يکشنبه 18 بهمن 1388 - 20:36















-

I تبلیغات متنی I
فروش نقد و اقساط بلند مدت
فروش لپ تاپ و تلویزیون های ال سی دی در مدل های مختلف
----------------------------
پی سی آنلاین
بازی و سرگرمی، دانلود، اخبار، اطلاعات بورس و فتوگالری
----------------------------
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------



                       



یادداشت هفتگی امیر قادری درباره نسبت تازه مهرجویی، فرمان‌آرا و حاتمی‌کیا با جوانان این روزها؛
روزگاری که جوان بیشتر می‌بیند تا پیر...

سینمای ما - امیر قادری: این روزها – حالا دلایل‌اش هم مفصل است و هم اغلب، معلوم - که نوع نگاه و طرز برخورد با نسل جوان کشور تغییر کرده است. مطالبا‌ت‌شان از همیشه بیش‌تر جدی گرفته می‌شود و در معرض دید قرار گرفته‌اند. پس هیچ عجیب نیست اگر سه فیلمساز برجسته کشورمان، پیش یا بعد از این اتفاقات، به نحوی چشم‌های تیزشان را به این نسل انداخته‌ باشند. متوجه‌شان شده باشند. بحث اصغر فرهادی و پرویز شهبازی و حمید نعمت‌الله و شهرام مکری نیست که به این نسل نزدیک‌ترند. داریم درباره سه فیلمسازی صحبت می‌کنیم از نسل پیش و پس از انقلاب. از داریوش مهرجویی و بهمن فرمان‌آرا و ابراهیم حاتمی‌کیا. منظورم این است که نسل جوان این دوران، خودش را به هر فیلمسازی از هر دوره‌ای با هر سلیقه‌ای تحمیل کرده است؟ دقیقا.


- بهمن فرمان‌آرا: این روزها فیلم خاک‌ آشنا بر پرده سالن‌های سینمای تهران است. ازتان دعوت می‌کنم که به تماشای این فیلم بروید. نسل جوان البته شاید از برخورد اولیه با این فیلم زده بشود. داستان یک روشنفکر سرخورده از نسل قدیم که مدام نماینده‌ای از این نسل را شماتت می‌کند که چرا مسئولیت سرش نمی‌شود، چرا این قدر مرده‌دل است. چرا حال‌اش خوش نیست. چرا صبح زود از خواب بیدار نمی‌شود. چرا بی‌هدف و بی‌آرمان است. چرا مدام یللی تللی می‌کند. و از این بساط. اما فیلم باید آدم را مجاب کند و ان وقت حرف‌اش را آدمیزاد می‌تواند بپذیرد. درباره فیلم بهمن فرمان‌آرا، این اتفاق حداقل برای من افتاد. پشت این نصیحت‌ها و ابراز عقیده‌ها، یک جور اعتقاد صادقانه بود که حرف هنرمند را باورپذیر می‌سازد. عقده و کینه‌ای در کار نیست. ضمن این که به نظرم اصالتی پشت نظر روشنفکری است که از نسل جوان می‌خواهد تا خانه‌اش را بسازد و پایش را روی زمین سفت بگذارد. عوض پراکندن تخم یاس و نومیدی، و انتقال مدام کمبودها و کینه‌ها و عقده‌های قدیم، بر خلاف موارد مشابه، بهمن فرمان‌آرا آرزوی محترم و موقری برای نسل تازه دارد. سوال من اما این جاست. کارگردان خاک آشنا، بعد از این چند ماه و در میانه‌های مرداد 1388، باز همین گونه درباره جوان ایران امروز فکر می‌کند؟


- ابراهیم حاتمی‌کیا: فیلمساز جنجالی دهه 1370، این بار سکوت‌اش را با پرسشی از همین نسل جوان شکست. او که در چند ماه گذشته، ترجیح داده بود تا هیچ جور موضع‌گیری در برابر اتفاقات روز انجام ندهد، این بار با سوالی خطاب به کاربران سایت «سینمای ما»، از آن‌ها خواست تا نظرشان را درباره «آژانس شیشه‌ای»، فیلم دوازده سال قبل‌اش بگویند، و این که اگر شخصیت‌های آژانس، حالا و در این شرایط زنده بودند؛ هر کدام‌شان چه برخوردی انجام می‌دادند و چه کاری می‌کردند؟ طرف کی بودند؟ حاتمی‌کیا دانسته که در شرایط پیچیده امروز، بسیار پیچیده‌تر از زمان تولید آژانس شیشه‌ای، نسل جوان کشور، بیش از آن که دنباله رو باشد؛ پیش قراول است. چطور می‌شود به برنامه‌ای، تحلیلی، مسیری، و چارچوبی فکر کرد، بی آن که از آن‌ها نظر خواست؟ که بازی‌شان نداد؟ که همه چیز را پیش خود نگه داشت؟ «آژانس شیشه‌ای 2» هر چه باشد، اگر ساخته شود، در برابر نسل تازه قضاوت خواهد شد. نسلی که درک و تحلیل موثر خودش را از حاج کاظم و عباس و سلحشور و سلمان و فاطمه دارد. پاسخ‌های گوناگون و متفاوت و پیشروی مخاطبان حاتمی‌کیا در سایت «سینمای ما»، این را ثابت می‌کند. هوش و غریزه ابراهیم، این بار هم درست عمل کرده است. این نسلی نیست که بشود پیشاپیش آن حرکت کرد.


- و بالاخره داریوش مهرجویی: اما مهرجویی بسیار پیش از این استارت زده بود. «سنتوری» او، اگر خوب دیده می‌شد، پیش‌گوی بسیاری از حوادث و ماجراهای هفته‌های اخیر بود. او روایت‌اش از نسل جوان این روزها را با سنتوری شروع کرد و امسال، با چاپ رمان «به خاطر یک فیلم بلند لعنتی» ادامه داد. داستان جوانک بیست و پنج ساله‌ای که هر چه می‌دود، از آرزوهایش دورتر می‌شود. هامون عصر نو. مهرجویی بزرگ که جلو و نه عقب نسل تازه، که همراه و هم شانه‌شان حرکت می‌کند. یکی از آن‌هاست. عیب این نسل، عیب او و قوت‌شان، قوت اوست. این که می‌گویند: سن فقط یک عدد است؛ این جا خودش را نشان می‌دهد. فاصله ‌ای میان هنرمند 70 سااله و جوان 20 ساله امروز نیست. هر دو می‌دوند، هر از پی‌گیری آرمان و آرزوی‌شان خسته نشده‌اند، هر دو هنوز نرسیده‌اند و البته کیست که انکار کند هر دوی‌شان، یک مو با نیستی و حسرت و دلمردگی فاصله دارند. مالیده‌اند، اما نمرده‌اند.


- این که تا این جا. و آینده هنر و سینمای این مملکت را همین جوان‌ها تعیین می‌کنند. نخبگان کشور، خیلی که هنر کنند، مسیر حرکت‌شان را رصد خواهند کرد.




منبع : اعتماد

به روز شده در : دوشنبه 12 مرداد 1388 - 5:59

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |


Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

مريم مطلب پور
دوشنبه 12 مرداد 1388 - 8:25
-2
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

من معتقدم خاصيت جوان بودن همينه .اگه قرار بود آقاي فرهادي و نعمت الله و شهبازي هم سكوت كنند .پس كدام يك از هنرمندان اين مملكت ميتونه منعكس كننده حرف اين همه جوان بر پرده هنر هفتم باشه .حداقل دلمون به فيلمهاي درباره الي و نفس عميق و سنتوري خوش بشه و هر وقت دلمون گرفت بريم اين فيم ها رو ببينيم و حداقل يكي از جنس خودمون رو پرده باشه .يه هم وطن .كه اونم به نوعي از مشكلات ما اطلاع داره .چي ميشد همه مثل اين چند تا كارگردان هنرمند آگاه حرف دل جوانها رو كه اتفاقا نيمي بيشتر از جمعيت كشورمون را تشكيل ميدهند ، ميشنيدند.

جوان هاي اين دوره را بايد جدي گرفت .اونها توي عصر اطلاعات زندگي ميكنند .چرا فكر ميكنند چيزي رو ميشه ازشون پنهان كرد .اين قانون زندگيه هر چيزي رو كه جدي نگيريش .يه روزي كه اصلا توقع نداري بدجوري سر راهت قرارميگيره.

mohsen
دوشنبه 12 مرداد 1388 - 11:57
1
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

من اما اينجاست. کارگردان خاک آشنا، بعد از اين چند ماه و در ميانه هاي مرداد 1388، باز همين گونه درباره جوان ايران امروز فکر مي کند؟

in ye jomle ali bood amir ghaderi

سید آریا قریشی
دوشنبه 12 مرداد 1388 - 12:57
-8
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

نسل جوون امروز فقط نیاز به فهمیدن داره. اگه پتانسیل نسل جوون به خوبی توسط نسل قبلی ها درک شه، تغییرات عظیمی تو این مملکت ایجاد میشه. الآن داره نشانه های امیدوار کننده ای دیده میشه. کم کم دیدگاه های نسل جوون داره به نسل قبلی ها تحمیل میشه.


دوشنبه 12 مرداد 1388 - 15:11
4
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

جوون!

جوون امروز پر از پیچیدگیه! پر از پیچیدگی و بی هدفی!

اینقدر بی خیال همه چیز شده که خودشم یادش رفته

حق داره وقتی که واسه جونش ارزش قایل نیستن به افکارش اهمیت بدن؟

اون تصمیم گرفته بود که فراموش کنه ارزشهاشو و هدفهاشو اما دید که نمیشه...

احسان
دوشنبه 12 مرداد 1388 - 17:58
5
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

نسل امروز نياز به يك مرشد داره اما مرشدي كه خودش اونو دوست داشته باشه مثل اين سه عزيزي كه نام بردين


دوشنبه 12 مرداد 1388 - 19:24
-3
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

آقای قادری!

امروز، اسطوره ی افشین قطبی شکست!!

DEAD MAN
دوشنبه 12 مرداد 1388 - 19:59
3
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

جوان مشخص هست چی هست در اصل خودش؟؟؟

کسی که به هر چیزی که میخواد برسه نمیشه؟؟؟

کسی که همیشه بهش یک چیزی ببندن؟؟؟

آدم سیگار بدست؟؟؟؟

یا عاشق؟؟؟؟

یا ول تو پارتی و سینما و پارک؟؟؟

کسی بجر این تو فیلم ها از جوان دیده؟؟؟؟

اما واقعا مگه ما چی میخوایم؟؟؟؟؟؟

یک جوان و این کشور پر از جوان همه و همه بی هدف هستند برای کسی مهم نیست؟؟؟؟

کی برای جوان ارزش قائل هست؟؟؟؟

خیلی از این دوستانی که اسمشون رو هم بردید تو فیلمها همش جوان ها رو کوبیدن؟؟؟

مشخص هست نیاز به بیان نیست

همیشه فراموش شده هستیم و فراموش شده میمانیم.

این جوان های 20 تا 30 چی میخوان واقعا ؟؟؟

دید همه این عزیزان هم باز هم جور نیست

خجسته
دوشنبه 12 مرداد 1388 - 22:58
4
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

جوان امروز دیگر جوان نیست...

جوانی دیگر مرده است...

هیچ دقت کرده اید جوان ها جوانی می کنند برای اینکه روزی حسرتش را نخورند؟

فقط برای همین...برای اینکه روزی پیر شوند !!!

کلام (همون مالک)
سه‌شنبه 13 مرداد 1388 - 1:53
-36
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

فیلمساز فقط مسعود ده نمکی و جواد شمقدری

اینها بچه مسلمانانی هستند که غیورانه در عرصه فرهنگ میتازند

دوره ی مهرجویی و فرمان آرا ی طاغوتی و گذشته باید باور کنیم

افشین
سه‌شنبه 13 مرداد 1388 - 2:25
7
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

نسل جوون امروز نتیجه ی کارهای نسل جوون دیروز را به ارث برده خواسته یا ناخواسته

احسان11
سه‌شنبه 13 مرداد 1388 - 3:52
3
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

آهاي جوون تو ميتوني يه شعر تازه تر بگی.........

پوریا
سه‌شنبه 13 مرداد 1388 - 12:49
3
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

این مالک حال آدمو به هم میزنه.البته تقصیر خودمونه.انقدر بهش اهمیت دادیم که فکر می کنه کسیه..جوون نمرده..جوونی که الآن حودشو نشون داد کی مرده..

bache_esf
سه‌شنبه 13 مرداد 1388 - 17:26
3
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

in malek kie dige?chera be hamshahriyae man tohin mikoni?.lliyaghatet hamun dotas


سه‌شنبه 13 مرداد 1388 - 18:3
-6
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

کلام ( همون مالک ) جان! ( همون محمد و میثم احمدزاده و ... )

دو نفرو جا انداختی: فرج الله سلحشور که الهی قربونش بری!

و

جمال شورجه که الهی فداش بشی!

یادت باشه بار آخره که از این اشتباهات فاحش مرتکب می شی! و اسامی بزرگان و جا فراموش می کنی!!

ضمنا! تو جناب مسعود نیستی؟ مسعود ده نمکی؟!

فرهود
چهارشنبه 14 مرداد 1388 - 0:48
7
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

بر و بچه های نازنین سایت سینمای ما

جون من این یارو مالک رو دیگه خوب شناختیم

نگاه کنید به قیاس خنده دار و مضحک اش میان چند تا .... واساتید و بزرگان سینمای ایران!!!!!!!!!!

یه مثل هلندی هست که میگه داشتن شعورمعمولا خودش رو زود نشون میده اما نداشتنش زودتر!!

یه سکانس از بدترین فیلم آقای مهرجویی می ارزه به کل فیلم ها که نه کل هیکل این اشخاصی!! که ازشون طرفداری کرده

من نمیدونم چطوره ولی آدم های بی سواد گرایش شدیدی به آدم های سطح پایین . آثار نازل و پوشاک ارزون و کلا به زشتی و بی قواره گی دارن و در کل به شدت بی سلیقه هستن و فاقد قدرت ادراک صحیح این مالک یا کلام یا احتمالا اخراجی ها سه از همون دسته آدم هاس

انگار گرای این آدم ها فقط در سطح آدم هایی لنگه ی خودشون حرکت میکنه و در نتیجه دایم در جا میزنن

جدی نگیریدش به کامنت هاش بخندید اتفاقا خیلی بامزه ان به خدا

فاطمه
پنجشنبه 15 مرداد 1388 - 14:4
-9
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

فرهود جان کامنت رو که خوندم، فکر کردم دیدم سؤال مالک تو مراسم، سؤال بدی نبود و یه کم با سؤالای تکراری بقیه فرق داشت. حالا در بین سؤالش شوخی هم کرد. فکر نمی‌کنم همیشه جدی بودن، خیلی خوب باشه. اتفاقا شوخی مالک باعث شد هم فرهادی بخنده و هم بقیه. وقتی همه با هم هستیم چه اشکالی داره یه آدم شوخ طبع، یه کم باعث انبساط خاطر بقیه بشه؟

علیرضا
پنجشنبه 15 مرداد 1388 - 15:44
-4
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

من 2 سالی هست حدودا که برای پیگیری اخبار سینمای ایران به این سایت سر میزنم و معمولا کامنتهای بحثهای جنجالی را هم مطالعه میکنم نکته تاسفباری که این روزها متوجهش شدم ان است که متاسفانه سطح اگاهی و وجدان بیدار اخلاقی و اجتماعی و سیاسی بعضی از مخاطبان این سایت انی نیست که باید باشد در شرایطی که اگاهی سبز و وجد افرین ملت و خصوصا جوانان را در وبلاگها و سایتهای مختلف میبینی و در شرایطی که به برکت خون جوانان پاک و سرافراز سرزمینمان حقیقت از هر زمان دیگری جلوه گرتر و اشکارتر است در اینجا گویی عده ای از همه جا و همه چیز بی خبرند و در کنار ان افرادی با عناوینی چون مالک اخراجیهای سه و ... هستند که به نحو کاملا سازماندهی شده مشغول پراکندن سم خطرناک کیهان و یالثارات و جوان و وطن امروزند

علیرضا
پنجشنبه 15 مرداد 1388 - 16:21
-6
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

این موضوع البته نتیجه نفی بی مبنای مفهوم والای تعهد و محدود کردن زندگی به دنیای ذهنی خود و ندیدن چهره حقیقی و عریان واقعیت بیرون از ذهن که در مواقعی بسیار هم زشت است و با این زشتی باید متعهدانه جنگید نتیجه این موارد در نوشته ها و نظرات صاحبان این سایت خصوصا امیر قادری است که سبب میشود در بسیاری موارد همچون سینمای بی خاصیت و بی غیرت گیشه گلزاری این چهار سال نقش پرت کننده حواس و به نوعی سوپاپ اطمینان را بازی کند از دل ان مضامین و نوشته ها رادیکالیسم امثال مالک و اخراجی های سه در این سایت پیدا میشود همانطور که از دل سینمای گلزاری این چهار سال نا اگاهی و بی اعتنایی عمومی نسبت به سرنوشت جمعی و در نهایت نهادینه شدن رادیکالیسم بیرون امد

شيوا
جمعه 16 مرداد 1388 - 18:37
5
موافقم مخالفم
 
امیر قادری و مهرزاد دانش، درباره «شک» جان پاتریک شانلی گفتگو می‌کنند

اقاي قادري يك جمله در اوايل متن ميگوييد كه ايا اين كارگردان خاك اشنا بعد از اين چند ماه و در ميانه هاي مرداد 1388، باز همين گونه درباره جوان ايران امروز فکر مي کند؟و در پايان ميگوييد(نخبگان کشور، خیلی که هنر کنند، مسیر حرکت‌شان را رصد خواهند کرد) اين دو جمله ي شما تناقض عجيبي دارد كه ايا شما جوان هاي امروز را قبول داريد يا نه انها را همانند همان دوستان بابك حميديان در فيلم خاك اشنا ميدانيد. نكته ي بارزي كه اثر مهر جويي را خاص ميكند و شايد باعث ميشود تاان ان را شاهكاري در ژانر سينماي اجتماعي سياسي دانست شايد اين موضوع باشد كه او تنها اين مشكل را بازگو نميكند بلكه به دنبال راهي است كه ان را ريشه يابي كند و بگويد اين جوان حتي با ارمانهاي خود هم ميتوانست سربلند باشد ولي وقتي عرصه اي براي عملي كردن ارمانهايش نداشته باشد شرايط نامناسبي داشته باشدچه اجتماعي چه سياسي سر خورده ميشود. و تصميم ميگيرد ناعاقلانه با اينده ي خود بازي كند. يا معتاد ميشود يا خودكشي ميكند وامثال اينها زيرا وقتي تحقق ارمانش از او سلب ميشود او تمايلي ندارد همانند پدر و مادر پيرش روزها و شبها را همنطوري يكنواخت وروزمره بگذراند. او دنبال چيز ديگري است كه يك شكست براي او ميتواند بن بستي باشد براي تمامي درهاي گشوده به رويش.او نياز به اندكي ازادي و توجه دارد. بازگويي همي حقيقت بود كه شايد باعث توقيف سنتوري شد حالا شايد خيلي زود است كه ما به ارزشمندي اين اثر پي ببريم؟ اين اثر مهرجويي برخلاف همه ي انتقادهاي وارده به ان شايد بهترن اثر او و يكي از اثاري بود كه هيچگاه حتي در زماني طولاني كهنه نميشود زيرا كه هميشه تلهش براي ازادي ومقابله گر با ان در همه جاي جهان وجود دارد؟اين نكته اي بود كه مهرجويي 2 سال پيش ان را مطرح كرد و پيش از او وتاكنون هم كسي همانند او اين چنين شاهكارانه اين موضوع را حداقل در سينماي ما مطرح نكرده بود............ خدايا اين عزيزان را هيچگاه از مانگير ........امين........... مطمئنا جوانها هم ميتوانند همانند انها وحتي بهتر باشن فقط با كمي ازادي وتوجه

ساریه
سه‌شنبه 20 مرداد 1388 - 5:34
-4
موافقم مخالفم
 
و در آغاز، آخرین حرف‌ها «درباره الی...» / اشتباهی که درباره این فیلم کردم / آستین‌ها را بالا بزنید و در نظرسنجی‌های اینترنتی به درجه این فیلم کمک کنید

بعضی ها برای مطرح شدن حاضرن هرکاری انجام بدن ،فقط برای اینکه عاشق شهرت هستن،. یا در عوالم کودکیشون خودشونو قهرمان می دیدن،و امروز چهره ی منفوری دارن اما باز هم مطرح هستن و حتی در سطح بین الملل بهشون توجه می شه...

فکر کنم آقای مالک هم از همون قماشن!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       









  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 1.65129303932 seconds.