دانلود

متن ابراهیم حاتمی‌کیا در تمجید از «یه حبه قند» و توهین به اصغر فرهادی حاشیه‌ساز شد : تأسف‌‌بار و حزن‌انگیز است که کسی را توبیخ کنیم که چرا نشان می‌دهی مردم دروغ می‌گویند و در همان لحظه خودمان دروغ بگوییم :: سينمای ما ::

   






متن ابراهیم حاتمی‌کیا در تمجید از «یه حبه قند» و توهین به اصغر فرهادی حاشیه‌ساز شد
تأسف‌‌بار و حزن‌انگیز است که کسی را توبیخ کنیم که چرا نشان می‌دهی مردم دروغ می‌گویند و در همان لحظه خودمان دروغ بگوییم

کاربران سایت "سینمای ما" در بخش نظرات به این اظهارات واکنش نشان می‌دهند
سینمای ما- متن کوتاهی که ابراهیم حاتمی‌کیا در تمجید از «یه حبه قند»، جدیدترین ساخته رضا میرکریمی نوشت، با نیش و کنایه‌های توهین‌آمیز این فیلمساز به همکار موفق دیگرشان اصغر فرهادی و تلویحاً با انتقاد از مضمون فیلم «جدایی نادر از سیمین» همراه بود. این حرف‌های تند و مغرضانه واکنش‌های متفاوتی را در فضای رسانه‌ای ایجاد کرد. این کارگردان سینما در این یادداشت نوشته است:
 «یا لطیف
 خیر ببینی آقا سیدرضای میرکریمی. کام‌ات شیرین. اگر این حَبّه قندت نبود، یادمان می‌رفت کجایی هستیم و با کامِ تلخ در صفِ سفارتِ خرس‌نشان ایستاده بودیم تا از سرزمین همیشه آفتاب‌مان به جبرِ همکار تلخ‌مزاج، همه مهر دروغ بر پیشانی، متقاضی پناه به سرزمین همیشه ابری بگیریم.
خیر ببینی برادر. تو با حَبّه قندی کام دودگرفته‌مان را شستی و به یادمان آوردی که ایرانی هستیم. نامی داریم و نشانی. ادبی داریم و آدابی، که به وقت شادمانی بدانیم چه باید کنیم و به وقت عزا چه باید باشیم.
سیّد عزیز، متوقع نباش که با این حَبّه قندت قادر به شیرین کردن کامِ جفامسلکان باشی. این تلخی به بلندای نسلِ این نهضت همچنان ادامه‌دار است، ولی بدان، این بارانِ سیاهِ جفایِ غریبه‌هایِ دوست‌نما، پایانی دارد. تو حوصله کن و مباد که شکایت به غریبه بری. تو شاگردِ مکتبِ فردوسی و حافظی که نه کوچیدند و نه شوقِ ترکِ سرزمین به فرزندانشان دادند. این عصر وارونگی پایانی دارد برادر!
برادرت ابراهیم حاتمی‌کیا، برگ‌ریزان یکهزار و سیصد و نود.»

حسین معززی‌نیا در یادداشتی که در واکنش به این متن منتشر کرد، در انتقاد به حرف‌های حاتمی‌کیا نوشت:
«امروز متنی به قلم ابراهیم حاتمی​کیا منتشر شده در ستایش فیلم «یه حبه قند» و نکوهش اصغر فرهادی. یا تعبیر درست‌ترش این است که بگویم متنی منتشر شده به‌منظور سرزنش اصغر فرهادی که تحسین «یه حبه قند» و رضا میرکریمی را هم در خود دارد.
این یکی از تأسف‌آورترین متن‌هایی است که در زندگی‌ام خوانده‌ام. بعد از خواندنش حالم بد شد. دلم گرفت. غمگین شدم. چون دیدم کسی که روزگاری از خالص‌ترین و صادق‌ترین آدم‌های این مملکت بوده، چنان دچار بغض و کینه نسبت به همکار فیلمسازش شده که از اولین روزهای امسال که در برنامه‌‌ای تلویزیونی حاضر شد و به اصغر فرهادی تاخت تا الان که به قول خودش فصل «برگ‌ریزان» فرا رسیده، هنوز نتوانسته بر احوالش فائق آید و کار را به جایی رسانده که پاک فراموش کرده در حالی دارد اصغر فرهادی را بابت نمایش شیوع دروغ‌گویی در جامعه‌ی ایرانی شماتت می‌کند که خودش دقیقاً و مشخصاً دارد دروغ می‌نویسد و اصغر فرهادی را متهم می‌کند به این که «در صف سفارت خرس‌نشان ایستاده تا از سرزمین همیشه آفتاب‌مان... متقاضی پناه به سرزمین همیشه ابری» شود! و او را متهم کرده که فیلم می‌سازد تا شکایت به غریبه برد و شوق ترک سرزمین به فرزندانش بدهد!

می‌شود «جدایی نادر از سیمین» را دوست نداشت، می‌شود اصغر فرهادی را دوست نداشت و می‌شود «یه حبه قند» را دوست داشت. هیچ‌کدام از اینها ایرادی ندارد. اما تأسف‌‌بار و حزن‌انگیز است که کسی را توبیخ کنیم که چرا نشان می‌دهی مردم دروغ می‌گویند و در همان لحظه خودمان دروغ بگوییم. تأسف‌بار است که وقتی فیلم‌مان مجوز نمایش نمی‌گیرد چند هفته پیاپی از وضعیت «سرزمین‌ همیشه آفتاب‌مان» شکایت کنیم و بگوییم آسمان ابری است، اما موقع حمله به اصغر فرهادی که می‌شود، ناگهان ابرها را بزنیم کنار و آفتاب را ببینیم.
تأسف‌بار است که خودمان برویم در آلمان فیلم بسازیم و نشان بدهیم که در کنار راین هم می‌شود خدا را جست و به وقتش به کسانی که اعتراض می‌کنند این بسیجی را برده‌ای در آلمان که چه بشود حمله کنیم و بگوییم شما تنگ‌نظرید، اما حالا بعد از بیست سال همکارمان را آدم خودباخته‌ای تصویر کنیم که چون یک جایزه از جشنواره همان کشور گرفته پس حتماً رفته پشت در سفارت صف ایستاده تا به آن «سرزمین ابری» پناهنده شود! و تأسف‌آور است که از خواننده یادداشت‌مان پنهان کنیم که همکارمان قبل از ساختن فیلمش چند ماه در آن «سرزمین ابری» سکونت داشت و می‌توانست با تهیه‌کننده‌ای آلمانی کار کند، اما پروژه‌اش را نیمه‌کاره رها کرد و آمد در سرزمین خودش فیلمش را ساخت. بنابراین اساساً نیازی به صف ایستادن پشت در جایی و تقاضای پناهندگی و گدایی جایزه از کسی نداشته است.
موضوع بحثم اصغر فرهادی نیست؛ اینها را نوشتم چون دلم گرفته از این منش که ابراهیم حاتمی‌کیا در پیش گرفته. نوشتم چون دوستش دارم و دلم نمی‌خواهد بیش از این ذهنش را صرف کینه‌جویی کند و حتی ستایش از فیلم شیرینی چون «یه حبه قند» را با این جور طعنه‌ و کنایه‌ها آمیخته کند. می‌توانستم عافیت‌اندیشی کنم و اینها را ننویسم. می‌توانستم سکوت کنم تا سلام و علیک‌مان برقرار بماند. می‌دانم که حالا دل‌خور می‌شود، اما ترجیح می‌دهم مثل خودش صریح حرف بزنم، هرچند که برنجانمش. ترجیح می‌دهم که بداند ما از او چنین انتظاری نداریم. ترجیح می​دهم بگویم که حواسش باشد روزگاری صراحتش با صداقت همراه بود.»

در متن دیگری که در واکنش به این نوشته حاتمی‌کیا منتشر شد، زهرا مشتاق عنوان "آقای حاتمی‌کیا؛ چرا نیش و کنایه؟"را انتخاب کرد و نوشت:

«سلام بر مردی که پایان عصر وارونگی را انتظار می​کشد . مردی که در این برگ ریزان و کام دود گرفته ، حبه​ای قند ، به یادش می​آورد اهل کجاست و کامش به خاطر اهل سرزمین آفتاب بودن شیرین می​شود !
من هم از شادمانی شما خوشحال شدم . از این که چیزی حالتان را خوب کرده. اما این نیش و کنایه​ها را و این اندازه سرریز بودن را فهم نمی​کنم .
من درباره هیچ فردی سخنی ندارم. بنای من رود کوچکی است که نرم نرم پیش آمده و اکنون به وسعت دریاست.
جریانی که زمانی با «داستان های یک شهر» پیش آمد . به «شهر زیبا» رسید . از«رقص در غبار» پرده برداشت. به «چهارشنبه سوری» رسید و ناگهان به اتفاق درخشانی چون «جدایی نادر از سیمین» رسید.
حتا دو لغت «ناگهان» و «اتفاق» هم غلط است . چون تمام این چند اثری که می​شود گفت تمام اهالی سینما آن​ها را دیده​اند ، خبر از تالیفی تصویری و اجتماعی است . آثاری که بیش از هر چیز نشانه​ای است از تولد اندیشمندی اجتماعی که پیرامونش را به طرز تکان دهنده​ای مورد واکاوی و جست و جو قرار داده و از صافی نگاهش ، اصل و قایع ، بی پرده و برهنه قابل مشاهده است .
پیچیدگی دشواری که تنها روایت و قصه است که تلخی بی نهایتش را اندکی قابل تحمل می​سازد.
و قرار گرفتن در برابر همین آینه تمام قد است که هیکل فربه و پرچربی و از ریخت افتاده این اجتماع تمام خشمگین را چنین نافرم و غیرقابل تحمل می​سازد.
فیلمساز محبوب دیار ما ، موافق شوید که دیگران هم گاه ، به اندیشه​ای دیگر ، دریافت​های خویش را تبدیل به فیلم سازند. و موافق باشید جهانی شدن نه تنها به مفهوم فروریختن مرزهاست ، بلکه جهانی شدن اندیشه نیز هست.
انتقال هر هشدار از اجتماعی به اجتماع دیگر نشانه​ای از بیداری است، و البته شباهت فاجعه بار اجتماع صرفا عقیدتی و ایدئولوژیک انسان​ها.
چیزهایی هست که خوشحالمان نمی​کند. رویمان را برمی​گردانیم که این همه بدقوارگی را نبینیم. اما انکار ما چیزی را تغییر نمی​دهد . ما زنجیروار به سلسله دلهره​آوری که ما را احاطه و مغروق ساخته متصل شده​ایم.
حالا هر اسمی روی آن گذاشته شود ، دیگر اهمیتی ندارد. از صف سفارت خرس نشان تا یک پیشانی انباشته از مهر دروغ و حتا متقاضی پناه به سرزمین همیشه ابری .
چه تلخ باشد ، چه شیرین و چه خوشمان بیاید یا نه ؛ ساختار تفکر در میان آدم های دنیا تغییراتی اساسی یافته است . وقتی نظریه انیشتین با آن اندازه از استواری ، دچار خلل ، تردید و در آستانه دگرگونی قرار می گیرد ؛ چگونه می توان حافظ و فردوسی را تنها به دلیل ماندن و کوچ نکردن ستود و ستایش کرد؟!
به دور از هر خشم و کینه سرریز شده​ای ، آیا راستین​تر و صادق​تر از «جدایی نادر از سیمین» مثالی برای تصویر اجتماعی چنین در آستانه هشدار می​توان یافت ؟
این فیلم برای من نما به نما ، نمایشی از اهمیت اخلاق در اجتماع انسانی است . اجتماعی که بندهایش ، دسته دسته از هم گسیخته می​شود . اجتماعی که داستانش از آمارهایش پیداست . آن جا که آمار سخن می گوید...

به دور از هر خشم و کینه سرریز شده ای که برای مردی چون شما و در دهه پنجاه زندگی که انتظار خویشتن داری بیشتری از او می رود، آیا...»

کاربران سایت "سینمای ما" در بخش نظرات به این اظهارات واکنش نشان می‌دهند


منبع : خبر آنلاین

به روز شده در : جمعه 29 مهر 1390 - 7:14

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

صبا دارابي
جمعه 29 مهر 1390 - 8:25
-27
موافقم مخالفم
 

چرا ايران جاي زندگي نيست ؟ اون ور خيلي بهتره ؟ اصلا شروع در باره اين بحث كم فهمي هست . فيلم جدايي نادر از سيمين هم همين طور . اصلا داره درباره ي چيزي كه نيست حرف مي زنه و ژست عميق بودن مطلب رو به خودش گرفته . شما چرا چيزي رو كه اصلا وجود نداره بزرگ يا بعضا حتي كوچك مي كنيد؟ از كنارش رد شيد .

مصطفی
جمعه 29 مهر 1390 - 8:59
-5
موافقم مخالفم
 

درودبرفرهادی..خجالت بکش اقای حاتمیکیا تااخرعمرت نمی تونی فیلمی مثل جدایی بسازی

حق
جمعه 29 مهر 1390 - 9:21
13
موافقم مخالفم
 

درود بر ابراهیم حاتمی کیا و احسنت به یه حبه قند

حامد سبز
جمعه 29 مهر 1390 - 10:18
15
موافقم مخالفم
 
تأسف

نمی دانم چرا سایت سینمای ما در مقابل بسیاری از توهین ها به اهالی سینما سکوت می کند اما زمانی که به بعضی افراد توهین میشود این چنین رسالت رسانه ایش گل می کند و دعوت به کامنت میکند

البته اگه این نظر را هم حذف نکنند!


جمعه 29 مهر 1390 - 10:39
9
موافقم مخالفم
 

هر دو رو خیلی دوست دارم . حاتمیکیا و جدایی نادر از سیمین

مهرداد
جمعه 29 مهر 1390 - 13:5
-4
موافقم مخالفم
 

این مطلب را در فیس بوک خواندم و با اجازه اقای مازیار وکیلی نویسنده ان برای شما میفرستم.

ابراهیم عزیز سلام؛

من خیلی جوان تر از آنم که نامه ام را اینگونه آغاز کنم.اما اینگونه نامه ام را آغاز می کنم چون احساس می کنم صمیمانه تر و دوستانه تر است.عصبانی هستی می دانم.فیلمت در محاق است می دانم.حال خوبی نداری می دانم.این را هم می دانم که زخم خورده و رنجوری از این گردش ایام.به تو هم حق می دهم.تو حق داری که فیلمی را که ساخته ای با مردم و در کنار آن ها ببینی.و احساس(و چه احساس درستی)می کنی حقت تضیع شده.اما روا نیست که به خاطر حس و حال یا حق تضییع شده یا هر چیز دیگری این چنین بی رحمانه بر شخص ثالثی بتازی.بر شخص ثالثی که هیچ گناهی در مشکلات امروز تو ندارد.و تازه بدتر از آن این که بیایی و به بهانه دفاع از فیلم دیگری ،کس دیگری را بکوبی.برادر،همسنگر و دوست و رفیق عزیز،فیلم فرهادی آینه جامعه ماست.درد دارد و تلخ است.چون در تمامی دوران حقیقت تلخ و دردناک بوده.می گویی روزنه امیدی باید داشت؟قبول.تو روزنه امید را نشانم بده.تو و حال بدت حاصل همین امروزید.این را که دیگر نمی توانی کتمان کنی.می توانی؟نمی خواستم انقدر تلخ و بی پیرایه بگویم ابراهیم جان.ولی چه کنم که تلاشم برای ثبت و ضبط همین چند سطر خیرخواهی و دوری عداوت و کینه از سطح جامعه سینمایی است.فکر می کنم علت این موضع گیری های امروزت این است که رقیب جدی و استخوان داری برایت پیدا شده.کسی که جایگاه تزلزل ناپذیر تو را در این سی و چند سال بالاخره متزلزل کرده و توانسته همسنگ سال های اوج تو اعتبار و ارج و قرب پیدا کند.دور نبود دهه 60 و 70 که حاتمی کیا یکپا موج بود و هر اظهار نظرش جنجالی می شد و موج درست می کرد.هر فیلمش قیامتی بود برای سینه چاکان و عشاقش و حتی کسانی که فرسنگ ها از دنیا او دور بودند.نمی دانم،شاید دلت برای آن دورها که پشت سر هم شاهکار خلق می کردی تنگ شده است.حق هم داری آخر چنته ات در این هفت هشت سال خیلی خالی است.دو تا فاجعه سینمایی داشتی(دعوت و گزارش یک جشن).و یک فاجعه تلویزیونی(سریال حلقه سبز)و در نهایت متوسطی چون به رنگ ارغوان را.دیگر از آن حاتمی کیا جسور و بی نقص قدیم خبری نیست.ابراهیم جان،از قدیم الایام گفته اند:یک سوزن به خودت بزن بعد یک جوالدوز به دیگری.تو ضعیف شدی و بی بو و خاصیت.برای همین است که دیگر آن همه شور و عشق و توجه را نداری.این دیگر به فرهادی و فرهادی ها ربطی ندارد.خنجر زمانه انقدر زخم بر پیکرت زده که رنجور شدی.و از پی این رنجوری هم حسود.این متن تو نه ستایش نامه ای برای یک حبه قند(که به حق شهد شیرینی است.)که کینه نامه ای بود برای عداوت با فرهادی.و کار بدتری که کردی پای سید رضای بزرگوار را به میان کشیدی که اصلاً ربطی به این جنگ خود ساخته تو ندارد.ابراهیم با صدها پوزش از جامعه پس افتادی و نمی توانی با آن مماس پیش بروی.حال به خاطر هر چیز که هست.فرهادی هم پا و هم نفس با مردمانش پیش می رود و این حدیث زندگی و پویایی فیلم های اوست.تو خود اگر خواهان آن گذشته با شکوهی.در خود نگر که از هر چیز دیگری بهتر برای امروز تو همین است

اصغر بزازی
جمعه 29 مهر 1390 - 13:54
-10
موافقم مخالفم
 

متاسفم برای کارگردانی که تا از دید مردم دور مونده برای مطرح شدن دوبارش و البته نشان دادن حسن نیت به مسوولان ارشاد حاضر شده همچین چرندیاتیو بگه

در بهترین حالت حاتمی کیا یک فیلمساز موفق در ایرانه اما فرهادی شهرت جهانی داره که فک نکنم این حرفا براش مهم باشه

مهسا
جمعه 29 مهر 1390 - 14:36
-9
موافقم مخالفم
 

منم با خوندن این متن حالم بد شد و فقط دارم به آن لحظاتی فکر می کنم که ابراهیم حاتمی کیا را به خاطر صداقتش یا دیدن فیلم آژانس شیشه ای دوست داشتم.

برادر ایراهیم حیف آن لحظه ها که هدر دادم

سیمین
جمعه 29 مهر 1390 - 14:59
-1
موافقم مخالفم
 

آقای حاتمی کیا و آقای فرهادی جفتشون از بهترین کارگردان های مان. مردم فیلم هاشونو دوست دارن. همینطور خودشونو.. اینکه آقای فرهادی با مضمونی فیلم میسازه که آقای حاتمی کیا خوشش نمیاد نباید باعث دشمنی و اینطور حرفا بشه... ما باید یاد بگیریم که به علایق هم احترام بزاریم...

سهیل
جمعه 29 مهر 1390 - 15:25
-5
موافقم مخالفم
 

فقط میتونم بگم اصلا از اقای حاتمی کیا توقع نداشتم

محمد
جمعه 29 مهر 1390 - 16:52
1
موافقم مخالفم
 

آقای حاتمی کیا! براتون متاسفم!

انتظار این حرف های توهین آمیز رو از کارگردان فیلم کالت ها ی خودم نداشتم

مهدی
جمعه 29 مهر 1390 - 19:54
-6
موافقم مخالفم
 

حاتمی‌کیا چیز بدی نگفته و از آقای معززی‌نیا تعجب می‌کنم که تشبیهاتی مع‌الفارغ را به کار برده است. در اینکه فرهادی جامعه را مملو از دروغگویی می‌داند و غیرقابل سکونت که کسی حرفی ندارد.


شنبه 30 مهر 1390 - 8:33
-6
موافقم مخالفم
 

تودیگه بدتر از اون فکر کردی با جملاته ادبی ..

اصلا ارزش حرف زدن هم نداری تو دیگه.

برو بابا..........

علی
شنبه 30 مهر 1390 - 9:31
-7
موافقم مخالفم
 

واقعا که جای تاسف داره

این چه جور صحبتیه که یک گارکردان به دیگری میکنه ، دلش از چی پره

؟

جمال
شنبه 30 مهر 1390 - 9:43
9
موافقم مخالفم
 
کتمان واقعیت

مگر در درستی حرف های آقای حاتمی کیا و وجود قصد و غرض های مختلف در اکثر تحرکات آقای فرهادی که مثل او در سینمای ما زیاد هم هستند شک دارید !!!

برای فهم این موضوع شما را به عملکرد های مختلف آقای فرهادی ارجاع می دهم.

البته می دانم به علت جهت گیری های کاملا مشخص شده ی سایت شما این متن را در سایت قرار نخواهید داد!!!

امیر
شنبه 30 مهر 1390 - 10:7
6
موافقم مخالفم
 
از چه ناراحتید آقای حاتمی کیا؟

آقای حاتمی کیا

فیلم رصای عزیز شما و ما آنقدر زیبا و دل انگیز است که سالها در درس اساتید سینما تدریس خواهد شد و اثری است ماندگار در تاریخ سینمای ایران. اما شما به بهانه تیریک به میر کریمی عزیز به عزیز دیگر سینمای ایران تاخته اید. چرا؟ آیا در جامعه ی کلان شهری چون تهران رواج دروغ و در مظان اتهام قراردادن یکدیگر را ندیده اید؟ آیا این فضای غبار آلوده را حداقل در همین چند سال اخیر ندیده اید؟ از فرهادی گله مندید که مناسبات حاکم بر این جامعه را چرا به تصویر کشیده است؟ شما خود نیز در این فضای غبار آلود بر حسب شنیده هاییان جکم صادر کردید .همان اخلاقی که فرهادی در اثرش آن را شماتت کرده است.

دلگیرمان کردید آقای عزیز. کام ما را که از لذت یک حبه قند شیرین شده بود تلخ کردید. دیگر شما را نمی فهمیم آقای حاتمی کیا.


شنبه 30 مهر 1390 - 10:50
16
موافقم مخالفم
 

با هم دوست باشید بچه ها

...
شنبه 30 مهر 1390 - 11:6
5
موافقم مخالفم
 

مثلا شما هم ایرانی هستید ولی این آقای فرهادی هر چی دلش میخواد دروغ می بافه...درود بر حاتمی کیا

احسان چراغي
شنبه 30 مهر 1390 - 12:35
12
موافقم مخالفم
 

1-آقاي معززي نيا انتظار داريد حاتمي كيا هم مثل شما چاپلوسي فرهادي رو بكنه؟!

2-يعني الآن حاتمي كيا صراحتش با دروغ همراه است؟!!!

3-هردو يادداشت شديدا سفسطه و مغلطه و شعار بر ضد حاتمي كيا است.

وحید
شنبه 30 مهر 1390 - 13:33
0
موافقم مخالفم
 

فکر نمیکردم حاتمی کیا همچین آدمی باشه

ش.شیرازی
شنبه 30 مهر 1390 - 14:57
-2
موافقم مخالفم
 

اصغر فرهادی گرامی. آرام باش و این گفته شیخ اجل سعدی را بیاد داشته باش که فرمود:

محال است اگر تیغ بر سر خورم / که دندان بپای سگ اندر برم

هومن
شنبه 30 مهر 1390 - 15:4
6
موافقم مخالفم
 

آقاي حاتمي‌كيا! از شما سوالي دارم: آيا اگر اصغر فرهادي دروغ و دروغگويي و ريا و تزوير را در فيلمش به تصوير نمي‌كشيد، مملكت ما گلستان بود؟ آيا شما در بين اين مردم زندگي نمي‌كنيد و دروغ و دروغگويي را از بالا به پائين نمي‌بينيد؟ از شما بعيده اين حرفا و نديدن اين چيزها....


شنبه 30 مهر 1390 - 15:8
15
موافقم مخالفم
 

من ابراهیم حاتمی کیا رو دوست دارم...

ولی باید بگم که این صحبتهاش بوی حسادت میده...

مهدی
شنبه 30 مهر 1390 - 16:19
0
موافقم مخالفم
 

مصاحبه ی جناب حاتمی کیا با شهروند را که خواندم کلی خوشحال شدم که ابراهیم جان ما هم از تغییر سخن میگوید و به نکات روشنی دست یافته است،اما وقتی یادداشتش برای یه حبه قند را خواندم دریافتم که تغییریافتن کار هرکسی نیست و تنها میشود از آن دم زد،تغییر که انسان را به حرکت رو به جلو وامیدارد،باری با خواندن چنین یادداشتی تمام مهراضافه ای که نسبت به ابراهیم آمده بود,پرید.آخر ابراهیم جان!حداقل جای این تیکه پرانی در تحسین یه حبه قند و تبریک به میرکریمی نیست.

امیددارم که سیدرضای میرکریمی در یادداشتی متقابل از طرف این حامی امروزش از بنده ی خدا فرهادی عذرخواهی کند.

فرشاد
شنبه 30 مهر 1390 - 16:42
-6
موافقم مخالفم
 

متاسفم برای ابراهیم حاتمی کیا.اصلا توقع این حرف ها را از او نداشتم.فرهادی بهترین کارگردان ایرانی است.

اصغر فرهادی عزیز حسودان چشم دیدن موفقیت های تو را ندارن.

هیراد
شنبه 30 مهر 1390 - 16:56
-12
موافقم مخالفم
 

افسوس ، حال امروز حاتمی کیا در فیلم سردرگم گزارش یک جشن هم مشهود بود ، آقای حاتمی کیای دوست داشتنی دیروز ، افسوس از پا در هوا ماندن امروز...

فرهاد رادمان
شنبه 30 مهر 1390 - 16:57
11
موافقم مخالفم
 

یعنی 4 تا کارگردان خوب تو این مملکت نمیتونن پشتیبان هم باشن و حمایت کنن از هم؟؟؟؟؟

محمد
شنبه 30 مهر 1390 - 19:33
9
موافقم مخالفم
 

آقای حاتم کیا ، تحسین یک فیلم خوب را به زمینه برای نقد یک کارگردان بی ارتباط با فیلم تبدیل کرده اند. چون در زمینه ای که عمدۀ مخاطبان موافق آن هستند ، به خوبی می توان ، در آن محتوایی را که اگر به طور مستقیم گفته شود حساسیت برانگیز است را تعبیه کرد. انگار که تمجید از یک فیلم خوب عین توهین به یک کارگردان است. گویی این دو در راستای هم هستند. این فقط نوعی مغالطه است چرا که اولا هیچ گونه ارتباطی بین فیلم یک حبه قند با شخصی به نام اصغرفرهادی وجود ندارد. تلفیق آنها بی معنی و غیر منطقی است. دوما، تمایز هایی که حاتمی کیا بین اثر میرکریمی با فیلم جدایی نادر از سیمین، قائل می شود بی ربط است و تقابل آنها ساختگی است. این که بعضی از مردم ایران در برخی مواقع ، دروغ می گویند و در برخی نه ، با کدام بخش یک حبه قند ، تقابل دارد که بخواهد اثر آن را خنثی کند. سوما، گرفتن جایزه از برلین ، چه ربطی به ایستادن در صف سفارت دارد. بودن در صف سفارت چه دخلی به نقد فیلم آن شخص دارد. به نظر می آید غلیان خشم آقای حاتمی کیا نسبت به اصغر فرهادی، برای ارتباط بین همۀ اینها کافی باشد . نه یک ربط منطقی ، که تماما هیجانی.

Mani
شنبه 30 مهر 1390 - 19:58
7
موافقم مخالفم
 

همانند ديگر عزيزان من هم انتظار چنين برخوردی رو از آقای حاتمی کيا نداشتم .

روزی فيلمهای جشنواره ای تماما فقر بود و کاستی ولی امروز خوشحاليم که فيلمهايي از ايران به جشنواره ها راه پيدا می کنند که از دل جامعه بيرون آمده و مردم را با خود درگير می کند .

بايد خوشحال باشيم که اين فيلمها هر روز بيشتر ديده شوند .

مجتبی
شنبه 30 مهر 1390 - 21:43
-2
موافقم مخالفم
 

خب به خیلی ها ثابت بشه که میشه قط حرف خوب زد و خوب نبود. نه اصلا فرضمون رو می ذاریم به این که آقای حاتمی کیا خوب بوده. اما ببینید که چقدر سخته که در روز های سخت خوب بمونی. مطمئنا هر کسی که با سینما آشنا باشه می فهمه که جدایی نادر از سیمین ترویج دروغ نبود و اتفاقا مزمت دروغ های کوچکه که می تونه ناگهان خیلی بزرگ تر بشه. درباره ی الی هم همینطور بود. هر کسی که با کشور ما آشنا باشه و به الخص هر ایرانی می دونه که متاسفانه دروغ تو روز گار ما عادت شده و انکارش بستن چشم تو روز روشنه. به قول ظریفی کسی رو که خوابه میشه بیدار کرد اما کسی که خودشو به خواب زده رو نه. فکر می کنم آقای حاتمی کیا ترجیح می ده این روز ها خودشو به خواب بزنه و بگه همه چی آرومه.

کاش خداوند به همه ی ما صبر واقعی بده تا در جایی که باید صبور باشیم و صبوری رو حداقل بازی نکنیم.

فرزاد
شنبه 30 مهر 1390 - 23:7
-1
موافقم مخالفم
 
حسادت

آخی .. بنده خدا داره می ترکه از حسادت . خب آقای محترم ! آقای حاتمی کیا ! شما یه فیلم خوب بساز که تو خود ایران با اقبال مردمی و منتقدا مواجه شه ! برلین پیش کش . یه فیلم بساز که توش مردم و ایرانمون از جنس واقعیت باشه نه دروغ و گل و بلبل


يکشنبه 1 آبان 1390 - 6:41
0
موافقم مخالفم
 

كاملا باهات موافقيم زهرا جون

مهتاب سادات
يکشنبه 1 آبان 1390 - 8:31
3
موافقم مخالفم
 

آینه شکستن خطاست

خدایا به تو پناه می آوریم در این دوری که همه به سان خانه های شنی با یک تلنگر پیش چشمت فرو می ریزند.

هر فرد دیگری اینگونه تمجید را با کنایه می آلود شاید اینقدر تعجب نمی کردم اما گوینده این سخنان حاتمی کیاست کسی که صراحت و صداقتش را همیشه تحسین می کردم و با وجود اینکه گاهی سکوتش از هر زهری تلخ تر بوده اما دوستش داشتم و دارم به خصوص آن نگاه ویژه را در تمام فیلم هایش و لحظه های نابی که به قول حافظ آنی دارند.

چرا حالا و درست در این زمان باید به بهانه های مختلف به صورت هم چنگ بیندازیم؟؟؟

آقای حاتمی کیا فیلم جدایی نادر از سیمین را دوست نداری؟ به نظرت نمایش دروغ های جامعه خطاست؟ یا به نظرت ... خوب از دید یک همکار و منتقد نقد بر آن بنویس و بگذار دیگران بلوغ کمال یافته هنرمندشان را در قالب یک واکنش هنری ببینند. نه اینکه با صد گونه کنایه بخواهی بغض خود را به خورد جامعه بدهی

حاتمی کیا انسان گمنامی نیست که رفتارش مهم نباشد نسلی با تماشای صداقت و صراحت فیلم های شما بزرگ شدند

کارگردان محبوب من کجا و کی گم شدی؟؟؟

ابوالفضل
يکشنبه 1 آبان 1390 - 9:4
-2
موافقم مخالفم
 
ای وای...

چی میتونم بگم به کسی که لذت ها برده ام از فیلم هایش؟عمو ابراهیم لا اقل بگو چرا اصغر فرهادی عزیز و بی ادعا را این گونه دیده ای؟خواهش می کنم بگو و بگذار باز هم از دیدن ارتفاع پست لذت ببرم و غصه هایم را با حاج کاظم قسمت کنم...لطفا بگو...

سعید
يکشنبه 1 آبان 1390 - 13:0
3
موافقم مخالفم
 

نفرت و کینه آقای حاتمی کیا رو میشد در آثارش هم به روشنی دید اما انگار تا چیزی از پشت بام به زمین نیفته شما نمیبینیدش.

مگه در ارتفاع پست کردها رو تحقیر نکرد مگه در به رنگ ارغوان شمالی ها رو به استهزا نگرفت مگه در آژانس شیشه ای حاجی فیروز نماد شادی و سرزندگی و بهار ایرانی رو تحقیر نکرد

چشمهاتون رو باز کنید برادر حاتمی کیا چندان با سلحشور فرقی نداره فقط ریشش کوتاه تره و سیاست باز تره

میثم
يکشنبه 1 آبان 1390 - 13:9
-3
موافقم مخالفم
 

حاتمی کیا خودش هم توی این یادداشت به خودش و رضا میرکریمی دروغ میگه که یادداشت نوشته برای تشکر از میرکریمی. من اگر جای میرکریمی بودم از حاتمی کیا حتما گلایه میکردم که چرا منو بهانه ی نیش زدن به یکی دیگه میکنی. و این که اگر واقعا احساس مسوولیت میکنه چرا خاله زنکی و با نیش و کنایه چنگ انداختن کودکانه. خب درست بیاد حرفش رو بزنه.

ولی برام خیلی جالبه که اصغر فرهادی کاری به حاشیه سازی و حاشیه خواهان نداره.

bivatan
يکشنبه 1 آبان 1390 - 17:38
0
موافقم مخالفم
 

خوشحالم که با شنیدن یک حرف حق اینقدر براشفته می شوید.

آری شما باید با استناد به نقض نظریات انیشتین و در نتیجه نقض پایداری به میهن و دین کوچ کنید تا ببینیم به کجا خواهید رسید!!!!!!

امیر
يکشنبه 1 آبان 1390 - 19:9
1
موافقم مخالفم
 
بد نگویم به مهتاب اگر تب داریم

جناب حاتمی کیا...

این واقعا شرم آور است که پیشرفت و سر بلندی کسی که حرف حقیقت را به تصویر میکشد، کسی که دردهای اجتماعی را که از بس با خود حمل کرده ایم و برایمان عادت شده را جلو چشمانمان میگیرد را کوچک کنیم و بخواهیم نادیده بگیریم.

او کسی که نیاز ندارد در برنامه " پارک ملت " اشک بریزد .

او کسی که نیازی نمی بیند اشتباه هایمان را در 25 سال قبل به ما نشان بدهد.

او کسی است که اکران فیلمش همزمان با فیلم ... (فیلم که چه بگویم برنامه کودک) همزمان شد.

اصلا او کسی نیست که من که کسی نیستم بخواهم از او حرف بزنم.

آقای حاتمی کیا ... بد نگویم به مهتاب اگر تب داریم ...

""تأسف‌بار است که وقتی فیلم‌مان مجوز نمایش نمی‌گیرد چند هفته پیاپی از وضعیت «سرزمین‌ همیشه آفتاب‌مان» شکایت کنیم و بگوییم آسمان ابری است، اما موقع حمله به اصغر فرهادی که می‌شود، ناگهان ابرها را بزنیم کنار و آفتاب را ببینیم. ""

""آیا راستین​تر و صادق​تر از «جدایی نادر از سیمین» مثالی برای تصویر اجتماعی چنین در آستانه هشدار می​توان یافت ؟

این فیلم برای من نما به نما ، نمایشی از اهمیت اخلاق در اجتماع انسانی است . اجتماعی که بندهایش ، دسته دسته از هم گسیخته می​شود . اجتماعی که داستانش از آمارهایش پیداست . آن جا که آمار سخن می گوید...""

bahador
يکشنبه 1 آبان 1390 - 19:49
6
موافقم مخالفم
 
farhadi

faghat hesadat

هادي . ش
دوشنبه 2 آبان 1390 - 8:7
0
موافقم مخالفم
 
به دنبال يك حبه قند مي گردم

هنرمند فرهيخته

جناب آقاي ابراهيم حاتمي كيا

من از نسلي هستم كه در كودكي هر روز جمعه به تماشاي ديدباني مي نشستم كه براي نجات هم قطارانش گراي خود را داد نه خاكريز يارانش را

هنوز من و همنسلانم صداي پلاك هايي كه مهاجر برمي گرداند را به ياد دارند . مهاجري كه حتي با چشمان بسته آتش بر روي خودي نمي گشود .

من هنوز پلان به پلان از كرخه تا راين به ياد دارم كه در سرزمين خرس نشانان ، انسانهايي كه آفتابي بودند نه در سرزمين آفتاب انسانهايي كه خرس نشانند .

من هنوز صداي فرو خورده اي را به ياددارم كه از دود موتور خفه مي شد نه شخصي كه سوار بر موتور دم از جنگ با غول مي زد .

من در پس لبخندهايت ، صداقت ، در پس غم هايت ، صبر و در پس دشواريها حمايتهايت را به ياد دارم .

ابراهيم عزيز !

بر سر تو چه آمده است ؟؟ چه شد كه مزاجت تلخ شد ؟؟

چه شد كه سر از دعوت درآوردي ؟؟ دعوتي كه نشاني از ايران نداشت ؟؟ آناني كه دعوت كردي آيا راست بودند يا دروغ ؟؟

چه شد كه در گزارش يك جشن در پستو قايم شدي و از دودكش گريختي ؟؟ چه شد باران سياه جفا مردمي را نشان داد كه براي آزادي از دودكش مي گريزند ؟؟ ابراهيم عزيز ما حرفمان را رك مي زنيم ، ما براي آزادي در پشت مجسمه هاي مومين قايم مي شويم و نيازي براي بالا رفتن از دودكش نداريم ؟

آيا اينان دروغ نيست ؟ آيا حرفهايي كه مي زني دروغ نيست ؟ شايد بعد از جنگ با ديو مجبور به معامله با جفامسلكان شده اي !

نمي دانم ! يادداشتي كه نوشتي تمام كام نمام روياها و خاطراتم را تلخ كرد ؟ به دنبال يك حبه قند مي گردم

lpsk
سه‌شنبه 3 آبان 1390 - 8:0
-5
موافقم مخالفم
 

آقاي معززي عزيز و دوست داشتني

ابراهيم حاتمي كيا راست گفته عزيزم

حرف حق تلخه

به جان خودم به جان خودم به جان خودم كه راست گفته.

مرتضی
سه‌شنبه 3 آبان 1390 - 19:45
-5
موافقم مخالفم
 

سلام و درود بر بزرگترین کارگردان سینمای ایران حاتمی کیای عزیز و نترس

ابراهیم جان حقیقت تلخ است حتی با یه حبه قند تو راست گفتی ولی بعضی راستت رو غرض دونستن

emad
سه‌شنبه 3 آبان 1390 - 21:58
1
موافقم مخالفم
 
etefaghe nazar

سلام من طرفدار اقای حاتمی کیا و فرهادی هستم و عاشق فیلماشون

به نظر من هردوازبهترین فیلمسازان این دو دهه هستن

اما در اینجا حق را به اقای حاتمی کیا میدم چون حقیقتو بدو ترس گفت


سه‌شنبه 3 آبان 1390 - 22:27
1
موافقم مخالفم
 

واقعاً زیبا و تاثیر گذار بود

م.ش
چهارشنبه 4 آبان 1390 - 6:24
-5
موافقم مخالفم
 

متن جناب حاتمی کیا عالی بود و به خوبی نیات افرادی مثل فرهادی را نشان داد ...

از همکیشان آقای فرهادی که بقول حاتمی کیا غریبه های دوست نما هستند انتظاری جز ایستادگی در برابر حرف حق حاتمی کیا نمی رود...

مهدی
چهارشنبه 4 آبان 1390 - 7:18
-12
موافقم مخالفم
 

به شدت حرفهای استاد بزرگ ابراهیم حاتمی کیا رو تایید میکنم ...

توصیه میکنم که این متن رو بار ها بخونید تا اونایی که به عمق مساله پی نبردن پی ببرن که استاد حاتمی کیا بسیار دقیق تر و موشکافانه تر از خیلی از این منتقد نما ها این فیلم رو موشکافی کرده و به نکته ی مهمی اشاره کرده که.....

"خیر ببینی آقا سیدرضای میرکریمی. کام‌ات شیرین. اگر این حَبّه قندت نبود، یادمان می‌رفت کجایی هستیم و با کامِ تلخ در صفِ سفارتِ خرس‌نشان ایستاده بودیم تا از سرزمین همیشه آفتاب‌مان به جبرِ همکار تلخ‌مزاج، {{{{همه مهر دروغ بر پیشانی، متقاضی پناه به سرزمین همیشه ابری بگیریم.}}}}}

{{{{{خیر ببینی برادر. تو با حَبّه قندی کام دودگرفته‌مان را شستی و به یادمان آوردی که ایرانی هستیم. نامی داریم و نشانی. ادبی داریم و آدابی، که به وقت شادمانی بدانیم چه باید کنیم و به وقت عزا چه باید باشیم."}}}}}

علی
چهارشنبه 4 آبان 1390 - 7:21
13
موافقم مخالفم
 

ااین جمله یکی از زیباترین جملاتی هست که پس از مدتها تو این سایت خوندم ممنونم آقای حاتمی کیا

خیر ببینی برادر. تو با حَبّه قندی کام دودگرفته‌مان را شستی و به یادمان آوردی که ایرانی هستیم. نامی داریم و نشانی. ادبی داریم و آدابی، که به وقت شادمانی بدانیم چه باید کنیم و به وقت عزا چه باید باشیم.

مهدی
چهارشنبه 4 آبان 1390 - 7:32
-3
موافقم مخالفم
 

جناب آقای مززی نیا در حقیقت باید گفت که این جمله بیراه نیست که:" او را متهم کرده که فیلم می‌سازد تا شکایت به غریبه برد و شوق ترک سرزمین به فرزندانش بدهد!"

کسی که حداقل 3 فیلم اخیرش درباره دروغ گویی اکثر ایرانیان(تمام شخصیت های داستان بجز یک نفر)هست چه منظوری غیر از این دارد.....

راست گفته اند که کافر همه را به کیش خود پندارد....

دروغگو همه رو دروغ گو میبینه.......

اگر تو جمع صادق ها زندگی کرده باشیم چنین چیزی نمیگوییم......

رضا
چهارشنبه 4 آبان 1390 - 10:17
5
موافقم مخالفم
 
چشمها را باید شست

خانم مشتاق و آقای معززی نیا با وجود اینکه من سالهاست به سینما نرفته ام و تاوقتی سینمای ما آنطور که ملت ما می خواهد و سرزمین ما نیازمند است، تغییر نکند وتا وقتی به خودمان برنگردیم و سرزمینمان راتاریک و پر از دروغ و ریا و بدبختی نبینیم قصد سینما رفتن ندارم اما به سینمای کشورم علاقه دارم و به آن تعصب. اقای حاتمی کیا از این جهت خوشحالند که فیلمی بنام یک حبه قند بازگشت به اصالت فرهنگ و تمدن ایرانی را بعد از مدتها در ذهن انسان ایرانی تداعی می کند و به او غرور و خوشحالی خاصی می بخشدو دراین واویلای زندگی شهری انسان ایرانی را به زندگی خوشبین می کند. چرا امثال این فیلمها در جشنواره های اروپایی و آمریکایی موفق به دریافت خرس و خروس و اینجور چیزها نمی شوند، اما فیلمهایی که باعث تحقیر و خرد شدن غرور ایرانیان در مجامع بین المللی می شود و آنها را دروغ گو و تروریست یا ....خطاب می کند از طرف غربیها به عنوان بهترین فیلم لیاقت دریافت تندیسهای طلایی می شوند. آیا دریافت جایزه به حقیر شدن ملت ایران که مردم و جوانانش 8 سال با تمام دنیا تکرار می کنم با تمام دنیا شجاعانه جنگیدند که این جنگ در تاریخ ایران و دنیا تکرار نشدنی است می ارزد.البته من یکطرفه به قاضی نمی روم، دروغ گویی هم یکی از عادات ما شده است اما این قضیه باعث نمی شود که چشم بر تمام خوبیهای مردم و کشورمان ببندیم وفقط نیمه خالی لیوان راببینیم. آیا نظرات مردم فرانسه را در مورد این فیلم خوانده اید اکثریت آنها این فیلم را فیلمی معمولی یا پایین تر از چیزی که در تبلیغات نشان داده شده بود می دانستند.برادر وخواهر عزیز چشمها را بشوییم و جور دیگر ببینیم.

م.طوسی
چهارشنبه 4 آبان 1390 - 14:2
-2
موافقم مخالفم
 

مرد مومن وقتی نمی خوای نظر رو انعکاس بدی چرا به خودت زحمت دادی و پایین خبرات محلی برای ارائه نظر قرار دادی ؟ من تا حالا چند تا Comment دادم ولی نذاشتین...کاش کمی به مخاطبتون احترام میگذاشتین

عرفان
چهارشنبه 4 آبان 1390 - 17:49
-12
موافقم مخالفم
 

باید به حاتمی کیا احسنت گفت من که حرفاش رو قبول دارم.....

سوسن
پنجشنبه 5 آبان 1390 - 10:31
11
موافقم مخالفم
 

با حاتمی کیا موافقم

mary
پنجشنبه 5 آبان 1390 - 15:0
-5
موافقم مخالفم
 

خیلی بده که تحمل حرف حق آقای حاتمی کیا انقدر برای برخی سخت ودشوار بوده.

و کاش شما عدالت را رعایت میکردید و یک نظر موافق ویک نظر مخالف در این خبر قرار میدادید. . .

مریم
پنجشنبه 5 آبان 1390 - 15:14
-2
موافقم مخالفم
 

با احترام به آقای فرهادی و با وجود همه ارزشهای هنری فیلم هایش این یک واقعیت است که جدایی نادر از سیمین فیلم تلخ و آزار دهنده ای بود

اینهمه عذاب برای سینما که قرار است برای تفریح و آرامش باشد کمی افراط نیست؟

مریم
پنجشنبه 5 آبان 1390 - 15:21
-5
موافقم مخالفم
 

بله به قول خانم مشتاق: چیزهایی هست که خوشحالمان نمیکند. اما باید بپذیریم اینها همه حقایق جامعه ما نیستند.

و مدتی بود که حقایق غالب جامعه ایرانی نادیده گرفته میشد تا آمدن یه حبه قند و مانده ام بعضی چه اصراری دارند بر اینهمه سیاه نمایی!

استاد حاتمی کیا دستمریزاد که حرف دل ما را زدید

محسن
پنجشنبه 5 آبان 1390 - 16:46
5
موافقم مخالفم
 
متاسفم

نابود شدید آقای حاتمی کیا

محمد
جمعه 6 آبان 1390 - 10:51
6
موافقم مخالفم
 

درود بر ابراهیم حاتمی کیا

درود بر سید رضا میر کریمی

. . . . فقط به عشق یه حبه قند

بهارنوروز
جمعه 6 آبان 1390 - 17:10
6
موافقم مخالفم
 

متن بسیارخوب جناب معززی نیا حرف دل من بود.مطلب به اصطلاح تمجیدگونه ی حاتمی کیادرموردیه حبه قند که درواقع چیزی جز کنایه ونیشتر به فیلم سازمحبوبمان جناب فرهادی نبودواقعامتعجبم کرد؛کاش حاتمی کیاکمی انصاف رو رعایت می کردبه شخصه برای ایشان وسینمایی که فیلم ساز حرفه ای مثل جناب فرهادی را مورد هجمه و نه نقد قرار می دهد متاسفم .

محمدصادق
جمعه 6 آبان 1390 - 18:15
-2
موافقم مخالفم
 

چون از جدايي نادر خوشتون مياد هركسي به اون نقد داشته باشه توهين كرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

shaahin
شنبه 7 آبان 1390 - 6:33
12
موافقم مخالفم
 
cinemaema

سلام.بابت زحمات کشیده و نکشیده شما متشکرم.اینکه وقتی سایتی هست که می توان به آن اعتماد کرد و اخباری از سینما را خواند متشکرم.اینکه شما ففط به سینمایی که بار چندانی ندارد هم، نمی پردازید گله مندم.آیا اخباری که شما می نویسید دینتان را به سینما ادا می کند.خواهش می کنم نقد و تفسیر آثار برتر سینمای ایران و جهان را در راستای کار خود قرار دهید. بخش سینمای جهان را یا حذف کنید یا به صورت دائم به روز رسانی کنید.یا حداقل کاری کنید که سایت رسمی سینما با خبر آنلاین و... فرقی داشته باشد.رساندن اخبار این چنین سینمایی مطمئنا باعث پیشرفت سینما نمی شود.با تشکر یک سینما دوست.

رضا
شنبه 7 آبان 1390 - 8:11
-1
موافقم مخالفم
 

من مخالف نظر آقاي معززي نيا مي باشم كه ايشان چشم بسته عاشق فرهادي با آن فيلم توهين آميزش شده است.


شنبه 7 آبان 1390 - 16:56
5
موافقم مخالفم
 

اقای حاتمی کیا دست از حسادت بردار.

عباس شمسایی
شنبه 7 آبان 1390 - 21:59
-2
موافقم مخالفم
 
پیرامون حرف های آقای حاتمی کیا

معلم من سلام

من از بچه های موشک بارانم - سینما را با از کرخه تا راین شناختم نه با کلاه قرمزی

با اجازه میخوام بگم : من از این همه بحث و جدل خستم

اگه امروز حرفی برای گفتن نیست لطفا با این حرفا وقت کلاس رو نگیرید چون من و دوستام کلی انشای قشنگ واسه خوندن داریم

مجید
يکشنبه 8 آبان 1390 - 9:56
2
موافقم مخالفم
 

گله ای دارم از سایتتون:

چرا حقیقت را منتشر نمیکنید؟ صحبتهای اصغر فرهادی را با خبرنگاران که بوی خیانت به وطن میداد فراموش کرده اید؟

هستی
يکشنبه 8 آبان 1390 - 15:27
13
موافقم مخالفم
 
ننگ بر اخلاق ايراني مدعي

سايت سينماي ما رسما خاك بر سرت كه مردم را به جنگ دعوت ميكني!

اگر نامه ابراهيم حاتمي كيا جوابي در پي داشته باشه اصغر فرهادي خوب ميدونه چطور جوابش را دهد.جواب نامه ابراهيم حاتمي كيا را دو نفر حق دارن جواب بدن! 1. رضا ميركريمي

2.اصغر فرهادي

و شما اگر واقعا انقدي كه ادعاتون ميشه يه كوچولو از فيلم جدايي نادر از سيمين يا درباره الي ياد ميگرفتين و اينجوري مردم را به بداخلاقي دعوت نميكرديد.

آري من بي ادبم؛ من بداخلاقم... ولي ادعا هم ندارم!

واقعا خجالت آوره؛ جمع كنين اين بساطو...

و در عجبم از مردمي كه به خاطر يك فيلم عاشق يك فيلمساز ميشوند و بخاطر يك نامه از اون بيزار.

اين حال مردمان ماست.

ولي واقعا انتظار نداشتم از سايتتون؛‌ رسما بگم.... هيچي از جدايي نادر از سيمين بارتون نشده! نه از اون؛‌نه از يه حبه قند. اگه بارتون بود ايراني رفتار مي كرديد. اگه بارتون بود اخلاق ميكرديد.

همين

فراز
دوشنبه 9 آبان 1390 - 12:16
2
موافقم مخالفم
 
ول کنید دیگه بابا!!

سایت سینمای ما و همه ی اونایی که این نامه رو انقدر دارین کش میدین! دست از این خاله زنکی ها بردارین، یکی یه نامه داده به یکی، حالا حسادت بوده یا تشویق، ول کنید دیگه، می خواین بیننده هاتون رو زیاد کنید؟؟

حامد
دوشنبه 9 آبان 1390 - 17:51
4
موافقم مخالفم
 

فقط میتونم بگم چون ابراهیم خان هم مثل همه حالش خوب نیست این حرفو زده بذاریم به حساب حال بدش

رسول
دوشنبه 9 آبان 1390 - 21:27
2
موافقم مخالفم
 

با سلام خدمت همه انسان هایی که فارسی را می فهمند و نمی فهمند.فارغ از هر نظری که در مورد عقاید اصغر فرهادی داشته باشیم باید گفت که او استادانه حرفش را می زند. درباره الی به نظرم یک رساله فلسفی است و قبل از آن یک درام قوی. جدایی هم فیلم خوبی است و واقعیت هایی را نیز می گوید اما من فضای آلمانی آن را دوست ندارم. فضایی تلخ که ریشه هر گونه امید را می زند. داوری جشنواره امسال خیلی خنده دار بود نه از این جهت که به اصغر فرهادی جایزه دادند. بلکه ابتدا با بوق و کرنا کسانی را آوردند که داعیه استراتژیست بودن داشتند و کسانی استعفا دادند.بعد این دوستان استراتژِیست ما به فیلم هایی جایزه دادند که اگر همه دگراندیشان یک جا جمع می شدند شاید این رای ها را نمی دادند. کار را باید به کاردان سپرد.فیلم رضا میرکریمی علی رغم اینکه شاید می شد فیلمنامه بهتری داشته باشد در عین حال ثبت نوع زندگی است که دارد از دست می رود و شاید از دست رفته است. برای ما که هویت خود را باخته ایم این فیلم یک غنیمت است. البته ممکن است بگویید که ما هویت اصیل ایرانی-اسلامی نمی خواهیم . دیدگاه شما هم محترم .کارگردانی میر کریمی عالی است فضا سازیش عالی است.داوران ما باید متوجه می بودند که توهین رضا میر کریمی به خود را با

جفا به فرهنگ این سرزمین جبران نکنند.

مریم
چهارشنبه 11 آبان 1390 - 21:37
-5
موافقم مخالفم
 
ما ز یاران چشم یاری داشتیم

تمام کسایی که اینجاانقدر تلخ حرف زدن نشون از اینه که دلشون پر درده

از آقای حاتمی کیا گرفته تا طرفدارای فرهادی و عاشقای حاتمی کیا!

ابراهیم خان به دل نگیر، این انتقادای تند نشون از این داره که مردم خیلی دوست داشتن و توقع این حرفارو از آدم صادقی چون شما نداشتن

راستش منم دلم گرفت، سید چی شد که توام اینجوری شدی؟

درود بر حاتمی کیای دهه ی 60-70 که به هر چیزی تن نمی داد!!!!

مریم
چهارشنبه 11 آبان 1390 - 21:45
-1
موافقم مخالفم
 

من تا الان چند بار نظر دادم ولی چرا comment هامو نذاشتین؟؟؟؟؟؟؟؟


چهارشنبه 11 آبان 1390 - 22:2
-5
موافقم مخالفم
 

بابا انصافم خوب چیزیه!!!!!

چرا نظرای مارم نشون نمیدید، اه

ایران
يکشنبه 15 آبان 1390 - 16:43
5
موافقم مخالفم
 
تو ایرانی هستی به خود ببال

وطن دوستی غیرت خودباوری عشق به تاریخ و فرهنگ ایران زمین احترام به اجتماع وآداب و رسوم مردمی که با آنها ودر کنار آنها زندگی میکنیم اینها همون چیزهایی هستند که اگه در هنرمندی نباشه با هنرش دل خیلی ها رو اون ور مرزهای ایران زمین شاد میکنه

مسعود قویمی
دوشنبه 16 آبان 1390 - 11:6
1
موافقم مخالفم
 

کسی که از یه حبه قند خوشش بیادء حتمآ از جدایی نادر از سیمینم خوشش میادء به نظر من حاتمی کیا فقط قرضورزی کرده. در ضمن فرهادی همون کسیه که فیلم نامه بهترین فیلم حاتمی کیا رو نوشته (ارتفاع پست)

سلاله
دوشنبه 16 آبان 1390 - 11:31
4
موافقم مخالفم
 

به نظرمن فرهادی فیلمش خوب بود مشکلی نداره ولی به شرطی که فقط برا خودمون تو ایران پخش میشد ونمی رفت خارج چون همش داره داره آبرو ایرانیا رو میبره ولی ساختش واسه خودمون آموزنده بود باید میساختش.اشتباه کار حاتمی کیا هم اینه که نامه شو علنی کرده خوب حقم داشته بیچاره ادم دوست نداره همش پیش این خارجیا یا دروغگو باشه یا فقیر وتوسری خور

اب
سه‌شنبه 17 آبان 1390 - 7:59
1
موافقم مخالفم
 
حقیقت

راستش ماهر وقت بدبختیها ومشکلاتمونو بردیم اونور آب جایزه گرفتیم ولی چرا به فیلمهای خوبم جایزه نمی دن ها شما میدونید چرا؟پس حاتمی کیا زیاد هم بیراه نگفته

محمود م
سه‌شنبه 17 آبان 1390 - 23:54
-1
موافقم مخالفم
 

فرهادی مشکلش این است که پز روشنفکری می گیرد و در توهم زندگی می کند و هوادارانش چه از منتقدان و چه از مخاطبان در توهمی فراتر.

آنها اصلا نمی دانند که در کجا و در چه مختصاتی زندگی می کنند و تنها با این توهم که در حال نشان دادن واقعیت هستند دنیایی خیالی را برای خود ساخته اند که برایشان حریم امنی است و حضور هیچ بیگانه ای را هم در این حریم خود برنمی تابند.

س.ص
چهارشنبه 25 آبان 1390 - 6:0
0
موافقم مخالفم
 

واقعا این برخورد از آقای حاتمی کیا انتظار نمی رفت. همین که چنین انتظاری از او نداشتیم، نشان می دهد جایگاه والاتری برای او در نظر داشته ایم و الا برای هرکسی اینقدر ابراز تاسف نمی شد.

م.ج
شنبه 5 آذر 1390 - 11:19
6
موافقم مخالفم
 

وقتي عباس كيارستمي عزيز از ايران رفت خيلي خوشحال شدم حالا كه فرهادي عزيز رفت باز هم خوشحالم . اينها كارگردانند هنرمندند ميدانند بايد در چه شرايطي و در كجا فيلم ساخت شما در سرزميم آفتابتان بمانيد . كرم ضد آفتاب هم بزنيد . يك حبه قند فيلم خوبي نيست . تمام .

ف. تکلیمی
يکشنبه 6 آذر 1390 - 8:13
4
موافقم مخالفم
 

کاش جنبه نقد رو داشتیم و یه تار موی سپید حاتمی کیا رو به یه خرس اجنبی نمی فروختیم.


يکشنبه 6 آذر 1390 - 8:21
4
موافقم مخالفم
 

تا سیمرغ های بلورین جمهوری اسلامی حمایتگرت نبود، هیچ کس نمیدونست اصغر فرهادی کی هست!!!!!!!!!!!!!!!! حالا به راحتی پرنده افسانه ای ایران زمین رو به یه خرس آلمانی فروختی.

درود بر هر آدمی که حرف حق را مگه اگر چه تلخ باشه

واله
يکشنبه 6 آذر 1390 - 20:35
-3
موافقم مخالفم
 

چقدرجای تاسف است که هنرمندی آنقدرترسوباشدکه زیرسایه تمجیداز فیلمی به فیلم دیگری توهین کند! خب اینهم نوعی دروغگویی است دیگر... جایگاه فرهادی عزیزبالاترازاینهاست.


سه‌شنبه 22 آذر 1390 - 6:27
-12
موافقم مخالفم
 

تعجب من بیشتر از دو تا چیز یود. یکی اینکه تعجب کردین که حاتمی کیا این حرفها رو زده. کسی که تو یه سیستم بزرگ شده و ازش نون خورده آخرشم مال همون سیستمه. به موقع ذات خودشو نشون میده. من هیچ وقت دوستش نداشتم و توقعی بیشتر از این زش نمیره. وقتی اون کارگردان عینکی کلاه به سر رو تو آژانس شیشه ای مسخره کرد هم داشت همین کارو می کرد. همیشه همین بوده.

دوم اینکه توی کامنتها بودن چند نفری که با حاتمی کیا موافق بودن. پس فرهنگ این سیستم همه گیر تر از اونیه که ما فکر می کنیم./

علی د
چهارشنبه 23 آذر 1390 - 20:30
8
موافقم مخالفم
 

چرا جنبه نقد ندارید؟

این همه از فرهادی تعریف شد ، ایرادی داره یه نفر از فیلم خوشش نیاد؟

اگه جدایی نادر از سیمین را جدای از فرهادی ببینیم فیلم خوبی است ولی سیر فیلمسازی فرهادی را که ببینیم متوجه میشیم ایشون نگاه منفی گرایی داره.

توی درباره الی همه دروغگو هستن. در چهارشنبه سوری و جدایی نادر از سیمین هم همینطور.

واقعا این است جامعه ما؟

یعنی همه دروغگو هستن؟

به نظر میاد هیچ آدم سالمی در اطراف فرهادی زندگی نمیکنه؟!

hamid
پنجشنبه 24 آذر 1390 - 20:37
1
موافقم مخالفم
 

شما چرا آقای حاتمی کیا؟

rokam
جمعه 25 آذر 1390 - 19:52
-12
موافقم مخالفم
 
عجب

حاتمی کیا جان شما به من بگو استقبال داخلی مردم از این فیلم یعنی چی؟ حتما یعنی همه مردم ما هم مثل داوران جشواره اون کشور همیشه ابری به سیاه نمایی و وارونه جلوه دادن اوضاع جامعشون علاقه مندن.

البته ما بعد از این همه سال باید برامون روشن باشه که شما از کجا اب مینوشی

شهرام ناصری
شنبه 26 آذر 1390 - 12:11
3
موافقم مخالفم
 
نامه استاد حاتمی کیا

سلام آقا ابراهیم حاتمی کیا

خدا پدرت رابیامرزه بااین نامه تمامن عسل

ازطرف سینما

شهرام ناصری
شنبه 26 آذر 1390 - 12:14
-1
موافقم مخالفم
 
نامه استاد حاتمی کیا

همه دوست دارن به این حرفها گوش نکن کار خودت بکنید

محمد
شنبه 26 آذر 1390 - 19:59
-2
موافقم مخالفم
 

چند سوال:

1-نشون دادن احترام به پدر مریض و دوست داشتنش خیلی سیاه و بده؟ دیالوگ توی دادگاه یادتونه؟ اگه مریض آلزایمری داشته باشید میفهمید. من که تجربه شو داشتم فهمیدم. آیا همه همون کاری رو میکنن که نادر کرد؟

2-متشرع بودن حتی زمانی که عقل و دل به آدم حکم عملی و می کنن که صلاحه بده؟ تا حالا تو چند تا از فیلمایی که ساخته شده یه آدم دین و ایمون دار رو اونجوری که حال آدم و از فرط افراط بهم نزنه نشون دادن؟ آدم متشرع هم خطا میکنه نمیکنه؟

3- غیرت یه مرد رو همسرش حتی تو اوج نداری و بدبختی بده؟ همه همین طور غیرت بخرج میدن؟

4- یاد دادن جرات گرفتن حق (تو پمپ بنزین )و نشون دادن شیرینی بعدش اشکال داره؟ یا رو یادگیری مفاهیم تو سوال و جواب دختر و پدر (گارانتی= ضمانت نامه) اصرار داشتن اونم از زبون یه آدم اهل چرتکه و حساب و کتاب؟

5-معلمی که هیچ نسبتی حداقل با زن حامله نداره ولی وقتی میفهمه نادر دروغ گفته اونجوری ...؟

و ...

من یه آدم عادیم ، یه نفر مثل خیلی از کسانی که هر روز دروغ میگن تا خودشون و از یه گرفتاری نجات بدن غافل از اینکه یه گرفتاری بزرگتر برای خودشون درست میکنن. من این جزئیات کم اهمیت رو دیدم و خوشم اومد و ازشون یاد گرفتم والا دروغ و که خودم استادم.

راستی جدا شدن سیمین آخر فیلم فقط به خاطر اشتیاقش برای خارج شدن بود یا دروغگویی نادر؟ من هنوز برام سواله.

سیاهی جامعه رو نشون دادن موقعی بده که نیت فقط آیینه گردونی باشه والا نشون دادن و خط کشیدن رو بدیها که بد نیست. حاتمی کیای عزیزم حتما دید دیگه ای به فیلم داشته که نظرش برای من حداقل مهم ومحترمه. هرچند نوع بیان تفاوت دیدگاهش یکم تند بود باز البته به نظر من. راستی اینایی که بد گفتن راجع به حاتمی کیا واقعا یک زمانی فیلمهاش رو با لذت نگاه نکردن؟

شاهپرک
دوشنبه 28 آذر 1390 - 4:49
4
موافقم مخالفم
 

دمت گرم ابراهیم جان......

منو یاد حرفهای سید مرتضی آوینی انداختی....

خیر ببینی حاتمی کیا...

سالها بود که دیگه حرفی از این جنس نشنیده بودیم..........

... سینمای امروز ما سینمای یک مشت آدم اتو کشیده شمال شهری است. حرفی از جتس مردم کوچه بازار و یا روستاها ندارد.....

شما شهرنشینان همچنان در دام عادات باقی بمانید...

یک تار موی حاتمی کیا را به عروسک های خرسی غرب نمی فروشیم.....

امیدوارم حرفهای منو سانسور و یا حذف نکنید...

نیما
شنبه 1 بهمن 1390 - 12:32
-4
موافقم مخالفم
 

نام فیلم: عذرخواهی سیمین از نادر

فیلم نامه نویس : اکبر سفید کار

نادر : عزیزم سیمین چرا می خواهی از ایران با اینهمه پیشرفت بروی

سیمین : برای اینکه می خواهم بروم آنجا به لهو و لعب بپردازم و بعد بد بخت شوم

نادر : برای نگهداری پدرم که می داند من کی هستم یک گروه جمع شده اند از بیمارستان دولتی و بدون کوچکترین هزینه ای او را نگه می دارند . چرا می خواهی به کشوری بروی که و قتی تصادف کردی یک ساعت بعد آمبولانس بیاید

سیمین : من قانع شدم دیگر به خارج نمی روم و از تو عذر خواهی می کنم

نتیجه فیلم : بعد از نمایش این فیلم دیگر هیچکس در ایران دروغ نگفت هیچ کس به خارج نرفت و انهایی که رفته بودند بر گشتند

حميد نجارى
يکشنبه 2 بهمن 1390 - 7:32
2
موافقم مخالفم
 

اقاى حاتامى كيا حالام از اضهار نظرت بهم خورد متعسفام برات


چهارشنبه 5 بهمن 1390 - 7:52
6
موافقم مخالفم
 

ازهمان موقعی که برای فیلم بی محتوای "درباره الی" آقای فرهادی در اسکار سوت و کف زدند منتظر چنین روزی بودیم.

رهگذر
سه‌شنبه 18 بهمن 1390 - 8:6
-6
موافقم مخالفم
 

واقعا که راست گفت حاتمی کیا که تنگ نظرید! خواهشا از نوک دماغتون اون ورترو هم ببینید!

علیرضا
يکشنبه 7 اسفند 1390 - 19:35
2
موافقم مخالفم
 

مگر دوستانی که جدایی نادر از سیمین را نهی کرده اند در کجای دنیا زندگی میکنند

اینجا ایران است سرزمینی که من عاشقش هستم اما پراست از نیرنگ ودروغ وفیلم اصغر فرهادی غزیز ایینه این دروغ هاست

سارا
شنبه 13 اسفند 1390 - 7:59
-6
موافقم مخالفم
 

جناب آقای حاتمی کیا لطفا" از خواب غفلت بیدار شوید و به اطرافتان با دقت بیشتری نگاه کنید... باشد که رستگار شوید

درود بر اصغر فرهادی بزرگترین فیلمساز ایران

مینو
شنبه 13 اسفند 1390 - 13:19
7
موافقم مخالفم
 

......چرا حاتمی کیا باید این حرفو بزنه............چه اتفاقی میفته ک حاتمی کیا با سلحشور و شورجه هم عقیده میشه.....دل منم گرفت...

سارا
سه‌شنبه 10 مرداد 1391 - 10:48
0
موافقم مخالفم
 
حاتمی کیا

سلام به شما دوستان و هنرمند محبوب آقای حاتمی کیا . من به عنوان فیلمساز آینده این کشور باید از بزرگانی مانند شما فوت و فن کوزه گری را بیاموزم اما اخلاق و منش هنری را از که ؟ شما بگویید . تا این مرض به هم توپیدن همه گیر نشده باید مداوا شود و این هم از خود ما اهالی هنر باید شروع شود و اطمینان به هم باعث اطمینان مردم به ما می شود /

خاتمی
شنبه 14 مرداد 1391 - 16:57
-2
موافقم مخالفم
 

چقدر باید ساده اندیش باشیم که در هالیوود مقام آوردیم . وقتی در ایران یک کار بزرگ علمی انجام میشود مورد حمله قرار میگیرد و یا هزاران کار درست دیگر ...... ولی تا هر کسی یک یا چند اشتباه ، خوی بد و ... را بگوید قهرمان میشود از دیدگاه گردانندگان هالیوود سوری!!!

فیلم فرهادی بیشتر اعتراض داشت یا آژانس شیشه ای ابراهیم حاتمی کیا - تمام فیلمهای حاتمی کیا اعتراض است ولی سازنده - این بی انصافی است که او و زحماتش نادیده گرفته شود . آقای فرهادی در سینما جوان است و تا حد زیادی کار بلد و او هم قابل احترام ولی با حاتمی کیا خیلی فاصله دارد.

به خدا اسکار گرفتن کار ساده ای ایست . کافیست یا مظلومیت صهیونیسم را به تصویر بکشی یا اسلام را بد جلوه بدهی و یک ذره هم خلاق باشی.

در انتها امیدوارم سینمای ما مستقل باشد و سیمرغش با ارزش تر از اسکار

و آقای حاتمی کیا شما که در دامنه کوه آتشفشان سکنا گزیده ای امیدوارم از توهین دوستان غمگین نشوید . هرچه بامت بیش برفت بیشتر !!!!!


جمعه 27 مرداد 1391 - 11:43
0
موافقم مخالفم
 

بگذاریم نخبگان ما جه فرهادی پرافتحاروچه حاتمی کیای عزیز ازادانه وبدون واهمه همدیگررانقدکنندتاشایدتحلیل جای .......رابگیرد

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���