دانلود

نگاه مهرزاد دانش به فیلم‌های روی پرده/ فیلم هفته: سعادت‌آباد : 17 :: سينمای ما ::

   






نگاه مهرزاد دانش به فیلم‌های روی پرده/ فیلم هفته: سعادت‌آباد
17

سینمای ما- شیدا عارف: اظهار نظر و دیدگاه منتقدان سینمای ایران درباره فیلم‌های در حال اکران را با یک وقفه در سایت "سینمای ما" پی می‌گیریم و قول می‌دهیم اگر اتفاق خاصی نیفتد (!) دیگر دچار وقفه یا تاخیر نشود. این هفته از منتقدان درباره «سعادت ‌آباد» ساخته مازیار میری پرسیدم و مهرزاد دانش چنین پاسخ داد:


«سعادت آباد» در مقایسه با فیلم‌های قبلی «مازیار میری» یک پیشرفت محسوب می‌شود. هم به لحاظ کارگردانی و هم به لحاظ هدایت بازیگران و همچنین به لحاظ هارمونی که در عناصر فضا و ساختار فیلم به چشم می خورد.

بازی بازیگران
یکی از امتیاز‌های ویژهٔ «سعادت آباد» این است که هریک از بازیگران به تنهایی بازی خوبی دارند و به شکل هماهنگی در تعامل با یکدیگر عمل کرده‌اند. این هماهنگی در ریتم صحبت کردن، کنش‌ها و واکنش‌ها، مکث‌ها و زبان بدن هم وجود دارد.

شباهت سعادت آباد به فیلم‌های فرهادی
به نظرمن این نزدیکی وجود دارد ولی صرفا یک شباهت است و نه گرته برداری و تقلید. شباهت ها از این جهت به چشم می‌خورد که محور موضوعی هر دوی این آثار به طبقهٔ مشخصی مربوط می‌شود که فرهنگ مشابهی دارند و ممکن است این شباهت‌ها در هر فیلم دیگری که به مسائل و مختصات طبقه متوسط می‌پردازد هم وجود داشته باشد.
اینکه می‌گویند این فیلم سیاه نمایی دارد بیشتر یک شعار است که توسط طیف خاصی صورت می‌گیرد و به هر فیلمی که با رهیافت‌های ایدئولوژیکشان موافق نباشد اطلاق می‌شود.

استفاده از موسیقی انتخابی در فیلم
انتخاب این موسیقی‌ها شناسنامهٔ خوب و درستی از فضای امروز و دنیای معاصری که در آن قرارداریم ارائه می‌دهد و یکی از عوامل هویت ساز فیلم به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد اگر این آواز‌ها و این موسیقی‌ها نبودخلاشان در فیلم احساس می‌شد چرا که این موسیقی‌ها به فیلم هویت زمانی و موقعیتی می‌بخشد.

کارگردانی

هدایت این تعداد بازیگر چهره بسیار دشوار است. کارگردانی این فیلم با توجه به محدود بودن فضا و تلاشی که برای ثبت واکنش‌های بازیگران صورت گرفته و همچنین طراحی میزانسن‌ها و فضاسازی بسیار سخت بوده و «مازیار میری» به خوبی از عهده آن بر آمده است.


فیلمنامه
اما بزرگ‌ترین امتیاز سعادت آباد فیلمنامه آن است که به عنوان اولین کار جدی امیر عربی کیفیت خوبی دارد. در این فیلمنامه قرینه پردازی‌ها رعایت شده است و تقارن هندسی که به لحاظ فرمی در فیلم وجود دارد قابل تحسین است. دیالوگ‌ها بسیار روان نوشته شده و بدون اینکه بیننده را آزار دهد اطلاعات و داده‌های لازم دراماتیک را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

مهرزاد دانش در مجموع به «سعادت‌آباد» نمره‌ی 17 داد


منبع : سینمای ما

به روز شده در : سه‌شنبه 17 آبان 1390 - 1:55

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

زهرا نجفی
چهارشنبه 18 آبان 1390 - 10:49
3
موافقم مخالفم
 

شیدا جان یادداشتت ساده و در عین حال روشن بود.

کوتاه و بیانگر

ممنون

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���