سینمای ما - هما بذرافشان: نشست رسانه ایی و جلسه پرسش و پاسخ "طهران تهران" با حضور عوامل در سالن کنفرانس برج میلاد برگزار شد. در این نشست عوامل"تهران،سیم آخر"که عبارتند ازمدیرجلسه(جواد طوسی)، مهدی کرم پور(کارگردان)، محمدعلی حسین نژاد(تهیه کننده)، کارن همایونفر(آهنگساز)، خسرو نقیبی(فیلمنامه نویس)، نازنین مفخم(تدوینگر)، رحیمه شجاعی(صداگذار)، رعنا آزادی ور، محمد باغبانی، مجید جوزانی، رضا یزدانی(بازیگران)، برگزار شد.
فیلم ناکام از محمد علی حسین نژاد تهیه کننده "طهران تهران" در باره ی فیلم گفت: این فیلم قرار بود در سه قسمت ساخته شود . در ابتدا ایده ی داستان در مورد شهری در کشور دیگر باشد اما وقتی طرح کامل شد حیفمان امد در مورد ایران نباشد . می خواستم سه موضوع با سه کارگردان که هرکدام به نسلی متعلق باشند . اولین کار که تا پیش تولید هم پیش رفت، اپیزود میانی که قرار بود مرحوم سیف الله داد آن را بسازد . به علت مشکلات تدارکاتی کار رها شد . . آقای داد طرحش را عوض کرد و من پسنیدم . خواستیم کار را با مهرجویی شروع کنیم که او مسافرت بود و بالاخره با کار مهدی کرم پور کار آغاز شد. با برگزاری انتخابات و مشکلاتی که برای سیف الله داد پیش آمد، از داشتن کار میانی محروم ماندیم . کرم پور گفت: وقتی خواستم طرح کار را بنویسم ، طرح دو عزیز دیگر را خواندم. باید بگویم در این کار شانس این را داشتم که انچه را می خواستم بی اعمال نظر انجام دهم. خسرو نقیبی نویسنده " تهران،سیم آخر" گفت: من و کرم پور به واسطه ی تجربه های قبلی که با هم داشتیم مثل چه کسی امیر را کشت و چند کار تلویزیونی دیگرخوشبختانه به یک همفکری رسیدیم . مهدی قصه ایثی به نام آوازخوان داشت که تا سیناپس پیش رفته بود . وقتی بحت "طهران تهران" گفته شد، سراغ همان طرح رفتیم. ما از آنجا که می دانستیم فضای کار مهرجویی گرم و صمیمی است، تلاشمان را کردیم تا فضای داستانمان گرو جوان پسند باشد .
نفر سوم رضا یزدانی بازیگر آوازخوان " تهران، سیم آخر" گفت: کلیپ انتهای فیلم تماما هنر آقای کارن همایون فر بود و من دخالتی در اهنگ نداشتم . ایشان اندازه ی ساخت یک آلبوم برای کار زمان گذاشتند . اندیشه فولادوند ترانه سرا مکار هم که سنگ تمام گذاشت . اگر مثلث خواننده ، ترانه سرا و موزیسین را در نظر بگیرید من به خود رتبه ی سه م دهم . واقعیت این است که کنسرت های زیادی به همین شکلی که دیدید کنسل می شود. نسل داستان ما اعتراض دارد. همانطور که در شعر می گوید" اگه عاشقت نبودم پا نمی داد این ترانه.... کارن در ادامه گفت: اندیشه فولادوند تمام تلاشش را کرد تا آنچه را که از اول پروسه درگیرش بودیم را در دل شعرش بریزد. هرچند یزدانی تواضع می کند اما نقش اساسی در کیفیت این کلیپ داشت. این کار با کارهای من متفاوت بود . چراکه هر کار گرامر خاص خودش را دارد . این فیلم در زمینه ایی خاص صحبت می کرد ، به همین دلیل موسیقی اش هم متفاوت است .
همه چیز قلابی است نازنین مفخم تدوینگر" تهران،سیم آخر" گفت: من همکاری هایی بسیاری با کرم پور داشته ام. چه کسی امیر را کشت، کارهای تلویزیونی و چندین کار کوتاه که محترم ترین و عزیزترینش کار کوتاهی است از صادق هدایت. هر فیلمی مخاطب محفوظی دارد. مخاطب هایی که با دیدن فیلم حق دارند از کار خوششان بیاید یا نه . نقش من و کلا تدوینگر در فیلم به مثابه ویراستار است . ویراستاری که تنها اثر را منسجم می کند .یک ویراستار خوب نظم بیشتری به داستان می دهد و روح ان را حفظ می کند . او در ادامه گفت: اگر کلیپ این فیلم به سلامت رسیده و ساخته شده شاید چکیده فکر کریمی ، موسیقی کارن و خواندن رضا باشد اما به نظر من مرهون بچه هایی لابراتوار است. آدمهایی که روزهای بسیاری نمی خوابند وسخت و مشغول کار هستند . در همین اثنا تابلو جشنواره که پشت میهمانان نصب شده بود به زمین افتاد . مفخم آن را به فال نیک گرفت و گفت: شاهد از غیب رسید. کرم پور نیز گفت: متاسفانه همه چیز در اینجا قلابی است.
از کارهایم راضی نیستم رعنا آزاد ور بازیگر " تهران،سیم آخر" گفت: بعد از اینکه از جانب آقای کرم پور با من تماس گرفته شد و فیلمنامه را خواندم. از انجا که با کارهای کرم پور آشنا بودم و فیلمنامه را دوست داشتم، پیشنهادشان را پذیرفتم . امروز اولین باری بود که فیلم را دیدم . باید بگویم من هیچ وقت از کارهایم راضی نیستم و همیشه کارم را زیر سوال می برم . در مورد نقشم هم باید بگویم داستان یک دختر امروزی است کحه به دلیل تفاوت هایی که در نوع نگاه و فکر با پدر دارد و آنقدر دنیای آن دو از هم دور است که حتی سعی نکردند با یکدیگر وارد مکالمه شوند .
بازیگر بی تفاوت محمد باغبانی بازیگر گفت: در مورد شخصیتم در داستان باید بگویم آرمانهای کاوه با من فرق می کند. من بی تفاوت تر از این حرف ها هستم . چراکه وقتی به من می گویند سازی را ننواز آن را کنار می گذارم و نمی نوازم . اینکه چرا من وارد عرصه بازیگری شدم این بود که من در سینما اهدافی را دنبال می کنم بازیگر وجه جذاب آن است .
همدیگر را لو ندهید... دکتر مجید جوزانی بازیگر"تهران ، سیم آخر" گفت: نقشی که من ایفا می کردم بسیار جذاب بود .نسلی که من نماینده ی انها در این فیلم هستم نسل دلسوخته ایست که همه عمر را برای دفاع از سرزمین گذاشته و دیگر به کسی اجازه نمی دهد تا با او بازی کند . او مخالف کار این جوان ها نیست او می گوید ما را بهانه برای نواختن نکنید. اگر حرفی دارید خودتان بزنید . او خواننده را به زور خانه می برد تا اعتقادش را نشانش دهد. شخصیت م در داستان وقتی خودش را رو می کند که می گوید" شما هنوز یاد نگرفتید که همدیگر را لو ندهید ..."
سهم من سینما..! مهدی کرم پور در جواب به این سوال که آقای کرم پور از جان سینمای ایران چه می خواهید؟ ان از کار قبلیتان که باعث شکسته شدن شیشه های سینما آفریقا شد و ان هم از این کار که اجازه اکران نمی گیرد؟ گفت: شما از جان سینما چه می خواهید. سینما مال ماست. و دیگر آنکه شیشه های سینما میلاد شکسته شد که من به آنها گفتم در این سینما نمایش ندهند.
راه شکوفایی استعداد به خسرو نقیبی و مهدی کرم پورطی درخواستی گفته شد: بهتر است از ادامه کار با یکدیگر دست بردارید تا استعدادهایتان بهتر شکوفا شود. نقیبی و کرم پور جوابی برای این درخواست نداشتند.
براندو یا وزیر ارشاد از مجید جوزانی پرسیده شد: شما می خواهید براندو شوید یا وزیر ارشاد؟ جوازانی گفت: ای کاش وزیر ارشاد براندو باشد تا قدر هنر را بداند .
تروریست مطبوعاتی از کرم پور نقد شد که اصلا به درستی به سوال هایی که از او پرسیده می شود جواب نمی دهد و فرافکنی می کند. البته لحن پرسش کنندگان هم کمی تند بود. او گفت: من به احترام بچه های رسانه و مطبوعات اینجا امده ام . می توانستم مثل خیلی از کارگردانان نیایم . من اگر به تندی جواب می دهم برای اینکه مثل خودشان باشم . چراکه می خواهم این گونه نقد های بی ادبانه تسری پیدا نکند . این ترور است نقد نیست . در تاریکی ایستادن و فریاد زدن است . این کار تروریست هاست.
فـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوق العاده بود برای منتقدین عزیز متاسفم که فیلم رو متوجه نشدن فقط بلدن داد بزنن... به مراتب از به رنگ ارغوان بهتر بود مخصوصا اپیزود مهرجویی
reza
دوشنبه 12 بهمن 1388 - 12:22
0
نه دوست عزيز اين ها اصلا منتقد نيستند.كسي كه به فيلم چه كسي امير را كشت به ديد يك فيلم چرت ميكنه امكان نداره سينمايي باشه.و قطعا از عوامي هست كه فيلم چه كسي امير را كشت به دردشون نميخورد.
سامان
چهارشنبه 14 بهمن 1388 - 11:42
-5
چه خوب بود اگر اسم منتقدان و پرسش کنندگان این جلسه هم مشخص بود
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 22:2
4
درود. من همین الان از سینما بر میگردم. بیشتر فیلمای جشنواره رو هم دیدم. منتقد اسمش روشه اگه انتقاد نکنه که دیگه منتقد نیست. به نظر من فیلم بسیار خوبی بود. در پایان هیچ فیلمی تماشاگران اینقدر کف نزده بودن.