دانلود

انتقاد اكبر نبوي از شيوه نقد مسعود فراستي در برنامه «هفت» : در حیرتم از فراستی كه اکثرا با ادبیات و کنش‌های فیلمفارسی سخن می‌گوید/ گاهی رفتار او شبيه به تیتر زدن‌های مجلات زرد می‌شود :: سينمای ما ::

   







سينماي ما- اکبر نبوی در بخش هایی از گفت وگوی خود با سوره سینما به شدت از عملکرد مسعود فراستی انتقاد کرده است . نبوی در بخش هایی از مصاحبه اخیرش گفته است: اگر بخواهم از اجزای گوناگون برنامه «هفت» چشم بپوشم و فقط به نوع نگاه و نقد مسعود فراستي توجه کنم، باید عرض کنم که این دوست عزیز با ادبيات نامناسب و در قالب نقد، در باره فيلم‌ها سخن مي‌گوید. فراستي نقد نمي‌كند. بلکه بسیاری اوقات تخریب می‌کند. او مي گويد من نقدسلبي مي كنم. او متوجه نیست که نقد، سلبي و ايجابي ندارد. اگر يك فيلم واجد ارزش نقد باشد منتقد بايد هم به ويژگي‌هاي مثبت و هم به ويژگي‌هاي منفي آن اشاره كند.
جاي تعجب است كه مسعود فراستي چرا در مقام يك منتقد وارد مباحث نمي‌شود. اگر از او نقدهاي خوب نخوانده بودم از سخنان و رویکردش در این برنامه تعجب نمي‌كردم. فراستي مخالف فیلمفارسی است ولی متاسفانه در برنامه «هفت» اکثرا با ادبیات و کنش های فیلمفارسی سخن می‌گوید. این برازنده او و جامعه نقدنویس آگاه و اندیشه‌ورز کشور نیست. گاهی رفتار او شبيه به تیتر زدن‌های مجلات زرد می‌شود. شايد او و تهیه‌کننده برنامه بر اين باورند كه اين نوع ادبيات و این رفتار برنامه را جذاب می‌کند. واقعا نمي‌دانم و در حیرتم از فراستی.
در اینجا لازم است تأكيد كنم که جريان نقد جدی و موثر در اين سينما وجود ندارد، ما منتقد خوب و شایسته داريم اما به شدت كم و تعدادشان انگشت‌شماراست. فقدان جريان نقد مثبت و پيش برنده و مؤثر، باعث شده سينما از اين زاويه نيز مورد تهديد باشد. در واقع بايد بگويم. بازوهاي معرفتي اين سينما كم هستند.




  • منبع : پارس توريسم

    به روز شده در : چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391 - 3:5

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    سعید
    چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391 - 20:12
    -5
    موافقم مخالفم
     

    دقیقا همین طور است. مسعود فراستی به دلیل سواد بسیار کمی که در حوزه زیباشناسی دارد، هنوز فرق نظر شخصی با نتیجه ای که از فرایند نقد حاصل می شود را نمی داند.

    به طور مثال وقتی می خواهد شخصیت پردازی فیلمی رو مورد نقد قرار دهد، به عوض اینکه با مبنا قرار دادن یکی از تعاریف شخصیت از حوزه نظریه ادبی و هنر، به تحلیل شخصیت های فیلم بپردازد، در یک جمله می گوید فیلم شخصیت پردازی ندارد. که این شیوه نظردهی، بیشتر شایسته مخاطب عام است تا منتقد.

    فرهنگ واژگانی فراستی هم از دو گروه تشکیل شده: گروه اول کلمات تاکیدی و مطلق گراست، مثل باید حتما به شدت، اساسا، مطلقا، انگار که به تنهایی رهبر سینمای ایران و جهان است و قانون وضع می کند. گروه دوم کلماتش کلمات فرهنگ لمپنیسم هست: مثل شلخته، مقوا، دری وری، پرت و پلا و ... .

    مطمئنا چیزی بیشتر از جذابیت برنامه در س این انسان وجود دارد، به کارگردان های فیلم هایی که وی از آنها جمایت کرده توجه کنید: اخراجی ها، قلاده های طلا و شرط اول

    حسین
    جمعه 15 ارديبهشت 1391 - 16:16
    2
    موافقم مخالفم
     

    بسیار درست است . آقای جیرانی خواهشا منتقد برنامه را عوض کنید.

    هادی
    جمعه 15 ارديبهشت 1391 - 22:53
    -9
    موافقم مخالفم
     
    چند سوال

    من در عجبم آقای نبوی چطور وقتی ادبیات این آقا را قبول نداره اما در برنامه مستند ویژه شبکه 4 که به نقد اثار فارسی مستندساز برجسته پرداخته بود روبروش می شینه و کلی هم تایییدش می کنه

    اما یه نکته هم به دوست خوبمون آقا سعید بگویم که البته حرفاشون تئوری قبول دارم...چطور این همه مستندسازی که چندباری روبرویش نشسته اند حودشون از این ادبیات تاثیر می گیرند..چظور وقتی بنا به توهینی که فراستی به کیمیایی می کنه و کنار گداشته میشه منتقدان دیگه ای نمی تونن مخاطب جذب کنند(البته تنها در یک مورد آن هم آقای معلم)درسته شاید فراستی ایراد زیاد داشته باشه اما یه حسن بزرگ که داره به حرفی که میزنه باور داره و نکته مهمتر پهلوی خودش داره(هر چند اشتباه)نه مثل بعضی دوستان از لابلای سایتها و مجلات اینترنتی با کمی دخل و تصرف، ادبیاتش مال خودش(هر چند گزنده و نابجا)..البته من هم با آقا سعید موافقم که بعضی وقتها آن روحیه خاص بودن افراطی منجر به گفتن چیزهای تحیرآور نیز می شه..راستی یه سوال دارم چرا سینمای ما و کلا منتقدای ما با فراستی مشکل دارن نکنه دکونشون تخته کرده..........

    سعید
    شنبه 16 ارديبهشت 1391 - 7:30
    -20
    موافقم مخالفم
     

    جواب سوال اول: اکبر نبوی هم داره همین رو میگه. داره میگه چطور میشه یک انسان در یک برنامه اونقدر تغییر کنه و اونقدر به لمپن بودن نزدیک بشه که ادم فکر کنه اصلا این آدم رو نمیشناسه. این فقط حرف اکبر نبوی نیست. من در خیلی از مجلات خوندم که خیلی از هنرمندان و نویسنده ها گفتن ما این فراستی رو نمی شناسیم.

    جواب سوال دوم: برخلاف فوتبال، هنز زمانی جذاب خواهد بود که مخاطب رو به خودآگاهی برسونه، یعنی به گره هایی که در ناخودآگاه متن (فیلم) وجود داره آگاه کنه. که متاسفانه در ایران بیشتر منتقدین سینما به دلیل سواد کم در زمینه زیباشناسی و فلسفه هنر، از درک صحیح فراِیند نقد عاجز هستند. و بیشتر ژورنالیست های خوبی هستند.

    جواب سوال سوم: فرق فراستی با دیگران منتقدان در سوادش نیست. البته بدون شک آقایان حسن حسینی و روبرت صافاریان سواد به مراتب بیشتری دارند. فرق فراستی با دیگران در اینکه وقتی پای افراد با نفوذ در سینما می یاد، مثل طالبی و ده نمکی و اطیابی، دیگه همه معیارهای شخصی خودش رو هم نابود می کنه.

    نکته آخر: من دارم یادداشت مفصلی درباره فراستی آماده می کنم که اگر مسئولین "سینمای ما" طریقه ارسال رو بهم بگن، برا همین سایت ارسال خواهم کرد.

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���