| |
سينماي ما- یکی از داوران سودای سیمرغ گفت: در هیچ جای دنیا این نوع ترکیب هیئت داوری مرسوم نیست زیرا در هیئت داوران کارگردان، تهیهکننده و بازیگر حضور دارند و درباره کل کار نظر میدهند.
«علیرضا رئیسیان» داور سیامین جشنواره بینالمللی فیلم فجردرباره تعداد کاندیداها در رشتههای مختلف و نحوه داوری جشنواره فیلم فجر گفت: در مورد برخی از رشتهها به دلیل نوپا بودن و نوظهور بودن آنها کاندیداها کمتر بود، مانند جلوههای ویژه بصری. در ایران کمتر فیلمی با موضوعات علمی تخیلی ساخته میشود و بیشتر در فیلمهایی که واقعگرایانه هستند بخشهایی از کار بازسازی میشود، به همین دلیل کاندیداها در این رشته کمتر بود. اما در رشته بازیگری که کاندیداهای نقش مکمل زیاد بود دلیلش ایفای نقشهای درست و مناسب توسط بازیگران بود.
وی در ادامه درباره اظهارات یک تهیهکننده و اطلاعرسانی درخصوص جلوههای ویژه بصری فیلمش گفت: داوری در این مورد کار سختی است، ما نمیتوانیم بازسازی لوکیشنها را تشخیص دهیم و تهیهکنندگان این آثار در کاتالوگ و فرم فیلم نیز به جلوههای ویژه بصری آن اشارهای نکرده بودند. تشخیص ما به عنوان داورانی که در مدت زمانی محدود کارها را دیدیم و ارزیابی کردیم کار بسیار دشواری است. این که داوران حرف این تهیهکننده را پذیرفتند و جلوههای ویژه بصری فیلم «ملکه» را به لیست نامزدها اضافه کردند نشان از حسن نیت آنهاست نه بی دانشی داوران.
رئیسیان در اینباره توضیح داد: من به آقای احمدیان پیشنهاد دادم تا از سال آینده تهیهکنندگانی که در آثارشان از جلوههای ویژه بصری بهره بردند، بخشهای بازسازی شده را با DVD به دفتر جشنواره ارایه دهند تا حقی ضایع نشود و این مشکلات مرتفع گردد.
* برندگان با رایگیری مخفی انتخاب شدند
وی درباره نحوه داوری فیلمها گفت: ما در شرایطی سخت و دشوار در مدت زمان 6 روز 33 فیلم دیدیم، زیرا طبق زمانبندی باید 21 بهمنماه کاندیداها اعلام میشد و طبعاً کار سختی بود و طبیعی است که انرژی افراد برای دیدن اولین اثر در روز با آخرین فیلم متفاوت خواهد بود و نظرات شخصی در داوریها وارد خواهد شد، در حالی که نرم بینالمللی برای داوران حداکثر دیدن روزی دو فیلم است.
رئیسیان در ادامه گفت: ما دو یا سه ساعت قبل از اختتامیه جشنواره برندگان را باید مشخص میکردیم و از طریق رایگیری به نتیجه رسیدیم که این روش مناسبی نیست. نظر داوران به صورت رایگیری و نصف به علاوه یک آراء انجام شد و همه برندهها با رایگیری مخفی انتخاب شدند. البته تمام برندگانی که در اختتامیه جشنواره جایزه دریافت کردند شایستگی دریافت جایزه را دارند.
یکی از داوران سودای سیمرغ سینمای ایران گفت: ممکن است جشنواره در روند بیرونی دچار مشکلی نبود و برنامهها سر وقت و به موقع انجام شد اما به لحاظ اجرایی در خصوص داوران شرایط مناسبی برای دیدن آثار مهیا نبود.
* ترکیب هیئت داوران درست نیست
وی درباره حضور افراد متخصص در برخی از رشتهها در میان داوران جشنواره گفت: در این مورد بحثهای تخصصی از سوی افراد صورت میگرفت و طبعاً در زمینه موسیقی، بازیگری یا فیلمبرداری تخصصیتر به کار نگاه میشد اما من در این مورد به دبیر جشنواره هم قبل از آغاز به کار گفتم در هیچ جای دنیا این نوع ترکیب هیئت داوری مرسوم نیست زیرا همه رشته جزیی از کل هستند و در هیئت داوران کارگردان، تهیهکننده و بازیگر حضور دارند و درباره کل کار نظر میدهند. اینکه در هیئت داوران منتقد یا دیگر رشتههای تخصصی وجود نداشته باشد به نظر میرسد درست نیست.
* جایزه فیلم اول تنها به کارگردان تعلق میگیرد
وی درباره صحبتهای هیئت داوران روی سن گفت: در آن لحظه آقای شهیدیفر جلوههای ویژه بصری و میدانی را اشتباه خواندند که به ایشان تذکر دادیم. همچنین برای آقای عبدی در بخش فیلمهای اول جایزهای در نظر گرفته شده بود که گفتند درست نیست به همین دلیل توضیحاتی ارایه شد. البته به ما گفتند ارایه سیمرغ به دو نفر میسر نیست درحالی که دو سال پیش من و آقای اسعدیان با هم سیمرغ دریافت کردیم و مشکلی هم پیش نیامد.
رئیسیان در ادامه افزود: برای من عجیب بود و در هیچ کجای دنیا نیز مرسوم نیست که در بخش فیلمهای اول پنج رشته جایزه گرفتند، در حالی که افراد دیگر در رشتههای مختلف کار اولشان محسوب نمیشود. به طور مثال یک بازیگر حرفهای در سینما اولین کارش به شمار نمیآید، تنها کارگردان است که اولین کارش محسوب میشود و باید ارزیابی شود.
وی در خاتمه افزود: به عقیده من جایزه دبیر جشنواره عادلانه نبود، زیرا در هیچ کجای دنیا دبیر جشنواره جایزهای نمیدهد و به نظر میرسد اضافه بود زیرا جشنواره دارای هیئت داوران است.
|