News
  • وعده دیدار با فیلم ماندگار سینمای ایران در 18 سینمای تهران و 17 سینمای شهرستان‌ها
    «یه حبه قند» در ۳۵ سینمای کشور روی پرده می‌رود
  •  
  • در «من و زیبا» تازه‌ترین فیلم فریدون حسن‌پور
    پرویز پرستویی و شهاب حسینی هم‌بازی می‌شوند
  •  
  • آنجلینا جولی از «رسوایی» نجات پیدا کرد
    مسعود ده‌نمکی پیشنهاد بازی آنجلینا جولی در فیلمش را نپذیرفت!
  •  
  • «سعادت آباد» پس از پایان نمایش عمومی «ندارها» در گروه سینمایی آزادی روی پرده می‌رود
    تکلیف اکران عمومی «سعادت آباد» در جلسه این هفته شورای صنفی مشخص می‌شود
  •  
  • مراسم افتتاحیه نمایش عمومی «یه حبه قند» و افتتاح رسمی پردیس کیان با استقبال چشمگیر سینماگران، اهالی رسانه و ورزشکاران برگزار شد
    پوشش خبری و تصویری گسترده مراسم افتتاحیه «یه حبه قند» در رسانه ها نویدبخش اکران پرشور و خبرساز فیلم است
  •  
  • مراسم افتتاحیه نمایش «یه حبه قند» و افتتاح رسمی پردیس کیان برگزار شد
    هنرمندان فیلم «یه حبه قند» از ویژگی‌ها و خاطرات خوب فیلم رضا میرکریمی گفتند
  •  
  • پس از حامد بهداد، ميترا حجار، ساره بيات و اميد روحاني
    لعیا زنگنه هم برای بازی در فیلم داریوش مهرجویی انتخاب شد
  •  
  • تا همین جا هم نام این بازیگر برای مطرح کردن فیلمی که هنوز جلوی دوربین نرفته سودمند بوده است!
    آنجلینا جولی درباره بازی در «لطفا بدون گناه » به کارگردانی علیرضا رئیسیان تصمیم می‌گیرد
  •  
  • به بهانه 37 سالگی چهره محبوب‌ و تاثیرگذار تلویزیون؛
    زندگینامه عادل فردوسی پور به روایت ویکی پدیا؛ از گیشا تا جام جم
  •  
  • به بهانه 37 سالگی چهره محبوب‌ و تاثیرگذار تلویزیون؛ بالاخره عادل طرفدار قرمز است یا ابی؟
    چیزهایی درباره عادل فردوسی‌پور و گوشه‌های گوناگون زندگی و فوتبال از نگاه او که شاید ندانید...
  •  
  • عکس‌های اختصاصی پریا پرنوری از نمایش با بازی رویا افشار، آیدا کیخایی،علی سرابی و باران کوثری
    نمایش "زمستان 66" به دلیل استقبال تماشاگران دو اجرایی شد
  •  
  • ترانه علیدوستی اعلام کرد همسرش نه تاجر است و نه مقيم لندن و نه چند سال از او بزرگ‌تر!
    متن خبر سرشار از تخيلات شرم‌آور نويسنده‌ درباره شخصی‌ترين وجوه زندگی من است
  •  
  • با تغييراتي در آيتم‌هاي برنامه و مجری از شبکه دو سیما
    سری جدید «صندلی داغ» با اجرای فرزاد حسنی روی آنتن می‌رود
  •  
  • پانزدهمين داوري بازيگر / كارگردان مطرح سينماي ايران در جشنواره‌هاي بين‌المللي
    نيکي کريمي داور جشنواره فيلم پرتقال طلايي ترکيه شد
  •  
  • كشف مركز عمده پخش كپي غيرمجاز «جدايي نادر از سيمين» و واکنش اصغر فرهادی به توزیع نسخه قاچاق فیلم
    نسخه‌ قانوني «جدايي نادر از سيمين» 12 و 13 مهر وارد شبكه نمايش خانگي می‌شود
  •  
  • کوروش کبیر در ابتدای راه ورود به سینمای ایران با حاشیه مواجه شد
    معلم: با پایان نگارش کتاب اول فیلم، مراحل ساخت آن آغاز خواهد شد/ حمیدنژاد: حالا که پروژه در جریان تولید قرار گرفته سکوت نمی‌کنم/میرعلایی: حق با حمیدنژاد است
  •  
  • فیلم‌نامه در حال ترجمه است اما نام فیلم و کارگردان اعلام نشد!
    پیشنهاد یک تهیه‌کننده ایرانی و تمایل آنجلینا‌ جولی برای بازی در فیلم ایرانی
  •  
  • اشتباه فاحش روزنامه بانی فیلم در انتشار خبر بازگشت فریماه فرجامی به سينما + واکنش جهانگیر کوثری تهیه‌کننده فیلم
    بیتا فرهی در کنار محمدرضا فروتن، باران كوثري و نگار جواهريان در فیلم «زيبا» بازی می‌کنند
  •  
  • فيلم داریوش مهرجويي پانزده مهر جلوی دوربین می‌رود
    ساره بيات هم مثل حامد بهداد و میترا حجار «نارنجي پوش» شد
  •  
  • بار دیگر خانواده داودنژاد در کنار نابازیگران قرار می‌گیرند
    علیرضا داودنژاد دو هفته دیگر «کلاس هنرپیشگی» راه می‌اندازد
  •  










       




    يادداشت نيما حسني‌نسب درباره نسبت درون‌مايه «درباره الي...» و اتفاق‌هاي جشنواره فجر27
    چرا قضاوت درباره «درباره الي ...» اين‌قدر مشكل است؟

    سينماي ما- نيما حسني‌نسب: قضاوت‌ درباره فيلمي كه مضمون پيچيده و چندلايه‌اش اصلاً درباره "قضاوت‌"‌كردن است، كار ساده‌اي نيست. اتفاق‌ عجيب، نادر و منحصر به فرد جشنواره بيست و هفتم درست در همين‌جا شكل مي‌گيرد و رخ نشان مي‌دهد. بعد از چند روز گفتن و شنيدن، چند روز نوشتن و خواندن درباره اين‌كه ما (يعني منتقد و نويسنده سينمايي) تا كجا و چه‌قدر و چه‌گونه حق و امكان و اجازه قضاوت‌كردن درباره كارها و آثار ديگران را داريم، ناگهان اين نكته از دلِ يك فيلم و از پس پرده سينما بيرون آمد و همه‌مان را شگفت‌زده و مبهوت رها كرد.
    هيچ سالي تا به امروز به ياد نمي‌آورم كه بحثِ داوري و قضاوت درباره فيلم‌ها تا اين اندازه جدي، پر حرف و حديث و جنجالي شده باشد. روزنامه‌ها و ويژه‌نامه‌هاي اين روزهاي جشنواره را كه مرور كنيد، به نكته كليدي و به رمز و راز گوهرِ نهفته در پس ظاهر ساده «درباره الي ...» مي‌رسيد. سينما به شكلي معجزه‌وار باز هم در يكي از عجيب‌ترين اشكال ممكن نشان داد كه خودبازتابنده‌ترين و افشاگرانه‌ترين رسانه و هنري‌ست كه ما آدم‌هاي امروزي در اختيار داريم تا در اين آينه شفاف چهره‌هاي مختلف خودمان و ديگران (چه فرقي مي‌كند؟) را ببينيم و بعد كه همه چيز تمام شد و پرده فرو افتاد، ارزش‌گذاري‌اش كنيم و داوري و نظر و (باز هم تكرار مي‌كنم) "قضاوت‌"‌مان را درباره چيزي كه ديده بوديم در معرض نقد و داوري بقيه قرار بدهيم. اين پيچيده‌ترين نكته‌اي‌ست كه «درباره الي ...» را در جشنواره امسال به اتفاقي تكرارنشدني تبديل مي‌كند و بر ماندگاري‌اش مهر تاييد مي‌زند.
    تكرار مكررات است نوشتن درباره «درباره الي...» با اين اسم بامسما كه مثل خود فيلم همان‌قدر ساده به نظر مي‌رسد كه پيچيده و آن سه نقطه‌ي پاياني كه اين اسم ساده را تا فرسنگ‌ها دورتر از ‌چيزي كه درباره‌اش تصور مي‌كرديم امتداد مي‌دهد، جلو مي‌برد و همچنان مبهم و رازآميز و بي‌پايان نگه‌اش مي‌دارد. تكرار مكررات است تعريف‌كردن از «درباره الي ...» و توصيف ويژگي‌ها و قابليت‌هاي سينمايي‌ كم‌نظيرش در ميان توليدات سينماي ايران و تشريح و تحليل دلايل اين تمايز و تفاوت. اين‌ها را اين روزها حتماً آن‌قدر خواهيد خواند و خواهيد شنيد كه ترجيح مي‌دهم عجالتاً از اين روند پرشتاب و رقابتِ پر سرعت بر سر توضيح و توصيف‌شان دست بكشم و بگذارم تا زمان، خودش موقع و امكانِ داوريِ سينمايي درباره فيلم را فراهم كند. چيزي كه تصور مي‌كنم تكرار مكررش لازم و واجب است و جايش ميان اين‌همه تعريف و تمجيد به‌حقي كه اين روزها نثار كيفيت فيلم و فيلمساز و تك‌تك عوامل يكه‌اش مي‌شود خالي‌ست، اشاره به همين قابليت خودبازتابندگي و افشاگرانه‌ي آن است.
    «درباره الي ...» در سالي به جشنواره فجر آمد كه همه مشغول قضاوت‌كردن ديگران بوديم. عده‌اي داوري فيلم‌ها و سازندگانش را بر عهده گرفته بودند و گروهي درباره اين داوري‌ها و ارزش‌گذاري‌ها قضاوت مي‌كردند و مي‌كنند و خواهند كرد. لحظه‌اي به اين موقعيت فرضي فكر كنيد كه "فيلم‌هاي جشنواره" همان "اليِ فيلم «درباره الي ...»" هستند و هر كدام از ما كه اين روزها به‌قدر فضا و فرصت و امكاني كه در اختيارمان بود، در مورد "فيلم‌هاي جشنواره" گفتيم و نوشتيم، همان " همسفران و شخصيت‌هاي ديگر " فيلم هستيم. تازه حالا بازيِ پيچيده و رازآميز اصلي شروع مي‌شود كه هر كدام در خلوتِ خودمان دوست داريم جاي كدام شخصيت و كدام همسفر الي باشيم و در نوشته‌ها و اظهار نظرهاي‌مان كدام‌شان به نظر مي‌رسيم. اگر بخواهيم اين بازي دشوار را ادامه بدهيم، مي‌شود جلوتر هم رفت و به اين نتيجه رسيد كه اصلاً هر كدام چه‌قدر امكان درست و فضا و موقعيت واقعي براي قضاوت در اختيارمان بود، چه‌قدر از چيزي كه قضاوتش كرديم شناخت و آگاهي داشتيم و از آن مهم‌تر داوري‌هاي‌مان تا چه حد شفاف و از روي انصاف و براساس داده‌ها و اطلاعات و اعتقادمان بود و تا چه حد برمبناي خيلي چيزهاي حاشيه‌اي و فرامتني و دور از واقعيتِ ديگر.
    درس مهم و اساسي و فراموش‌نشدني «درباره الي...» شايد همين باشد كه اصغر فرهادي با ساخت اين فيلم - خواسته يا ناخواسته - ما را درگير و گرفتارِ حقيقت و واقعيتِ قضاوت‌هاي‌مان كرد. از اين منظر، يك وجه جدي و شايد ناديده‌گرفته‌شده «درباره الي ...»، فرصتي‌ست كه به تماشاگرش مي‌دهد كه در قضاوت‌ها و ارزش‌گذاري‌هايش در برابر چيزهاي ديگر فكر كند و به اين نتيجه برسد كه در جايگاه كدام شخصيت فيلم است و دلش مي‌خواست جاي كدام‌يكي باشد. الي اين‌جا تمثيلي از فيلم‌ها و اصلاً خودِ سينماست و ما كه بيننده و داور و منتقد و نظردهنده‌اش هستيم، رو در روي آزمون دشواري قرار گرفته‌ايم... و فرصت فكر كردن درباره اين رودرروييِ دشوار و جذاب و خطير مثل همان سه نقطه‌ي انتهايي نام فيلم مي‌تواند تا كجاها كه امتداد داشته باشد.


    به روز شده در : جمعه 25 بهمن 1387 - 22:37

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات


    دوشنبه 28 بهمن 1387 - 1:28
    2
    موافقم مخالفم
     
    چرا قضاوت درباره «درباره الي ...» اين‌قدر مشكل است؟

    ali bood

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 44968
    بازديد ديروز: 262411
    متوسط بازديد هفته گذشته: 282409
    بیشترین بازدید در روز ‌چهارشنبه 27 بهمن 1389 : 983090
    مجموع بازديدها: 308776213



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات