News
  • خبری که فارابی دوست داشت خودش اعلام کند!/ خبر سایت "سینمای ما" با چند روز تاخیر تایید شد
    «جدايي نادر از سيمين» از سوي بنياد سينمايي فارابي براي معرفي به اسكار 2012 انتخاب شد
  •  
  • عادل فردوسی‌پور می‌گوید از آن شب تا به حال در شوك هستم!
    چنين رفتارهايي توهین به مخاطبان 20 تا 25 ميليوني برنامه‌ «90» است
  •  
  • پس از درخشش «این‌جا بدون من»
    فیلم سینمایی «حرمان هور» به کارگردانی بهرام توکلی ساخته می‌شود
  •  
  • نکوداشت‌های پانزدهمین جشن سینمای ایران در ایوان شمس برگزار شد
    در مراسم تقدیر از چهار سینماگر برگزیده خانه سینما چه گذشت؟
  •  
  • اسکاربازی در بنیاد فارابی همچنان ادامه دارد! - قسمت دوم
    احمدرضا معتمدی: «آلزایمر» را از کاندیداهای گزینش فیلم برای اسکار خارج کنید/ مدیرعامل فارابی:خیلی دیر است، باید یک ماه زودتر اعلام می‌کردید!
  •  
  • اسکاربازی در بنیاد فارابی همچنان ادامه دارد!
    «آلزایمر»، «جدایی نادر از سیمین»، «ورود آقایان‌‌ ممنوع»، «مرهم» و «اینجا‌‌بدون من» فهرست اوليه فیلم‌هاي اسكاري ایران
  •  
  • گلایه‌های کمال تبریزی در مراسم تقدیر جشن سینما نتیجه داد
    «خيابان‌هاي آرام» پروانه نمايش دریافت کرد
  •  
  • عادل فردوسی‌پور و فریدون جیرانی در مراسم تقدیر از سازندگان «خنده بازار» + عکس
    سامان گوران در یک اجرای زنده شوخی را از حد گذراند و کارش به توهین به علی دایی رسید
  •  
  • پیمان قاسمخانی مشغول نگارش فیلمنامه کمدی برای کمال تبریزی است
    تا «گور به گور» را ننویسم به قسمت دوم «ورود آقایان ممنوع» فکر نمی‌کنم
  •  
  • بیژن بیرنگ می‌گوید دلیل صادرنشدن مجوز برنامه مخالفت جواد شمقدری است
    اگر با اسم «بفرمایید شام ایرانی» مشکل دارند به ما بگویند
  •  
  • اختلاف میان مسولان پخش و عادل فردوسی‌پور به کجا می‌رسد؟
    برنامه «نود» بدون خداحافظی مجری و میهمان برنامه نیمه تمام رها شد
  •  
  • فیلم احمدرضا درویش به جشنواره نمی‌رسد ولی فیلم سهیلی در جشنواره خواهد بود
    فیلمبرداری «گشت ارشاد» و «روز رستاخیز» تمام شد
  •  
  • حسین پاکدل مجری مراسم نکوداشت جشن سینمای ایران/ سامان مقدم کارگردان ارکستر سمفونیک با 7 خواننده بازیگر
    مهران مدیری گزینه‌ اصلی اجرای مراسم جشن خانه سینما است
  •  
  • احمد میرعلایی خبر انتخاب قطعی «جدایی نادر از سیمین» را تکذیب کرد + اسامی هیات انتخاب فیلم برای اسکار
    نماينده ايران‌ در اسكار را آخر هفته معرفي مي‌كنيم
  •  
  • متن کامل گفت‌و‌گوی صریح "شهروند امروز" با ابراهیم حاتمی‌کیا درباره «گزارش یک جشن» و فضای این سال‌ها
    ممیزان شریف کاش می فهمیدند دارند چه خیانتی می کنند/ بود و نبود ما تا وقتی قیمت دارد که توی دیگ آن‌ها بجوشیم/ نمی‌فهمم این تیزی شمشیر که همیشه روی گردن ماست، چه لذتی برای این آقایان دارد؟
  •  
  • نامزدی ستاره محبوب و توانای سینمای ایران؛ از ولنجک تا لندن
    ترانه علیدوستی با یک تاجر ایرانی مقیم انگلستان ازدواج کرد
  •  
  • رقبای ایران در 18 دوره معروف‌ترین جایزه سینمایی جهان + جدول
    سینمای ایران در جستجوی مجسمه طلایی اسکار چه مسیری را طی کرد؟
  •  
  • گروهی از این بازیگران در لوكیشن مكه در حضور كارگردان به تمرین پرداختند
    فهرست کامل بازیگران اصلی و نقش‌های آن‌ها در فیلم «محمد ص» اعلام شد
  •  
  • به بهانه اجرای نمایش «خرده خانم» توسط کیومرث پوراحمد
    دیرتان نشود آقای پوراحمد...
  •  
  • آخرین ساخته مازیار میری مهر ماه به اکران عمومی می‌رسد
    پوستر فیلم «سعادت آباد» رونمایی شد
  •  














       




    این یادداشت را به مناسبت همکاری دوباره رسول صدرعاملی و ترانه علیدوستی بخوانید؛
    ترانه به خانه‌اش بازگشته است

    سینمای ما - برنامه ی تجلی اراده ملی در حاشیه ی جشنواره 27 فیلم فجر و سینمای فرهنگ تهران در حال برگزاری بود که ماشین ترانه علیدوستی مقابل دفتر رسول صدر عاملی توقف کرد. آنجا در شبانگاه 26 بهمن ماه برنامه ی تقدیر سازمان ها و نهادها از فیلم های جشنواره فجر بود و اینجا ترانه علیدوستی به سرمنزل برگشته بود. به جایی که اولین تصاویر او برای ثبت در تاریخ سینمای ایران ضبط شده بود.

    اگر الی در دریای شمال ایران غرق شده و پری وش برخاسته بود، حالا کرانه ی مازندران ِ تهران پذیرای بازیگری بود که همچون اسب عصاری پس از هفت سال به نقطه ی صفر مرزی رجعت کرده است. اما این کجا و آن کجا!؟

    هفت وادی سلوک و طی طریقت اگر جولانگاهی برای تزکیه و تربیت نفس است، ترانه علیدوستی از پی گذر از منزل های خوشْ طینت، از جبر و اختیار شهر زیبا و هجوم ِواقعیت ِ مژده به سور و عزای چهارشنبه و بزنگاه ِ هجرت و عودت ِکنعان و عقلانیت ِ وهم گریز و وهم پذیر ِتردید و پیش داوری و قضاوت و آرزوی ناکام ِهروله به سوی خوشبختی در الی گذشته بود و حالا با ره توشه ی پرباری از تجربه و افتخار و اعتبار به نقطه ی آغاز برگشته بود.



    آن باوفا کبوتر جلدی که پر کشید                                           اکنون به خانه آمده اما عوض شده ست



    دگرگونی ترانه علیدوستی اما از نوع رو به رشد آن بود. در هیچ مقطعی درجا نزد. نیازمندی های روح اش از عالم هنر و فرهنگ را می دانست و برای این خواستن نیز به مهندسی ِدقیق ِ میدان ِخواسته هایش پرداخته بود. راه برایش مشخص بود و هست؛ بر همین منوال بود که در برزخ ِ استحقاق برای پذیرش نقش ِ ترانه پرنیان گفته بود: که اگر نقش برای او نمی شد دلش می سوخت؛ و برای پرهیز از این شکست! تا سرحد پیروزی ِکامل، تا خود ِخود تالار وحدت و کسب سیمرغ بلورین،یکْ نفس تاخت. امضایش را چنان قشنگ و چشم نواز بر پیشانی اولین نقش ِِزندگی سینمایی اش نهاد که پروسه ی حضور و ظهور و تجلی و مقبولیت و مشروعیت اش در سینمای ایران، یکی از پاک ترین و محقانه ترین شرائط انتخاب و پذیرش بازیگر باشد.

    صدر عاملی که از همان ابتدا بر ناصیه ی او به رصد نبوغ ذاتی اش نشسته بود، از گروه تولید من ترانه پانزده سال دارم خواست که برای پیشبرد روند صحیح کار به ترانه علیدوستی به چشم یک بازیگر حرفه ای بنگرند. چرا که غیر از این نباید می بود و او استحقاق اش را داشت و بیش از این نیز می توانست باشد.


    اگر پایان ِروزهای اکران من، ترانه پانزده سال دارم در بهار 1381 را نقطه ی فصل ِحرفه ای علیدوستی با رسول صدرعاملی بدانیم، میعادگاه جشن نهم سینمای ایران در شهریور 84 و حضور همزمان هر دو روی سن، یادآور خاطره ی نیک ِ آن فیلم بود. و کیست که بگوید ترانه علیدوستی از آن فصل و وصل تا شهرزیبای اصغر فرهادی ، از راهنمایی های صدرعاملی بهره نمی برد!؟ شاگرد، نمک شناس بود و حرمت ِسفره را می دانست و صد البته ترانه علیدوستی مغرورتر از آن است که استقلال شخصیتی اش وامدار بماند. یک احترام توأمان. یک غرور دلپذیر.

    و حالا...

    زمان چرخید و فیلم اول و بازیگرش با تحسین بی شمار واقع شد و فیلم های دیگر و موفقیت های دیگر و حضورهای یگانه و کم همتا... تا 26 بهمن 1387که رسول صدرعاملی آنرا به عنوان تاریخ آغاز پروسه ی تولید فیلم زندگی با چشمان بسته اعلام کرده بود.

    صدرعاملی که پس از بهار دل انگیز 81 و پایان اکران عمومی فیلم، بر پشت پاشنه های ترانه علیدوستی دعای خیر۫پیش و کاسه ی آب ِآمین فرستاده و ریخته بود، حالا در انتهای بهمن گرم 1387 پذیرای بازگشت کبوتری بود که لحظه های درست پروازش را اولین بار در مقابل دوربین او نوید داده بود.

    به گفته ی بزرگان، تاریخ دو بار تکرار می شود؛ یکبار به صورت تراژدی و دیگر بار به وجه ِکمیک ِآن سیرت. و عجب از این گوشه ی تاریخ که راویان می گویند تکرار دوباره اش مثل همان نسخه ی اولیه وزین و معتبر و محترم است.

    بی جهت و بی نشانه نیست که به پاسداشت 25 اسفند 79 که زمان پایان فیلمبرداری من ترانه پانزده سال دارم بود، حالا عکس یادگار آغاز روزهای فیلمبرداری زندگی با چشمان بسته را در روز 25 اسفند 87، ترانه علیدوستی کلاکت می زند.



    ترانه ای که روزی از دفتر صدرعاملی در انتهای پرونده ی فیلم من ترانه ... با احترام رفته بود ، حالا خانم علیدوستی ای ست که با عزت بازگشته است. راهپیمایی او در این مسیر ( از اسفند 79 تا اسفند 87) و سلوک رفتاری اش، انگار همان صبر و استقامت و معصومیت و هوشمندی ِ ترانه پرنیان.

    شادمانی این رفت و برگشت را نمی دانم توانستم که خوب بیان کنم یا نه !؟

    زندگی با چشمان بسته و حضور مجدد ترانه علیدوستی در فیلم دیگری از رسول صدرعاملی، یکی از بهترین بازگشت های تولید کنندگان سینمایی و شیرین ترین لحظات کارنامه ی اوست. قدّ ترانه علیدوستی بلند شده، اما برای وارد شدنش از درب، نباید خم بشود. اینجا خانه ی اوست.


    به روز شده در : پنجشنبه 20 فروردين 1388 - 16:52

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات

    حسین لامعی
    پنجشنبه 20 فروردين 1388 - 18:40
    3
    موافقم مخالفم
     
    ترانه به خانه‌اش بازگشته است

    سلام به همگی دوستان.....

    من هر چه در این صفحه گشتم نام نویسنده ی این مطلب را نیافتم! اما چرخیدن عرفانی قلم, گواه میداداین نوشته, نوشته ی :"مهدیست!" که ما به او میگوییم: "مهدی ترانه!"

    با این که اسم نویسنده را پیدا نکردم اما شکی ندارم نوشته ی زیبایی که مطالعه کردم نوشته ی مهدی عزیز است, و از همین جا به او میگویم: این نوشته ات مانند تمام نوشته هایت قدرت ادبی و شور عرفانیش در سطر سطرش نمود پیدا کرد و چه زیبا از ترانه ای نوشتی که بعد از رفتن گلی! نغمه اش بیش از پیش به گوش ها میرسد....!

    چه مثلث زیبا و رویایی!: "رسول صدر عاملی,حامد بهداد و ترانه علیدوستی"

    وجدانا برای من یکی رویاییست..... زیرا با تک تک شان سکانسهای عمیقی را تجربه کرده ام.....

    تا به حال شدیدا چشم انتظار "محاکمه در خیابان" بودم اما اکنون "زندگی با چشمان بسته" شور عجیبم برای دیدن "محاکمه در خیابان" را متعادل کرد....! آبی بود بر آتش..... و شاید اکنون بیش از فیلم کیمیایی چشم انتظار فیلم جدید صدر عاملیم.... حال "حاتمی کیایم!" چه میکند! خدا میداند....!

    فقط میخواهم از امیر قادری تشکر کنم که مطلب زیبای مهدی را بر روی وب قرار داد و نشان داد به نظرات همه توجه دارد.... چندی قبل نقد فنی سعید حسینی در مورد اخراجی ها, و امروز مطلب ادبی مهدی در وصف "ترانه" بر روی صفحه ی اصلی سایت قرار گرفت..... این که سایت سینما ما به نظرات دیگران چنین توجهی دارد وجدانا زیباست....

    هر چند که هنوز عقیده دارم اگر این "نظرات مردمی" مخالف نظرات امیر قادری باشد بعید است بر روی صفحه ی اصلی قرار گیرد.....! اما همینش هم غنیمت است....!

    در آخر باز هم از مهدی تشکر میکنم به خاطر مطلب زیبایش و از امیر قادری هم ممنونیم که این مطلب زیبای ادبی-هنری را بر روی صفحه ی اصلی قرار داد.....

    یا علی مدد


    پنجشنبه 20 فروردين 1388 - 19:51
    -3
    موافقم مخالفم
     
    ترانه به خانه‌اش بازگشته است

    کاملا به ما چه

    203
    جمعه 21 فروردين 1388 - 4:39
    3
    موافقم مخالفم
     
    ترانه به خانه‌اش بازگشته است

    قشنگ نوشته ها، یعنی از انواع صنایع ادبی و واژه های وزین و نثر خاص استفاده کرده، ولی چرا انقدر به خودش فشار آورده، تا آخرش فکر می کردم دارم شعر می خونم، آخرش تازه یادم افتاد قضیه چیه! ترانه علیدوستی دوباره با کارگردانی که کارش رو باهاش شروع کرده بود داره کار میکنه.

    sina
    جمعه 21 فروردين 1388 - 19:45
    -3
    موافقم مخالفم
     
    ترانه به خانه‌اش بازگشته است

    امیدوارم ماند دیگر فیلم های صدرعاملی زیبا باشد.

    به وبلاگ سینمایی من سر بزنید .

    sina72.blogfa.com


    شنبه 22 فروردين 1388 - 4:36
    -1
    موافقم مخالفم
     
    ترانه به خانه‌اش بازگشته است

    نویسنده این مطلب کاش می دونست که بزرگترین منتقدان و نویسندگان سینما وقتی می خوان مطلبی درباره سینما بنویسن که با هر طیفی ارتباط داره، سعی می کنن جدای اینکه نوشتشون مغزدار و دقیق و اصولی باشه، با نثر روان هم بنویسن که همه بتونن راحت اونها رو بخونن. در واقع این رو هم اثبات بکنن که با هر زبونی میتونن حرفشون رو بزنن. اما نویسنده این مطلب که ادبیات خوبی داره، متاسفانه فکر کرده ادبیات کلفت، بزرگی هم میاره. غافل از اینکه اینجا سینماست و نه ادبیات خشک و خالی. وقتی نتونی با همه ارتباط برقرار کنی باید بری کنار. این دوستمون هم بهتر بود این مطلب رو به سایت "ادبیات ما" می فرستاد. هر مطلبی ممکنه قشنگ باشه. اما نکته اصلیتر اینه که به محتوای فضا و مکان بخوره و بیاد.

    ali
    يکشنبه 23 فروردين 1388 - 19:51
    1
    موافقم مخالفم
     
    ترانه به خانه‌اش بازگشته است

    به ترانه تبریک میگم

    امیدوارم همیشه اینجوری موفق و رو به پیشرفت باشه

    یادداشت عالی بود.

    a
    چهارشنبه 26 فروردين 1388 - 10:23
    -5
    موافقم مخالفم
     
    ترانه به خانه‌اش بازگشته است

    «شادمانی این رفت و برگشت را نمی دانم توانستم که خوب بیان کنم یا نه !؟» این جمله نشان از شیفتگی نویسنده به نوشته اش دارد !خودش دارد حظ می کند ا این شعر ها چه معنی دارد برای یک خبر ؟ جرا این خبر را تبدیل کرده است به یک درام ؟!

    negin
    پنجشنبه 27 فروردين 1388 - 12:43
    8
    موافقم مخالفم
     
    ترانه به خانه‌اش بازگشته است

    khoshhalam ke belakhare darim ie kashfe bozorg too sinemaro dark mikonim

    negin
    پنجشنبه 27 فروردين 1388 - 12:45
    -2
    موافقم مخالفم
     
    ترانه به خانه‌اش بازگشته است

    iadam raft begam be jaye inke az ehsasate ie adam ke dar morede khodesh dast be ghalam borde enteghad konid azash sepas gozar bashid ke vaghT ro baramoon gharar dade

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 41094
    بازديد ديروز: 329161
    متوسط بازديد هفته گذشته: 398790
    بیشترین بازدید در روز ‌چهارشنبه 27 بهمن 1389 : 983090
    مجموع بازديدها: 300371307



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات