News
  • آخرین ساخته ایرج قادری در 16 سینما روی پرده رفت + پوستر «شبکه»
    پسر ایرج قادری بازیگر می‌شود
  •  
  • مذاکره همسر زنده‌یاد با کیومرث پوراحمد ناتمام ماند
    حسن فتحی کارگردان فیلم زندگی ورزشی ناصر حجازی شد
  •  
  • انیمشن کوتاه بهرام عظیمی راهی جشنواره انسی فرانسه شد
    از ماسوله تا انسی؛ زیبایی‌ به‌جای مظلوم‌نمایی
  •  
  • گالری عکس + چهار قطعه فیلم از مراحل پشت‌تولید و بازدید حاتمی‌کیا از لوکیشن‌های پروژه «چ»
    وب‌سایت رسمی فیلم تازه ابراهیم حاتمی‌کیا در فضای مجازی در دسترس علاقمندان است
  •  
  • نخستین بار در "سینمای ما" بخوانید: گفت‌و‌گویی خواندنی با ماریون کوتیار، بازیگر فیلم تازه اصغر فرهادی (بخش نخست)
    روز اول فیلم‌برداری شبیه یک ملاقات عاشقانه پر از ندانسته‌ها و امید و شور است/ جانی دپِ بیچاره داشت از دستم دیوانه می‌شد!
  •  
  • باز هم نخستین بار در "سینمای ما" بخوانید: خبر تکمیلی پروژه جدید اصغر فرهادی
    آیا طاهر رحیم بازیگر مرد فیلم جدید اصغر فرهادی است؟/ جست‌وجوی دو دختر نوجوان برای بازی در فیلم
  •  
  • گفت‌وگوی اختصاصی با امرالله احمد‌جو، کارگردان سریال «پشت کوهای بلند»
    هیچ کجای تاریخ، پادشاهی به اسم «سامشا» با این رفتار و گویش پیدا نمی‌کنیم/ هزار و یک‌شب و مثنوی معنوی منابع الهام من هستند
  •  
  • نگاهی به «انتهای خیابان هشتم» ساخته علیرضا امینی
    وقتی ایده و طرح جذاب فیلم در گرداب کلیشه و ایده‌های گُل درشت غرق شد
  •  
  • نمایش «نارنجی‌پوش» همچنان در چهل سینمای تهران و شهرستان ادامه دارد
    لیلا حاتمی عصر جمعه همراه تماشاگران سینما ایران «نارنجی‌پوش» می‌بیند
  •  
  • سری جدید با تهیه کننده و مجری جدید پس از جام ملت‌های اروپا پخش می شود
    «هفت» این هفته روی آنتن نمی‌رود
  •  
  • ۱۰۰ سینماگر از وزارت کشور در خواست کردند
    دستور توقف فعالیت‌های جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران را صادر کنید
  •  
  • اختصاصی سایت "سینمای ما"؛ برای نخستین بار در یک سایت فارسی زبان بخوانید: ماریون کوتیار در فیلم جدید اصغر فرهادی نقش آفرینی می‌کند
    اصغر فرهادی فیلم جدیدش را پاییز امسال در فرانسه کلید می‌زند
  •  
  • 25 اردیبهشت در بیمارستان نمازی شیراز
    پیوند کبد رضا داود نژاد در شیراز با موفقیت انجام شد
  •  
  • تحليل نيما حسني‌نسب از پديده كلاه‌قرمزي و دوستانش و البته خالقانش
    مرد و عروسك‌هايش
  •  
  • پوستر و عكس‌هاي «آخرين سرقت» كه اكنون در حال اكران عمومي است
    آقای «ن» و آقای «د» در یک سفر ناخواسته با خانم «ميم» همراه می‌شوند ...
  •  
  • حمید اعتباریان از شروع توليد دو پروژه سینمایی در سال 1391 خبر داد
    «سن‌پطرزبورگ ۲» اواخر تابستان به کارگردانی بهروز افخمی و با تيم بازيگران قبلي ساخته مي‌شود
  •  
  • حبيب كاوش از اكران عمومي آخرين فيلم ايرج قادري به‌جاي «نارنجي‌پوش» خبر داد
    فروش فيلم‌ها خيلي وحشتناك پايين است/ كساني كه خارج از ارشاد‌ شوك وارد كرده‌اند، بايد براي بحزان اكران اقدام كنند
  •  
  • انتقاد شديد کیهان از برنامه­‌های تلخ و غمگین «هفت» و «نود» در شب میلاد حضرت فاطمه (س)
    فريدون جیرانی با لحن تندی اصل نظارت در سینما را زیر سؤال برد و آن را برخورد سلیقه‌ای با تفکر خواند
  •  
  • احتمال حضور مجدد مسعود فراستي در سري جديد «هفت» در گفت‌وگو با محمود گبرلو مجري تازه برنامه
    می‌خواهم «هفت» را زنده نگه دارم/ برنامه را ژورنالیستی‌تر از جيراني هدایت می‌کنم
  •  
  • پیام تسلیت و كناره‌گيري مليكا زارعي از برنامه؛ به‌خاطر مرگ دلخراش سه کودک در برنامه خاله شادونه
    تصویر معصومانه‌تان برای همیشه در قلبم حک شد/ از کودکان و عزیزانم می‌خواهم تا بهبودی احوال روح و جانم اجازه دهند از همراهی با گروه برنامه‌سازم معذور باشم
  •  
     
     



     



       




    مخاطبان سریال سخت گیرند یا راحت طلب؟
    «قلب یخی» در لیوان تابستان می افتد

    سینمای ما- آزاده فضلی: "نقش اول فیلم یک تنه به سراغ خلافکارها و تروریست‌ها می‌رود و در درگیری خونین و پیچیده همه آدم‌های بد را از دور خارج کرده و به پیروزی دست می‌یابد." این نوع روند سریال‌گونه یک فیلم، تقریبا موضوع فیلم‌های اکشن و پلیسی در تمام جهان است که فیلم‌سازان هر کشوری با توجه به فرهنگ، تمدن، هنجارها و ساختارهای آن کشور، این موضوع را به کار می‌گیرد و فیلم و یا سریال‌شان را می‌سازند. اما از طرفی برخی شرکت‌های فیلم و سریال‌سازی هستند که آثارشان جهانی می‌شود و سریال‌هایی مثل 24، فرار از زندان، لاست و ... از جمله آن‌هاست که در تمام دنیا فراگیر شدند و طرفدارانی ثابت داشتند.

    در ایران اما تقریبا چند سالی است که شرکت‌های خصوصی فیلم‌سازی و ویدئویی به فکر تولید و ساخت مجموعه‌ها و سریال‌های دنباله‌دار افتاده‌اند تا از این راه هم به فراگیر شدن هنر نمایش کمک کنند و هم از فروش این مجموعه‌ها، درآمدی حاصل شود. "قهوه تلخ" نمونه‌ای از این نوع سریال‌ها است که مورد اقبال مردم قرار گرفت اما در جریان تولید مجموعه‌های دیگر، نه تنها حق کپی‌رایت رعایت نشد بلکه شبکه‌های ماهواره‌ای اقدام به پخش مجموعه مذکور کردند تا جایی که کار برای شرکت‌های خصوصی بسیار سخت شد. قلب یخی نمونه‌ای از این سریال‌های نمایش خانگی است که علیرغم قصه جذاب و گیرا و مخاطبان زیادی که دارد، مورد غفلت واقع شد و تولید ادامه آن عقب افتاد.

    اما به تازگی در خبرها آمده است که اپیزود اول از سری دوم آن، علیرغم ضررهای مالی بسیار، مرداد ماه در اختیار علاقه‌مندان قرار می گیرد.

    آثار ملودرام و عاطفی، مخاطب بیشتری دارند

    "محمدتقی فهیم" منتقد سینما و تلویزیون درباره روند تولید آثار در شبکه نمایش خانگی و مخاطبان آن‌ها می‌گوید: هر چه‌قدر در بخش‌های مختلف بتوانیم آثار تولید کنیم، به نوعی حضور فعال ما در بخش مقابله با رسانه‌های بیگانه و مهاجم را می‌رساند. به هر حال بخشی از این تقابل را باید با تولید آثار جبران کنیم، اگرچه جنبه‌های زیادی برای مقابله با این تهاجم وجود دارد، اما به هر حال بخش مهمش این است که بتوانیم در هر حوزه‌ای، اثر تولید کنیم و جایگزین داشته باشیم، بعد از این‌که جایگزین مشخص شد، می‌توان جنبه‌های دیگر تبلیغی را نیز پیش برد.

    در سال‌های قبل، محدودیت رسانه و نهاد برای تولید آثار فرهنگی داشتیم، اما الان به نظر می‌آید که سیاست درستی است که کانال‌ها و شبکه‌ها گسترده شوند و توسعه یابند، از رسانه ملی گرفته تا سینما و بخش تبلیغات موسسات هنری. از جمله نهادهایی که می‌تواند بسیاری از خلأها را پر کند، همین بخشی است که تولیدات نمایشی خانگی را به دست مخاطب می‌رساند. با استفاده از این نهادها و تولیدات می‌توانیم از موجودیت فرهنگی‌مان دفاع کنیم، اما بحث اصلی که همیشه وجود دارد این است که این آثار چقدر از کیفیت و جذابیت لازم برخوردارند. با توجه به معیارهای فرهنگی که در جامعه‌ داریم، قطعا آثار باید آن معیارها را رعایت کنند و با توجه به رعایت این جنبه‌ها، آثار هم باید دارای جذابیت باشند و همچنین وجه سرگرم‌کنندگی آثار نباید فراموش شود. من فکر می‌کنم هنوز در بخش داستان‌نویسی و روایت داستانی و سرگرمی آثار هنوز جای کار بسیاری داریم تا خلأهای موجود را پر کند.

    وی ادامه می‌دهد: به نظرم ما هنوز در این حوزه، جای کار خیلی زیادی داریم و هنوز در ابتدای راه هستیم، چون دو نمونه از این نوع آثار یعنی قلب یخی و قهوه‌تلخ تولید شده که به عنوان آغاز راه، کارهای خوبی هستند.

    فهیم در مورد جذابیت آثاری چون قلب یخی و جذب مخاطب و دوری او از شبکه‌های ماهواره‌ای بیان می‌کند: زمانی که مخاطب باید بابت تماشای اثری پول دهد، طبعا اگر آن اثر عناصر جذابیت‌آفرین و سرگرمی را نداشته باشد و جوابگوی نیاز مخاطب نباشد، مخاطب هم از آن استقبال نمی‌کند. در این‌جا دیگر بحث اجبار تلویزیون مطرح نیست و قضیه‌ای چون گیشه سینما به وجود می‌آید و باید برای مخاطب راضی کننده باشد. اکشن، حادثه‌ای و ماجراجویانه بودن یک اثر در ژانرهای پرتحرک، قطعا مخاطبان بیشتری دارد و نسل جوان هم عموماً خریدار چنین آثاری هستند.

    این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به این‌که معیار اصلی فیلم‌های نمایش خانگی باید محوریت خانواده داشته باشند، توضیح می‌دهد: از این نظر که این آثار واژه نمایش خانگی را یدک می‌کشند، باید در نظر داشت که مخاطبان آن‌ها بیشتر خانواده‌ها هستند و در تولید چنین آثاری باید به خانواده توجه ویژه‌ای داشت، یعنی اگر بتوانیم آثار ملودرام خانوادگی را در دستور کار قرار دهیم، مورد اعتنا و اقبال خانواده‌ها قرار می‌گیرد. فیلم‌هایی که بتوانند به مسایل عاطفی، تربیتی و آموزشی و نقش تک تک اعضای خانواده که در سینمای ایران خیلی کم به آن پرداخته شده، اما شبکه‌های ماهواره‌ای بیشتر روی این نقطه مانور می دهند، بپردازیم، بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرد. چرا که در دنیا نیز اثار ملودرام خانوادگی و عاطفی، به لحاظ تعداد مخاطبان از آمار بالایی برخوردارند و ژانرهای اکشن و پلیسی در رده بعدی قرار می‌گیرند.


    کیفیت مهم است؛ اکشن و خانوادگی فرقی نمی‌کند

    اما در طرف دیگر ماجرا، "بیژن بیرنگ" فیلمساز و کارگردان، نظر دیگری دارد. او که کارگردانی مجموعه "بفرمایید شام ایرانی" برای پخش در شبکه نمایش خانگی را بر عهده دارد، درباره مخاطب‌شناسی آثار نمایش خانگی می‌گوید: هر رسانه‌ای توانایی خودش را در جذب مخاطب دارد و رسانه‌ای مثل ویدئوی خانگی، گستردگی بیننده ماهواره و تلویزیون را ندارد؛ آن‌ها چندین میلیونی‌اند و این رسانه در شرایط خوبش در حدود 2 یا 3 میلیون. اما همین تعداد مخاطب، هم کم نیست، چون اگر این تعداد را بر تعداد اعضای خانواده ضرب کنیم، رقم بالایی به دست می‌آید، ضمن این‌که این آثار دست به دست هم می‌چرخند و آمار دقیقی از فروش به دست نمی‌دهد. به نظر من حتی با توجه به قیمت مناسب این گونه آثار، رقیبی برای سینما محسوب می‌شوند، ضمن این‌که برای تلویزیون هم می‌توانند رقیب باشند. به صورتی که امکاناتی در اختیار دارند که تلویزیون و سینما در اختیار ندارند.

    بیرنگ درباره جذابیت آثار نمایش خانگی در مقایسه به آثار شبکه‌های ماهواره‌ای توضیح می‌دهد: به هر حال وقتی مخاطب مبلغی می‌دهد تا اثری را ببیند، قاعدتا کیفیت درون اثر می‌تواند حرف اصلی را بزند؛ این‌که ژانر اثر اکشن باشد یا خانوادگی فرقی نمی‌کند. نمایش خانگی، امتیاز خاصی دارد و آن‌ هم این است که اجباری در آن وجود ندارد؛ یعنی هر زمان که بیننده اوقات فراغت دارد و هر زمان که اراده کند، می‌تواند از این نوع آثار استفاده کند. این مزیت بسیار خوب ویدئوی خانگی است و تلویزیون و ماهواره رقیب آثار خانگی نیستند، در صورتی که حتی می‌تواند سریال‌های ماهواره را به چالش بکشاند.

    وی با بیان این‌که بخش خصوصی تولیدکننده آثار خانگی بیشتر با سلایق مردم در ارتباط است، می‌گوید: بخش خصوصی حتی می‌تواند حساب کند که چقدر از هزینه‌ای که صرف می‌کند را می‌تواند برداشت کند، به همین دلیل فعالیت در این حوزه را صنعت می‌دانند.


    تولید فیلم‌ها و مجموعه‌های ویدئویی برای پخش در خانه، در ایران کار بسیار سختی است، چون هم اطلاع از سلیقه مخاطب مشکل است و هم نوع رفتار و برخورد آن‌ها با پخش این فیلم‌ها. به هر حال روند تولید این‌گونه آثار چند سالی است که به راه افتاده و باید به آن توجه و از آن حمایت کرد.


    منبع : برنا

    به روز شده در : شنبه 1 مرداد 1390 - 3:14

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    ابراهیم
    سه‌شنبه 4 مرداد 1390 - 10:1
    -4
    موافقم مخالفم
     
    قلب یخی

    انصافا این فصل دوم چیزی نیست جز کلاه برداری خودتون قضاوت کنید با این تایم کوتاهش اقای لطیفی شما که دم از خدا پیغمبر میزنید چرا؟

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 35263
    بازديد ديروز: 220396
    متوسط بازديد هفته گذشته: 217629
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 403468100



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات