پنجشنبه 15 بهمن 1388 - 21:45















-

I تبلیغات متنی I
فروش نقد و اقساط بلند مدت
فروش لپ تاپ و تلویزیون های ال سی دی در مدل های مختلف
----------------------------
پی سی آنلاین
بازی و سرگرمی، دانلود، اخبار، اطلاعات بورس و فتوگالری
----------------------------
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------



                       



بیانیه تند و توهین‌آمیز سید ضیا هاشمی (تهیه‌کننده زم‌هریر) و پاسخ محمود گبرلو
شما هم به جاي فرار از دست مطبوعات بايد از همه عذرخواهي مي‌كرديد

سینمای ما- در پی حواشی و جنجال‌های پس از نمایش فیلم "زم‌هریر" و واکنش تند و پر انتقاد اهالی رسانه به فیلم، سيدضياء هاشمي تهيه‌كننده فيلم «زم‌هرير» پيرامون اتفاقات رخ داده در نشست نقد و بررسي فيلم «زم‌هرير»، بيانيه‌اي را صادر كرد. لازم به توضیح است که بخش‌هایی از این بیانیه به دلیل ادبیات زشت و توهین‌آمیزش حذف شده است:

در بخش‌هایی از نامه "سيدضياء هاشمي " با عنوان "البته خدا زيباست و زيبايي را دوست دارد "  آمده است؛
سلام؛ هر چند نمي‌دانم به كي اما سلام! اميد دارم حال و روزتان خوب باشد و در نهايت درستي و راستي و زلالي به سر بريد كه به گيتي به از راستي پيشه نيست. زكژي بدتر هيچ انديشه نيست. در خبرگزاري‌ها خواندم كه من در جلسه مطبوعاتي "زم‌هرير " در سالن حضور داشتم و بالا نيامدم. درست است. اما به چه دليل مي‌گويم؟! من در اين سينما كه به حمدا... اين همه حاميان در خور دارد، جواني‌ام را جا گذاشته‌ام. سپيدي موهاي من از نوري است كه به نگاتيو مي‌خورد تا اكسپوز شود. در هر فريم حفره هايي است كه به تعداد متكثر در درگيري تصويرش نقش مي‌بندد و نمايان مي‌شود تا نور باشد كه پرده نقره‌اي مصور گردد (همان نوري كه عقيل در "زم‌هرير " مي‌جويد) تا نقش عشق بر پرده عيان شود تا اثري آفريند تا به بحث و گفتگويش نشينند و سره از ناسره اش جدا سازند تا تفهيم شود در پس نور ظلمتي است كه چشمان منور هم قادر به ديدن آن نيست در اين همه سال كه سياهي به سپيدي مويم گراييده هم دسيسه مي شناسم هم... بگذريم.
تقصير هيچ كسي نيست جز "روئين تن " كه حرف نمي‌شنود و نمي‌داند كجاست او آنقدر صادقانه و كودكانه به قول‌ها و جريان‌ها مي‌نگرد كه فكر مي‌كند بايد همه را احترام گذاشت و پاي آرمان ايستاد و به حرمت منتقدان كلاه از سر برداشت. گفتمش فيلم را ندهيم، گفت بدهيم، گفتم نرو، رفت، گفتمش جلسه ترك كن، ترك نكرد. به توجيهي كه اين كسان حرمت دارند و به احترام‌شان بايد رفت و گفت و ماند. كساني كه حرمت قلم را كه هيچ كه حرمت خودشان و زن و بچه‌هاي حاضر در سالن نقد و بررسي را پاس نداشتند و هر چه سر زبان‌شان آمد را بيرون ريختند. احترام دارد؟ كساني كه فرهيختگي را كهريزك سينمايي كردند و به كشتن و زدن بر آمدند احترام دارند؟ "زم‌هرير " را نپسنديده‌اند، حق‌شان است. اگر نقد دارند حق‌شان است. اگر بر محاقش موافقند حق‌شان است. چرا با بي‌ادبي؟ چرا با بي احترامي؟ اگر "زم‌هرير " حرمت ندارد، شما كه حرمت داريد. حرمت خودتان را حفظ مي‌كرديد.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: سال‌هاست هيچ منتقدي، كارگرداني را كشف نكرده است اما كارگردان من در آستانه سحرگاه روز جمعه باعث كشف چندين منتقد جوشان و خروشان شد كه آنچنان غيرت‌شان داغ كرده بود كه بسوزانند و آتش زنند بر سينماي اين مملكت. كه سردي بر آن مستولي شده و دم گرم مي‌خواهد. دمتان گرم اگر بر صداقت و راستي و درستي فرياد زديد. فريادتان زيبنده حضرت حق. اگر هم فريادتان ناحق باشد و از قبل مهياي فرياد بوده باشيد، دسيسه صداي‌تان بدرقه راهتان كه بد دامن گيرتان خواهد شد. به حرمت همان نماز جماعت "آسيد علي " كه شيخ به ولي‌اش اقتدا مي‌كند و همان صحنه‌اي كه شيخ با چراغ از ديو و دد ملول است و انسان‌اش آرزوست، خوشحالم روبرويتان ننشستم. نه به شرم "زم‌هرير " كه به افتخار "زم‌هرير ". اگر شما هم دوستش نداشته باشيد، من دوستش دارم و با افتخار پايش خواهم ايستاد. شما هم به وقارتان راه بنماييد كه راه بستن كار سد است و هيچ سدي ياراي مقاومت در برابر جريان آب را ندارد.
در ادامه، "سيدضياء هاشمي " نوشته است: در آخر فيلم سينمايي "اعتراض " (مسعود كيميايي) كه من تهيه كرده بودم، ترانه‌اي آمده بود. "ما رفيق هر ترانه تنهايي/ ما با خبر از هر دسيسه پنهاني. " خوب است خودمان را خرج نكنيم و جوگير جوي نشويم كه؛ پرده بر افتد كه چون پرده بر افتد نه تو ماني و نه من. هتك و بي‌ادبي زيبنده منتقد نيست كه زيبنده كساني است كه دهان‌شان بوي شير مي‌دهد. فرياد مي‌زنند تا بوي شير دهان‌شان را پنهان كنند اما دهان باز بوي تعفن شير بريده سوبسيددار را مي‌پراكند كه شير مادر، حرمت‌اش دهان خوشبو مي‌كند و شير سوبسيددار پاكي دامان مادر را زير سئوال مي‌برد. اگر به حق و به مردانگي به "زم‌هرير " فرياد برآورديد، شير مادر حلال‌تان و دامان مادرتان گلگون بوي ياس باد، وگرنه.
در ادامه مي‌خوانيم: دوستان اگر اهانتي به شما شد، "روئين‌تن " به صداقت عذرخواهي كرد كه مطمئنم شما آن را وظيفه دانسته‌ايد كه از نظر من پردلي‌ است اما بعد از عذرخواهي، براي چه فرياد مي‌زديد؟ و اگر از طناب دار خواند مردانه خواند، كه مي‌دانم هم او هم من بند دار را از بند شلوار آن كسي كه از خرابي شلوار "روئين تن " مي‌گفت محكم‌تر مي‌شناسيم و پايش ايستاده‌ايم و خسته شده‌ايم كه در هر باد و نسيم و باراني بايد برادري خود را به كساني ثابت كنيم كه هنوز پشت لب‌شان سبز نشده و قلم تراشيده بايد دست‌شان داد و تا نتراشيده خود مطرح ننمايد. بد زمانه‌اي شده هم آب سر بالا مي‌رود، هم سنگ پا مظهر لطافت شده است! سر بلند باشيد. من به "زم‌هرير " و عوامل‌اش، شرايط‌اش، نقدش، نقادش، پسنديده شدن‌اش و طرد شدن‌اش مي‌بالم.
يا علي / سيد ضياء هاشمي / زمستان 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


محمود گبرلو منتقد سينماي ايران و مجری جلسه مطبوعاتی زم‌هریر-  به عنوان عضوي از جامعه رسانه‌اي سينماي ايران - در نامه‌اي خطاب به سيدضياء هاشمي تهيه‌كننده فيلم «زم‌هرير» به نامه سرگشاده روز گذشته او پاسخ داد.
 در اين نامه گبرلو خطاب به سيدضياء هاشمي نوشته است: پس از خواندن نامه سرگشاده شما در مطبوعات در خصوص توقيف فيلم «زم‌هرير» و گله و نارضايتي از مسئولان سينمايي و دفاع جانانه‌تان از سال‌هاي دفاع مقدس و شناختي كه از جنابعالي در عرصه توليد فيلم‌هاي سينمايي داشتم، همراه اهالي مطبوعات به تماشاي اين فيلم نشستم اما اي كاش پايم مي‌شكست و به سالن سينما نمي‌رفتم تا شاهد فيلمي سرشار از توهين و بي‌احترامي به سال‌هاي ارزشمند دفاع مقدس و انسان‌هاي مظلوم و معصوم آن ديار نباشم.
برادر عزيز! «زم‌هرير» فيلم نيست بلكه يك فرصت طلبي آشكار است براي كساني كه فكر مي‌كنند مي‌توانند با كپي‌‌برداري سخيف از «اخراجي‌ها» همانند آن به درآمد ميلياردي برسند. از شما كه مدعي دفاع از ارزش‌هاي 8 سال دفاع مقدس هستيد، انتظار نمي‌رفت تن به اين ذلت و دروغ‌پردازي و تحريف آن سال‌هاي پر از مهر و محبت بدهيد، گونه‌اي مبتذل از سينما را روي پرده ببريد كه فاقد اصول اوليه ساختار سينماست؛ فيلمي كه نه فيلمنامه دارد، نه قصه درست و نه تحقيق و پژوهش درست و نه كارگرداني و بازيگري. تنها امتياز فيلم اين است كه تخيلات سطحي و پيش پا افتاده كارگردان در آن كنار هم چيده شده است تا بتواند به هر طريقي كه شده، تماشاگر را به خنده وا دارد و سود بيشتري به جيب بزند.
در اين نامه آمده است: خيلي دلم مي‌خواست بيشتر از اين از لحاظ تكنيكي «زم‌هرير» را نقد و تحليل كنم، اما آنقدر از استانداردهاي سينمايي خارج است كه فكر كردم دفاع از خانواده‌هاي معزز شهدا و شرافت و مردانگي غيرتمندان، واجب‌تر از گفت‌وگو كردن درباره يك فيلم است. از متوليان جشنواره و مسئولان سينمايي خيلي سپاسگزاريم كه اجازه ندادند «زم‌هرير»ها به بهانه حمايت از دفاع مقدس، همه آرمان‌ها و ارزش‌هاي جنگ تحميلي را به سخره بگيرند و ممنون همه اهالي مطبوعات هستم كه به رغم تضارب آراء و افكار، در مقابل توهين به آرمان‌هاي يك ملت، يكدست و هماهنگ، به مخالفت با اين فيلم پرداختند و اي كاش، همان‌گونه كه كارگردان در جلسه پرسش و پاسخ از تماشاگران عذرخواهي كرد، شما نيز به جاي فرار از دست اهالي مطبوعات، پشت ميكروفن قرار گرفته و از همه عذرخواهي مي‌كرديد.
در اين نامه آمده است: «زم‌هرير» نشان داد كه متوليان سينمايي بايد نسبت به فيلم‌هاي دفاع مقدس بيشتر حساسيت نشان دهند و با تشكيل شورايي با حضور صاحب‌نظران و متخصصان از ورود و نفوذ سودجويان جلوگيري و استانداردهاي اين‌گونه سينمايي را لحاظ كنند.



منبع : فارس

به روز شده در : دوشنبه 12 بهمن 1388 - 19:17

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

محتوای نامشخص
reza
دوشنبه 12 بهمن 1388 - 20:35
1
موافقم مخالفم
 

جالبه آقاي گبرلو كسي كه به شدت علاقه مند سينماي سانسوري و توقيفي هست كاسه داغ تر از آش خانواده شهدا و ارزش هاي دفاع مقدس شدند.

آقاي مثلا محترم يكي از بازيگران اين فيلم هادي ديباجي فرزند شهيد ديباجي هست كه اين فيلم را اداي دين به شهدا ميدونه

علی
دوشنبه 12 بهمن 1388 - 22:31
0
موافقم مخالفم
 

من زم هریر رو ندیدم ولی برام جالبه افرادی که تا دیروز به اخراجی ها گیر میدادند حالا از اخراجی ها دفاع میکنند.این ادما فرصت طلبند نه ضیا هاشمی که با مسعود کیمیایی کار کرده.

احسان
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 1:0
1
موافقم مخالفم
 

اقایان منتقد شما که دلتون از توهین به ارمانها به درد امده با شما هستم وقتی اخراجیها ساخته شد کجا بودید خواب تشریف داشتید یا جماق ده نمکی سفت بود شایدم جیبش پرپول که دهانتان بسته شد نگید هیچکدام که اگر هیچکدام بود امروز شاهد نسخه سومش نبودیم ضیاءهاشمی خسته نباشی کهریزک سینمایی را خوب اومدی

mohammad
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 1:29
-1
موافقم مخالفم
 

shoma aval film ro bebin bad nazar bede ali agha.

darzemn too shhre koora ye chesh .....

طه
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 1:44
1
موافقم مخالفم
 

متاسفانه منتقد هاي ما شدن تروريست و فقط عقده هاشون رو با ترور كردن سيماگراي ما دارن خالي مي كنن.

آقاي گبرلو، شرم بر تو.

ميلاد
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 2:2
-4
موافقم مخالفم
 
مزخرف بووووووووووووووووووووووود

كساني كه فيلم را ساختند داغ هستند و نمي فهمند!

دلشكسته هم همينطور بود

شايد براي آدم مذهبي و معتقد خوب بود ولي ديدم كساني را كه به استناد سوالهاي بي جواب مانده اين فيلم خانواده شهدا را زير سوال مي بردند

بله با همان ديالوگها و مي گفتند كارگردان و نويسنده جوابش را ندادند تو چطور مي خواهي بدهي؟!!!

اين زم هرير از آن هم بدتر است (تا آنجا كه شنيده ام) از آنهم توهين آميزتر و خود پسر شهيد ( با بازي هادي ديباجي) هم جوابي دربرابر متلكهاي ديگران ندارد!!!!!!!!!!!!!!!!

اين چه فيلمي بود؟ ... مزخرف در مزخرف در مزخرف

اين اصلا فيلم نيست! ... مسئولان چرا ساكت نشسته اند

فيلم را بايد نابود كرد و نگاتيوهايش را سوزاند و عواملش بايد از خانواده شهدا و ايثارگران (امثال سيدعلي فيلم) عذرخواهي كنند و به درگاه خدا توبه نمايند

baharnowruz
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 12:18
-1
موافقم مخالفم
 

من فکر می کنم دیگه بسه فیلم ساختن درمورد این جنگ هشت ساله .

بعدازاین که بیست سال فیلمهای پرسزوگداز بابسیجیهای موسشوارزده واتوکشیده وژیگول ساختند.وکاری جزتحریک رقیق ترین احساسات تماشاگررانداشتند حالاهم نوبت دست انداختن خودشان رسیده جنگی که تادیروز دفاع مقدس بود حالاشده لودگی وقرکمر وپاکت تهوع .البته وقتی ان همه بی نمک باشد روزی هم اینقدرشورخواهدشد.

ماموضوعات بسیارجذاب تر ومهم تری دراین مملکت داریم که جان میدهند برای فیلم سازی .تاحالا چند نفر به فکر ساختن اسطوره های ایرانی افتاده اند البته نه به ان شکلی که اقای نوری زاد درسریال چهل سرباز به تصویر کشیدند بلکه باگروهی قوی وفیلمنامه ای حسابی اکنون نوبت پرداختن به این مفاهیم است .

دادا
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 14:42
1
موافقم مخالفم
 

در اینکه ضیا هاشمی یک فرصت طلب پول پرست است هیچ شکی نیست ! همین آقا که دم از کهریزک سینمایی میزند ، چند ماه پیش که حسام نواب صفوی داشت شریک ایشان را بخاطر توهین در فیلم توفیق اجباری به چهارماه زندان روانه میکرد ! ایشان با همین روئین تن که داستان دل شکسته را نیز بسرقت برده و بزودی راهی دادگاه خواهد شد ، برای ترور شخصیت حسام نواب صفوی و پس گرفتن شکایت در نشریه خبر کهریزک مطبوعاتی راه انداختند تا زانوهای کسی را که از شخصیت خانوادگی خود دفاع میکرد تا بکنند ولی زهی خیال باطل که نواب صفوی حق و حقوق قانونی خود را گرفت و هنوز شکایت در مورد نشریه خبر ادامه دارد !!! آقای ضیا هاشمی شما چه مو سفید کرده باشید و چه صورت سیاه بکنید ، نمی توانید برای دکان خود که بجز سود منفعت چیزی را دنبال نمی کند ، جواز کسب بگیرید ! چهار کامنت اولیه نیز رد پای علی رویین تن و ضیا هاشمی را دارد !!!! هیهات بر شما کسبه سینمایی که نه آبرو برای خود گذاشتید و نه آبرو برای سینمای ایران و دفاع مقدس !

علیرضا
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 17:36
1
موافقم مخالفم
 

جمع کنین بابا تو رو خدا


پنجشنبه 15 بهمن 1388 - 2:0
0
موافقم مخالفم
 

من زمهریر رو ندیدم ..ولی فیلم دلشکسته اففففففففتضاحححححححح بود!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       










  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 0.837543964386 seconds.