News
  • جزئيات داستان سريال «پايتخت 2» را اين‌جا بخوانيد
    تاجر یهودی ساخت مجموعه «پایتخت 2» براي نوروز را منتفی کرد يا اشكالات محتوايي؟!
  •  
  • آخرین خبرها از سریال نوروزی جواد رضویان براي پخش از شبکه یک سیما
    تصویربرداری «کسی خوابه...؟!» در تهران ادامه دارد
  •  
  • گزارش و جدول فروش جهانی فیلم اصغر فرهادی كه به مرز ۹ میلیون دلار رسيد
    «جدایی نادر از سیمین» سه روز اول در سه سينماي آمریکا ۶۷ هزار دلار فروخت/ درجه سنی pg-13 يعني هشدار به والدین برای دیدن فیلم توسط کودکان!
  •  
  • مهران مديري با نوع جدیدی از قاچاق ویدیویی روبه‌رو شد كه هیچ‌کس نگرانش نیست
    سه قسمت پایانی«قهوه تلخ» پس از بارها بازبيني تأیید نشد/ تماشاگران این مجموعه نباید به ادامه تولید یا تماشای آن اميدوار باشند
  •  
  • با استعفاي محمد نيك‌بين از اتحادیه تهیه‌کنندگان، وضعیت صنف دولتی تهیه‌کنندگان چه خواهد شد؟
    رای‌گیری و انتخابات ترمیمی در مجمع عمومي روز يكشنبه 18 دي برگزار مي‌شود
  •  
  • انتقاد رضا رشیدپور از تهیه کنندگان کاباره ‌ای، اظهارات سلحشور و تاسف از بازي در فيلم «در امتداد شهر»
    تهیه‌کننده در جواب مطالبه دستمزد گفت: «می‌دهم بندازندت توی گونی ببرندت!»
  •  
  • اظهارات صادقانه جواد شمقدري درباره چند فيلم ارزشي كه اخيراً اكران شدند
    سالن‌های سینما «33 روز» را بدون تماشاگر نمایش می‌دهند/ با بليت نيم بها و رايگان به تماشای «گلوگاه شیطان» و «شکارچی شنبه« دعوت کرديم و نشد
  •  
  • رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات درباره انتشار تصاویر خصوصي چند بازیگر زن سینما گفت
    مجرمان با تلاش كارشناسان پليس فتا شناسايي و دستگير شدند
  •  
  • يك خبر خوب براي اهالي رسانه در جشنواره سي‌ام فجر
    شهرام جعفری‌نژاد و 50 همكارش بولتن جشنواره فیلم فجر را منتشر می‌کند
  •  
  • نگاه متفاوت کیوان کثیریان به ستاره سينماي ايران؛ به بهانه اكران «شيش و بش» و «در امتداد شهر»
    گلزار اتفاقی است که افتاده است/ اگر درست هدایت شود بد بازی نمی‌کند
  •  
  • واكنش اصغر فرهادي به شايعه مهاجرت، فيلمسازي در خارج و داستان فيلم تازه‌اش در فرانسه
    اولين بار خبر مهاجرتم را پشت چراغ قرمز ميدان هفت تير تهران شنيدم
  •  
  • با شکایت تهیه‌کننده «قلب یخی» اتفاق افتاد
    امین حیایی، كارگردان «ساخت ایران» را تنها گذاشت
  •  
  • محمد خزاعي مي‌گويد امسال جشنواره فیلم فجر از نظر استراتژی سینمایی گام‌های بلندی برداشته است
    جشنواره‌ سی‌ام سینمای ایران را به شهرستان‌ها می‌برد
  •  
  • سايت فيلم «بوسيدن روي ماه» ساخته همايون اسعديان از 12 دي رونمايي مي‌شود
    Www.boosidaneroyemah.com سهم من از عاشقي است!
  •  
  • يك سال پس از نمايش موفق فيلم داريوش مهرجويي در جشنواره فيلم فجر
    تكليف اكران عمومي «آسمان محبوب» روشن نشده است
  •  
  • به دليل مصدوميت مصطفي زماني و نورا هاشمي، بازيگران مرد و زن نقش اول فيلم
    فيلمبرداري «جيب‌بر خيابان جنوبي» متوقف شد
  •  
  • با ارسال متن اختصاصي براي سايت "سينماي ما"؛ حامد كميلي با شرح اصل ماجرا، گفت‌وگو و خبر مهاجرتش را تكذيب كرد
    امیدوارم رسانه‌های محترم در انتشار اخبار خود بيش‌تر دقت کنند
  •  
  • دعواي حقوقي خانه سينما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به روزهاي ملتهب و حساسي رسيده است
    دبير شوراي فرهنگ عمومي: خانه‌ي سينماي فعلي جايگاه قانوني ندارد/ وكيل خانه سينما: بهتر است منتظر راي قطعي دادگاه باشيم
  •  
  • جدول توليدات سينماي ايران؛ كدام فيلم‌ها آماده نمايش هستند؟
    139 فیلم سینمایی در مراحل مختلف تولید قرار دارند
  •  
  • كارگردان، بازيگر، تدوين‌گر و فيلمبردار در جشنواره فجر تقدیر می‌شوند
    بزرگداشت حسین زندباف، علیرضا زرین‌دست، محمد بزرگ‌نیا، جمال شورجه و داود رشیدی
  •  














       




    حرف‌های فرشاد محمدی، فیلمبردار فیلم تازه ابراهیم حاتمی‌کیا
    «گزارش یک جشن» فوق‌العاده تاثیرگذار و منقلب‌کننده است

    سینمای ما- فرشاد محمدی؛ فیلمبردار جوان و بااستعداد ایرانی که یکی از بهترین کارهای سال‌های اخیرش مدیریت فیلمبرداری فیلم ترسناک «آل» بوده، به تازگی یک همکاری موفقیت‌آمیز با ابراهیم حاتمی‌کیا در درام «گزارش یک جشن» را پشت سر گذاشت. محمدی به تازگی در گفتگویی کار با حاتمی‌کیا را یک فرصت خوب برای خودش دانست و از اثرگذاری این فیلم سخن گفت. بخش‌هایی از گفته‌های محمدی را  می‌خوانید:

    با کمال میل قبول کردم
    به عقیده من کار کردن با حاتمی‌کیا فیلمساز برجسته سینمای ایران برای هر فیلمبرداری یک فرصت است. در فیلم "گزارش یک جشن" در کنار اینکه به شدت فضای تصویری کار برای وی اهمیت داشت ما با یک فیلمنامه بسیار خوب روبرو بودیم که در کنار این همکاری می‌توانست دومین ویژگی برای من محسوب شود. حاتمی‌کیا یکی از کارگردان‌های شاخص سینمای بعد از انقلاب است. قطعا وقتی او به من پیشنهاد همکاری داد، با کمال میل قبول کردم.

    حاتمی‌کیا فیلم بد نمی‌سازد
    در ابتدا صحبت‌های اولیه برای فیلمبرداری را انجام دادیم. اما بعد از مدتی فیلمنامه با تغییراتی روبرو شد و حاتمی‌کیا با توجه به حساسیت‌هایی که دارد کار نگارش را در زمان بیشتری انجام داد. من ترجیح دادم در این فرصت صبر کنم و پیشنهادهای دیگر را نپذیرم تا بتوانم با وی همکاری کنم. از طرفی من معتقدم حاتمی‌کیا فیلم بد نمی‌سازد. شاید فیلم قبلی وی "دعوت" با نقدهای مختلفی روبرو شد اما به هر حال این فیلم نیز تاثیراتی است که وی از جامعه زمان خود گرفته بود. وقتی در جریان فیلمنامه "گزارش یک جشن" قرار گرفتم احساس کردم با یک متن کامل روبرو هستم.

    حاتمی‌کیا از جنس کار من خوشش آمده بود
    آقای حاتمی‌کیا کار فیلمبرداری و خصوصا نورپردازی من را در فیلم "آل" بهرام بهرامیان دیده بود و زمانی که با هم صحبت کردیم، عنوان کرد با دیدن این فیلم حس کردم تو از پس از هرکار مشکلی بر می‌آیی. او از فضای نورپردازی و جنس فیلمبرداری من در این فیلم خوشش آمده بود.

    یک کار آزاد و رها
    لوکیشن اصلی «گزارش یک جشن» کارخانه‌ای در جنوب تهران بود که با طراحی به یک بنگاه همسریابی تبدیل شد. خوشبختانه در این کار آقای حاتمی‌کیا ترمزهای خودش را باز گذاشته بود و به هیچ وجه کلیشه‌ای نگاه نمی‌کرد. طی جلساتی که من با وی و طراح صحنه و لباس داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید در این کار انتهای ترمز را باز کنیم. به همین دلیل ما کاملا رها و آزاد، کار را جلو بردیم.

    حس و حال شخصیت‌ها
    داستان این فیلم در یک روز رخ می‌دهد، به هر حال داخل لوکیشن شرایط نوری وجود داشت. ما برای چند صحنه چندین بار وارد اتاق شخصیت بانو در فیلم می‌شدیم. من باید طبق حس و حال سکانس و حتی کاراکتر فیلم شرایط نوری را تغییر می‌دادم. بیشتر ایجاد حس و حال و بیان روحیات شخصیت و سکانس‌های فیلم از طریق نور انجام می‌شد. ما حتی بیشتر با نور به موقعیت آدم‌ها در این فیلم نزدیک می‌شدیم. در اوایل فیلم نور به شکلی تنظیم شده که نشان از ناشناخته بودن این فضا است و مخاطب با این حس که با مکانی روبرو است که معادل بیرونی ندارد، روبرو می‌شود. تمام این مباحث همان بحث بیان و زیبایی‌شناسی نور بود که برای کارگردان اهمیت داشت.

    یک فیلمساز حرفه‌ای
    حاتمی‌کیا یک فیلمساز حرفه‌ای است که کاملا جدی به اثر خود فکر می‌کند. بیشتر صحنه‌ها در شب گرفته شده بود و ما در روز در حال استراحت بودیم، حتی بعضی مواقع ظهر با من تماس می‌گرفت و اگر ایده‌ای به ذهنش می‌رسید بیان می‌کرد. وی تماما درگیر کار بود. حاتمی‌کیا تختی برای خود در همان لوکیشن ثابت تهیه کرده بود و مدام در آنجا مشغول بازنویسی بود. تمام وجودش در مدت کار با فیلم درگیر بود. جالب است بدانید بیشتر گروه پشت دوربین جوان بودند. اما وی با همه همراه بود. در عین کار جدیت خود را همراه داشت. حاتمی‌کیا فیلمساز سختگیری است اما خوشبختانه به من اعتماد زیادی کرده بود.

    اغلب پلان‌ها با یک برداشت گرفته شد
    کاملا از روی متن پیش می‌رفتیم. ما قبل از کار با عوامل اصلی و بدون بازیگران چند بار در چند جلسه متن را دورخوانی کردیم. پیشنهادات را ارائه می‌دادیم. من این شرایط کارکردن را خیلی دوست داشتم و فکر می‌کنم از آن نتیجه لازم را گرفتیم. روز قبل از هر صحنه با بازیگران تمرین می‌شد و براساس همین تمرین‌ها حاتمی‌کیا فیلمنامه را بازنویسی می‌کرد. شیوه دکوپاژ وی واقعا متفاوت بود. پشت دوربین بسیار تمرین می‌کرد. حاتمی‌کیا معتقد بود بیشتر از یک برداشت نباید از یک پلان گرفته شود چون طراوتی در برداشت اول وجود دارد که در دومی نیست. به همین دلیل خیلی کم به دو برداشت می‌رسیدیم.

    تاثیرگذار و منقلب کننده
    فیلم به عقیده من فوق‌العاده تاثیرگذار و منقلب‌کننده‌ است. نمی‌توانم بگویم این فیلم به کارهای قبلی حاتمی‌کیا شباهت ندارد. باز هم همان دغدغه‌های حاتمی‌کیا است. حتی شخصیت‌های فیلم را به نوعی شاید کمرنگ‌تر در فیلم‌های دیگری از او دیده‌ایم. فیلم به شدت تحت تاثیر شرایط روز جامعه است. ما حتی در این فیلم با شخصیت‌هایی روبرو می‌شویم که متضاد آن را در فیلم‌های حاتمی‌کیا قبلا دیده‌ایم.


    منبع : مهر

    به روز شده در : سه‌شنبه 28 دي 1389 - 6:48

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 122165
    بازديد ديروز: 312064
    متوسط بازديد هفته گذشته: 342437
    بیشترین بازدید در روز ‌چهارشنبه 27 بهمن 1389 : 983090
    مجموع بازديدها: 332381579



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات