چهارشنبه 3 شهريور 1389 - 20:12


















-

I تبلیغات متنی I
موسسه سینمایی پاسارگاد
به تعدادی آقا و خانم جهت بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال نیازمندیم
09121468447
----------------------------
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------

موسسه سینمایی پاسارگاد
ارائه هنرور و بازیگر به پروژه‌ها
09121468447




 


 



                       



گفت‌وگوی مشروح با جوان‌ترین کارگردان فیلم سه اپیزودی «ملاقات»؛
مقدم‌دوست: اگر فیلمی پرفروش شود عزت و احترام سازنده‌اش بیشتر می‌شود

سینمای ما - نویسنده و کارگردان اپیزود «چسب زخم» از فیلم سینمایی سه اپیزودی «ملاقات» تصریح کرد: یک موضوع نگران کننده‌ای که در سینمای ایران وجود دارد این است که اگر فیلم کارگردانی پرفروش شود، حتی اگر فیلم نازلی هم باشد، عزت و احترامش بیشتر می‌شود که این یک عرف اشتباه است.

به گزارش خبرنگار سینمایی برنا، هادی مقدم‌دوست (متولد 1350)، فیلمساز، فیلمنامه‌نویسی و روزنامه‌نگار است که بیشتر در حوزه فیلمنامه‌نویسی فعالیت می کند. او و حمید نعمت الله توانستند با نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «بی‌پولی» در جشنواره 27 فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را از آن خود کنند.

وی نگارش فیلمنامه مجموعه‌های تلویزیونی «این یک دادگاه نیست»، «گل من گلی»، «کاشانه»، «سوان حل العشاق»، «این راهش نیست» و فیلم‌های سینمایی «بی پولی» و «تولدی دیگر» را در کارنامه هنری خود دارد.

مقدم‌دوست همچنین در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه مجموعه تلویزیونی در حال تولید «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌الله است که پیش از این در «بی‌پولی» و «بوتیک» با این کارگردان همکاری داشت.

براساس این گزارش، مقدم‌دوست علاوه بر حرفه فیلمنامه نویسی، فیلم‌های کوتاه «چشم‌ها»، «دوچرخه»، مجموعه تلویزیونی «تعقیب»، فیلم تلویزیونی «زنگ تفکر»، فیلم مستند داستانی «پایان» را کارگردانی کرده‌است و به تازگی نیز یک اپیزود از فیلم سینمایی «ملاقات» با عنوان «چسب زخم» را به عنوان اولین فیلم بلند سینمایی خود در مقام کارگردانی مقابل دوربین برده‌است که هم اکنون در مرحله تدوین اولیه قرار دارد.

به گزارش برنا، این کارگردان پیش از این در دو پروژه «پروانه‌ای در باد»، «آفتاب بر همه یکسان می‌تابد» به عنوان دستیار کارگردان و در «تولدی دیگر» به عنوان نویسنده، حضور داشته‌ و اپیزود «چسب زخم» چهارمین همکاری او با عباس رافعی به حساب می‌آید.

هادی مقدم دوست، جوان‌ترین کارگردان فیلم سه اپیزودی «ملاقات» در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی برنا، در خصوص شکل‌گیری فیلمنامه «چسب زخم»، دلیل گرایش به سمت کارگردانی فیلم بلند سینمایی، فعالیت با شاپور قریب و عباس رافعی در اولین تجربه خود و موضوعاتی چون گرایش برخی کارگردانان به ساخت فیلم‌های سطحی و نازل و ... توضیحاتی ارائه داد که متن این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

بخش آموزشی و خلاق سینما را دوست دارم
در ابتدای این مصاحبه، این روزنامه‌نگار در خصوص گرایش به فیلمسازی در عرصه سینما اظهار داشت: من از ابتدا قصدم ساختن فیلم هم بوده‌است، در واقع من فعالیت در عرصه سینما که به بخش خلاق و آموزشی مربوط می‌شود، را دوست دارم. جدای از اینکه فیلمنامه می‌نویسم و فیلم هم می‌سازم که یک کار به شدت خلاقه است، از طرفی به کار آموزشی نیز علاقه‌مندم

مقدم‌دوست خاطرنشان کرد: من در مدرسه کارگاهی حوزه هنری تدریس فیلمنامه‌نویسی هم می‌کنم و سال‌هاست که در مجله «فیلم نگار» راجع به فیلمنامه‌نویسی مطالب آموزشی می‌نویسم. همچنین در مجله «سروش» سلسله مقالاتی در همین زمینه داشتم. در واقع هر چیزی که در سینما آموزشی و کار خلاقه باشد، دوست دارم که انجام دارم.

باز هم فیلم بلند خواهم می‌سازم
این کارگردان به علاقه‌مندی خود با ساخت فیلم مستند اشاره کرد و گفت: خیلی دوست دارم که فیلم مستند بسازم، به نظر من کار خیلی خلاقه‌ای است و حرفه کارگردانی را به خاطر خلاقه بودنش دوست دارم و به امید خدا باز هم بعد از «چسب زخم» حتما فیلم بلند خواهم ساخت.



قصد داشتم «چسب زخم» را در قالب یک فیلم کوتاه بسازم
وی درباره شکل‌گیری نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند سینمایی خود، گفت: من قصد داشتم یک فیلم کوتاه با عنوان «چسب زخم» کار کنم که فیلمنامه آن را به آقای رافعی پیشنهاد دادم تا ایشان این کار را برای من تهیه کنند. زمانی که فیلمنامه را خواندند، عنوان کردند که این کار می‌تواند یک کار سه اپیزودی باشد و به یک فیلم سینمایی تبدیل شود. از این رو دو داستان دیگر به این طرح اضافه و «ملاقات»؛ یک کار سه اپیزودی ساخته شد.

مقدم‌دوست افزود: در واقع همین فیلمی که الان من ساخته‌ام همان چیزی است که روز اول آقای رافعی پیشنهاد ساخت آن را در قالب یک اپیزود از سه اپیزود یک فیلم سینمایی دادند.



اختلاف 39 ساله کارگردان جوان و مسن «ملاقات»
وی درخصوص تفاوت نسل‌های کارگردان در این فیلم سینمایی عنوان کرد: من متولد سال 1350 هستم و آقای شاپور قریب متولد 1311 است. در واقع انتخاب و تصمیم آقای رافعی بود که سه نفر این فیلم را کارگردانی کنند که از سه نسل و در سنین مختلف باشند. از این رو قرار شد شاپور قریب که از اساتید و بزرگ ما در این حرفه هستند، عباس رافعی که در سن میان سالی هستند و من هم که مثلا جوان هستم این فیلم را در سه اپیزود بسازیم.

با کریمان کارها دشوار نیست
مقدم دوست در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر حضور خود و ترس از تجربه کردن در کنار دو کارگردان با تجربه اظهار داشت: امنیتی در کار بود که حضور قریب و رافعی ایجاد می‌کرد. نمی‌دانم اگر افراد دیگری بودند شاید به قول شما می‌ترسیدم، اما در کنار آقای قریب که از ایشان با دیدن فیلم‌هایشان در همان زمان بچگی‌مان خیلی چیزها را یاد گرفته‌ام و آقای رافعی که در همکاری با ایشان در کنارشان آموزش دیده‌ام، دیگر ترسی وجود نداشت، به قول معروف "با کریمان کارها دشوار نیست".



مرگ و بهشت زهرا(س) نقطه مشترک اپیزودها
این روزنامه‌نگار در ادامه گفت‌‌وگوی خود با برنا با اشاره به اینکه طرح اولیه فیلمنامه «چسب زخم» به خودش تعلق دارد و خود نیز آن را به نگارش درآورده است، درباره داستان دو‌ اپیزود «ایستگاه آخر» و«ملاقات» اظهار داشت: دیگر داستان‌های این فیلم ابداً به قصه اپیزود «چسب زخم» شباهت ندارند و کاملا متفاوت هستند. اما نکته مشترکی که با هم دارند، مسئله مرگ و بهشت زهرا(س) است.

وی ادامه داد: قسمتی از اپیزود «چسب زخم» در بهشت زهرا(س) می‌گذرد که آقای رافعی پیشنهاد کردند که فیلم‌های دیگر هم یک اشتراک مضمونی با مرگ داشته باشند و هم یک اشتراک لوکیشن که آن را در بهشت زهرا(س) داشته باشیم.

مقدم دوست در خصوص داستان اپیزودی که خود کارگردانی آن را برعهده گرفته است خاطرنشان کرد: این فیلم راجع به یک ارتباط عاطفی است که در بهشت زهرا(س) شکل رسمی و در نهایت ازدواج به خود می‌گیرد، یعنی در فضایی که فضای مرگ، دفن، ضجه و شیون است نطفه یک ازدواج بسته می‌شود.



فضای فیلم تلخ نیست
وی در توضیح فضای تلخ حاکم بر موضوع مرگ و اینکه آیا این فیلم به سمت تلخی می‌رود، بیان داشت: چون حقیقت مرگ تلخ نیست، فضای فیلم به نظرم تلخ نمی‌آید و فکر نمی‌کنم به نظر مردم هم بهشت زهرا(س) جای تلخی باشد. بلکه همیشه به نظرشان می‌آید که بهشت زهرا(س) و به طور کلی گورستان‌ها جایی باصفا، مکانی که تاثیر مثبت معنوی روی آنها می‌گذارد و محلی که افراد نسبت به همدیگر اخلاص بیشتری دارند، است. به همین خاطر فضای بهشت زهرا(س) و اصولا فضای گورستان‌های ما اصلاً فضای تلخی نیست.

مقدم‌دوست با بیان اینکه کسی از کلمه فضای تلخ را برای بهشت زهرا (س) به کار نمی‌برد، عنوان کرد: به بهشت زهرا که می‌روید می‌بینید که فضا سبز است، پارک دارد، مردم غذایشان را به آنجا می‌برند، تفریح می‌کنند، دور هم هستند، خیلی ها همدیگر را می بینند و از این رو فضای آنجا، فضای خوشی است. نهایتاً اگر مردم بخواهند از گورستان‌ها دوری کنند شب‌ها است که می‌گویند از آن می‌ترسیم. هیچ وقت راجع به بهشت زهرا و در مورد گورستان‌های خودمان کلمه تلخ را به کار نمی‌برند، برعکس می‌گویند چه فضای خوبی دارد. از دست دادن عزیزی، یک اتفاق تلخ است اما به طور کلی برآیند فضای عمومی گورستان‌های ما تلخ نیست.

وی به داستان «چسب زخم» اشاره کرد و ادامه داد: در این فیلم یک روابط شیرین را می‌بینیم، در نظر بگیرید که در بهشت زهرا، جایی که محل کفن، دفن، عزا، غصه، گریه و زاری است نطفه یک ازدواج بسته شود. خود این وضعیت، یک وضعیت شاداب است. این اتفاق می‌تواند نزدیک به طنز باشد و به سمت آن برود، از این رو نه تنها فضای فیلم تلخ نیست بلکه لحظات طنزی هم در کار داریم.

«چسب زخم» بی‌شباهت با حال و هوای «بی پولی» نیست
وی در توضیح وقفه فیلمنامه‌نویسی در عرصه سینما از آخرین فیلمنامه خود (بی‌پولی) تا «چسب زخم» به برنا گفت: «بی پولی» آخرین فیلم سینمایی بود که برای آن فیلمنامه نوشتم و دراین فاصله نگارش فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «وضعیت سفید» را به کارگردانی حمید نعمت الله برعهده داشتم که هنوز هم در حال نوشتن آن هستم و البته یک فیلم تلویزیونی به نام «فریدون مهربان است» نیز در این میان نوشتم که نعمت الله آن را کارگردانی کرد و از تلویزیون نیز پخش شد.

مقدم دوست با بیان اینکه «چسب زخم» از مایه‌های طنز برخوردار است، افزود: این اپیزود مایه‌های طنز دارد و زمانی که آماده نمایش شود، می‌بینید که بی‌شباهت با حال و هوای فیلم قبلی‌ام نیست. همان چیزهایی که همیشه یاد گرفته‌ام، سلیقه‌ام است و آن را دوست دارم را نیز در «چسب زخم» اجرا کرده‌ام.



عشق دختر و پسر «چسب زخم» عشق قدیمی است
وی در خصوص عشق بین شخصیت‌های اپیزود «چسب زخم» گفت: عشق بین دختر و پسر فیلم یک عشق قدیمی است، آنها با هم آشنا و قوم و خویش هستند. پسر از قدیم دختر را دوست دارد، عشق به دختر از قبل‌ترها در ذهن آن پسر ریشه دارد. از این رو عشق بین آن‌ها یکباره در بهشت زهرا اتفاق نمی‌افتد.

پرداختن به یکی از مسائل عمده جوانان در «چسب زخم»
این فیلمنامه‌نویس با اشاره به اینکه یکی از مسائل عمده جوانان در این اپیزود مطرح شده‌است، به خبرنگار برنا گفت: این فیلم راجع به جوان‌هایی – جوانانی که به دهه سوم زندگیشان نزدیک می‌شوند- است که ازدواجشان دیر شده است. از این رو فکر می‌کنم یکی از مسائل عمده جوانان در این فیلم مطرح شده است. که امید دارم تاثیری که نهایتا داشته باشد، این باشد که رغبت به ازدواج را ایجاد کند و موانع ازدواج را که موانع شخصیتی خود آدم‌هاست نه اجتماعی، اقتصادی و مالی و ... را کاهش دهد. چراکه به نظر من بخش زیادی از موانع الان برای تاخیر سن ازدواج در یک طیفی از جوانان نه در همه، همین موانع خلقی و شخصیتی خودشان است.

مقدم‌دوست به لوکیشن این اپیزود اشاره کرد و گفت: حدود 65 درصد فیلم در بهشت زهرا(س) می‌گذرد و مابقی کار در محل زندگی پسر (با بازی احمد مهران فر) و مترو است.

فیلم کوتاهم به مرحله انتخاب بازیگر نرسید
در ادامه این گفت‌وگو، کارگردان اپیزود «چسب زخم» در پاسخ به برنا مبنی بر انتخاب بازیگران و اینکه آیا زمانی که قرار بود این فیلم در قالب فیلم کوتاه ساخته شود بازیگرانی در نظر گرفته شده بود یا خیر؟ بیان کرد: زمانی که تصمیم داشتم این فیلم را در قالب یک فیلم کوتاه، کار کنم اصلا به مرحله‌ای نرسید که به بازیگرانش فکر کنم و در دورانی هم که آقای رافعی در فکر تولید این کار در دو اپیزود دیگر و جفت‌و‌جور کردن داستان‌ها بود بازهم به اینکه بازیگر چه کسانی باشند، فکر نکرده بودم چون پیش تولید شروع نشده بود.



20درصد فیلمنامه با انتخاب بازیگران تغییر کرد
مقدم‌دوست در توضیح اینکه آیا با انتخاب بازیگران در فیلمنامه تغییر ایجاد شد، گفت: وقتی زمان پیش تولید فرارسید، روی گزینه‌های مختلف فکر ‌کردیم، آقای رافعی ستاره اسکندری را پیشنهاد دادند و من نیز دیدم که او گزینه خیلی خوبی است چراکه ستاره اسکندری بازیگر خیلی خوبی است. پس از انتخاب اسکندری یک مقدار نقش را براساس او تنظیم کردم تا با او نیز متناسب‌تر باشد. پس از آن احمد مهران فر را انتخاب کردیم و نقش را که ایشان بازی کرده را نیز براساس او بازنویسی کردم که فکر می‌کنم حدود 20 درصد فیلمنامه با انتخاب بازیگران تغییر کرد.



ستاره اسکندری و احمد مهران فرد بازیگران قابلی هستند
وی با ابراز رضایت از بازی بازیگران اپیزود «چسب زخم» اظهار داشت: بازی‌ها خیلی خوب بود، ستاره اسکندری و احمد مهران فرد بازیگران قابل و خوبی هستند. واقعا به موقعیت داستانی فیلم کمک می‌کردند.

مقدم‌دوست در ادامه افزود: همه موقعیت‌ها غالبا برای خودش ایده‌ و بازیگر در آن صحنه و موقعیت وضعیتی دارد. یعنی یک وضعیت عاطفی برای صحنه نوشته شده که بازیگر باید آن را اجرا کند. اسکندری و مهران‌فر این‌ لحظات را درک و با بهترین شکل و خلاقیت اجرا می‌کردند. گاهی اوقات بازیگران خیلی به بهتر شدن وضعیتی که در فیلمنامه بود کمک می‌کردند، به طوری که اگر در فیلمنامه 60 درصد بود کمک‌های اسکندری و مهران‌فر این درصد را بالا می‌برد.

پیشنهادهای عوامل و بازیگران نباید از مدل کلی فیلمنامه خارج شود
وی با بیان اینکه پیشنهادها و اظهار نظر بازیگران در فیلمنامه مدنظر قرار می گرفت، عنوان کرد: قطعا اجازه اظهار نظر به بازیگران داده می‌شد، همه ایده‌ها را با هم بررسی و بعد با کل فیلمنامه هماهنگ می‌کردیم که چیزی خارج نزد و در واقع از مدل کلی فیلمنامه خارج نشود. در واقع پیشنهادها را در فیلمنامه حل و به یک بخش از خود فیلم تبدیل می‌کردیم.

کارگردان اپیزود «چسب زخم» از اپیزودهای فیلم سینمایی «ملاقات» افزود: همچنین حتی باید پیشنهاد هر یک از عوامل فیلم که عناصر خلاق و در کار دخیل هستند، در فیلم حل شود و به معنای دیگر باید به فیلم بخورد تا کسی که فیلمنامه را می‌نویسد بتواند از آن پیشنهاد استقبال کند. شاید لازم باشد به خاطر یک پیشنهاد، در دو سه سکانس قبل‌تر یک ایده دیگر کارسازی شود تا حضور پیشنهادی که ارائه شده‌است، حضور قوی‌تری باشد.

مخاطبان خودشان برای «ملاقات» تبلیغ می‌کنند
به گزارش خبرنگار سینمایی برنا، در بخشی از این گفت‌وگو هادی مقدم‌دوست که اولین فیلم بلند سینمایی خود را با ساخت یک اپیزود از فیلم سه اپیزودی «ملاقات» تجربه می‌کند، در پاسخ به سوالی مبنی بر استقبال سینماداران برای اکران این فیلم و همچنین مخاطبان اظهار داشت: به نظر من این فیلم با استقبال روبرو می‌شود. من فکر می‌کنم تاثیرگذاری خود داستان‌ها باعث می‌شود که تبلیغات فیلم توسط خود تماشاگران انجام شود.

وی در توضیح اینکه آیا داستان‌های سه اپیزود در کنار هم جذاب هستند یا به تنهایی هم این‌گونه‌اند، گفت: به نظر من داستان اپیزودهایی که من از آن‌ها اطلاع دارم و رافعی و قریب آن را کارگردانی کرده‌اند، خوب و تاثیرگذار است.

نمی‌توان پیشگویی کرد
مقدم‌دوست با بیان اینکه عوامل یک فیلم تلاش می‌کنند تا همه تدابیر را رعایت کنند تا فیلم توسط مخاطب پسندیده شود، تصریح کرد: یک فیلمساز سعی دارد با رعایت اصول فیلمی بسازد که روی مخاطب تاثیر بگذارد، اما اینکه بعدا چه اتفاقی می‌افتد واقعا مثل پیشگویی است. مثلا فرض کنید که صاحبان سینما فیلم سینمایی «ملاقات» را نخواهند چون سه اپیزودی است. این هم واقعا مثل پیشگویی می‌ماند، شاید هم صاحبان سینما خیلی علاقه‌مندانه بخواهند «ملاقات» در سینماهایشان نمایش داده شود. از این رو به هیچ وجه نمی‌توان پیشگویی کرد که استقبال این فیلم از سوی مخاطب و صاحبان سینما چگونه خواهد بود.

شکست فیلم در سینمای ایران آنقدر شدید نیست که فیلمساز را مجبور به ساخت فیلم نازل کند
وی در پاسخ به برنا مبنی بر اینکه در صورت عدم استقبال از «ملاقات» از سوی مخاطب و مورد بی‌مهری قرار گرفتن آن در اکران، آیا همچون برخی از کارگردانان به سمت ساخت فیلم پرفروش خواهد رفت یا خیر، تصریح کرد: هیچ فیلمی در سینمای ایران شکستش آنقدر شدید نیست که فیلمساز را مجبور کند که برود فیلم نازل بسازد. وضع مالی هیچ‌یک از ما هم آنقدر خراب نیست که از روی ناچاری و به خاطر نون شب به این سمت برویم.

شاید می‌خواهند ویلا بخرند!
مقدم‌دوست ادامه داد: الحمدالله کسی نیست که دچار بی‌پولی و گرسنگی باشد، مطمئنا همه وضعشان خوب است و صاحب خانه هستند. شاید به خاطر این باشد که بخواهند یک ویلا بخرند! و مجبور شدند که یک فیلم نازل بسازند، وگرنه چه چیز فیلمساز را به ساخت فیلم سطحی مجبور می‌کند؟!

اگر فیلمی پرفروش شود عزت و احترام سازنده‌اش بیشتر می‌شود!
وی در توضیح بیشتر دلیل گرایش برخی از کارگردانان به ساخت فیلم‌های نازل و اغلب از جنس کمدی سطحی عنوان کرد: دلیل این رفتار میل به اینکه فیلمشان دم در سینماها پرفروش شود. یک موضوع نگران کننده‌ای که در سینمای ایران وجود دارد این است که اگر فیلم فردی پرفروش شود، حتی اگر فیلم نازلی هم باشد، عزت و احترامش بیشتر می‌شود که این یک عرف اشتباه است.

فرمول نازل
این فیلمنامه‌نویس افزود: اهالی سینما این را درک می‌کنند که طرف هم فیلم خوب ساخت و هم پرفروش شد، اما اگر فقط پرفروش شود به فیلمسازش به گونه‌ای نگاه می‌کنند که خوب است او دوباره می‌تواند پرفروش بسازد. این ها همه به خاطر این تمایل است که عده بیشتری بروند فیلم را ببینند. از این رو فیلمساز برای این میل به سمت همان فرمول نازل می‌رود.



بدون کار نازل هم می‌توان فیلم پرمخاطب ساخت
مقدم‌دوست با بیان اینکه بدون کار نازل هم می‌توان فیلم پرمخاطب ساخت، گفت: بهتر است که هنرمند درنگ کند و اگر واقعا دوست دارد که اثرش دیده شود آن را نازل انجام ندهد. تنها راهش این است که دو اصل را رعایت کند؛ یکی اینکه نخواهد فیلم نازل بسازد، دوم اینکه مدام به مخاطب فکر کند. از این رو اگر نخواهد فیلم نازل بسازد و به مخاطب هم فکر کند حتما راهی پیدا خواهد شد که می توان بدون کار نازل هم، فیلم پرمخاطب ساخت.

فیلم پرفروش ساختن یک وسوسه است
وی ساخت فیلم پرفروش در بین برخی از اهالی سینما را یک وسوسه خواند و به خبرنگار برنا گفت: فیلم پرفروش ساختن یک وسوسه است. اگر روی کسی این اسم بیفتد که این که فقط فیلم نفروش می‌سازد. این فرد در ذهنش می‌افتد که یکبار هم فیلم پرفروش بسازم تا ثابت کنم که می‌توانم که فرمول دم دستش هم فیلم نازل ساختن است که برود فیلم‌های کمدی نازلی که الان خیلی‌ها آن را انجام می‌دهند، بسازد.

مقدم دوست تصریح کرد: گرایش فیلمساز به ساخت فیلم پرفروش حتی نازل برای این که همه بدانند من هم می توانم است و دلیل عمیق‌تری غیر از این ندارد و به خاطر پول، نون شب و... نیست.

تأثیر سینمادار صاحب یک زمین 2000متری روی فیلمساز
نویسنده فیلم سینمایی «بی‌پولی» در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا مبنی بر مقصر دانستن سینماداران و عدم استقبال آن‌ها از اکران فیلم‌های فرهنگی از سوی فیلمساز در تغییر روند فیلمسازی او، اظهار داشت: این موضوع این ور بوم و آن ور بوم است، خداوند به انسان اراده داده‌است. درست مثل این است که پسری به پدرش بگوید حالا که سیلی زدی تو گوشم من می‌روم هروئینی می‌شوم!. نمی‌شود یک سینمادار که فقط صاحب یک زمین 2000 متری است بتواند روی مفهوم اراده فیلمساز اثر بگذارد. هنرمند باید برود فکر و راه دیگری را پیدا کند.

فشارهای روانی از سوی دیگران افراد را شکست می‌دهد
وی وارد کردن فشار روانی از سوی دیگران بر فیلمساز را دلیل رفتن به سمت ساختن فیلم نازل دانست و در این خصوص گفت: موضوع اصلی در این زمینه فشار روانی است که دیگران به یکدیگر وارد می‌کنند، این خیلی اثر می گذارد. به نظر من بیشتر از اینکه سینمادار که بنده خدا از فیلم فرهنگی سردرمی آورد، مقصر باشد، فشار روانی است که دیگران روی هم می‌گذارند که این نفروش ساز است، بلد نیست. به او کار ندهید، او را اوت کنید. از این رو این فشارهای روانی است که ممکن است افراد را شکست دهد.

فیلمساز، این ور بوم و آن ور بوم نباشد
وی اظهار داشت: با این وجود قشنگ‌تر است که فیلمساز خودش بیشتر مقاومت کند، این ور بوم و آن ور بوم نباشد کمی فکر و متعادل‌تر رفتار کند، به این معنا که نه خیلی هنری شدید بسازد و نه نازل شدید.
«چسب زخم» در مراحل اولیه تدوین
هادی مقدم دوست، کارگردان اپیزود «چسب زخم» در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با خبرنگار سینمایی برنا درخصوص مراحل فنی فیلم خود گفت: نازنین مفخم مشغول تدوین کار است که مراحل اولیه آن انجام شده‌ و هنوز صداگذار و آهنگساز مشخص نشده‌است.

سیمرغ و جایزه محصول رقابت است
وی با اشاره به اینکه اولین اکران «ملاقات» در جشنواره بیست‌ونهم فیلم فجر خواهد بود، در پاسخ به اینکه آیا این فیلم در ارزیابی خودش در مقام روزنامه‌نگار و منتقد موفق به دریافت سیمرغ می‌شود یا خیر؟ اظهار داشت: نمی دانم جایزه ببرد چون سیمرغ و جایزه محصول رقابت یک فیلم با چندن فیلم است. باید از دیگر فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره اطلاع داشت تا جواب این سئوال را داد. نمی‌توانم راجع به این حرفی بزنم، چون این از خود تعریف می‌شود.

دست ما نیست
وی در خاتمه به برنا گفت: انشاءالله که فقط فیلم سه اپیزودی «ملاقات» فیلم خوبی شود. در بحث جایزه، رقابت کار خودش و فیلم‌ها کار خودشان را می‌کنند، دست ما نیست.

-----------------------------
گفتگو از: کبری خداکرمی



به روز شده در : يکشنبه 31 مرداد 1389 - 13:26

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

سارا
دوشنبه 1 شهريور 1389 - 10:51
0
موافقم مخالفم
 

ممنون از خبرتون

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       














  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 0.0758988857269 seconds.