يادداشت نيما حسني‌نسب درباره شرايط سينماي ايران پس از دريافت گلدن گلوب براي«جدايي نادر از سيمين»
«زيره» را اگر مرغوب باشد، به «كرمان» هم مي‌شود بُرد!

سينماي ما- نيما حسني‌نسب:  دارم سعي مي‌كنم در حالي كه هنوز سه ساعتي بيش‌تر از اين اتفاق نگذشته، بر احساسات و هيجانم غلبه كنم و چند جمله‌اي درباره‌ي اهميت اين جايزه بنويسم. لحظه‌اي كه كلمه «ايران» فضاي سالن هتل بورلي هيلتن در بورلي هيلز كاليفرنيا را پُر كرد، از مهم‌ترين لحظه‌هاي تاريخ سينما و فرهنگ اين دوران كشور بود و اصغر فرهادي سرانجام پس از ناكاميِ بي‌دليل «درباره الي ...» كه بيش‌تر از بي‌تجربگي در پخش و شرايط ناشي مي‌شد،سينماي ايران را به يكي ديگر از افتخارات بزرگش رساند و كلكسيون پر و پيمان افتخارات جهاني ما را با يك حجم طلايي ديگر كامل‌تر كرد. اهميت اين جايزه را از چند زاويه مي‌شود بررسي كرد؛

اول اين‌كه اين نخستين بار است كه نام ايران در مراسمي به عنوان فيلم برگزيده‌ي جهاني اعلام مي‌شود كه بزرگان حال حاضرِ هنر هفتم همگي با گوش‌هاي تيز شده و هوش و حواس جمع‌تر از هميشه آن را مي‌شنوند؛ اين‌جا ديگر يك محفل سينمايي كوچك، يك محيط جشنواره‌اي محدود و يا صرفاً يك جمع روشنفكرانه نيست. اصغر فرهادي براي دريافت جايزه از كنار صندلي‌هايي عبور كرد كه مارتين اسكورسيزي، ديويد فينچر، پدرو المادوار، برادران داردن، الكساندر پاين، (جاي وودي آلن خالي)، جرج كلوني، مريل استريپ، براد پيت، نيكول كيدمن، هلن ميرن، مورگان فريمن، جاني دپ، داستين هافمن – باز هم بنويسم؟ فهرست خيلي طولاني‌تر از اين‌هاست – روي آن نشسته بودند. اين جمع پرشمار و پر مقدار، از مهم‌ترين سرمايه‌ها و از موثرترين بازگردانان صحنه‌ي هنر و سرگرمي در سراسر جهان امروزند كه از شمالي‌ترين نقطه‌ي كره زمين تا جنوبي‌ترين جايش خيلي‌ها گوش به زنگ كارها و فعاليت‌هاي آن‌ها هستند. جمعيتي كه فرهادي در كنارشان براي خودش جايي و جايگاهي ايجاد كرده، بزرگ‌ترين تاثيرات فرهنگي سياسي اجتماعي را روي فكر و ذهن و سليقه‌ي چند ميليارد شهروند دهكده‌ي جهاني دارند و اين از هر منظر جايگاه كم و كوچكي نيست.

از سوي ديگر، حالا داريم فضاهايي را تجربه مي‌كنيم و سر از محافل و محيط‌هايي درمي‌آوريم كه تا پيش از اين آن‌قدر ازمان دور بود كه اصلاً به همراهي‌اش فكر هم نمي‌كرديم. سال‌ها بود ديگر داشتيم مطمئن مي‌شديم «بچه‌هاي آسمان» و حضور مجيد مجيدي در مراسم اسكار در جمع 5 منتخب آكادمي يك اتفاق نه چندان ساده اما بي‌تكرار خواهد بود؛ داشتيم باور مي‌كرديم كه سينمايي بومي و كوچك و محلي داريم كه بايد به همان قناعت كنيم و نه از حال و هواي جهاني سهمي بخواهيم و نه از اقتصاد پر رونق و آمار و ارقام عجيب و غريب گردش مالي آن. «بازارهاي جهاني» شده بود يك عبارت قشنگ و آن بالا بالاها كه فقط به درد اين مي‌خورد كه در نوشته‌ها و گفته‌هاي‌مان از دور بودنش بگوييم و واژه‌ي آزاردهنده‌ي «قناعت» را زير لب زمزمه‌ كنيم و بنشينيم و دنباله‌ي كار خويش گيريم. حالا اما ديگر ارقامي شبيه ميليون‌ها دلار را تيتر مي‌كنيم و اسم فيلمي از كشورمان را در ليست‌هايي مي‌بينيم كه تا پيش از اين گمان مي‌كرديم «قاعده بازي» ديگري دارند و ما را به بازي نمي‌گيرند. حالا وقتي مي‌بينيم اصغر فرهادي يك دو سه پله از آلمادوار و وودي آلن، از اسكورسيزي و ترنس ماليك، از داردن‌ها و ژانگ ييمو و لارس فون تريه و ديويد فينچر پايين‌تر نشسته، يك‌جورهايي احساس طلبكاري داريم و فكرمان مي‌ررود به اين سمت كه نكند حق‌كشي شده و پارتي‌بازي و رفيق‌نوازي كرده‌اند! حالا ديگر ما هم براي خودمان كلي ادعا داريم و به كم‌تر از رتبه‌ي اول و گلدن گلوب و (چه باك) اسكار هم رضايت نمي‌دهيم. حالا ديگر مي‌دانيم كه ما مي‌توانيم بازيگر اين ميدان جذاب و وسيع باشيم، نه تماشاگر منفعل و نچ‌نچ‌گوي آن.

تازه اين هم همه‌ي ماجرا نيست. حالا ديگر سراسر دنيا از ايران فيلمي ديده كه شبيه قبلي‌ها نيست و ديگر فكر نمي‌كنيم براي دست نوازشِ بزرگ‌ترها و تشويق بازيگردان‌هاي اصلي بايد مثل كودكان استثنايي كاردستي‌هاي نائيف بسازيم و مدام اين تئوريِ غلط را تكرار كنيم كه آن‌ها خودشان تكنيك دارند، داستان‌گويي دارند، تعليق و هيجان و درام دارند، از ما چيز ديگري مي‌خواهند. «جدايي نادر از سيمين» مي‌گويد جنسِ خوب هميشه و همه جا مشتري دارد و «زيره» را اگر مرغوب باشد، به «كرمان» هم مي‌شود بُرد. ديگر فقط يك جور سينما (سينما؟!) نيست كه از ما قبول مي‌كنند و فقط كارگردانان اسم و رسم‌دار و آشناي بين‌المللي نيستند كه فيلم‌شان طالب جهاني دارد؛ حالا مي‌توانيم از جنبه‌هاي فني و تكنيكي هم سري توي سرها درآوريم و محمود كلاري ميان آن‌ همه اسم معتبر و بزرگ فيلم‌برداريِ دنيا جايزه‌اي به ايران مي‌آورد. حالا ديگر بهانه‌ي «امكانات» نمي‌تواند نابلدي و كم‌كاري و بي‌كيفيتيِ فيلم ايراني را توجيه كند.

اصغر فرهادي در شرايطي دارد به سينماگري جهاني تبديل مي‌شود كه هنوز در آستانه‌ي چهل سالگي‌ست. هنوز در سن تجربه است و حالا حالاها راه در پيش دارد. اين عدد تقويمي خودش مايه‌ي كلي اعتماد به نفس است و سينماي نوين ايران و سينماگران نسل تازه را به صِرافت مي‌اندازد كه ركورد شناسنامه‌اي فرهادي را بشكنند. فيلم‌هاي كارگردانان تازه‌آمده و پير نشده (!) را كه مي‌بينيم، خيلي آسان مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه تداوم مسير «جدايي نادر از سيمين» آن‌قدرها هم دشوار نيست. الان ديگر اين موفقيت‌ها را به حساب بخت و اتفاق نمي‌گذاريم و به آن به چشم يك راهِ پيشِ رو نگاه مي‌كنيم. اصغر فرهادي امروز فقط يك «نمونه» است نه يك «استثنا».

... و اما در شرايطي كه سينماي ايران، سينماي امروز ايران، بار ديگر دارد به سفير اول فرهنگيِ كشور ما تبديل مي‌شود و جايگاه از ياد رفته‌اش در ده پانزده سال گذشته مي‌تواند به آن برگردانده شود، در آستانه‌ي جشن بزرگي مثل جشنواره‌ي فجر كه از «دونده» و «خانه دوست كجاست؟» و «بادكنك سفيد» تا «درباره الي...» و «يه حبه قند» و همين «جدايي نادر از سيمين» درش رونمايي شد، فكر كردن و اقدام به تعطيلي و قفل و زنجير كردن خانه‌ و مركز اين سفيرِ فرهنگيِ موفق فقط ناشي از كم‌تدبيري و لجاجت و تعصب است. اگر شيرينيِ جايزه‌ي «جدايي نادر از سيمين» بتواند تلخيِ فضاي فعلي را در ذائقه‌ي طرفين اختلاف تغيير دهد و اين‌بار به‌جاي «يك جدايي» بتواند باعث و بانيِ يك آشتي و همراهي بشود، نامش را براي هميشه در تاريخ سينماي ايران يگانه كرده است.
صبحِ امروز – دوشنبه 26 دي‌ماه 1390 – را با اين اميد شروع مي‌كنيم  چون  از همين فيلم‌ها و سينما ياد گرفته‌ايم كه به حقارتِ واقعيت تن نسپريم؛ اتفاق‌هاي به‌ظاهر غير محتمل و دور از ذهن، گاهي در يك قدمي ماست؛ مثل برنده شدنِ جايزه گلدن گلوب «جدايي نادر از سيمين» ساخته‌ي اصغر فرهادي ... از ايران.


منبع : سينماي ما

به روز شده در : دوشنبه 26 دي 1390 - 7:7

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

نازنین
دوشنبه 26 دي 1390 - 7:38
19
موافقم مخالفم
 

نمیدونم از 6.05 دقیقه صبح امروز تاحالا هر مطلبی که راجع به جدایی نادر و سیمین میخونم بی اختیار اشک تو چشمم جمع میشه!

مرسی نیما حسنی نسب نازنین!

Haj Ehsan
دوشنبه 26 دي 1390 - 7:56
10
موافقم مخالفم
 

حتمن منتظر اسکار باشید . . .

مهرنوش
دوشنبه 26 دي 1390 - 8:40
3
موافقم مخالفم
 

درود براصغر فرهادی عزیز

فرهاد رادمان
دوشنبه 26 دي 1390 - 9:4
2
موافقم مخالفم
 

تبرییییییییییییییییییییییییییییییک

افتخاااااااااااااااااااااار

asghar
دوشنبه 26 دي 1390 - 9:6
0
موافقم مخالفم
 
tabrik

به سلامتی اون کسی که دل مردمش رو شاد کرد!

Artman
دوشنبه 26 دي 1390 - 9:43
-5
موافقم مخالفم
 

يادداشت بجا و به موقعى بود با اكثر نظراتتون موافقم

واقعا اصغر فرهادى نشون داد كه خواستن توانستنه

ممنون آقاى حسنى نسب

حسام
دوشنبه 26 دي 1390 - 9:49
-3
موافقم مخالفم
 

به راستی که شاد شدیم

اسکار ما 70 میلیونی داریم میایم منتظر باش...

مرتضی
دوشنبه 26 دي 1390 - 10:35
16
موافقم مخالفم
 

آقا منتظر باشید...

منم دومیشم. میخوام گلدن و اسکار بگیرم. :دی

والا !!!

حمید
دوشنبه 26 دي 1390 - 11:8
-5
موافقم مخالفم
 

با سلام و تبریک

در اینکه دریافت این جایزه برای سینمای ایران مهم می باشد جای شکی نیست ، به نظر من افتخار اصلی ان است که یک هموطنمان قادر به ساخت چنین فیلم با کیفیتی است که مایه مباهات همه ایرانیان است .اینکه این فیلم جایزه اسکار را بگیرد یا نگیرد مهم نیست

این آکادمی اسکار است که باید به وجود چنین فیلمی افتخار کند.

سامی پورعلی
دوشنبه 26 دي 1390 - 12:3
7
موافقم مخالفم
 
ممنون نیما حسنی نسب عزیز !!!!

مرسی اصغر فرهادی عزیز که دل مردم کشورش رو شاد کرد و باعث شد به ایرانی بودنمون بیشتر از قبل افتخار کنیم.

مرسی از نیما حسنی نسب عزیز برای این مطلب فوق العاده ...

یاسر قارونی
دوشنبه 26 دي 1390 - 12:37
-1
موافقم مخالفم
 
جدایی نادر از سیمین

سلام نیما عزیز؛

سپاس برای اینکه مثل همیشه با نوشتن حال آدم رو دگرگون می‌کنی

سپاس که خانَۀ سینما را از یادی نبردی.

و تبریک به تو و تمام همکارانت، که این جایزه بی‌شک متعلق به شما هم هست...

فریبا
دوشنبه 26 دي 1390 - 13:35
8
موافقم مخالفم
 

یعنی الان تو پوست خودم نیستم!!!!خدایا ممنووونم اصغرفرهادی یه دونست بخداااا نیماحسنی نسب..حالم رو خوب کردی..


دوشنبه 26 دي 1390 - 14:27
7
موافقم مخالفم
 

اضغر فرهادي واقعا نمونه است ...

از يادداشت به موقع و به جاتون ممنون

به اميد اينكه دوباره اهلي سينما تو خونه سينما دور هم جمع شن

بهزاد
دوشنبه 26 دي 1390 - 14:40
11
موافقم مخالفم
 

به امید موفقیت های آینده این کارگردان بزرگ ایرانی

saeed
دوشنبه 26 دي 1390 - 15:9
-190
موافقم مخالفم
 

وودی آلن کیه بابا جای فرج الله سلحشور خالی!!! به هر حال ایشون این فیلمو ضد ایرانی میدونه اما بیاد ببینه فیلمای اون بیشتر اسم ایرانو پرآوازه کرده یا فیلمای اصغر آقا

اصغر
دوشنبه 26 دي 1390 - 15:30
-5
موافقم مخالفم
 

ممنون از یادداشت بسیار زیباتون

علی ص
دوشنبه 26 دي 1390 - 15:41
14
موافقم مخالفم
 

مقاله ی بسیار خوبی بود!

من که خیلی لذت بردم!

مرسده مقیمی
دوشنبه 26 دي 1390 - 16:7
-5
موافقم مخالفم
 
طعم شیرین خوشحالی با جدایی نادر از سیمین

از صبح که تازه دارم طعم خوشحالی را می چشم و به وضوح لمسش می کنم حسی شکل گرفته که قابل نوشتن نیست، حسی ناب که قابل گفتن هم نیست اما خوب می دانم برای فهمیدنش نه نیاز به نوشتن است نه گفتن؛ امروز وقتی در این گربه ی پیر که مدت هاست غم بر آن سایه انداخته چهره ی همه را خوشحال می بینی و دلیلش را جدایی نادر از سیمین، خوب می فهمی که برای تفهیم آن حسی که وجودت را در برگرفته نیازی نیست سطری بنویسی و کلامی بگویی؛ همه همین حس را داریم و چقدر از فرهادی و تیمش متشکریم که یادمان آوردند می شود از صمیم دل خوشحال بود.

نیما حسنی نسب عزیز از حسی که وجود همه مان را پُر کرده زیبا نوشتی؛ ممنون

majedeh
دوشنبه 26 دي 1390 - 16:31
-5
موافقم مخالفم
 

این رویداد را می شود به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ سینما ایران دانست. آقای حسنی نسب ممنون برای انتشار این خبر...

منصور
دوشنبه 26 دي 1390 - 16:57
3
موافقم مخالفم
 
وقعا مرده

.....i just prefer to say something about y people

ایشااله اسکارو بگیری

رضا قربانی
دوشنبه 26 دي 1390 - 17:48
-25
موافقم مخالفم
 
تند نرویم

درود

یادداشت قشنگی بود. همین. از نظر استدلال ضعیف بود. اصغر فرهادی دومین جایزه مهم سینمایی را برد. درست. اصغر فرهادی در جمعی بود که آرتیست‌‌های معروف آمریکا و چند جای دیگر دنیا هم بودند درست. همه ما هم خوشحالیم. درست. فارس و دیگران هم این را تحمل نمی‌کنند درست. اما از کجای این گرفتید که سینمای ایران سری در بین سرها پیدا کرده؟ فیلم فرهادی نسبت به متوسط سینمای ایران یک فروش فوق‌العاده در ابعاد جهانی داشته اما در همان ابعاد در حد یک کار مستقل است. نه کارهای جریان ساز که عددهای آنها هنوز خیلی از ما دور است. هنوز خیلی دور است چون اشتباه است اگر فکر کنیم یکی از ما برنده شده به این معناست که سینما حال و روز خوبی دارد. سینما در کشور ما حال و روز خوبی ندارد و البته که در این روزگار درخشیدن فیلمی مانند جدایی ما را خوشحال می‌کند. می‌ترسم از فرط حلیم در دیگ بیفتیم و همان مسیری را برویم که زمانی فیلم‌های جشنواره‌ای رفتند و فاصله مردم و سینما را بیشتر و بیشتر کردند.

MoMo
دوشنبه 26 دي 1390 - 17:51
3
موافقم مخالفم
 

عالی نوشته بودی، ممنون


دوشنبه 26 دي 1390 - 17:56
1
موافقم مخالفم
 

تبریک به سازندگان فیلم.ان شااله اسکار

حمیدرضا
دوشنبه 26 دي 1390 - 18:25
-3
موافقم مخالفم
 

شادی، اشک، غرور، افتخار، تبریک

آقای فرهادی ممنون که بعد از مدت ها همه اینها رو یک جا به من و به همه ایرانی ها برگردوندی

اشکان افشار
دوشنبه 26 دي 1390 - 19:9
-9
موافقم مخالفم
 
زیبا و کامل و پرهیجان + تیتری متفاوت

اینکه بتوان در این مدت کوتاه چنین متن زیبایی نوشت کار هرکسی نیست. شک ندارم این زیباترین و کاملترین مطلبی بود که طی امروز دربارۀ «فرهادی» و جایزه‌اش میخوانم. ممنون بابت چنین نثر و نگارش زیبایی.

امیر
دوشنبه 26 دي 1390 - 20:24
2
موافقم مخالفم
 

به امید اسکار و تفکر منطقی مسئولین

به همه ی دوستان طرفدار آقا(استاد) فرهادی به تمام طرفداران سینمای غیر دواتی همه ی برو بچه های مطبوعات به ویژه سینمای ما و حتی به مسعود ده نمکی(!!!!!!) این افتخار بزرگ رو تبریک می گم

ناهيد
دوشنبه 26 دي 1390 - 21:17
-17
موافقم مخالفم
 

به اميد اينكه هنرمندان ديگر سرزمينمان ايران براى كسب جايزه هاى با ارزشتر از فرش قرمز عبور كنند و نام ايرانمان گوشنواز مردممان باشد.سربلند باد اى ايران

سینا
دوشنبه 26 دي 1390 - 21:25
-7
موافقم مخالفم
 

یادداشت زیبایی بود. ممنون

بابک
دوشنبه 26 دي 1390 - 22:29
0
موافقم مخالفم
 

ممنونم آقای حسنی نسب

در این شرایط که کافه سینما در مورد خانه سینما سکوت پیشه کرده ولی شما با شجاعت انتقا دتونو بیان کردین

ندا سرچشمه
دوشنبه 26 دي 1390 - 22:50
-12
موافقم مخالفم
 

آقای نیما حسنی نسب از شما عشق کیمیایی توقع نداشتم جملات ستایش آمیز در مورد این فیلم به کار ببرید. آخه کجای این فیلم وسکانساش در جهت نشان دادن فرهنگ اصیل ما بود با احترام به طرفداران اندک این فیلم خیلی هم خاله زنکی بود. بردن این جایزه و نام عزیز ایران اتفاقا حرص ما را در آورد تا اینکه باعث غرور ما شود. آخه فیلمی جایزه گرفت که سیاهنمایی و دروغ پردازی داشت.وگرنه چرا درباره الی که بهتر از این فیلم بود جایزه نگرفت!

رامین
دوشنبه 26 دي 1390 - 22:53
-16
موافقم مخالفم
 

متاسفم برای آقای حسنی نسب که از جایزه گرفتن یک فیلم نیم چه متوسط اینقدر ذوق زده شدند.در ضمن این جایزه هیچ اهمیتی برای ما ایرانیان ندارد

کمال غفاری
دوشنبه 26 دي 1390 - 22:54
7
موافقم مخالفم
 

درود بر شرف مسعود خان کیمیایی که مثل بعضی ها هر روز رنگ عوض نمی کند و برای دل مردم و خودش فیلم می سازد نه جایزه های غربی

شاهین
دوشنبه 26 دي 1390 - 22:56
-14
موافقم مخالفم
 

بازم شروع شد تعریف های منتقدان و اهالی این سایت که نظر میدن وای شاهکار بود وای که چه فیلمی . آخه فیلم باید حقیقت جامعه رو برسونه نه دروغ بزرگی که سعی در تبرئه شدن داره متاسفم واسه کسایی که بدون در نظر گرفتن توهین های این فیلم لب به ستایش دوختند.

حمیدرضا
دوشنبه 26 دي 1390 - 22:58
-8
موافقم مخالفم
 

یک فیلم کاملا بد جایزه گرفت من که مخالفم مثل آقای فراستی

رضا
دوشنبه 26 دي 1390 - 23:0
0
موافقم مخالفم
 

خوشحالم که فرهادی جایزه رو گرفت وگرنه باید تو ccu بستري مي شد!!!

رضا
دوشنبه 26 دي 1390 - 23:0
-8
موافقم مخالفم
 

خوشحالم که فرهادی جایزه رو گرفت وگرنه باید تو ccu بستري مي شد!!!

رضا
دوشنبه 26 دي 1390 - 23:10
2
موافقم مخالفم
 

جایزه ی گلدن گلوپ تقدیم به جدایی نادر از سیمین و جایزه ی اسکار تقدیم به جدایی اصغر از ایران!

مهنام
دوشنبه 26 دي 1390 - 23:23
5
موافقم مخالفم
 
كم‌تدبيري و لجاجت و تعصب

سلام. سپاس اقاي حسني نسب كه مثل هميشه به موقع و شيوا نوشتي. چه خوب كه كم مينويسي اما به موقع برخلاق انهايي كه خيلي مينويسند و اغلب بي موقع

كاش فقط جدايي نبود و اسمي از كيفيت فيلمهاي قبلي هم به ميان ميامد

باز هم سپاس از قلمتان و نگاهتان و جسارتتان:

كم‌تدبيري و لجاجت و تعصب

يك عليرضاي آشنا
دوشنبه 26 دي 1390 - 23:32
9
موافقم مخالفم
 

من برخلاف شما فكر ميكنم قناعت كار نوشته شماست نه فكر بقيه. شما از اين موفقيت جوگير شده ايد و همين يعني قناعت را پيشه خود داشتيد و حالا اين كارها همه حاصل ذوق زدگي است نه چيز ديگر

اينكه خيلي خوب و حرفه اي نوشتيد به جاي خود. اما موضوع مطلبتان ربطي به كيفيت نگارشش ندارد متاسفانه

گوارديولا
دوشنبه 26 دي 1390 - 23:37
14
موافقم مخالفم
 

سايت "سينماي ما" هميشه در اين سالها خاطره انگيز بوده است و خبرهاي تلخ و شيرين زيادي را اولين بار در اين سايت ديدم و خواندم و تصاويرش را ديدم. اين اواخر كمي كند و عقب مي مانديد گاهي اما حالا باز هم در صدر جدول هستيد و ما منتظريم جشنواره فجر را با سايت خودمان سايت ما سينماي ما شروع كنيم. اين روند را ادامه بدهيد لطفا كه شما هميشه بارسا بوديد و بقيه با توهم كهكشاني بودن امدند و هميشه بازنده شدند!!!

دامون
دوشنبه 26 دي 1390 - 23:43
-4
موافقم مخالفم
 

اقايان رامين كمال غفارى شاهين و خانم نداسرچشمه بابا ٤تا كامنت پشت سر هم با فاصله يه دقيقه با نوشتارى كاملا يكسان يعنى دوست عزيز مى خواى بگى ما تعدادمون خيلى زياده ؟؟ !! وخوشحالم كه اين جايزه براى امثال تو اهميتى نداره چون اصلا اين فيلم براى امثال تو ساخته نشده .

بهرام عظیمی
سه‌شنبه 27 دي 1390 - 5:50
-2
موافقم مخالفم
 

ممنون نیمای عزیز.. . بسیار خوب نوشتی

محسن
سه‌شنبه 27 دي 1390 - 6:50
11
موافقم مخالفم
 

من نشنيدم موقع معرفي فيلم مدونا اسم ايران رو ببره؟؟؟

گفت!؟؟

ساقی
سه‌شنبه 27 دي 1390 - 7:19
1
موافقم مخالفم
 

دیر رسیدم انگار ولی بازم تبرییییییییییییییییییییییک اونقدرخوشحالم که نمیتونم بگم دمت گرم فرهادی بعد از مدتها احساس غرور کردیم وبه خودبالیدیم انهم کاملا به جا

پری
سه‌شنبه 27 دي 1390 - 10:15
-3
موافقم مخالفم
 

اصلا گیرم فیلم بده!! که نیست

بازم اگر ایرانی باشید باید خوشحال بشید از کسب این افتخار

واگر نه لطفا برید پیش روانشناس

محسن
سه‌شنبه 27 دي 1390 - 11:22
2
موافقم مخالفم
 

این جایزه برای اصغر چیز غیر قابل تصوری نبود. جدایی..اسکار هم میگیرد. ا

هومن
سه‌شنبه 27 دي 1390 - 13:48
1
موافقم مخالفم
 

خانم ندا؛ براي تو و امثال تو متاسفم كه چشم ديدن موفقيت هموطن خود را در قلب خاك امريكا نداري... از اين كه هموطناني مثل تو دارم، شرمم مي‌آيد و حالم گرفته مي شود. جنس شما هم از جنس شمقدري، سلحشور و..... است....

امیر
سه‌شنبه 27 دي 1390 - 22:29
3
موافقم مخالفم
 

ممنون از آقای حسنی نسب که ما را روشن کردی ومتاسفم برای دولت ومسعولین

م.ه
پنجشنبه 29 دي 1390 - 12:36
4
موافقم مخالفم
 

خانم ندا و آقای شاهین

لیاقت شماها همون اخراجیهاست!!!!!طرفداران اندک؟؟؟؟؟!!!!! هه!!

حامد تهراني
جمعه 30 دي 1390 - 15:15
2
موافقم مخالفم
 

نيما جان حرفت درست و جاييزه فرهادي عزيز كام همه ايرانيهاي دنيا و هركه فارسي بدونه شيرين كرد فقط مسئله جهت خلاف آب شنا كردنه و لاغير!!!!!

سامان
چهارشنبه 5 بهمن 1390 - 22:58
6
موافقم مخالفم
 

میشه به این جایزه گرفتن ها یه جور دیگه نگاه کرد.وقتی نگاهتو تغییر بدی دیگه خیلی خوشحال نمیشی.افتخار نمی کنی.ذوق زده نمیشی و خیلی چیزهای دیگه.

میشه سیاسی نگاه کرد.میشه ندید بدید بازی درنیاورد و آنقدر اهمیت ندیم (بدبخت نباشیم).ما می تونیم کارهای خوب بسازیم.مهم نیست جایزه بدن یا نه. مهم اینه که کارگردانها دغدغه ی فرهنگی داشته باشن.جایزه گرفتن از دستان کثیف مدونا یا دست دادن با آنجلینا جولی نمی تونه واسه من وامثال من ایرونی خیلی جالب باشه.

آقا هومن چرا به نظر ندا خانم احترام نذاشتی و بهش توهین کردی؟توهین به ایشون،توهین به همه بود.

حمیدرضا یزدانی
جمعه 7 بهمن 1390 - 8:6
-9
موافقم مخالفم
 

اخراجی ها 3 فروش 6 ملیارد جدایی نادر 3 میلیارد تازه اخراجی ها 2 فروش 9 میلیارد و اخراجی ها 1 سال 86 فروش 3 میلیارد معلومه کی کمتره با غرض حرف زدن رو همه بلدن

حمیدرضا یزدانی
سه‌شنبه 18 بهمن 1390 - 7:17
3
موافقم مخالفم
 

م.ه جواب ندارین؟یک کم قبله هر حرفی تحقیق کنید بعدش بگین اخراجی ها طرفدار کم داره فعلا که ورود آقایان ممنوع هم بیشتر از شما فروخت 8 میلیاردو 800 میلیون

حمیدرضا یزدانی
شنبه 22 بهمن 1390 - 19:14
-2
موافقم مخالفم
 

ورود اقایان ممنوع اشتباه نوشتم 5 میلیارد 800 میلیون بود خواهشا سر طرفدار رو غرض حرف نزنید میدونم اکثرا سایتها با شماها هستن اما فروش اگه ملاکه شماها باشه که ثابت شد فروش پس جو سازی نکنید مرسی

غشسسهد
جمعه 5 اسفند 1390 - 18:38
-2
موافقم مخالفم
 

به نظر من فيلم جدايي نادر از سيمين بهترين فيلم تاريخ است راستي چرا مخالفان اين فيلم بشت سر هم كامنت مي ذارند مي خوان بگن ما خيلي هستيم اي بسيجي ها اصلا ايران و دوست ندارند لطف كن نظر من رو بذار


جمعه 5 اسفند 1390 - 18:41
5
موافقم مخالفم
 

چرا مخالفان بشت سر هم كامنت ميذارند جدايي بهترين فيلم درود بر اصغر فر هادي

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���