دانلود

امین تارخ و فریدون جیرانی رودرروی هم قرار گرفتند : آقاي جيراني به خدا سوگند، نه پول و نه شهرت آنقدر ارزش ندارد كه سوار بر آبروي دوستان‌تان شويد/ آقاي تارخ گاهي بد نيست خودمان را مرور كنيم آن هم در سني كه كمي عقل پيدا كرديم و از احساسات جواني فاصله گرفتيم :: سينمای ما ::


   







کاربران "سینمای ما" می توانند ندر بخش کامنت ها در این بحث شرکت کنند
سینمای ما- ماجرا از آنجا شروع شد که امین تارخ همراه با پوریا پورسرخ برای بحث درباره نقش رسانه ها در کار ستاره ها به برنامه "هفت" دعوت شدند. فریدون جیرانی از همان ابتدا با شوخی و جدی از تارخ می خواست که در خلال حرفهایش برای آموزشگاه بازیگری خودش تبلیغ نکند، اما تارخ هم فرصت آنتن زنده را برای مطرح کردن موسسه بازیگری اش از دست نداد و چند جا سعی کرد با هوشیاری و زیرکانه تبلیغ مستقیم کند. بازتاب این برنامه چنان بود که جیرانی و "هفت" متهم شدند برای این تبلیغ صریح و مستقیم از تارخ پول گرفته اند (حتی مبلغ 150 میلیون تومان هم در لابلای این شایعات بی اساس شنیده می شد.)

جیرانی در مقدمه برنامه هفته بعد با اشاره به این قضیه و تکذیب این معامله پشت پرده توضیح داد که :"ما پول نگرفتیم، بلکه فقط نجابت کردیم. اما اقای تارخ کمتر نجابت کردند!" این حرف به مذاق امین تارخ خوش نیامد و همین شد سرچشمه نامه نگاری و جوابیه دادن های جیرانی و تارخ که در بانی فیلم منتشر شد. متن سه یادداشت تارخ و جیرانی را اینجا بخوانید. این سریال انگار قسمتهای دیگری هم خواهد داشت.
...............................................

آقاي جيراني! شما چرا؟


امین تارخ

هفته پيش توسط يكي از همكاران اصلي برنامه هفت به اين برنامه دعوت شدم خوشحالم كه به ايشان عرض كردم معاف كنيد. چرا كه جنجال‌هاي مطبوعاتي را دوست ندارم. (هنوز خاطره اولين حضورم در اين برنامه را به ياد دارم) به هر حال گفتند موضوع آموزشگاه‌هاست و آموزش بازيگري و اضافه كردند كه آقاي پوريا پورسرخ به عنوان فارغ‌التحصيل كارگاه شما نيز دعوت شده‌اند.
چند دقيقه مانده به شروع برنامه گفتند موضوع برنامه در رابطه با مطبوعات و بازيگران است عرض كردم بنده كارشناس مطبوعات نيستم و شما براي موضوع ديگري بنده را دعوت كرديد طبق معمول، قضيه سرهم‌بندي‌ شد و ديگر فرصتي براي عدم شركت وجود نداشت.
اولين سوال اين بود كه رابطه بازيگران با مطبوعات بايد چگونه باشد كه حقير نظر خود را- نه كارشناسانه بلكه كاملاً شخصي - جواب گفتم، بلافاصله سوال شد چرا همه به بازيگري علاقه‌مندند و آموزش بازيگري چيست، بالطبع جواب گفتم؛ گفتيم و شنيديم. حضرتشان (آقاي جيراني) فرمودند براي آموزشگاهت تبليغ نكن! عرض كردم وقتي كه من و پوريا را دعوت مي‌كنيد و پيوسته رابطه معلم و متعلم را متذكر مي‌شويد بديهي است كه تبليغ صورت مي‌گيرد.
همه چيز بخير و خوشي تمام شد، اما از آن جا كه حسادت، مايه رنج مي‌‌شود، رنجيده خاطراني چند به آقاي جيراني فشار آورده‌اند كه وامصيبتا فلاني تبليغ خود و كارگاهش را كرد. از آنها توقعي نيست چرا كه عمريست در آتش حسادت خود مي‌سوزد، اما از رفيق و همكار قديمي خود فريدون جيراني تعجب مي‌كنم كه پاسخ آنها را اينگونه داد: «ما نجابت كرديم، اما آقاي تارخ نجابت نكرد».
من معني نجابت را مي‌دانم، اما مطمئن نيستم كه ايشان معني نانجابتي را بدانند.
دوست عزيز،‌ آقاي جيراني؛ شما كه پيوسته با اعتبار ديگران برنامه‌تان را معتبرتر مي‌كنيد چرا؟ من هميشه شما را دوست داشتم شما اولين رفيقي بوديد كه در تهران يافتمش، نبايد از ديگران انتظار شمشير داشته باشيم و از شما شمشير زهرآلود. شما كه معناي نجابت را مي‌دانيد و نيز مي‌دانيد كه اتهام نانجابتي خانواده‌اي را مي‌لرزاند و از خود، بي‌خود و نفرين‌اش را به سوي شما روانه كند.
من مانده‌ام چه فشاري بر شما آورده‌اند؟ اين فشار از چه نوع بوده كه انگ نانجابتي را به ديگران نسبت مي‌دهيد؟
آقاي جيراني به خدا سوگند، نه پول و نه شهرت آنقدر ارزش ندارد كه سوار بر آبروي دوستان‌تان شويد.
شما را مي‌بخشم، اميد كه خدا نيز شما را ببخشد... .


كمي عقل پيدا كرديم، خودمان را مرور كنيم

فريدون جيراني


دوست عزيزم آقاي تارخ
من اصلاً قصد توهين به شما را نداشتم و شما را نانجيب خطاب نكردم. جمله من اين بود: ما نجابت به خرج داديم و شما يه خورده نه. مقصود نجابت كمتر بود نه نانجيبي.
كه شما يكي از بازيگراني هستيد كه سال‌هاست با همسري خوب و مهربان و فرزنداني سالم زندگي درست و سرپايي داريد. شما و خانواده محترم مورد احترام من و همه هستيد.
درست است آقاي تارخ موفقيت در جامعه هنري هميشه با استقبال همكاران روبرو نمي‌شود. حسوداني هستند كه عدم موفقيت خودشان را در موفقيت ديگران مي‌بينند. كساني كه ناراحتي خودشان را از اين بابت به شيوه‌هاي مختلف ابراز مي‌كنند. اما باور كنيد كه اينجا پاي حسودان در بين نبود. همان قدر تصور قبلي كه من از شما پول گرفتم تا در برنامه‌اي پربيننده از خودتان حرف بزنيد تصور غلطي بود كه حالا فكر كنيم به ما پول دادند كه شما را زير سؤال ببريم. نه آقاي تارخ، اگر براي من پول مهم بود از نظر اقتصادي وضعيت بهتري از امروز داشتم.
آقاي تارخ
من هفته خوبي را نگذراندم. در طول هفته جوان‌هاي زيادي نمي‌دانم از كجا آدرس دفتر و شماره تلفن مرا پيدا كردند و سراغم آمدند تا از شما گله كنند. جواناني كه زماني شاگردان كلاس شما بودند، جواناني به شدت بهم ريخته، آزرده و نااميد. مي‌دانم بخشي از حرف‌هاي آنها در رابطه با كلاس شما ريشه در نداشتن استعداد خودشان داشت اما متأسفم بگويم بخش ديگري از حرف‌هاي شان خيلي هم نادرست نبود. حرف‌هايي كه نمي‌شود گفت و نبايد گفت.
آقاي تارخ يادتان هست سال 52 آن شب خانه «قرايي» جلوي آينه به من گفتيد حتماً بازيگر سينما خواهيد شد كه شديد. خواهش مي‌كنم جلوي آينه بايستيد و سال‌هايي را كه گذشته مرور كنيد. مرارت زيادي كشيديد تا به اينجا رسيديد. اما حالا در اينجايي كه هستيد در آينه شخصيت امروز خودتان را به چالش بكشيد و ببينيد آيا همه رفتار شما با جوان‌هاي كلاس‌تان رفتار مناسبي بوده است؟ ببينيد خودشيفته نشديد؟ كه حتماً نشديد.
آقاي تارخ گاهي بد نيست خودمان را مرور كنيم آن هم در سني كه كمي عقل پيدا كرديم و از احساسات جواني فاصله گرفتيم.



اين بار، براي هميشه!

امين تارخ

آقاي جيراني به خدا سوگند هنوز شما را دوست دارم، بي‌ترديد من و شما اگر چشم در چشم هم بدوزيم، به خاطر اين حرف‌ها حداقل بغض خواهيم كرد، اما مي‌خواهم بگويم كه مي‌دانم نجابت كيلويي نيست و نيز مي‌دانم كسي نمي‌تواند «يه خورده» از آن بهره‌مند باشد و ديگري بيشتر.
به شرافت همان خانواده‌اي كه از آن ياد كرديد سوگند، كه حضور اخير حقير در برنامه هفت، حساب شده بود، بايد تقاص برنامه پيشين را پس مي‌دادم! اعتراف مي‌كنم كه فريب رفاقت با شما را خوردم و شما نيز فريب ديگران را. (قطعاً شما هم فريب خورديد چرا كه در جريان فريب نظرخواهي مردمي هفته پيش نيز نبوديد).
در همان برنامه هفت مذكور،‌ گفتم: همه هنرجويان بازيگري، بازيگر نمي‌شوند، تنها آنهايي كه توان و استعداد و تلاش دارند نتيجه مي‌گيرند.
چه كنم كه شما دلسوز آناني شديد كه بر طبل دلخواه شما مي‌كوبند.
آقاي جيراني اين كارگاه همان كارگاهي است كه شما در آن معلمي كرديد. لااقل حرمت تعلمي خود را پاس بداريد.
در ضمن چه كسي گفته كه شما پول گرفته‌ايد؟! من تنها گفتم كه هيچكدام اينها ارزش ندارد. تلاش شما در محبوب كردن برنامه را مد نظر داشتم چرا كه با اين حركات هفت، نود نمي‌شود.
من خودشيفته نيستم، خدا نكند كه باشم، آناني خودشيفته هستند كه نتيجه آراء مردمي را از طريق اس‌ام‌اس تحمل نمي‌كنند؛ از ترس آنكه نكند نتيجه «هيچكدام» باشد.
آقاي جيراني!
من همانم كه در آن خانه پاي آن آينه ديديد، باز هم خود را در آينه ديدم اكنون آينه را به شما تقديم مي‌كنم كه خود در آن بنگريد. بنگريد و ببينيد كه ... .
در پايان شايسته نيست من و شما در حضور مردم شريف، بي‌اعتباري را براي صنف خود خريدار كنيم چرا كه آن عزيزان در جزئيات، شريك نيستند.
مايل بودم كوتاه‌تر از اين بگويم اما سوگند كه ديگر هيچ نخواهم گفت ... .


به روز شده در : پنجشنبه 16 تير 1390 - 20:41

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

آرین
پنجشنبه 16 تير 1390 - 21:58
-10
موافقم مخالفم
 

این جیرانی هم که هر هفته چند نفر را به جون هم می اندازه....

اصغر فرهادی و فراستی ،مسعود کیمیایی و فراستی ،تهمینه میلانی و فراستی،تارخ و رخشان بنی اعتماد برای فریماه فرجامی،حامد بهداد و عرب نیا،باران کوثری و عدم پخش تصویرش از صدا و سیما و...حالا اکنون جیرانی و تارخ!

تا کی؟!

نسترن
پنجشنبه 16 تير 1390 - 22:11
-6
موافقم مخالفم
 

آقا در این هفتو ببندین بره تا بیشتر از این توش به هنرمندامون توهین نشده!

زهرا.م
پنجشنبه 16 تير 1390 - 22:22
-7
موافقم مخالفم
 
باز هم پای یک پول کثیف در میان است...

این میان ما نمی توانیم قضاوت کنیم چون چیزی درباره ی آن چه گذشته نمی دانیم . برای جیرانی آرزوی موفقیت و صبر می کنم چون او با هفت پا در عرصه ی سختی گذاشته است و مطمئنا به مذاق همه خوش نمی آید! این پول چه برسر آدم ها می آورد!؟ گلزار و یک میلیارد ، فرح بخش و کمدی هایش ، تارخ و هفت تمام سر نخ ها به پول می رسد!

maryam
پنجشنبه 16 تير 1390 - 22:53
-1
موافقم مخالفم
 

ببخشید،جداازاین نامه نگاری ها میشه یکی به من بگه کی گفته پورسورخ هنرپیشه توانایی یاخدایی نکرده سوپراستار که می یادمدعی میشه؟

درضمن من فکرمی کنم بین این دوعزیز مشکلی نیست جز حرفهای الکی دیگران که همه روبه جون هم میندازن.

امیر قربانی
پنجشنبه 16 تير 1390 - 23:58
-7
موافقم مخالفم
 

ما هم میگوییم :

آقای جیرانی

آقای تارخ

این درست که هرکدام از شما دردهایی دارید که تنها در انتظار یک جرقه برای بازگو شدنند . ام کمی هم به فکر ما باشید . فکر کسانی که قرار است در خودآگاه یا ناخودآگاه به قضاوت بنشینند. لابلای این گفتن و جواب دادن های شما افکاری به ذهن دردمند کسانی مثل من و حتما " بعضی " از آن جوانانی که در نامه اشاره کردید و یا کسانی که به قول شما از جزئیات باخبرند میاید که تنها سرخوردگی و ناامیدی به همراه دارد . پس شما را به خدا ، شما را به سینما که کانون پیوند همه ماست ...

کمی هم به ما بی اندیشید

به ما که همیشه دوست میداریم و دوست داشته نمیشویم .

حتی به ظاهر ...

مجتبی محمدی نیا
جمعه 17 تير 1390 - 10:34
-13
موافقم مخالفم
 

اینجای حرف تارخ اصلا قشنگ نبود که گفت : "از ترس آنکه نکند نتیجه هیچکدام باشد" . بی شک نتیجه ی جیرانی "هیچ" نیست .

ملیحه
جمعه 17 تير 1390 - 11:24
-8
موافقم مخالفم
 

من که کاملا با آقای جیرانی موافقم

این آقای تارخ همچین از پورسرخ تعریف میکرد که انگار چه بازیگری هست


جمعه 17 تير 1390 - 14:44
3
موافقم مخالفم
 

کاش همه به این توصیه که به هر حرفی نباید جواب داد کمی بیشتر فکر می کردیم

علي
جمعه 17 تير 1390 - 15:25
-4
موافقم مخالفم
 

به قول دوستان هر هفته از لطف برنامه ي هفت چند نفر ميفتن به جون هم . تقصير برنامه هم نيست، ظرفيت جامعه ي ايران را نشون ميده. شايد وقتي ديگر .

مهدی
جمعه 17 تير 1390 - 16:8
2
موافقم مخالفم
 

خب طبیعیه دیگه دعوا میشه(:

مشکل اینجاست بعضی وقتا سعی میکنیم بزور پشت حرف بقیه یه مسایلیو بتراشیم درحالیکه احتمالا هیچ چی پشتش نیس و حتی اگه باشه هم اگه ما بنا رو بر نبود بزاریم خیلی بهتره و مشکلی پیش نمیاد

کاش از حرفای تارخ تبلیغ اموزشگاهش برداشت نمیشد و کاش از حرف جیرانی نانجیبی برداشت نمیشد هرچند هردو میتونست از عبارات بهتر استفاده کنند

پول بی ارزشه؟؟؟؟
جمعه 17 تير 1390 - 16:12
6
موافقم مخالفم
 

بنده از شاگردای کارگاه تارخ بودم.همین دوره که گذشت... چرا اقای جیرانی محترم همان حرف هایی رو که از همکلاسی های من شنیدید فقط اندکیش رو مطرح نکردید؟میدونم که "نمیشه " اما اگر کمی زیرکی رو از اقای تارخ وام میگرفتید پشت پرده تمام و کمال انچه که شنیدید رو مطرح میکردید. ان کسی که میگوید نه پول نه شهرت ارزش ندارد به یاد بیاورد چند نفر از همسن و سالای فرزندانش را به خاطر همین عنصر بی ارزش  تا عرش امیدواری برده تا خودشان با مخ به زمین بخورند. اقای جیرانی عزیز که حرف هایتان بوی دلسوزی میدهد باید برنامه ای مثل هفت باشد و  بپرسد  وقتی در این جامعه انگشت شمارند کسانی که استعداد واقعی داشته باشند چرا هر سال 300 نفر را در زیرزمینی جمع می کنند به انگیزه بازیگر شدن؟؟[...]   خوب میدونم که به احتمال زیاد نظرم تایید نمیشه...و من نمیدانم بالاخره در چه زمان و مکانی کسی این سوالا رو می پرسه...

بهارنوروز
جمعه 17 تير 1390 - 18:45
-10
موافقم مخالفم
 

امسال جیرانی به ظاهر شهامت وجسارت بیشتری ازخودبه خرج می ده نمی دونم چرا؟یادیگه بعدازیک سال آبدیده شده و مطمئنه که تلویزیون پشتشه ؟یا اینکه می خواد به منتقدینش ثابت کنه که برنامه اش برنامه ی چالش برانگیزیه ؟

هرچه هست این رو در رویی هنرمندان سینما هم می تونه به نفع سینماباشه وهم به ضررش.

مهسا
شنبه 18 تير 1390 - 3:19
1
موافقم مخالفم
 

فقط می تونم بگم متاسفم. واقعا از این نامه نگاری ها ناراحت شدم. کاش حداقل جیرانی جواب نمی داد. مثل عرب نیا که نامه نگاری های بهداد رو جواب نداد.

اگه فرهنگ هنرمندان جامعه این باشه وای به حال فرهنگ مردم عادی...

سارا
شنبه 18 تير 1390 - 11:43
2
موافقم مخالفم
 
من جوان ایرانی مخالف این نوع نامه

سلام

من هم از نامه نگاری و ایجاد کدورت بین هرمندانمان بسیار ناراحت میشم (حامد بهداد/عرب نیا) و ...

دل ما جوان ها به سلامت و صلاحیت سینماگرانمان خوش است که گاهی ناخوش میشه

نکنید این گونه با احساسات جوانها بازی نکنید

کمی خوددار باشید

من حق رو در مواردی که از کنه قضایا اطلاعی ندارم به هیچ کسی نمیدم ولی این نامه نگاریها رو به عنوان یک جوان ایرانی مذموم اعلام میکنم

کامیار شاهکار
شنبه 18 تير 1390 - 13:13
-3
موافقم مخالفم
 
حکایت همچنان باقی است

برنامه هفت, هفت است آن را با خودش باید مقایسه کرد که نمونه مشابهی در این وادی موجود نیست.

ذات اینگونه برنامه ها همین کنشها و واکنشهاست البته بهتر آن است که در همان برنامه باشد و برای کسانی که ادعای دوستی سالیان دارند به نامه نگاری که چه عرض کنم افشاگری علیه هم نینجامد .

بد نیست این دو بزرگوار کمی از هم صنفیان مو سپید کرده تر یا میانسالان بیشتر بیاموزند و ورطه هنر را به این الفاظ غریب آلوده نکنند.

سارا
شنبه 18 تير 1390 - 18:22
-16
موافقم مخالفم
 

بابا چقدر خاله زنک شدن این سینماییا

حسين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شنبه 18 تير 1390 - 19:8
-8
موافقم مخالفم
 

اقاي جيراني شما هم به جز مناظره راه انداختن در برنامتون كاري بلد نيستين ز

اقاي تارخ شما هم شورش و در اوردين شما هم دفعه اولتون نيست

اوليشم خانو م فرجامي

امین
يکشنبه 19 تير 1390 - 17:3
3
موافقم مخالفم
 

این جناب جیرانی نبود که به معاون سینمایی و مسعود ده نمکی توصیه می کرد که لزومی ندارد همه ی نقدها را جواب بدهند؟

پس چرا خودش به توصیه اش عمل نمی کنه؟

نازنين
دوشنبه 20 تير 1390 - 20:15
-7
موافقم مخالفم
 

اي بابا اينم شد كار هر روز به جون هم مي افتند احتمالا" اين مشكلات از قبل در سينماي ما وجود داشته و چون به تلويزيون كشيده شده مسائل سينما آنجا مطرح ميشود بيشتر به چشم مياد اميدوارم بازيگران و جامعه سينماي ما كمي خويشتندار باشند و احترام يكديگر را نگه دارند از اين دو پيشكسوت اصلا" توقع نداشتم.!!!!!!!!!!!!!!!

پویش
چهارشنبه 22 تير 1390 - 10:39
-3
موافقم مخالفم
 

سلام

هر چی آقای جیرانی حساب شده و متین صحبت می کنه بر عکس آقای تارخ بی در و پیکر و بچگانه و شلم شوربا

مجید
پنجشنبه 6 مرداد 1390 - 4:18
3
موافقم مخالفم
 
کاملا با استاد تارخ موافقم

کاملا با استاد عزیزم آقای تارخ موافقم ... جناب فریدون جیرانی از بازیگرانی حمایت می کرد که فقط به خاطر ظاهر معروف شده اند که حتی چیزی از بازیگری نمیدانند ... اینجا می رسم به حرف استاد رشیدی که می گفت: بازیگرهای امروزی زیادتر از حد خودشان را نشان می دهند و برای مثال در یک فیلم 90 میلیون تومان دریافت می کنند بدون اینکه حتی افتخاری در جامعه بازیگری داشته باشند!!!!!!

اما برای مثال ترانه علیدوستی که در کلاسهای استاد تارخ حضور موفقی داشتند و جایزه ویژه هم از ایشان گرفتند برازنده اینهمه افتخارو جایزه و شهرت هستند!!

سینمای ایران بسیار ضعیف شده از همه لحاظ!! شهاب حسینی که بازی قوف العاده ای در فیلم "درباره الی" و "سوپراستار" داشت بیشترین حقوقی که دریافت کرد از سینما همش 14 میلون تومان بود که خودشم تو مطبوعات گفته بود اما بعضی از هنرمندا با توجه به اینکه لیست دستمزدشان اعلام شده بود ............ بماند

از یه طرف چرا باید حق حامد بهداد خورده بشه؟ چرا هیچ جایزه ای نباید بهش داده بشه یا حتی کاندید بشه؟؟؟؟ آیا حامد استعداد اینهمه قدرت در بازیگری رو که داره حقش اینه؟!!!

من خودم کلا دیگه به سینما نمی رم و فیلم نمی بینم مگر فیلمی که توش اساتیدی مثل استاد تارخ و بازیگران نسل امروزی مثل حامد بهداد یا شهاب حسینی بازی کنند!!!

پردیس
پنجشنبه 13 مرداد 1390 - 11:48
-4
موافقم مخالفم
 

ای کاش اقای جیرانی بی خیال مجری گری هفت بشن

فاطمه
پنجشنبه 22 تير 1391 - 1:37
-1
موافقم مخالفم
 

خوشبختانه آقاي پورسرخ به انتقادهاي بي سر وته اينچنيني شما قطعا نيازي ندارند وكاملا بين مردم وسينماگران شناخته شده اندوهمه جا هم با لقب ستاره ازشون ياد ميشه.درضمن جيراني اينقدر پاشو ازگليمش فراتر گذاشت كه در برنامشو بستن وهمين نشون ميده كه چقدرحق باايشون واون برنامه ي پربينندشون بوده!!!برنامه اي كه بياد موفقيت هاي جهاني آقاي اصغر فرهاديو با اون آقاي به اصطلاح منتقدبكوبونه همون بهتر كه درش بسته شه ونباشه.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���