News
  • برنامه «هفت» با بحث داغ اکران نوروزی گام بلندی به سمت ایجاد فضای گفت‌وگو در سینما برداشت
    جیرانی: شورای صنفی وارد نزاع‌های شخصی شد/ کوشکی: به اعتقادات مردم توهین شد/ فراستی: جای قانون ننشینیم و بحث فرهنگی را با سیاسي‌كاري اشتباه نگیریم
  •  
  • اختصاصي "سينماي ما"؛ گمانه‌زني فهرست آثار مسابقه جشنواره كن امسال
    حضور فيلم تازه بهمن قبادي در فهرست مسابقه كن 2012 توسط مديران جشنواره تكذيب شد
  •  
  • اختصاصي سايت "سينماي ما"؛ گالري عكس‌هاي ديده‌نشده مهران مديري - بخش دوم
    سايت "سينماي ما" تولد مهران مديري هنرمند توانا و محبوب را تبريك مي‌گويد
  •  
  • به بهانه 18 فروردين، روز تولد مهران مديري: نگاهی به كارنامه سريال‌سازي مهران مدیری
    کار در تلویزیون از سینما حرفه‌ای‌تر است
  •  
  • اختصاصي سايت "سينماي ما"؛ گالري عكس‌هاي ديده‌نشده مهران مديري - بخش اول
    18 فروردين تولد مهران مديري و بيستمين سالگرد حضور موفقش در تلويزيون است
  •  
  • به بهانه 18 فروردين، روز تولد مهران مديري: نگاهی به دوره‌هاي كاري مهران مدیری در تلويزيون
    راه‌ و‌ رسم متعجب‌سازی
  •  
  • بنياد فارابي آمار رسمي فروش سينماهاي تهران تا تاریخ 15 فروردین اعلام كرد
    «گشت ارشاد» وارد باشگاه ميلياردي‌ها شد/ «قلاده های طلا» و «انتهای خیابان هشتم» رتبه دوم و سوم هستند
  •  
  • با پایان رای‌گیری نشریه «تایم» اعلام شد
    اصغر فرهادی در رتبه چهارم 100 چهره تاثیر‌گذار سال ایستاد
  •  
  • آخرين اخبار و حواشي از حضور و دستمزد ستاره‌هاي سينما در دو سريال تازه بازار نمايش خانگي
    مهران مديري، هديه تهراني، مهناز افشار و هانيه توسلي در فصل سوم «قلب يخي»؟!
  •  
  • دو اظهار نظر متفاوت كارگردان نمايش «آمديم نبوديد رفتيم» درباره عدم حضور مهناز افشار
    مهناز افشار جايش را به هانيه توسلي داد
  •  
  • سعيد راد و اكبر زنجان‌پور بازيگران فيلم تازه كيميايي
    مسعود کیمیایی «دست تنها» را براساس فيلم‌نامه علي‌اكبر ثقفي مي‌سازد
  •  
  • گلايه‌هاي صريح هادي كاظمي، باباشاه «قهوه تلخ» از شرايط كار و تهيه‌كنندگان سريال
    هم من و هم مهران مدیری افسردگی گرفتیم/ در خیابان به من می گویند پول‌تان را خوردید و چاق شدید و كار را تعطیل كردید!
  •  
  • شش عكس تست گريم مهدي هاشمي را اين‌جا ببينيد
    مهدي هاشمي با شش چهره متفاوت در فیلم «من کجا خوابم برد» بازي كرد
  •  
  • ادعاي هفته نامه یالثارات الحسین(ع) درباره فيلمي كه اين روزها اكران پرحاشيه‌اي دارد
    فيلم «خصوصي» اولين فيلم پورنوگرافي و اروتيک پس از انقلاب است!
  •  
  • درددل‌های دختر شهید آوینی در گفت‌و‌گویي صریح پيرامون افكار و عقايد پدر
    آلودگی فضاي فرهنگي كشور با دغدغه‌های پدرم تضاد کامل دارد/ در چنین معرکه‌ای بگذارید بعضی چیز‌ها ناگفته باقي بماند
  •  
  • مروري بر ده اتفاق‌و حاشيه مهم سينماي ايران در سالي كه گذشت - 8
    رواج نامه‌نگاری سینماگران و رسانه‌ای‌شدن تعریف از همکاران: از سایه جان فورد تا سفارت خرس‌نشان!
  •  
  • مروري بر ده اتفاق‌و حاشيه مهم سينماي ايران در سالي كه گذشت - 7
    رفع توقیف‌ها و اکران فیلم‌های در محاق مانده: مورد عجیب معاونت سینمایی
  •  
  • اختصاصي سايت "سينماي ما"؛ نوشته‌اي از حامد بهداد به مناسبت دوازدهمين سالمرگ محمدعلي فردين
    تقديم به سلطان قلب‌ها
  •  
  • صبح امروز در منزل شخصي بر اثر سکته قلبی
    فاطمه طاهری بازیگر تئا‌تر، سینما و تلویزیون درگذشت
  •  
  • حرف‌هاي جنجالي پرستو صالحي از شرايط پشت صحنه سينما و تلويزيون ايران
    صدتا بازیگر حرف‌های مرا تایید می کنند ولی کسی جرات حرف زدن ندارد/ 40 درصد از افراد سینمایی پشت دوربين فاسد هستند
  •  
     





     



       




    حسين سهيلي زاده كارگردان «فاصله ها» در اولين گفت و گويش درباره اين سريال از كارش دفاع مي كند
    مي خواستم رو حرف بزنم

    سینمای ما - بهزاد يوسفي: حسين سهيلي زاده بعد از سريا ل هاي «ترانه مادري» و «دلنوازان» كه اتفاقا هر دو جز سريال هاي پر مخاطب تلويزيون بودند ، تابستان امسال سريال « فاصله ها» را با تركيبي از بازيگران دو سريال قبلي اش روانه آنتن كرده سريالي كه در قياس با دو سريال قبلي يك ويژگي بارز دارد، او تم جوانانه كارهاي قبلي اش را با مفاهيم ديني و مذهبي در آميخته ، اما ماحصل كار او اثري شعاري و پر از پند و اندرز شده، اثري كه در آن همه راه به راه شعار مي دهند و نصحيت مي كنند. او در روزهاي كه سخت درگير تصوير برداري قسمت هاي باقي مانده سريالش است، پذيراي ما شد و در لابه لاي ضبط سكانس هاي سريالش به سوالات انتقادي ما با روي باز پاسخ داد.

    *چرا سریال اينقدر پر از پیام‌های رو و گل درشت است. به قول یکی از دوستان شده شبیه کتاب‌های معارف مصور.

    ببينيد براي بيان مسایل تربیتی ديدگاه هاي مختلفي وجود دارد. اما بین اين اين ديدگاه ها دو حالت مشخص‌تر است،یا مسائل به صورت نامحصوص و زیرپوستي بیان مي شود و یا واضح و مستقیم. در خیلی از سریال‌ها حتی سریال‌هایی که خودم ساختم مسائل اخلاقي و تربيتي خیلی زيرپوستي بيان شده. اما ما برای این تصميم گرفتيم مستقیم حرف بزنيم و نكته ها را مستقيم منتقل کنیم. دلیل انتخاب اين دیدگاه هم خط قرمز‌هایی زيادي بود که در سریال و فیلمنامه وجود داشت. پس ما تصميم گرفتيم هم این خط قرمز‌ها برای بیننده ملموس باشد هم حرف‌هایی که این خطوط خواهند گفت يعني پیام‌های اخلاقی که درونشان وجود دارد. به هر وقتی روي کاری در این وسعت نوشته مي‌شود -که می‌دانم قطعا حدود 70-80 درصد بیننده خواهد داشت - شورایی به نام شورای عالی تلویزیون آن نظارت کرده است.در همین شورا هم به این نتیجه رسیدم که اينبار روتر به مسائل بپردازیم.

    *اما این م رو بودن درباره مسائل مذهبی و عقیدتی چند برابر می‌شود. مثل توصیه به نماز خواندن، یا قضیه ربا که نزدیک دو قسمت سریال را گرفت يا رابطه پسر و دختر است. این سو‍ژه آخر در ترانه مادری هم بود. اما زیر لایه‌های درام مخفی شده بود و غیرمستقیم به بیننده گفته می‌شد. چرا لحن شما در فاصله ها اینقدر تغییر کرده؟

    ما نمی‌دانیم چه شيوه اي بهتر است. ما آمده‌ایم تا با شیوه آزمون و خطا جلو برویم! ما در ترانه مادری غیرمستقیم پیام می‌دادیم اما در فاصله‌ها داریم بر عکس عمل می‌کنیم. واقعیت این است که مردم ما دوست دارند همه چیز را روتر ببینند. استنباط ما این بوده، شاید هم اشتباه كرده باشيم. به هر حال این سریال برای خود من تجربه جدیدی است. . حالا بايد منتظر بازتاب كار باشيم تا ببینم اشتباه کرديم یا مسیر درست را رفته‌ايم.

    *اما جوان‌های سریال یکجورایی دائم در معرض پند و اندرز مستقیم باقي شخصیت‌ها هستند. فرقي ندارد شخصیت روبرو جوان سابق باشد یا جوان امروزی. نمی‌شد حداقل کمی این‌ها را کمتر کرد یا غیرمستقیم‌تر بیان‌شان کرد؟

    جواب‌تان مثل سوال قبلی است. من نمی‌توانم بگویم این قضیه درست است یا نه. من می‌خواهم یک روش جدید حداقل در جریان سریال سازی خودم را امتحان کنم، منی که سه سال در جریان سریال‌سازی تلویزیون هستم و سریال‌هایی که تا الان ساختم حداقل بیش از 80-90 درصد بیننده داشته. «فاصله‌ها» یک گویش جدیدی است که ممکن است بیننده آن را پس بزند و یا به خانه‌اش راه بدهد. نکته بعدی این است که به غیراز پیام‌های رو، کلی پیام غیر مستقیم هم در لایه‌های زیرین سریال گنجانده شده. اما همانطور که دیدگاه‌های منفی سریال پررنگ هستند مجبور بودیم پیام‌های مثبت آن را هم رو و پررنگ کار کنیم.

    *اگر می‌خواهید پیام مستقیم بدهید پس چرا مستند نمی‌سازید؟

    مستند مخاطب ندارد.مستند نمي تواند مخاطبی که سریال درام می‌تواند پای تلویزیون بکشاند را جذب كند. مخصوصا درامی که خوب ساخته شود. اما در رابطه با گفتن پیام‌های مستقیم من حرف شما را هم قبول دارم. با این همه ما مشکلاتی داشتیم درباره خط قرمز‌هایی که در سریال وجود داشت چراکه برای اولین بار است که این خط‌ها در سریال تلویزیونی زیرپا گذاشته می‌شود. نگرانی درباره این خط‌ها باعث شده کمی روی گفتن پیام‌ها به این شکل عمل کنیم.

    *رسیدیم به اینجا که انگار ماهیت سریال دادن پند و اندرز است و اصلا یا این هدف ساخته شده است.

    اگر شما در خانواده خودتان هم نگاه کنید می‎بینید که ماهیتا خانواده‎های ما اینگونه هستند. یعنی اتفاقا در این بخش من فکر می‎کنم به خانواده‎ها خیلی نزدیک شدیم. یعنی همیشه پدرها و مادر و دیگر اعضای خانواده این شکلی هستند. ژست همه‎شان این است که چون این جوان و بچه است باید راهنمایی‎شان کنیم. خودشان هم ممکن است این راه را اشتباه رفته باشند، اما خود او درباره همان کارهای اشتباه خودشان هم به فرزندانشان تذکر می‎دهند. این چیزی است که واقعا وجود دارد. ما هم نمی‎خواهیم بگوییم این پند و اندرزها درست هستند یا غلط. ما فقط می‎خواستیم تصویر را به خانواده ایرانی خیلی نزدیک کنیم

    * اما براي اين كار در ورطه تكرار افتاده ايد؟

    این بر اساس همان فرمی است که ما برایش تعبیه کرده بودیم

    *فکر نمی‎کنید خیلی از شخصیت‎های داستان تک بعدی هستند؟مثلا ساسان و بی تا؟

    راجع به ابعاد شخصیت‎ها الان نمی‎شود صحبت کرد. چون ما 50درصد سریال‎مان گذشته و در قسمت‎های آینده شما ابعاد جدیدی از این شخصیت‎ها را در داستان خواهید دید.

    *یعنی شخصیت‎شان تغییر خواهد کرد؟

    منظورم تغییر شخصیت نبود. اما عملکرد آنها به واسطه یک اتفاقاتی که در زمینه شخصیتی آن‎ها وجود دارد تغییر می‎کند. نمی‎شود تک بعدی به آن‎ها نگاه کرد. باید ببینید این آدم‎ها چگونه و در چه محیطی تربیت شده‎اند. ریشه این آدم‎ها در فیلم کالبد شکافی می‎شود.

    *مثلا شخصیتی که رضا توکلی در فیلم دارد. آنقدر شخصیت مثبت و سفید است که تقریبا غیر قابل باور شده است. شخصیتی که هیچ اشتباهی انجام نمی‎دهید و کلید حل همه مشکلات را هم دارد.

    من در این مورد با شما کاملا موافقم. به نظرم لازم نبود که این کاراکتر ابعاد دیگری هم داشته باشد. بالاخره یک الگوی در این وسط لازم هست که نقطه سفید داستان باشد. شما ببینید حتی حاج محسن که یک فرد مومن، معتمد محل، رزمنده، انسان به شدت معتقد را هم می‎گوییم در تربیت فرزندانش کوتاهی کرده. در واقع عمو رضا الگویی است در فیلم که تمام خصوصیات حاج محسن را دارد با اين تفاوت كه او فرزندانش را هم درست تربیت کرده است.

    *خب در خانواده عمو رضا اصلا چنین مشکلاتی به وجود نیامده است که شما بخواهید در مورد اثرات آن قضاوت کنید.

    خب داستان زندگی عمو رضا در نقطه‌اي قرار دارد که زندگی آن‎ها به ثبات رسیده است. در واقع چیزی هم که شما می‎گویید بیشتر در دیالوگ‎ها مشخص است. وگر نه ما قسمت‎هایی از داستان داریم که رضا به محسن می‎گوید من هم با بچه‎هایم مشکل دارم. اما با مشکلات جوری روبرو شده است که با فرزندانش درگیر نشود و رابطه اش با فرزندانش به گونه ایست که هر وقت مشکلی داشته باشند راحت با پدرشان در میان می‎گذراند. ما می‎خواهیم به یک روش تربیتی در این سریال برسیم و روشي كه بخشي از آن در خانواده عمو رضا اتفاق می‎افتد.

    *بعضی وقت‎ها آدم بزرگ‎های مجموعه چه آن‎هایی که مثبت یا منفی دارند، خیلی ابلهانه رفتار می‎کنند. مخصوصا این در باره فرهاد و محسن بیشتر است.

    ما در محسن و فرهاد که اتفاقا آدم‎های جبهه رفته‎ای هم هستند نقص‎هایی را در کاراکترشان گذاشته ایم. چه اشکالی دارد که آدم‎ها باتجربه و پخته ما هم کارهای ناپخته انجام دهند. مگر در واقعیت این اتفاق نمی‎افتد؟ مثلا من یک کارگردان پخته ولی بعضی وقت‎ها یک سکانس مزخرف می‎گیرم. اتفاقا این به واقعیت زندگی خیلی نزدیک‎تر است. خیلی هم سلیقه‎ای است و به نظر کارگردان هم بستگی دارد.

    *چرا شاهرخ استخري را برای نقش سعید انتخاب کردید؟

    ما خیلی‎ها را برای بازی در این نقش تست کردیم. حتی نظرمان این بود که یک آدم جدیدی را برای این نقش استفاده کنیم. اما زمان زیادی نداشتیم. چون ما بیشتر 30-40 روز در پیش تولید نبودیم. در این مدت هم کسی که بتواند این نقش را که خیلی سخت هم بود اجرا کند پیدا نکردیم. برای همین رفتیم سراغ شاهرخ استخری که کمی تجربه هم برای این نقش داشت.

    *به نظرتان شخصیت خود سعید تناقض ندارد؟

    چرا. خیلی تناقض دارد. گاهی اوقات بچه می‎شود. گاهی اوقات می‎خواهد مثل آدم بزرگ‎ها رفتار کند. گاهی اوقات خیلی ساده است و برعکس خیلی اوقات خیلی زرگ بازی در می‎آورد. سعی کردیم این تناقض‎ها در بازی هم خودش را نشان دهد.

    *اما روایت طوری است که این تناقض شخصیت را غیر قابل باور می‎کند. مثلا این جوان در قسمت‎های اول سریال پارتی می‎رود، در دانشگاه از بچه زرنگ‎هاست، اما در رابطه اش با بیتا دچار مشکل است.

    رابطه با بی تا خیلی متفاوت است. ممکن است یک پسر با ده تا دختر هم رابطه داشته باشد. اما یک جایی دلش می‎لرزد و فکر می‎کند که بهترین دختر زندگی‎اش را پیدا کند. نمونه علاقه سعید به به بی تا هم از این جنس است.

    * فکر نمي كنيد كاراكتر سعيد بيش از حد در مركز قرار گرفته و نصيحت پذير شده؟ حتي مجبور است حرف برادر كوچكش وحيد را هم گوش كند.

    كاراكتر وحید بيشتر جنبه طنز دارد، سر به سر سعید مي گذارد و با او شوخي مي كند.

    *اما اگر خودمان را جای سعید بگذاریم گاهی حرف های وحید مثل خنجر می ماند.اصلا بعضي نصيحت هايي وحيد بزرگ تر از سن و سال خودش است و در رابطه برادري نمي‌گنجد.

    نه اينطور نيست. به نظر من رابطه این دو برادر خیلی خوب در آمده.خیلی ها هم توانستند با اين رابطه همذات پنداری كنند. مثلا یکی از اقوام تماس گرفته گفته این دو برادر مثل پسرهای خودم می مانند. این كه توی سر و کله هم می زنند، با هم شوخی می کنند. رابطه وحيد و سعيد مثل رابطه دو برادر واقعي طبيعي و راحت است.

    *رابطه محسن و سعيد چه طور؟ چرا محسن اينقدر امر و نهي مي كند. رابطه آنقدر از بالا به پايين است كه حس پدر و پسري از بين رفته.

    ببينيد اين رابطه کاملا پدر و پسری ست. این امر و نهی ها همیشه بين پدرها و پسرها هست. من یک پدرم، خب فرزندم را نصیحت می کنم اما ممكن است خودم هم در جواني خلاف یا اشتباه کرده باشم. در اين قصه ما روي رابطه ها دقت زيادي كرده ايم. نمی خواهیم بگوییم ارتباط دختر و پسر يا زن و مرد ارتباط غلطی است، برعكس می خواهیم بگوییم اگر این ارتباط از راه صحیح اتفاق بيفتد،‌كارآمد هم هست. اصلا نمی شود این دو بخش صحیح و ناصحیح بودن را از هم جدا کرد.

    *یعنی شما نشان داده ايد چه رابطه اي صحيح است و چه رابطه اي ناصحیح؟

    بله! صد در صد. اصلا پیام فیلم مان همين است. مثلا ما علی و ریحانه را داریم که در دانشگاه با هم ارتباط دارند، ولی این ارتباط صحیح است. از طرف دیگر بیتا و سعید را داریم كه درگير رابطه اشتباهي شده اند. رابطه لیلا و محسن هم رابطه نامشروعی نيست چون وقتي به هم می رسند، قصد دارند مشکلات هم را برطرف کنند.

    *اما جوان هايي كه شما مي گوييد رابطه صحيح دارند زيادي حرف گوش كن هستند. به نظر شما واقعا جوان های ما این شکلی هستند؟

    نه. ولی جوان این شکلی هم داریم. به همين دليل اين گروه از جوان ها خط اصلی قصه ما نیستند. ما خواستيم دو گروه جوان ها را نشان بدهيم. اگر جوانی مثل سعید داریم که سرکش است، جوانی هم داریم که تابع پدر و مادرش است.

    *پس چرا ا ساسان را اينقدر تیره و تار نشان دادی؟

    نه ساسان تيره و تار نيست، تابع شرایط است. ساسان کسی است که کلاه به کلاه میکند تا زندگی کند. این نكته در همه ابعاد زندگي اش کاملا محسوس است. به نظر من ساسان خاکستری است نه سياه.

    *اما وجه تيره اش بيشتر است، چون هر کاری می کند تا به هدفش برسد.

    خیلی از جوان های ما این طوري زندگي می کنند.

    *واقعا؟ یعنی خيلي از جوان ها براي رسيدن به هدفشان دست به هر کاری مي زنند؟

    بله! شما به روزنامه ها و زندان ها سر بزنید. جوا ن های ما خیلی خوب هستند ولی نمیتوانيم بگوييم بین اين جوان ها قاتل نيست ، دزد نيست. اتفاقا خیلی از مجرمان ما جوان هستند. ما نمی توانیم بگوییم چون جوان هستند پس تطهیرند . ما نمي‌توانيم يك بعدي نگاه كنيم.


    منبع : همشهري جوان

    به روز شده در : شنبه 16 مرداد 1389 - 12:56

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 54584
    بازديد ديروز: 220333
    متوسط بازديد هفته گذشته: 209599
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 394937967



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات