News
  • عکس‌‌های تازه‌ از بازیگران و عوامل سازنده «قاعده تصادف» در "سینمای ما" - عکس: یلدا ذبیحی
    با لحظه‌هایی از حضور بازیگران و گروه سازنده فیلم مطرح جشنواره در برج میلاد همراه شوید - بخش دوم
  •  
  • عکس‌‌های تازه‌ بازیگران و عوامل «قاعده تصادف» در "سینمای ما" - عکس: یلدا ذبیحی
    با لحظه‌هایی از حضور گروه سازنده فیلم مطرح جشنواره در برج میلاد همراه شوید - بخش یکم
  •  
  • نگاهی به فیلم برگزیده بخش بین‌الملل جشنواره فجر 31: بیان دغدغه‌های یک نسل
    فیلم‌هایی که از ذوق یک فیلم‌ساز نترس خبر می‌دهند
  •  
  • از متن تا حاشیه در نشست رسانه‌ای «تنهاي تنهاي تنها»: کاپشن‌پوشیدن در ظهر داغ بوشهر - عکس: محسن هردان
    برای ساخت فیلم در حق بازیگرم جنایت کردم/ چاق که بودم همه می‌گفتند شبیه اکبر عبدی‌ هستم/ من به امام حسین حالم خیلی خراب است!
  •  
  • دومین گزارش تصویری "سینمای ما" از مراسم اختتامیه بخش بین‌‌الملل جشنواره فجر - عکس: یلدا ذبیحی
    سینمای ایران پیشتاز شکار سیمرغ در جام جهان‌نما
  •  
  • غایب جشنواره فجر در جشنواره وزول حاضر است
    باران کوثری برای داوری جشنواره‌ فیلم وزول راهی فرانسه شد
  •  
  • گزارش تصویری اختصاصی "سینمای ما" از مراسم اختتامیه بین‌الملل در تالار وحدت - عکس: یلدا ذبیحی
    برندگان اصلی اختتاميه بخش بين‌الملل سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر (جام جهان‌نما) ایرانی بودند
  •  
  • انتقاد شدید مجید مجیدی به اتفاق‌هایی که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افتاد
    آن‌چه دیروز در مجلس اتفاق افتاد، نشان‌دهنده اوج بی‌اخلاقی است
  •  
  • از متن تا حاشیه در نشست رسانه‌ای «حوض نقاشی»: حوض نقاشی و حوزه هنری علاقه‌ای به از بین‌بردن سینما ندارند
    نگار جواهریان تب شدید داشت و نیامد/ از اتفاق دیروز پریشان‌خاطر و افسرده هستم‌/ ماجرای دوربینی که بعد از ساخت فیلم از بین رفت
  •  
  • اظهار نظر تازه دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر درباره احتمال نمایش سه فیلم ایرانی در برج میلاد
    ان‌شاءاله دوستان‌ «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» را در اکران مشاهده ‌کنند/ نمایش «پرویز» و «تابور» برای منتقدان و اصحاب رسانه در حال بررسی است
  •  
  • گزارش تصویری محسن هردان از نشست رسانه‌ای «حوض نقاشی» را در سایت "سینمای ما" ببینید
    روز پنجم - 16 بهمن، با حضور مازیار میری (کارگردان)، منوچهر محمدی (تهیه‌کننده)، فرشته صدرعرفایی (بازیگر)، حامد محمدی (نویسنده)
  •  
  • ‌اختتامیه بخش «سینما سعادت» جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت در برگزار شد
    «آفتاب، مهتاب، زمین» بهترین فیلمنامه/ «گهواره‌ای برای مادر» بهترین کارگردانی/ الهام حمیدی بهترین بازیگر زن
  •  
  • ‌اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت برگزار شد
    سیمرغ بلورین بهترین فیلم و کارگردان جام جهان‌نما به «قاعده تصادف» و بهنام بهزادی/ سیمرغ بلورین بهترین فیلم آسیایی به بهرام توکلی برای «آسمان زرد کم عمق»
  •  
  • با فیلم‌های مطرح بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم فجر 31 آشنا شوید: Haute Cuisine
    «آشپز قصر»: فیلمی که می‌توانید موقع غذاخوردن تماشا کنید و اشتهای‌تان را از دست ندهید
  •  
  • گزارش تصویری محسن هردان از نشست پرسش و پاسخ فیلم «خاکستر و برف» را در "سینمای ما" ببینید
    روز پنجم - 16 بهمن، با حضور روح الله سهرابی (کارگردان)، کامبیز دیرباز، قربان نجفی و سیامک ادیب (بازیگران)، فرهاد گلی (تهیه‌کننده) و نقی نعمتی (تدوین‌گر)
  •  
  • گزارش تصويري نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «قاعده تصادف» - عكس: محسن هردان
    روز چهارم- با حضور بهنام بهزادی (کارگردان)‌، امین جعفری (مدیر فیلم‌برداری)، یدالله نجفی (صدابردار) و اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان و امیر جعفری (بازیگران)
  •  
  • با فیلم‌های مطرح بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم فجر 31 آشنا شوید: Oranges & Sunshine
    «پرتقال‌ها و آفتاب»: پرده‌برداری از ‌یک رسوایی
  •  
  • اختصاصی سایت "سینمای ما"- پیام نیک‌فرد
    گزارش ویدئویی نشست پرسش و پاسخ فیلم «قاعده تصادف» را در "سینمای ما" ببینید
  •  
  • اختصاصی سایت سینمای ما- پیام نیک‌فرد
    گزارش ویدئویی از نشست پرسش و پاسخ فیلم «عقاب صحرا» را در "سینمای ما" تماشا کنید
  •  
  • گزارش ويدئويي نشست ناتمام «يك، دو، سه ... پنج» را در "سینمای ما" ببینید - پیام نیک‌فرد
    حرف‌هاي داغ كارگردان، بازیگران و عوامل فيلم بلافاصله پس از لغو نشست رسانه‌ای: به‌خاطر یک صندلی اضافی؟!
  •  
     
     
     
     
     
     
     
     

       




    نخستین بار در "سینمای ما" بخوانید: گفت‌و‌گویی خواندنی با ماریون کوتیار، بازیگر فیلم تازه اصغر فرهادی (بخش دوم و پایانی)
    مغلوب ماشین بزرگ و پر ریخت و پاش هالیود نشده‌ام/ آرزوهای من تمام نشده، من بیشتر می خواهم

    سینمای ما- ارغوان اشتری: در این بخش از گفت‌و‌گو، ماریون کوتیار بی‌پرده از ترس‌های پنهان خود حرف می‌زند، ابعادی از شخصیت واقعی‌اش را برای علاقه مندانش توصیف می‌کند و میزان صداقتی که به خرج می‌دهد حیرت آور است.از اتفاق ها تا رازها و عقده گشایی ... و عشق به بازیگری و مسیری که برای این عشق پیموده است:

    -ایا ترس مقابل دوربین بر قواعد بازیگری شما هم اثر می‌گذارد؟

    - «نیمه شب در پاریس» را برایتان مثال می‌زنم. یک روز پیش از آغاز فیلمبرداری با وودی آلن ملاقات کردم. آن قدر تحت تاثیر او قرار گرفته بودم که تقریبا تمام وقت سرصحنه می‌ترسیدم. به نظرم می‌رسید شخصیتی هم که ایفا می‌کردم کمی از این بابت لطمه خورد. بهتر است دیگر این بحث را ادامه ندهم، چون با خودم ظالمانه‌تر رفتار خواهم کرد.

    - این درست است که شما به هالیوود
    روی آوردید تا از سینمای فرانسه انتقام بگیرید؟

    - نه! به هیچ عنوان. نارضایتی و واماندگی‌ام ربطی به سینمای فرانسه ندارد. یک مساله شخصی است که با خودم داشتم. من تقصیر را گردن سینمای فرانسه نمی‌اندازم. زمانی که آمادگی داشته باشم، نقشی را می‌پذیرم و به آن جان می‌دهم.

    - چه جور درگیریهایی با خودتان داشتید؟ 

    - فکر می‌کردم نمی‌توانم بر نیاز ِدیده شدن و شناخته شدن غلبه کنم. این نیاز من را به هم می‌ریخت. آن قدر به هم ریختم که پس از چند سال بازیگری - به عنوان مثال پس از بازی در سه گانه «تاکسی» - همه چیز را‌‌ رها کردم و تنهایی به هندوستان رفتم تا تصمیم بگیرم که می‌خواهم با زندگی‌ام چه کنم. یک هندی که برحسب اتفاق دیدمش، با جملات ساده‌ای که بهم گفت من را مطمئن کرد؛ او گفت تا زمانی که نیاز افراطی خودم را به شناخته شدن نپذیرم، تجربیاتم در مقام بازیگر محدود و توانفرسا خواهد بود. من می‌ترسیدم که نیاز این هیولا را (منظورم نیاز به شهرت است) برطرف کنم. او گفت: «اگر نتوانی نیاز این هیولا را برطرف کنی و او را سرجایش نگه  نداری، همیشه درمانده خواهی ماند.» در نتیجه همه نگرانی‌هایم برطرف شد. شرایطِ این هیولا را درک کردم، شناختمش، حالم بهتر شد و...

    - مثل یک جور آسیب‌شناسی بود؟ آیا این هیولا را نمی‌توان به سادگی «جاه طلبی بزرگ» خواند؟

    - نه، این یک خودبینی خیلی شدید است که توانستم مدیریت‌اش کنم. این خودبینی خودش را در زندگی روزمره نشان نمی‌دهد. مثلا در خانواده اصلاً نیازی به در مرکز توجه بودن ندارم... ولی بازیگرِ درونِ من این خودبینی را دارد که گاهی برایم دردآور می‌شود.

    - این همه جوایز معتبر جهانی نتوانسته نیازتان را برطرف کند؟


    - به طور خیلی موقتی توانست، اما فکر نمی‌کنم حتی پس از بردن جوایز هم این میل کاملاً از بین رفته باشد. مثل یک چاه بی‌انتها می‌ماند که کمی هم بی‌فایده است. احساسِ اغنا  با این چیز‌ها به وجود نمی‌آید. البته جان بخشیدن به یک کاراکتر و داستانگویی مقوله دیگری است. چون فقط به خود شخص مربوط نمی‌شود بلکه به دیگران هم ربط پیدا می‌کند. من عشق به بازیگری و  شناخت بشری دارم. گاهی نیاز به دیده شدن می‌تواند به بازی‌هایم هم تسری پیدا کند. مطمئن نیستم که بخواهم بازیگری را ادامه بدهم ... شاید یک مرتبه خودم را از شر این هیولا خلاص کنم.

    - از چه زمانی می‌خواستی بازیگر شوی؟


    - همیشه... مجذوب آن چیزی می‌شدم که پدر ومادر ِبازیگرم و اطرافیانش بودند. بازیگری یک منبع فانتزی، خیال و رهایی از زندگی روزمره است. در شهری نزدیک دهکده ای که زندگی می‌کردم آموزش دیدم. پس از آمدن به پاریس فیلیپ هارل نخستین کارگردانی بود که مرا در سال ۱۹۹۴ برای نخستین بار سر صحنه فیلم «گذشته زندگی پسری که می‌خواست در آغوش کشیده شود» (L histoire du garçon qui voulait qui on l  embrasse) برد ونقشی به من سپرد.  سال‌ها حاضر بودم برای بازیگری هر جور تستی را در هر کجای دنیا بدهم. این کار را دوست داشتم، چون ابدا بلد نبودم از خودم حرف بزنم. به لحاظ اجتماعی این نگرانی را داشتم چون حرف زدنم خوب نبود. به جز شیوه «اجرا» با هیچ ترفند دیگری بلد نبودم نظر کارگردانها را جلب کنم. هرگز نمی‌توانستم وارد بازی اغواگری بشوم. اگر قرار می شد براساس شخصیتم داوری شوم، این قضاوت فاجعه بود. آزمون‌های بازیگری بهترین شیوه برای پنهان نگه داشتنِ شخصیت خودم و نمایش توانایی‌هایم بود.

    - پس از شروع بازیگری در سینما با «زندگی... چگونه وارد بحث شویم» در ۱۹۹۶ در کانون توجه قرار گرفتید. آیا این فیلمی بود که مجذوبتان کند؟

    - من بی‌تجربه بودم و باعث افتخارم بود با کارگردان «نگهبان» (La sentinelle) که تحسین‌اش می‌کردم، همکاری کنم . من از اختلاف عمیق میان محفل‌های مختلف سینمای فرانسه بی‌خبر بودم. پس از بازی در «تاکسی» و دنباله‌هایش متوجه این موضوع شدم. مثلا کارگردانی که پیش از بازی در «تاکسی» به من نقش پیشنهاد می‌داد، حالا دیگر سراغی ازم نمی‌گرفت چون «تاکسی» یک فیلم تجاری ÷رفروش بود. متوجه باشید که من نمی‌خواهم میان سینمای مولف و سینمای عامه پسند متر بگذارم.

    - امروزه هم انجام تست بازیگری را دوست دارید؟

    - الان دیگر کمتر، اما گاهی واجب است. برای «دشمن مردم» به مایکل مان تست دادم، چون او می‌خواست از هماهنگی بین من و جانی دپ مطمئن شود. برای «نُه» ساخته راب مارشال هم تست آواز خوانی دادم.

    - زبان هنوز هم مانعی برای تداوم حضورتان در هالیوود است؟ می‌توانید نقش یک دختر آمریکایی را مثل آنجلینا جولی یا ناتالی پورتمن بازی کنید؟

    - پاسخ قطعی برای سوالتان ندارم. به هر حال احساس نمی‌کنم که بخواهم نقش یک آمریکایی را به خاطر نمایش توانایی‌هایم بازی کنم. برای  من اولویت  همیشه با نقش‌های زیباست. پاسخم به سوالتان منفی هم نیست. من لهجه فرانسوی ندارم، اما انگلیسی را با لهجه حرف می‌زنم. در فیلمِ جدید جیمز‌ گری نقش دختر  مهاجری از لهستان را در سال‌های ۱۹۳۰ در نیویورک ایفا می‌کنم که انگلیسی را با لهجه لهستانی حرف می‌زند. آموختن لهجه لهستانی واقعا برایم سرگیجه آور بود.

    - از زمان بازی در «زندگی مثل یک گل سرخ» ساخته الیویه‌دان شما خودتان را پشت شخصیتهایی که ایفا می‌کنید پنهان کرده ا ید؛ پشت لباس‌ها، مدل مو‌ها، زبان دوران قدیم و... این خواسته خودتان است؟

    - هرچه نقش از من دورتر باشد، آسوده ترم. من نقش‌هایم را از اول خلق می‌کنم و تا می‌توانم وجود خودم را از نقش حذف می‌کنم. شاید کارگردان نخواهد ماریون کوتیاررا کاملا از نقش حذف کند. در «دروغهای سفید کوچک» (گیوم کانه - ۲۰۱۰) باید نقش زنی جوان و امروزی را بازی می‌کردم . ابتدا سعی کردم صدا و حرکاتی برای این نقش پیدا کنم که کاملا متفاوت از خودم باشد اما این شیوه جواب نداد و  مجبور شدم تا حد امکان طبیعی جلوی دوربین ظاهر شوم. پس از نمایش فیلم احساس کردم چقدر این شخصیت  شبیه خودم شده است. دیگر نمی‌خواستم این شیوه را ادامه دهم، شاید به این خاطر چون خیلی به این کار علاقه‌مند نیستم.

    -  فکر می کنید بیشتر بازیگران تلاش می‌کنند خودشان را در نقش‌هایی که ایفا می‌کنند، ابراز نکنند؟


    - من که دلم نمی‌خواهد خودم را ابراز کنم. به نظر من بهره گیری از داستانهای شخصیِ برای رسیدن به احساسات و نقش کار خطرناکی است. می‌دانم که این روش اثبات هم شده، اما اگرمجبور باشم خاطرات تلخِ خودم را برای رسیدن به نقشی نبش قبر کنم، آن وقت می‌دانید وقتی بعد از یک روز فیلمبرداری به خانه میرسم چه حالی دارم؟ پس ترجیح می‌دهم برای رسیدن به نقش در ذهنم و دنیای غیرواقعی دنبال پیدا کردن نیازهایم باشم.

    - در کارنامه شما در آمریکا فیلمهای پول پارروکن و متکی بر جلو ه‌های ویژه به چشم می‌خورد. چطور توانستید این ویژگی را در خودتان به وجود آورید؟


    - دوفیلم واقعا بزرگِ هالیوودی که تاکنون داشته ام- تلقین  و سلحشور تاریکی برمی‌خیزد - هر دو ساخته کریستفر نولان است. او یک فیلمساز استثنایی است که فقط با تیم همیشگی‌اش همکاری می‌کند و، فیلمنامه‌ها را هم خودش  می‌نویسد. پس ابدا این احساس را نداشته‌ام که مغلوب ماشین بزرگ فیلمهای پرریخت و پاش هالیود شده‌ام. در ارتباط با فیلم مایکل مان هم همین مساله صدق می‌کرد. به من فیلمهای عظیم بسیاری پیشنهاد شده اما همه را رد کردم چون احساس می‌کردم حرف اول و آخر را تهیه کننده می‌زند  و کارگردان می‌گذارد بازیگر جلوی دوربین هرکاری می‌خواهد بکند. من خودم را آن قدر خوب نمی‌دانستم که جلوی دوربین هرکاری بخواهم بکنم.

    - شما به فراسوی آن چه از بازیگری توقع داشتید، رسیده‌اید... حالا چه فکر می کنید؟


    - راستش هرگز تصور نمی‌کردم روزی با وودی آلن همکاری کنم یا مقابل دانیل دی - لویس، لئوناردو دی کاپریو و جانی دپ ظاهر شوم. بازیگران اروپایی زیادی قبلاً در هالیوود برای خودشان اسم و رسمی به هم زدند، از اینگرید برگمن گرفته تا آدری هپبرن و سوفیا لورن؛اما بازیگر زن فرانسوی بینشان خیلی کم بوده است. حالا نوبت بازیگرهای فرانسه رسیده است: مثل لئا سیدو در «ماموریت غیر ممکن ۴» اوا گرین در «سایه‌های تاریک» ساخته تیم برتن... به خودم می‌گویم هر چیزی امکان پذیر است، اما هنوز آرزوهای من تمام نشده است. در «سلحشور تاریکی برمی خیزد» با کریستین بیل و مورگان فریمن و‌ گری اولدمن همکاری داشتم، اما این همکاری خیلی کوتاه و کم بود؛ من بیشتر می‌خواهم.

    - نخستین فیلم آمریکایی: ماهی بزرگ (تیم برتن، ۲۰۰۳)
    - جایزه سزار بهترین بازیگر زن برای «نامزدی خیلی طولانی» (ژان پی یر ژونه، ۲۰۰۵)
    - جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول برای «زندگی مثل یک گل سرخ» (الیویه‌دان، ۲۰۰۸)
    - حضور در دشمن مردم ساخته مایکل مان در سال ۲۰۰۹
    - نقش افرینی در تلقین ساخته کریستفر نولان در سال ۲۰۱۰
    - بازی در نیمه شب در پاریس ساخته وودی آلن در سال ۲۰۱۱







  • به روز شده در : يکشنبه 31 ارديبهشت 1391 - 20:56

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    jiji
    دوشنبه 1 خرداد 1391 - 11:39
    17
    موافقم مخالفم
     

    black swan

    mitra
    جمعه 5 خرداد 1391 - 23:42
    3
    موافقم مخالفم
     

    در چهره این بازیگر چیزی ماورایی دیده میشود و فکر می‌کنم فرهادی میتواند آنچه ورای توانایی‌های عواملش هست را تشخیص دهد. به امید موفقیتهای بیشترش

    Negar
    يکشنبه 7 خرداد 1391 - 8:50
    1
    موافقم مخالفم
     

    kheili jaaleb. in goftegou, faghat dar site shomaa kaar shodeh. aali va mamnoun

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 360535
    بازديد ديروز: 585962
    متوسط بازديد هفته گذشته: 724116
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 483999921



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات