News
  • گفت‌وگوی اختصاصی با امرالله احمد‌جو، کارگردان سریال «پشت کوهای بلند»
    هیچ کجای تاریخ، پادشاهی به اسم «سامشا» با این رفتار و گویش پیدا نمی‌کنیم/ هزار و یک‌شب و مثنوی معنوی منابع الهام من هستند
  •  
  • نگاهی به «انتهای خیابان هشتم» ساخته علیرضا امینی
    وقتی ایده و طرح جذاب فیلم در گرداب کلیشه و ایده‌های گُل درشت غرق شد
  •  
  • نمایش «نارنجی‌پوش» همچنان در چهل سینمای تهران و شهرستان ادامه دارد
    لیلا حاتمی عصر جمعه همراه تماشاگران سینما ایران «نارنجی‌پوش» می‌بیند
  •  
  • سری جدید با تهیه کننده و مجری جدید پس از جام ملت‌های اروپا پخش می شود
    «هفت» این هفته روی آنتن نمی‌رود
  •  
  • ۱۰۰ سینماگر از وزارت کشور در خواست کردند
    دستور توقف فعالیت‌های جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران را صادر کنید
  •  
  • اختصاصی سایت "سینمای ما"؛ برای نخستین بار در یک سایت فارسی زبان بخوانید: ماریون کوتیار در فیلم جدید اصغر فرهادی نقش آفرینی می‌کند
    اصغر فرهادی فیلم جدیدش را پاییز امسال در فرانسه کلید می‌زند
  •  
  • 25 اردیبهشت در بیمارستان نمازی شیراز
    پیوند کبد رضا داود نژاد در شیراز با موفقیت انجام شد
  •  
  • تحليل نيما حسني‌نسب از پديده كلاه‌قرمزي و دوستانش و البته خالقانش
    مرد و عروسك‌هايش
  •  
  • پوستر و عكس‌هاي «آخرين سرقت» كه اكنون در حال اكران عمومي است
    آقای «ن» و آقای «د» در یک سفر ناخواسته با خانم «ميم» همراه می‌شوند ...
  •  
  • حمید اعتباریان از شروع توليد دو پروژه سینمایی در سال 1391 خبر داد
    «سن‌پطرزبورگ ۲» اواخر تابستان به کارگردانی بهروز افخمی و با تيم بازيگران قبلي ساخته مي‌شود
  •  
  • حبيب كاوش از اكران عمومي آخرين فيلم ايرج قادري به‌جاي «نارنجي‌پوش» خبر داد
    فروش فيلم‌ها خيلي وحشتناك پايين است/ كساني كه خارج از ارشاد‌ شوك وارد كرده‌اند، بايد براي بحزان اكران اقدام كنند
  •  
  • انتقاد شديد کیهان از برنامه­‌های تلخ و غمگین «هفت» و «نود» در شب میلاد حضرت فاطمه (س)
    فريدون جیرانی با لحن تندی اصل نظارت در سینما را زیر سؤال برد و آن را برخورد سلیقه‌ای با تفکر خواند
  •  
  • احتمال حضور مجدد مسعود فراستي در سري جديد «هفت» در گفت‌وگو با محمود گبرلو مجري تازه برنامه
    می‌خواهم «هفت» را زنده نگه دارم/ برنامه را ژورنالیستی‌تر از جيراني هدایت می‌کنم
  •  
  • پیام تسلیت و كناره‌گيري مليكا زارعي از برنامه؛ به‌خاطر مرگ دلخراش سه کودک در برنامه خاله شادونه
    تصویر معصومانه‌تان برای همیشه در قلبم حک شد/ از کودکان و عزیزانم می‌خواهم تا بهبودی احوال روح و جانم اجازه دهند از همراهی با گروه برنامه‌سازم معذور باشم
  •  
  • ابراز تاسف و شگفتی اصناف سینمایی از اعزام گسترده مسئولان دولتی به جشنواره کن با هزینه بیت‌المال
    هجوم توريستی مسوولان و کارکنان دولتی سینما به جشنواره کن در شرایط رو به ورشکستگی سینما سوال‌برانگیز است!
  •  
  • سیمافیلم هم رسماً شاکی شد؛ لغو مشارکت سیمافیلم به‌دليل تفاوت فيلمنامه با فيلم
    انگار حواشي و دردسر‌های «یک خانواده محترم» نماينده سينماي ايران در جشنواره كن تمامي ندارد!
  •  
  • نگاهی به فیلم «روزهای زندگی» ساخته پرويز شيخ‌طادي
    جنگ، فاجعه و دیگر هیچ
  •  
  • گزارش و آمار جديد فروش اكران دوم بهار؛ سينماها خلوت‌تر از هميشه
    فروش نااميدكننده سينماها از اولين نشانه‌هاي بحران اكران در سال جديد است
  •  
  • پنجمين جايزه سينمايي اولين ساخته نگار آذربايجاني به تهيه‌كنندگي فرشته طائرپور
    «آینه‌های روبرو» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره سیاتل شد
  •  
  • ۲۵ سایت و نشریه خواستار پاسخ‌گویی عزت‌الله ضرغامی پيرامون عملکردش در صدا و سیما شدند
    ما نه به برنامه‌ قبلی و نه سری جدید «هفت» با عوامل جدید امیدی نداریم/ رسانه‌ شما تا این حد از شنیده‌شدن گفتمان جبهه‌ فرهنگی انقلاب ترس دارد؟
  •  
     
     





     



       





    سينماي ما- در خبرها آمده كه ابراهيم حاتمي‌كيا فيلم تازه‌اي را شروع خواهد كرد.«آیا باید منتظر بازگشت حاتمی‌کیا به سینمای خودش بود؟ آیا ابراهیم حاتمی‌کیا یک بار دیگر فیلم خودش را خواهد ساخت؟ باید منتظر بود و انشا‌الله نتیجه کار را بر روی پرده نقره‌ای دید. همه چیز برای بازگشت حاتمی کیا مهیاست.»

    گروه فرهنگی مشرق به مقدمه بالا اضافه کرد: دیروز معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌و‌گو با فارس از آغاز تولید سینمایی چمران به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا خبر داده است. پس از فیلم گزارش یک جشن حاتمی کیا که هنوز اکران نشده، ساخت فیلم چمران که او از مدت‌ها پیش قول ساخت آن را داده بود، در دایره شک و تردید قرار گرفته بود که با این خبر لشکری‌پور از تصمیم فارابی برای آغاز تولید این اثر سینمایی اما اگر‌ها به پایان خود نزدیک می‌شود.

    آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا یعنی "گزارش یک جشن"، هنوز اکران نشده است و همین مساله باعث شده تا این فیلم آنچنان که باید کالبد شکافی نگردد؛ «گزارش یک جشن» بیش از اینکه در چارچوب سینمایی‌اش مطرح شده باشد در دایره حاشیه‌هایش مورد توجه قرار گرفته است». این را یکی از منتقدان سینمایی درباره «گزارش یک جشن» به زبان می‌آورد؛ منتقدی دیگر در یادداشتی که بر روی این فیلم می‌نویسد پا را فرا‌تر گذاشته و از «گزارش یک جشن» به شخصیت حاتمی کیا نقب می‌زند: «معمولا این طور است که آثار هنری یک هنرمند و یا تولیدات یک فیلم ساز را با خود او و شخصیت‌اش مقایسه می‌کنند، اما مقایسه آثار حاتمی کیا پس از آژانس شیشه‌ای با شخصیت او جفا به حاتمی‌کیا است.»

     این منتقد در ادامه چند پاراگراف پایین‌تر می‌نویسد: «درست است که در سینمای حاتمی کیا پس از "آژانس شیشه‌ای" همواره می‌توان رگه‌هایی از ابراهیم حاتمی کیا را پیدا کرد، اما واقعیت این است که این رگه‌ها هیچ‌گاه به حضور تمام و کمال فیلم ساز در فیلمش محدود نمی‌شود، ابراهیم حاتمی کیا در شرایطی که احتمالا خودش بهتر از هر کسی می‌تواند این شرایط را توضیح دهد پس از آژانس شروع به تصحیح تصویر خود کرد و همین باعث شده تا او قدم به قدم از خودش در آثارش فاصله بگیرد و از آژانس به "دعوت" و از دعوت به گزارش یک جشن برسد.»

    سید مرتضی آوینی متفکر، هنرمند و روزنامه نگاره دهه‌های شصت و هفتاد ایران که ابراهیم حاتمی‌کیا و نسل قابل توجهی از سینما گران و خصوصا مستندسازان ایرانی تحت تاثیر او و اندیشه‌هایش قرار گرفتند در یادداشتی که در بارهٔ سینمای حاتمی کیا می‌نویسد- سینمایی که در آغاز دهه هفتاد در حال شکل گیری بود- به این نکته اشاره می‌کند که حاتمی کیا بیش از آنکه در گیر و دار تکنیک در سینمای خود باشد، درگیر حس است. اگر این نظر آوینی را درباره سینمای حاتمی کیا بپذیریم، یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های سینمای ابراهیم حاتمی کیا را باید محدودیت و شکل دادن به حالت احساسات فیلم ساز در فیلم‌هایش دید، نکته‌ای که با انتقادات منتقدین قبلی هم قابل جمع است. بر همین اساس است که می‌توان گفت که حاتمی کیا احساساتش را در آثار پس از آژانس تغییر می‌دهد؛ آثاری می‌سازد که برای روح او در اولویت نیست و در ‌‌نهایت سعی می‌کند چیزهایی را احساس کند که به طور طبیعی شاید برای او اهمیت چندانی نداشته باشند اما عوامل بیرونی او را به آن سمت سوق می‌دهند و این گونه است که ابراهیم حاتمی کیا که یکی از حسی‌ترین فیلم سازان سه دهه اخیر ایران محسوب می‌شود، خود را در میان انتظارات بیرونی از فیلم ساز گم می‌کند و فیلم‌اش در نمی‌آید.

    به هر روی حاتمی کیا قرار است پروژه جدید خود را در باره شخصیتی بسیار خاص در تاریخ ایران و حتی خاورمیانه یعنی دکتر مصطفی چمران آغاز کند. مصطفی چمران دارای درونگرایی عمیقی است که از آثار باقی مانده از او و خاطراتی که از این شخصیت مطرح می‌شود می‌توان این درون گرایی را درک کرد و چنین شخصیتی درست در میانه پر افت و خیز‌ترین فراز‌های تاریخ معاصر ایران و منطقه زیسته و ماجراهایی در ‌‌نهایت تحرک و افت و خیز را تجربه کرده است.

    درون گرایی و حسی بودن ویژگی‌های مشترک میان شخصیت چمران و حاتمی کیا است و از سوی دیگر ابراهیم حاتمی کیا نشان داده است که به خوبی می‌توان چنین شخصیت‌هایی را در دل حوادث پر تنش روایت کند که «دیدبان» و «آژانس شیشه‌ای» دو نمونه بارز این توانایی در این کارگردان است. با این وصف آیا باید منتظر بازگشت حاتمی کیا به سینمای خودش بود؟ آیا ابراهیم حاتمی کیا یک بار دیگر فیلم خودش را خواهد ساخت؟ باید منتظر بود و انشاء الله نتیجه کار را بر روی پرده نقره‌ای دید. همه چیز برای بازگشت حاتمی کیا مهیاست.


    منبع : ايسنا

    به روز شده در : شنبه 27 اسفند 1390 - 3:56

    نظرات

    ریحان
    يکشنبه 28 اسفند 1390 - 3:48
    5
    موافقم مخالفم
     

    امیدوارم هم گزارش رفع توقیف بشه هم این پروژه باارزش ساخته بشه ایشون تنها کسیه که آدم با اعتماد فیلمشو نگاه میکنه انحراف اعتقادی ایجاد نمیکنه دست خدا همراهتون آقای حاتمی کیای بسیار عزیز

    مرضیه
    دوشنبه 7 فروردين 1391 - 2:22
    0
    موافقم مخالفم
     

    دلم برای اون حاتمی کیایی که اینجا ازش یاد شده تنگه.

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 178101
    بازديد ديروز: 234670
    متوسط بازديد هفته گذشته: 216157
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 402530267



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات