سينمای ما - چرا "پريدخت" ناكام ماند؟
شنبه 17 بهمن 1388 - 14:43

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (70 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (346 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1340 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



چرا "پريدخت" ناكام ماند؟
چرا "پريدخت" ناكام ماند؟


[ نويد برنگي ]


سينماي ما - چهار مولفه يي که به نظر مي رسيد سريال مناسبتي «پريدخت» در ماه محرم را به اثري قابل تامل تبديل کند، به نقاط ضعف آن تبديل شد. فيلمنامه پريدخت را احمد رفيع زاده نوشته که فيلمنامه نويس سريال «ساعت شني» هم است. ضعف فيلمنامه پريدخت در وهله نخست نشان از اين نکته دارد که ساعت شني در کارنامه نويسنده اش برگ برنده يي است که ظاهراً قرار نيست به اين زودي دوباره تکرار شود. اين مساله را با توجه به فيلمنامه مصائب دوشيزه که کار رفيع زاده است با جرات بيشتري مي توان گفت. البته اين پيش فرض اول است. مي توان از منظر هاي ديگري نيز به ماجرا نگاه کرد که نويسنده در پريدخت کاملاً دچار محدوديت شده است و بناي کار خود را بر پذيرفتن يک کار سفارشي گذاشته است. وقتي مي گوييم سفارشي به منزله آن نيست که چون پريدخت مناسبتي است بايد سفارشي درآيد. اين موضوع را مي توان با توجه به شب دهم حسن فتحي به طور کلي رد کرد. در اينجا منظور از سفارشي نويسي آن چيزي است که گروه توليد دچار آن شده اند و طبعاً گريبان نويسنده را نيز گرفته است. سياست متوليان توليد اين سريال اعم از مديران تلويزيوني پروژه و دست اندرکاران توليد آن باعث شده، پريدخت برخلاف انتظار به کاري نچسب تبديل شود و ثابت کند که يک گروه حرفه يي با مولفه هاي خوب نيز مي توانند کاري بد توليد کنند. پريدخت در فيلمنامه وفادار به المان هايي سفارشي مانده است که از بيرون بر کار تحميل شده و البته نويسنده نيز چندان در قيد پنهان کردن اين مولفه هاي تحميل شده نبوده است. سامان مقدم در سينما، کارنامه قابل تاملي از جهت کارگرداني اثري خوش ساخت و مخاطب پسند دارد که همين نکته باعث گمانه زني هايي درباره پريدخت، قبل از پخش شده بود. اما به نظر مي رسد همچنان که پيش از توليد يک اثر در گزارش ها و تحليل ها به نقاط قوت يک پروژه در دست توليد اشاره مي شود، بايد بعد از پخش نيز مروري بر همان تحليل ها و گزارش ها داشت و آسيب شناسي کرد که چه اتفاقي، معادلات و گمانه زني ها را به هم زده است. سامان مقدم در کارنامه تلويزيوني خود، کارگرداني سريال همراز را پيش از پريدخت داشت که البته موفق تر از پريدخت بود، اما هم اکنون هر دو کار نشان از آن دارد که مقدم يا رسانه تلويزيون را بخوبي نمي شناسد يا اينکه اين رسانه را دست کم گرفته است. در هر دو صورت به نظر مي رسد مديران تلويزيون در انتخاب هايشان براي توليد اثري که قرار است آبروي سريال هاي نمايشي در ماه محرم باشد، بايد دقت بيشتري به خرج بدهند. علي مصفا و ليلا حاتمي مولفه ديگري هستند که بر خلاف انتظار سريال پريدخت را به اثري متوسط رو به پايين تبديل کردند. اين زوج هنري در کارنامه کاري خود، تجربه درخشاني چون کيف انگليسي به کارگرداني ضياءالدين دري را داشتند. سريالي که هنوز هم به عنوان يکي از بهترين هاي توليدات تلويزيوني محسوب مي شود. مصفا و حاتمي در سينما نيز تجربه هاي درخشاني چون بازي در ليلا و پري را دارند که براي منتقدان و مخاطبان سينما مثال زدني است. ماجراي بازي هاي ضعيف به بازيگران ديگر سريال پريدخت از جمله کامبيز ديرباز و داريوش ارجمند نيز برمي گردد. هر چهار مولفه يي که برشمرده شد، تحت هدايت تهيه کننده اثر؛ يعني رامين عباسي زاده صورت گرفته که در برابر مديران تلويزيون، بايد اولين گزينه پاسخگو باشد. عباسي زاده، تهيه کننده سريال همراز مقدم نيز بود. جداي از مواردي که ذکر شد و به گروه توليد مربوط مي شود، پريدخت در گروه فيلم و سريال شبکه دو سيما توليد شده است که سريال مناسبتي قابل توجه ميوه ممنوعه در آن براي ماه رمضان امسال توليد و پخش شد. مهدي فرجي به عنوان مديري که تجربه توليد سريال هاي موفق زيادي را در کارنامه کاري خود دارد، به حتم از توليد پريدخت با اين نقاط ضعف نبايد چندان راضي باشد. آنچه پريدخت را به اثري سفارشي نامناسب تبديل کرده است، به حتم شامل مولفه هايي کلي تر مي شود که به نظر مي رسد جسارت را در توليد يک اثر خلاقانه و ماندگار با توجه به تيم حرفه يي بسيار کم رنگ کرده است.



منبع خبر : اعتماد
سه شنبه,2 بهمن 1386 - 12:9:6

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات


سه‌شنبه 2 بهمن 1386 - 14:5
3
موافقم مخالفم
 

درسته ساده انگاری همه جای این سریال موج میزنه.از گریم گرفته تا منطق داستانی .....تا تدوین پر از اشتباه و سوتی های خنده دار.تعلیق کمی هم که هست هیچ کسی رو تحریک نمیکنه

پاني
سه‌شنبه 2 بهمن 1386 - 17:15
0
موافقم مخالفم
 

بازي ليلا و علي مصفا بي نهايت مايوس كننده س!!!!! خدايا ! اينا چشون شده ؟؟؟؟ يعني مادر شدن مي تونه همچين تاثير بدي بزاره ؟؟؟؟

نیما
سه‌شنبه 2 بهمن 1386 - 22:2
-1
موافقم مخالفم
 

آخه قبلش هیچ تبلیغ نشد...

یک نی نی
چهارشنبه 3 بهمن 1386 - 0:46
-1
موافقم مخالفم
 

سهنام

سطولین؟

داستان پلیدخت ترکاری بود من که اصلا خوسم نیومد

ستاري
چهارشنبه 3 بهمن 1386 - 1:15
0
موافقم مخالفم
 

آنچه مسلم است نويسنده متن بالا رفاقت ديرينه اي با فيلمنامه نويس سريال پريدخت دارد كه اينچنين براي نجات اين نويسنده پا در ركاب اسب چوبي خود گذاشته است .سفارشي بودن يك اثر هر چند در زمان توليد ممكن است از امكانات بكاهد ولي از شعور و بينش نمي كاهد و حداقل اگر بكاهد ردي از يك بينش درست در يكجاي اين سريال حتما باقي ميگذارد . سريال در مرحله اول بجز مسائل ماه محرم بيشتر داستان اصلي خود را از فيلم ذبيح با بازي بهروز وثوقي قرض گرفته و مابقي را با نگاهي به سينماي هند كه هر چيزي را بخاطر تخيل قوي تماشاگرانش ساده و سطحي ميسازند ، ميماند با اين تفاوت كه ريتم و تمپوي سينماي هند بمراتب فاصله غير قابل تصوري از سريال يخ و بي رمق پريدخت دارد . فيلمنامه نويس از ابتدايي ترين گره هاي داستان نيز بر نيامده و از اينجا كه ناگهان پاي دايي و احتمالا بعدا عمه و خاله نصرتهم وسط خواهد آمد بدون هيچ پيش زمينه فكري ، اجازه ميدهد تا رژيم ديكتاتور رضا خان از تبعيد و زنداني كردن كسي مانند نصرت طفره برود و بيخودي به اعدام او اعتراف بكند . گويي اين نصرت نه قرار است قبر و آرامگا داشته باشد و نه ساك و لباسش به خانواده اش پس داده شود . از آن بدتر دكتر داستان است كه موجودي اضافي است و گويا خودش را با طناب به سريال آويزان كرده است .... او از تمام جزئيات كوچك و پنهاني نصرت و آنچه در پشت دادگاه فرمايش او گذشته با خبر است ولي از زنده بودن نصرت هيچ خبري ندارد و رژيم ديكتاتور رضا خان هم به قتلي كه نكرده اعتراف ميكند تا بدنام تر بشود !!!! عجبا !!! اين سفارشي عجب چيز بدي است كه حتي كوچكترين خلاقيت نويسنده را نيز نابود ميكند . نصرت زنداني بوده و يا تبعيد بوده و يا رچه كه نويسنده و كارگردان و تهيه كننده ميگويند باشد حتما در اين بيست سال اقدامي براي يك نامه ناقابل و يا يك پيغام كوچولو هم نكرده و گويي هيچكس از زنداني كه او در آن بوده هرگز آزاد نشده است تا اين پيغام كوچلو را بفرستد !!! زن و بچه اش كه هيچ حتي سراغ جسد نصرت را هم از قاتلانش نمي گريرند و آدرس قبر او را هم نمي پرسند ؟؟؟؟؟ عجيب است كه نصرت هم بيست سال مي نشيند تا داستان يخ و فيلمنامه سطحي را با زنده شدن دوباره اش براي چند ثانيه گرم بكند ... تمام اين اثر كپي بسيار وحشتناكي است كه پس از اتمام آ» اثر اصلي را معرفي خواهم كرد تا آقاي نويد متوجه بشود كه نقد پارتي بازي برنميدارد و اينگونه دفاع كردن بقول دكتر شريعتي بد دفاع كردن است . لازم به توضيح است كه آخرين اثر آقاي احمد رفيع زاده يعني سپيده دم و يا زنها فرشته اند بدليل ابتذال در اتاق پروانه نمايش از هفته ها پيش خاك ميخورد و احتمالا اين فيلم كه مُهر ابتذال از سوي شوراي بازبيني بر آن خورده نشان ميدهد كه كارگرداني كه با يك تلفن به مسند كارگرداني بنشيند ( گفته شهرام حسيني در مجله صنعت سينما ) و نويسنده اي كه با يك اثر مانند ساعت شني از سوي رفقا به غول فيلمنامه نويسي تبديل بشود يا پريدخت از دستش مي چكد و يا زنها فرشته اند و كلاغ پر !!!!

مریم ودودی
چهارشنبه 3 بهمن 1386 - 23:44
0
موافقم مخالفم
 

بس که فیلمنامه بده .بس که لیلا حاتمی بد بازی کرده(این یکی به توان ده). بس که ریتمش کنده .بس که منطق داستانی میلنگه .

راستی سرما چطوری هنر بازیگری خانم حاتمی رو هم منجمد کرده؟


پنجشنبه 4 بهمن 1386 - 0:12
1
موافقم مخالفم
 

سریال چرندیه بی تعارف . لیلا حاتمی هم افتضاحه این دفعه با کمی تعارف!

دوست عزیزی که نوشتی مادر شدن همچین تاثیری داره نه رفیق زلزله 9ریشتری هم نمیتونه اینطوری استعدادهای ادم رو نابود کنه چه برسه به مادر شدن!

مهدی
جمعه 5 بهمن 1386 - 2:20
0
موافقم مخالفم
 

به نظر من اینا ... می خواستن یه فیلمی تو ماه محرم داشته باشن ، براشون فرق نمی کرد چی باشه .

آخه فیلم اینقدر ضعیف :

چه از نظر فیلم نامش(که دوستمون آقای ستاری به با نقد خوبشون جای هیچ بحثی نگذاشتند)

چه از نظر بازیگراش ، گر چه بازیگرای بزرگی در این فیلم بازی می کنند ولی با قاطعیت عرض میکنم که هیچ کدام در حد و اندازه های نام خود ظاهر نشدند

چه از نظر تدوین که اشتباهات فراوانی در آن بود

و ...

امیدوارم از این به بعد برای تولید چنین فیلمهایی که در ایامی مثل محرم ویا عید نوروز پخش می شوند هم بیشتر رویشان کار شود و هم وقت بیشتری به ساخت آن اختصاص دهند

sara
شنبه 6 بهمن 1386 - 11:43
1
موافقم مخالفم
 

man tooie in serial faghat az aghaie dirbaz khosham oomad.baghie kheili birooh boodan.khabavar boodan dar vaghe.bainhal khaste nabashan.

مژده
شنبه 6 بهمن 1386 - 13:2
1
موافقم مخالفم
 

سريالي ضعيف و افتضاح ... حيف ... حيف عوامل خوبي كه در كنار هم چنين افتضاحي را با آن پايان مزخرف به بار آوردند ...

ممنون از نقد آقاي ستاري ...

سارا
يکشنبه 7 بهمن 1386 - 14:39
2
موافقم مخالفم
 

دستتون درد نکنه اما سریال فوق العاده ضعیف بود و موضوع هم خیلی تکراری بود لیلا حاتمی و علی مصفا هر دو محبوب ما هستند من نمیدونم چطور در چنین کار ضعیفی بازی کردند.

سارا
يکشنبه 7 بهمن 1386 - 14:45
-1
موافقم مخالفم
 

سریال خیلی ضعیفی بود ما از لیلا حاتمی و علی مصفا توقع دیگری داشتیم.

فهیمه
يکشنبه 7 بهمن 1386 - 20:30
0
موافقم مخالفم
 

حیف وقت گذاشتن برای دیدن این سریال...که نه یک ریال

..حیف بودجه............

ایلیا
يکشنبه 7 بهمن 1386 - 23:29
1
موافقم مخالفم
 

با سلام به سایت سینمای ما من چند وقتی به دلایلی

نتونستم به سایت سر بزنم که حالا........

در مورد پریدخت می خوام بگم که کا رهای آقای سامان مقدم همیشه خوب از آب در میاد اما این فیلم چون هم مخاطب عام داشت وهم خاص برای همین باید خیلی خیلی خیلی بسته ساخته می شد و چون کار های آقای مقدم را

با توجه به کافه ستاره ویا مکس می تونیم کارهای باز ویابهتر بگم راحتی بشمریم قاعدتا ساخت چنین فیلمی

برای آقای مقدم کمی مشکل است من با نظر مژده جون

مخالفم کار خوب بود ولی به دلیل همون بسته بودن بد

جلوه دادواما این که اگر واقعا کار میخواست خوب از آب در بیاد تو دوازده شب اصلا نمیشد واما من باز هم با نظر

مریم گل مخالفم خانم حاتمی سال ها توی این عرصه بودن

خشک بازی نکردن نه نقش این طوری بوده بینوای پریدخت

از بچگی که مادر نداشت بعدهم که باباش........

بچه ای که مادر نداشته باشه می تونه بهتر از این باشه؟

وهمین ..................حالا منب هتر میگم یا مریم یا مژده؟

حامد.
يکشنبه 7 بهمن 1386 - 23:37
0
موافقم مخالفم
 

تمام قسمت هاش که بیخود بود اما قسمت اخر چرند محض بود صحنه اخر اصلا معلوم نشد چه خبر شد!

چقدر لیلا حاتمی افتضاح بازی کرده بود

تازه اقا سید هم سخنرانی بالای منبرش رو به شکل تابلویی از رو نوشته میخوند !اینا ای کیو بیننده رو زیر 20 حساب کردن!

بی خاصیت ترین و خنثی ترین شخصیت داستان هم خود پریدخت بود که اتفاقا اسم اش رو هم رو سریال گزاشته بودن

بازی فوق بد لیلا حاتمی هم که اون یه زره خاصیتی رو هم که ممکن بود این کاراکتر بتونه داشته باشه توش نابود کرده بود.

shirin
سه‌شنبه 9 بهمن 1386 - 1:26
-2
موافقم مخالفم
 

vaghean mozakhraf tar az in nemishoddddd !

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.972892045975 seconds.