دوشنبه 9 فروردين 1389 - 1:22











-

I تبلیغات متنی I
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------



                       



یادداشت انتقادی مجید اسلامی درباره "به رنگ ارغوان" (ابراهیم حاتمی‌کیا)
آش شله‌قلم‌کار تمام‌عیاری که به لطف منتقدان از قوطی درآمد و پدیده جشنواره شد

سینمای ما- راستش در مواجهه با هیاهوی فراوانی که از طرف ارگان‌های رسمی و روزنامه‌ها برای «به رنگ ارغوان» به پا شده بود و سخاوتمندی جشنواره‌ فجر (که نسبت به هر فیلمی از حاتمی‌کیا و هر فیلمی از مجیدی اصلاً دور از ذهن نیست)، چندان هم در دیدن فیلم خوش‌بین نبودم. ولی اعتراف می‌کنم که هرگز انتظار روبه‌رو شدن با چنین فیلم وحشتناکی را نداشتم. مهم این نیست که «به‌ رنگ ارغوان»‌ ـ فارغ از این حقیقت که چند سال دیر به نمایش درمی‌آید ـ به اعتقاد من یکی از بدترین فیلم‌های کارنامه‌ی پر فراز و نشیبِ کارگردانش است (هر کسی می‌تواند در کارنامه‌ای چنین پرکار، فیلم بد داشته باشد)، بلکه این است که ‌او را می‌توان جزو قربانیانِ آدرس‌های غلطی دانست که طرفدارانش به او می‌دهند. آن‌ها حاتمی‌کیا را آن‌طوری می‌خواهند که در ذهن دارند، و او می‌خواهد «حرفه‌ای» باشد، نتیجه این می‌شود که پس از «دیده‌بان» و «مهاجر» (که به‌نظرم خودانگیخته‌ترین فیلم‌هایش بودند و از دلِ فضای مستند توأم با پروپاگاندای «روایت فتح» می‌آمدند) او کم‌کم کشیده شد به نوعی سینمای بدنه‌ای عام (بدون توجه به عناصر سبکی) که کاملاً متأثر از سینمای بدنه‌ای آمریکاست؛ استفاده از بازیگران حرفه‌ای، موسیقی تشدید‌کننده‌ی احساسات، و درام اغراق‌آمیز برای جذب مخاطب عام با «از کرخه تا راین» شروع شد و کم‌وبیش ادامه یافت. «روبان قرمز» از این نظر دچار نوعی دوگانگی بود، از یک طرف شخصیتِ آزیتا حاجیان همچنان ویژگی‌های بومی‌اش را حفظ کرده بود، و از طرف دیگر با اصرار کیانیان لهجه‌ی افغانیِ کاراکتر او حذف شد.

حالا «به رنگ ارغوان» هم‌زمان هم سیاسی‌ست، هم اجتماعی، هم تریلر، هم اکشن. آش شله‌قلم‌کاری تمام‌عیار. فضای دانشگاه (آن کلاس توی جنگل و حضور نیروی انتظامی) و آن کافه‌ی فانتزی آدم را یاد بدترین فیلم‌های سیاسی‌نمای دوران اصلاحات می‌اندازد (مثلاً «متولد ماه مهر» یا «اعتراض»)؛ و حمید فرخ‌نژاد به جای آن‌که نقش مأموری امنیتی را بازی کند که دارد خودش را ساده‌لوح جا می‌زند، عملاً یک فصل درمیان نقش امنیتی و ساده‌لوح را بازی می‌کند؛ و خزر معصومی (با این‌که در شماره‌ اخیر مجله فیلم یادداشت بسیار زیبایی درباره‌ی فیلم نوشته) عملاً فاقد بسیاری از ویژگی‌هایی‌ست («زن عاشق‌کش» و غیره) که درباره‌اش می‌گویند، و موسیقی فیلم با این‌که خلعتبری آن را ساخته، به‌لحاظ کارکرد بیش‌تر به مجید انتظامی و علی‌قلی نزدیک است. می‌ماند آن فلاش‌فورواردِ آبکی، و آن پایانِ لایتچسبک، و رضا بابک‌ که یکی از بهترین بازی‌هایش را در این فیلم هدر می‌دهد، و منتقدانی که «ترمیناتور 2» را به «زندگی دیگران» ترجیح می‌دهند و دیگرانی که با کله‌معلق زدنِ دوربین ذوق‌ می‌کنند و ... دوست داشتند «به رنگ ارغوان» را از قوطی درآورند و بدل کنند به پدیده‌ی جشنواره‌ی امسال، و به لطفِ منتقدان موفق شدند!



منبع : وبلاگ هفت و نیم

به روز شده در : چهارشنبه 4 فروردين 1389 - 16:59

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات


چهارشنبه 4 فروردين 1389 - 18:33
2
موافقم مخالفم
 

بلد نیستی نقد ننویس آقا زور که نیس ببم جان!!


چهارشنبه 4 فروردين 1389 - 21:14
0
موافقم مخالفم
 

من در برابر شما سکوت می کنم آقای اسلامی!

امید
پنجشنبه 5 فروردين 1389 - 8:39
1
موافقم مخالفم
 

فارغ از هرگونه هیجان زدگی سیاسی، به نویسنده محترم پیشنهاد می کنم که فیلم را مجدد و این بار با دیدی فراجناحی تماشا کنند؛ متاسفانه بیشتر از آدرس غلط طرفدارن، نقد غیر آکادمیک برخی از منتقدان کارگردان را به ناکجا آباد مخاطب سوزی سوق می دهد.

مهر
پنجشنبه 5 فروردين 1389 - 12:41
1
موافقم مخالفم
 
آفرين عجب نقد شله قلم کاري
الهام ف
پنجشنبه 5 فروردين 1389 - 23:43
-1
موافقم مخالفم
 

اين آقاي مثلا منتقد با اين مثلا نقدش جشنواره ونظر دهها منتقد رو زير سوال برده، به اين بعد قضيه نگاه کرديد؟؟؟حقيقت اينکه شما تنها هستيد تنها...

پویا
جمعه 6 فروردين 1389 - 1:25
0
موافقم مخالفم
 

به جای اینکه صفت پس و پیش کنید، یکی از همین ایراد های مسخرتان را توضیح می دادید.

بهتر نبود به جای فلاش‌فورواردِ آبکی گفتن بگویید چرا آبکیست؟ و آن پایانِ لایتچسبک ؟؟؟؟

شاید اگر یک مسافر کش راجع به فیلم اینطوری نظر دهد، آدم بدش نیاید، اما شما با این همه ادعاااا چرااااا ؟؟؟

مهسا
جمعه 6 فروردين 1389 - 17:24
-1
موافقم مخالفم
 

برادر مشکلت رو بگو با هم حل کنیم!

saeed
شنبه 7 فروردين 1389 - 11:21
0
موافقم مخالفم
 

الان این نقد بود ؟ یادداشت بود ؟

فقط همین یه نمونه رو ملاحظه کنید :

"موسیقی فیلم با این‌که خلعتبری آن را ساخته، به‌لحاظ کارکرد بیش‌تر به مجید انتظامی و علی‌قلی نزدیک است"

رضا
شنبه 7 فروردين 1389 - 12:56
0
موافقم مخالفم
 

برو پی کارت بابا خدا شفات بده.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       











  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 2.24323296547 seconds.