفا بی معنا باشه . توی هر قشر و با هر اعتقادی هم راستگو داشت هم دروغگو (همه ی فیلم فقط اینا نبود از زاویه و حرکتهای محشر لذت ببرید) . و من این فیلمو دوست دارم . زیبا بود

مرجان
سه‌شنبه 9 اسفند 1390 - 4:45
-1
موافقم مخالفم
 
تبريك

اولا:انقدرحاليت نيست كه يك فيلم كمدي رابايك فيلم عاطفي مقايسه كردي .دوما:اخلاقتونه هركسي به جائي ميرسه ميزنين توپرش.سوما:تونظرندي شيرين تري.

من ارزوي موفقيت ميكنم براي همه ايرانيان وازاقاي فرهادي ممنونم بخاطر افتخاري كه به كشورماداده وبسيار بسيارممنونم ازسخنراني زيبايش كه هردفعه خوندم فقط وفقط گريه كردم

ازت ممنونيم

نوشین
دوشنبه 22 اسفند 1390 - 14:16
-3
موافقم مخالفم
 

یه نفر هم که میاد کار خوب بکنه ، همه دنباله نقطه ضعف اون میگردن . تو جامعه ی ما هرکی مذهبی تر به نظر میاد ، در پنهان و آشکار کار هایی را میکنه که آدمهایی که ادعای مذهبی بودن ندارند نمی کنن . فیلم اصغر فرهادی جایزه اش را گرفت چون ارزشش را داشت. حالا شما هی انتقاد کنید .

مجتبی
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391 - 6:13
-1
موافقم مخالفم
 

من نمیدانم به کجا میرویم با این افراط وتفریط خود من به شخصه از اصغر فرهادی حمایت میکنم به خاطر فیلم هایش چون ما داریم از دین سو استفاده میکنیم.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���