دانلود

محسن حسینی در گفتگویی صریح از وضعیت بازیگری سینمای ایران بشدت انتقاد کرد : بازیگرهای ما بجای میمیک صورت با ریش یا موهایشان بازی می کنند/ یک نفر نپرسید چرا لحن فریبرز عرب نیا در «مختارنامه» این قدر بد بود :: سينمای ما ::

   







سینمای ما- محسن حسینی بازیگر توانمند تئاتر ایران که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد تئاتر از دانشگاه یوستوس لیبیک آلمان است اغلب بسیار اندک در سینما حضور می یابد اما در همین حضورهای اندکش هم اثرگذاری دارد. حسینی که این روزها فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» را روی پرده دارد یکی از معضلات این فیلم را عدم پردازش درست لحن حرف زدن بازیگران دانست. بخش هایی از گفته های حسینی درباره «راه آبی ابریشم» و شرایط امروز سینمای ایران را در ادامه می خوانید:

مگر چند درصد بازیگران میتوانند درست حرف بزنند؟
زبان «راه آبی ابریشم» مربوط به قرن چهارم است یعنی اوج ادبیات ایرانی. مگر چند درصد بازیگران هستند که میتوانند به خوبی حرف بزنند آن هم در یک فیلم تاریخی؟ ساخت فیلم فاخر نگرش خاص خودش را می طلبد و حداقل نیاز به یک کارشناس زبانی دارد که لحن دیالوگهای بازیگران را کنترل کند. گروه «راه آبی ابریشم» حداقل یک ماه وقت میخواست فقط برای روخوانی متن بعد از آن برای آنالیز زبانی و معنایی متن باید یک دراماتوگ به کار دعوت میشد اما هیچ کدام از اینها رعایت نشد.

در «مختارنامه» هم ضعف زبانی مشهود بود

حتی در مورد سریالی مانند «مختارنامه» هم ضعف زبانی مشهود بود. این همه از این سریال تعریف میکنند اما یک نفر نمی پرسد که چرا لحن حرف زدن عرب نیا در این سریال این قدر بد بود؟ عرب نیا در قالب مختار با یک لحن ناز کافه ای حرف میزد در حالی که کاراکتری که وی در آن بازی میکرد یک کاراکتر باابهت بود و یکی از الزامات ایجاد ابهت، زبان است اما عرب نیا زبان درستی نداشت.

عرب نیا خودش تقصیری ندارد
البته ایشان خودش تقصیری در این مورد ندارد چراکه یک باره از یک فیلم شهری به یک پروژه فاخر تاریخی میرود. اگر دقت کنید این اشکالات بیانی را در صدای رضا کیانیان یا فرهاد اصلانی نمی بینید چون اینها مشقهای خود را در تئاتر انجام داده اند. در سریال پرهزینه «حضرت یوسف(ع)» هم چنین وضعیتی را شاهد بودیم. بسیاری از بازیگران نمیتوانستند دیالوگهای خود را به گونه ای اثرگذار بیان کنند اما یکی از اهالی تئاتر مثل رحیم نوروزی زبان اش عالی بود.

بچه های تئاتر عاشق کارشان هستند
بچه های تئاتر اغلب عاشق کارشان هستند و از هر فرصتی برای مطالعه و کمک به افزایش دانش خود بهره می برند اما موج جدید سینمای ما اغلب شامل بازیگرانی است که فقط به واسطه خوش چهره بودن است که نقش اول فیلمها را تصاحب میکنند و به غلط هم اسمشان سوپراستار شده است؛ اما سوپراستار کسی است مثل «براد پیت» که در «درخت زندگی» از لحن بیانش گرفته تا میمیک صورت، حساب شده و متفاوت است.

بازیگران ما گریم محورند
بدبختی دیگر سینمای ما این است که بازیگران ما گریم محورند یعنی به جای استفاده از میمیک صورت با ریش یا موهایشان بازی میکنند. در یک فیلم ریششان را بلند میکنند و در فیلم دیگر موهایشان را از ته میتراشند؛ با این بازیها بازیگری اتفاق نمی افتد و تنها توهم بازیگر شدن به آنها دست میدهد. گروه تولید «راه آبی ابریشم» باید تعمق و تعقل را بالا می بردند و با استفاده از تمرینات ویژه کیفیت کار بازیگر را ارتقا میدادند.

این تربیت تئاتر است که بازیگر را توانمند میکند
این تربیت تئاتر است که بازیگر را توانمند میکند. لحن مربوط به هر نمایش با نمایش دیگر متفاوت است و همین تنوع سبب ایجاد توانایی در بازیگر میشود. در تئاتر وقت کافی صرف تمرین میشود ضمن اینکه هر شبِ اجرا میتواند خود یک تمرین مستقل باشد اما در سینمای ما وقتی برای تمرین وجود ندارد و اغلب تهیه کنندگان به دنبال کمتر کردن هزینه ها هستند.

تئاتریها اغلب در سینما موفق هستند
تا به حال دیده اید یک کارگردان سینما به تئاتر آمده و در این حیطه موفق باشد؟ مطمئنا نه، اما تئاتریهایی را داریم مثل دکتر علی رفیعی و همین آقای پیام دهکردی که از تئاتر به سینما آمده و با معدود آثار خود جریان سینمایی میسازند. این یک روال در تمام دنیا است از «آل پاچینو» بگیرید تا «مارچلو ماسترویانی» همه بزرگ شده تئاتر هستند و این تجربیات تئاتری آنهاست که در ایفای نقشهای سینمایی شان به آنها کمک میکند.

چرا دانشکده فیلمنامه نویسی نداریم؟
ما در متن نویسی مشکل پایه ای داریم؛ هنوز که هنوز است دانشکده رسمی فیلمنامه نویسی نداریم. البته کلاسهای خصوصی فیلمنامه نویسی داریم اما این کلاسها بیشتر ممر درآمدی هستند برای صاحبان آنها و چیزی از آنها عاید هنر ایران زمین نمیشود. این دانشکده های دولتی فیلمنامه نویسی هستند که قادرتد سناریست تربیت کنند. در نقاط دیگر دنیا هم همین است؛ بهترین دانشکده های هنری آلمان، دانشکده های دولتی هستند نه دانشکده های خصوصی. روش انتخاب دانشجوی آنها هم جالب است، به عنوان مثال سال 2006 در برلین 1250 نفر برای شرکت در دانشکده بازیگری ثبت نام کردند و بعد از سه ماه آزمونهای مداوم، تنها هفت نفر از میان آنها انتخاب شده و وارد دانشکده گردیدند، معلوم است که این هفت نفر در آینده به نخبگان هنر سرزمین خود بدل میشوند. اما در ایران آنچه در آموزشگاه های خصوصی می بینیم این است که راه را برای همه باز میکنند تا وارد آموزشگاه شوند؛ البته هر کس که بودجه ثبت نام در کلاس را داشته باشد!!!



نفر وسط در «راه آبی ابریشم»
  • نفر وسط در «راه آبی ابریشم»


  • منبع : شبکه ایران

    به روز شده در : شنبه 19 آذر 1390 - 23:53

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    ع م
    يکشنبه 20 آذر 1390 - 4:48
    -7
    موافقم مخالفم
     

    شما تئاتری........

    شما زورو!!!!!!!!!!

    پس برو ............

    میلاد
    يکشنبه 20 آذر 1390 - 4:55
    -1
    موافقم مخالفم
     

    خیلی بحث جالبی بود

    همه می گن که دیالوگ نویسی در فیلمهای فاخر ضعف داره در حالیکه این اجرای لحن درست توسط بازیگره که ضعف داره

    نمونه بارزش عرب نیای مختار و رادان راه آبی ابریشم که هر لحظه انتظار داری گوشی موبایلش زنگ بخوره و دیالوگش رو قطع کنه و با پشت خطی حرف بزنه!!

    الیاس
    يکشنبه 20 آذر 1390 - 6:28
    -2
    موافقم مخالفم
     

    هر کی ندونه خیال میکنه این آقا خودش تو راه آبی ابریشم چه بازی خارق العاده ای انجام داده که حالا میاد از فریبرز عرب نیا انتقاد میکنه این آقا اگه بازیگر خوبی بود حد اقل باید 1 فیلم درست و حسابی ازش میدیدیم

    نيلوفر ﺁريا
    يکشنبه 20 آذر 1390 - 10:36
    20
    موافقم مخالفم
     
    ديگ به ديگ ميگه روت سياست!

    شما كه به معايب فيلم راه ﺁبي ابريشم به اين خوبي اشراف داشتيد چرا قبول كرديد در اين فيلم بازي كنيد؟

    پس چه انتظاري از بقيه داريد؟

    نيلوفر ﺁريا

    ر
    دوشنبه 21 آذر 1390 - 7:33
    -5
    موافقم مخالفم
     

    اه حالم داره بد میشه از اینکه خودتونو با بقیه انقدر جدا میدونید تاتری ها حکایت بالا برره و پایین بررست؟

    نا
    دوشنبه 21 آذر 1390 - 14:10
    -8
    موافقم مخالفم
     

    جالب اینجاست اطلاعاتشم کمه آخه عربنیا از تئاتر اومده حتی دوره کارگردانی تئاتر رو گذرونده و شاگرد خلف استاد سمندریان بوده بعداً اومده تو سینما حتی تو این سال ها هم چند تا تئاتر بازی کرده و اصلاً پاتوقش توی سالن های تئاتره مثل اینکه ایشون خیلی امید داشت با نقشش تو راه آبی ابریشم همه براش دست و هورا بکشن اگه راست میگی چرا خودت ناز مامانی حرف میزدی آقا

    ghazale
    دوشنبه 21 آذر 1390 - 14:27
    -16
    موافقم مخالفم
     

    چقدر کلا با ایشون موافقم!

    leila
    دوشنبه 21 آذر 1390 - 17:0
    -14
    موافقم مخالفم
     

    عرب نیا یک مختار مدرن و امروزی رو به نمایش گذاشت....عرب نیا نه تنها در صدا بلکه در بازی هم متفاوت از بقیه بود....چون حتی بازی بدون کلامش هم رنگ و بوی تاریخی نداشت..به خاطر همینم مختار اینقدر شیرینه...زحمات آقایان اصلانی و کیانیان قابل تقدیره ولی جنس بازی این عزیزان با عرب نیا فرق داره و مقایسش درست نیست اصلاً...اصلانی و کیانیان غلو آمیزتر بازی می کردند در صورتیکه عرب نیا خیلی جاها بازی نمی کرد خیلی...البته کلاً بچه های تئاتر خودشون رو تافته جدا بافته می دونن....

    مجید
    سه‌شنبه 22 آذر 1390 - 17:16
    -37
    موافقم مخالفم
     

    ما رشته فیلمنامه نویسی تو دانشگاه سپهر اصفهان داریم که الانم 200 تا دانشجو داره اما ...........................................

    مینا
    سه‌شنبه 29 آذر 1390 - 18:12
    -4
    موافقم مخالفم
     

    اتفاقا ایشون کاملا درست می گن . تئاتریا حق دارن خودشونو از سینمای سخیف ایران جدا بدونن. حداقل تو بازیگری. بازی سینمایی ها کجا و بازی تئاتری های زحمت کش کجا.

    صادق
    سه‌شنبه 29 آذر 1390 - 18:18
    6
    موافقم مخالفم
     

    شما که هیچی از تئاتر نمیدونید لطفا راجع به تئاتر نظر ندین . اگر راست میگید به جای اینکه برید سینما پولای الکی به جیب فیلمای سطح پایین سینمای ایران بریزید ، تئاترای محسن حسینی رو ببینید. آقایی که معیار بازیگر بودنو بازی کردن تو فیلمای سینما میدونی یه بارم که شده برو تئاتر ببین تا بفهمی بازی کردن چیه ، محسن حسینی آدم فوق العاده باسوادیه و استاد دانشگاهه. قبل اینکه راجع به کسی حرف بزنین اطلاعات داشته باشید لطفا! زنده باد محسن حسینی و تئاتری های عزیز کشورمون که مث سینمایی ها بخاطر پول کار نمی کنن! و واقعا هنرمندن!

    sima
    پنجشنبه 1 دي 1390 - 9:15
    10
    موافقم مخالفم
     

    مختارنامه چی بود که بازیهاش چی باشه!!!!!!!!

    اشتباه بزرگی کردبااین فیلم تاریخی تحریف شده!!!!!

    الیاس تیمورشاهی
    سه‌شنبه 6 دي 1390 - 13:38
    10
    موافقم مخالفم
     

    من به تازگی از نزدیک با آقای محسن حسینی آشنا شدم و سبک زندگی و تفکر ایشان برایم خیلی جالبه. خدا من رو خیلی دوست داشته تا با ایشان آشنا شدم. ولی هزار حیف که در کشور ایران قدر آقای حسینی را نمیدانند. الیاس تیمورشاهی بازیگر تئاتر.

    کویر
    چهارشنبه 7 دي 1390 - 3:20
    18
    موافقم مخالفم
     

    جالبه جدیداً هرکی میخواد ثابت کنه خیلی استاده از بازی عربنیا تو مختارنامه ایراد میگیره مثل اینکه اقایون درجه حسادتشون داره میزنه بالا آخه محسن حسینی عربنیا که بازیگر تئاتر بوده چرا میخوای از تئاتری های عزیر دفاع کنی اینجوری راه رو به بیراه میری آره تئاتری ها حق دارند ولی این دلیل نمیشه راحت به یکی دیگه حمله کنی مختارنامه سریال بسیار زیبایی بود با بازی فوق العاده عربنیا اتفاقاً من عاشق طرز بیانش شدم فکر کنم اینکه کسی در مورد صدای ایشان صحبت نکرد بدلیل این بود که اکثریت آن رو پسندیدند دلیل نمیشه چون شما گفتی اخه پیف پیف همه دماغشون رو بگیرن برو. یه دوش آب سرد بگیر تا اعصابت آروم شه خنک شی

    ali
    چهارشنبه 14 دي 1390 - 22:26
    8
    موافقم مخالفم
     

    به نظر من لحن عرب نیا در مختارنامه هیچ اشکالی نداشت.حتی شخصا از این حالت لذت میبردم.رجوع کنید به خطبه آخر مختار در کاخ کوفه.

    یکی از بازیگران همین سینما و تآتر
    سه‌شنبه 4 بهمن 1390 - 12:52
    9
    موافقم مخالفم
     

    شک نکنید کسی که دلسوز هنره اقدام میکنه

    وکسی که دلسوز خودشه ! مصاحبه میکنه ؛ حرف میزنه و تخریب میکنه

    ایشون باید الآن خوشحال باشن که 4نفر اسمشونو تو وب سرچ میکنن.

    سینما کلنگ بدست نمیخواد ! معمار میخواد . . .

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���