| |
سینمای ما- بخش پایانی برنامه شب گذشته «هفت» به میزگردی با عنوان «آرامش بعد از طوفان» اختصاص داشت. دراین میزگرد «محمد حمزهزاده» معاون امور هنری حوزه هنری و «مرتضی شایسته» تهیهکننده سینما درباره وضعیت سینما و تولید فیلم و اکران صحبت کردند. محمد حمزهزاده در این برنامه گفت: در حال حاضر فیلمهایی که موضوع اختلاف بودند در سینما آزادی و استقلال اکران شدند و امیدواریم همینطور پیش برود و اگر بنا به همکاری باشد، فیلمهایی که حوزه هنری انتخاب میکند، اکران میشوند. وی در ادامه افزود: همچنین قرار است فیلمهایی که حوزه آنها را اکران نمیکند در چند نوبت و به صورت محرمانه به سازمان سینمایی کشور اعلام شود. در این مورد حوزه هنری به وظیفه خود عمل کرده است؛ این که عدهای این کار حوزه را سیاسی میدانند درست نیست، چرا که حوزه به اعتقادات و ارزش و اصول توجه کرده و این اعتقادات شامل امر به معروف و نهی از منکر نیز هست. حمزهزاده همچنین گفت: مطالعات و پژوهشهای حوزه نشان میدهد که در سینمای 1391 خط و ربطی وجود دارد که در حوزه خانواده و روابط پنهانی و همچنین زیر سئوال بردن نظام دیده میشود. ما اعلام کردیم این فیلمها اکران نمیشود که به ما توهین شد و البته بخشیدیم. مرتضی شایسته هم به اکران فیلم در سینما آزادی اشاره کرد و گفت: در سینما باب نیست که سینمایی برای بستن قرارداد، تاریخ اکران فیلم را مشخص کند. سینما آزادی برای اکران «بوسیدن روی ماه» تاریخ پنجم مهر را مشخص کرده و این باعث شده تا سالن اصلی آزادی تا آن زمان خالی باشد. وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل اصلی تولید فیلم، فیلمنامه است. اکثر فیلمنامهنویسان ما مشغول کارهای دیگر هستند و این باعث کمکاری در سینما میشود. بسیاری از فیلمنامهها که پروانه ساخت میگیرند مخاطب ندارند و ماانبوه فیلم بدون مخاطب روبهرو هستیم. در این خصوص حمزهزاده مهمترین مشکل را سوژه فیلم خواند و یادآور شد: نگارش فیلمنامه فنی است اما مضمون مهمتر است، مضامین در سینما به درستی انتخاب نمیشوند و باید مخاطب را بشناسیم. سینمای ما نسبت به مخاطب غافل است و ما در فیلمنامه باید به مخاطب آموزش دهیم و مخاطب با رفتن به سینما هویت خود را پیدا کند. شایسته با اشاره به صحبتهای حمزهزاده، بیان داشت: چرا حوزه هنری که هر سال 9 فیلم میساخت در این سالها فیلمی نمیسازد و در حال حاضر مشغول چه کاری است. یعنی سوژهیابی آنقدر مشکل است که حوزه کاری نمیکند. حمزهزاده در پاسخ به این سئوال، سینمای ایران را غیر صنعتی خواند و اظهار داشت: بیشتر فیلمها دولتی هستند که به بازگشت سرمایهکاری ندارند و اگر این دغدغه نباشد شکست میخوریم، اگر قرار بود مسیری را که همه طی میکنند ما هم طی کنیم، این خود یک اشتباه است. ما در کشور شوراها به سر میبریم، ابتدا باید همه چیز را حل کنیم و بعد شروع به کار کنیم. این که حوزه بیاید فیلم بسازد کاری ندارد بلکه باید زیرساختها را درست کرد.
|