دست پر تلویزیون در تعطیلات تابستانی : ده‌ها سریال و 400 فیلم... :: سينمای ما :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ايران :: Iranian Movie News & Information
دوشنبه 15 تير 1388 - 9:40
module-htmlpages-display-pid-97.html

• از او این روزها فیلم «درباره الی...» بر پرده سالن‌های سینمای تهران است؛ / برای اولین بار در سایت «سینمای ما» می‌خوانید: مشخصات فیلم تازه گل‌شیفته فراهانی به کارگردانی رولند جافی      • سایت اختصاصی «یوسف پیامبر» راه‌اندازی شد      • شایعه‌ای که به سرعت تکذیب شد؛ / بازیگر «اخراجی‌ها»: از کسی حمایت نکرده‌ام، ممنوع‌التصویر هم نشده‌ام      • در شرایطی که حدود دو هفته تا نخستین سالگرد درگذشت هامون سینمای ایران باقی مانده؛ / امشب تماشای آخرین حضور تصویری شکیبایی فقید را از دست ندهید      • تکلیف تماشاگران فراوان این برنامه تلویزیونی مشخص نیست؛ / گزارشی درباره احتمال تعطیلی برنامه «90»      









                       



ده‌ها سریال و 400 فیلم...
دست پر تلویزیون در تعطیلات تابستانی

آذر مهاجر

سینمای ما - صدا و سيما تابستان امسال را به‌گونه‌اي متفاوت شروع كرده و ديده‌ها و شنيده‌ها از عملكرد تلويزيون گوياي زحمات بسيار است كه برنامه‌سازان شبكه‌هاي مختلف و برنامه‌ريزان به‌خود داده‌اند و نتايج اين زحمات را مدتي‌است كه شاهديم.

تلويزيون هر سال با برنامه‌هاي تابستاني و جشنواره‌هاي مختلف به استقبال تابستان رفته است اما امسال براي اين استقبال، دستش از هميشه پرتر است با اين تفاوت كه گويي مديران و برنامه‌ريزان تلويزيون قدرت مخاطب شناسي خود را از دست داده‌اند و نخستين خشت بناي برنامه‌ريزي را براي تابستان مردم، اندكي كج نهاده‌اند.

هر سال تلويزيون با رسيدن فصل تعطيلي مدارس فيلم‌هاي سينمايي و معمولا يك سريال ويژه را براي تماشاگران تدارك مي‌ديد اما امسال يك سريال به 4 سريال تابستاني افزايش يافته و تعداد فيلم‌هاي سينمايي نيز به 400 رسيده است كه به اين ترتيب روزانه 2فيلم سينمايي را از تلويزيون شاهد خواهيم بود كه شبكه دو و تهران ميان شبكه‌ها بيش از ساير شبكه‌ها فيلم سينمايي به نمايش مي‌گذارند.

سريال «رستگاران» هر شب ساعت 23 از شبكه سه سيما، سريال «شمس العماره»، يك سريال طنز به كارگرداني رامبد جوان و سريال مدرسه ما، مجموعه اين 4سريال هستند كه در برنامه‌هاي تابستاني تلويزيون جاي گرفته‌اند. همچنين سريال «درچشم باد» روزهاي جمعه، «بشارت منجي» يكشنبه‌ها و «سايه تنهايي» 3 شب در هفته از شبكه يك سيما پخش مي‌شوند.

در ميان فيلم‌هاي سينمايي هم نام آثاري به چشم مي‌خورد كه به لحاظ فني و مضموني و نيز استقبال‌هاي بين‌المللي، پخش‌شان در تلويزيون كمي حيرت انگيز به‌نظر مي‌رسد و از اين جمله مي‌توان به فيلم‌هايي چون فيلادلفيا و استراليا اشاره كرد كه به همت تلاش‌هاي هنرمندانه دوبله و ترجمه در سيما، قابليت نمايش در تلويزيون كشورمان را پيدا كرده‌اند و علاقه‌مندان به اين آثار مي‌توانند نسخه فارسي شده آنها را هم ببينند.

همه اين زحمات جاي تقدير دارد اما همانطور كه پيشتر نيز ذكر شد اين برنامه‌ها چندان مخاطب‌شناسانه تدارك ديده نشده‌اند! تابستان ، فصل تعطيلي و اوقات فراغت است اما نه براي همه افراد جامعه و همه اقشار. تقريبا مي‌توان گفت فقط كودكان و نوجوانان هستند كه در اين ايام تعطيل هستند و فرصت بيشتري براي ديدن تلويزيون دارند. اين عده در مقابل ساير اقشار مخاطبان ازجمله كارمندان، زنان خانه دار، جوانان، دانشجويان و... چندان طيف وسيعي را تشكيل نمي‌دهند.
همچنين مخاطب فارغ‌البال تلويزيون در تابستان، تماشاگر فيلم‌هاي سينمايي و سريال‌هاي تلويزيوني نيست. به‌نظر مي‌رسد پخش تعداد قابل توجهي از سريال‌ها و فيلم‌هاي سينمايي آن هم با تداخل، در يك فصل به ركود چنين برنامه‌هايي در ساير فصل‌ها خواهد انجاميد و به نوعي گذاشتن همه تخم مرغ‌ها در يك سبد محسوب مي‌شود.

صد البته تلويزيون براي مخاطبان فصل تابستان خود كه همانا كودكان و نوجوانان باشند، برنامه‌هاي متعدد و متنوعي ترتيب داده كه از اين بابت بايد خوشحال بود. به‌عنوان نمونه بيشترين سهم پذيرايي از مخاطبان كودك و نوجوان به‌عهده شبكه دو سيما گذاشته شده و از صبح تا ساعت 19 شبكه يك و تهران هم برنامه مكمل كودك و نوجوان خواهند داشت.از جمله اين برنامه‌هاي مكمل، برنامه عمو پورنگ و اميرمحمد است كه به‌صورت ويژه براي تابستان در شبكه يك تهيه شده است.

اما اگر سهم كودكان از تلويزيون در تابستان را بگذاريم كنار سهم بزرگ‌ترها كه هم برايشان فيلم و سريال در نظر گرفته شده و هم برنامه‌هاي مناظره، گفت‌وگو و ويژه‌برنامه‌هايي چون شوك، مكس، ضربان و... مديران سيما فراموش كرده‌اند كه فقط كودكان و نوجوان در تابستان تعطيل‌ هستند و بزرگ‌ترها مثل هميشه مشغول و شايد بيش از هميشه چرا كه بايد وقت بيشتري را با فرزندان خود بگذرانند.



منبع : همشهری آن‌لاین

به روز شده در : پنجشنبه 11 تير 1388 - 16:46

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

nothing
شنبه 13 تير 1388 - 12:7
2
موافقم مخالفم
 
دست پر تلویزیون در تعطیلات تابستانی

شما حق ندارید برای صدا و سیمای دروغ گو تبلیغ کنید

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  









  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2008, cinemaema.com
Page created in 4.21736907959 seconds.