دانلود

نگاه هفته؛ دوشنبه‌ها با بهنام شریفی - 1 : نگاه جزمی آقایان بهروز افخمی و مسعود فراستی در مورد سینمای روز جهان غم‌انگیز است :: سينمای ما ::

   







سینمای ما- بهنام شریفی: در برنامهٔ اخیر هفت صحبت‌هایی میان مسعود فراستی و بهروز افخمی رد و بدل شد که حائز اهمیت است. این‌که برنامهٔ هفت دارای یک بخش آموزشی شود و در مورد مفاهیم سینما بحث کند مایهٔ خوشحالی است. این مهم باعث می‌شود که مخاطبان پیگیر و علاقمندان این برنامه با نگاهی جدی‌تر به سینما نگاه کنند. اما وقتی پای مفاهیم بنیادین سینما به میان می‌آید دیگر نگاه شخصی نمی‌تواند محلی از اعراب داشته باشد.

نظرهای مختلف افخمی و فراستی در مورد میزانسن بیشتر باعث سر در گم شدن مخاطبان شد و در ‌‌نهایت یک تعریف ثابت و استاندارد از آن بیرون نیامد. نکتهٔ مهم‌تر اشارات خاص افخمی به پردهٔ بزرگ سینما و شیوهٔ فیلم دیدن بر می‌گشت. تفاخری که در صحبتهای او مشاهده می‌شد و از نگاهی بالا به پایین به نسل‌های بعد از خود توهین مستقیم می‌کرد، قابل چشم پوشی نیست. دیدن فیلم در سینما و مشارکت در این آیین جمعی بدون شک مهم و زیباست. نفس تجربه‌های مشترک زیسی یک سری آدم مشخص در ساعتی مشخص واجد نکات مهمی است. حتی بزرگ‌ترین نظریه پردازان این تاریکی و تجربهٔ مشترک را تفسیر و تبیین کرده‌اند و آن را از نتایج مهم سینما دانسته‌اند. اما این صحبت‌ها که کسی نمی‌تواند عمق تصاویر و میزانسنهای فورد و هاکس و ولز و بقیه بزرگان سینما را دریابد، محلی از اعراب نخواهد داشت.

همهٔ فیلم‌های تاریخ سینما را که نمی‌توان در سینما دید. پس این همه نظریه‌پرداز در سینمای غرب که پس از دهه‌ها در مورد فیلمهایی خاص صحبت کرده‌اند، یکسره پرتند؟ منتقدان و نویسندگان کنونی در ایران به غیر از دی وی دی چطور می‌توانند تجربیات جناب افخمی را تجربه کنند؟

 تجربهٔ تماشای فیلم‌ها چه در مانیتور چهارده چه در پردهٔ سینما تفاوت بنیادنی ندارند. مخاطب آگاه میزانسن‌ها و فرم فیلم‌ها را در خواهد یافت. البته چه بهتر که منتقد بتواند فیلم‌ها را به خاطر‌‌ همان آیین جمعی و همنفس با بقیهٔ تماشاگران ببیند، اما این تجربه‌های شخصی در خانه و پشت مانیتور فیلم دیدن‌ها هم باعث پرورش نسل جوان سینمایی نویس شده است. فارغ از ارشگذاری‌های آلوده به حب و بغض با نگاهی به نشریات و سایت‌ها و وبلاگ‌های سینمایی می‌بینیم که نسل جوان چه جایگاهی در نقد فیلم پیدا کرده‌اند.

نکتهٔ غم انگیز‌تر نگاه جزمی آقایان افخمی و فراستی در مورد سینمای روز است. اینکه با یک جمله تکلیف سینماگری مثل لارس فون تریه را مشخص کنیم و اثر آخر مالیک درخت زندگی را کلا پرت بنامیم، نتیجه‌ای جز پرت شدن مخاطبان از مسیر سینما نخواهد داشت. فارغ از دوست داشتن و دوست نداشتن فون تریه‌ها و مالیک‌ها باید به این گونه سینماگران که متفاوت می‌اندیشند و پی راههای بیانی تازه‌ای در سینما هستند، توجه کرد. اهمیت نقد در اینجا خود را نشان می‌دهد. نه اینکه با جملاتی کلی و صادر کردن حکم‌های تک خطی سرنوشت عالم و آدم را به خیال خود تعیین کنیم. همین مشکلات و یک جانبه نگریهاست که حتی خود را در نقد هم نشان داده است. در این بین منتقدانی هم پیدا می‌شوند که اصلا نه سراغ آثار سینماگران خاص می‌روند و یا اگر هم می‌روند چون با معیارهای تخت و بی‌انعطافشان سازگار نیست همه را به یک چوب می‌رانند. در این میان تکلیف مخاطبان را هم با حکم‌هایشان تعیین می‌کنند. مخاطبان هم اگر از خود استقلال رای نداشته باشد بدون تفکر این حرف‌ها را می‌پذیرد. هنوز بسیاری از مخاطبان وجود دارند که معیار خوب بودن و خوب نبودن فیلم‌ها را خوابیدن در وسط فیلم می‌دانند!

این یک امر بدیهی است که در مواجهه با چیزهای عمیق باید صبر و تحمل داشت. تفکر هزینه دارد و تمام آثار بزرگ آسان فهمیده نمی‌شوند. باید تامل کرد و با فکر واندیشه نظر داد. نه اینکه از هر دو طرف از دوسوی بام بیفتیم و در دام تایید‌ها و تکذیبهای بی‌پشتوانه بیفتیم. باید فیلم‌هایی مثل درخت زندگی نقد شوند و با شکافتن اثر به نتیجه‌ای مشخص برسیم. این شیوهٔ دسته بندی کردن فیلم‌ها بر اساس معیارهای پوسیده باعث شده ‌که در مواجهه با هر فیلم تقریبا متوسطی فریادهای تحسینمان بلند شود. در ‌‌نهایت باید گفت جزمی نگریستن در هر مقوله‌ای آغاز در جا زدن و راکد شدن است.


منبع : سینمای ما

به روز شده در : يکشنبه 29 آبان 1390 - 23:45

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

bijan
دوشنبه 30 آبان 1390 - 4:54
0
موافقم مخالفم
 

به هیچ وجه موافق با نقدتون به اون برنامه نیستم و یک تناقض بزرگ در این مطلب وجود داره: شما در اول گفتین که (نظرهای مختلف افخمی و فراستی در مورد میزانسن بیشتر باعث سر در گم شدن مخاطبان شد و در ‌‌نهایت یک تعریف ثابت و استاندارد از آن بیرون نیامد.) و بعد در آخر گفتین:(نه اینکه با جملاتی کلی و صادر کردن حکم‌های تک خطی سرنوشت عالم و آدم را به خیال خود تعیین کنیم.) آخر آخر اونها جملاتی کلی گفتن یا یا نظر های مختلف دادن...

محمد
دوشنبه 30 آبان 1390 - 9:46
7
موافقم مخالفم
 

دوست عزیز منتقد!!!!

شما هم که نظر کلی می دی و "جزمی نگری!" می کنی؛ کی گفته: "تجربهٔ تماشای فیلم‌ها چه در مانیتور چهارده چه در پردهٔ سینما تفاوت بنیادینی ندارند."؟ بر مبنای همین نظرات شماست که خیلی فیلمسازهای ما فرق فیلم ساختن برای سینما و فیلم ساختن برای تلویزیون رو نمی دونن و فیلماشون (سینمایی یا تلویزیونی) از نظر میزانسن و دکوپاژ و چیزای دیگه فرقی با هم نداره.

تو رو خدا یه کم به چیزایی که در نقد دیگران می گین و حکمایی که صادر می کنین، فکر کنین؛ مبادا شما هم به همون دام جزمی نگری بیفتین!

سحر
دوشنبه 30 آبان 1390 - 13:9
-13
موافقم مخالفم
 

کاملا با نویسنده موافقم. اون شب که برنامه رو دیدم یه لحظه احساس کردم تمام فیلم هایی که تو خونه و پشت کامپیوترم دیدم همش وقت تلف کردن بوده و در واقع هیچی ازشون نفهمیدم ولی خوب که فکر کردم دیدم با نسخه DVD هم میشه از قاب و میزانسن و کارگردانی لذت برد.

یاسمین
دوشنبه 30 آبان 1390 - 18:25
-5
موافقم مخالفم
 

نظر جزمی دادن خوب نیست کاملا موافقم! ولی نگاه شخصی ادمها جزمی باشه رو عیب نمی بینم گویی که مطلقا مثبت هم نیست حداقل در رسانه ... من آقای افخمی رو اولین بار بود که به حرف می دیدم در مجموع با اقای فراستی زوج خوبی در این مقوله خواهند شد البته برای کسانی که الفبای سینما رو تا حدودی بدونن به نظر من ارائه اکادمیک مطالب خسته کننده خواهد شد ولی با بحث هر کسی به اندازه فهم خودش استفاده خواهد کرد.

راما
دوشنبه 30 آبان 1390 - 22:9
-2
موافقم مخالفم
 

از تحلیل زیباتون ممنون...وقتی گفت که فون تریر اصلا فیلمساز نیست میخواستم سرم را به روی میز بکوبم...ممنون از اگاهی تون...کسی به این جزییات اهمیت نمیده

اسماعیل
دوشنبه 30 آبان 1390 - 22:52
3
موافقم مخالفم
 

به قول شاعر:هردم از این باغ بری می رسد...با وجود حرفهای جنابان مستطاب آقایان حائری و بهروزخان افخمی کم کم باید گفت گلی به گوشه جمال فراستی.فقط یه جمله خطاب به آقای افخمی:فیلمایی که شما و امثال شما با تعصب ازشون دفاع میکنید دیگه مساله نسل امروز و اصلا" آدم امروز نیست و زبانشون کهنه شده.باید طرحی نو دراندازیم...

محمد
دوشنبه 30 آبان 1390 - 23:19
0
موافقم مخالفم
 

من پیشنهاد میکنم که این قسمت کامنت ها رو ببندین که کسی نتونه نظر بده.

وقتی نطر آدم رو نمایش نمیدین واسه خلق الله، بیشتر به اون نگاه "جزمی" دامن میزنین.

به هر حال به پیشنهادم حتما فکر کنین.

علیرضا جهان بین
سه‌شنبه 1 آذر 1390 - 23:44
-14
موافقم مخالفم
 

کلا فراستی پرته!!! کسی که نتونه حتی یه سکانس فیلم بسازه 100% به فون تریه و مالیک و بعدا به اسکورسیزی و کوئن ها و ... خورده بگیره!!! خوبه فیلمای افخمی رو هم دیدیم!!!

آقای نویسنده باهات موافقم!

سعید
يکشنبه 6 آذر 1390 - 15:50
2
موافقم مخالفم
 

فیلم های افخمی چشه علیرضای جهان بین؟ افخمی فیلمساز خوبی یه. حیف که قدر این آدم ها را نمی دونیم. ضمنن حرف هاش هم حسابی بود. اتفاقن با فراستی زوج خوبی هستن برای تحلیل سینمایی. هم فراستی هم افخمی باسوادن.

آرش
يکشنبه 6 آذر 1390 - 18:52
1
موافقم مخالفم
 

1- براي من خيلي جالبه كه حرفاي فوق العاده مستدل و كم نظير افخمي در مورد نفي استفاده از دوربين روي دست در فيلماي امروز (و رد استدلال فراستي)رو نديده گرفتيد

2- نوشتيد:« تجربهٔ تماشای فیلم‌ها چه در مانیتور چهارده چه در پردهٔ سینما تفاوت بنیادنی ندارند. مخاطب آگاه میزانسن‌ها و فرم فیلم‌ها را در خواهد یافت.»!!! اينكه من و شما فيلم رو روي پرده سينما نمي بينيم دليل نميشه كه ازبيخ (=بنيادين!) منكر تفاوتش بشيم... مخاطب آگاه دونستن خودمون هم برامون آگاهي نمياره، توهم آگاهي مياره

3- افخمي هم مثل هر دوستدار سينما سليقه اي داره كه سعي مي كنه اونو توضيح بده كه گاهي قانع كننده نيست ولي لا اقل فرقش با بعضي منتقدين پر ادعا اينه كه فيلم ساخته(تختي و شوكران) و عشق به سنما رو با فقط حرف زدن درباره اون ضايع نكرده...

فرزاد
يکشنبه 6 آذر 1390 - 20:47
6
موافقم مخالفم
 

راستش رو بخواهيد براي درك و بيان تفاوت هاي _ كاملا بنيادين!_ ديدن فيلم بر پرده بزرگ سينما و در سالن تاريك و به وسيله ي آپارات و با حضور جمعيت و... با مانيتور 14 اينچ،‌ اساسا نيازمند اين نيستيم كه منتقد فيلم باشيم. اما ظاهرا براي منتقد فيلم بودن، به شدت نيازمند آنيم كه مقادير زيادي اعتماد به نفس كاذب براي دادن نظرات حيرت انگيز مثل اين يكي داشته باشيم :

" تجربهٔ تماشای فیلم‌ها چه در مانیتور چهارده چه در پردهٔ سینما تفاوت بنیادنی ندارند."

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���