تلویزیون فقط با دو مجموعه تلویزیونی به استقبال ماه رمضان می‌رود : گزارشي درباره سریال‌های تلویزیون ماه رمضان امسال :: سينمای ما :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ايران :: Iranian Movie News & Information
دوشنبه 12 مرداد 1388 - 15:3
module-htmlpages-display-pid-97.html

      









                       



گزارشي درباره سریال‌های تلویزیون ماه رمضان امسال
تلویزیون فقط با دو مجموعه تلویزیونی به استقبال ماه رمضان می‌رود

سينماي ما-  امسال دو مجموعه «پنجمین خورشید» به کارگردانی علیرضا افخمی برای شبکه سوم سیما و «پاییز پدرسالار» ساخته مسعود شاه‌محمدی برای شبکه دوم سیما تولید می‌شود. البته در این میان تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «نردبام آسمان» نیز اعلام کرده این مجموعه در ماه رمضان پخش خواهد شد اما تاکنون مدیر بخش فیلم و سریال شبکه اول این خبر را تأیید نکرده و «نردبام آسمان» را به عنوان مجموعه ماه رمضان این شبکه معرفی نکرده است.

پاییز پدرسالار
«پاییز پدرسالار» عنوان مجموعه تلويزيوني تازه مسعود شاه‌محمدی است که فضایی جدی دارد و به تأکید رضا جودی تهیه‌کننده، برخلاف اغلب مجموعه‌های ماه رمضان در سال‌های اخیر که فضایی ماورایی دارند، در فضای رئال اتفاق می‌افتد. «پاییز پدرسالار» در سی قسمت به سفارش شبکه دو سیما ساخته می‌شود و تولید آن تا ماه رمضان ادامه خواهد داشت. به نظر مي‌رسد با توجه به حال و هوا و قصه مجموعه و عوامل پشت دوربين و تركيب متفاوت بازيگران، اين سريال از آثار بحث‌انگيز و پر مخاطب تلويزيون در ماه رمضان باشد.
این مجموعه درباره مرد متمولی به نام فرخ است که روابط خوبی با دخترانش پوران، توران و لعیا و دامادهایش، خسرو و امیر دارد. او کم‌کم احساس می‌کند دوران خانه‌نشینی و استراحتش فرارسیده و به همین دلیل تصمیم می‌گیرد اموال و مسئولیت‌های خود را به دخترانش بسپارد، اما برای این کار شرطی دارد. فیلمنامه این کار را شاه‌محمدی براساس طرحی از جابر قاسمعلی نوشته است. نکته قابل توجه در مورد این مجموعه حضور چنگیز جلیلوند در نقش پدر است. جلیلوند که سال‌ها است به عنوان یکی از مطرح‌ترین دوبلورهای سینمای ایران شناخته شده به واسطه بازی در این مجموعه تجربه‌ای متفاوت را پشت سر گذاشته است که البته جذابیت‌هایی برای بینندگان خواهد داشت. محمود عزیزی، شیرین بینا، برزو ارجمند، امیر آقایی،  بهناز جعفری، رامین راستاد، محمود بنفشه‌خواه، فرشید زارعی‌فر، لیدا عباسی، میرطاهر مظلومی، هانیه بساتینی و بهار کاتوزی دیگر بازیگران «پاییز پدرسالار» هستند. سایر عوامل این سریال تلویزیونی عبارتند از: مدیر تصویربرداری: جواد صفا، برنامه‌ریز: علیرضا سبزواری، صدابردار: صالح حبیبی، طراح گریم: محمدرضا قومی، طراح صحنه و لباس: کامیاب امیر عشایری، تدوین: مهدی جودی، آهنگساز: کارن همایونفر، مدیر تدارکات: وحید مرادی و مدیر تولید: بهرام جلالی.


پنجمین خورشید
علیرضا افخمی پای ثابت مجموعه‌های ماه رمضان است. مجموعه «او یک فرشته بود» به کارگردانی افخمی، تحولی در مجموعه‌های ماه رمضانی به وجود آورد. در حالی که پیش از این کار اغلب مجموعه‌های ماه رمضان موضوعاتی سردستی و با خط داستانی ساده داشتند، «او یک فرشته بود» ظرفیتی تازه از مخاطبان برای مجموعه‌های ماه رمضان به وجود آورد؛ مخاطبانی جدی‌تر که حالا با کاری متفاوت در تلویزیون مواجه شده بودند. علاوه بر خط‌شکنی‌هایی که به لحاظ داستان پردازی در این کار صورت گرفته بود، پرداخت تصویری آن و استفاده از جلوه‌های ویژه جذابیت‌هایی برای تماشاگران داشت. «آخرین گناه» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده نمونه‌ای معیوب از «او‌یک فرشته بود» بود که به هیچ عنوان نتوانست موفقیت‌های مجموعه افخمی را تکرار کند و حتی به نوعی مخاطب را از این جنس کارها دور کرد.
افخمی در همان سال مجموعه طنز «زیر زمین» را روی آنتن داشت که اتفاقاً میان مخاطبان محبوب بود و در میان کارهای پرطرفدار آن ماه رمضان قرار گرفت. امسال نیز علیرضا افخمی با مجموعه‌ای کمدی در ماه مبارک رمضان با مخاطبان ارتباط خواهد داشت. «پنجمین خورشید» عنوان مجموعه جدید افخمی است که طبق گفته تهیه‌کننده برخلاف اخبار اولیه که در مورد این کار منتشر شد، فضایی ماورایی ندارد، هرچند که با توجه به خلاصه قصه، وجود فضاهای ماورایی در این کار چندان بعید به نظر نمی‌رسد. «پنجمین خورشید» ماجرای مهدی و همایون دو دوست هستند که در سال 65 و در وضعیت بد اقتصادی زندگی می‌کنند آنها بر اثر حادثه‌ای عتیقه‌ای خاص پیدا می‌کنند که قابلیت سفر در زمان را دارد و مهدی همراه عتیقه 23 سال در زمان سفر می‌کند و در سال 1388 در تهران امروز خود را می‌یابد. مهدی که با پدیده‌های جدید و دور از ذهن مواجه می‌شود دلبسته دختری به نام هما می‌شود اما اتفاقات دیگری برای او می‌افتد که مجبور به بازگشت به سال 64 می‌شود. افخمی فیلمنامه «پنجمین خورشید» را به همره سجاد ابوالحسنی در 26 قسمت 45 دقیقه‌ای نوشته است. او در این کار با بازیگرانی متفاوت از کارهای قبلی‌اش همکاری کرده است و نقش‌های اصلی این مجموعه را حمید گودرزی، مهدی سلوکی، مهوش صبرکن، مریم کاویانی، انوشیروان ارجمند، شهرام قائدی و کامیار محبی ایفا می‌کنند.
عوامل پشت دوربین اما با کارهای افخمی بیگانه نیستند، اسامی آنان عبارت است از: طراح چهره‌پردازی: جلال‌الدین معیریان، طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف، صدابردار: احمد پولی‌بابایی، تصویربردار: حسنعلی اسدی، مدیر تولید: عزیز علیزاده و دستیار اول کارگردان: اکبر نصیری. افخمی که تجربه موفقی در زمینه مجموعه‌های ماورایی داشته امسال ترجیح داده با کاری کمدی به تلویزیون بیاید. موفقیت نسبی کارهای افخمی به واسطه سابقه کاری او در تلویزیون امری قطعی است اما این که مجموعه تازه او هم بتواند به موفقیت کارهای قبلی برسد یا گامی جلوتر از آن‌ها بایستد، مسئله‌ای است که پس از پخش مجموعه مشخص خواهد شد.
هرچند تصویربرداری این مجموعه از ابتدای خرداد ماه آغاز شده اما افخمی در گفت و گوهای خود اظهار داشته که کار تولید مجموعه 15 تا 20 ماه رمضان به پایان می‌رسد.

نردبام آسمان
« نردبام آسمان» یکی از مجموعه‌های عظیم صداو سیما محسوب می‌شود که محمدحسین لطیفی مسئولیت کارگردانی آن را برعهده داشته و طبق اظهارات تهیه‌کننده در ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش خواهد شد. در حالی محسن علی‌اکبری از این مجموعه به عنوان کارهای ماه مبارک رمضان نام برده که تاکنون هیچ یک از مدیران شبکه یک پخش آن را در ماه رمضان تأیید نکرده‌اند. لطیفی ساخت این مجموعه را از اسفند سال 1386 آغاز کرد. گروه در این مدت در شهرک سینمایی غزالی و شهرهای مختلف مشغول به کار بودند تا اینکه فیلمبرداری بخش‌های پایانی این سریال در مسجد جامع قزوین و مسجد نبی انجام شد. این سریال درباره دانشمندی است که از طریق قرآن به علم می‌رسد. ویشکا آسایش (آی بانو)، برزو ارجمند (معین)، سیامک احصایی (هوشمند)، حسن پورشیرازی (صفدر)، وحید جلیلوند (غیاث الدین کاشانی)، جمشید جهانزاده (حلاج)، سیاوش چراغی‌پور (قوش چی)، محمدرضا داوود‌نژاد (داروغه)، محسن زهتاب (مجیب)، بهرنگ علوی (قاضی)، شبنم قلی‌خانی (ویس)، مهدی فقیه (خوافی)، حسین سلیمانی (لطیف)، هدیش شاملو (اردای)، رحیم نوروزی (الغ بیک)، مجید یاسر (مهربان) از بازیگران این مجموعه هستند. طبق گفته علی‌اکبری رایزنی‌هایی برای پخش این مجموعه در ماه رمضان صورت گرفته اما هنوز پاسخی از سوی مسئولان شبکه یک نیامده است. لطیفی تاکنون تجربه ساخت مجموعه مناسبتی «وفا» را داشته که اتفاقاً در جذب تماشاگران نیز کاملاً موفق بود.

«نردبام آسمان» به عنوان یکی از مجموعه‌های الف ویژه تلویزیون تولید شده است. معمولاً برای پخش این گروه از مجموعه‌های برنامه‌ریزی دقیقی صورت می‌گیرد و غیر از بعضی باکس‌های ویژه، زمان دیگری به پخش آن‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند. در این میان پخش هرشبه «نردبام آسمان» که توسط کارگردان شناخته شده‌ای تولید شده و در زمان تولید نیز مورد توجه مدیران و مسئولان مختلف قرار گرفت و رئیس سازمان صدا و سیما شخصاً از پشت صحنه کار دیدن کرده، در ماه مبارک رمضان امری بعید به نظر می‌رسد.

تولید مجموعه توسط چهار شبکه تلویزیون در حالی که قرار است تمامی این آثار در فرصت 30 روزه ماه مبارک رمضان پخش شود، لزوم ایجاد تنوع در موضوعات را به وجود می‌آورد. که در سال‌های اخیر شاهد پخش مجموعه‌های کمدی، ماورایی، جدی و گاه ملودرام در کنار هم بودیم. اما امسال دست تلویزیون در این زمینه خالی است. تلویزیون یک مجموعه کمدی و یک مجموعه جدی دارد که مطمئناً به لحاظ موضوعی تنوع سالهای قبل را ندارد.

منبع:روزنامه خبر




به روز شده در : جمعه 9 مرداد 1388 - 15:28

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

مجید
جمعه 9 مرداد 1388 - 16:40
1
موافقم مخالفم
 
تلویزیون فقط با دو مجموعه تلویزیونی به استقبال ماه رمضان می‌رود

امیدوارم ساعت پخش رو جوری تنظیم کنند که مردم به عبادتشون برسند.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  






  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2008, cinemaema.com
Page created in 3.53188300133 seconds.