دانلود

نگاهی به فیلم زمهریر و حاشیه‌هایش : حتی اگر پابرهنه‌ام بشوی؛ دیگر فایده‌ای ندارد! :: سينمای ما ::

   






نگاهی به فیلم زمهریر و حاشیه‌هایش
حتی اگر پابرهنه‌ام بشوی؛ دیگر فایده‌ای ندارد!

رضا صدیق: پر سر و صداترین و بی‌سابقه‌ترین جلسه‌ی مطبوعاتی در طول کل سال‌های جشنواره فجر، تا به امروز، متعلق به یکی از فیلم‌های پر حاشیه‌ی بیست و هشتمین دوره‌ی این جشنواره بود. فیلم "زمهریر"، ساخته‌ی علی رویین‌تن، فیلمی بی‌سر و ته، شلخته، سطحی، مبتذل، متزورانه، پر از ریا، شعاری، تقلیدی، پرمدعا و توخالی، پرمدعا، پر از دروغ، توهین‌آمیز و ضد سینمایی و ضد ارزشی. فیلمی که بدون شک و به جرعت، یکی از بدترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. فیلمی که نه ارزشی‌ست و نه سینمایی. حتی می‌توان "زمهریر" را نمونه‌ی بارز یک فیلم ضدارزشی و توهین‌آمیز به ارزش‌های دفاع مقدس دانست. به‌طوری که شاید اگر فیلم‌سازی با غرض می‌خواست فیلمی ضد ارزشی بسازد، نمی‌توانست به خوبی "زمهریر" موفق باشد و ارزش‌ها را به مورد توهین قرار بدهد. اما هدف این یادداشت نقد "زمهریر" نیست که این فیلم حتی ارزش قلم زدن و نقد شدن را هم ندارد. هدف این یادداشت بیان چند نکته‌ی مهم، به بهانه‌ی "زمهریر" است، هم خطاب به سازنده‌ی فیلم و هم در ارتباط با حاشیه‌ی فیلم.


1- جریان فیلم "زمهریر" از زمانی شروع شد که معاونت سینمایی اکرانش را مشکل‌دار توصیف کرد و علی رویین‌تن در برابر این تصمیم واکنش‌های جالبی نشان داد. از نامه‌ی شعاری و ساختگی عوامل فیلم، تا نامه‌ی خودش و مصاحبه‌ها و جریان‌سازی برای فیلم، و گفتن جمله‌ی معروفش که اگر فیلم نتوانست مخاطب را راضی کند، برای عذرخواهی، پابرهنه از سینما بیرون می‌آیم. از همین‌جا بود که توقع مخاطب – علی‌رغم این‌که بعید می‌دانست- بالا رفت و انتظار دیدن فیلم حداقل معمولی را داشت. دو ایراد از همین ابتدا باعث این وضع شد. یک این‌که چرا معاونت سینمایی، با موضع‌گیری‌اش باعث می‌شود تا موج ایجاد شود و موج‌سواران موج‌سواری کنند؟ چرا نمی‌گذارد اهالی سینما و منتقدان خودشان نظر بدهند که این فیلم ارزش دارد یا نه؟ آیا تجریه‌ و برخورد با "زمهریر" باعث می‌شود معاونت سینمایی به نظر منتقدان و اهالی سینما احترام بگذارد؟ و نکته‌ی دوم هم این‌که جناب رویین‌تن واقعن خودش فکر می‌کند فیلم خوبی ساخته؟ یعنی ایشان درکش از سینما این‌قدر کم‌ است؟ آیا واقعن اگر خودش مخاطب چنین فیلمی بود، چه برخوردی می‌کرد؟ چرا باید فیلم "صد سال به این سال‌ها" را توقیفی به‌نامیم و "زمهریر" را هم توقیفی؟ این ظلم در حق فیلم‌هایی از جنس "صد سال به این سال‌ها" و "سنتوری"ست. حتی توقیف این فیلم هم توهینی به جامعه‌ی سینمایی ایران است.


2- ساخته‌ی پیشین علی رویین‌تن، "دل‌شکسته" نوید فیلمی مثل "زمهریر" را می‌داد. از نوع نگاه و سلیقه‌ی آقای سازنده‌ی فیلم، می‌شد متوجه شد که این نگاه با این همه شعارهای دست‌چین شده و از قلم‌نیفتاده، با این‌همه تزویر و ریا و جانماز آب‌کشیدن، یا این همه گل‌درشتی و فضای توهین کننده به‌مخاطب، قرار است به کجا برسد. دو سال پیش وقتی در سینما صحرا، فیلم به نمایش درآمد، هیچ‌کس صدایش درنیامد. توی جلسه مطبوعاتی همان سال هم سازنده‌ی فیلم بغض کرد و گریه کرد و دم از شهدا و آرمان‌ها زد و با رفتارش به منتقدان توهین کرد. برخی به‌خاطر احترام به "خسرو شکیبایی" سکوت کردند، برخی سوالات‌شان خوانده نشد، برخی بی‌اعتنا از کنار فیلم گذشتند و برخی دیگر به دفاع از فیلم برآمدند. موضوع این‌جاست که اگر همان سال، بعد از دیدن "دل‌شکسته" با سازنده‌ی فیلم چنین برخوردی می‌شد و زیر شلاق نقد منتقدان قرار می‌گرفت، هیچ‌گاه شاهد چنین "زمهریر" نبودیم. اگر به منتقدان اجازه داده شود و منتقدان فرای نگاه رفاقت و دوستی به یک اثر نگاه کنند و قلم و زبان‌شان بی‌پرده نقد کنند و نقاط ضعف را نمایان کنند، هیچ‌گاه خالق اثر به‌خودش اجازه نمی‌دهد که هرکاری که دلش می‌خواهد بکند و بعد به اسم اثر هنری به‌خورد مخاطب بدهد و خودش را حتی هنرمند و یا فیلم‌ساز بنامد! امسال هم فیلم‌های ضعیفی که نوید فیلم‌های ضعیف‌تر بعدی‌شان است، کم نیست و نبود. آیا باز هم باید "زمهریر" ببینیم تا صدای‌مان دربیاید که این چه فیلمی توهین‌آمیزی‌ست و این فیلم‌ساز چرا اصلن فیلم‌ می‌سازد؟

3- جریان سینمای جنگ ما به‌کدام سمت می‌رود؟ از "مهاجر"، "آژانس شیشه‌ای"، "سفر به چذابه"، "مزرعه‌ی پدری"، "دوئل" و... به کجا رسیده است؟ فیلم‌سازان دفاع‌مقدس می‌خواهند به‌کجا برسند و به چه‌قیمتی و اصلن هدف‌شان از ساخت فیلم دفاع مقدس چیست؟

وقتی فیلمی مثل "اخراجی‌ها" مورد حمایت مسئولان قرار می‌گیرد، وقتی این اثر را جزو فیلم‌های برتر ژانر دفاع مقدس می‌نامند، وقتی این فیلم‌ها – به‌خاطر سهل‌الوصول بودن و طنزهای سریال‌های نود شبی- مورد استقبال عموم و توده‌ی جامعه قرار می‌گیرد، معلوم است که تهیه کنندگان و سازندگانی که دنبال مطرح شدن و کاسبی هستند، به این نوع سینما علاقه‌مند می‌شوند. معلوم است که "دوستت دارم لیلی" اخراجی‌های به "لب کارون" زمهریر می‌رسد! معلوم است ویالون زدن پشت جبهه‌ی "اخراجی‌ها" به باباکردم رقصیدن پشت خط جبهه‌ی "زمهریر" می‌رسد. یعنی با این همه دلیل واضح باز باید دنبال دلیل بگردیم که چرا "زمهریر" در سینمای ایران تولید شده؟ نکته‌ی دیگر درباره‌ی سازنده‌ی فیلم است. آقای رویین‌تن با شعار دفاع از خون شهدا، می‌خواهد اخراجی‌ها بسازد!! این‌جا باید گفت که شخصی مثل مسعود ده‌نمکی بعد از چندین سال تولید نشریه با شعار دفاع از آرمان‌ شهدا، راه استفاده از این موضوعات را پیدا کرده و حتی در بحث ایجاد موج هم بارها در نشریاتش تمرین کرده و یادگرفته که چه‌طور می‌شود از این جریان ارتزاق کرد. جناب رویین‌تن حتی اگر می‌خواهد ده‌نمکی هم بشود، برود ببیند ایشان چه کرده و از کجا به "اخراجی‌ها" رسیده، بعد بیاید و کپی‌اش را بسازد. اول ده‌نمکی بشود و بعد بیاید کپی "اخراجی‌ها" بسازد، که حداقل اگر فیلم‌اش هم قابل دیدن نبود، به‌خاطر "نام‌اش" و "سابقه‌اش" هم که شده، مخاطبان و توده‌ی جامعه به سینما بیایند و فیلم‌اش را ببینند، تا هزینه‌ی فیلم دربیاید و بتواند از این شعارها ارتزاق کند!


7- بعد دیدن "زمهریر" یک علامت سوال بزرگ برایم ایجاد شد! آن هم این است که آیا هیچ‌کس دوروبره آقا رویین‌تن، فیلم‌نامه نویسی بلد نیست؟ هیچ‌کس دوروبرش نیست که سینما را بشناسد؟ آیا ایشان دوست صادق و کاربلدی ندارند که فیلم‌نامه‌اش را بخواند و بگوید این چیست که نوشته‌ای؟ آیا ایشان نمی‌توانست فیلم‌نامه‌اش را برساند به‌دست همان منتقدانی که از فیلم "دل‌شکته" دفاع می‌کردند تا بخوانند و نظر بدهند؟ واقعن خود علی‌رویین‌تن در خلوتش نمی‌داند چه فیلمی ساخته؟ نمی‌داند که این فیلم چه‌قدر مفتضح و زننده است و به شعور ‌مخاطب توهین‌ می‌کند؟ اگر نمی‌داند، پس تعریفش از سینما چیست؟ اصلا سینما را می‌شناسد؟ واقعن می‌داند مدیوم سینما یعنی چه؟ اگر می‌داند، پس چرا "زمهریر" را ساخته؟ و اگر می‌داند که "زمهریر" افتضاح است چرا این‌قدر اصرار به‌نمایشش داشت؟ آیا واقعن باز رویش می‌شود که فیلم بسازد و روبروی منتقدان بنشیند؟ البته که اگر بودجه‌ی این دست فیلم‌ها از طرف نهاد دولتی تامین نشود و تهیه کننده خودش هزینه کند، دیگر هیچ‌گاه ایشان فیلمی نخواهد ساخت!


4- مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوع و سوالی که مطرح می‌شود این است که بودجه‌ی فیلم‌هایی از این دست از کجا می‌آید؟

در شرایطی که کارگردان‌های فیلم اولی و با انگیزه پشت دفتر تهیه کنندگان یک‌لنگه‌ پا می‌ایستند و حتی بعضی‌شان با آرزوی ساخت یک‌فیلم بلند، سرخورده و گوشه‌گیر می‌شوند. در شرایطی که فیلم‌سازان خوبی مثل بهنام بهزادی، محسن امیریوسفی، شهرام مکری، بهرام توکلی و... به‌خاطر نوع نگاه‌شان به سینما و خاص بودن فیلم‌های‌شان در صف ساخت فیلم قرار می‌گیرند – که معلوم نیست کی وقت به‌شان می‌رسد-. در چنینی شرایطی، بودجه‌ی ساخت چنین فیلم‌های بی‌سر و تهی از کجا می‌رسد؟ از کجا مورد حکایت قرار می‌گیرند و چرا؟ حالا چون این فیلم به دفاع مقدس بر می‌گشت حساسیت‌زاتر بود و بیشتر به چشم آمد، در صورتی که در سینمای ما فیلم‌های بی‌سر و ته و بی‌معنا و ضعیف و.. کم ساخته نمی‌شود.

آیا این کارگردان‌ها، خون‌شان از بقیه‌ی کارگردانان رنگی‌تر است؟ جالب هم این‌جاست که با این همه حمایت‌های مالی از طرف دولت فیلم می‌سازند و بعد، ژست توقیفی و مظوم‌نمایی هم می‌گیرند! آیا هیچ ناظر کیفی وجود ندارد که نظارت کند بر ساخت چنین فیلم‌هایی؟ آیا مدیران فرهنگی نمی‌دانند که با تولید و ساخت و اکران چنین فیلم‌های بی‌مصما و مفتضحی، سلیقه‌ی مخاطب سینما به کجا می‌رود؟ نمی‌دانند چه بر سر سینمای ایران می‌آید؟ چرا چنین افرادی، مورد حمایت قرار می‌گیرند و از بودجه‌ی دولتی فیلم می‌سازند و حتی برای‌شان مهم نیست که چه می‌سازند؟

بعد توی جلسه‌ی مطبوعاتی، بعد از آن همه تشنج و نقدهای درست، با وقاحت نوید می‌دهند که در فیلم بعدی‌ام جبران می‌کنم؟!! این توهین به سینما و اهالی سینما و منتقدان و فرهنگ ایران نیست؟ آیا نباید با چنین فیلم‌سازان پرمدعایی برخورد شود؟ فیلم‌سازانی که در فیلم‌هاشان نه از سینما، سینمایی می‌گذارند و نه از ارزش‌ها، ارزشی و نه از عرفان، عرفانی و نه از ادبیات، ادبیاتی! قرار است سینمای ما به کجا برود؟ به کجا برسد و به چه قیمتی؟ کسی آیا به فکر مخاطبان سینمای ایران نیست که با دیدن چنین فیلم‌هایی، ذهن‌شان چقدر سطحی و پوچ تربیت می‌شود؟

با دیدن "زمهریر" - و فیلم‌های بدی که بعد از این فیلم قرار می‌گیرند- آن‌هم در جشنواره‌ای که تا به حال - با این که تعداد فیلم‌ها زیاد است- شاید به تعداد انگشتان یک دست هم فیلم خوب و یا حتی معمولی و قابل دیدن، دیده نشده. تنها یک جمله به ذهن آدم می‌رسد که، "خدا بیامرزد پدر کفن دزد را".


زمهریر
  • زمهریر


  • منبع : 30nema

    به روز شده در : شنبه 10 بهمن 1388 - 8:8

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    عليرضا
    شنبه 10 بهمن 1388 - 8:17
    20
    موافقم مخالفم
     

    احسنت

    mehdi
    شنبه 10 بهمن 1388 - 8:28
    -2
    موافقم مخالفم
     

    رضا معروفي: ای تو اون روح مرده و زنده‌ت جلال! من دیگه کار کوچیک برای آدم کوچیک نمی‌کنم

    [ حكم - مسعود كیميایی

    آرزو
    شنبه 10 بهمن 1388 - 8:33
    -3
    موافقم مخالفم
     

    من فیلمو ندیدم، برامم مهم نیست که فیلم واقعا اینقدر در سطح پایین و بدی ساخته شده یا نه، اما این نقد نیست، فحش و فضاحتِ، واقعا که!!! شما جماعت روشنفکر جامعه یید؟؟؟؟!!! این بی پرده بودن نیست، دریدگیِ! متاسفم.

    منصور
    شنبه 10 بهمن 1388 - 8:58
    4
    موافقم مخالفم
     

    خیلی تند رفتی! دیواری کوتاه تر از دیوار روئین تن پیدا نکردی که چنین بی رحمانه به او تاخته ای؟ اکران اخراجی ها که یادتان نرفته؟ اگر جرات برخورد این چنینی با ده نمکی را هم داشتید شما جماعت منتقد حالا کار به اخراجی های سه نمی رسید. روئین تن همین زم هریر را صادقانه ساخته هر چند بد اما نگاه اش هیچ دخلی به اخراجی ها ندارد. خیلی پیش تر از این ها به اخراجی ها این چنین می تاختید تا شاهد ساخت زم هریر نمی بودید شما جماعت منتقد!

    مهدی
    شنبه 10 بهمن 1388 - 8:59
    -5
    موافقم مخالفم
     

    با اینکه باتمامی نکات مطرح شده موافقم میخواهم بدانم این دوستمان که یادداشت را نوشته اندای غلط های فاحش را چگونه توجیه می کنند:

    جرعت،"سفر به چذابه"،اصلن،دوروبره آقا رویین‌تن،واقعن

    علی
    شنبه 10 بهمن 1388 - 9:11
    14
    موافقم مخالفم
     
    جالب

    با اینکه سایت سی نما اینقدز شدید به این فیلم تو پیده هیچ مشکلی ندارم

    ولی چرا نام این فیلم رو تو قسمت((هفت فیلم مطرح که در میان فیلم‌های بخش مسابقه نیستند)) قرار داده

    حداقل می تونستن بعد دیدن این فیلم اسمش رو حذف کنن!

    نهایت
    شنبه 10 بهمن 1388 - 10:46
    16
    موافقم مخالفم
     

    دمتون گرم باهاتون صد در صد موافقم آقای صدیق

    احسان
    شنبه 10 بهمن 1388 - 11:46
    -13
    موافقم مخالفم
     

    در افتضاح بودن دل شکسته و زمهریر شکی نیست ولی نقد رضا صدیق هم بسیار سطحی و بلاهت آمیز بود .

    خجسته
    شنبه 10 بهمن 1388 - 13:52
    6
    موافقم مخالفم
     

    خیلی دیدنی شد.واقعا اینقدر اوضاع فیلم خرابه...؟

    شمس
    شنبه 10 بهمن 1388 - 16:4
    13
    موافقم مخالفم
     

    ورود دوستان چماق به دست رو به عرصه ی نقد فیلم تبریک عرض میکنم!


    شنبه 10 بهمن 1388 - 17:14
    -3
    موافقم مخالفم
     

    شما اگر شرافت و منش داشتید به پشتوانه همسویی با ادبیات قدرت مداران به یک فرد بی حامی نمی تاختید.کاش پشت پرده این هجوم همگانی به این آقا معلوم بود که چه کسانی این جو را ایجاد کرده اند تا امثال تو که اگر فریادی داشتند می باید به سر جنایتکاران مستحق تر از یک هنرمند بکشند فضا را برای یاوه سرایی مناسب ببینند

    MJA
    شنبه 10 بهمن 1388 - 20:2
    0
    موافقم مخالفم
     

    یه نقد افتضاح در مورد یه فیلم افتضاح !

    راستی آقای صدیق شما معمولاً دیکته چند میشدید تو دوران تحصیل ؟

    farhad radman
    شنبه 10 بهمن 1388 - 21:10
    0
    موافقم مخالفم
     

    kari be hichi nadaraaam , baziye BITA BADERAN fogholadast....chera ino nemigin?l

    ؟؟؟
    يکشنبه 11 بهمن 1388 - 0:7
    4
    موافقم مخالفم
     

    با اين تفاسير بايد حتما فيلمو ببينم

    هما
    يکشنبه 11 بهمن 1388 - 7:31
    -11
    موافقم مخالفم
     
    همکاران با ادب

    ا سلام و ادب

    بنده یکی از حاضران در این جلسه بودم

    با احترام به تمامی حاضران باید بگویم انصاف چیز خوبی است. بعید بود چند نفر که از همکاران منتقد خودمان در انجمن دست به چنین کار کثیفی بزنند . منظورم به ادبی ها و اهانت هایی بود که شنیدیم .قبل از نمایش فیلم مسئولان محترم انجمن ناشیانه هماهنگ کنند که همه بعد از فیلم به سالن بی دو برویم و بزنیم تا نتواند حرف بزند روئین تن حق اش است .از شغلم بدم امد .اقای ... فحش ناموسی را در کنار خانم های مجلس فریاد و اقای طالبی تشویق به فریاد زدن میکند اقیای مدیر انجمن تحریک و نتیجه ابروی رفته ی خودمان است که منتصب به نقد و قلم هستیم اما بی ادب و بی حیثیت .

    آقای مدیر انجمن ان روزهای نزدیک که برای که برای تکثیر و توضیع فیلمهای مستهجن در پلیس امنیت گرفتار شدی کم ابروی ما را نبردی و اقای شکیبا تو که هر مجلس بزم مشروب خوریت همراه با توهین و تمسخر بزرگان مملکتی است دهان ببند تا بوی شراب بیرون نیاید .شرمنده ی این قلم و این شغلم.

    plpn
    يکشنبه 11 بهمن 1388 - 7:51
    -7
    موافقم مخالفم
     

    لطفا منتقدین بگذارند مردم نظر بدهند...شاید مردم از فیلم خوششان بیاید...این اولین فیلمی نیست که منتقدین ناراضی و مردم و مخاطبین راضی...باید فرصتی فراهم شود تا مردم هم فیلم را ببینند و نظر بدهند

    س.ک
    يکشنبه 11 بهمن 1388 - 8:21
    2
    موافقم مخالفم
     

    تو این جامعه ی ما هرکی غیر از ما بگه، فکر کنه کارش ضدارزشِ ... واقعن که....

    نقاد
    يکشنبه 11 بهمن 1388 - 9:12
    6
    موافقم مخالفم
     

    ببينبد عزيزان من جنگ از همه نظر تحريف شدس من اينوو ميدوونم ولي از يه نظر با قاطيعت ميگم كه هدف علي رويين تن يه چييز ديگه بود اون خواست زندگي يه نفر ديگروو به تصويير بكشه نه به ارمان توهيين كنه اقاي صديق سنتون به نقد كردن قد نمييده تو بايد تو خونتون صمد اقا ببيني

    به امييد پخش همگاني فيلم زم هرير .

    مسیحا
    يکشنبه 11 بهمن 1388 - 10:34
    11
    موافقم مخالفم
     

    ما که زمهریر رو ندیدیم تا بخوایم قضاوت کنیم. شاید واقعاً فیلم مضحکی باشه. اما یکی از فیلمهای پر مخاطب که خیلی به چشم بینندگان اومد، دلشکسته بود. که با بازی زیبای شهاب حسینی، خسرو شکیبایی و بیتا بادران همراه بود که هم سر داشت هم ته. هم دیالوگهای قشنگی داشت هم سکانس های زیبا. همچین پا رو گاز گذاشتی که یادت رفته چراغ قرمزی هم هست!

    حامد
    يکشنبه 11 بهمن 1388 - 18:39
    -4
    موافقم مخالفم
     
    کدوم نقد؟؟؟

    آقا واقعا فکر می کنی نقد هم بتونی بکنی که می گی ارزش نقد نداره؟؟؟

    همین کارا رو می کنین که نظر ما رو نسبت به منتقد ها به سمت و سوهایی می کشید. با فیلم کارگردان یا هرچیز دیگه ای که مشکل داری دلیل نمی شه که با این لحن صحبت کنی.

    سعی کن از این به بعد بچه ی خوبی باشی...

    عماد
    يکشنبه 11 بهمن 1388 - 19:25
    15
    موافقم مخالفم
     

    mishe yek kam darbare film begin ke chejooriye ta oon kasani ke film o nadidan az mohtavaye film ba khabar beshan

    be nazare man har filmi ba arzeshe (be joz ekhraji ha)

    pas be aghaye rooeen tan bayad ehteram gozasht.


    يکشنبه 11 بهمن 1388 - 22:55
    -1
    موافقم مخالفم
     

    لطفا مودب باشید


    يکشنبه 11 بهمن 1388 - 22:58
    -15
    موافقم مخالفم
     

    شما اول برو جلوی حلقه های ازدواج رو بگیر تا به این یکی برسی

    زهره
    دوشنبه 12 بهمن 1388 - 5:57
    9
    موافقم مخالفم
     
    نقد و بررسی

    از نظر من فامیل شما با گفتارتان یکی نمی باشد

    من با توجه به اینکه فیلم زم هریر را ندیده اما گفتار و رفتار شما در شخصیت یک منتقد سینما نمی باشد با توجه به اینکه فیلم دل شکسته بسیار در بین مردم جای گرفته است آیا درست است یک کارگردان با این قلم زیبا و و فکر روشنی را اینجور برخورد بچگانه ای نمود واقعا نمی دانم درباره شما چه اظهار نظر باید نمایم متاسفم

    سپیده
    سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 10:39
    19
    موافقم مخالفم
     
    نق

    من فیلم را دیده ام اصلا این تهمت ها درست نیست نمی دانم شما دست نشانده چه کسی هستید ؟!

    بهتر نیست فیلم اکران شود تا مردم نظر خودشان رابدهند

    به امید موفقیت برای همه هنر مندان ومنتقدان روشنفکر

    رضا
    سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 10:48
    8
    موافقم مخالفم
     
    سلام

    آقای محترم

    من فیلم دل شکسته را دیده ام و واقعا فیلم خوبی است ولی فیلم زمهریر را ندیده ام باتوجه به فیلم پرطرفدار دل شکسته و حرف های شمامسائلی پشت پرده وجود دارد که ما از آن بی خبریم

    شهناز
    چهارشنبه 14 بهمن 1388 - 6:10
    -4
    موافقم مخالفم
     
    نقد

    باسلام

    اگر کارگردان فیلم زمهریر همان کارگردان فیلم دل شکسته است با توجه به فیلم دل شکسته پیداست که حرف های شما باخصومت است درهر صورت ادب مرد به ز دولت اوست

    ح.م.ح
    يکشنبه 18 بهمن 1388 - 1:50
    -2
    موافقم مخالفم
     
    موافق

    با حرف های آقای صدیق 100% موافقم...

    بعد از تماشای فیلم حس خیلی بدی داشتم...

    جدا از فیلم دل شکسته ، این فیلم ارزش حتی دیدن هم ندارد چه برسد به نقد!

    ح.م.ح

    پ-ی-غ
    سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 11:32
    -4
    موافقم مخالفم
     

    من کاری به فیلم ندارم ولی اینو میدونم که هر موقعه منتقدان کج فهم از فیلمی خیلی بد میگند مردم عام از اون خوششون میاد چون حرف دل اوناست مثل اخراجیها،مارمولک، دل شکسته و غیره.....، به نظر مردم احترام بگذارید

    بد نیست فکر کنیم که خدایی هم اون بالاست

    من
    چهارشنبه 21 بهمن 1388 - 7:33
    20
    موافقم مخالفم
     

    همینه دیگه... وقتی به افرادی مثل ده نمکی رو می دن که سینمای ایران رو به لجن بکشن نتیجه اش بهتر از این نمیشه ... من فیلم زمهریر رو ندیدم ولی اگه تو مایه های اخراجی ها باشه خرف شما کاملا صحیحه

    یک جوان تحصیل‌کرده و خوش‌بین و با اعتماد به نفس و با بصیرت
    يکشنبه 25 بهمن 1388 - 11:13
    -1
    موافقم مخالفم
     

    ******************************

    آقا چرا دروغ می‌گویید من این فیلم را در جشنواره دیدم یک شاهکار

    بی‌نظیر هنری است.

    "زمهریر " یکی از بهترین فیلم‌هایی است که من در طول عمرم دیده‌ام.

    فیلمی است در ردیف آثاری همچون "جاده-فلینی" و "پالپ فکشن" و "هفت سمورایی" و "ایثار-تارکوفسکی" و "داستان توکیو-اوزو".

    اخراجی‌ها هم بی‌نظیر بود به خصوص "اخراجی‌ها 2" .

    اصلا این "مسعود ده‌نمکی" هنرمندی است در حد و اندازه‌های "دیوید فینیچر".

    به نظر من محتوای فلسفی و خلسه‌ی آمیخته با حسرت و زیبایی موجود در فیلم "ماجرای عجیب بنجامین باتن" ساخته‌ی "دیوید فینیچر" از اخراجی‌ها و نوشته‌های سابق این غول هنری یعنی "مسعود ده‌نمکی" کپی‌برداری شده‌است.

    ما با این سرمایه‌ی عظیم از جوانان متعهد و نابغه و هنرمندان باالفطره آینده‌ی درخشانی داریم.

    پیش به سوی "مدیریت جهان آینده"

    *******************************

    hosna
    چهارشنبه 5 اسفند 1388 - 8:54
    3
    موافقم مخالفم
     
    krn

    میدونم والا من زمهریر رو ندیدم اما اینو میدونم که راجع به دل شکسته یه کم بد قضاوت کردید راستی لازم نیست ما آرمان شهدا رو بازسازی کنیم به این بهانه که اون آرمانا از بین رفتن لطفا همون طوری که هست تحویل مردم بدیم بدون کوچکترین دخل و تصرفی مطمئن باشید مردم خودشون همه چیزو میفهمن !!!

    مستعار
    جمعه 7 اسفند 1388 - 11:52
    2
    موافقم مخالفم
     

    شما بهتره بري اول صحبت كردن عاديت رو ياد بگيري.... اين جور فيلم ها رو آدماي كوته فكري مثل شما نمي تونن تحمل كنن... انتظاريم ازتون نيست ...همتون لنگه همين....كوته فكر و امل

    بابک
    يکشنبه 3 بهمن 1389 - 8:4
    -4
    موافقم مخالفم
     

    سلام

    از ادبیات خیلی بدی استفاده کردی. متاسفم !

    من این فیلمو ندیدم ولی "دلشکسته" یکی از بهترین فیلمهای ایرانی ای بود که توی این سالها دیدم.

    توی مملکتی که آقای ده نمکی هم کارگردان میشه باید امثال آقای روئینتن رو قدر دونست.

    سپاس

    پویا رسولی
    سه‌شنبه 8 فروردين 1391 - 9:27
    11
    موافقم مخالفم
     
    حالا شما منتقد گرامی گوش کنید

    جناب آقای رضا صدیق منتقد گرامی که ادبیات نقد بلد نیستید .... به این مسائلی که گفته میشه هم گوش کنید :

    1- فیلم زمهریر به هیچ وجه فیلم بدی نیست ، کارگردانی و فیلم نامه درستی دارد ( اگر فیلم نامه نویسی و کارگردانی بلد نیستید بروید و یک دوره فیلم نامه نویسی و کارگردانی آموزش ببینید ) ، مشکل شما ، مشکل مفهوم فیلم است . همان نگاه های سطحی که باعث شد فیلم بسیار خوب مارمولک توقیف شود .

    2- واویلا لیلی را اخراجی ها 2 ای ها هم میخواندند ، دلیل اینکه کسی صدایش در نیامد مسعود ده نمکی بود . در سینمای ما به ملاک شخص نویسنده و کارگردان است نه فیلم . ( چرا ابوالقاسم طالبی توانست درباره انتخابات فیلم بسازد اما جعفر پناهی نه ؟ )

    3- اصلا گیرم فیلم زمهریر فیلم ضعیف ، سخیف و فیلمفارسی . این همه فیلم بد اکران می شوند ، چرا زمهریر اکران نشد ؟ ( به خاطر نوع دیدگاه کارگردانش به مسئله جنگ که شاید شما و امثال شما دوست نداشته باشند . اما جریان فکری غالب مردم همین است )

    4- ده نمکی را با روئین تن مقایسه نکید . ده نمکی آدمی است که 2 تا کتاب سینمایی خوانده آمده فیلم ساخته . ولی روئین تن سواد این کار را دارد .

    والسلام .

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���