يکشنبه 8 فروردين 1389 - 23:30











-

I تبلیغات متنی I
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------



                       



گفت‌وگوی نوروزی با محسن تنابنده درباره سینما، سیمرغ بلورین و "هفت دقیقه تا پاییز"
هر دو سیمرغ بلورین بازیگری را از دستان خودم گرفته‌ام

سینمای ما- خيلي‌ها پس از اين‌كه شنيدند، «محسن تنابنده» سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد جشنواره بيست و هشتم را به دست آورد، تعجب كردند، اما اصلا جاي تعجب نداشت... چرا كه او سال‌هاست در عرصه هنر فعاليت مي‌كند و حالا مزد تلاش‌هايش را گرفته است، مي‌گويد: «من بازيگري را با تئاتر آغاز كردم و دانسته‌هايم را مديون آن مي‌دانم، چرا كه تئاتر به بازيگران ياد مي‌دهد كه با تكيه بر دانش با عشق بازي كنند...» ضمن اين‌كه طي اين سال‌ها فيلمنامه‌نويس فيلم‌ها و سريال‌هاي معروفي هم بود و در سال پيش سيمرغ بلورين نقش مكمل مرد را هم براي فيلمي كه خودش نوشته بود به دست آورد، فيلم «استشهادی برای خدا»... ضمن اين‌كه «چند مي‌گيري گريه كني» با هنرنمايي مرحوم منوچهر نوذري و حميد لولايي از نوشته‌هاي اوست يا سريال ديدني «پيامك از ديار باقي» كه دو سال پيش در ايام نوروز ساخته شد و بازيگراني همچون؛ محمدرضا شرفي‌نيا، حامد كميلي، سروش گودرزي، حميد لولايي، شيلا خداداد، افسانه بايگان و... در آن بازي مي‌كردند يا ماه رمضان دو سال پيش سريال «مامور بدرقه» و بازي در كنار سيروس گرجستاني، جواد رضويان و... تنابنده امسال هم سيمرغ بلورين گرفت، آن هم براي نقش اول مرد جشنواره... او در آستانه سال نو، بهترين‌ها را براي هموطنانش آرزو كرد، گفتگو با اين بازيگر و نويسنده را بخوانيد:

شايد در جشنواره امسال عده زيادي فكر مي‌كردند سيمرغ به حميد فرخ‌نژاد برسد، اما اين جايزه به تنابنده رسيد، او مي‌گويد: «خوشحالم كه توانستم به نوعي مزد تلاش‌هايم را بگيرم و سيمرغ را به دست آورم، البته همان طور كه بارها گفته‌ام و الان هم روي آن تاكيد مي‌كنم، سيمرغ به تنهايي نشان‌دهنده توان بازيگري نيست و نمي‌توان آن را صرفا ملاك و معيار خوب يا بد بودن دانست من به اين مسئله خيلي اميدوار بودم، مدت‌ها بود كه چشمم را با وجود شرايطي كه داشتم روي پيشنهادات مختلفي كه به من مي‌شد، بسته بودم، پيشنهاداتي كه بعضا وسوسه‌كننده بود، اما من تصميم گرفته بودم و نمي‌خواستم در بازيگري، فقط به ديده شدن فكر كنم، هدف من رسيدن به يك جايگاه معتبر بود كه اگر فردا روز، كارنامه هنري‌ام را ورق مي‌زنم، از اين‌كه در فلان نقش بازي كردم، ناراحت نباشم. به جرات مي‌توانم بگويم در دو سال اخير اكثر سريال‌هايي كه در تلويزيون ساخته مي‌شد، براي بازي در نقش اصلي‌شان به من پيشنهاد مي‌دادند، با اين‌كه بعضي از مواقع به لحاظ مالي حتي در مضيقه بودم، اما صبر كردم و به آن پيشنهادات «نه» گفتم! چرا كه احساس كردم، اين سريال‌ها با وجود احترامي كه براي آنها قائل هستم، نمي‌توانند به من چيزي را اضافه كنند، گاهي دوستانم به من مي‌گفتند؛ تو داري اشتباه مي‌كني پول الان در تلويزيون است اما تصميم من چيز ديگري بود...»

سطح جشنواره امسال

متاسفانه هر سال كه مي‌گذرد، سطح جشنواره به نسبت سال قبل از هر جهت پايين‌تر مي‌آيد، امسال هم جشنواره چنگي به دل نمي‌زد، تنها حسن جشنواره در سال‌هاي اخير اين بوده است كه بازيگران تواناي تئاتر مانند؛ هنگامه قاضياني، مهتاب نصيرپور، نگار جواهريان، افشين هاشمي و... توانستند سيمرغ را از آن خود كنند و جوايز را از دست يك سري بازيگر كليشه‌اي خارج كنند.

كارگر برج

در اين فيلم او نقش كارگر برج را دارد و در بعضي از سكانس‌ها براي تميز كردن شيشه برج بايد در هوا و در ارتفاع بالايي معلق مي‌ماند، آيا براي اين سكانس‌ها از بدل استفاده شد؟ «در بعضي از جاها كه دوربين از فاصله دورتري فيلمبرداري مي‌كرد بله، چرا كه بايد معلق بودن كارگر در هوا را به خوبي نشان مي‌داد. اما در زاويه‌هاي نزديكتر خودم هم بازي مي‌كردم، مي‌خواستم حس كار بهتر از آب درآيد، در هر حال تجربه شيرين، جذاب و البته هيجان‌انگيزي بود.»

شب بيداري‌ها

نگارش و بازي فيلم «هفت دقيقه تا پاييز» جشنواره امسال برعهده تنابنده بود، او از روند «نگارش اين كار و بازي‌ در اين فيلم مي‌گويد: نگارش اين كار براي من سختي‌ها و شب بيداري‌هاي زيادي داشت، اين فيلم يك قصه شهري داشت و سرنوشت چند خانواده را در يك برهه از زمان نشان مي‌داد، چون روند فيلمبرداري كار به نوعي نبود كه از ابتدا تا انتها باشد هر قصه و سكانس را بنا بر اقتضاي لوكيشني كه داشتيم، نوشتم، مثلا ممكن بود سكانس پاياني را در همان اول كار بنويسم و بازيگرها بازي كنند و سكانس ابتدايي را... اين مسئله فشار بسيار زيادي را به من تحميل مي‌كرد، جوري كه گاهي پيش مي‌آمد چند شب متوالي نخوابم چرا كه من در اين كار به عنوان بازيگر هم حضور داشتم...»

وقتي از او مي‌پرسيم كه بعضي‌ها مي‌گويند؛ چون شما فيلمنامه‌نويس اين كار بوديد، بهترين نقش را هم براي خودتان برداشتيد؟ مي‌گويد: «اصلا اين طور نيست كه من بگويم چون فلان نقش را براي خودم مي‌نويسم روي آن بيشتر كار مي‌‌كنم يا... نه، من دو كاراكتر اصلي ديگري را هم در اين فيلم نوشتم كه هديه تهراني و حامد بهداد آن را ايفا كردند و كانديداي دريافت سيمرغ شدند.»

طعم سيمرغ

در كارنامه هنري‌‌ام يك سيمرغ مكمل براي بازي در فيلم سينمايي «استشهادی برای خدا» را هم دارم اما طعم سيمرغ اصلي با مكمل فرق دارد يادم هست وقتي دو سال پيش، اسمم را براي سيمرغ مكمل خواندند با خودم گفتم؛ بايد يك روزي اسم تو را به عنوان فرد اول بخوانند... خوشحالم كه بين آرزو و تحقق آن راه طولاني وجود نداشت.

سيمرغ را از دستان خودم گرفتم

وي در كارنامه هنري‌اش دو سيمرغ گرفت كه نگارش هر دو فيلم بر عهده خودش بوده است «همين طور است، من بارها در مصاحبه‌هايم گفته‌ام كه سيمرغ را از دستان خودم گرفتم يعني به واسطه فيلم‌هايي كه خود نگاشته‌ام، توانستم سيمرغ را دريافت كنم.»

محسن تنابنده دوست دارد بيشتر به عنوان بازيگر شناخته شود يا فيلمنامه‌نويس؟

من بيشتر به بازيگري علاقه‌مند هستم و اين حرفه، هدف محبوب و رويايي من است اما اين‌كه به فيلمنامه‌نويسي مي‌پردازم به دليل شرايط نامساعدي است كه بعضا در بازيگري وجود دارد و پرهيز از تن دادن به هر فيلمي... ترجيح مي‌دهم در آن شرايط براي آن‌كه تحت فشار مالي قرار نگيرم، بنگارم...

داوري جشنواره

از داوري جشنواره راضي بودم، البته اين را به دليل اين‌كه خودم در جشنواره جايزه گرفتم نمي‌گويم، به غير از فيلم‌هايي كه بنا به دلايلي اصلا به جشنواره راه نيافتند، بقيه كارها كه انصافا چندان هم قوي نبودند، از سطح چندان بالايي برخوردار نبود، يا اين‌كه اختلاف‌هاي بينشان آنقدر نبود كه بگوييم حق فلان فيلم را خوردند.

از او مي‌پرسيم اگر قرار بود به غير از خودتان سيمرغ را به فرد ديگري بدهيد چه كسي را انتخاب مي‌كرديد؟ مي‌گويد: «حتما اين جايزه را به حميد فرخ‌نژاد به خاطر بازي درخشانش در «شب واقعه» مي‌دادم.» وقتي مي‌پرسيم بعد از گرفتن سيمرغ در روند بازيگري‌تان تغيير خاصي را ايجاد مي‌كنيد؟ مي‌گويد: «من از مسيري كه تا به امروز براي رسيدن به هدفم طي كردم، راضي هستم و سعي مي‌كنم، همچنان بدون حاشيه و به صورت دقيق و برنامه‌ريزي شده، به كارم ادامه دهم، تنها مي‌خواهم يك فرصت براي ريكاوري به خودم بدهم.»



منبع : خانواده سبز

به روز شده در : پنجشنبه 5 فروردين 1389 - 15:16

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       











  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 1.14725494385 seconds.