توضيح مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره حواشي توليد میلیاردی پروژه سینمایی اسي نيك‌نژاد
دستور تولید «لاله» از سوی رئیس سازمان سینمایی داده شده است‌/ این پروژه جزو کارهای تجربی فاخر مرکز به شمار می‌آید

سينماي ما- همزمان با انتشار خبر تولید فیلم سینمایی"لاله" به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد (معروف به اسی نیک‌نژاد) با سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد تومانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سکوت مدیران این مرکز ابهاماتی در خصوص کم و کیف تولید این پروژه سینمایی به وجود آورده‌است.
 چندی پیش خبری مبنی‌ بر تولید فیلم سینمایی "لاله" به شکل غیررسمی منتشر شد. خبری که در آن تأکید شده بود: "به دستور مقامات ارشد دولت، ساخت فیلمی باعنوان "لاله" به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با کارگردانی اسدالله نیک نژاد سفارش داده شده است."

در پی انتشار این خبر شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از اين ماجرا اظهار بی‌اطلاعی کرد و تنها به این بسنده کرد که "باید با مراجعه به مرکز از اصل ماجرا خبردار شود."
مسئول روابط عمومی این مرکز سینمایی هم ضمن اظهار بی‌اطلاعی، موضوع به آقای کفراش کارشناس سینمایی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارجاع داد، جالب اینکه این کارشناس سینمایی هم از جزئیات این قرارداد میلیاردی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

این اظهار بی‌اطلاعی‌ها در حالی است که هزینه اختصاص داده شده به این پروژه طبق همان اخبار غیررسمی 2.5 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ در حدود یک سوم کل بودجه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سال جاری است. نکته قابل توجه اینکه اسدالله نیک‌نژاد جز کارگردان‌های فیلم اولی نیست و این درحالی است که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موظف به حمایت و تولید از کارگردان‌هایی است که می‌خواهند فیلم اول خود را تولید کنند.

از سوی دیگر درج نام نیک‌نژاد بعنوان کارگردان در این پروژه هم جالب توجه است چراکه او تنها فیلم "برنج خونین" را در سال 1360 و به طورمشترک با امیرقویدل در سینمای ایران کارگردانی کرده و پس از این فیلم فعالیت سینمایی خود را در آمریکا پی گرفته‌ است. او در سال 89 به‌عنوان یکی از اعضا هیات داوران جشنواره فیلم فجر معرفی شد اما به دلیل برخی حاشیه‌ها و انتقادات رسانه‌ای از سمت خود در جشنواره استعفا کرد.

نیک‌نژاد آن سال در استعفانامه خود نوشت: "افرادی در تلاش‌اند تا چهره‌ام را خراب و مخدوش کنند و از من خواسته‌اند تا در این جشنواره شرکت نکنم و افرادی نیز قصد دارند با تجارب گذشته من بازی کنند تا چهره جشنواره فیلم فجر را مخدوش کنند؛ منی که هنگام شروع جنگ مستند "درد همسنگرم" را ساختم و تلاش کردم تا مردم را امیدوار کنم تا تسلیم دشمن نشوند. افراد دارای مواضع سیاسی به انسانیت رحم نمی‌کنند..."

البته ابهاماتی که درباره کارنامه نیک‌نژاد در آن مقطع مطرح شده بود پس از انتشار این نامه مسکوت ماند و رسانه‌ها هم پیگیر صحت و سقم آن‌ها نشدند وهنوز هم پاسخ روشنی در رد این ابهامات منتشر نشد‌ه‌ است. رسانه‌هايي از جمله "خبر آنلاين" در روزهاي جشنواره فجر 89 با تيتر «ماجرای‌کناره‌گیری اسی‌نیک‌نژاد ازداوری جشنواره فجر/ چرا تهیه‌کننده فیلم‌های مستهجن به‌ایران نیامد» درباره سوابق سينمايي و آثار او در خارج از كشور نكته‌ها و اطللاعاتي منتشر كردند كه در لينك زير قابل دسترسي‌ست:
http://www.khabaronline.ir/news-128528.aspx

چند روز پس از اين‌كه توليد و سرمايه‌گذاري دولتي در فيلم جديد نيك‌نژاد مورد ابهام رسانه‌ها قرار گرفت، سرانجام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به حضور سوپراستارهای خارجی در فیلم  نیک‌نژاد گفت: فیلم سینمایی «لاله» با مشارکت کمپانی‌های خارجی تولید می‌شود.
«شفیع آقامحمدیان» مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره نحوه تولید فیلم در این مرکز توضیح داد: فیلم سینمایی «لاله» (راننده) درباره رالی بانویی از ایران است که توانسته تا مقام قهرمانی در این رشته هم پیش برود. این خانم در ایران برای اولین بار در مسابقات رالی به این درجه رسیده که ‌پس از انقلاب رخ می‌دهد و فیلمنامه بر اساس یک واقعیت نوشته شده است. فیلمنامه از دو سال پیش برای تولید مطرح بود و نویسنده آن فردی آمریکایی است که در هالیوود فعالیت می‌کند که به اتفاق «اسدالله نیک‌نژاد» بازنویسی فیلمنامه صورت گرفته بود.

* دستور تولید فیلم نیک‌نژاد از سوی رئیس سازمان سینمایی داده شده است‌

وی درباره تولید فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی توضیح داد: به دنبال تعیین سیاست‌های جدید برای موسسات تولیدی، مرکز به دنبال ساخت کارهای تجربه‌گرا است. این کار پرهزینه، اما به لحاظ ساختار، جلوه‌های بصری و تولید استاندارد و... تجربه جدیدی در سینمای ایران خواهد بود و با این سیاستی که دنبال می‌کنیم قرار است تعدادی از فیلم‌های این‌چنینی تولیدش در مرکز انجام شود. دستور تولید آن از سوی رئیس سازمان سینمایی به ما ارایه شده است‌. در حال حاضر در مرحله بازنویسی مجدد است‌ که توسط تیمی سه نفره انجام می‌شود.

* بودجه فیلم دو برابر مبلغ اعلام شده است/ بودجه تولید فیلم از خارج مرکز تامین می‌شود

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره بودجه تولید فیلم توضیح داد: دوستان خبرنگار بودجه‌ای را تخمین زده‌اند (2.5 میلیارد تومان) که با توجه به هزینه‌های تولید بیش از دو برابر مبلغی است که اعلام شده و قرار است برای تولید فیلم از مشارکت کمپانی‌های خارجی بهره ببریم. این کار جزء کارهای تجربی فاخر مرکز به شمار می‌آید و ما مانند سایر پروژه‌ها با این پروژه برخورد می‌کنیم، این فیلمنامه باید بازنویسی شود و این فیلمنامه در شورای فرهنگی و رئیس سازمان سینمایی قرار بگیرد. از سوی دیگر بودجه آن باید خارج از بودجه مرکز تامین شود.

وی در ادامه گفت: پیش‌بینی می‌شود این فیلم بازار بین‌المللی را به همراه داشته باشد، ما این فرصت را غنیمت می‌شماریم و با اسپانسرهای داخلی و خارجی وارد مذاکره خواهیم شد تا بتوانیم سرمایه واقعی فیلم را به دست بیاوریم. در جشنواره کن هم این فرصت ایجاد شد تا بتوانیم مذاکراتی با کمپانی‌های خارجی درباره تولید فیلم داشته باشیم. دوستان هم همکاری و مشارکت خود را منوط به آماده شدن فیلمنامه نهایی کردند. بازنویسی فیلمنامه هم آغاز شده است اما همه منوط به تایید فیلمنامه و تامین بودجه این پروژه خواهد بود، زیرا قرار نیست بودجه مرکز برای این فیلم هزینه شود.

* استفاده از سوپراستار‌های خارجی برای تولید فیلم

وی درباره ویژگی‌های کار توضیح داد: از ویژگی‌های کار این است که تلاش کنیم کار به زبان انگلیسی فیلمبرداری شود و اگر بتوانیم بودجه لازم را به دست بیاوریم احتمالا از دو یا سه سوپراستار خارجی در این فیلم استفاده می‌کنیم.

آقامحمدیان در ادامه گفت: ما یک تجربه خوب در بازاریابی با تلاش برادران دالوند برای فیلم «رستم و سهراب» داشتیم و برای این فیلم احساس کردیم بهتر است پست پرداکشن کار را در خارج از کشور انجام دهیم تا یک چهارم بودجه فیلم در خارج از کشور هزینه ‌شود که مربوط به صداگذاری و استانداردسازی و چاپ است و پیش‌بینی می‌کنیم که خارج از ایران انجام شود و پخش بین‌المللی کار را هم برعهده بگیرد و هزینه پست پروداکشن هم برعهده آن کمپانی باشد.

وی درباره جلوه‌های ویژه بصری کار توضیح داد: اسپشیال تصویری این فیلم بسیار زیاد است. مجهزسازی ماشین‌ها، تغییر ماشین‌ها و... باید ببینیم با چه کسی می‌توانیم به توافق برسیم و از یک تیم ایرانی بهره ببریم یا از یک تیم خارجی به همراه گروه ایرانی استفاده کنیم تا دوستان ایرانی هم تجربه لازم را در این زمینه کسب نمایند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه به زمان تولید فیلم گفت: پروسه تولید کار طولانی است اما چند ماهی است که آغاز شده و اگر ما بتوانیم مراحل مختلف را به خوبی پشت سر بگذاریم از تامین بودجه که با کمپانی‌های کانادایی مذاکره شده است، با تعدادی از فرانسوی‌ها و ترکیه مذاکره کردیم. هر یک از کمپانی‌ها شرایطی را برای تولید فیلم پیشنهاد می‌دهند، کمپانی‌ها فیلمنامه را پذیرفتند اما تغییراتی که ما داریم به گونه‌ای است که با فرهنگ ما مطابقت داشته باشد.

* تلاش برای آماده شدن فیلم برای حضور در جشنواره سی و یکم فیلم فجر

وی درباره پیش‌بینی زمان آماده شدن فیلم گفت: کارهای پیش تولید شروع شده است. اگر بتوانیم بودجه لازم را تامین کنیم 4 یا 5 ماه فیلمبرداری پیش‌بینی می‌شود و در داخل ایران فیلمبرداری خواهد شد؛ اگر مشکلات مرتفع شود موازی با فیلمبرداری کارهای فنی را انجام می‌دهیم. ما به یک زمان 8 ماهه نیاز داریم که دو سه ماه آن گذشته است. ما تلاش‌مان بر این است که به جشنواره سی و یکم برسانیم.


منبع : مهر - فارس

به روز شده در : دوشنبه 12 تير 1391 - 6:40

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

جواد
دوشنبه 12 تير 1391 - 23:42
-8
موافقم مخالفم
 

چه کارنامه فیلمسازی درخشانی داره این آقا !!!

تازه سازمان سینماییی هم پشت سرشه

کجاست این آقای سلحشور ؟

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���