News
  • پيام تبريك رخشان بني‌اعتماد و نامه محرمانه كمال تبريزي به اصغر فرهادي
    آخه عزیز دل برادر! الان هم وقت جایزه گرفتن بود؟! اونم از گلدن گلوب؟!
  •  
  • پيكر بازيگر و دوبلور قديمي سينماي ايران شنبه تشييع مي‌شود
    عبدالله بوتيمار در آستانه 80 سالگي درگذشت
  •  
  • متن تبريك مجيد مجيدي و پرويز پرستويي به اصغر فرهادي
    به عنوان یک ایرانی به خود بالیدم/ امیدوارم دریافت این جایزه پیش‌درآمدی باشد برای کسب جایزه اسکار
  •  
  • تذكرات پليس فتا به خريداران اينترنتي بليت براي مقابله با كلاهبرداران مجازي
    استقبال بي‌سابقه از پيش‌فروش اينترنتي/ در دقایق اوليه تمام بلیت‌های بعضی سالن‌ها فروش رفت
  •  
  • واکنش مادر و پدر گلشیفته فراهانی به انتشار عکس‌ دخترشان روي جلد مجله فيگارو
    من گلشیفته را بزرگ کردم و بهتر از هر کس مي‌دانم دخترم اهل این خودنمایی‌ها نیست/ يک آدم مریض عکس فتوشاپي را در داخل اینترنت قرار داده است
  •  
  • واكنش عليرضا سجادپور به بي‌توجهي رسانه ملی و وزارت ارشاد به جايزه گلدن گلوب
    اگر حمایت‌های معاونت سینمایی نبود، فرهادی و فیلمش این همه جایزه خارجی نمي‌گرفت/ سینما به ‌اندازه ورزش و حوزه های دیگر طرفدار ندارد
  •  
  • انتقاد از كم‌توجهی صداوسیما و رسانه‌های رسمی به جایزه ارزشمند فیلم اصغر فرهادی
    اگر «يوسف پيامبر» فرج‌الله سلحشور گلدن گلوب مي‌گرفت...!
  •  
  • اجراي مراسم افتتاحيه امسال كاملا با سال‌هاي قبل متفاوت خواهد بود/ شهيدي‌فر مجري افتتاحيه شد
    براي اولين بار در مراسم افتتاحيه اتفاق مي‌افتد: آيين استقبال از هنرمندان در خارج از سالن و مراسم اصلي داخل تالار وحدت
  •  
  • نگاهي به فيلم‌هاي رقيب «جدايي نادر از سيمين» در سايت "سينماي ما"
    پوسترها و خلاصه داستان نامزدهاي نهايي بهترين فيلم خارجي‌زبان اسكار 2012
  •  
  • آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اعلام كرد/ اصغر فرهادي در دو قدمي مجسمه طلايي
    «جدايي نادر از سيمين» يكي از 9 فيلم نامزد دريافت اسكار بهترين فيلم خارجي زبان سال 2012 است
  •  
  • رونمايي پوسترهاي بخش‌هاي مختلف جشنواره
    جشنواره فيلم فجر در سي‌سالگي شناسنامه‌دار شد
  •  
  • بهرام عظیمی درباره جوایز سینمایی اصغر فرهادی و «جدایی نادر از سیمین» نوشت
    آن قدر کارش خوب است که آدم جرات نمی کند بهش حسودی کند!
  •  
  • محمد خزاعی هم موفقیت «جدایی نادر از سیمین» و اصغر فرهادی در مراسم گلدن گلوب را تبریک گفت
    به امید افتخارهای بیشتر برای مردمی که از آن‌ها یاد کردی و صلح و شهادتشان ماندگار تاریخ است
  •  
  • خوشبختانه مقامات دولتی هم واکنش نشان دادند؛ پیام تبریک جواد شمقدری به اصغر فرهادی
    آقای اصغر فرهادی توانست از این حجاب‌ها و موانع بگذرد و قضاوتی بخردانه فیلم او را بر سکوی برگزیده‌ها بنشاند
  •  
  • توصیف برنده نخل طلا از برنده گلدن گلوب؛ کیارستمی موفقیت فیلم فرهادی را نور امید نامید
    امیدوارم مقامات ایرانی با این جایزه با صنف سینمای ایران مهربان‌تر باشند
  •  
  • براي اولين بار در جشنواره فيلم فجر با برنامه بليت مي‌فروشند
    جدول کامل اکران فیلم‌ها موقع خرید بلیت‌هاي پيش‌فروش ارائه می‌شود
  •  
  • ده فيلم برگزيده ده سال اخير؛ تارانتينو و جورج كلوني و ميشائيل هانكه و مل گيبسون در جشنواره فجر
    اسامی فیلم‌های بخش مرور سینمای جهان جشنواره سی‌ام فجر اعلام شد
  •  
  • رضا ميركريمي هم جايزه گلدن گلوب را به اصغر فرهادي و همكارانش تبريك گفت
    اين يكي بسيار به موقع و شيرين بود
  •  
  • هم «نارنجي‌پوش» هست، هم «بوسيدن روي ماه»/ دو فيلم دفاع مقدس در رقابت بين‌المللي
    هشت فیلم ایرانی بخش‌های بین‌المللی جشنواره سی‌ام فیلم فجر معرفی شدند
  •  
  • زنجيره موفقيت جهاني اصغر فرهادي ادامه دارد؛ حالا نوبت نامزدي اسكار بريتانيا رسيد
    «جدایی نادر از سیمین» نامزد دريافت جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان بفتا شد
  •  














       




    آغاز شمارش معکوس برای انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار؛
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    سینمای ما - انتخاب نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار اگرچه رسمی همیشگی و ماجرایی تکراری است اما همیشه با حاشیه‌های فراوان روبرو بوده است.به نظر می‌رسد امسال هم سینمای ایران برای معرفی نماینده خود در مراسم اسکار با حاشیه‌هایی روبرو شود. امسال تعداد فیلم‌هایی که می‌توانند نماینده شایسته سینمای ایران در این رقابت باشند، کمتر از سال‌های قبل است. انتخاب‌ها محدودتر و رسیدن به نتیجه نهایی در این شرایط باید آسان‌تر باشد.

    با این همه هنوز نماینده سینمای ایران معرفی نشده و به نظر نمی‌رسد هیئت انتخاب کارش را در این زمینه شروع کرده باشد. با توجه به شرایطی که نمایندگان کشورها برای شرکت در بخش انتخاب بهترین فیلم خارجی می‌بایست داشته باشند به نظر می‌رسد فیلم سنیمایی "درباره الی" به کارگردانی اصغر فرهادی مناسب‌ترین گزینه برای شرکت در اسکار است.

    "درباره الی" تنها تولید سال گذشته است که توانسته اقبال مخاطبان، منتقدان و جشنواره‌های مختلف خارجی را در کنار هم داشته باشد. درخشش فیلم در جشنواره برلین و معرفی آن به محافل هنری جهان امتیازی برای چهارمین فیلم این کارگردان است که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. "درباره الی" با بیشتر تولیداتی که در این سال‌ها به اسکار معرفی شده‌اند تفاوت دارد، نمایشی پیچیده از زندگی طبقه متوسط ایرانی است، ساختار تکنیکی قابل قبول دارد و با عوامل حرفه‌ای ساخته شده است.

    "درباره الی" نمایش خشونت، فقر و بدویت نیست و در فضایی انتزاعی و با فاصله از زندگی مردم ایران نمی‌گذرد، مهمتر این که اصغر فرهادی فیلمسازی نیست که از جریان یا کارگردانی تقلید کند. "درباره الی" تجربه منحصر به فرد او در سینما و حاصل تجربه‌ها و دغدغه‌های شخصی است.

    این فیلم می‌تواند چهره‌ای تازه از سینمای ایران به مخاطبان خارجی نشان دهد. چهره‌ای که یادآور فیلمسازان سرشناس ایران در آنسوی مرزها نیست و می‌تواند در کنار نام‌های معتبری مانند مجید مجیدی، عباس کیارستمی و جعفر پناهی نامی تازه برای شناساندن قابلیت‌ و توانمندی سینمای ایران باشد.

    فیلم فرهادی قابلیت این را دارد که بخشی از چهره سینمای ایران را به مخاطبان خارجی نشان دهد که حضور چندانی در جشنواره‌ها و محافل خارجی نداشته است. سینمای حرفه‌ای که برای مخاطب ایرانی ارزش قائل است و در مولود جریان‌های داخلی است و اگر موفقیتی در جشنواره‌های خارجی به دست می‌آورد به دلیل امتیازهایی است که دارد و می‌تواند سینمای ایران را در کنار آثار شاخص سینمای جهان قرار دهد.

    در حالی که گفته می‌شد خورشید اقبال سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی افول کرده است، "درباره الی" این طلسم راشکست و نام سینمای ایران را در محافل هنری و فرهنگی بر سر زبان انداخت. حضور این فیلم در مراسم اسکار با توجه به تحسین‌ها و جوایزی که در کنار خود دارد، می‌تواند بخت سینمای ایران برای پشت سر گذاشتن رقیبان خارجی را بیشتر کند، این فرصت را نباید به سادگی از دست داد.


    منبع : مهر

    به روز شده در : يکشنبه 1 شهريور 1388 - 15:38

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات

    hamid
    يکشنبه 1 شهريور 1388 - 16:39
    -2
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    بیایید برای اولین بار یک فیلم ایرانی را به جمع محبوب ترین های سایت imdb بفرستیم ...

    » برای امتیاز دادن به فیلم باید مراحل زیر را طی کنید :

    ابتدا در سایت imdb عضو شوید و در این آدرس مراحل عضویت را کامل کنید :

    http://secure.imdb.com/register-imdb/?why=personalize

    zip code *** را 33328 وارد کنید و یا به راحتی می توانید zip code شهر های مختلف را در اینترنت پیدا کنید ، مثلا zip codeهای منهتن در این آدرس موجود است :

    http://www.411.com/10744/search/Find_Zip?city_zip=manhatan&state_id=NY

    سپس به صفحه درباره الی به آدرس زیر رفته و به این فیلم رای 10 یعنی کامل را بدهید .

    *** توجه داشته باشید اگر تعداد رای های این فیلم از 1500 بیشتر شود ، این فیلم به محبوب ترین های imdb راه می یابد:

    http://www.imdb.com/title/tt1360860

    hamid
    يکشنبه 1 شهريور 1388 - 16:39
    0
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    بیایید برای اولین بار یک فیلم ایرانی را به جمع محبوب ترین های سایت imdb بفرستیم ...

    » برای امتیاز دادن به فیلم باید مراحل زیر را طی کنید :

    ابتدا در سایت imdb عضو شوید و در این آدرس مراحل عضویت را کامل کنید :

    http://secure.imdb.com/register-imdb/?why=personalize

    zip code *** را 33328 وارد کنید و یا به راحتی می توانید zip code شهر های مختلف را در اینترنت پیدا کنید ، مثلا zip codeهای منهتن در این آدرس موجود است :

    http://www.411.com/10744/search/Find_Zip?city_zip=manhatan&state_id=NY

    سپس به صفحه درباره الی به آدرس زیر رفته و به این فیلم رای 10 یعنی کامل را بدهید .

    *** توجه داشته باشید اگر تعداد رای های این فیلم از 1500 بیشتر شود ، این فیلم به محبوب ترین های imdb راه می یابد:

    http://www.imdb.com/title/tt1360860

    مجید
    يکشنبه 1 شهريور 1388 - 16:46
    -2
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    سلام.با اجازه ار این به بعد مطالبتون رو میذارم توی وبلاگم.


    يکشنبه 1 شهريور 1388 - 16:52
    -8
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    عزیزم این همه توضیح نداره.معلومه که بهترین گزینس.اما کاش با نماینده ای که انتخاب می شه تصورمونو به هم نریزن


    يکشنبه 1 شهريور 1388 - 16:52
    -2
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    عزیزم این همه توضیح نداره.معلومه که بهترین گزینس.اما کاش با نماینده ای که انتخاب می شه تصورمونو به هم نریزن

    سید آریا قریشی
    يکشنبه 1 شهريور 1388 - 17:22
    -7
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    به نظر من درباره ی الی گزینه ی مناسبیه. چون فیلم جهان شمولیه. هر چند عده ای این خصوصیت رو به "بی هویتی" تعبیر می کنن. ولی من با این دوستان مخالفم. درباره ی الی نه تنها نمایانگر یکی از معضلات مهم اجتماع ماست. بلکه دارد یکی از مشکلات بشر را روایت می کند. چه یک آدم ایرانی و چه یک انسان مثلاً آمریکایی. (هر چند به نظر من این مسأله در کشوهی مثل ایران خیلی شدیدتره) برای همین هم فیلم این طور مورد استقبال قرار گرفته.

    sany
    يکشنبه 1 شهريور 1388 - 18:1
    -1
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    درباره الي بهترين گزينه براي معرفي به اسكاره و هر انتخابي غير از اين به ضرر سينماي ماست

    البته اميدوارم مسايل اين روزا تاثيري روي حضور نماينده ايران دراسكار نذاره...

    Mohammad
    يکشنبه 1 شهريور 1388 - 18:14
    4
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    به نظرم بعد از درباره الي ، ترديد گزينه خوبي براي اسكار است

    فرهاد رادمان(farhad سابق)
    يکشنبه 1 شهريور 1388 - 21:26
    6
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    bedune shak bedune tardid ...hame jure DARBARE ELI shayestas

    سهیل
    يکشنبه 1 شهريور 1388 - 22:3
    3
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    درباره الی می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای معرفی به اسکار باشد امیدوارم که این بار مسئولان سینمایی اشتباه نکنن و فیلمی را که شایسته است به اسکار معرفی کنند

    بعضی از فیلم ها برای مخاطب ایرانی خوب هستند ولی دلیل نمیشود که در جهان هم موفق باشند و مورد استقبال قرار بگیرند به طور مثال فیم م مثل مادر رسول ملاقلی پور برای مخاطب ایرانی فیلم بسیار زیبایی بود ولی معرفی آن به اسکار کار اشتباهی بود امیدوارم که با انتخاب شایسته مسئولان سینمای کشورمان موفقیت بچه های آسمان باردیگر برای سینمای کشورمان تکرار شود

    پدرام آذرشیب
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 2:2
    15
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    امیدوارم که در این زمینه مسامحه نشود و زودتر حکم حضور " درباره الی " ،این شاهکار بی همتای سینمای ایران ، را بدهند ! از بروبچ سینمای ما می خواهم که حمایت شون را از این شاه ماهی سینمای ایران نشان بدهند و مشت محکمی بر دهان آمریکا بزنند !! ( اینجاش را سیاسی نگیرید ، کاملا ً سینمایی می گم )

    جدای از شوخی باید گفت که درباره الی اگر اسکار نبرد ( که من میگم به احتمال زیاد می برد) می تواند وجهه ی سینمای ایران را در هالیوود چنان خوب و درست و درمان نشان بدهد که کف اعضای آکادمی اسکار ببُرد و به این فکربیفتند که یه حالی به این بچه ی نو رسیده موج نوی سینمای ایران بدهند !!( بازم طنز شد ، ببخشید .)حالا چه حالی دیگر معلوم نیست . شاید اصلا ً بغیر از جایزه مرسوم و معمولشان به این چاره جویی متمسک شوند که جایزه ای از این پس برای فیلم های فرهادی وار سینمای ایران کنار بگدارند !! ( اینها همه جدی است ، حالا شما می خوای بخندی اشکال نداره ، گریه تونم به قول معروف می بینیم ای کور دلان مخالف تجدد و روشنگری و پیشرفت مدرنیته و دهکده جهانی و قیمت واقعی سبزیجات و فیلم های تارانتینو و فریاد مورچگان بازی های مخملباف و از این قبیل مسایل ! )

    و اما اینکه مثلا ً فیلم اخیر حسن فتحی یا مثلا ً "تردید" اثر آقای کریم مسیحی ( که بی صبرانه منتظر دیدنش هستیم )می توانند گزینه های دیگر سینمای ما باشند درش شکی نیست اما بنظر من "درباره الی..." بدلیل شرایط پخش جهانی و همچنین اقبال در جشنواره های معتبری همچون ترابیکا یا برلیناله (یا حتی همین فجر خودمان ! که معتبر هم هست، خیلی زیاد !!) و استقبال منتقدان صاحب سبک و سرشناسی همچون دیوید بوردول خودمان ! گزینه ی بی برو و برگرد کاملا ً مناسب نمایندگی سینمای ایران در مراسم اسکار است !!

    زنده باد " درباره الی ... " و دیگر هیچ !

    معين از ديار كريمان
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 2:48
    5
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    چرا اينقدر بحث ميكنيد حتي اگه صد تا گذينه ي ديگه هم باشه بايد درباره ي الي انتخاب بشه.

    درود بر اصغر فرهادي.

    علی بلورچی(سنتوری سابق)
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 3:34
    2
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    100% در باره ی الی

    اما با نظر mohammad هم موافقت میشه

    محبوبه
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 10:0
    9
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    حالا كه بهترين گزينس چرا مثل خاك آشنا براش جلسه نميذاريد ؟

    یلدا
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 10:58
    1
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    پستچی ... هم می تونه انتخاب بعدی برای اسکار باشه.عالیه

    احسان
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 11:33
    -2
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    عاقلانش اینه که درباره ی الی . . . بره اما اگر فیلم دیگه ای رفت نباید خیلی تعجب کرد چون قرار نیست تو ایران همیشه بر اساس عقل تصمیم گرفت.

    گلی
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 11:53
    3
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    برای ثبت نام در imdb اصلاً نیازی به zip code نیست یعنی میتونید اون قسمتو خالی بذارید

    فاطمه
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 12:6
    3
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    امیدوارم اینبار، بعضی از کارگردانها با فیلمای صد تا یه غازشون که صد تا منتقد باید بشینن تا چند تا نکته‌ی فلسفی واسه فیلماشون بسازن، تا کارگردان رو توجیه کنن، برای درباره الی، شاخ نشن.

    بهار
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 12:54
    2
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    فقط درباره ی الی

    مینا
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 12:56
    -1
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    ب__________له

    مهدي
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 13:1
    9
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    فكر نكنم اينا به خاطر حضور گلشيفته توي اين فيلم زير بارش برن

    مسعود ف
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 14:32
    15
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟ شک نکنید

    عاطفه
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 15:31
    -6
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    بچه ها بیاین همگی بریم imbd و رای بدیم. همونطور که اینجا تو نظر سنجی شرکت می کنیم فقط کافیه تو این سایت عضو بشیم تا بتونیم رای بدیم و برای اولین بار یک فیلم ایرانی رو در فهرست محبوب ترین های این سایت معتبر قرار بدیم. خیلی ساده ست و حتی اونطور که حمید گفته احتیاج به وارد کردن Zip code نداره چون ایران احتیاجی به وارد کردن کد نداره و فقط برای آمریکا و کاناداست. از همه طرفداران در باره الی دعوت می کنم, این قدم کوچکی ست که ما به عنوان دوستداران این اثر هنری در راستای جهانی شدن این فیلم می تونیم برداریم.

    خجسته
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 16:7
    3
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    ما هنوز هم امیدواریم

    باز هم ممنون فرهادی،خیلی ممنون

    رضا
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 16:9
    -12
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    وقتی از یک فیلم این همه تعریف در خارج و داخل کشور میشه

    وقتی هئیت اسکار این فیلم تعریف میکنند و از ساخت همچین فیلم قوی در سینمای ایران تعجب میکنند

    جای هیچ شکی باقی نمیماند که درباره الی باید نماینده ایران در اسکار بشه

    مگر حمایت های اصغر فرهادی از مردم در این روزهای تلخ باعث بشه که این فیلم قربانی بشه

    کورش
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 16:41
    16
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    در شرایط فعلی اوضاع و احوال سیاسی میان ایران و آمریکا هیچ بعید نیست که فیلمی خنثی و بی دردسر مانند "درباره الی" که تصویر مجعول و بی تفاوتی از قشر "تازه به دوران رسیده" و بی غم ایران نشان می دهد برای جوش خوردن رابطه ایران و آمریکا در اسکار انتخاب شود !

    "درباره الی" گذشته از چند نکته مثبت و خوب آن بدلیل حضور گلشیفته فراهانی و کمی فاصله با فیلم هایی نظیر اخراجی ها اینطور سرو صدا کرد و از سوی جشنواره های خارجی نیز مورد تشویق قرار گرفت !!

    والا به نظرم "درباره الی" هرگز نمایانگر تمایلات و تصویر طبقه متوسط ایران نیست !!

    به نظرم فیلم "دیوار" ساخته محمد علی طالبی تصویر درست تر و صادقانه تری از روح زمانه سرزمین ایران ارائه می دهد ...

    ArghavaN
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 16:56
    -2
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    از نظر من هم درباره ي الي خيلي مناسبه واسه اسكار و اميدوارم كه همين اثر را نماينده ي سينماي ايران قرار بدن . چون از نظر من فيلمي مناسب تر از آن هنوز ساخته نشده.

    نگار
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 17:9
    1
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    درباره ی الی مطمئنا بهترینه با سابقه ای که قبلا تو جشنواره ی خارج داشته. امیدوارم نماینده ی خوبی هم بفرستن


    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 17:30
    10
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    کاش کمی هم از فیلمهای دیگر دفاع میکردید در این سایت کاملا سلیقه شخصی حاکم است

    ملیکا
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 17:32
    4
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    فقط این فیلم میتونه اولین واخرین انتخاب باشه-کاش که دوباره اشتباه نکنند و فیلمی که لیاقت اسکار رو نداره بفرستن

    لیلا
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 18:0
    -6
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    درباره الی واقعا شایسته اسکار است

    درباره الی شاهکارسینما!!!!!

    کیانا
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 19:3
    12
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    درباره الی از 5فیلم اول اسکار بین اول تا سوم میشه


    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 19:4
    -4
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    دوستمون به مطلب جالبي اشاره کردند

    اولاً از آقاي قادري و مديران سايت تقاضا دارم تا نقد مفصلي درباره ي هويت طبقه ي متوسط اجتماعي و زندگي آنها ارائه دهند چرا که خيلي ها بر سر اين موضوع در فيلم حرف دارند و تا آنجا که ميدانم واردترين نقد ها به فيلم است

    دوماً اين آقا کورش وقتي به شمال ميروند با خودشان يک گوني کتاب ميبرند که از آدمهاي درباره ي الي انتظار دارند درحاليکه آمده اند براي خوشگذراني بنشينند و کتاب بخوانند تا از مسايل سياسي اجتماعي روز خداي نکرده عقب نمانند.مثل اينکه فراموش کردند اين آدمهاي الکي خوش حقوقدان هستند و به خوبي از مسايل روز باخبرند.

    موضوع ميزانسن هاي شلوغ را قبلاً هم منتقد پيشکسوت آقاي فراستي بيان کرده بودند که به نظرم خاصيت واقع گراي فيلم اين نوع کار را مي طلبيده است

    اين با هدف درگير کردن تماشاچي با فيلم هم سازگاري دارد و باعث نمي شود فيلم را تئاتري بخوانيم مخصوصاً با آن شيوه تمرين بازيگران که خود شاهکاريست، حالا اگر فيلمبرداري روي دست را هم به آن اضافه کنيم دیگر فيلم نمي بينيم، چيزي که مي بينيم واقعيت محض است.

    در ضمن اين آقاي فراستي نقد جالبي درباره ي فيلم نوشتند ايشان فرمودند دريا در فيلم دکور است بچه ها هم کارکردي ندارند و دکورند تازه نماي اضافه هم که دارد . بله، اين هم از منتقدين ما!!!

    اگر یک جوجه فیلم بین این حرفها را میزد یک چیزی ولی...

    کورش
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 19:32
    3
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    افرادی که در "درباره الی" حضور دارند بیشتر شبیه قشر "تازه به دوران رسیده" و نوکیسه ای هستند که هیچ دغدغه و مشغولیت مهمتری به غیر از تفریح و خوشگذرانی ( عشق و حال ) ندارند !!

    این در حالیست که افراد بسیاری از طبقه متوسط با درد و رنج و تحمل بسیاری از سختی ها به مطالعه و دانش اندوزی و سایر فعالیت های فرهنگی و هنری و اجتماعی در جامعه می پردازند...

    اینکه افراد حاضر در "درباره الی" را افرادی یا نماینده های طبقه متوسط بدانیم یک توهین بزرگ و نشانه عدم شناخت اصغر فرهادی از "طبقه متوسط" و انگیزه های آن است ...

    با تمام احترام به فیلم و خوبی های آن باید عرض کنم اگر صادقانه نگاه کنیم سوژه "درباره الی" در نهایت و در مقایسه با انگیزه های واقعی طبقه متوسط یک سوژه به اصطلاح "خاله زنکی " ( اگر این تعبیر مودبانه و مناسبی باشد ) است.

    دختر جوانی به دوستش نگفته که نامزد دارد ... یعنی گفته ها ... اما دوستش زیاد توجه نکرده و او را به شمال آورده تا با دوست دیگرش که یک مرد زن طلاق داده است آشنا کند !

    sna
    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 22:36
    -8
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    این دفه هم مثل همیشه همه چیو خراب نکنید و بزارین درباره الی بره چون این دیگه خیلی ی ی ی ی حیفه........


    دوشنبه 2 شهريور 1388 - 23:10
    -5
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    About Elly behtarin &shayestetarin &kameltarin film va namayandeye layegh iran baraye oskar ast

    هیبت تنظیفی
    سه‌شنبه 3 شهريور 1388 - 0:18
    7
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    البته "پسر تهرونی" و همینطور "چارچنگولی" هم گزینه های خوبی هستند هاااا

    کورش
    سه‌شنبه 3 شهريور 1388 - 0:43
    -2
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    جناب قریشی

    حتما" شما اهل سینما و فیلم دیدن هم هستید !

    در کدام فیلم مهم یا حتی درجه دو تاریخ سینمای جهان سراغ دارید که تا این اندازه به خصوصیات اقلیمی و اجتماعی و فرهنگی محل رویداد داستانش تا این اندازه بی تفاوت باشد ؟؟

    به نظرم این نقص در "درباره الی" بسیار بزرگ و آشکار است. نمی دانم چرا دوستانی چون شما سعی دارید از این عیب بزرگ یک اسطوره بسازید ؟؟

    فکر می کنم ما ایرانی ها اونقدر در دنیا بی محلی دیدیم و احساس غربت می کنیم که به هر ترتیب شده می خواهیم از یک فیلم نسبتا" خوب به زور یک شاهکار جهانی بسازیم و متاسفانه همه نقایص آنرا هم نادیده بگیریم !!

    هرچند تا حدی به شما و طرفداران فیلم حق می دهم . چون در شرایط فعلی سینمای ایران مجبورید به هر شکل یک اسطوره را علم کنیم تا فکر کنیم کمبودهای فرهنگی و سینمایی ما در میان خودمان و شاید هم در جهان تا حدی جبران می شود !

    کورش
    سه‌شنبه 3 شهريور 1388 - 15:28
    -1
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    دوست عزیز

    آدم وقتی کنار دریا میره یک گونی کتاب با خودش نمی بره که بخونه اما به کلی هم عقلش را از دست نمی ده !!

    واقعیت روزمره با روایت یک فیلم و شخصیت پردازی سینما تفاوت هایی دارند ...

    قرار نیست چون افرادی برای تفریح کنار دریا می روند درست عین واقعیت همه کارهای روزمره و مشکلاتشان را فراموش کنند !

    درست است که افراد طبقه متوسط هم که در عالم واقعیت برای تفریح و خوشی به کنار دریا می روند مسایل جدی و روشنفکرانه و خواندن کتاب را به کنار می گذارند و به تفریح و خوشی می پردازند اما قرار نیست در دنیای فیلم و خلق شخصیت های دراماتیک هم به همین گونه باشد !

    ظاهرا" فیلم "درباره الی" دغدغه بیان حال و روز طبقه متوسط را دارد اما چیزی که ما در فیلم مشاهده می کنیم فرقی با دلمشغولی های عده ای افراد سبک مغز و بی دغدغه از قشر تازه به دوران رسیده ندارد !

    این یعنی کل فیلم "درباره الی" از جمله افراد گروه سازنده فیلم هم هنگاه ساخت فیلم با همه دغدغه ها و مسایل اجتماعی و فرهنگی جامعه شان خداحافظی کرده اند !!

    کورش
    سه‌شنبه 3 شهريور 1388 - 22:51
    -3
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    به نظرم

    بسیاری از ارزش های هنری و بیانی را طرفداران "درباره الی" به زور می خواهند به این فیلم الصاق کنند که در خود فیلم وجود ندارد ! چون احتمالا" از فیلم خوششان آمده است !

    "درباره الی" کوچکترین اشاره ای به مسایل اجتماعی و سیاسی و اقلیمی محل رویداد ( اگر بپذیریم ایران ) ندارد. بلکه این دوستداران فیلم هستند که خودشان این ارتباط و بستر شکل گیری را به فیلم نسبت می دهند! ( چرا که از قبل می دانند که به دیدن فیلمی ایرانی می روند ! )

    یا اینکه می توان گفت بستر اقلیمی داستان فقط در ذهن سازنده فیلم وجود داشته است !

    اما آنچه که ما در فیلم می بینیم چیزی جز ایزوله بودن و بی مکانی ( عدم داشتن هویت اقلیمی و مکانی ) در داستان و بی هویتی در میان شخصیت های فیلم نیست !

    در واقع "درباره الی" به بهانه جهانی شدن کلیه نشانه های اقلیمی و فرهنگی محل رویداد فیلم را به کلی نادیده گرفته و از این جهت فیلمی بی هویت است.

    من فقط به صرف فارسی حرف زدن افراد حاضر جلوی دوربین و البته شناخت بازیگران ایرانی آن می توانم بپذیرم که این پدیده احتمالا" فیلمی ایرانی است !!

    علیرضا
    سه‌شنبه 3 شهريور 1388 - 23:3
    5
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    می دانم حرفی که در ادامه می خواهم بزنم، موجب پایین آوردن سطح خود و همچنین القای حس مهم بودن شخص مورد خطاب می شود، که احساس خواهد کرد حتما خیلی فرد مهمی بوده و حرف مهمی زده که بنده برایش مطلبی نوشته ام! اما به خاطر وجدان و از روی تکلیف، لازم می دانم که این مطلب را بنویسم.

    در پست مربوط به نقد آقای قادری بر درباره الی، مفصلا در مورد معضلات اخیر مخاطبان سینمای ایران نوشتم و در مورد افراد دچار مشکلات و کمبودهای عمیق در زمینه سینما و از جمله ارتباط با درباره الی نیز مطالبی را عرض کردم.

    دوستی را می بینم که در تمام پستهای(بدون استثنا!) مربوط به درباره الی حداقل با 7، 8 کامنت حضور دارد و هر بار با ادبیات چریکی و مبتذل و همچنین وقاحت و پررویی بیش از حد، در کنار فهم و درک سینمایی شدیدا ناچیزش به حمله و توهین به همه مشغول است. فردی که حتی اطلاعات مقدماتی سینما را هم ندارد.

    فردی را می بینم که می آید و این حرفها را می زند، که تاکنون نمی دانسته فیلم آواز گنجشک ها نماینده ی سینمای ایران در مراسم اسکار سال 2009 بوده و در سال 2010 دیگر نمی تواند نماینده ی سینمای ایران در اسکار باشد، و می آید و می گوید احتمالا امسال یا "آواز گنجشک ها" را می فرستند یا درباره الی را!

    فردی را می بینم که هنوز نمی داند تنها آثار تولید 2008 و 2009 می توانند به شرط اکران شدن در جهان، در اسکار سال 2010 شرکت کنند، و می آید و می گوید باید فیلم دیوار را بفرستند اسکار(که نه سال تولیدش می خورد و نه اکرانی در جهان داشته)!

    فردی را می بینم که هنوز نمی داند شرط موفقیت در اسکار، دارا بودن یک پخش کننده موفق جهانی و درخشش در فستیوال های معتبر جهان و ساحتار تکنیکی نو و خوب است، و می آید و می گوید باید دیوار(که هیچ کدام از این شرایط را ندارد! جدای همان سال اکران و اکران جهانی!) را بفرستند اسکار، چون دو تا انتقاد از حکومت نموده!

    فردی را می بینم که یکروز می آید و در اظهار نظری کمیک و سراسر مضحک و کاملا تک و جالب توجه(مغایر با مقدماتی ترین خوانده های همه از سینما!)، می گوید درباره الی فیلمی کاملا تئاتری است و روزی دیگر در یک چرخش 180 درجه ای کاملا جالب و نادر، می آید و می گوید درباره الی بیش از حد عین زندگی واقعی است و این را نمی پسندم(همینها برای اثبات بی سوادی و به خنده وا داشتن مرغ پخته کافی است. نیست؟)!

    فردی را می بینم در این سایت که فقط و فقط در مورد یک فیلم و در پستهای مربوط به یک فیلم(در تمام پستها، بدون استثنا) حداقل با 7، 8 کامنت(حداقل) در هر کدام از این پستها حضور دارد و آنقدر عزمش در کامنت گذاشتن برای این فیلم راسخ است که فردی را به شک می اندازد که نکند او جزو برخی اهالی سینماست که از این فیلم ضربه خورده اند! که البته آن فرد دقت نمی کند که اهالی سینما، سواد سینمایی خوبی دارند، ولی این فرد با قاطعیت فاقد حتی سواد مقدماتی سینماست.

    فردی را می بینم که در این سایت هر روز یک حرف جدیدی می زند و کارش صبح تا شب جستجو در نشریات و اینترنت برای یافتن تعدادی نقد منفی و یا عیب و ایراد از فیلم است تا آنها را حفظ کند و بیاید با نام خودش آنها را اینجا دوباره بنویسد. این فرد گاه ادعایی را مطرح می کند که نگارنده عینا آن را فقط در یکی دو وبلاگ مربوط به افرادی "خاص" دیده است(مثلا همان شخصی که می گفت اصغر فرهادی از حکومت پول می گیرد تا بر ضد طبقه متوسط فیلم بسازد! فردی که قبلا جزو طرفداران امیر قادری بود!)

    فردی را می بینم که تک تک نظراتش برای تمامی کسانی که سینما را خوب می شناسند، مصداق بارز بی سوادی است. فردی که به ضرس قاطع هنوز نمی داند تئاتر چیست، میزانسن چیست و... . فردی که بی شک تازه می خواهد این چیزها را یاد بگیرد. فردی را می بینم که می آید مدام حرف از آثار درجه دو و سه جهان می زند، اما هنوز یک اطلاعات مقدماتی سینما را هم ندارد و نمی داند که قانون آکادمی اسکار برای حضور یک فیلم در آن چیست. فردی را می بینم که چپ و راست حرف می زند، اما هنوز نمی داند سال قبل چه فیلمی از سینمای کشورش به اسکار رفته و یا فلان فیلم متعلق به چه سالی است!

    چنین فردی با این فقر سواد سینمایی که نه فقط در حیطه ی تخصصی سینما، بلکه در بعد مسائل اطلاعاتی سینما هم فقیر است، مشخص است که تازه چند ماه است که علاقمند به سینما شده. فردی که نگارنده( که از روز تاسیس این سایت با آن بوده ام) تنها یکی دو ماه است که کامنتهایش را در این سایت می بیند و کاملا مشخص است که تازه چند ماه است که علاقمند به سینما شده و به همین دلیل هنوز نمی داند فلان فیلم تولید چه سالی است و سال قبل چه فیلمی به اسکار رفته و اصلا شرایط و قوانین چیست. چنین فردی که تازه شروع به فیلم دیدن نموده، یقینا هنوز باید فیلم ها ببیند و مقالات و کتابها بخواند تا بتواند با دانایی در مورد یک فیلم و سینما ابراز نظر کند، اما شور و هیجان او و کله شقیش موجب شده در همان ابتدای علاقمندی به سینما و روزهای نخست آشنایی با این سایت سینمایی، بیاید و با اشتیاق افراطی برود سراغ فیلمی که بیشتر از همه از آن تمجید می شود، تا با بحث و جلب توجه کردن بتواند خودش را ارضا کند. این شتاب زدگی و افراط او موجب شده که با فقر سینمایی وحشتناک و عدم آشناییش با قواعد ابتدایی سینما و اتمسفر موجود در این سایت و روابط کاربرانش(که با جرات می گویم تاکنون هیچ فردی در این سایت در یک پست، 7، 8 کامنت نگذاشته و برای هر فردی یک جواب جداگانه ننوشته بود! چه برسد آنهم فقط برای یک فیلم!) بیاید و با اصرار و افراط زیاد و اعتماد به نفس بیش از حد و پررویی و بی ادبی کاملا تعجب آور، ضمن بیان نظرات کاملا بی سوادانه خود، همچون موجودات درنده به نظرات شخصی تمام کاربران این سایت حمله ور شود و برای مثال به کاربر شدیدا محترمی چون آریا قریشی که در کامنت مودبانه اش اصلا خطاب به کسی حرف نزده، یک کامنت بسیار بی ادبانه و با لحنی وقیح بگذارد. این فرد جزو همانهاییست که در مطلبم برای نقد امیر قادری گفتم که باید به فکر اصلاحشان باشبم. اینها پسر بچه هایی به اصلاخ خودمانی "پررو و تربیت نشده"(از بعد سینمایی عرض می کنم) هستند که می آیند با سطح سواد وحشتناک و عجیب پایین خود، نه فقط نظرات پرشمار و افراطی و خودشیفته می دهند، بلکه خیلی هم به خودشان مطمئنند و از توهین و حمله به دیگران و نظرات افراد سینما شناس هم دریع نمی کنند.

    بنده می گویم نظرات هر فردی شدیدا محترم است. حال می خواهد موافق یا مخالف هر فرد و فیلم و رویداد و پدیده ای حرف بزند. مهم هم نیست که حرفهایش چقدر درست است و چقدر حق با اوست. گمان هم نمی کنم در مورد درباره الی، بنده به نظرات مخالفان این فیلم در این سایت حمله کرده باشم. اما گاهی سکوت جایز نیست. شما وقتی فردی را می بینید که جدای آنکه سواد سینمایی وحشتناک و اطلاعات سینمایی وحشتناک پایینتری دارد(که اینها باز هم دلیل نمی شود که به نظرات یکفرد پرخاش کرد)، می آید و در حالی که تازه چند ماه است عاشق سینما شده و یک سایت سینمایی را یافته، دست به پرده دری و بی ادبی و توسل به همان آفت کینه و کلکل و دشنه کشی و کثیف نمودن ساحت پاک نقد می زند، وقتی فردی را می بینید که با فقدان سواد سینمایی فقط و فقط در پست های(تمام پستهای) یک فیلم کامنت می گذارد و آنهم در اقدامی بی سابقه در هر پست 7، 8 کامنت و در تمامی آنها هم مدام در حال گفتن حرفهایی بی سوادانه و کپی پیست کردن مطالبی که روز قبل در نت خوانده است و گاف های اطلاعاتی تاریخی می دهد و در عین حال، هر لحظه مشغول حمله به نظرات دیگران است و مدام دوستداران(بعضا کاملا باسواد) فیلم را با ادبیاتی تهوع آور و چریکی و همچون بچه لوس و غدها به بی خردی و جوزدگی و نفهمی متهم می کند و در حالیکه همچون روز روشن است(بنده با این سابقه ام می توانم بفهمم که یکفرد چقدر در چنته دارد) که خودش چند ماه است که دل بسته ی سینما و آشنا با این سایت شده، می آید و به کاربر قدیمی و اهل سینما و سینماشناسی چون آریا قریشی با کنایه می گوید "حتما اهل سینما و فیلم دیدن هستید"! و فضای خوب و صمیمی بحث پیرامون یک فیلم را با ورود افراط و کینه ای که روز به روز تشدید می شود و تزریق چرک و لجن به پیرامون یک فیلم مهم و پاک، برهم می زند و کاملا مشغول بی تربیتی و پرده دری و برهم زدن قاعده ی بازی است، لازم می شود که سکوت نکنید و گوش همچین بچه هایی را بپیچانید تا بفهمند که این مسخره بازیها مناسب همچین سایت و فیلم و فضایی و اصلا مناسب فرهنگ و هنر نیست. او آزاد است که هر چقدر می خواهد نظرات بی سوادانه بدهد. به کسی مربوط نیست. اما وقتی این تبدیل به توهین و حمله به حریم دیگران و مسخره بازی و چرک نویسی و لوس بازی شود(که تنها علتش شور و هیجان برای مخالفت خوانی است. چنین افرادی لذت می برند که نظراتشان را بخوانند و بیایند جوابشان را بدهند. که این فرد هم به سرعت برای کوچکترین اشاره ای، یک طومار جوابیه می نویسد و می گوید نمی توانید نظرات مخالفان را تحمل کنید!)

    این پسر چنان کار می کند که اگر سواد سینمایی بالایی داشت، هر کس می توانست ادعا کند که گویا از جایی خط گرفته و یا پول می گیرد که بیاید درست بعد از اکران این فیلم، فقط در پستهای مربوط به این فیلم، 7، 8 کامنت بگذارد و ضمن بیان یک مشت توهم و همچنین بعضی عقاید برخی دشمنان مخصوص این فیلم، حمله و توهین علیه طرفداران آن انجام دهد. اما سواد سینمایی و اطلاعاتی پایین این فرد نشان می دهد که همچین چیزی نیست و او شامل همان دسته افرادی می شود که بنده در یادداشتم در پست نقد آقای قادری بر درباره الی تشریح نمودم. این فرد جو زده، افراط گر، پر انرژی و ناپخته که به سرعت به دام آفت کثیف کلکل و کینه و بغض افتاده، جزو آنهاییست که باید اصلاح شود. و بنده اگر انقدر مفصل نوشتم، برای مهم بودن این فرد یا نوشته هایش نیست. چرا که ایشان در تمامی پستهای این فیلم حداقل 8 کامنت می گذارد و بنده هم اصلا لزومی بر پاسخ دادن نمی بینم. و اصلا فردی که در زندگیش تئاتر ندیده یا کتاب سینمایی نخوانده یا نمی داند اسکار چیست و چه فیلمی سال قبل به نمایندگی از سینمایش به اسکار رفته و جزئیات مهمترین رویداد سینمایی جهان را نمی داند و از مناسبات سینما باخبر نیست، نیازی به پاسخ دادن ندارد. اینها را نوشتم، چون واقعا نگران این قبیل افراد هستم. کسانی که شاید تعدادشان در سینمایمان و در این سایت افزایش یابد و باید به فکرشان باشیم. اینها واقعا نیاز به کمک دارند. این فرد می تواند بیاید از خودش دفاع کند و مثلا باز هم بگوید بنده دیکتاتورم و نظرات مخالف را بر نمی تابم. مهم نیست. بحث اصلا این چیزها نیست. نظرات ایشان که در حد پاسخگویی نیست. موضوع اصلی این نوع نگرش و عادات زشت است(که بیان کردم در بین منتقدان ما هم به شکلی خاص تر موجود شده) که باید برچیده شود. این افراد جدای همه ی آن چیزهایی که عرض کردم، باید یاد بگیرند که به چیزهایی که دوست دارند فکر کنند و برای چیزهایی که بیشتر می پسندند انرژی بگذارند و بنویسند. چون اینها هم حکم خاطره ی خوب و بد را دارند. اینها باید بیاموزند که وقتی بگویی اثری را نمی پسندم، اما همچون الاف ها و بیکارها شب و روز کارت این باشد که فقط و فقط برای همان فیلم بنویسی و در و دیوار نت را با یادداشتهایت برای آن فیلم سیاه کنی، ندانسته و ناخواسته دچار یک نوع بیماری شده ای و حاصلش کلیت محیط و اتمسفر را نیز دچار بیماری می کند. این پسر هم باید تلنگری بخورد تا بفهمد راهی که می رود، ره به ترکستان است.

    این یادداشت اصلا و ابدا خطاب به این فرد نبود و یادداشتی کلی بود در مورد مشکلی که اینروزها در بین مخاطبان سینمایمان در حال افزایش است و باید با آن برخورد شود. از همین رو، دیگر لزومی بر پاسخ دادن و ادامه دادن آن نمی بینم. حرف ها و دغدغه ها مطرح شد و قرار نیست بنشینیم و همچون دنیای ذهنی برخی ها و مطابق میلشان، با آنها بحث و کلکل کنیم تا برای ما از عالم بی سوادی و فرهنگ نشناسی بگویند...

    طناز
    چهارشنبه 4 شهريور 1388 - 0:22
    -1
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    فکر نمی کنم بهتر از درباره الی هم باشه...

    حسن - شيراز
    چهارشنبه 4 شهريور 1388 - 0:42
    -2
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    خب يه جلسه نقدو بروي دربارو الي بيذاريد ديگه (با لهجه گفتم)

    التماس دعا - يا حق

    کورش
    چهارشنبه 4 شهريور 1388 - 0:54
    12
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    اینکه می فرمایید "درباره الی" از میزانسن های شلوغ و تو در تو که با دیالوگ های بی امان هنرپیشگان همراه است برای جلب مخاطب استفاده کرده نمی تواند عملی هنرمندانه باشد بلکه بیشتر به اعمال دوره گردها و شعبده بازها می ماند که از هر وسیله ای برای جلب توجه مخاطب استفاده می کنند !!

    هرچند این خصوصیت سینمای تجاری ایران است که از هر وسیله ای برای جلب و نگه داشتن مخاطب استفاده می کند که در "درباره الی" تبدیل به کیفیتی تئاتری شده است ...

    دیالوگ زیاد و حتی بیش از اندازه + دور زدن بازیگران در یک محیط محدود + پی در پی آمدن و رفتن بازیگران جلوی دوربین = تئاتر

    یادتان باشد اصغر فرهادی از تئاتر و تلویزیون به سینما راه یافته است ...

    کورش
    چهارشنبه 4 شهريور 1388 - 8:34
    4
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    این جناب علیرضا اینقدر فاشیست تشریف دارند که اصولا" با هر مباحثه و تبادل نظر و فکر مخالفت دارد و انتظار دارد همه به گوش بنشینند و تعریف و تمجید های ایشان و دیگران را که بصورت یکطرفه در باب "درباره الی" گفته می شود گوش دهند و بعد کف بزنند و سوت بکشند !!

    هرکسی را هم که خلاف نظر ایشان فیلمی را نقد می کند به پول گرفتن از دیگران و مسایل انحرافی دیگر متهم می کنند !!

    درحالیکه با چنین استدلال ابلهانه ای میتوان گفت خود ایشان هم گویا از اصغر فرهادی پول گرفته تا مخالفان فیلم را اینگونه سرکوب کند !

    برای چندمین بار به ایشان توصیه می کنم به جای درگیر شدن با هویت اشخاص و منافع شخصی و گروهی که دیگر حالت خاله زنکی پیدا کرده اندکی هم به اصل مساله بپردازند و با اینهمه ادعای سینما شناسی قدری هم درباره مطالب کارشناسی و تکنیکی فیلم بنویسند !

    کورش
    چهارشنبه 4 شهريور 1388 - 13:14
    -13
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    در ضمن

    آقای علیرضا

    اگر به خودت زحمت بدهی کامنت های من در بخش های دیگر را هم می توانی بخوانی ! ...

    اما من در هر بخشی که مربوط به "درباره الی" باشد هم مانند سایر بخش ها تا جاییکه بحث اجازه دهد نظر می نویسم.

    منتهی چون شما علاقه داری این بحث ها را تبدیل به یک جنجال شخصی و جبهه گیری در مقابل نقد و بررسی فیلم کنی هیچ توجهی به اصل موضوع نداری و اینطور بی محابا من و کسانی که به فیلم مورد علاقه ات انتقاد می کنند را مورد اتهام قرار می دهی !

    دوست عزیز چرا اینقدر از مباحثه وحشت داری ؟!! آیا این وحشت شما از نقد فیلم به دلیل خصلت دیکتاتور مآبانه شما نیست که اجازه هیچگونه بحث و تبادل نظر به دیگران نمی دهد ؟!!

    سید آریا قریشی
    چهارشنبه 4 شهريور 1388 - 13:16
    -10
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    جناب آقای کورش عزیز. لابد دیوید بوردول هم می خواسته از یک فیلم متوسط یک اسطوره بسازه که به درباره ی الی گفته شاهکار! لابد بوردول هم از بی اعتنایی جهانی نسبت به سینمای ایران رنج می برده!!! نه؟!! و همچنین همه ی منتقدینی که از این فیلم در خارج تعریف کرده اند. جشنواره ی برلین هم لابد جایزه ی کارگردانیش رو به یک فیلم بی هویت متوسط داده!!


    چهارشنبه 4 شهريور 1388 - 14:55
    -6
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    ما از نشانه های موجود در رفتار و نوع زندگی شخصیتها می فهمیم متعلق به طبقه ی متوسط هستند وگرنه کسی بهپیشانیش مهر اینکه من مال فلان طبقه هستم ها که نداردپس پردازش شخصیتها درست بوده.در ضمن اینها روشنفکر نما یا ادمهای فوق العاده خاصی نیستند تا حتی برای تفریح هم کتاب بخواند و بحث کنند.من فکر می کنم شناخت شما از طبقه ی متوسط درست نیست.فراموش نکنیم اینها دارای مایه های سواد و فرهنگ هستند.اما مردم عادیند..به هر فیلمی نقد وارد است.اما عقل سلیم در حال حاضر تنها فیلمی را که از هر جهت شایسته گی حضور در اسکار دارد را درباره ی الی می داند.در ضمن ما درست است که هیچ وقت در این سالها نتوانستیم که فرهنگ خود رو انطور که شایسته است به جهانیان نشان بدیم.اما توجهمان به این فیلم به علت سرپوش بر عقده نیست.به علت توفیق جهانیش است.


    چهارشنبه 4 شهريور 1388 - 14:58
    -1
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    علیرضای عزیز رسما همه ی ما را بی سواد می دونن

    حمیدرضا
    چهارشنبه 4 شهريور 1388 - 16:13
    -7
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    من با نظر آقای امیر قادری که درباره الی دارند موافقم.

    سین
    چهارشنبه 4 شهريور 1388 - 16:27
    2
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    علیرضا ازت ممنونم بخاطر وقتی که گذاشتی و مستدل و منطقی اینجور افراد رو معرفی کردی.

    کورش
    پنجشنبه 5 شهريور 1388 - 13:22
    -2
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    جناب اقای قریشی

    انتظار نداشته باشید که با نام باردن از یک یا دو منتقد خارجی همه نظرات دیگران درباره فیلم را سرکوب کنید !!

    به هر حال همه افراد نظرات جداگانه خودشان را دارند و من هم مانند افراد بی سواد و عوام زده نمی توانم با شنیدن یک اسم خارجی از قول شما مرعوب شوم و نظراتم را نگویم !!

    چرا از منتقدان فرانسوی اسمی نمی برید که "درباره الی" را فیلمی بسیار معمولی خوانده اند ؟؟!!

    در ضمن اگر از نقد فیلم و سینما آگاهی داشته باشید می فهمید که نقد یک فیلم دلیل بر رد کردن محاسن فیلم نیست و البته اینکه چند جشنواره به دلایل سلیقه ای یا سیاسی خودشان از فیلمی تقدیر هم بکنند هم دلیل نمی شود که همه نقد و بررسی ها درباره آن فیلم سرکوب و خفه شوند !!

    به نظرم این استدلال شما ناشی از یک خصلت بشدت دیکتاتور مآبانه و عوام فریبانه است که بواسطه تعریف و تمجید چند نفر همه باید خفه خون بگیرند !!

    جناب قریشی ما آنقدرها هم که شما تصور می کنید نقد خارجی ندیده و نشنیده نیستیم قربان !!

    دکتر غنچه
    يکشنبه 8 شهريور 1388 - 13:1
    -8
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    ببخشید!!!

    الی انتخاب نشه یعنی چی؟! تو رو خدا همین یه فیلم آبرومند رو داریم با اون همه بازیگر واقعی شهاب جون ترانه جون...

    کورش
    يکشنبه 8 شهريور 1388 - 22:2
    3
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    جناب قادری چند نوشته اخیر مارا درج نکردند!!

    اما اشکالی ندارد...

    امیدوارم روزی برسد که نقد و بررسی یک فیلم با دشمنی و کینه و جبهه بندی های تنگ نظرانه افراد مخلوط نشود و کسانی هم که فیلم مورد علاقه شان مورد نقد و بررسی قرار می گیرد بجای برآشفته و عصبانی شدن و حمله و اتهام زدن به نقد کنندگان نظر مستقل خودشان را بیان کنند !

    البته اگر مثل علیرضا نظر قابل بیان و ارزشمندی برای گفتن داشته باشند !

    با اینهمه ادعای سینما شناسی هرگز ندیدم این آقای علیرضا نظر یا نقد قابل توجهی درباره هیچ فیلمی بنویسد ! در عوض همه نوشته های ایشان سرشار از متهم کردن و پرخاش به دیگران بوده است !!

    چیزی شبیه به همون جهان سوم خودمون !!

    سید آریا قریشی
    دوشنبه 16 شهريور 1388 - 16:14
    -3
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    به کورش عزیز:

    می دونم الآن برای پاسخ دان دیره. ولی من اصلاً این پست رو فراموش کرده بودم و امروز هم اتفاقی دوباره پیداش کردم.

    نه قربان. منظورم این نیست که چون دیوید بوردول از این فیلم تعریف کرده، پس مخالفای این فیلم باید خفه خون بگیرن. اتفاقاً ابراز عقیده ی همه ی کسایی که فیلم رو دیدن (چه موافق و چه مخالف) خیلی خوبه. چون باعث می شه بحث دربارهی فیلم بالا بگیره و شاید بتونیم نکات جدیدی از اون استنباط کنیم. ولی مشکل من با کامنتای شما اینه که شما فکر می کنی چون ار این فیلم خوشت نمیاد، پس این فیلم قطعاً و بی شک فیلم خوبی نیست. لابد همه ی طرفداران فیلم تحت تأثیر نام های خارجی قرار گرفته اند و یک درام متوسط رو بالا برده اند. شاید بتونیم جایزه ی جشنواره ی برلین رو یک جایزه ی سیاسی بدونیم، ولی تحسین بوردول، امبر ویلکینسون، دبورا یانگ و... رو چه طوری می شه توجیه کرد؟ بدون شک درباره ی الی هم عیب و نقص داره. مثل هر فیلم دیگه ای. هر کس هم بگه این فیلم هیچ مشکلی نداره، از اونور بوم افتاده. ولی دلایل شما هرگز قانع کننده نیست. شما می گید که این فیلم بی هویته. پس چرا این همه دارن باشما مخالفت می کنن؟ یعنی مشکل از اوناست و نه از شما؟

    سید آریا قریشی
    دوشنبه 16 شهريور 1388 - 16:18
    7
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    و در ضمن کورش عزیز: باید با اطمینان بهت بگم که برای نظرت احترام زیادی قائلم و هرگز نمی خوام بگم شما قطعاً اشتباه میگی. اتفاقاً قشنگی سینما و کلاً هنر همینه که هر کس حق داره نظر خودش رو راجع به هر پدیده ی هنری داشته باشه. هر کس هم بگه شما اشتباه می کنی و باید قبول کنی که درباره ی الی شاهکاره، اشتباه کرده. اما شما تو نوشته هات داری شعور بقیه رو زیر سؤال می بری. به من میگی دیکتاتور. به علیرضا میگی فاشیست. جواب این همه طرفدار فیلم رو چطوری میدی؟ همه ی طرفدارای فیلم احمقن؟ مطمئن باش اگه بیای و فقط نظر شخصیت رو بگی، کسی به اعتقادات شما حمله نخواهد کرد.

    کورش
    سه‌شنبه 24 شهريور 1388 - 12:23
    -1
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    جناب قریشی عزیز

    شما در ظاهر میگی که من هم می تونم حرف ها و نظرات مخالف خودم را درباره "درباره الی" بگم اما در ادامه حرفهات گویی باز طاقت شنیدن همین نظرات مخالف را نداری !

    ببین دوست عزیز

    طبق صحبت خودت بعد از اینهمه تعریف و تمجید که به نظر من کمی از روی "جوگیر شدن" و هیجانات جشنواره ای صورت گرفته حالا چه اشکالی داره که یک نفر هم بیاد و کمی واقع بینانه تر و تحلیلی تر به جنبه های فیلم نگاه کنه ؟

    البته من بارها و بارها گفنم که دیدن اشکالات فیلم و نقد های وارد به فیلم اصلا" دلیل بر نفی نکات مثبت و قابل توجه فیلم نیست که خود من بارها و بارها به همون نکات مثبت اشاره کرده ام.

    منتها یکی از دلایل فاشیستی بودن نظرات برخی دوستان اینه که در کنار اینهمه تعریف و تمجید اصلا" طاقت شنیدن ذره ای نقد و انتقاد و نگاه تحلیلی مخالف را هم ندارند و تصور می کنند حالا که فیلم از چند جشنواره جایزه گرفته دیگه همه باید یکصدا و یکپارچه صبح تا شب درباره الی را تشویق کنند و سرتاپا تسلیم این جوزدگی شوند !!

    چیزی شبیه اتفاقی که برای "تایتانیک" هم افتاد اما چندی بعد بسیاری با نگاه واقع بینانه و تحلیلی نکات ضعف مهمی را در فیلم پیدا کردند .

    به هر حال نظرات من می تواند در این باب باشد که درکنار جذابیت دراماتیک "درباره الی" و نکات مثبت اون بیننده کمی هم به مشکلات و سایر جوانب فیلم دقت کنه تا به قول شما با طرح این قبیل نظرات زمینه گفتگو و تفکر و تحلیل بیشتر فراهم بشه.

    آیا مطالبی که شما از دوستانی مثل علیرضا در این باب خواندید چیزی غیر از کینه ورزی و دعوت به یکپارچه نگری و بعد زدن اتهام و برچسب به نویسندگان نقد و سرکوب نظرات افرادی مانند اینجانب بوده ؟؟؟

    درحالیکه در یک گفتگوی سالم و منطقی جا داره تا افراد بجای تحقیر نظرات دیگران و اتهام زدن به همدیگر به بیان مطالب تحلیلی و مستقل خودشان بپردازند.

    با سپاس

    کورش
    سه‌شنبه 24 شهريور 1388 - 12:31
    -2
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    در ضمن

    من به دلیل کینه شخصی یا عقده و حسادت نبود که گفتم "درباره الی" فیلمی بی هویت است ! بلکه درست یا غلط برای این نظرم دلیل و استدلال آوردم. منتها متاسفانه در بین دوستان کسی پیدا نشد که بدور از مناقشه شخصی و اتهام زدن و فحاشی کردن با استدلال جواب من را بدهد !

    شما خودتان نگاه کنید آیا در "درباره الی" هیچ عنصر بومی و اقلیمی یافت می شود که نشان دهد این افراد و داستان فیلم متعلق به کدام سرزمین هستند ؟؟ ( البته به غیر از موارد اجباری مانند زبان گفتگو و پوشش بازیگران ). لطفا" به دور از تعصب جواب دهید.

    این درحالیست که بارها عرض کردم در تمامی فیلم های مطرح دنیا همیشه عناصر بسیار پررنگی از مکان و اقلیم و هویت بومی رویداد فیلم بعنوان یک اصل اساسی روایت وجود داشته است که "درباره الی" فاقد آنست !

    آیا بنظر شما همه فیلمسازان تاریخ سینما اشتباه کرده اند و فقط "درباره الی" در این زمینه درست عمل کرده ؟؟!

    اگر لازم است باز مثال فیلم ا را بیاورم ...

    کورش
    چهارشنبه 25 شهريور 1388 - 14:5
    0
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    و باز هم جواب من ثبت نشد !!

    کورش
    پنجشنبه 26 شهريور 1388 - 13:49
    -4
    موافقم مخالفم
     
    آیا «درباره الی» گزینه اول و آخر سینمای ایران برای حضور در اسکار است؟

    جناب آقای قریشی عزیز

    من جواب صحبت های متین شما را می دهم. منتها نمی دونم چرا حرف های من که بدور از هرگونه بی ادبی و فحاشی می نویسم متاسفانه از سوی آقای قادری ثبت نمی شود !!

    اگر ایشان به عمد حرف های من را ثبت نمی کنند نشانگر آنست که متاسفانه این یک سایت بشدت دارد جانبدارانه برخورد می کند و اگر اینگونه است این سایت دیگر نمی تواند محل تحلیل های کارشناسانه بوده بلکه متاسفانه بیشتر جای افرادی مانند علیرضا است که بغیر از بیان اغراض شخصی و دعواهای میان افراد مطلب با ارزش دیگری ندارد !

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 287150
    بازديد ديروز: 580475
    متوسط بازديد هفته گذشته: 607761
    بیشترین بازدید در روز ‌چهارشنبه 27 بهمن 1389 : 983090
    مجموع بازديدها: 340488590



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات