| |
سینمای ما- یاس قانعی: موسیقیهای متن و ساند ترکها توان رفع و رجوع کردن نماهای ناموفق، افزودن پیچیدگیهای احساسی وتکمیل کردن فیلمها را دارند. در سال۲۰۱۲، اغلب موسیقیها خوب ویا بهتر از خود فیلم بودند. در گزارش زیر نمونه ایی از بهترین ساندترکها -موسیقیهای متن و تنظیمهای سال ۲۰۱۲ را معرفی و در پایان بهترین ترانههای فیلمها را فهرست وار مرور میکنیم. باید متذکر شویم که ترانهٔ «اسکای فال» با صدای ادل در فیلم «اسکای فال» ساخته سام مندس به دلیل آنکه بارها به ان پرداخته شده در گزارش زیر به آن اشاره ای نکردهایم.
موسیقیهای متن «مرشد» (ساخته پل تامس اندرسن)، «آناکارنینا» (کارگردان: جو رایت)، «چهارپایان حیات وحش جنوب» (ساخته بن زیتلین) و ساندترکهای جسورانهٔ «کلیست و جسی تا ابد» (به کارگردانی لی تولاند کرایگر)، موسیقی متن وجدآور «روبی اسپارک» اثر نیک یوراتا، ترانهٔ «ابزار خنگی» با صدای فیونا اپل در «این چهل است» ساخته جاد اپاتو، موسیقی متن حماسی هانس زیمر در «شوالیه تاریکی بر میخیزد» (کریستفر نولان) از زمره بهترین موسیقیهای سال ۲۰۱۲ هستند.
از موسیقی سبک «ام تی وی» که مخاطبش نوجوانان است میتوان اشاره کرد به موسیقی «مسابقه هانگر»، «Pitch Perfect»، «افتخار یک گل شب بو بودن» و «گرگ و میش: قسمت دوم» و موسیقیهای متن سنگینتر از جمله «اطلس ابر» (یکی از کارگردانهای فیلم تام تیکور در ساختن موسیقی متن فیلم مشارکت داشته) -اثر هوارد شور در «هابیتها»، موسیقی آلکساندر دسپلا در «آرگو» و جان ویلیلمز در «لینکلن».
مجله اینترتینمنت ویکلی موسیقی «بینوایان» را در فهرست موسیقیهای فیلم محبوب سال ۲۰۱۲ خود قرار داده ودر ادامهٔ فهرستش به موسیقی فیلمهایی اشاره میکند چون «مسابقات هانگر» مستند «مارلی» با موضوع باب مارلی، سبک موسیقی سالهای میانی سالهای ۱۹۹۰ در «انتقامجویان»، «قلمرو طلوع ماه» «مردی با پنجههای اهنین» و ستایش فراوانی را نثار موسیقی «Pitch Perfect» میکند. این مجله بدترین موسیقیهای سال را هم انتخاب کرده است: موسیقی فیلمهایی چون «مجیک مایک»، «درخشش/ Sparkle»، «صدای لذت بخش/ Joyful Noise» و Rock of Ages..
اما بهترین موسیقی فیلمهای سال را با توضیح بیشتری مرور میکنیم:
موسیقی متن «چهارپایان حیات وحش جنوب» ساخته مشترک دن رومر وبن زیتلین (نامزد گلدن گلوب بهترین موسیقی متن) روح نواز، پیچیده ومسحورکننده است. موسیقی به روشنی بخشی از نگاه کلی فیلم است وبه ما کمک میکند که از دریچه چشم شخصیت اصلی فیلم «هوش پاپی» دنیا را ببینیم.
بهترین ترانهٔ فیلم: «روزی هوش پاپی وجود داشت»
فیلم «کتاب بارقه امید» بهرهٔ کمیکی از ترانههای استیوی واندر، «آلاباما شیکز» «زد زپلین»، «دیو بربک» فقید و «لومینیرز» و همینطور در برخی سکانسها از موسیقی ی متن دنی الفمن میبرد. موسیقی فیلم باعث میشود شما هم بخواهید مانند بازیگران جنیفر لارنس و بردلی کوپر تمرین «حرکت» کنید.
بهترین ترانهٔ فیلم: بخشی از ترانهٔ راک «عاشق دختر» ازگروه «وایت استریپز»
مستندهای موسیقایی نه تنها یاد و خاطره بهترین موسیقی دانها را زنده نگه میدارند بلکه تماشاگران را با چهره موسیقی دانهای گمنام وقدیمیتر آشنا میکند «ساکت باش وترانههای موفق را بنواز» مستندی است درباره سیستم صوتی LCD که با مهارت به موسیقی میپردازد اما مستند «در جستوجوی شوگرمن» ساخته مالیک بندجلول از موسیقی درست حمایت میکنداین مستند تضاد زندگی هنرمند دیاز رودریگز در افریقای جنوبی را پی میگیرد که در زادگاهش گمنام است. در نهایت مستند در جستوجوی شوگرمن تبلیغی است برای به شهرت رساندن رودریگز و تورهای او.
بهترین ترانهٔ فیلم: «فکرت را به صلیب بکش»
موسیقی «بیقانون» ساخته جان هیلکوت آمیزه ایی از تمهای فولکلور و راک است که به صورت مجزا از فیلم میتوان آن را به رسمیت شناخت. شکی نیست که حضور نیک کیو و وارن الیس از گروه «بد سیدز/ the Bad Seeds» در موفقیتامیز بودن موسیقی این فیلم سهم داشتهاند(نیک کیو در نگارش فیلمنامه هم کمک کرده بود.) ساند ترکهای فیلم شامل طیف مختلفی ازموسیقی دانهامی شود چون تاونز ون زندت تا ولوت آندرگراوند.
بهترین ترانهٔ فیلم: «نور سفید، حرارت سفید» و «پایان خزیدن»
«مسابقات هانگر» ار موسیقی متن پرخروشی بهره میجوید تا با خشم وعصبیت قهرمانان داستان همخوانی داشته باشد. انتخاب موسیقی گروههایی چون «Arcade Fire»، «the Civil Wars» و «the Decemberists» مناسب به نظر میرسد. اما ترانهٔ «حاکم وقاتل» از کید کودی در فیلم شاخص است وبه صحنهٔ فیلم وزن واعتبار میدهد.
بهترین ترانهٔ فیلم: «حاکم و قاتل» از کید کودی
در «آنا کارنینا» ی جو رایت کار آهنگساز ایتالیایی داریو ماریانلی موسیقی رویایی و سودازده و غنی است که هسته فیلم را تشکیل میدهد. این چهارمین بار است که ماریانلی با جو رایت همگاری میکند (او یکبار برای موسیقی کفاره برنده اسکار بهترین موسیقی متن فیلم شده است). ماریانلی پیش از آغاز فیلمبرداری موسیقی فیلم رانوشت که از ان کارهای غیر رایج است. بدین ترتیب جو رایت میتوانست حرکات وسکانسها را با موسیقی داریو هماهنگ کند. باید به گوشه ایی از موسیقی متن فیلم گوش بدهید.
موسیقی متن حماسی فیلم شکست خورده «جان کارتر» (اندرو استنتن) که ساخته مایکل جیاچینواست یک سر و گردن برتر از این فیلم احمقانه است.
موسیقی متن «مردی با پنجههای آهنین» به شدت تاثیر گذار است و هنرمندانی چون کانی وست، وو تن کلانگ، بلک کیز و RZA (کارگردان فیلم که پیشتر موسیقیدان بوده) در ان همکاری داشتهاند.
اما انتخابهای هوشمندانه فیلمها از ترانههای خاطرهانگیز:
گرچه «این والس را دریاب/ Take This Waltz» ساخته سارا پولی از نام ترانهٔ غم انگیز/بالاد لئونارد کوهن گرفته شده که در انتهای فیلم نیز از این ترانه استفاده میشوداما بهترین موسیقی فیلم در قسمتی است که شخصیت اصلی فیلم با بازی میشل ویلیامز سوار چرخ وفلکی در حال چرخ زدن در هواست وترانهٔ Video Killed the Radio Star/ویدیو ستاره رادیو را کشت» از باگلز پخش میشود.
«افتخار یک گل شببو بودن» از ترانه «بیا الین» با صدای دکسی میدنایت رانر خوب استفاده میکند.
در «پرواز» ساخته رابرت زمه کیس، انتخاب ترانهٔ «به من پناه بده» گروه رولینگ استونز هوشمندانه است
در «زنگار و استخوان» ژاک اودیار از ترانه آتش بازی با صدای کیتی پری مناسب استفاده میکند.
|