دانلود

اختصاصی "سینمای ما": گزیده نقد و نظر دربارهٔ «فقط عشاق زنده ماندند»، کمدی خون آشامی جیم جارموش : اگر جایزهٔ فیلم دانش‌آموزی در کن وجود داشت باید می‌دادندش به این فیلم/مقاله‌ای «شیک» دربارهٔ علم، موسیقی و بالاتر از همه عشق :: سينمای ما ::

   






اختصاصی "سینمای ما": گزیده نقد و نظر دربارهٔ «فقط عشاق زنده ماندند»، کمدی خون آشامی جیم جارموش
اگر جایزهٔ فیلم دانش‌آموزی در کن وجود داشت باید می‌دادندش به این فیلم/مقاله‌ای «شیک» دربارهٔ علم، موسیقی و بالاتر از همه عشق

سینمای ما - اگر تصور می‌کنید محدوده‌های کنترل فیلم بازیگوشانه‌ای بوده باید فقط عشاق زنده ماندند (Only Lovers Left Alive) را ببینید، کمدیِ خون‌آشامی تازهٔ جیم جارموش که در آخرین روزهای فستیوال کن ۲۰۱۳ به نمایش درآمد. "سینمای ما" گزیده‌ای از نظرهای منتقدان را دربارهٔ این فیلم تقدیم می‌کند:

جوردن هوفمان فیلم را تازه‌ترین «فیلم کلاسیک نیمه‌شب» سینما می‌خواند، که اشاره دارد به فیلم‌های کالت با ریتم‌های کند و فضاهایی مالیخولیایی که در اکران نیمه‌شب سینماها یا برنامهٔ دیروقت تلویزیون‌های کم‌مشتری به نمایش درمی‌آیند. او به دیالوگ‌های با مزه فیلم اشاره می‌کند که خون‌آشامِ قادر به پیش‌گویی آینده آن‌ها را بر زبان می‌آورند، مثل جایی که یکی می‌گوید: «جنگ آب شروع شده؟» و دیگری جواب می‌دهد: «نه هنوز جنگ نفت رو تموم نکردن.»

جسیکا کیانگ می‌نویسد که این شاید تنها فیلمی باشد که تماشاگران بعد از دیدن عنوانِ فیلم روی پرده زدند زیرخنده. دلیلش استفادهٔ جارموش از فونت‌های آلمانی‌ست، آن نوعی که مثلاً توسط لنی ریفنشتال در پیروزی اراده استفاده شده بود.
به گفتهٔ کیانگ جارموشِ این فیلم جارموشی است بازیگوش، بدجنس و عاشق ارجاع دادن به سینما که کارش را بسیار مفرح ساخته، اگرچه از نظر ارزش یا وزن کار با بقیه آثارش همسنگ نیست. این فیلم کاری است عجیب، مفرح، و متناوباً خیلی مفرح که به خاطر دکور، موسیقی و فیلم‌برداری و بازی‌های دوست‌داشتنی از حد فیلمی «یک‌بار مصرف» فراتر رفته است.

پیتر بردشاو در «گاردین» می‌گوید اگر جایزهٔ فیلم دانش‌آموزی در کن وجود داشت باید می‌دادندش به این فیلم. فیلم خیلی به او نساخته است.

جاناتان رامنی در مجلهٔ «اسکرین» آن را فیلمی دوست‌داشتنی دانسته که باید به عنوان مقاله‌ای کاملاً «شیک» دربارهٔ علم، موسیقی، زمان و بالاتر از همه عشق دیده شود.

برای لزلی فِلپرین در «ورایتی» فیلم مثل نامهٔ عاشقانه‌ای است از طرف جارموش به شریک زندگی‌اش، سارا درایور، که فیلم به او تقدیم شده است.

رابی کالین در «تلگراف» که فیلم را دوست داشته یکی از ایرادهای آن را تکرار بیش از حد بعضی شوخی‌ها می‌داند، مثل این که خون‌آشامان فیلم آدم‌های معمولی را زامبی خطاب می‌کنند. گای لاج هم این کار تازهٔ جارموش را فیلمی ساخته شده برای «فن‌»های قدیمی فیلم‌ساز می‌داند.

بلاخره، منتقد قدیمی، ریچارد کورلیس، در هفته نامهٔ «تایم» می‌نویسد: [این فیلم] بیش‌تر از این که یک درام باشد، یک پرترهٔ مینیاتور دو نفره است. فیلم جارموش دو شخصیت خلق کرده که لذت بردنشان از زندگی، و نه دردهایشان، آن‌ها را در کنار هم ابدی می‌کند.»








  • منبع : سینمای ما

    به روز شده در : يکشنبه 5 خرداد 1392 - 10:8

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���