سینماي ما- سمیه علیپور: جمال شورجه یکی از اعضای هیئت داوران سی‌امین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد اگر منویات مدیریت دولتی سینما در داوری‌های جشنواره لحاظ نشود، اشتباه است.
 شورجه درباره وجود نگاهی در انتخاب داوران که منجر به گزینش چهره‌های نزدیک به مدیریت دولتی سینما در این هیئت شده است، اظهار داشت: «این تعبیر شما را اولین بار است که می‌شنوم. هر ساله همین اتفاق می‌افتد و دبیر جشنواره اعضای هیئت داوری را معرفی می‌کند. هر چقدر گذشته جشنواره فجر را مرور کنیم می‌بینیم گروه داوران منتخب چهره‌های منتسب به مدیریت دولتی سینما و فیلمسازان آزاد بودند که امسال هم این اتفاق افتاد.»

او ادامه داد: «مگر نگاه دولت چه عیب و ایرادی دارد که افرادی را منسوب به نگاه دولتی می‌کنیم؟ ضمن اینکه جشنواره فیلم فجر از سوی ارشاد برگزار می‌شود و بر این اساس باید منویات دولت در این جشنواره لحاظ شود و اگر در سال‌‌های گذشته این اتفاق نمی‌افتاد اشتباه آنان بود.»

کارگردان فیلم سینمایی «33 روز» با اشاره به فیلم‌‌هایی که در جشنواره امسال حضور داشتند، گفت:‌ «بهترین فیلم‌هایی که از نظر داوران انتخاب شدند در اصل بهترین‌های جشنواره امسال بودند. سایر فیلم‌هایی که جایزه نگرفتند به لحاظ ساختار و محتوا چه ویژگی‌هایی داشتند که الان تصور شود در مورد آنان اجحاف شده است؟»

این عضو هیئت داوران تاکید کرد امسال تعداد فیلم‌های خوب در جشنواره چندان زیاد نبود و گفت: «چند فیلمی که انتخاب شدند بهترین‌های این دوره بودند. از اینکه دستمان تنگ است و داوران برای انتخاب فیلم‌های خوب گزینه‌های زیادی نداشتند معضل سینما است.»

او ادامه داد: «در داوری‌ها فیلم‌های زیادی نداشتیم که آثار خوبی باشند و انتخاب از میان آن‌ها در شاخه‌های مختلف به سختی صورت بگیرد.»

شورجه با این پیش‌فرض تاکید کرد: «به دلیل همین محدودیت در انتخاب‌هاست که نمی‌‌توانیم بگوییم انتخاب‌ها دولتی انتخاب بوده‌اند، زیرا غیردولتی‌ها حرفی برای گفتن نداشتند. منتقدان فیلم‌ها را دیدند و قطعا نظر دادند و همچنین انتخاب‌های مردمی نیز همین‌هایی بود که داوران انتخاب کردند.»

این کارگردان در ادامه نزدیکی آرای مردم به آرای داوران به مثال نقض اشاره کرد و گفت: «یک مورد انتخاب داوران با مردمی یکی نبود که عقیده دارم این انتخاب مردمی براساس دستی از بیرون هدایت شد، زیرا این فیلم مردم‌گریز و مردم‌ستیز است. فارغ از اسم کارگردان آن فیلم که یک شبه ره صد ساله را طی کرده این فیلم نمی‌تواند در اکران مخاطب عام را با خود همراه کند، مگر آنکه به ضرب و زور رسانه‌ها و ابر و باد و مه و خورشید و فلک همه در کار بیایند تا این فیلم از سوی تماشاگران مورد توجه قرار بگیرد.»

شورجه در پاسخ به این پرسش که سه فیلم قرار گرفته در مرتبه بالای انتخاب‌های مردمی شامل، «برف روی کاج‌ها»، «بوسیدن روی ماه» و «پل چوبی» هر سه از سوی داوران جشنواره چندان مورد توجه نبودند و دلیل وجود فاصله بین دیدگاه داوران و انتخاب‌های مردمی را چه می‌داند، گفت: «باید تا حدی فاصله‌ای بین این دو انتخاب وجود داشته باشند. داوران از میان مردم کوچه و بازار انتخاب نشده‌اند. آنان فیلم‌ها را کارشناسی داوری می‌کنند و صورت ظاهر را نگاه نمی‌کنند، باطن فیلم‌ها را کندوکاو می‌کنند.»

این عضو هیئت داوران اظهار داشت:‌ «مردم و مخاطبان با سینما این طور که در مورد داوران گفتم برخورد نمی‌کنند و نگاه برون‌گرا دارند. در بخش بین‌الملل دیدم انتخاب‌های هیئت و مردم از آنجا که مخاطبان این بخش افراد فکورتر هستند تفاوت چندانی نداشت.»

او با اشاره به فیلم «بوسیدن روی ماه» ساخته همایون اسعدیان به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی که در مرتبه دوم آرای مردمی قرار داشت، گفت: «فیلم «بوسیدن روی ماه» در حد خودش جایزه گرفت، اما این فیلم هم کاری لخت و کند بود. موضوع، مضمون و تم قصه خوب بود و در حد کاری بیست تا سی دقیقه‌ای بود، اما سازندگان آن را به اندازه فیلمی 100 دقیقه‌ای طولانی کرده بودند. به هر حال برای ساخت این فیلم زحمت کشیده بودند و تم خوبی انتخاب کرده بود.»

شورجه در پاسخ به این سئوال که آیا موضع‌گیری محمدی و اسعدیان در مورد ماجرای خانه سینما و انتقاد آنان از معاونت سینمایی نقشی در نادیده گرفتن فیلم در جوایز داشته، گفت: «آقای محمدی و اسعدیان پیش از این فیلم خوبی ساخته بودند که مورد توجه قرار گرفت و ساختار قابل قبولی داشت. این فیلم هم در همین سالی تولید شد که این معاونت سینمایی حضور داشت.»

او در پاسخ به این پرسش که از جمال شورجه به عنوان کارگردانی فعال در حوزه دفاع مقدس انتظار می‌رود توجهی خاص‌تر به فیلمی با موضوع مادر شهید و مضمون فداکاری موجود در آن داشته باشد، گفت: «در فیلم «بوسیدن روی ماه» ‌ما دو مادر شهید می‌بینم که ظاهر آنان در تناسب با مادر شهید فقط چادر سر کرده‌اند؛ تو گویی که این دو مادر شهید مادر شهیدان یهودی هستند و بعد در کندوکاوهای فیلم می‌بینیم اهل داریوش و ابی و دختربازی بودند.»

این کارگردان اظهار داشت: «متاسف هستم برای این کارگردان و تهیه‌کننده‌ای که خودشان را منتسب به نظام نشان می‌دهند، اما در فیلم‌شان در خانه مادر شهید عکس رهبر و امام نیست. این امر یا عمدی است و یا از نبود شناخت آنان نسبت به خانواده شهدا ناشی می‌شود.»

او ادامه داد: «وقتی در فیلم به مادر اصلی شهید می‌رسیم و او به سمت شهید خودش در آن معراج می‌رود کات می‌خورد تا احساسات و عواطف او بر سر جنازه فرزندش نشان داده نشود. انگار فیلم نمی‌خواهد وارد این ماجراها شود. فیلم به لحاظ تم خوب بود و کار کوتاهی بود که حسین جعفریان (فیلمبردار) زحمت زیادی برای آن کشیده بود، صداگذاری و صدابرداری فیلم هم خوب بود. ما حتی در نظر داشتیم به دو مادر شهید که خیلی خوب بازی کرده بودند جایزه‌ای ویژه دهیم، اما دست ما به عنوان هیئت داوران بسته بود.»

شورجه در مورد داوری شدن «بی‌خود و بی‌جهت» که برخی شنیده‌ها حکایت از داوری نشدن این کار دارد، گفت:‌«این فیلم کاملا دیده شد و متاسفانه هیچ ویژگی خاصی نداشت که ما را جذب کند. کل فیلم در یک منزل می‌گذشت. کشش داستان فیلم بیست تا بیست و پنج دقیقه بود که فیلمساز آن را طولانی کرده بودند و در انتهای آن هم مبحث انحرافی و باردار شدن خانمی قبل از ازدواج مطرح می‌شود. این در وضعیتی است که این دختر خانواده‌ای سنتی دارد و خودش مخالف ماهواره است. همه این‌ها علاوه بر لخت بودن فیلم موجب شد تا کار در هیچ رشته‌ای نامزد نشود.»

او در مورد بازی بازیگران این فیلم گفت:‌ «بازی خانم جواهریان فوق‌العاده بود. پانته‌آ بهرام، احمد مهرانفر و عطاران هم خیلی خوب کار کرده بودند. کارگردان فضای محدود تئاتری ایجاد کرده بود که همه اتفاقات در آنجا رخ می‌داد. این در حالی است که سینما به پروداکشن نیاز دارد.»

این کارگردان ادامه داد: «البته این نظر من است. ممکن است یکی بگوید سینمای مورد علاقه ما همین است. همانطور که در دنیا سینما می‌بنیم از کشورهای مختلف این نوع فیلم‌ها هم ساخته شود تا هر تفکری متناسب با ذائفه و علاقه خود فیلمش را تولید کند. چنین نیست که بگوییم همه باید مثل من فیلم بسازد؛ هر فیلمسازی سبک و سیاقی را انتخاب کرده است.»

او تاکید کرد: «واقع امر این است که به نظر من نگاه دولتی یک ظرفیت بالاست و این مسئله عیب نسیت که همه را با چماق دولتی بودن بزنیم.»

شورجه اظهار داشت: «هفتاد نفر و فیلم را نامزد کردیم که این هفتاد فیلم و یا هفتاد نفر کارشان در جشنواره از نظر داوران بهتر بوده است، هر کدام از داوران و در کنار آن‌ها فیلم‌ها سلیقه و نگاه خاص خود را دارند و آثار را مورد بررسی قرار می‌دهند.»

او در این بخش از سخنانش را اشاره دوباره به «بوسیدن روی ماه» گفت: «فیلم «بوسیدن روی ماه» در بخش‌های مختلف نامزد شده بود و یا اعتقاد داشتم به این دو مادر جایزه ویژه باید بدهیم، اما دست هیئت داوران نیز بسته است، این دو خانم بازیگر نقش مادر شهید را خوب بازی کرده بودند.»

او همچنین از بازی‌های «بی‌خود و بی‌جهت» نام برد و گفت: «همچنین مایل بودم به پانته‌آ بهرام و نگار جواهریان برای بازی در «بی‌خود و بی‌جهت» جایزه دهیم. هرچند خانم یکتا ناصر نقش خود را بسیار خوب بازی کرده بودند، اما نظر من به انتخاب پانته‌آ بهرام بود، اما عملا دست هیئت داوران بسته است. کلیه این نامزدها مستحق جایزه بودند، اما ما می‌بایست 16 و 17 جایزه می‌دادیم و در نتیجه طبیعی است آن 50 و چند مورد ناراحت شوند و مشکل داشته باشند و پاره‌ای از منتقدان و صاحب نظران نیز راضی نباشند.»


منبع : خبر آنلاین

به روز شده در : چهارشنبه 26 بهمن 1390 - 18:23

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

احسان
چهارشنبه 26 بهمن 1390 - 18:37
52
موافقم مخالفم
 

"عقیده دارم این انتخاب مردمی براساس دستی از بیرون هدایت شد، زیرا این فیلم مردم‌گریز و مردم‌ستیز است"

نگاه قیم مآبانه و مالکیت افکار و احساس و باور های تمام شهروندان جامعه را برای خود فرض کردن، در این جمله بسیار آزاردهنده است.اگر همین نگاه در داوری های جشنواره تاثیر گذاشته باشد که جای تاسف است برای فرهنگ و هنر این سرزمین..

ســـارا
چهارشنبه 26 بهمن 1390 - 19:11
4
موافقم مخالفم
 

كارگردان مردمي!!!!!

كارگردان فيلم يا براي مردم ميسازه يا جايزه يا هر دو!!! نه اينكه خودشو از مردم جدا كنه و اينجور جوگير بشه.

اما ايشون شايد به خاطر عدم موفقيت فيلم خودشون باشه كه اينجور گارد گرفتن براي ما مردم

پوریا
چهارشنبه 26 بهمن 1390 - 19:16
13
موافقم مخالفم
 

آره خب..اصلا بهترین فیلم از نظر تماشاگران 33 روز بود که موساد و سی آی ای نذاشتن و برف روی کاج انتخاب شد.....مردم گریز؟؟؟؟؟

پوریا
چهارشنبه 26 بهمن 1390 - 19:24
35
موافقم مخالفم
 

آره خب..اصلا بهترین فیلم از نظر تماشاگران 33 روز بود که موساد و سی آی ای نذاشتن و برف روی کاج انتخاب شد.....مردم گریز؟؟؟؟؟

farhad radman
چهارشنبه 26 بهمن 1390 - 19:35
43
موافقم مخالفم
 

چقدر شما حرفه ای هستید...شگفتا!!!

a
پنجشنبه 27 بهمن 1390 - 21:28
67
موافقم مخالفم
 
a

ماشا الله !ماشا الله ! خدا قبول کنه !!!!!!!!!!!!!!!!!!

a
پنجشنبه 27 بهمن 1390 - 21:36
4
موافقم مخالفم
 
a

اصلا بهترین فیلم دنیا 33روز !!!!!!!!!!!!!!

داره هنوز میسوزه که فیلمش رو نفرستادن اسکار و عوضش جدایی نادر از سیمین راه به راه جایزه میگیره .

جلال
پنجشنبه 27 بهمن 1390 - 23:45
1
موافقم مخالفم
 

اوه ه ه ه . نظراتی فوق العاده !! برااووو ... احسنت .. مرحبا ... آفرین .

اعتماد الدوله
پنجشنبه 27 بهمن 1390 - 23:51
38
موافقم مخالفم
 

تو رو خدا ببین ما با کیا طرفیم . پناه بر خدا از جهالت و دگم اندیشی.

شينا
جمعه 28 بهمن 1390 - 6:27
33
موافقم مخالفم
 

اقاي شورجه ان عينك تنگ نظري رو از چشمت بردار .تو اكثريت نيستي .اقليتي .

فرزاد
جمعه 28 بهمن 1390 - 9:23
11
موافقم مخالفم
 

همه ی جشنواره ها یه سیاست هایی دارن و جشنواره ی فجر هم از این مورد مستثنی نیست . جناب شورجه که دنیای سینما و هنر رو فقط از دید خودش قابل احترام می دونه و کاملا یک انسان تک بعدیه دیگه نباید ازش انتقاد کرد فقط وقتی حرف میزنه باید سرمونو به نشانه ی اینکه داریم گوش میدیم تکون بدیم و گرنه خودمونو خسته کردیم...

م.ر
جمعه 28 بهمن 1390 - 10:47
8
موافقم مخالفم
 

معیار شما برای یک فیلم خوب چیه؟

شما همونی نیستی که میگفتی "باید اسکار را تحریم کنیم"

من موندم یکی شما یکی ابوالقاسم طالبی چه گلی به سر فیلمهای خودتون زدن که حالا میایین داوری فیلمای دیگران رو میکنین

ali
جمعه 28 بهمن 1390 - 12:15
24
موافقم مخالفم
 

وقتی جمال کارشناس میشود!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hasti
شنبه 29 بهمن 1390 - 10:33
-13
موافقم مخالفم
 

واقعا برای این طرز تفکر متاسفم .....

تنها
شنبه 29 بهمن 1390 - 20:14
-10
موافقم مخالفم
 

گفت: «در فیلم «بوسیدن روی ماه» ‌ما دو مادر شهید می‌بینم که ظاهر آنان در تناسب با مادر شهید فقط چادر سر کرده‌اند؛ تو گویی که این دو مادر شهید مادر شهیدان یهودی هستند و بعد در کندوکاوهای فیلم می‌بینیم اهل داریوش و ابی و دختربازی بودند.»

فت: «فیلم «بوسیدن روی ماه» در بخش‌های مختلف نامزد شده بود و یا اعتقاد داشتم به این دو مادر جایزه ویژه باید بدهیم، اما دست هیئت داوران نیز بسته است، این دو خانم بازیگر نقش مادر شهید را خوب بازی کرده بودند.»

پیدا کنید پرتقال فروش را.

kamran
شنبه 29 بهمن 1390 - 20:14
-9
موافقم مخالفم
 

این آقا همونی بود که می گفت باید اخراجی ها رو بفرستن مراسم اسکار ، نه جدایی رو . بعدش هم اومد از سلحشور دفاع کرد .

خوب معلومه حالا هم میاد میگه انتخاب مردم هدایت شده است

پیمان معادی هم یه شبه ره صدساله رو رفته دیگه ...

محمدرضا
شنبه 29 بهمن 1390 - 21:36
-2
موافقم مخالفم
 
صحبتهای آقای شورجه

کسی که معیار فیلم خوب و بد را در کشش داستان از جانب خود می داند چگونه به خود چنین جسارتی می دهد که انتخاب های مردمی را انتخاب های کوچه بازاری و انتخاب خویش را حرفه ای عنوان کند. سواد سینمایی شما و همفکرانتان که برمخاطبین ثابت جشنواره پوشیده نیست مردم عادی نیز که برای آثار شما ارزشی قایل نیستند(اشاره به صحبتهای آقای شمقدری پیرامون اکران ۳۳روز در سالنهای خالی) بدا به حال هنرمندی که خود می داند که آثارش هیچ مخاطبی نداند و بدتر از آن هنرمندی است که آثار بی مخاطب خود را دارای اقبال عمومی تصور می کند. همه ما باید بیندیشیم که اگرهمه چیز سر جایش باشد جایگاه فعلی ما به چه جایگاهی تبدیل می شد آنگاه به خود اجازه خیلی اظهار نظر ها را نمی دادیم.

سعید
شنبه 29 بهمن 1390 - 22:12
0
موافقم مخالفم
 

جمالتو عشقه!


يکشنبه 30 بهمن 1390 - 7:41
-6
موافقم مخالفم
 

گفت: «در فیلم «بوسیدن روی ماه» ‌ما دو مادر شهید می‌بینم که ظاهر آنان در تناسب با مادر شهید فقط چادر سر کرده‌اند؛ تو گویی که این دو مادر شهید مادر شهیدان یهودی هستند و بعد در کندوکاوهای فیلم می‌بینیم اهل داریوش و ابی و دختربازی بودند.»

فت: «فیلم «بوسیدن روی ماه» در بخش‌های مختلف نامزد شده بود و یا اعتقاد داشتم به این دو مادر جایزه ویژه باید بدهیم، اما دست هیئت داوران نیز بسته است، این دو خانم بازیگر نقش مادر شهید را خوب بازی کرده بودند.»

پيدا كنيد پرتقال فروش را.

elra79
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 6:41
-14
موافقم مخالفم
 

آره فيلم تو خوبه اصلاً توخوبي چطور به خودشون اجازه ميدن به شعور مردم توهين كنند !!!!!!!!!!!!!!!

الهام.ر
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 6:52
-1
موافقم مخالفم
 

"متاسف هستم برای این کارگردان و تهیه‌کننده‌ای که خودشان را منتسب به نظام نشان می‌دهند، اما در فیلم‌شان در خانه مادر شهید عکس رهبر و امام نیست. این امر یا عمدی است و یا از نبود شناخت آنان نسبت به خانواده شهدا ناشی می‌شود"

,واااااااااااااااااااااه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!! فكر كنم شاخامو بتونيد ببينيد عجب نكته اي رو اشاره كردند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


دوشنبه 1 اسفند 1390 - 7:18
42
موافقم مخالفم
 

"داوران از میان مردم کوچه و بازار انتخاب نشده‌اند. آنان فیلم‌ها را کارشناسی داوری می‌کنند و صورت ظاهر را نگاه نمی‌کنند، باطن فیلم‌ها را کندوکاو می‌کنند."

احتمالاً شماها تافته جدا بافته ايد كه خودتون رو از مردم جدا ميدانيد !!!!!!!!!!!!

shahrooz
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 10:34
19
موافقم مخالفم
 

همه آن چیزهائی را که میخواستید درمورد داوری جشنواره بدانید یا چگونه یادگرفتم دست ازنگرانی بردارم وبه بمب اتم عشق بورزم

سارا
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 11:49
-12
موافقم مخالفم
 

ینی چی که انگار شهیدان سریال بوسیدن روی ماه یهودی هستن؟

دختر بازی کدومه؟

عاشق دختر همسایه بودن این معنی رو میده؟

و اینکه مگه ابی و داریوش گوش دادن جرمه؟

جوون اون دوران باید عصار گوش می کرده؟

آیا موسیقی داشتیم در اون سالها؟

سهیل
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 14:1
7
موافقم مخالفم
 

شمقدری-شورجه-ابوالقاسم طالبی -سجادپور و....

زمان ثابت میکنه حق با کیه...دارید میمیرید از اینکه اصغر فرهادی نازنین و پیمان معادی بین مردم واقعی محبوب هستن. باز خدا پدر آقای اسعدیان رو بیامرزه که تو همین مملکت واسه شهدای نازنینمون فیلم ساخته. درود به شرفش .معادی از درد خود ما حرف زده .درود به غیرتش .کارنامه شما چیه آقای شورجه؟؟؟چی ساختی مگه؟رفتی با پول مردم واسه لبنان فیلم ساختی؟ما خودمون درد نداریم؟همه میدونیم که از پول بیت المال خرج کردین واسه فیلمتون.من به نوبه و سهم خودم راضی نیستم و میگم حرومه....هر کی موافقه اعلام کنه....یا حق


سه‌شنبه 2 اسفند 1390 - 17:50
-2
موافقم مخالفم
 

فت: «در فیلم «بوسیدن روی ماه» ‌ما دو مادر شهید می‌بینم که ظاهر آنان در تناسب با مادر شهید فقط چادر سر کرده‌اند؛ تو گویی که این دو مادر شهید مادر شهیدان یهودی هستند و بعد در کندوکاوهای فیلم می‌بینیم اهل داریوش و ابی و دختربازی بودند.»

گفت: «فیلم «بوسیدن روی ماه» در بخش‌های مختلف نامزد شده بود و یا اعتقاد داشتم به این دو مادر جایزه ویژه باید بدهیم، اما دست هیئت داوران نیز بسته است، این دو خانم بازیگر نقش مادر شهید را خوب بازی کرده بودند.»

پيدا كنيد پرتقال فروش را.


چهارشنبه 3 اسفند 1390 - 10:51
-6
موافقم مخالفم
 

هرکسی به نظر مردم کوچه بازار!!! احترام نذاره ، مردنی است کاش به جای اینکه دولتی بودنتان را به رخ بکشید نقد منصفانه می آوردید،همین الان تعداد چشمهای مردمی !!!!که شما را می شناسند را با تعداد آدمایی که یکی از هممون کارگردان ها که مادر شهیدی بهودی را به تصویر کشیده اند و یا دستی از بیرون فیلمشان را هدایت کرده است می شناسند رو مقایسه کنید .شما دلنشین نیستید نه کلامتون، نه غرورتون نه هنرتون

علیرضا
يکشنبه 7 اسفند 1390 - 6:47
10
موافقم مخالفم
 

وقتی که یک کسی که تا این حد فهم و درک دارد را می گذارند داور جشنواره بهتر از این نمی شه.این ادم و همسنگراش فقط یاد گرفتن تخریب کنن.حالا خدا به داد سال دیگه برسه که می خوان سلحشورو بزارن داور

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���