دانلود

همه آن چه از جشنواره کودک می‌خواهید بدانید؛ : بخش‌ها زیادند اما بزرگان جایی ندارند :: سينمای ما ::

   


News
  • صدف طلایی جشنواره سن سباستین به فیلم فرانسوا اوزون رسید
    تورج اصلانی جایزه بهترين فیلمبرداری را براي «فصل كرگدن» گرفت
  •  
  • در مستندی جدید حقایقی درباره اینگمار برگمان فقید فاش شد:
    کارگردان معروف سینمای هنری شیفته فیلم‌های سبک هالیوودی بود
  •  
  • گزارشی کوتاه از افتتاحیه جشنواره نیویورک
    جشنواره ایی که تمایلش به تولیدات اروپایی است تا هالیوودی!
  •  
  • علاقمندان مامور 007 نكات جالبي را درباره فيلم تازه‌اش بخوانيد: يان فلمينگ رقيب ديكنز و تولستوي شد!
    «اسکای‌فال» یک فیلم هنری نیست/ آیا جدیدترين فیلم مجموعه‌‌ جیمز باند در مراسم اسکار موفق می‌شود؟
  •  
  • حرف‌هاي جاني دپ درباره تیم برتون، فیلم «سایه‌های تاریک» و حضور در ويدئوكليپ پل مک‌کارتنی
    تیم برتون هميشه من را شکنجه می‌دهد!
  •  
  • ‌ترانهٔ جیمز باند با صدای آدل هفتهٔ اول اکتبر رونمایی می‌شود/ ترجمه متن اين ترانه را در "سينماي ما" بخوانيد
    نفس‌ات را در سینه حبس کن و تا ده بشمار ... گوش کن که چگونه قلبم دوباره منفجر می‌شود
  •  
  • کمپانی کلمبیا به موفقیت قسمت دوم «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» امید بسته است
    آیا مارک وبر سرانجام به ساختن قسمت دوم «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» رضایت داد؟
  •  
  • «بن کینگزلی» پادشاه می شود
    تولید پیش درآمد «مصائب مسیح»ِمل گیبسن در خاورمیانه
  •  
  • حواشي اختتاميه دوازدهمين جشنواره فيلم مقاومت: صداي شليك تير،‌ توپ و خمپاره و «خجالت بكشيد» نثار مهمانان و اهالي رسانه شد
    برگزيدگان سينماي دفاع مقدس معرفي شدند/ «روزهاي زندگي»، «ملکه» و «بوسیدن روی ماه» پيشتاز دريافت جوايز
  •  
  • آلبوم عكس‌هاي پشت‌صحنه اولين تجربه كارگرداني مصطفي شايسته
    «من همسرش هستم» از چهارشنبه 5 مهر روي پرده سينماها رفت
  •  
  • اولين ساخته مصطفي شايسه بدون سينماهاي حوزه هنري هم بيش‌تر فروخت + آلبوم عكس تازه
    «من همسرش هستم» از «بغض» و «بوسيدن روي ماه» جلو زد/ جدول فروش فیلم‌های روی پرده
  •  
  • ‌داستان فيلم جدید ترنس مالیک با نقش‌آفرینی رایان گاسلینگ و رونی مارا + گالری تصاویر
    همگام با فیلم‌سازی که در چهل سال چهار فیلم ساخت و در یک سال سه فیلم!
  •  
  • غروب جمعه هفتم مهر بر اثر عوارض سرطان ريه اتفاق افتاد
    بهروز مسروري ‌بازيگر سينما، تلويزيون و راديو درگذشت
  •  
  • جزئيات تازه‌اي از توليد فيلم موهن به پيامبر اسلام + طرح چهره اين خلافكار مسیحی مصري در دادگاه
    سازنده «بي‌گناهي مسلمانان» روانه زندان شد/ پلیس آمریکا دلیل بازداشت او را اعلام نكرده است
  •  
  • مارتین اسکورسیزی از زندگي، عشق به سينما، دي‌كاپريو و دختر 12 ساله‌اش می گوید:
    من و دی‌کاپریو از دو نسل متفاوتیم اما مقصد‌مان یکی‌ست/ هرگز از اشتياق داستان‌گویی سیراب نمی‌شوم
  •  
  • ده نکتهٔ خواندنی از زندگی شخصی و حرفهٔ رایان گاسلینگ، ستاره و بازيگر معتبر اين روزهاي سينماي جهان
    در کودکی دچار بیش‌فعال بود. به‌خاطر پرتاب چاقو از مدرسه اخراج شد، سعی می‌کرد از مارلون براندو تقلید کند و ....
  •  
  • "سينماي ما" به بهانه اکران «بغض» و اجرای «روایت ناتمام یک فصل معلق» بررسي مي‌كند: روايت‌ها و روايان دهه شصتي
    نسلی که تصویر خود را ثبت می‌کند
  •  
  • همزمان با نشست روسای جمهور اتفاق افتاد: حضور ستاره سینمای هند در مقر سازمان ملل
    دلیل حضور آیشواریا رای در سازمان ملل و ملاقات با بان کی مون و مایکل داگلاس چه بود؟
  •  
  • جی.کی رولینگ در حاشیه رونمایی از کتاب جدیدش چه گفت؟
    «هری پاتر» به دنیای ادبیات برمی‌گردد؟
  •  
  • زندگينامه بازیگر دوست‌داشتني نقش‌های مکمل سینما و تلویزیون و نویسنده دو کتاب
    بازیگر «پلنگ صورتی» و «قاتلین پیرزن» درگذشت
  •  
     


     



       




    همه آن چه از جشنواره کودک می‌خواهید بدانید؛
    بخش‌ها زیادند اما بزرگان جایی ندارند

    سینمای ما -

    دوم اردیبهشت ماه 88 بود که اولین فراخوان بیست و سومین جشنواره فیلم کودک همدان بر صفحه‌های مربوط به بخش فرهنگی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها حک شد. مدیر امور جشنواره‌های بنیاد سینمایی فارابی در این فراخوان با اعلام اینکه که سی‌ام اردیبهشت ماه آخرین مهلت ارسال آثار برای حضور در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است ازنهادها، سازمان‌های دولتی و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی که تمایل داشتند فیلم‌ها و آثار ویدیویی‌شان در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم کودک شرکت کند درخواست کرد با مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره، برگه درخواست شرکت را تکمیل و نسخه‌ای از اثر خود را همراه با عکس صحنه و کارگردان تا سی‌ام اردیبهشت ماه به دبیرخانه جشنواره برای بازبینی هیأت انتخاب تحویل دهند. در واقع روز دوم اردیبهشت ماه سال 88 پیش تولید بیست و سومین دوره جشنواره فیلم کودک همدان آغاز شد.

    همه آنچه که باید درباره جشنواره امسال بدانید

    بیست و سومین جشنواره فیلم کودک همدان از امروز کلید ‌خورد. در بخش‌های مختلف رقابتی و غیررقابتی این رویداد بیش از 260 فیلم بلند، کوتاه، مستند و پویانمایی به نمایش درمی‌آید.

    بخش مسابقه سینمای ایران 8 بخش رقابتی و غیررقابتی را در بر می‌گیرد و بخش‌های ایرانی شامل مسابقه فیلم‌های بلند سینمای ایران 16 فیلم، مسابقه آثار ویدئویی بلند ایران 13 فیلم، مسابقه آثار ویدئویی نیمه‌بلند و کوتاه 47 فیلم، مسابقه آثار پویانمایی 29 فیلم، مرور آثار سینماگران استان همدان 24 فیلم، کودکان غزه و فیلمسازان ایرانی 23 فیلم، رهاورد جشنواره فیلم فجر 13 فیلم و نکوداشت‌های مهدی آذریزدی، علی‌ شاه‌حاتمی و فعالان بازی‌های کامپیوتری است.

    در بخش بین‌الملل جشنواره نیز 17 فیلم در بخش مسابقه سینمای بین‌الملل، 19 فیلم در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه بین‌الملل، 7 فیلم در بخش مسابقه آثار ویدئویی بلند بین‌الملل و 22 فیلم در بخش مسابقه آثار ویدئویی کوتاه بین‌الملل به نمایش درمی‌آید.

    جای خالی اسمی‌ها

    یکی از نکات جالب جشنواره امسال و شاید بزرگترین نقطه ضعف آن نبود اسم‌ها و کارگردانان بزرگ در بین پدید آورندگان آثار شرکت‌کننده در بخش‌ مسابقه و بخش‌های جنبی جشنواره است. با مروری کوتاه بر بیست و دو دوره برگزاری جشنواره‌ فیلم کودک و برگزیدگان دوره‌های مختلف، متوجه می‌شویم که اغلب برگزیدگان یا کارگردانان سینمای کودک که در دهه‌‌های 60 و 70 فیلم‌های شاخص سینمای کودک را ساخته‌اند در جشنواره امسال حضور ندارند و در واقع بعضی از آن‌ها مدت‌هاست که فیلمی در این حوزه تولید نکرده‌اند. نام‌هایی چون ابوالفضل جلیلی، مجید مجیدی، ابوالحسن داودی، محمدعلی طالبی، ایرج طهماسب، مرضیه برومند، کیومرث پوراحمد، رسول صدرعاملی، ابراهیم فروزش و بسیاری دیگر که جای خالی‌شان در جشنواره امسال کاملاً احساس می‌شود. اگر یکی از دلایل رونق یک جشنواره بین‌المللی فیلم را حضور کارگردانان نامی در آن بدانیم، اکنون به راحتی می‌توانیم ادعا کنیم که جشنواره بیست و سوم از این مهم بهره‌ای نبرده است.

    سایر بخش‌های زیرمجموعه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک عبارتند از: محبوب‌ترین نقاشی‌های متحرک سینمایی تاریخ سینما با 16 فیلم، کودکان و نوجوانان اسکاندیناوی با 12 فیلم، کودکان و نوجوانان کشورهای اکو با 15 فیلم و اربابان کمدی محبوب‌بچه‌های همه نسل‌ها. این آثار در سینماهای کانون، قدس، تالارمعلم، تالاربسیج، مجتمع شهیدآوینی یک و دو، تالار دانش‌آموزی، تالارفجر و ابن‌سینای همدان روی پرده می‌رود. همچنین همزمان با اعیاد مبارک شعبانیه و همچنین میلاد با سعادت حضرت مهدی (عج) و در آستانه بر پایی بیست وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مراسم فرزندان انتظار در مجتمع تفریحی، توریستی عباس‌آباد همدان برگزار شد.

    در این مراسم که یکی از برنامه‌های جنبی این جشنواره بود وکودکان همدانی به همراه والدین‌شان در آن حضور داشتند، برنامه‌های مختلفی همچون خواندن دعای فرج توسط بچه‌ها و اجرای سرود و همچنین چندین نمایش و مسابقه برگزار شد. بیست‌و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از امروز تا 15مرداد امسال در شهر همدان برگزار می‌شود.

    بخش مسابقه آثار بلند سینمایی خارجی

    در این بخش از جشنواره 15 فیلم بلند سینمایی از13کشور جهان به نمایش در می‌آید. آلمان، چین، هلند و هند هر کدام با 2 فیلم بیشترین آثار را در این بخش دارند. فیلم‌های «پسری در جست و جوی طلا» ساخته نوربرت لشنر از آلمان، «ضربه متقابل حربا» ساخته هنریک گئورگسون از سوئد، «پسر کیهانی» ساخته آله آبرو از برزیل، «گروه رویایی» ساخته لئو کیتیکورن از تایلند، «افسون» ساخته پ. ر. راماس نائیدو از هند، «قورباغه‌ها و وزغ ها» ساخته سیسمونه فون دوسلدروپ از هلند، «ایلیا و راهزن» ساخته ولادمین توروپچین از روسیه، «شاه ماسوس کوچک» ساخته ساندور جسه و لوتز اشتوتزنر از آلمان، لهستان و فرانسه و «دانه‌های قرمز خوشبختی» ساخته آنجالی منون از هند در این بخش از جشنواره به نمایش در می‌آیند.

    سایر فیلم‌های این بخش عبارتند از: «مایمایتی 2008» ساخته یاهه فوک شیرژاتی، «مومو» ساخته آتالای تاسدیکن از ترکیه، «خواهر کوچولو داره می‌یاد» ساخته باربارا بردرو از هلند، «پیانوی جنگل» ساخته ماسایوکی کوجی ما، «رنگین کمانی‌ها» ساخته ریری ریزا از اندونزی و «ستاره سرخ درخشان» ساخته دانته لام چویی‌یین از چین.

    بخش مسابقه آثار بلند سینمایی داخلی

    اما در بخش مسابقه آثار بلند سینمای ایران 12 فیلم از کشورمان در جشنواره حضور دارند. فیلم‌های «پرواز مرغابی‌ها» علی شاه‌حاتمی، «پنالتی» انسیه شاه‌حسینی، «خاله سوسکه» نادره ترکمانی، «خواب‌های دنباله‌دار» پوران درخشنده، «روشن خاموش روشن» حمیدرضا چارکچیان، «کلانتری غیرانتفاعی» یدالله صمدی، «کودک و فرشته» مسعود نقاش‌زاده، «مسیر عشق» بیژن شکرریز، «موج سوم» آرش سجادی حسینی، «نخودی» جلال فاطمی، «هر شب تنهایی» رسول صدرعاملی و «یک وجب از آسمان» علی وزیریان در این بخش به نمایش درمی‌آیند.

    البته هر آن احتمال دارد این فهرست دچار تغییر و تحولات کمیتی شود زیرا براساس گفته مسعود احمدیان دبیر جشنواره، با توجه به اینکه چند پروژه سینمایی کودک و نوجوان در مراحل مختلف تولید به‌سر می‌برند، جشنواره تا آخرین زمان ممکن منتظر آماده شدن این آثار خواهد ماند تا زمینه حضور آنها نیز در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حاصل شود.

    یادی از گذشته

    کسانی که پیگیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان هستند خوب به یاد دارند که این جشنواره تا دوره بیست و یکم در شهر اصفهان برگزار می‌شد. تقریباً در همه ادوار برگزاری آن، تمامی کسانی که مستقیم و غیرمستقیم به این جشنواره مربوط می‌شدند از میزبانی اصفهانی‌ها در طول مدت برگزاری جشنواره رضایت داشتند و این فستیوال بین‌المللی در همه دنیا به نام شهر اصفهان شناخته می‌شد.

    شکی نیست که جشنواره‌ اصفهان در طول مدت برگزاری جایگاه شایسته‌ای را در بین جشنواره‌های جهانی برای خود دست و پا کرده بود ولی متأسفانه به دلایل مختلف از جمله ضعف مدیریت، کم‌تجربگی و عدم توجه به اهمیت این جشنواره برای کشور در عرصه فرهنگ، پس از انتخابات شورای شهر دوم و بروز یک سری تغییرات در ارکان شهرداری شهر اصفهان، برگزاری جشنواره فیلم کودک از شهر اصفهان گرفته شد و به شهر همدان انتقال یافت. آن زمان همه می‌دانستند همدان توان و قدرت اجرای یک فستیوال بین‌المللی را با حضور مهمانان داخلی و خارجی چه از بعد فرهنگی و چه از نظر امکانات رفاهی و سمعی و بصری و مکان نمایش فیلم ندارد.

    این تغییر مکان با تغییری زمانی هم توأم شد و زمان برگزاری جشنواره از مهرماه به اردیبهشت منتقل شد. در همان زمان علیرضا رضاداد که سمت دبیری جشنواره را بر عهده داشت علیرغم اینکه جابجایی مکان جشنواره را تحمیلی اعلام کرد از این تغییر مکان استقبال کرد و در گفت و‌گو با خبرنگاران رسانه‌های جمعی گفت: «درحالی که چراغ برخی جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان در جهان خاموش یا کم فروغ شده جشنواره ایران همچنان پررونق‌تر شده و این پرچم را برافراشته ساخته و تلاش ما استمرار این برافراشتگی است.

    هر چند این جابجایی از اصفهان بر ما تحمیل شد اما با تلاش و کوشش و همت و جوش و خروش فوق‌العاده همدانی‌ها روز به روز برکات این جابجایی بیشتر شده و تردیدها برطرف می‌شود.» آن زمان بسیاری افراد حرف‌های رضاداد را به تعارف تشبیه کردند و البته حق هم داشتند؛ مقایسه امکانات اصفهان و همدان کافی بود تا هیچ عقل سلیمی برگزاری جشنواره فیلم کودک در همدان را برنتابد. همدان خاطره اصفهان را در یادها زنده نکرد اما آنچنان هم که بقیه حدس می‌زدند ضعیف و ناکارآمد از آب در نیامد. البته سینماگرانی هم بودند که خیلی این تغییر مکان را جدی نگرفته و البته نمی‌گیرند. پوران درخشنده یکی از این سینماگران است.

    درخشنده عقیده دارد این تغییر مکان‌ها می‌تواند در علاقه‌مند کردن مردم سایر نقاط کشور به سینما و علی‌الخصوص سینمای کودک مؤثر باشد. او می‌گوید: «این تغییرات را باید به فال نیک گرفت، چرا که این جشنواره در دو سال گذشته با استقبال بی‌نظیر مردم همدان روبه‌رو شده است که این یک نقطه قوت برای سینمای ایران خواهد بود در واقع این امر نشانه آشتی مردم با سینما است. رفتار بزرگ‌منشانه و سخاوت‌مندانه میزبانان جشنواره و شوق و اشتیاق‌شان از این رخداد فرهنگی، چیزی است که سینمای ما، سال‌ها برای آن دلتنگ شده بود.» درخشنده نوسازی زیرساخت‌های سینمایی همدان را یکی از برکات این تغییر بر می‌شمارد. او عقیده دارد: «تجهیز و نوسازی سالن‌های سینمای شهر همدان از زمان برگزاری جشنواره کودک در همدان، یکی از نشانه‌های بارز ثمردهی جابجایی جشنواره است.»

    حواشی جشنواره بیست و سوم

    ساعاتی چند از آغاز بیست و سومین ماراتن جشنواره فیلم کودک و نوجوان در شهر همدان نمی‌گذرد اما حواشی داغ جشنواره امسال همچون همه فستیوال‌های اینچنینی هفته‌ها قبل از کلید خوردن جشنواره آغاز شده بود. خبر انصراف مهمانان و شرکت‌کنندگان خارجی از حضور در جشنواره امسال یکی از اولین حواشی و شایعاتی بود که سه هفته قبل از آغاز به کار این فستیوال بین‌المللی خبرش به گوش رسید و البته بلافاصله از سوی دست‌اندرکاران اجرایی جشنواره بیست و سوم تکذیب شد.

    حوادثی که پس از اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور رخ داد دلیل اشاعه خبر تحریم جشنواره از سوی شرکت‌کنندگان خارجی عنوان شد. در هر صورت این خبر از سوی مسئولان ارشاد و فارابی به شدت تکذیب شد و امروز که جشنواره در پگاه آغازین روز خود است می‌توانیم با سرک کشیدن به سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌ها در همدان به صحت و سقم این خبر و راستی و ناراستی تکذیب‌کنندگانش پی ببریم.

    حاشیه بعدی جشنواره بیست و سوم که به راستی در حد و اندازه‌های یک زلزله 7 ریشتری ارکان این جشنواره را لرزاند مربوط می‌شود به استعفای اکبر نبوی از دبیری جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان. نبوی خیلی ناگهانی استعفا داد و بسیار ناگهانی‌تر از استعفای آقای دبیر مسعود احمدیان از سوی معاونت سینمایی ارشاد جایگزین او شد تا تأییدی باشد بر این هشدار و ادعای مهندس جعفری جلوه که برگزاری جشنواره‌هایی از قبیل جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان هرگز متکی به شخص نبوده و نخواهد بود. نبوی هیچگاه از دلیل یا دلایل استعفای خود حرفی به میان نیاورد اما شایعات و صحبت‌های درگوشی از اختلاف نظر آقای دبیر با مدیر امور مالی بنیاد سینمایی فارابی و همچنین استانداری همدان حکایت دارند.

    اما سومین و شاید هم با مزه‌ترین حاشیه مربوط است به نحوه اعزام خبرنگارانی که از سوی رسانه‌های جمعی برای پوشش اخبار جشنواره به شهر همدان رفته‌اند. براساس شنیده‌ها با توجه به مخاطرات سفر هوایی در ایران اصحاب رسانه امسال برخلاف سال‌های قبل به عوض طیاره با اتوبوس‌های سوپر دولوکس و از راه زمین به همدان اعزام شده‌اند تا هم از مناظر کنار جاده لذت کافی ببرند و هم خطر سقوط از سرشان کم شود.

    بيست و سومين دوره جشنواره بين المللي فيلم هاي کودکان و نوجوانان به مدت پنج روز از ‏روز يکشنبه ميزبان هزاران کودک و نوجوان از سراسر استان همدان و ميهماناني از چندين کشور خارجي ‏است.‏



    منبع : خبر

    به روز شده در : دوشنبه 12 مرداد 1388 - 4:38

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات


    دوشنبه 12 مرداد 1388 - 14:8
    -2
    موافقم مخالفم
     
    بخش‌ها زیادند اما بزرگان جایی ندارند

    gar che chand sale az didane filma mahrum shodam.ama omidvaram movafaghiyate ostane hamedan va shahresh mostadam bashe va bar axe esfahan betune in jashnvare ro be name khod sabt konan.mese hame jashnvarehae bozorge donya ke name makane bargozarishuna daran

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 143847
    بازديد ديروز: 429278
    متوسط بازديد هفته گذشته: 312627
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 437632663



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات