دانلود

دیدگاه‌های متفاوت درباره حضور ایرانیان در جشنواره کن + جدول نظرسنجی : آن‌ها به کن می‌روند که چه کنند؟ :: سينمای ما ::


   






دیدگاه‌های متفاوت درباره حضور ایرانیان در جشنواره کن + جدول نظرسنجی
آن‌ها به کن می‌روند که چه کنند؟

 

سینمای ما - همزمان با شروع به کار یکی از مهمترین رویدادهای سینمای جهان در فرانسه سینماگران ایرانی در حال ارزیابی لزوم و یا اهمیت حضور ایرانیان در جشنواره فیلم کن هستند.شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن چهارشنبه شب 21 اردیبهشت فعالیت خود را آغاز کرد و جمعی از مدیران و سینماگران ایرانی برخلاف وجود واکنش‌هایی منفی راهی این جشنواره جهانی شدند؛ احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، پژمان لشگری‌پور معاون فرهنگی بنیاد، امیر اسفندیاری مدیر امور بین‌الملل، حسن نجاریان، شفیع آقامحمدیان مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هاشم میرزاخانی مدیر عامل انجمن سینمای جوان، بهمن حبشی مدیر دفتر مجامع سینمایی، مدیرانی هستند که به نمایندگی از سینمای ایران در این دوره از جشنواره حضور دارند.البته برخی از این مدیران هنوز راهی فرانسه نشده‌اند و در هفته جاری به کن خواهند رفت. علاوه بر مدیرانی که از آنان نام برده شد گروهی از افراد فعال در حوزه بین‌الملل بخش‌های مدیریت دولتی سینما نیز به محل برگزاری این جشنواره رفته‌اند.

محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما نیز برای شرکت در جلسات فیاپ چند روزی در این جشنواره حضور خواهد داشت.

همواره حضور مدیران و سینماگران ایرانی در جشنواره فیلم کن و برپایی چتر سینمای ایران در بازار فیلم این رویداد سینمایی مورد انتقاد گروهی بوده‌ است؛‌ در سال 1385 مسئولان خانه سینما و کانون کارگردانان واکنشی منفی در این زمینه داشتند و امسال برخی چهره‌های نزدیک به مدیریت دولتی سینما.

ارائه هدف از حضور در این رویداد سینمایی، مشارکت در بازار فیلم و پذیرفته نشدن فیلمی از ایران در بخش رقابتی جشنواره همه نکاتی است که گاه به عنوان دلایل حاضر نبودن ایرانیان در جشنواره کن اعلام می‌شود و برخی نیز با اصل مسئله یعنی حضور در جشنواره‌ای که گاهی به کار کارگردانان مخالف با رویکردهای سیاسی ایران توجه کرده‌، انتقاد داشته‌اند.

امسال مشارکت در بازار فیلم کن، آن هم در شرایطی که دو فیلم از محمد رسول‌اف و جعفر پناهی و مجتبی میرتهماسب در جشنواره پذیرفته شده و مدیران سینمایی هم این آثار را نمایندگان سینمای ایران در این جشنواره جهانی نمی‌دانند، واکنش‌هایی متفاوت نسبت به دوره‌های گذشته به همراه داشت.

جدای از این مسئله که همواره کنجکاوی در مورد نتیجه حضور در این رویداد سینمایی و بازارهای فیلم وجود داشته، برخی از بعد سیاسی به موضوع نزدیک شده و معتقدند نباید سراغ جشنواره‌هایی رفت که با فیلم‌های معترض ایرانی همسویی می‌کند.

نوع دیگر انتقادها نیز از جنس سخنانی است که سیدضیا هاشمی در سال 1381 بیان کرده بود.‌ او گفته بود لزومی ندارد مدیران کارهای سینمای ایران را روی زمین گذاشته و خود به جشنواره‌های جهانی بروند.

دیدگاه‌های متفاوت در مورد این موضوع مشخص در بررسی اظهارات متفاوت افراد روشن‌تر خواهد شد.

عنوان

سمت

اظهارات

جواد شمقدری

معاون امور سینمایی

مسئله‌ای که خیلی از مهم‌تر از جشنواره کن است، بازار فیلم کن است. این بازار جایی برای ارائه محصولات تمام کشورهای شرکت کننده و عرضه و مبادله فیلم‌ها است و معتقدم خرید و فروش فیلم در جشنواره کن مهمترین بخش آن است. متاسفانه فضای تبلیغاتی فیلم‌های شرکت کننده فرش قرمز و مسائلی دیگری بیشتر از این بازار، مهم به‌ نظر می‌آید. سعی کرده‌ایم در بازار فیلم، بهتر از سال‌های قبل شرکت کنیم و فیلم‌های خودمان را در این بازار ارائه کنیم و بهترین محصولات جشنواره‌های داخلی را نیز در این بازار به معرض نمایش درآوریم.

در بخش بازار کن، بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و موسسه رسانه‌های تصویری غرفه دارند، به همین جهت مدیران این سه موسسه به همراه مدیران امور بین‌الملل آنها به فرانسه سفر کرده‌اند. من کارهای دیگری دارم که باید به آنها رسیدگی کنم، بنابراین احتمالا در کن حضور نخواهم داشت.

امیر اسفندیاری

مدیر امور بین‌الملل فارابی

بازار فیلم و جشنواره فیلم کن یکی از بزرگترین رویدادهایی است که در طول سال در حوزه سینما در سطح بین‌الملل اتفاق می‌افتد و کشورهای مختلف با توجه به حجم تولیداتشان در این بازار حاضر می‌شوند. مشارکت در بازار فیلم جشنواره کن بستری مناسب برای حضور در رویدادهای مهم بین‌المللی به وجود می‌آورد و فیلم‌‌ها برای فروش و حضور در جشنواره‌ها از سوی خریداران و برگزارکنندگان جشنواره‌‌ها در دیده می‌شوند. نباید بعد تاثیرات تجاری حضور در بازار فیلم را نادیده بگیریم. اینکه فیلمی از سینمای ایران در جشنواره پذیرفته بشود یا نشود، بستگی به سلیقه و سیاست‌‌های هیئت انتخاب جشنواره دارد و معیاری برای حضور در بازار فیلم به حساب نمی‌آید. بازار فیلم خود فضایی است برای مطرح شدن آثار سینمای ایران که نباید این دو را یکی دانست.

فرشته طائرپور

تهیه‌کننده

این رسمی است که طی سال‌های اخیر جا افتاده و گروه‌های قابل توجهی از مسئولان سینمایی و تلویزیونی در جشنواره‌های معتبری مانند کن شرکت می‌کنند. نتایج مثبت و منفی این سفر‌ها دقیقا بستگی به خود آن مسئول دارد. برخی می‌روند تا برای ابراز نفرت و تکفیر دلایل بیشتری پیدا کنند، برخی می‌روند تا شیفتگی پنهان و پیدایشان را نسبت به اینگونه فضاها تقویت کنند و معدودی هم واقعا با نیت شناختی بیشتر و کارشناسانه از یک رویداد سینمایی جهانی می‌روند تا بتوانند در ورود به عرصه‌های بین‌المللی با فهم درست‌تری گام بردارند. به هر حال دستاوردهای فکری و عملیاتی هر یک از این سفر کرده‌ها پس از بازگشت می‌تواند ثابت کند که چقدر آن سفر برای خود آن مدیر و یا سینمای ایران موثر بوده است.

البته من به تجربه دیده‌ام که بسیاری از این آقایان طی همین سفرها به تعادل بیشتری در فهم سینما و ارتباط‌های بین‌المللی می‌رسند که این خود خوب است. تنها نکته‌ای که می‌ماند این است که این مدیران نباید فراموش کنند که در همراهی با اهالی واقعی سینماست که می‌توانند به عنوان هیئت‌های دارای نمایندگی از سینمای مستقل ایران دیده شوند.

سیدضیا هاشمی

رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان

سفر به جشنواره‌های معتبر خارجی برای سینماگران، کارشناسان و مدیران سینمایی ضروری است. این سفرها می‌تواند زمینه آشنایی مدیران و اهالی سینما با امتیازهای این جشنواره‌ها را فراهم کند، لازم است سینمایی‌های ما ببینند فستیوال‌های درجه یک جهانی چطور اداره می‌شوند و از آن تجربه‌ها برای برگزاری بهتر جشنواره‌های داخلی استفاده کنند. جشنواره‌ها فرصتی مناسب برای تعامل میان سینماگران ایرانی و دیگر کشورهای جهان است، می‌توان در حاشیه جشنواره‌ها از امکان دیده شدن فیلم‌های ایرانی و فروش آنها به بازارهای خارجی استفاده کرد، دستاوردهای سینمای ایران را می‌توان از این طریق به مخاطب جهانی معرفی کرد. نمی‌توان گفت سفر به جشنواره‌های مختلف خارجی تاثیری در مدیران سینمایی نداشته، برگزاری جشنواره فیلم فجر در طی این سال‌ها حرفه‌ای تر شده و این نشان دهنده مسیر رو به رشد جشنواره و استفاده از تجربه‌های مختلف جشنواره‌های دیگر است، اگر مسئولان نگاهشان حرفه‌ای شده به دلیل تبادل و تعامل با فضاهای بین‌المللی است.

فرج‌الله سلحشور

کارگردان

این سفر تأیید سینمای مبتذل دنیا است و من در آن به جز تفریح، گردش و استراحتی چند روزه هیچ دستاوردی نمی‌بینم ضمن آن که این تنها یک ادعاست که باید در جشنواره‌ها حضور مؤثر و فعال داشته باشیم.

مسئولان فرهنگی و هنری ما باید پاسخ دهند که در طی سی و چند سال پس از انقلاب با شرکت در جشنواره‌هایی که تنها آثار سیاه‌نمایی از ایران را مورد توجه قرار داده‌اند و جز توهین به اسلام، فرهنگ و اعتقادات اسلامی ما هیچ هدف دیگری را دنبال نمی‌کنند چه منشاء خیر و برکتی برای سینمای ایران به همراه داشته است؟ و اگر در این جشنواره‌ها شرکت نمی‌کردند چه اتفاقی رخ می‌داد که در حال حاضر نیفتاده است؟ با شرکت مسئولین فرهنگی کشور در این جشنواره‌ها چه تاثیر مثبتی را تاکنون شاهد بودیم؟

آقایان مسئولان فرهنگی که مدعی هستند ما باید در جشنواره‌های خارجی حضوری فعال داشته باشیم آیا حضورشان مانع از این لجن‌پراکنی‌ها و سیاه‌نمایی‌ها از جامعه ایران در جشنواره‌ها بوده است؟ اگر این افراد ملت ایران را لایق می‌دانند گزارشی از تاثیرات حضور خود در جشنواره‌های مختلف جهانی ارایه دهند و تاثیرات مثبت حضورشان در این جشنواره‌ها را اعلام کنند. هر عاقلی در این مملکت این‌را می‌داند که رفتن به این جشنواره تا به امروز تنها تأیید این جشنواره‌ها بوده و هیچ نتیجه مثبتی برای سینمای ما به همراه نداشته است.

من در این سفرها به جز تفریح، گردش و استراحتی چند روزه برای مدیران فرهنگی کشور هیچ دستاوردی را نمی‌بینم. و این تنها یک ادعاست که باید در جشنواره‌ها حضور مؤثر و فعال داشته باشیم.

جمال شورجه

کارگردان

جشنواره کن جشنواره‌ای است که عمدتا به فیلم‌ها و فیلمسازانی که در سال‌های گذشته به انقلاب و نظام پشت کرده‌اند توجه می‌کند. نمونه این توجه که اکنون نیز در فرانسه زندگی می‌کند محسن مخملباف است. البته باید بگویم من کیارستمی را از این مسئله مستثنی می‌دانم، چرا که او یک فیلمساز جهانی است که از کن برای کارهایش استفاده می‌کند و برای مخاطبان خاص خودش در سطح جهان فیلم می‌سازد. به نظرم اگر فرصت حضور در کن برای بخشی از سینماگران فراهم می‌شد که بتوانند آثار تولیدی روز دنیا را آنجا دیده و از مباحث جنبی آن استفاده کنند، بسیار بهتر از سفر تعداد زیاد مدیران به کن بود. تبیین نظرات و سیاست‌های ما توسط مدیران سینمایی در رسانه‌های خارجی می‌تواند برخی از توطئه‌های رسانه‌ای‌ غرب علیه کشورمان را خنثی کند.

محمدرضا اسلاملو

کارگردان

حضور و نمایش فیلم‌های ایرانی در بازار جشنواره کن دستاوردهایی را برای ما خواهد داشت. این حضور علاوه بر اینکه سبب پیدا شدن خریدار برای آثار ما می‌شود، فرصت تبادل افکار و برقراری دیالوگ میان سینماگران کشور با دیگر فیلمسازان و متولیان امور سینمایی جهان و مخاطبان در سایر کشورها را برقرار می‌کند. خوشبختانه مضمون و باطن فیلم‌های ایرانی به لحاظ رعایت چارچوب‌های معنوی و اخلاقی با سایر کشورهای جهان متفاوت است و از این رو مردم دیگر کشورها این آثار را می‌پسندند. اما مسئله حائز اهمیت این است که ما چگونه آثار خود را به مخاطبان جهانی عرضه کنیم زیرا چنانچه شرایط و فرصت‌های مناسب برای دیده شدن فیلم‌های ما به وجود نیاید مسلماً از این امکان محروم خواهیم شد.



منبع : خبر آنلاین

به روز شده در : يکشنبه 25 ارديبهشت 1390 - 23:45

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

هما
سه‌شنبه 27 ارديبهشت 1390 - 19:51
-2
موافقم مخالفم
 

;کلا دستشون درد نکنه خیای باحالن.

ان شاءالله با ی عالمه نخل طلا برگردند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���