رسانه «ملی» باشید : دو واکنش تازه به پوشش خبری صدا و سیما از حوادث پیش و پس از انتخابات؛ :: سينمای ما :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ايران :: Iranian Movie News & Information
پنجشنبه 11 تير 1388 - 14:25
module-htmlpages-display-pid-97.html

• اظهار نظر حبیب‌الله کاسه‌ساز؛ / تهيه کننده «اخراجی‌ها» اعتقاد دارد که اغتشاش درايران ،از قبل طراحي شده بود      • مایکل جکسن (1958-2009) - 6 / یادداشت خواندنی یکی از کاربران سایت "سینمای ما" درباره زندگی مایکل جکسن؛ / چرا این قدر غمگین و تنها بود؟      • 20 خبر از بیست چهره سینما و تلویزیون؛ / عیاری، کمیلی، دیرباز، بهداد، نعمتی، جوان، اسکندری، عطاران و... چه می‌کنند؟      • به اضافه عکس؛ / زوج‌های تازه سینمای ایران: نیکی کریمی و حمید فرخ‌نژاد / مریلا زارعی و محمدرضا فروتن      • مهدی کرم‌پور خبر داد؛ / مظلومیت «پسر تهرانی» را در اکران قبول ندارم/ می‌خواهیم حسارت فیلم‌های روی پرده را جبران کنیم / از 15 تیر بلیت سالن‌های سینما گران می‌شود      









                       



دو واکنش تازه به پوشش خبری صدا و سیما از حوادث پیش و پس از انتخابات؛
رسانه «ملی» باشید

سینمای ما - واکنش صدا و سیما - به عنوان پربیننده‌ترین رسانه امروز کشورمان - هنگام پوشش حوادث پیش و پس از انتخابات، زیر ذره‌بین کارشناسان و صاحب‌نظران گوناگونی قرار داشته است. این دو یادداشت انتقادآمیز، از تازه‌ترین واکنش‌ها به فضای رسانه ملی در این روزهاست:

تابناک نوشت: صداوسیما در بخش های مختلف خبری به پخش اعترافات ضاربان یک بسیجی در خیابان آزادی اقدام نمود اما از ضاربین دیگر مصدومان حوادث اخیر سخنی نگفت.

به گزارش خبرنگار "تابناک"، نحوه پوشش حوادث اخیر پس از اعلام نتایج انتخابات در روزهای اخیر مورد انتقاد فعالین سیاسی و بخشی از عموم جامعه واقع شده است. در روزهای اخیر پخش اعترافات برخی از عوامل ناآرامی های اخیر از سوی صداوسیما نوعی اطلاع رسانی یکجانبه گرا را در اذهان عمومی القاء می کند که سبب شده است نگرش مردمی نسبت به رسانه ملی در این باره دچار تردید شود.

بنابر این گزارش از روز گذشته، در تازه ترین اقدام شبکه های مختلف صداوسیما، اعترافات دو تن از ضاربان فرد بسیجی ـ که در تصویر معروف تلویزیونی توسط یک زن برای حفاظت از دست افراد حمله ور شده به وی در پناه قرار گرفته است ـ به طور مدام پخش می شود. هرچند که نوع حرکت ضاربان این بسیجی به خصوص آنگاه که وی به زمین افتاده بود مایه تاسف و ناراحتی هر بیننده ای را فراهم ساخته و برخورد با این افراد بر اساس قانون و به طور عادلانه خواست هر ایرانی منصفی است اما این نوع مانور صداوسیما سبب شده تا سوالاتی اذهان مخاطبان رسانه ملی را درگیر خود کند.

بر اساس اعلام منابع رسمی حداقل 18 نفر در ناآرامی های پس از انتخابات جان خود را از دست داد ه اند و تعدادی نیز مصدوم و مجروح شده اند. فارغ از نام و نشان این هموطنان، اکنون با مانور وسیع صداوسیما بر روی اعتراف ضاربان یکی از هموطنان بسیجی مان که بر اساس تصاویر و با دخالت یک بانوی هموطن، خوشبختانه جراحت و صدمه عمیقی ندیده بود این پرسش ایجاد شده است که آیا بهتر نبود صدا و سیما در خصوص حداقل این 18 هموطنی نیز که جان خود را از دست داده اند و یا سایر هموطنانی که به هرشکل در این حوادث مصدوم شده اند به طور یکسانی عمل می کرد؟یا اینکه در مجموع همانند موارد قبلی سکوت اختیار می کرد؟و البته باید گفت آیا بهتر نیست صدا و سیما این اجازه را بدهد که دستگاههای مسئول، تحقیقات خود را درباره همه آسیب دیدگان این حوادث کامل کرده و پس از ارائه گزارش نهایی آن، صداوسیما به شکلی عادلانه تر به این موضوع بپردازد.

آنچه مهم است با معیار عدالت اگر بنگریم می توانیم به جرات این گونه حرکتهای صداوسیما را اقدامی ناعادلانه بنامیم، چرا که همان طور که هر بیننده ای به یقین از ضرب و شتم هموطن بسیجی جوانمان ناراحت و دل آزرده می شود، رفتار یکجانبه گرایانه صداوسیما نیز حداقل خانواده های جان باختگان و مصدومان حوادث اخیر را که هموطنانمان محسوب می شوند دل آزرده می کند.

گفتنی است حتی به نظر می رسد اکنون که اوضاع آرام شده و مردم به روال زندگی عادی خود برگشته اند پخش تصاویری از این دست ولو به بهانه اعتراف ضاربان هموطن بسیجی، به برهم زدن آرامش روانی هموطنان عزیزمان به خصوص در تهران منجر شود.

جعفر محمدی - برخلاف عملکرد بسیاری از دستگاه ها و نهادها که باید تبیین شود تا مردم در جریان رویکردها و کارنامه های آنان قرار گیرند ، کارکرد رسانه ها ، دقیقاً همان چیزی است که به مخاطبان عرضه می کنند و لذا در این وادی پنهانکاری جایی ندارد.
این مساله ، درباره سازمان صدا و سیما - به عنوان فراگیرترین رسانه ایرانی - نیز صدق می کند و مردم ، بی آنکه ضرغامی یا اعوان و انصارش درباره عملکرد این مجموعه توضیح بدهند یا توجیه کنند ، خود همه چیز را می بینند و می شنوند و به قضاوت می نشینند.

از این رو ، نوشتار حاضر در صدد نقد و بررسی عملکرد صدا و سیما در هفته های اخیر -قبل و بعد از انتخابات- نیست ، بلکه سخنی مشفقانه است با مسوولان ارشد رسانه ملی که البته این روزها ، بسیاری آن را به کنایه و نقد ، نه رسانه "ملی" ، که رسانه "میلی" می نامند.البته ، این مقال ، منکر زحمات و خدمات صدا و سیما و کارکنان آن نیست اما نگرانی ها را نمی توان پوشیده داشت و به امید باطل رهایشان کرد:

1- از همین واژه سازی "رسانه میلی" آغاز می کنیم که این روزها ، این اصطلاح ، طرفداران زیادی دارد. اگر مدیران ارشد صدا و سیما ، فقط به این اندیشه کنند که چرا چنین تعبیری درباره رسانه ای که باید " ملی " باشد ، شکل می گیرد و رواج می یابد ، حتماً به لزوم بازتعریف رفتار خود پی خواهند برد که فرموده اند "عاقلان را اشارتی کافی است!"

2- مدیران رسانه ملی ، حق ندارند آن را از ملی بودن ساقط کنند زیرا صدا و سیما ، متعلق به بخش خصوصی نیست که صاحبانش هرگونه که اراده کردند آن را اداره کنند و به هر سمت و سویی که خواستند ببرندش و در بازی های جناحی ، حراج اش کنند.
فقط کافی است آقایان یادشان باشد که این رسانه ، با روزنامه ها حزبی ، تفاوت فراوان دارد. مثلاً روزنامه های رسالت ، وطن امروز ،هفته نامه "شما" و ... به عنوان رسانه های حزبی و بخش خصوصی ، از دولت و طیف هایی از اصولگرایان حمایت می کنند و تریبون تبلیغاتی آنها هستند و هیچ نقدی هم بر این رویکرد نیست چرا که نشریه خودشان هست و طبیعتاً هر مالکی حق دارد از ملک خود هر گونه استقاده مشروعی داشته باشد ولی صدا و سیما ، متعلق به فرد خاصی مانند عزت الله ضرغامی نیست و مدیران این رسانه ، نه مالک ،که استخدام شده های ملت اند برای اداره "مردم محور" رسانه ملی .
به راستی آیا درک این نکته ساده ، کار سختی است؟!

3- اگر تا چند سال پیش رسانه ملی ، یکه تاز عرصه امواج تلویزیونی در ایران بود ، اینک رقبای سرسختی که خط قرمزهای واقعی و ساختگی داخل را هم ندارند ، بی آنکه منتظر اجازه ورود از مرزها باشند ، وارد گود شده اند و به خانه های مردم رسیده اند و اینک میلیون ها ایرانی ، بین انتخاب شبکه های تلویزیون ایران با سایر کانال های "آن ور آبی" حق انتخاب پیدا کرده اند.

مسوولان صدا و سیما ، حق ندارند این عرصه را به رقبای خارجی ببازند. آنها درست مانند سرمربیان تیم ملی که همواره برای برتری تیم ملی تلاش و برنامه ریزی می کنند ، عمل نمایند و اگر به قصور و تقصیر ، شکست خوردند ، برکنار شوند. حتماً ، ارزش و جایگاه رسانه ملی از فلان تیم ملی ورزشی بالاتر است.

حال افکار عمومی را به این قضاوت می خوانیم که آیا صدا و سیما توانسته است در برابر رقبای خارجی خوب عمل کند یا آن که مدام در حال واگذاری بخشی از مخاطبان خود به رسانه های خارجی است؟
راستی خود مسوولان رسانه ملی که مدام در حال بررسی دایره مخاطبان خود و رسانه های رقیب اند ، چه می گویند؟‍!

4- اگر عملکرد رسانه ملی باعث شده باشد که بازار رسانه های خارجی -که با بودجه های آمریکایی و انگلیسی اداره می شوند و قاعدتاً پیگیر منافع خودشان هستند - در ایران گرم شود ، آیا نباید پاسخگو باشند؟
راستی به نظر شما در این چند وقت اخیر ، بازار فروش تجهیزات ماهواره در ایران رونق نگرفته است؟
شاید ، حالا که صدا و سیمایی ها در داخل توبیخ نمی شوند ، منصفانه تر باشد خارجی ها از آنان به خاطر سوق دادن مردم به سمت رسانه های بیگانه قدردانی کنند!

5- رسانه ملی ، هنگامی به معنای واقعی "ملی" خواهد بود که همه مردم با هر گرایشی بتوانند انعکاسی از خود را در آن ببینند و هر جریان سیاسی قانونمندی بنا به وزن خود ، بتواند تریبونی از آن داشته باشد و نهایتاً مردم وقتی تلویزیون ها و رادیوهایشان را روشن می کنند ، امواج یک سویه صوت و تصویر ، آنها را نیازارد... آنگاه هر آن کس که به چنان رسانه ای ، "رسانه ملی" نگوید ، حتماً از دایره انصاف به دور است.



منبع : تابناک و عصر ایران

به روز شده در : دوشنبه 8 تير 1388 - 3:47

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |


Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات


دوشنبه 8 تير 1388 - 13:26
0
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

ما آنتنمون رو قطع كرديم، ديگه تلويزيون تماشا نمي كنيم، خيلي از دور و بري هامون هم همين كار رو كردن، از محصولاتي كه در تلويزيون تبليغ كنند هم خريد نمي كنيم

محمد
دوشنبه 8 تير 1388 - 15:23
0
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

تابناک هم شد سایت با او کاندیداش

مالک
دوشنبه 8 تير 1388 - 16:23
-1
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

بله ما هم انتقاد داریم - اگر صدا و سیما آمار و نظرسنجیهای درست و علمی رو منتشر میکرد و اخبار رو قبل از شبکه های خارجی پخش میکرد و عاملین اصلی اغتشاش معرفی میشدند و بقیه هم خودشون رو تحریم نمیکردند (اصلا حرفی ندارند که بزنند) - توهم چهل میلیون و سی میلیون به مخالفان دست نمی داد و مهره ی بازی انگلیس نمی شدند - اگر سی بار هم انتخابات برگزار بشه و موسوی رای نیاره - میگه انتخابات باطله - منطق که نداره - تحت تاثیر احزابی که حمایتش کردن و آمار و نظر سنجی دروغین بهش دادن(و به بقیه) قرار گرفته - از چهل میلیون رای رسیدن به نوزده میلیون رای - خودتون قضاوت کنید => طبق نظر سنجی خودشون(حامیان موسوی) پنجاه و هفت درصد موسوی و جای دیگه هفتاد درصد + شصت و چهار درصد موسوی و جای دیگه چهل و شش در صد (چاپ شده در روزنامه های حامی موسوی) که دوتا دوتا بترتیب در یک روز و در دو روزنامه چاپ شد - هر جایی برای خودش نظر سازی میکنه - یادآوری ->> انتقاد از سخنان رئیس جمهور در مصاحبه انجام نشده - در دو روزنامه مخالف دولت که خیلی با حال بود - تابناک هم خودش مورد داره زیاد اعتنا نکنید

سمانه
دوشنبه 8 تير 1388 - 18:19
0
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

تا زمانی که امثال کامران نجف زاده در صدا و سیما هست، انتظار بیشتری نمی رود

امید
دوشنبه 8 تير 1388 - 21:7
-1
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

شما نوشتید > منبع تابناک و عصر ایران ولی ما که فقط تابناک دیدیم

پری
سه‌شنبه 9 تير 1388 - 0:32
2
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

ماهواره ی ما دیروز نصب شد

هیچ تصمیمی برای خریدش نداشتیم

اما .............................

بینش پژوه
سه‌شنبه 9 تير 1388 - 3:7
-1
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

حرفاشو قبول دارم

صاحبنظر
سه‌شنبه 9 تير 1388 - 13:32
1
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

واقا کسی انتظاری غیر از این از رسانه دولتی داشت؟!

در برنامه ها و خبرهای صدا و سیما آمریکا همیشه شیطان صفت، شکست خورده و ناکام، مردم ما همه راضی از شرایط مملکت و تابع تصمیمات دولت، مخالفان شرایط موجود، اقلیتی آشوبگر و ملعبه دست بیگانگان و ... جلوه داده می شود. اگر روزی غیر از این باشد جای تعجب دارد!!!

کاش نظر من رو انعکاس بدید...بعید میدونم

sany
سه‌شنبه 9 تير 1388 - 16:18
0
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

تلويزيون آنقدر يك سويه عمل ميكنه و در صدد القاي مطالب مورد نظرش به مردمه كه آدم حالش از اخبار و برنامه هاي تحليلي سياسي به هم ميخوره و بدتر مردم را تحريك ميكنه و عصباني تر

farbod
سه‌شنبه 9 تير 1388 - 18:3
0
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

مالک!!!به اطلاعت برسونم که هیچ کدوم از طرفداران احمدی نزاد فکر رای 24.5 میلیونی نمکردن من به میر حسین افتخار میکنم چون 2تا آدم فرهنگی توشون پیدا میسه ولی آقای x چطور


سه‌شنبه 9 تير 1388 - 18:8
1
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

با پرخاش ؛ مودب ؛ یا ... از صدا و سیمای بخواهید هر چه زود تر باید حداقل یکی از دو کاندیدای معترض رو ؛ یا مهندس موسوی یا کروبی را به صدا و سیما دعوت کند و در برنامه زنده ی دو ساعته ؛به دفاع از تخریب ها و دروغ هایی که بر ضدشان منتشر شده پاسخ دهند . چرا محسن رضایی میتونه از سیمای ضد ملی برنامه داشته باشد ولی موسوی که این همه حرف داره نه؟ 2) به شدت از سیاست صدا و سیما بدم میاد


سه‌شنبه 9 تير 1388 - 22:29
1
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

رسانه ی میلی

مالک
چهارشنبه 10 تير 1388 - 14:0
-2
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

آقای فربدXXX من هم به اطلاعت برسونم من احتمال بیست و دو تا بیست و پنج میلیون رای برای دکتر احمدی نژآد رو میدادم (که همونهم شد)- در ضمن محسن خیالباف با تابعیت فراسوی و شیرین خانم (عبادی) جاسوس و ... جزء حامیان بافرهنگ آقای سبز بودند بازهم میخوای بگم یا کم آوردی

علی
چهارشنبه 10 تير 1388 - 15:48
-1
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

ما دیگه به اخبار هوا شناسی و اعلام روز و ساعت تلویزیون هم اعتماد نمی کنیم.

ترانه
پنجشنبه 11 تير 1388 - 2:22
0
موافقم مخالفم
 
آخرين جزئيات چگونگي ضبط برنامه هاي انتخاباتي کانديداها

خيلي ممنونم كه اين مقاله رو گذاشتين

من با تك تك كلمات اين مقاله و در ضمن كامنت صاحب نظر موافقم

راستي اين بار ديگه هيچ دليلي براي حذف كامنتم ندارين

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  









  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2008, cinemaema.com
Page created in 1.47680187225 seconds.