دانلود

نگاهي به «سن پطرزبورگ» ساخته بهروز افخمی : موفقیتی تازه از فیلمسازی کهنه‌کار :: سينمای ما ::

   


News
  • بسته خبري "سينماي ما" درباره دلايل توقف فيلم‌برداري «آینه شمعدون»: دختری که در لباس پسرانه بزرگ شد‌!
    فیلمنامه‌ای که مجوز گرفته بود، صد در صد تغییر دادند/ این کار باعث تشدید عدم امنیت مالی در بخش خصوصی سینمای ایران می‌شود/ توقف فیلم در مرحله فیلم‌برداری بدعت خطرناکی‌ست
  •  
  • سينماها از جمعه 3 آذر تا سه‌شنبه 8 آذر به مناسبت شهادت امام حسین (ع) تعطيل است
    «پله آخر»، «من مادر هستم»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «بی‌خود و بی‌جهت» پس از ايام سوگواري‌ به سينماها مي‌آيند
  •  
  • در بيانيه هيات داوران مطرح شد: زیبایی انسانیت و کمک به همنوع با قدرت در بیان تصویری سینمایی
    نیکی کریمی با «سوت پایان» جایزه اصلی جشنواره فیلم مانهایم آلمان را دريافت كرد
  •  
  • دوم دی، آخرين مهلت تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره فیلم فجر
    بخش‌های مسابقه سینمای جهان سي‌ويكمين جشنواره فیلم فجر اعلام شد
  •  
  • گالری عکس‌های خاطره انگیز رادر «سینمای ما» ببینید
    از جان لنون ،کری گرانت تا پل نیومن، آدری هپبرن ، کوکو شانل و...
  •  
  • مهران مدیری سریالش را تمام می‌کند؟
    اسباب‌کشی «قهوه‌تلخ» ی‌ها به «ویلای من»
  •  
  • واکنش مجید مجیدی به خبر منتشره در برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها
    مجید مجیدی: قصد نمایش چهره حضرت رسول (ص) را نداشته و ندارم
  •  
  • نشست نقد و بررسی فیلم «آینه‌های روبرو» در سینما ایران اصفهان
    آذربایجانی: موضوع «آینه‌های روبرو» یک جور تابو است / قوکاسیان: بخش اعظم سینمادوستان با فیلم‌های روی پرده قهر کرده‌اند
  •  
  • نگاه منتقد «نیو ریپابلیک» دیوید تامسون به فیلم آرگو
    به آرگو برای دریافت واقعیت ایران نگاه نکنید
  •  
  • به مناسبت هفتاد سالگی خالق «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین» و..
    تصویری از یک سینماگر خلاق
  •  
  • وقتی بابی عصبی می‌شود
    شب تولد لئوناردو دی کاپریو چه گذشت؟
  •  
  • دستگیری جوانی که قصد حمله به مخاطبان فیلم «گرگ و می‌ش» را داشت
    تروریست‌ها در سینما
  •  
  • پیش تولید فیلم سینمایی «خائن کشی» به زودی آغاز می شود
    مسعود کیمیایی: برای ساخت «خائن کشی» به شهرک سینمایی فکر نمی‌کنم
  •  
  • فیلمنامه نویس «شبکه اجتماعی» افشا کرد
    فیلم زندگی استیو جابز در سه صحنه روایت می‌شود
  •  
  • یکتا ناصر در برنامه دیشب تلویزیونی «هفت» سکوتش را شکست
    بعد از جشنواره فجر ۱۰ ماه بیکار بودم
  •  
  • یازده فیلم روی پرده
    تخته گاز به سمت دره بی‌مخاطبی!
  •  
  • اشاره به نقشش در سریال محرم شبکه دو
    داریوش ارجمند : شخصیتم را لو نمی‌دهم
  •  
  • دو عکس قدیمی،کمتر دیده شده و خاطره انگیز از دو فیلمساز مهم جهان را در «سینمای ما» ببینید
    دیوید لینچ کودک در کنار وینسنت پرایس و ژان لوک-گدار جوان پشت صحنه آخر هفته
  •  
  • گزارش مجله «ورایتی» به بهانهٔ اهدای جایزهٔ «جان شله زینگر» در مراسم جوایز بریتانیا ی ۲۰۱۲ به کوئنتین تارانتینو وتوضیحات همکاران او درباره روش فیلمسازی این کارگردان محبوب را در «سینمای ما» بخوانید:
    مردی مطمئن به «بِرَند» ش/کارگردانی که فضای پرواز به بازیگرانش می‌دهد
  •  
  • نمایش «من مادر هستم» از ماه آینده آغاز می‌شود
    رونمایی ازپوستر تازه‌ترین فیلم فریدون جیرانی با بازی باران کوثری
  •  
     
    تبلیغات
     
     
     
     


     

     

       




    نگاهي به «سن پطرزبورگ» ساخته بهروز افخمی
    موفقیتی تازه از فیلمسازی کهنه‌کار

    سینمای ما - یزدان سلحشور: رفتم سینما آزادی و بعد از مدت‌ها یک فیلم ایرانی را بدون عذاب و اما و اگر دیدم. باور می‌کنید که سال‌هاست این امر «معیشت‌محور» فیلم دیدن برایم شده عذاب؟ اصلا دلم نمی‌خواهد این طور درباره این فیلم‌های پرفروش محبوب حرف بزنم، اما وقتی نمی‌شود، نمی‌شود دیگر! «سن پطرزبورگ» واقعا فیلم جذابی است و می‌شود آن را مثل دیگر آثار افخمی بهترین فیلم او دانست! او همیشه همین طوربوده هر وقت که فیلمی ساخته برای سینمای پرمخاطب ما، هم یک درس بوده هم یک سرمشق. به نظرم این فیلم همان ایده‌آلی است که پاییز 68 [درسالن نمایش دانشکده صدا وسیما] از آن حرف زده بود جایی که آن زمان فاصله کمی داشت با سینما شهر فرنگ که حالا نامش را قرض داده به سالنی که نمایش‌دهنده فیلم آخر اوست [واقع در طبقه سوم سینما آزادی].

    سینمای مورد علاقه‌ او سینمایی بوده و هست که مخاطبان عام برایش سر و دست بشکنند، اما کار سهل‌انگارانه‌ای هم نباشد. او عاشق دوران طلایی سینمای آمریکاست و در این همه سال فیلمسازی هنوز همان عشق فیلم سابق است و رد پای علاقه‌اش را می‌شود در همان حرکت تند تنابنده روی پله‌های پل هوایی دید که اشاره‌ای است به نقطه اتکای فرامتنی فیلم که «دوازده صندلی» مل بروکس است. این فیلم البته اثری مستقل است، اثری که چه در فیلمنامه بشدت موفق خود چه درکارگردانی چه در بازیگری، ارتباط گرته‌بردارانه‌ای ندارد با آن نسخه‌های آمریکایی و روسی وفرانسوی و حتی کوبایی این قصه مشهور.

    فیلم، خیلی روان است و این روانی فقط حاصل فیلمنامه‌ای درجه یک و بسامان نیست یا بازی‌های خوب وگاه درخشان. این روانی حاصل کار فیلمساز کهنه‌کاری است که 21 سال قبل معتقد بود باید از روانی و بی‌ادعایی فیلم‌فارسی درس گرفت و به عنوان یک فیلمساز ایرانی فقط بسنده نکرد به آنچه خارج از مرزها اتفاق می‌افتد و این حرف‌ها را داشت موقعی می‌زد که جمع داشت درباره «چه کسی لیبرتی والانس را کشت» فورد سئوال می‌کرد و خیلی دل و جرأت می‌خواست در آن سال‌ها و آنجا که آدم از مزایای فیلم‌فارسی حرف بزند! گرچه فکر می‌کنم با این حال و روز اکران در سال‌های اخیر، دیگر چندان حال و حوصله‌ای - برای پیگیری چنین بحثی- برای فیلمساز نمانده باشد! همچنان که برای همه کسانی که دنبال «بازیافت »آن سینما بودند نه« یافت» آن!

    ژانر فیلم، کمدی است، اما این کمدی شباهت چندانی ندارد به آن نوع کمدی که در آثار مدیری وبه قلم همین نویسندگان [پیمان و محراب قاسم‌خانی] شاهدش بوده‌ایم. شباهت‌های شکلی البته وجود دارد مثل رفتن توی فکر شخصیت و سیاه و سفید کردن آن صحنه یا نوع بگو‌مگو‌ها که اساسا از جنس دیالوگ‌نویسی تارانتینو بود و با اغراق هم آمیخته شده بود در آن نمایش‌های صابونی، اما در این فیلم به ریشه‌های خود رجعت کرده و از عوامگرایی پیراسته شده [مگر البته در سکانسی که امین حیایی می‌خواهد قرعه مرگ بکشد و از شعر «گاو حسن چه جوره...» استفاده می‌کند که اجرای ضعیفی از برخی شوخی‌های دوبله ای در آثار جری لوییس و وودی آلن است].

    استفاده پست مدرنیستی از فیلم مستند [در واقع ساختن یک فیلم مستند جعلی درباره یک حادثه جعلی] گرچه در سینمای جهان تازه نیست، اما با اجرایی جذاب و متقاعدکننده به قصه اصلی گرما و عمق قابل ملاحظه داده است. خب، نمی شود این متن را بدون ستودن سه بازی درخشان از پیمان قاسم‌خانی، محسن تنابنده و امید روحانی به پایان برد [دو فیلمنامه‌نویس و یک منتقد فیلم] همچنان که نمی‌توان از بازی متوسط یک ستاره به سادگی گذشت. نه به این آسانی نمی‌شود از این بازی متوسط گذشت!


    منبع : خبر آنلاین

    به روز شده در : شنبه 15 آبان 1389 - 19:12

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 65537
    بازديد ديروز: 208585
    متوسط بازديد هفته گذشته: 247330
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 454563520



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات