تحلیل عجیب يك سایت اصولگرا درباره جاذبه‌هاي جنسي آشپزي در تلويزيون + 15 تصوير از بفرماييد شام ايراني
برنامه‌های آشپزی مدرن تلویزیون یا پورنوگرافی غذایی

سینمای ما- نوشته‌ای در گروه فرهنگی سایت اصول‌گرای «مشرق‌نیوز» منتشر شده که نگاهی خاص و توصیفی عجیب درباره برنامه‌های تلویزیونی مربوط به آشپزی و غذا و رابطه آن با لذت جنسي و پورنوگرافي (فيلم هرزه‌نگاري) دارد. این نوشته را این‌جا بخوانید و شما هم قضاوت كنيد:
........................
برنامه‌های آشپزی مدرن تلویزیون یا پورنوگرافی غذایی

 «بفرمایید شام» برنامه‌ای که شبکه انگلیسی «من و تو» نخستین بار با آن به شهرت رسید؛ مأموریت اصلی این شبکه، تولید برنامه‌های سرگرمی برای مخاطب فارسی‌زبان بود. موفقیت این برنامه تا به آنجا رسید که کپی وطنی این برنامه به کارگردانی بیژن بیرنگ و با عنوان «بفرمایید شام ایرانی» که دقیقاً به این برنامه اشاره داشت به بازار فیلم‌های ویدئویی آمد و بعد از آن هم بحث مسابقات آشپزی در رسانهٔ ملی داغ شد.

 «بفرمایید شام» ایرانی، البته مدتی در گیر و دار اما و اگرهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باقی مانده بود این اما اگر‌ها اشاره به جنس برنامه‌ای داشت که الگوی نسخه ایرانی این برنامه قرار گرفته بود. غیر از خط قرمزهایی که جامعه اسلامی برای غذا‌ها و نوشیدنی‌های حلال و حرام قائل است و برنامه بفرمایید شام به دلیل ماهیت سکولار و‌گاه ضدمذهبی‌اش از آن‌ها عبور می‌کرد، چیزهای دیگری نیز چاشنی برنامه بود که در کل می‌توان از آن به جاذبه‌های جنسی تعبیر کرد و البته بی‌راه نیست اگر بگوییم نظام‌های نظارتی فرهنگی ایران بیش از هر چیزی، تنها نسبت به مسائل جنسی حساس هستند.

در کنار «سرو» انواع و اقسام مشروبات الکلی و غذاهای حرامی مانند گوشت خوک؛ «اختلاط زن و مرد» دیگر دلیلی بود که بخش‌های نظارتی فرهنگی ایران نسبت به آن حساس بودند و اگر نبود این موارد، قاعدتاً نباید تنش خاصی بر سر راه تقلید از چنین برنامه‌ای ایجاد می‌شد؛ چنانکه، بعد از اینکه دستگاه‌های فرهنگی مطمئن شدند چنین مواردی در برنامه نسخه ایرانی بفرمایید شام وجود ندارد به آن مجوز انتشار دادند.

با این همه، ماجرای برنامه‌های آشپزی به این سادگی‌ها که به نظر می‌آید نبوده و نیست هر چند که برای مایی که همواره تنها مصرف‌کننده محصولات و خوراک رسانه‌ای غرب بوده‌ایم تنها ظواهر به چشم می‌آید اما محصولات فرهنگی و رسانه‌ای هرگز خالی از محتوا نبوده و به ظاهر محدود نمی‌شوند.

اندیشکده «هوور» چندی پیش مقاله‌ای با عنوان «آیا غذا نوعی کام‌جویی جنسی جدید است؟» منتشر کرد که در آن به مشابهت‌هایی میان کام‌جویی جنسی و لذت‌جویی از غذا‌ها که این روز‌ها در انواع و اقسام و اشکال مختلف عرضه می‌شود می‌پردازد و جالب‌تر اینکه در این مقاله نیز به این مسأله اشاره شده که «لذت‌جویی از غذا‌ها» با وجود بسیاری از شباهت‌ها با لذت‌جویی جنسی حتی در آثارش، کمتر مورد مخالفت قرار می‌گیرد در حالی که «کام‌جویی جنسی» همواره و در طول تاریخ با چالش‌های جدی از طرف فرهنگ‌ها و مذاهب روبرو بوده و هست.

 «ماری ابرشدات» نویسنده مقاله در‌‌ همان گام اول، تکلیفش را با دو موضوعی که می‌خواهد درباره‌شان حرف بزند روشن می‌کند:
 «در میان زلزله‌هایی که زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد (حتی از فاصله طبقه اقتصادی بین ما عمیق‌تر و از تفاوت‌های آشکار سیاسی و فرهنگی نیز گسترده‌تر است) موضوع بسیار مهمی وجود دارد که کمتر به آن پرداخته شده است. تفاوت در نگرش درباره دو چیز که بدون آن‌ها نمی‌توان زندگی کرد و بین ما و اجدادمان جدایی ایجاد کرده است یعنی غذا و روابط جنسی.»

برای «ابراشدات» موضوع اصلی این مقاله آن چیزی است که این روز‌ها بیش از هر چیزی قابل لمس است: «اگر با دقت به غذا و صنایع غذایی نگاه کنیم متوجه می‌شویم این صنعت امروزه همگام با صنعت جنسی رو به پیشرفت است.»

اگر به زمان ارسطو برگردیم، ناظران نکات مشابهی را تکرار کرده‌اند که در سال ۱۷۴۹ میلادی در صحنه‌ای از رمان مشهور «فیلدینگ تام جونز» بر‌ آن تأکید شد که «می‌ل به روابط جنسی و غذا، از ریشه با یکدیگر در ارتباطند.»

در ادبیات اخلاقی ما نیز کم نیست اشاراتی که امیال جنسی و میل به غذا را دارای یک ریشه دانسته‌اند و از همین جهت است که شهوات را در علم اخلاق بر دو قسم دانسته‌اند: آن دسته از شهوات که میل جنسی بازمی‌گردد و آن دسته که به غذا و به عبارت بهتر «شکم‌پرستی» مربوط است.

مقاله «هوور» از بعدی دیگر این تشابه را در این دو غریزه شهوانی مورد بررسی قرار می‌دهد: این بررسی کاملاً حسی و تجربی و ملموس است؛ بر خلاف آنچه به نظر می‌آید تنها به دلیل زیاده روی نیست که خوردن و لذایذ جنسی در یک رده قرار می‌گیرند یکی از مواردی که همواره در این میانه احساسات مشابه فراموش می‌شوند:

 «صرف نظر از نظریه متخصصان تغذیه و مسائل جنسی، افراد عادی هم می‌دانند که چه تشابهی میان اشت‌ها برانگیز بودن این دو وجود دارد و با کلماتی مشابه می‌توان هر آنچه در هر دو آن‌ها لذت‌بخش و یا نامطلوب است تشریح کرد. درحقیقت گاهی صحبت درباره غذا خوردن بدون نیاز به روابط جنسی و یا بالعکس غیرممکن است.»

اما همه این تشابهات به احساسات مشابه محدود نمی‌شود؛ گاهی فراموش می‌کنیم که تنوع‌طلبی نقطه اشتراک اصلی امیال جنسی یا بهتر است بگوییم شهوات جنسی و شکم‌پرستی است. امیال جنسی انسان تا زمانی که کنترل‌شده و مشخص است کاملاً طبیعی عمل می‌کنند و در هر فرهنگ و شیوهٔ زندگی و تمدنی در قالب پیوندهای زناشویی تعریف شده و جایگاه دارد اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که همه چیز از تعادل خارج شده و می‌خواهد همه هنجار‌ها را بشکند؛ «ابراشتادت» این قضیه را در قالب تأثیرات مشترک افسارگسیختگی در این دو میل می‌آورد و البته همین افسارگسیختگی‌ها را دلیلی برای وضع قوانین در جوامع مختلف برای کنترل این امیال می‌داند؛ هر چند ماجرا درباره لذت‌جویی از غذا متفاوت است:

 «بنابراین نیروی بالقوه مخرب شهوت جنسی از جمله اختلالات تجاوز جنسی، حسادت جنسی و آنچه» خانمان‌برانداز «خوانده می‌شود سبب شده تا در هر جامعه‌ای در کنوانسیون‌های حقوقی، اجتماعی و مذهبی مقدمتاً مجازات‌هایی برای آن تصویب شود. همان‌طور که در تمام جوامع، قواعد و آداب و رسومی برای مدیریت مواد غذایی به خصوص مواد کمیاب برای جلوگیری از ویژگی» ویران‌سازی «آزادبودن هر کاری که باعث بروز مشکل در جامعه شود وضع شده در رابطه با کام‌جویی جنسی نیز قوانینی گذاشته شده است؛ این درحالی است که قوانین حاکم بر مواد غذایی همیشه به اندازه قواعد حاکم بر مسائل جنسی دقیق نبوده و در کل هیچ کدامشان هم به اندازه لازم با دقت بررسی و تصویب نشده‌اند.»

 «تنوع‌طلبی» گرایشی که همواره بشر را با شهوات درگیر کرده و البته همه قواعد خاص اخلاقی و مذهبی به دنبال آن بوده‌اند تا این تنوع‌طلبی را محدود کنند و البته همین احساس است که نقطه تشابه گرایش به هر دو وجه شهوات را می‌سازد.

بشر مدرن در قرن بیستم و بیست و یکم به‌‌ همان اندازه که به دنبال آب و رنگ‌دادن به جاذبه‌های جنسی بود تا خواسته رو به رشد تنوع‌طلبانه انسان عصر صنعت را تأمین کند، در بعد شهوت غذا و «شکم‌چرانی» نیز بیکار ننشست. این‌گونه بود که «هنر آشپزی مدرن» متولد شد تا انواع و اقسام رنگ و لعاب‌ها را به غذاهای مختلف بدهد و آن‌ها را در چشم انسان این عصر تزئین کنند؛ نویسنده مقاله به نقل از «کلایو استیپلز لوئیس» (نویسنده مشهور ایرلندی و خالق سرگذشت نارنیا) می‌گوید:

 «اصلاشرم‌آور نیست که شما از غذایتان لذت ببرید. نکته شرم آور این است که نیمی از جهان غذا را مهم‌ترین علاقه خود در زندگی قرار داده‌اند و وقت خود را صرف نگاه‌کردن به عکس غذا‌ها، راه افتادن آب‌دهان و به هم مالیدن لب‌هایشان می‌کنند.»

و البته همهٔ این شهوت‌پرستی دنیای جدید مانند شهوت‌پرستی جنسی، عواقب خود را داشته است؛ عواقبی که اگر چه کمتر در دید بوده‌اند اما اثراتشان کمتر از شهوات جنسی نبوده. بیماری تمدن یا‌‌ همان چاقی یکی از عارضه‌های مهم شکم‌پرستی مدرن است که یکی از عوامل آن همین رنگ و لعاب‌هایی است که می‌خواهد به هر روشی غذاهای مختلف را به مردم بخوراند و از این مسیر کسب درآمد داشته باشد.

ماجرا آن قدر جدی است که دوشادوش مجلات پورنوگرافی، مجلات «پورنو غذایی» نیز متولد می‌شوند و این رویکرد و اصطلاح حداقل سی سالی هست که به ادبیات ژورنالیستی راه پیدا کرده است؛ «ابراشتادت» در مقاله خود به مقاله‌ای که نخستین بار نزدیک به چهار دهه پیش این مبحث را به رسانه‌ها کشاند اشاره می‌کند:

 «حال اصطلاح» Gastroporn «عکس‌های هوس‌انگیز مواد غذایی را برای توصیف تشابه مرموز پورنوگرافی از یک سو و سبک خاص طراحی مواد غذایی از سوی دیگر بررسی می‌کنیم. در واقع، این عبارت جدید نیست. قدمت آن حداقل به ۳۰ سال قبل بر می‌گردد که در مقاله‌ای که در سال ۱۹۷۷ در نشریه ادبی New York Review of Books به چاپ رسید بر می‌گردد.» اندروکاک برن «نویسنده این مقاله بیان می‌کند که» نمی‌توان از توجه به تشابه عجیبی که بین کتابچه راهنمای تکنیک‌های جنسی و کتابچه راهنماهای تهیه مواد غذایی وجود دارد فرار کرد. «

××××

این روز‌ها بر اساس مدگرایی در برنامه سازی تلویزیونی تقریبا هیچ شبکه‌ای نیست که در رسانه ملی جمهوری اسلامی برنامه‌های آشپزی آن هم به سبک مدرن نداشته باشد تا مردم را با انواع اقسام رنگ و لعاب‌ها و تزیینات آشنا کند و این حس تنوع طلبی غذایی را ترویج دهد و از آن سو نیز مدیران رسانه ملی که طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی تنها چیزی را که هنوز در کیفیت برنامه سازی و مدیریت آن حفظ کرده‌اند حساسیت بر سر حذف صحنه‌هایی است که لا اقل به صورت صریح به پورنوگرافی اشاره دارد و در مقابل شهوت جنسی به شدت واکنش نشان می‌دهند در برابر شهوت شکم و ترویج شهوت پرستی غذایی تقریبا خلع سلاح هستند. این گونه است که بی‌سر و صدا شهوات غذایی جای شهوات جنسی را پر می‌کند؛ قطعا نتیجه چندان امیدوار کننده‌تر نخواهد بود.

كاربران "سينماي ما" مي‌توانند با نوشتن در بخش كامنت‌ها وارد اين بحث تازه شوند


















  • منبع : مشرق نيوز

    به روز شده در : سه‌شنبه 6 تير 1391 - 16:54

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    مینا
    سه‌شنبه 6 تير 1391 - 18:12
    25
    موافقم مخالفم
     

    ما چقدر بدبختیم!ای خــــــــــــــــــــــــــدا......

    علی
    سه‌شنبه 6 تير 1391 - 18:16
    11
    موافقم مخالفم
     

    بسیار متاسفم از این طرز تفکّر

    که کم و بیش در مدعیون با اعتقادات پوشالی وجود دارد

    تفکّراتی ماقبل بدویت و تحجّر

    -----------------------------------------------------------------------

    واقعا در مقابل این چنین تفکّراتی بهترین راه سکوت است.

    از کامنت گذاشتن خود شرمنده ام.

    khorushan
    سه‌شنبه 6 تير 1391 - 20:2
    6
    موافقم مخالفم
     

    اون عکسه چیه؟اون

    ابتهاج
    سه‌شنبه 6 تير 1391 - 20:11
    6
    موافقم مخالفم
     

    خدا به دور...

    مليحه
    سه‌شنبه 6 تير 1391 - 20:12
    20
    موافقم مخالفم
     

    باور نمي كنم. اين شوخيه؟ اين اراجيف چيه دوستان به هم مي بافن. خدا شاهده ذهنشون خيلي خرابه. همش به همين چيزا فكر مي كنن گووويا.

    رضايي
    سه‌شنبه 6 تير 1391 - 20:12
    0
    موافقم مخالفم
     

    ما بد ولي خداييش همچين چيزي يك ثانيه هم به عقل من يكي نرسيده بود كه به ذهن كج و معوج دوستان خطور كرده. من موندم اينا چه جوري و با چه ذهنيتي بزرگ شدن؟؟؟

    رامش
    سه‌شنبه 6 تير 1391 - 20:35
    -6
    موافقم مخالفم
     

    آقاي علي چرا از كامنت گذاشتن متاسفين؟ اتفاقا بايد همه بنويسيم و نظر بديم تا اين تفكرات بيمار ريشه ندوونن و رشد نكنن و اجازه مطرح شدن نداشته باشن.

    خواهش ميكنم همه كامنت بزارين... همه نظر بدين... خواهش ميكنم ازتون

    امید
    سه‌شنبه 6 تير 1391 - 20:38
    -7
    موافقم مخالفم
     

    نویسنده با تیکه به نوشته های یک اندیشکده بدون ذکر لینک خبر یا مقاله سعی در نشان دادن بیماری خودش داره.

    بهتره بجای مصرف کاغذ و وقت خواننده،به نزدیکترین روانشناس مراجعه کنه.

    شما برو نون و خرما بخور که یه وقت تحریک نشی!

    مهدي نامدار
    سه‌شنبه 6 تير 1391 - 20:48
    9
    موافقم مخالفم
     

    يا خدا از فردا يه ماشين وايميستن جلوي رستوران و فست فود تا جلوي بي بندوباري و بي عفافي رو در غذاخوردن بگيرن و نزارن با غذاها عمليات جنسي انجام بشه

    ياااا خداااا اين حرفا چيه ميشنويم؟

    بهروز
    سه‌شنبه 6 تير 1391 - 20:55
    -24
    موافقم مخالفم
     

    تحلیل جالب و علمی بود دوستان به جای اظهار بدبختی کردن و عرق شرم ریختن بهتر است جواب منطق و مستند بیاورند

    مجید
    سه‌شنبه 6 تير 1391 - 22:21
    23
    موافقم مخالفم
     

    پس فردا میگند اگر می خواهید مرغ بخورید اول باید صیغش کنید بعد نوش جانش کنید.من می گم وقتی غذا می بینم یه حالی میشم نگو از گشنگی نیست به خاطر چیزه دیگه ایه؟

    ساناز
    چهارشنبه 7 تير 1391 - 6:21
    0
    موافقم مخالفم
     

    برای مطلبی که منطقی بیان نشده که نمی شه منطق بیاری آقای بهروز

    این یک تحلیل بی اساس و غیر علمی. غذا خوردن و مسائل جنسی چه ربطی به هم دارن.لطفا اذهان و مصموم نکنید هر چند که جوونا و مردم ما آگاهند و به این پرت و پلاها اهمیت نمیدن.

    پارسا
    چهارشنبه 7 تير 1391 - 12:4
    0
    موافقم مخالفم
     

    یه بار دیگه مقله اون نویسنده خارجی رو اگه مرور کنیم فکر میکنم بهتر باشه


    چهارشنبه 7 تير 1391 - 12:5
    4
    موافقم مخالفم
     

    نویسنده مقاله کلا بیمار بوده البته از نوع جنسی چون به قول اون دوستمون من یکی تا این مقاله رو نخونده بودم متئوجه می شدم و باید بگم که امثال این افراد انحراف و کثافت رو توی جامعه گسترش می دن...من الباب اطلاع عرض کردم

    جواد
    چهارشنبه 7 تير 1391 - 12:15
    -2
    موافقم مخالفم
     

    خوب پس بگو چرا مرغ گرون شده !!!

    نیوشا
    چهارشنبه 7 تير 1391 - 12:58
    4
    موافقم مخالفم
     

    ببین از این همه نکته چیرو بیرون کشیده!!! کسی که ذهنش مریض باشه به هر چیزی نگاه کنه همینو می بیته .چون همه فکر و ذکرش احتمالا صبح تا شب همینه...محض بالا رفتن اطلاعات عمومی به دوستمون بگین چند تا فیلم پورنو ببینن تا تفاوت رو احساس کنن.

    nader
    چهارشنبه 7 تير 1391 - 16:19
    6
    موافقم مخالفم
     

    من هم از اين طرز تفكر آقايان متاسفم چون مردم دوست دارن بازيگران مهبوبشون رو در تلوزيون ببينند برنامه ي آشپزي هم بهونه اي براي اين كار و افزايش شادي و نشاط اجتمايي دارد

    سیامک
    چهارشنبه 7 تير 1391 - 18:40
    -5
    موافقم مخالفم
     

    از 3 حالت خارج نیست:

    1.نویسنده نمی دونه غذا چیه 2.نمی دونه منظور ارمسائل جنسی چیه. فقط شنیده 3. جفتشون نمیدونه

    ریحانه
    چهارشنبه 7 تير 1391 - 19:38
    -2
    موافقم مخالفم
     

    یکی به من بگه اینا حالشون خوبه....؟

    دوستان.دعا کنید پام به عنوان یک کارگردان حرفه ای به سینما برسه حال این جماعت وبا ساخت فیلم کاملا سیاسی علیه این جماعت عقب مونده وعقده ای بگیرم.تا پای از دست دادن جونمم میرم.همه با هم الهی آمین

    ژوان
    چهارشنبه 7 تير 1391 - 20:14
    2
    موافقم مخالفم
     

    واقعا شرم آوره اینا با همه چی تحریک میشن

    پوریا
    چهارشنبه 7 تير 1391 - 23:26
    2
    موافقم مخالفم
     

    هی وای من!چی میگه این؟!!!

    خدای من:((

    اینا دیگه انقدر آزادانه دارن گیر میدن تو جامعه و هیچکی هیچی نمیگه پر رو شدن.بابا یکی باید جلوی اینا وایسه به خدا:((

    ...
    پنجشنبه 8 تير 1391 - 0:9
    -15
    موافقم مخالفم
     

    برو بابا

    م
    پنجشنبه 8 تير 1391 - 6:31
    3
    موافقم مخالفم
     

    واقعا متاسفم که فکروذکرتون فقط یه چیزه

    بعد ادعای دینداری میکنید...

    امیر
    پنجشنبه 8 تير 1391 - 9:1
    10
    موافقم مخالفم
     

    اینه 2500 سال فرهنگ و هنر ما که همه چیز رو به شقیقه ربط میدن.

    وقتی آدم این مطالب دگم رو می خونه میگه هنر نزد ایرانیان بود و بس!

    king
    پنجشنبه 8 تير 1391 - 10:55
    -4
    موافقم مخالفم
     

    خب از این عکس ها چه برداشتی میشه کرد؟

    سعید
    پنجشنبه 8 تير 1391 - 11:24
    -4
    موافقم مخالفم
     

    کسی که از چنین برنامه ای چنین ایراد های مضحکی میکنه و طرز فکرش اینه فقط من رو یاد عمه ی خودش میندازه!

    الی
    جمعه 9 تير 1391 - 12:22
    18
    موافقم مخالفم
     

    در این گرونی باید یه دلیل برای گرسنگی مردم بیارن دیگه. غذا خوردن لذت شهوانی داره و باید از اون اجتناب بشه! آقایون لطف کنند از خودشون شروع کنند و دیگه غذا نخورند!

    واقعا آدم باید ذهنش خیلی معیوب باشه که به همه چیز نگاه پورنو داشته باشه. اصلا گیریم که غذا با لذت جنسی در ارتباط باشه مگه لذت جنسی حرامه؟

    با خوندن این مطلب آدم فقط پیش خودش میگه خدایا ما رو از این تفکرات شیطانی افراد تاریک فکر نجات بده که بسی گناه آلودتر از شهوت است!


    جمعه 9 تير 1391 - 12:26
    -2
    موافقم مخالفم
     

    شما به عنوان یک سایت فرهنگی نباید این تفکرات منحرف رو گسترش بدین. بذارید اینها در تاریکی و فقر شعوری خودشون بمونند.


    جمعه 9 تير 1391 - 13:53
    0
    موافقم مخالفم
     

    جواب منتقی:خداوکیلی اونهایی که این مجموعه شام ایرانی رو دیدن کدومشون هوس در اون ها ریشه دوانده.

    این تفکرات زائده ی افراد عقده ای می باشد.که به خاطر سرکوب بعضی احساساتشان هر چیزی را به شکل جنسی می بینند.

    محمد رضا
    جمعه 9 تير 1391 - 22:22
    5
    موافقم مخالفم
     

    اتفاقاً بسیار بحث درستی رو دارن مطرح می کنن. اما نوع نگرششون به این مسله مشکل داره... از کسانی هم که ندانسته و نسنجیده کل مبحث رو زیر سوال می برند تقاضا می شود که با نگاه کمتر متعصبانه ای موضوع را حلاجی کنند.

    samira
    شنبه 10 تير 1391 - 0:33
    -3
    موافقم مخالفم
     

    پس بگو چرا مرغ و گوشت و شیر و نان و ...

    گرون شده نگو دلیلش شهوت انگیز بودنش


    شنبه 10 تير 1391 - 4:56
    -1
    موافقم مخالفم
     

    من قبول دارم که نگاه جامعه ما به همه مسایل بیش از اندازه جنسیت زده است ولی دوستان عزیز ارتباط بین مسایل جنسی و غذا اصلا و ابدا ساخته و پرداخته این نویسنده نیست می تونید با یه کم مطالعه این رو متوجه بشید ... البته این ارتباط اصلا به این شکل و در سطح خودآگاه نیست که این جا مطرح شده و با چندتا عکس سعی در اثباتش شده ... ولی یکی از دوستان نکته خوبی رو اشاره کرد تو هیچ دین و آیینی ارضای منطقی و درست این غریزه ها مذموم نیست . نشانه اش هم در قرآن هست :" ...بخورید و بیاشامید اما زیاده روی نکنید ..."

    رها
    شنبه 10 تير 1391 - 13:32
    -3
    موافقم مخالفم
     

    طرف بیمار جنسی بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    محمد
    شنبه 10 تير 1391 - 17:41
    1
    موافقم مخالفم
     
    شام ايراني

    شما كه حالت اينقدر بده غذا مي بيني حالت بد ميشه بهت توصيه مي كنم اصلا تؤ ميزه فروشي نريا

    میلاد
    شنبه 10 تير 1391 - 21:33
    1
    موافقم مخالفم
     

    نتیجه میگیریم آدم از هرچی لذت ببره کار حرام انجام داده

    فاطمه
    يکشنبه 11 تير 1391 - 6:33
    10
    موافقم مخالفم
     

    اساساواصولابعضيادوس-دارن-هرحسي-دروجودخودشون-بوجوجودميادروبه-همه

    تعميم-بدن!

    كافرهمه-رابه-كيش-خودپندارد!

    خداشفابده-

    مونا
    سه‌شنبه 14 شهريور 1391 - 15:46
    3
    موافقم مخالفم
     

    خدايا

    چه كنيم با جاهليت اين زمانه كه از جاهليت زمان محمد(ص) بيشتر است؟


    شنبه 18 شهريور 1391 - 16:49
    -6
    موافقم مخالفم
     

    این عجیب نیست عزیزان. همه جای دنیا آدم بیمار وجود داره. حتی اون ور آب!!!

    نوشین
    يکشنبه 19 شهريور 1391 - 15:43
    3
    موافقم مخالفم
     

    :)))))))))))))))))

    اعصابتونو خورد نکنید دوستان، فقط بخندید

    ساناز
    سه‌شنبه 21 شهريور 1391 - 13:26
    6
    موافقم مخالفم
     
    توبه

    خدایا منو ببخش

    آخه من خیلی با دیدن عکس غذاها تو مجلات و کتابهای آشپزی کیف کردم!!!

    محسن
    چهارشنبه 29 شهريور 1391 - 9:36
    -1
    موافقم مخالفم
     

    نکنه فردا بخوان رستورانا رو جم کنن!!

    مسعود
    جمعه 14 مهر 1391 - 11:7
    1
    موافقم مخالفم
     

    بابا سالاد از همه بدتر. واقعا ادم یک حالی میشه

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���