يکشنبه 8 فروردين 1389 - 18:44











-

I تبلیغات متنی I
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------



                       



توضيحات «علي معلم» درباره حواشي مراسم پاياني جشنواره
عين نوشته روي كاغذ را خواندم و سند آن موجود است

سینمای ما -  مجري مراسم پاياني جشنواره بيست و هشتم فيلم فجر، گفت: در مورد اهداي جايزه بهترين صداگذار، عين نوشته روي كاغذ را خواندم كه سند آن موجود است و اين نوشته را هنوز نگه داشته‌ام.«علي معلم»  به برخي پرسش‌ها و شائبه‌ها پيرامون اختتاميه بيست و هشتم فيلم فجر پاسخ داد.
وي در ابتدا، در مورد اجراي مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر با توجه به برگزاري و اجراي جشن مجله دنياي تصوير در سال‌هاي گذشته، گفت: اين درخواست آقاي مسعودشاهي بود و ايشان قبل از جشنواره اين درخواست را از من كرد. البته پيشنهاد اجراي مراسم اختتاميه بخش بين‌المللي جشنواره امسال را هم داشتم كه به علت اين كه خودم داور اين بخش بودم و مشغله زيادي داشتم، آن را رد كردم.
وي افزود: در سال‌هاي گذشته پيشنهادهاي متعددي در زمينه اجراي مراسم جشن خانه سينما يا اختتاميه جشنواره فجر داشتم كه معمولا آنها را قبول نمي‌كردم اما امسال، هر دو را انجام دادم چون حس كردم اين كار به خاطر سينماي ايران و نوعي اداي دين به سينمايي است كه همه آن را دوست داريم و به همين خاطر، قبول كردم اجراي مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر را به عهده بگيرم.

* اگر از اصل ماجرا اطلاع داشتم درخواست مي‌كردم درهاي سالن را براي مطبوعاتي‌ها باز كنند
معلم در ادامه، در پاسخ به سوال فارس در مورد واكنش وي در خصوص عدم حضور خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي در سالن كه از نظر بعضي از رسانه‌ها ناكافي آمد، گفت: من از جزئيات ماجراي عدم ورود نمايندگان مطبوعات به سالن تا نزديك پايان مراسم خبر نداشتم و تنها نكته‌اي كه توجه مرا جلب كرد، اين بود كه جمعيت حاضر در سالن، بسيار بيشتر از ظرفيت سالن ديدم. در مورد مسئله نامه‌اي هم كه خبرنگاران براي مجري نوشته بودند، بايد بگويم قرار نبود هيچ يادداشت يا متني به جز با تأييد معاونت سينمايي يا عوامل جشنواره توسط من خوانده شود. نزديك به انتهاي مراسم بود كه يادداشتي به دست من دادند كه آن عنوان شده بود عده‌اي از اهالي مطبوعات نتوانستند به مراسم بيايند و به اصل ماجرا هيچ گونه اشاره‌اي نشده بود.
وي تصريح كرد: قطعا اگر از اصل ماجرا اطلاع داشتم به عنوان يك عضو مطبوعات درخواست باز شدن درهاي سالن و حضور نمايندگان رسانه‌هاي جمعي را در اين مراسم مطرح مي‌كردم چون مطبوعات و رسانه‌ها جشنواره‌ها را تبديل به يك واقعه فرهنگي - هنري مي‌كند و اين مسئله‌اي است كه در تمام نقاط دنيا متداول است مثل جشنواره كن كه در واقع مطبوعاتي‌ها تنها مخاطبان اصلي آن هستند.
معلم گفت: عدم اطلاع من از واقعه تحريم جشنواره توسط نمايندگان رسانه‌هاي جمعي باعث شد كه من واكنش مناسبي به اين قضيه نشان ندهم... در واقع تنها پس از خروج از سالن بود كه ديدم كه گويا به علت عدم هماهنگي بين حراست سالن همايش‌هاي برج ميلاد و حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين اتفاق افتاده است. البته شنيده بودم براي مطبوعات جايگاه ويژه‌اي در نظر گرفته‌اند كه با توجه به هجوم جمعيت در سالن اين جايگاه پر شده بود و بد نيست بگويم حتي صندلي كه براي خود من به عنوان مجري اختصاص داده شده بود توسط يك ميهمان اشغال شده بود و من در تمام مدت اجراي مراسم سرپا بودم. اميدوارم در آينده، از اين دست اتفاقات ديگر رخ ندهد چون حضور اهالي رسانه و مطبوعات است كه موجب مي‌شود جشنواره فيلم فجر پويايي داشته باشد.

* عين نوشته روي كاغذ را خواندم و سند آن موجود است
اين تهيه‌كننده سينما در ادامه مصاحبه، در پاسخ به سوالي در مورد مسئله عنوان كردن جايزه صداگذاري كه شبهات بسيار زيادي در اين مورد در چند روز اخير در مطبوعات به وجود آمده، گفت: مسئله عنوان كردن نام صداگذار به ناهماهنگي دوستان در ستاد جشنواره برمي‌گردد و معلوم نيست آيا اشتباهي شده يا عده‌اي خواسته‌اند شيطنتي كنند كه متأسفانه دفتر جشنواره در اين زمينه هنوز جواب روشني نداده است.
وي گفت: چند دقيقه قبل از اجراي مراسم كانديداها و برنده‌ها را در نوشته‌اي به دست من رساندند و من به خاطر اين كه در مورد هيچ كدام از فيلم‌ها كنجكاوي نكرده باشم، حتي از قبل اين ليست را نخواندم و تنها در زمان اعلام برندگان آنها را مي‌خواندم.
معلم گفت: در مورد جايزه صداگذار هم عين نوشته روي كاغذ را خواندم كه سند آن موجود است و اين نوشته را هنوز نگه داشته‌ام.
وي گفت: آنها كه اعلام نام صداگذار فيلم «آل» را تصميم شخصي من مي‌دانند، به اين نكته بي‌توجه هستند كه همه اعضاي هيأت داوران روي سن اختتاميه حضور داشتند و قطعا اگر اشتباهي در نوشته وجود داشت، اعضاي آن هيأت، همان جا اين اشتباه را گوشزد مي‌كرد. پس مي‌توان نتيجه گرفت يا رأي داوران بعداً عوض شده يا سازمان جشنواره اشتباهي كرده كه البته، هنوز هم در اين زمينه شفاف سازي انجام نگرفته است.
معلم در ادامه با بيان اين نكته كه با حسن نيت كامل براي اجراي مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر تلاش كرده، گفت: در حالي مراسم اختتاميه را اجرا كردم كه فيلمي كه تهيه‌كننده آن بودم، دچار همه نوع بي‌مهري شد. «آل» تنها فيلم شركت كننده از بخش خصوصي در بخش اول و دوم بود كه هيچ جايزه‌اي نگرفت در حالي كه معمولا هيچ تهيه‌كننده‌اي براي فيلم اول چنين هزينه‌اي نمي‌كند و سوال من اين است كه اگر قرار باشد بخش خصوصي تقويت شود، آيا اين تقويت به اين شكل است؟

* مي‌توانستم مثل خيلي‌ها حضورم در اختتاميه را منوط به دريافت جايزه كنم
وي در ادامه افزود: البته سليقه داوران را در مورد فيلم‌ «آل» قبول دارم و هيچ اعتراضي هم در اين مورد نكرده‌ام گرچه مي‌توانستم مثل خيلي از افراد، حضورم در مراسم اختتاميه را منوط به دريافت جايزه براي اين فيلم كنم... كاري كه هنوز خيلي افراد آن را انجام مي‌دهند! اما با توجه به حسن نيتي كه در معاونت سينمايي و دبير جشنواره ديدم، اميدوارم فكري بشود تا در سال آينده هيأت‌هاي انتخاب و داوري با وضعيت بهتري كار كنند و مشكلاتي مانند امسال براي فيلم‌ها پيش نيايد. اين جشنواره تاثير بسيار زيادي بر سينماي ايران دارد، چون جوايز آن در موفقيت فيلم‌ها تاثيرگذار است و اين نكته‌اي است كه دقت به آن مي‌تواند بسياري از جنجال‌ها را رفع كند.

* به هر دو نفر گفته شده بود جايزه مي‌گيرند!
نكته جالب در مورد سيمرغ صداگذاري (كه نحوه اعلام آن در واقع توهيني به صداگذار فيلم «آل» بود) اين بود كه به آقاي ابوالصدق از طرف دفتر جشنواره اطلاع دادند براي دريافت جايزه خود بيايد و بعد از جشنواره ديدم، صداگذار فيلم «آناهيتا» نيز معترض به اين موضوع گفته از دفتر جشنواره به من اطلاع داده‌اند براي دريافت جايزه بيايم و اين سوال در آنجا براي من پيش آمد كه هر دو نفر از كجا مي‌دانستند جايزه مي‌گيرند؟ البته من انتظار نداشتم حتما فيلم «آل» جايزه‌اي بگيرد اما من كسي بودم كه با احترام به جشنواره، با گروه كامل بازيگرانم به سينماي رسانه‌ها آمدم، داوري بخش بين‌الملل را برعهده گرفتم و اختتاميه را هم اجرا كردم. يعني هيچ‌ مشكلي با جشنواره نداشتم اما نمي‌دانم چرا فيلم «آل» حداقل از نظر فني توجه كسي را جلب نكرد؟

*وظيفه اصلي ما حراست از سينماي ايران است
معلم در پايان تصريح كرد: وظيفه اصلي ما حراست از سينماي ايران است، سينمايي براي كساني كه در آن هستند احترام قائلم، گرچه آن را قابل نقد مي‌دانم. خود من 11 سال است جشني را براي سينما و تلويزيون ايران برپا مي‌كنم و حسن نيت من براي سينما، از همين جشن مشخص است اما افرادي كه در سينما به دنبال گرفت و گيرهاي سياسي و انتقام‌جويي هستند، كار اشتباهي مي‌كنند چون موجوديت سينما متعلق به ملت ايران است و اين بازي‌ها توهين‌آميز است.
معلم گفت: قطعا تصحيح اشتباهاتي چون عدم حضور رسانه‌ها در مراسم اختتاميه يا اعلام درست اسامي، باعث مي‌شود جشنواره‌اي كه از مرز 30 سالگي گذشته، روزي بالاخره به بلوغ برسد.
وي ادامه داد: به نظر من، اين دوره از جشنواره، از نظر سليقه‌اي به بسياري از ويژگي‌هاي مهم فيلم‌ها [مثلا بازي‌هاي خوب بازيگراني چون حميد فرخ‌نژاد و مصطفي زماني و بسياري از مسايل فني آثار] بي‌توجهي كرد كه اميدوارم در آينده، با تصحيح ديدگاه‌هاي داوران، از هر جهت جشنواره‌اي داشته باشيم كه خروجي آن به اندازه زحمات و هزينه‌اي باشد كه براي آن كشيده مي‌شود.



به روز شده در : شنبه 17 بهمن 1388 - 17:8

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |


Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات


يکشنبه 18 بهمن 1388 - 0:34
-20
موافقم مخالفم
 

بالاخره یه نفر عاقل پیدا شد که سینما رو با سیاست قاطی نکنه. ممنون آقای معلم


يکشنبه 18 بهمن 1388 - 0:35
0
موافقم مخالفم
 

بالاخره یک نفر عاقل پیدا شد که سینما رو با سیاست قاطی نکنه. ممنون آقای معلم

MJA
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 2:20
-1
موافقم مخالفم
 

من موقعی که اسامی برندگان جشنواره رو دیدم پیش خودم فکر کردم که اگه مثلاً بهم میگفتن فقط به یه سیمرغ اجازه داری اعتراض کنی کدومه ، جواب میدم : صداگذاری آل !

اما از طرف دیگه مطمئنم که آقای معلم هیچ وقت همچین کاری نمیکنن .

ضمن اینکه آقای معلم به نکته ی خوبی اشاره کردن . اگه ایشون اسم صداگذار فیلم خودشون رو به جای برنده اعلام میکردن آیا هیئت داورانی که روی سن ایستاده بودند نباید اعتراضی میکردن ؟

دیشب خلاصه ی اختتامیه جشنواره رو تلویزیون نشون داد و موقع اعلام برنده ی صداگذاری ، هیئت داوران کاملاً عادی بودن و نشونه ای از تعجب و نمیدونم جاخوردن و اینا تو چهره شون نبود .

MJA
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 2:20
-3
موافقم مخالفم
 

من موقعی که اسامی برندگان جشنواره رو دیدم پیش خودم فکر کردم که اگه مثلاً بهم میگفتن فقط به یه سیمرغ اجازه داری اعتراض کنی کدومه ، جواب میدم : صداگذاری آل !

اما از طرف دیگه مطمئنم که آقای معلم هیچ وقت همچین کاری نمیکنن .

ضمن اینکه آقای معلم به نکته ی خوبی اشاره کردن . اگه ایشون اسم صداگذار فیلم خودشون رو به جای برنده اعلام میکردن آیا هیئت داورانی که روی سن ایستاده بودند نباید اعتراضی میکردن ؟

دیشب خلاصه ی اختتامیه جشنواره رو تلویزیون نشون داد و موقع اعلام برنده ی صداگذاری ، هیئت داوران کاملاً عادی بودن و نشونه ای از تعجب و نمیدونم جاخوردن و اینا تو چهره شون نبود .

homan
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 8:29
-1
موافقم مخالفم
 
گند زدي آقاي معلم

آقاي معلم شما كه ادعا ميكنيد اهل قلم و مطبوعاتي هستيد مگه ممكنه متوجه تعداد كم عكاسها او جلو نشيد؟؟؟

چقدر هم فكر ميكني خوب اجرا كردي. بابا گند زدي به جشنواره و اختتاميه با اين اجرات...

خواهشا اگه قول جايزه هم بهت دادن ديگه اجرا نكن

صد رحمت به او آقاي پاكدل كه لا اقل يه هيجان تو اجراش داشت ...

امیر
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 12:25
0
موافقم مخالفم
 

من فکر کنم این آقا مجری گری در مراسم اختتامیه رو منوط به جایزه گرفتن فیلم جفنگش کرده و چون وسط اجرا دیده سرش کلاه رفته خودش اقدام کرده

رمی
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 12:56
-4
موافقم مخالفم
 
در جواب نظر اول(که بدون اسم هستن)

اون کسی که نوشته یه عاقل پیدا شد که سینما رو با سیاست قاطی نکرده .

شما کجای کاری ما حتی آب خوردنمونم سیــــــــــــــــــــاسی شده دیگه چه برسه به سینمامون.

پوچ
دوشنبه 19 بهمن 1388 - 0:55
2
موافقم مخالفم
 

هومن جان و امیر جان,با احترام فراوان به نظریاتتون باید بگم سییییییکتیییییر دوستان گرامی.حرفایه قابل احترامتون به شدت مزخرف و غرض ورزانست کودن هایه عزیز.

در انتها باز هم عرض میکنم:سیکتیر


دوشنبه 19 بهمن 1388 - 22:51
0
موافقم مخالفم
 

من تو اختتامیه جشنواره بودم خیلی هم خوب اجرا کرد....چرا تو ایران همه فکر میکنن اگه به همه چی ایراد بگیرن بقیه فکر میکنن خیلی حالیشونه؟؟؟

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       











  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 0.903622150421 seconds.